Gordon N. Bardoš
Rusija se vraća

Nasilje u Južnoj Osetiji je
sumorni podsetnik da će se visoko na listi spoljnopolitičkih
prioriteta sledeće predsedničke administracije naći i preispitivanje
odnosa između SAD i Rusije. Debate oko američkog raketnog štita u
centralnoj Evropi, sve veće tenzije na Kavkazu i stanje ljudskih
prava u samoj Rusiji značajno su narušile odnose između Moskve i
Vašingtona.
Pritom se ne poklanja
dovoljno pažnje činjenici da dve države imaju sve divergentniji
pristup jugoistočnoj Evropi, dakle, Vašingtonov pristup Kosovu utiče
na pristup Moskve sličnim problemima na Kavkazu. Srećom, situacija
na Balkanu nije eskalirala do tačke dostignute u Južnoj Osetiji.
Međutim, nepreduzimanje odgovarajućih koraka na uspostavljanju
pomirenja između moskovske i vašingtonske politike na Balkanu, moglo
bi da u tom regionu značajno zakomplikuje pokušaje političkih i
ekonomskih reformi, kao i da stvori druge probleme za stabilnost
jugoistočne Evrope.
Tokom prošlih nekoliko
godina, Moskva je počela da nameće svoje interese u jugoistočnoj
Evropi. U početku se radilo o povećanju ekonomskog udela Rusije u
regionu, ilustrovanog recimo kupovinom najvećeg industrijskog
preduzeća u Crnoj Gori i najveće naftne rafinerije u Bosni. A u
skorije vreme su pokušaji strateškog ulaganja Rusije doveli do
sporazuma sa Bugarskom i Grčkom oko izgradnje novog gasovoda kroz
dve zemlje, i bezmalog postizanja dominacije u energetskom sektoru
jugoistočne Evrope kroz strateška partnerstva sa državnim naftnim
kompanijama u Bugarskoj i Srbiji.
Moskva sada počinje da
pojačava svoj ekonomski impakt u regionu sa sve glasnijim političkim
stavom, što se najviše očitava u glasnom protivljenju otcepljenju
Kosova od Srbije. Bivši ruski predsednik Vladimir Putin je podršku
Amerike i EU nezavisnosti Kosova nazvao „ilegalnom i nemoralnom“ i
izgleda da se mnoge države po svetu slažu s tim stavom. Od
četrdesetpet država koje su do sada priznale Kosovo, osim
Sjedinjenih Država i dvadeset članica EU, druge države koje su
priznale Kosovo uglavnom su relativno mali međunarodni igrači kao
što su Maršalska Ostrva, San Marino i Burkina Faso. Ni jedna od
država BRIK-a (Brazil, Rusija, Indija i Kina) nije priznala Kosovo,
niti je to učinila Indonezija (najveća muslimanska država na svetu),
pa ni jedna od arapskih država. Sve u svemu, više od tri četvrtine
međunarodne zajednice prati Moskvu po pitanju nepriznavanja Kosova.
Imajući u vidu ove rezultate, možda je i razumljivo zašto se
sadašnji ruski predsednik Dmitri Medvedev naslađuje time da je
„Kosovo za Evropsku Uniju skoro isto što je Irak za Sjedinjene
Države.“
Osim toga, povećava se niz
pitanja u vezi sa Balkanom oko kojih se Vašington i Moskva ne slažu.
U poslednjih par meseci, Moskva je pozvala na zatvaranje
Međunarodnog tribunala za bivšu Jugoslaviju u Hagu, kao i na
zatvaranje kancelarije Visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini.
Moskva je takođe objavila i svoju podršku stvaranju autonomne srpske
teritorije u okviru Kosova, i ruski ministar spoljnih poslova Sergej
Lavrov je rekao da će Moskva podržati pokušaje Srbije da se
proglašenje nezavisnosti Kosova proglasi nezakonitim na Međunarodnom
sudu pravde.
Opasnost od ovakvog razvoja
događaja za jugoistočnu Evropu je ta da sve divergentnije politike
krše konsenzus velikih sila koji je promovisao stabilnost na Balkanu
tokom poslednje decenije. Dejtonski sporazum i Rezolucija 1244
Saveta bezbednosti UN kojom je okončan rat na Kosovu, omogućeni su
jer su ih svi veliki igrači, i na međunarodnom i na regionalnom
nivou, prihvatili kao legitimne. Jednostrano proglašenje
nezavisnosti Kosova je prekršilo ovaj konsenzus, i kao ishod toga,
problemi u regionu će verovatno trajati duže, biti dublji, i biće
teže rešiti ih nego što bi to bilo da su Vašington i Moskva bolje
sarađivali.
Mnogi u Vašingtonu su skloni
da jednostavno odbace brige i interese Rusije u jugoistočnoj Evropi.
Ali jasna je opasnost koja preti od nevoljnosti da se ozbiljno
pozabavi sa Moskvom oko problema Balkana. Čak i tokom „slabe
decenije“ Rusije, njena pomoć i učešće bili su presudni u rešavanju
nekih od najgorih kriza tog perioda – kao što je ublažavanje opsade
Sarajeva aprila 1994, ili tajni pregovori kojima je okončan rat na
Kosovu 1999, ili pokušaji da se obezbedi ostavka Slobodana
Miloševića oktobra 2000. Danas, sa ekonomski i politički jačom
Rusijom, pokušaji da se odstrani ili zaobiđe Moskva na Balkanu
jednostavno neće proći. Štaviše, to bi garantovalo da problemi na
Balkanu nisu rešeni – skorija istorija naširoko pokazuje kako je
dopuštanje da se problemi na Balkanu inficiraju recept za nesreću.
Razvoj događaja na Kavkazu nudi čak još više dokaza za to.
Za sledećeg predsednika
prioritet bi trebalo da bude vraćanje odnosa između SAD i Rusije u
normalu. Hitnost za tim je na Balkanu sve veća.
Gordon N. Bardoš je
pomoćnik direktora Hariman instituta u Školi za međunarodne i javne
poslove na Univerzitetu Kolumbija.
(11.08.2008. The National
Interest)
|