Mario Kalik
Radovan Karadžić - bekstvo od nepravde
Istina je celina
Ovako
glasi jedna čuvena Hegelova misao. Uvid u istinu kao celinu nije
temelj samo saznajne, već i praktične slobode; jer, druga je
nemoguća bez prve. Celovitost istine ugrožava interes vladajućih
elita za dominacijom, budući da njihovo tumačenje događaja, koje
služi da opravda ovu dominaciju, razobličava kao partikularno i
nedovoljno. Stoga se valja prisetiti ove Hegelove misli u trenutku
kada, povodom hapšenja Radovana Karadžića, vladajuće političke
snage, unutrašnje i spoljašnje, ponovo pokušavaju kao istinu o ratu
u BiH podmetnuti ne celinu, već jedan njen deo. Deo koji je istrgnut
iz šireg istorijskog konteksta, koji se nasrtljivo nameće kao njegov
celokupan smisao, i koji, na kraju, služi da legitimiše njihovu
(do)sadašnju politiku. Moramo se udaljiti od stihije koja u javnosti
prati ovaj događaj, od onoga na šta se prinudno usmerava naša
pažnja, kako bismo (p)ostali racionalni i slobodni. I moramo uzeti u
obzir isključene delove konteksta kako bismo istinski razumeli ono
što se forsira kao poznato i očigledno. A danas vladajuće snage tako
očiglednim predstavljaju da je u slučaju Karadžićevog hapšenja reč o
„zadovoljenju pravde“, na osnovu još uvek dominantne verzije istine
o ratu u BiH.
I dok javnost biva
ciljano bombardovana trivijalnostima vezanim za Karadžićevo „bekstvo
od pravde“, nas zanimaju pukotine koje primećujemo u zvaničnoj
„istini“. Nešto u njoj upadljivo nedostaje, čak i ako se prihvati
ono o čemu smo tako iscrpno obavešteni - da je Karadžić počinio
ratne zločine i da ga zbog toga gone. Kao da ovo neumorno podsećanje
podjednako skriva koliko i otkriva. Jer, uprkos toj obaveštenosti,
ili možda baš zahvaljujući njoj, nije nam dovoljno jasno kako su ove
zločini uopšte bili mogući. Ratni zločini su mogući samo u ratu,
samo ako je prethodno počinjen sam zločin rata, odnosno zločin
protiv mira. Bez zločina rata nema ni ratnih zločina. Tako se u
hijerarhiji zločina pokretanje rata ispostavlja, u odnosu na ratne
zločine, kao zločin višeg reda. Ali, ko je odgovoran za ovaj zločin
koga nismo dovoljno svesni, za podrivanje mira i započinjanje rata u
BiH? Ako nam se Karadžić i rukovodstvo bosanskih Srba pokušavaju
predstaviti kao krivci i za ovaj zločin, takvoj „istini“ moramo se
suprotstaviti. Ona ne samo da nije celovita istina, već nije ni
poluistina; ona je celovita laž. Šesnaest godina nakon početka rata
u BiH, uvid u ovu (ne)istinu uveliko je zamagljen naslagama
ideološkog zaborava.
Izetbegovićeva
mladost - „Mladi Muslimani“
Boreći se protiv
ovog zaborava, zarad istorijske istine, prizovimo u sećanje jednog
važnog učesnika bosanskohercegovačke ratne drame o kome se danas
napadno ćuti. Naravno, reč je o Aliji Izetbegoviću. Čini se da neka
ključna mesta iz njegove biografije mogu pomoći u dolaženju do
odgovora na gore postavljeno pitanje o uzrocima rata u BiH.
Naročito ako se uporede sa Karadžićevom biografijom i, uopšte,
postupcima koje je srpska strana sprovodila tokom rata na prostoru
nekadašnje SFRJ. Jer, uprkos njihovom zajedničkom antikomunizmu i
nacionalizmu, poređenje života i dela ova dva vodeća aktera rata u
BiH otkriva značajnu asimetriju. Alija Izetbegović je u dva navrata
bio zatvaran u komunističkoj Jugoslaviji, oba puta zbog zagovaranja
islamskog fundamentalizma. Dok se napredna omladina pre i posle
Drugog svetskog rata okretala idejama emancipacije od religiozne i
etničke ukorenjenosti, angažajući se na stvaranju zajedničke
sekularne i internacionalne države jugoslovenskih naroda,
dvadesetogodišnji Izetbegović se zanosio svojim verskim poreklom.
Biti Musliman za njega je bilo najviše određenje ličnog identiteta,
ali i identiteta zajednice kojoj je pripadao i za koju se valjalo
boriti. I to ne bilo kakav Musliman, već onaj koji je potpuno
svestan svoje pripadnosti islamu. Tom religioznom identitetu trebalo
je da budu podređena sva ostala društvena određenja. Ovo temeljno
načelo nije bio samo lični credo jednog pojedinca, već
istovremeno poziv na praktičnu akciju. Izetbegović je tako od svoje
rane mladosti imao za cilj stvaranje islamizovane zajednice
Muslimana, i tom cilju podredio je glavninu svog života i rada. Zbog
pripadanja organizaciji „Mladi Muslimani“, koja je radila na
praktičnom ostvarenju ovih ideja, bio je 1946. zatvoren od strane
novih komunističkih vlasti, zajedno sa velikim brojem svojih
saboraca (kasnije je govorio da se radilo o čak hiljadu ljudi koji
su bili osuđeni na više desetina hiljada godina zatvora). Ovu
organizaciju Izetbegović je definisao kao „antifašističku i
antikomunističku“, a pošto je fašizam u tom trenutku već bio
poražen, „Mladi Muslimani su automatski došli u sukob sa
komunistima“. Takav sukob bio je neminovan. Dok su komunisti težili
stvaranju zajednice koja će prevazići religiozne i etničke razlike i
netrpeljivosti u korist klasnog identiteta i duha bratstva i
jedinstva među jugoslovenskim narodima, „Mladi Muslimani“ su se
beskompromisno borili za svoj partikularni verski identitet (u kome
su videli i osnovu svog nacionalnog identiteta), imajući za cilj
stvaranje alternativnog društvenog uređenja u jednom delu
Jugoslavije. Njima je bio neprihvatljiv sekularni i nadnacionalni
karakter nove jugoslovenske države (u smislu prerastanja etnički
shvaćene nacije). Komunisti su, stoga, s pravom u ovoj aktivnosti
videli pretnju uspostavljanju zajednice koja će nadvladati verske i
etničke partikularitete i njihove antagonizme, naročito u situaciji
kada država treba da se oporavi od još uvek svežih i beskrajno
krvavih međunacionalnih sukoba. Isticati islam ili bilo koju drugu
posebnu veru kao najviše društveno određenje, u trenutku kada svaka
od tih vera pripadnicima druge vere budi samo sećanje na zločine
počinjene pozivanjem na tu veru, bila je nesumnjiva provokacija i
izazov za komuniste, u uslovima njihove još uvek nestabil(izova)ne
vlasti. I sasvim je razumljivo da su aktivisti ovakvih grupa, čije
je delovanje ugrožavalo postizanje tako potrebnog međuverskog i
međunacionalnog mira, bili uhapšeni i osuđeni.
Izetbegovićevo
zrelo doba - „Islamska deklaracija“
Ali, uprkos nekoliko
godina provedenih u zatvoru, Izetbegović se nije pokolebao. Samo se
privremeno povukao iz neposrednijeg političkog angažmana, čekajući
novu, pogodnu istorijsku šansu za reaktualizaciju svojih starih
ideja. I ta šansa se ukazala u atmosferi jačanja nacionalističkih
snaga krajem 60-tih i početkom 70-tih. Izetbegović piše 1970. godine
poznatu „Islamsku deklaraciju“ u kojoj, sada već kao iskusniji i
zreliji intelektualac, vrši opširnije utemeljenje i artikulaciju
svog mladalačkog ideološkog programa. Borbeni duh radikalnog islama
ponovo je oživeo. Na početku knjige kao geslo stoji: „Naš cilj:
islamizacija Muslimana. Naša deviza: vjerovati i boriti se“. U samoj
knjizi razmatranja se vrte oko dva osnovna pojma: „islamsko društvo“
i „islamska vlast“. A ovo su neki od vodećih stavova: „Islamski
poredak može se ostvariti samo u zemljama u kojima Muslimani
predstavljaju većinu stanovništva...Islamski poredak je jedinstvo
vjere i društveno-političkog sistema...Nema
mira ni koegzistencije izmedju islamske vjere i neislamskih
društvenih i političkih institucija“. Poruka ove knjige je bila
jasna - ona je upućena svim Muslimanima kao poziv da se vrate svojim
islamskim „korenima“, kako bi se stvorio islamski poredak u kome oni
čine većinu stanovništva, u kome postoji potpuno jedinstvo
(islamske) vere i države, i u kome nema miroljubive koegzistencije
već samo rata sa neislamskim „elementima“. Pokušaji Izetbegovićevih
simpatizera da predstave ovu knjigu kao nekakvu naučnu studiju
posvećenu isključivo zemljama u kojima već postoji islamsko društvo
(u kojima Muslimani već čine većinu stanovništva), dakle kao da se
ovo štivo ne odnosi na BiH ili Jugoslaviju, ne deluju uverljivo.
Jer, naučna studija se obično ne naziva „Deklaracijom“, niti ona
započinje militantnim političkim parolama. Takođe, kao da ovakvi
stavovi postaju opravdani tamo gde Muslimani čine većinu (dok su,
zapravo, oni neopravdani po sebi, bez obzira na činjenicu ko ima
većinu; bolje rečeno, krajnje sporno je već samo pozivanje na
argument verske ili etničke većine). S druge strane, ne treba
potcenjivati elementarnu Izetbegovićevu inteligenciju - poučen
zatvorskim iskustvom, on je ipak postao oprezniji, bez obzira na
nepromenjena politička uverenja. Tako se nije moglo lako očekivati
da će on otvoreno navoditi BiH ili Jugoslaviju kao referencu za
svoje fantazmagorije o islamskom društvu i islamskoj vlasti. Osim
toga, naivno zvuče i ona opravdanja koja Izetbegovićev (islamski)
fundamentalizam negiraju činjenicom da je on izričito odbacivao
nasilje kao sredstvo za dolaženje do islamskog društva. U odbranu
svog političkog vođe, njegovi sledbenici kažu: „Njegova je misao
vodilja da se islamsko društvo može stvoriti samo dugotrajnim
procesom vjerske edukacije i moralnog uvjeravanja“. Međutim,
Izetbegovićev fundamentalizam nije toliko u sredstvima, koliko u
samom cilju; uzimanje za cilj stvaranje društva u kome postoji
neraskidivo jedinstvo vere i države samo po sebi predstavlja izraz
(verskog) fundamentalizma. Ono negira tekovine moderne istorije u
kojoj dolazi do razdvajanja vere i države, u kojoj država postaje
vlasništvo svih građana koji u njoj žive, a ne samo zabran određene
verske/etničke većine (ili manjine). Stoga ne treba da čudi da
Izetbegović u „Islamskoj deklaraciji“ oštro kritikuje ne samo
„Zapad“, već i sekularni karakter moderne turske države nastale
Ataturkovim reformama (koje su od ranije među islamskim
fundamentalistima označene kao nepotrebno i štetno „pozapadnjačenje“).
A ako se u obzir uzmu navedena sredstva za dostizanje islamskog
društva, čak su i ona fundamentalistička, jer se svode na versku
indoktrinaciju, posredstvom koje relativna verska većina, koristeći
faktičku prevlast u društvu, lako može postati apsolutna. Tada ova
apsolutna većina, po Izetbegoviću, može i treba da inauguriše
islamsko društvo sa pratećim repertoarom zabrane ili uništenja
neislamskih institucija. Setimo se da je i u NDH etnička (hrvatska)
većina, između ostalog, osiguravana (po svoj prilici) sličnim
metodama „moralnog uveravanja“ - nisu se baš svi Srbi uklonili ili
proterali, neki su se „poklonili“ u kratkotrajnom i efikasnom
procesu „verske edukacije“. Suočena sa ponovo izraženom pretnjom
(verski zasnovanog) nacionalizma, ovog puta u još militantnijem i
destruktivnijem obliku nego u njegovoj mladalačkoj fazi, i pravilno
prepoznajući „Islamsku deklaraciju“ kao politički program namenjen
delovanju u BiH i Jugoslaviji, komunistička vlast je opet bila
prinuđena da osudi i zatvori Izetbegovića, zajedno sa grupom
njegovih istomišljenika. U skladu sa težinom krivice, i kazna je
bila teža - osuđen je 1984. na čak 14 godina zatvora. O
Izetbegovićevim boravcima u zatvoru zbog islamskog nacionalizma
(slično Tuđmanovom, zbog hrvatskog nacionalizma), treba da razmisle
oni koji neosnovano optužuju komuniste za „represiju“ prema samo
jednom nacionalizmu, onom srpskom.
Izetbegovićev
pozni period - nezavisna i unitarna BiH
Rastuća kriza
komunističke vlasti, koju je pratila amnestija političkih
zatvorenika, dovela je, međutim, do Izetbegovićevog oslobađanja već
krajem 1988. Nakon svega godinu dana predaha, on nastavlja svoju
životnu misiju. U jednom intervjuu Izetbegović kaže: „Ja sam krajem
1989. odlučio da krenem sa stvaranjem muslimanske stranke…Cilj je
bio da se organizuje muslimanski narod, da se bori za svoj
identitet, da vrati sebi slobodu i da ima sve ono što drugi narodi
imaju. On je više nego drugi narodi bio lišen toga, da je to stanje
potrajalo još nekih 10-15 godina, ja se bojim da bi teško moglo više
ikada da se vratimo do naših izvora. Međutim, Bog je hteo da tako ne
bude, mi smo stigli na vreme po našem mišljenju“. Ovo mesto veoma je
zanimljivo, jer pokazuje svu veličinu Izetbegovićevih zabluda. On
govori o nekakvoj diskriminaciji, pa čak i neslobodi, muslimanskog
naroda, koji je upravo u socijalističkoj Jugoslaviji protiv koje se
on sam borio dobio status konstitutivnog naroda, i postao
ravnopravan sa ostalim narodima. U Jugoslaviji je, takođe, taj narod
manje-više nesmetano izražavao svoju veroispovest. Ali, uprkos tome,
Izetbegović nije bio zadovoljan stanjem u kojem se nalazio njegov
narod. Njemu je zapravo smetalo što Muslimani nisu još naglašenije
posvećeni veri, što su se, umesto pripadnosti islamu kao dominantnoj
samosvesti, oni uglavnom orijentisali ka jugoslovenstvu kao svom
primarnom identitetu. Ovaj identitet on je shvatao, slično ostalim
nacionalistima, kao „neprirodni“ projekt komunista, kao rezultat
njihovog nastojanja da stvore novu, „veštačku“ naciju od postojećih
južnoslovenskih naroda. Kao da sami Muslimani nisu nastali na sličan
„veštački“ način, nekadašnjim islamiziranjem Srba i Hrvata, i kao da
nacije uopšte nisu „veštačke“ tvorevine u smislu da nastaju u
istorijskim procesima (a ne da su prirodne, samonikle, prisutne od
iskona), Izetbegović je za autentičnu osnovu svoga naroda proglasio
islam. Otuda njegovo neprestano, gotovo opsesivno naglašavanje
potrebe za radikalnim povratkom Muslimana njihovim islamskim
korenima (izvorima). I pozivanje na Boga i božansku volju,
karakteristično za verske fanatike (prisutno u gornjoj izjavi, dok
na drugom mestu kaže „Čovjek snije, a Bog određuje“). U okrilju
svoje posebne vere i nacije, različitim od drugih vera i nacija,
trebalo je da Muslimani vode svoj društveni život. Oni više nisu
imali da budu okrenuti saradnji sa drugim jugoslovenskim narodima,
na osnovi njihovog zajedničkog prevazilaženja vlastitih, posebnih
verskih i nacionalnih identiteta, već su za vrhovni društveni
interes imali upravo potvrđivanje takve svoje posebnosti. I dok su
ranije, za vreme dovoljno snažne komunističke vlasti, ovakve
ekstremne pojave razgradnje jugoslovenske zajednice bile efikasno
suzbijane, krajem 80-tih godina prošlog veka one su postajale sve
žilavije i rasprostranjenije. Nakon dezintegracije Saveza komunista
usledila je dezintegracija jugoslovenske države i nacije, kroz
sinhronizovanu akciju spoljašnjih i unutrašnjih činilaca.
Nacionalizmi i separatizmi pokrenuti u zapadnim republikama imali su
sada ne samo antikomunistički, već i antijugoslovenski karakter.
Na tom
nacionalističkom talasu ubedljivu pobedu među hrvatskim i
muslimanskim stanovništvom odnele su Tuđmanova Hrvatska demokratska
zajednica, odnosno Izetbegovićeva Stranka demokratske akcije.
Osokoljeni rastućom nacionalističkom euforijom, ovi političari su
sada mogli otvoreno i nekažnjeno da propagiraju ideje zbog kojih su
nekada odslužili višegodišnje zatvorske kazne. Tuđman je govorio da
„problem“ Srba u Hrvatskoj neće biti rešen dok ne budu svedeni na
manje od 3% stanovništva. A Izetbegović je na skupovima
preplavljenim islamskim verskim zastavama zagovarao nezavisnu i
unitarnu BiH. Takva koncepcija uređenja BiH Srbima je s pravom
počela da liči na početak ostvarenja davnašnjih Izetbegovićevih
snova o stvaranju islamskog društva u kome će Muslimani činiti
većinu stanovništva, i u skladu sa tom većinom početi da sprovode
razaranje neislamskih institucija. Pretnja građanskog rata tako se
uveliko nadvila nad BiH, naročito kada je počeo rat u Hrvatskoj. Još
gore, rat u BiH se počeo sve više shvatati ne samo kao mogućnost,
već kao nužnost. Izetbegović je u kasnijim intervjuima sasvim
iskreno govorio o „neizbežnosti“ rata, slično Tuđmanu, koji je
svojevremeno rekao da rata u Hrvatskoj „ne bi bilo da ga Hrvatska
nije željela“. Na jednom mestu, na pitanje novinara „Da li se rat
mogao izbjeći?“, on „mudro“ odgovara: „Na to pitanje je jako teško
odgovoriti, ali mislim da se rat mogao izbjeći, da nije bio
neizbježan“. Ovaj tautološki odgovor možda najbolje ilustruje koliko
je za Izetbegovića rat bio rešenje koje nema alternativu, koje je
prosto neizbežno, namećući se kao prirodna nužnost kojoj se ne
možemo odupreti. Predstavljanje rata kao objektivne nužnosti,
međutim, samo je prikrivalo i legitimisalo Izetbegovićevu želju za
ratom. On je, doduše, na drugim mestima pokušavao da pruži
konkretnije obrazloženje ovog stava, ali se ono pokazuje kao
neubedljivo. Navodno je, po Izetbegoviću, nakon izlaska Hrvatske iz
Jugoslavije, rat u BiH postao neizbežan jer, čak i da je muslimanska
strana prihvatila da ostane u Jugoslaviji, došlo bi do
srpsko-hrvatskog rata u BiH. Možda bi zaista došlo do rata između
Srba i Hrvata u BiH. Ali, u njemu Muslimani ne bi učestvovali ili bi
bili na srpskoj strani; u oba slučaja, daleko bi manje stradali, i
eventualni rat bi trajao mnogo kraće, sa znatno manje ukupnih
žrtava, jer bi hrvatska strana bila prinuđena da brzo ustukne pred
izrazito nadmoćnim protivnikom. Ovako je muslimansko rukovodstvo,
pogrešnim izborom saveznika, presudno doprinelo izbijanju praktično
totalnog rata u BiH (u kome su manje-više ratovali svi protiv svih),
i njegovom veoma tragičnom karakteru.
Ipak, možda je
ovakav muslimanski izbor bio izvesna nužnost ako se imaju u vidu
Izetbegovićevi dugogodišnji stavovi, toliko uvreženi u njegovoj
svesti da je zbog njih više godina proveo u zatvoru. Fantazam o
islamskom društvu, koje nastaje samo tamo gde Muslimani
predstavljaju većinu, sasvim sigurno nije mogao da se ostvari u
Jugoslaviji, čak i onoj „krnjoj“, bez Slovenije i Hrvatske. On je
dobijao izvesnu realnost samo u nezavisnoj i unitarnoj BiH, i zbog
toga se, po svemu sudeći, Izetbegović tako nepopustljivo borio za
taj cilj. Zarad tog cilja on je čak veliki broj svojih sunarodnika
ostavio izvan takve BiH. Iako je govorio o velikoj prisutnosti
Muslimana u gotovo svim jugoslovenskim republikama, ova činjenica
nije mu služila kao argument za očuvanje Jugoslavije. Naprotiv, on
je nju žrtvovao pomenutom (naj)višem cilju - stvaranju države, po
svaku cenu, u kojima će Muslimani imati većinu. Otuda njegovo veliko
nepoverenje prema Jugoslaviji; Izetbegović je podrivao čak i svoje
ugledne sunarodnike, intelektualce, u njihovim pokušajima da
sačuvaju BiH u okviru Jugoslavije (npr. dogovore A. Zulfikarpašića i
M. Filipovića sa Miloševićem).
Tako je rat u BiH,
sa uticajnim akterima i stavovima koji su ga podsticali, sve više
postajao nužnost. Poslednja šansa da se u BiH sačuva mir bila je
Lisabonska konferencija koja je, uz prekide, održana u periodu
februar-maj 1992. godine. Ta šansa je bila čak i povoljna.
Izetbegović je prethodno kao politički cilj postavio stvaranje
nezavisne, suverene BiH, i jednom prilikom rekao da je za takvu
državu spreman žrtvovati i mir. Suočen sa toliko čvrsto izraženom
voljom, Karadžić se nalazio pred velikom dilemom, na kraju odlučivši
da prihvati takvo rešenje. U jednom intervjuu on kaže sledeće: „Ja
sam kasnije prihvatio i da se Bosna odvoji od Jugoslavije. To je bio
najveći rizik koji sam prihvatio u životu. Tom odlukom mi Srbi smo
postali manjina u svojoj vlastitoj zemlji. Ali ja sam to prihvatio
da izbegnem rat.” (O ovom stavu se u našoj javnosti ćuti). I tako je
na Lisabonskoj konferenciji ponuđen plan o nezavisnoj BiH, ali koja
bi bila regionalizovana po etničkom principu. Srpska i hrvatska
strana su prihvatile taj plan. Međutim, Izetbegoviću nije bila
dovoljna BiH odvojena od Jugoslavije, on je želeo nedeljivu BiH. On
nije prihvatio da BiH ostane deo Jugoslavije, kao federalna ili čak
konfederalna jedinica (Milošević mu je predložio i mesto predsednika
Jugoslavije). Ali, tražio je nedeljivu BiH. On nije imao ništa
protiv razbijanja Jugoslavije (čak je za vreme rata u Hrvatskoj
javno pozvao regrute iz redova svog naroda da se ne javljaju u JNA).
Ali je zato mislio da bi „sve aktivnosti na razbijanju Bosne i
Hercegovine kao države“ trebalo sankcionisati zakonskom kaznom (kako
stoji u jednom intervjuu). Govoreći protiv podele BiH, pozivao se na
etničku pomešanost stanovništva BiH. Ali, to mu nije smetalo kada se
delila Jugoslavija, koja je takođe, gotovo u celini, bila etnički
pomešana. Na kraju, održao je referendum o odvajanju BiH od
Jugoslavije, ali je odbacivao ne samo legalno i legitimno pravo Srba
u BiH da ostanu u Jugoslaviji (od čega su oni u jednom trenutku, kao
što smo videli, odustali), nego i pravo da imaju svoju teritorijalnu
autonomiju unutar BiH. (O velikom značaju referenduma o nezavisnoj i
jedinstvenoj BiH Izetbegović kaže sledeće: „To je značilo preći
Rubikon, pa biti sa ove ili sa one strane Rubikona. S ove strane
Rubikona je agresija, a s one strane je građanski rat. Tako da je
nama je bilo izuzetno važno da se taj referendum održi“. Znači, rat
je već uveliko bio pripreman i shvatan kao svršen čin, samo je
trebalo podesiti da odgovornost za njega padne na srpsku stranu.
Otuda značaj ovog referenduma, i njegovog užurbanog organizovanja
pre početka Lisabonske konferencije, kako bi se na njoj nastupilo sa
što jačom pozicijom) Sve u svemu, ne shvativši da BiH kao
jedinstvena može opstati samo u Jugoslaviji, Izetbegović je sebi
postavio nerealan cilj - nezavisna i istovremeno nedeljiva BiH. Ova
je budila opravdan strah među Srbima, jer je sve više ličila na
konačnu realizaciju programa „Islamske deklaracije“. Želeći da
nasilno zadrži Srbe u takvoj državnoj tvorevini, Izetbegović se
upleo u (Gordijev) čvor gore spomenutih protivrečnosti koji je mogao
rasplesti samo na jedan način - ratom. Odbacio je Lisabonski plan i
pokrenuo talas nasilja u vlastitoj državi. Od takve bezumne politike
najviše je stradao njegov vlastiti narod.
Neposredno nakon
potpisivanja Dejtonskog sporazuma, kojim je okončan rat u BiH,
Izetbegović je izjavio: „Ovo nije pravičan mir, ali je pravičniji
nego nastavak rata“. Ova izjava je oličenje bezobzirnog cinizma.
Jer, još bi pravičnije bilo da rat nije ni započet. A takvu
mogućnost Izetbegović je svesno odbio. Na kraju je morao da prihvati
„državu“ koja je negacija oba njegova temeljna politička uverenja,
jer niti je nezavisna niti je jedinstvena. Umesto BiH koja je mogla
biti ravnopravna članica jugoslovenske (kon)federacije, i iznutra
jedinstvena, danas imamo BiH kao protektorat na putu utapanja u EU,
sa izrazito konfederalnim uređenjem. Ova skaredna pseudodržavna
tvorevina odnela je na desetine hiljada ljudskih života, pretežno
samih Muslimana. Besmislenost rata u BiH samo je odraz besmislenosti
jednog suludog nacionalističkog projekta koji je vođen sumanutom
idejom o stvaranju islamske države na prostoru BiH. Izetbegović
nikada nije odgovarao zbog ovog strahovitog zločina prema svom i
ostalim narodima BiH. Iako je „Islamska deklaracija“ bila njegov
Mein Kampf, a rat u BiH pokušaj realizacije u njoj iznetih
retrogradnih ideja, Izetbegović je mirno proživeo ostatak života,
ovenčan međunarodnim priznanjima i slavom državnika koji je vodio
herojsku borbu za odbranu svog naroda od navodno daleko moćnijeg
(srpskog) „agresora“. Umesto da mu se sudi kao zločincu koji je
pokrenuo jedan krvavi rat zarad ostvarenja istorijski prevaziđenih i
poraženih ideja o društvu u kojem postoji dominacija verske i
etničke većine nad manjinom, on je završio svoj život kao maltene
reinkarnacija Mahatme Gandija (koga je, u krajnjoj samoobmani, i
smatrao političkim uzorom). Stoga ovakvo stanje stvari s pravom
pobuđuje gorak ukus i osećanje nepravde.
Karadžićeva
(prećutana) biografija
Kada sa
Izetbegovićevom životom i delom uporedimo život i delo Karadžića,
nepravda se čini još većom. Karadžić je, kao i Izetbegović, bio
antikomunista. Otac mu je bio četnik, a on sam antikomunistički
disident. Međutim, uprkos tome, Karadžić nikada nije bio u zatvoru
zbog političkih razloga. Proveo je 11 meseci u pritvoru, ali zbog
sumnje da je izvšio proneveru novca, i na kraju je oslobođen usled
nedostatka dokaza. Stoga se čini da je Karadžićev nacionalizam bio
dosta umereniji od Izetbegovićevog; štaviše, za razliku od
Izetbegovića, Karadžić nije bio u toj meri antijugoslovenski
orijentisan. Naprotiv, u jednom intervjuu možemo pročitati sledeće:
„Sebe smatram Srbinom iz Bosne. Ali naše etničko poreklo tada nije
bilo važno. Jugoslavija je bila moja domovina. Nakon što smo moja
supruga i ja završili studije u Sarajevu, pohađali smo dodatne
kurseve u Beogradu i Frojdovskoj školi u Zagrebu. Zagreb je divan
grad. Iako je tada već postojao separatistički pokret, u Zagrebu sam
se uveliko osećao kao kod kuće...Želeo sam da Jugoslavija opstane.
Jugoslavija je bila dobro mesto za život“. Ovakvi (umereno)
projugoslovenski stavovi ne mogu se naći kod Izetbegovića. Dalje,
Karadžić nije bio neprijateljski orijentisan prema Zapadu i jedno
vreme se tamo i školovao. O tom pitanju on u istom intervjuu kaže:
„Nas su nazivali ’buržujskim Srbim’ tada. U smislu da sam bio
antikomunistički disident čitavih 35 godina. Ali, život u Sarajevu
bio je veoma prijatan. Grad je bio zapadno orijentisan i čak su se
Muslimani više osećali Srbima nego Muslimanima“. Takođe, Srpska
demokratska stranka BiH, čiji je Karadžić bio prvi predsednik,
osniva se nakon formiranja vodeće hrvatske i muslimanske nacionalne
stranke u BiH. U situaciji kada je jačao hrvatski i muslimanski
nacionalizam, sa elementima separatizma, i kada su komunističke i
autentično projugoslovenske snage bile u dubokoj krizi, zbog koje
nisu mogle da privuku veći broj građana, došlo je do očekivanog
homogenizovanja srpskog naroda u BiH oko vlastite nacionalne
stranke. Stoga se može zaključiti da, dok je Izetbegovićev
nacionalizam bio proaktivan, Karadžićev je bio reaktivan; prvi je
imao višedecenijsku ukorenjenost i žilavost, i bio je od početka
ekstreman, dok je drugi uglavnom bio umeren, i postao je tvrdokoran
tek u uslovima snaženja i rastuće pretnje drugih nacionalizama, kao
reakcija na njihovo inicijalno delovanje. Sledeća bitna razlika je u
odnosu prema već pomenutom Lisabonskom sporazumu, predloženom od
strane predstavnika Evropske zajednice. Karadžić ga je prihvatio, uz
cenu da BiH (zajedno sa Srbima u njoj) ostane odvojena od
Jugoslavije, dok ga je Izetbegović odbio. I ne samo da zbog tog
odbijanja ni na koji način nije bio kažnjen od strane EZ, odnosno
tzv. međunarodne zajednice uopšte, već je, štaviše, vrlo brzo bio
nagrađen „međunarodnim“ priznanjem BiH, uprkos tome što odnosi
unutar nje još nisu bili regulisani, što je bio neposredan povod
izbijanja rata (rat je počeo istog dana kada je EZ priznala BiH).
Međutim, kada Karadžić kasnije nije želeo da prihvati Vens-Ovenov
plan i Dejtonski sporazum, usledili su veliki pritisci Zapada, u
prvom slučaju diplomatski, a u drugom i oružani (bombardovanjem
položaja Vojske Republike Srpske). Slično tome, u slučaju SRJ i tzv.
sporazuma iz Rambujea, naša zemlja je bila bombardovana zbog
neprihvatanje tog „sporazuma“. Drugim rečima, kada nesrpska strana
odbije neki ponuđeni sporazum, onda u najgorem slučaju sledi
uzdržanost Zapada (a obično nagrada), a kada isto to učini srpska
strana, onda u najboljem slučaju slede strahoviti diplomatski
ultimatumi (a obično bombardovanje). Nakon rata Izetbegović je
nesmetano nastavio da se bavi politikom, dok je od Karadžića traženo
da se povuče iz politike. Izetbegović je spokojno završio život u
78. godini, a Karadžić je bio prinuđen da se skriva od 52. godine
svog života, i to je uspešno činio punih 12 godina (što je duplo
više nego što je Izetbegović proveo u jugoslovenskim zatvorima). Na
kraju, ali ne i najmanje važno, iza Izetbegovića je ostala samo
opskurna „Islamska deklaracija“ sa pratećim spisima, a iza Karadžića
veći broj zbirki poezije, od kojih su neke dobile domaće i inostrane
nagrade. Uprkos svemu ovome, Zapad je svog ideološkog neprijatelja
uzdigao u heroja-mučenika, dok je onoga koji mu je, bar do početka
rata, nesumnjivo bio ideološki naklonjen, pretvorio u još jednog
„balkanskog Hitlera“ ili „evropskog Bin-Ladena“. Mogu li stoga sve
nabrojane asimetrije i inverzije pobuditi išta drugo do gorko
osećanje nepravde?
Zločin zapadnih
imperijalista
Ali, Izetbegovićeva
politika, takva kakva je, ipak nije bila dovoljna za sprovođenje
inicijalnog zločina rata. Njegove preterane ambicije mogle su biti
obuzdane, ili bar brzo poražene, da nije imao moćne saučesnike i
pokrovitelje sa strane. One koji su održavali, pa i podgrejavali,
ove ambicije, imajući za glavnog protivnika Jugoslaviju, nezavisnu
od tzv. novog svetskog poretka, koji je samo novi oblik odveć starog
i poznatog imperijalizma. Takva Jugoslavija bila je prepreka trajnom
nadziranju i ovladavanju njenim nekadašnjim prostorom, gde danas,
umesto velike i jake države, imamo malene i slabašne polukolonije i
protektorate. Vratimo se još jednom Lisabonskoj konferenciji koja,
po svoj prilici, zaista predstavlja kritično mesto
bosanskohercegovačke drame, trenutak kada se odlučivalo o ratu ili
miru u BiH. Jedna važna stvar vezana za tu konferenciju ostala je do
danas misterija. Sam predsedavajući ove konferencije i tvorac
Lisabonskog sporazuma, portugalski diplomata Žoze Kutiljero, tvrdi
da je Izetbegović čak prvobitno prihvatio i potpisao taj sporazum,
ali je onda povukao potpis na traženje jednog visokog funkcionera
američkog Stejt departmenta. Još uvek je nejasno da li je
Izetbegović zaista potpisao sporazum ili ne. Ali, ako ga je ipak
potpisao, a zatim odbacio, na nagovor visokog američkog diplomate,
onda ovaj diplomata, i administracija kojoj je bio odgovoran i uz
čiju saglasnost je nesumnjivo delovao, postaju direktan saučesnik u
vrhovnom zločinu rata. Oni su u tom trenutku, kada se u
Izetbegovićevoj svesti pojavio tračak racionalnog uvida (sumnje) da
je njegov nakaradni životni ideal realno neostvarljiv, ohrabrili
ovaj fantazam i vratili Izetbegovića u prethodno stanje
fundamentalističke hipnoze. Mir u BiH, koji nije nametnut spolja,
već je postignut kroz pregovore i saglasnost sve tri sukobljene
strane, njima očigledno nije odgovarao. Njime bi se praktično
onemogućilo njihovo paternalističko prisustvo i „posredovanje“ na
ovim prostorima. I zbog toga je taj mir po svaku cenu trebalo
onemogućiti. Slična situacija bila je izgleda i u Rambujeu. Albanska
strana, prema određenim svedočenjima, prvobitno nije prihvatila
ponuđeni „sporazum“, jer u njemu nije stajalo izričito i trenutno
priznanje nezavisnosti Kosova. Mi ga nismo mogli prihvatiti jer je u
njemu stajalo izričito i trenutno raspoređivanje strane vojne sile
(NATO-a) na prostoru (čitave) SRJ. Onda je (opet) visoki američki
diplomata (Madlen Olbrajt) primorala albansku stranu da potpišu
„sporazum“, jer u suprotnom NATO ne bi imao izgovor za bombardovanje
koje je već bilo pripremljeno. Kao što je Izetbegoviću pothranjena
nada da njegov cilj (nezavisna i unitarna BiH) može biti dostignut,
i verovatno obećana podrška tom cilju, kako bi odustao od
Lisabonskog sporazuma, tako je Albancima, po svoj prilici, da bi
prihvatili „sporazum“, rečeno da će posle izvesnog vremena dobiti
svoju državu, nakon što NATO porazi SRJ u predstojećem ratu.
Pogledajmo šta o ovom značajnom pitanju kaže Karadžić: „Mi smo
učinili sve da sprečimo izbijanje rata u Bosni. Za to imamo mnogo
čvrstih dokaza. Mi smo prihvatili Lisabonski sporazum, evropski plan
o podeli...Najtužnija stvar u svemu je što je taj Lisabonski
sporazum dosta ličio na Dejtonski sporazum koji je došao četiri
godine kasnije. Zašto smo vodili rat svih tih godina? Muslimani su
prihvatili ovaj sporazum, Hrvati su ga prihvatili, mi smo ga
prihvatili. A onda su ga Muslimani odbacili pod uticajem američkog
ambasadora Vorena Cimermana i Hansa van den Bruka. Oni su znali da
je rat neizbežan ako Bosna ostane bez sporazuma. Oni su odgovorni
za ono što se kasnije desilo“; „Da američki ambasador Cimerman nije
učinio da muslimansko rukovodstvo rasturi Lisabonski sporazum, rata
ne bi bilo. Najvažnije pitanje kojim bi Haški tribunal trebalo da se
bavi jeste pitanje odgovornosti za taj rat, za zločin protiv mira, a
ne pitanje šta su ljudi jedni drugima činili za vreme rata“. O ovim
Karadžićevim rečima se u našoj javnosti upadljivo ćuti. Ali,
verujemo da će o njima morati da se govori kada ih sam Karadžić bude
ponovio u Hagu. Ako je sve ovo istina, i ako nema mesta sumnji da su
pomenute diplomate aktivno učestvovale u podrivanju Lisabonskog
sporazuma, samim tim i mira u BiH, onda pored Izetbegovića, dobijamo
još (najmanje) dve osobe direktno odgovorne za zločin rata. Njihova
krivica je utoliko veća jer su na raspolaganju imalu veću moć - oni
su mogli da spreče izbijanje rata, ali ne samo da nisu ništa učinili
da ga spreče, već su ga, naprotiv, direktno podstakli. Osoba koja
nije dovoljno moćna, ma koliko bila vođena sumanutim projektima, ne
može uzrokovati preveliku nesreću. Ali, tragedija je neizbežna ako
ta osoba ima moćne zaštitnike koji, zarad svojih interesa, umesto da
ih onemoguće, podilaze njenim destruktivnim planovima i fantazijama.
A ako sve ovo i nije istina, ako je Izetbegović potpuno samostalno
odbacio Lisabonski sporazum, opet se ne može izbeći ključna
odgovornost zapadnih sila za izbijanje i održavanje rata u BiH. Ne
samo zbog toga što nisu koristile svoju moć da Izetbegovića ubede da
prihvati predloženi sporazum, već, pre svega, zbog toga što su
pružale podršku njegovom nazadnom projektu, počevši od priznanja još
uvek nelegitimne državne tvorevine (jer saglasnost za njeno
stvaranje nije dao jedan od tri konstitutivna naroda), čime je rat
praktično započeo, pa sve do materijalne pomoći i političke
propagande u korist strane koja je rat želela i intenzivno
pripremala, a protiv strane koja je učinila gotovo sve da se rat
izbegne, uključujući i njeno bombardovanje. Neki od „posrednika“ u
rešavanju jugoslovenske krize kasnije su govorili o preranom
priznanju bivših jugoslovenskih republika kao „grešci“ (Oven,
Karington, Bilt itd.). Ali, to nije bila greška već smišljen zločin
koji je otvorio Pandorinu kutiju svih ostalih zločina. Imajući u
vidu da je i ovaj zločin ostao nekažnjen, možemo li više uopšte
govoriti o pravdi?
Temelj ratova u
bivšoj Jugoslaviji - nepravda prema Srbima
Srpsko rukovodstvo u
BiH na čelu sa Karadžićem moglo je da izbegne rat jedino
prihvatanjem Izetbegovićevog projekta, što je, naravno, bilo
isključeno, jer bi to značilo pristati na rešenje po kojem bi Srbi u
BiH, nakon što su ostali izvan Jugoslavije (i sa tom teškom odlukom
se složili), ostali i bez svoje nacionalne slobode u državi koja je
sve više postajala sumorna slika programa „Islamske deklaracije“.
Uporno odbijanje Izetbegovića da Srbima u BiH prizna teritorijalnu
autonomiju, kao nadoknadu za njihovo prihvatanje da ostanu izvan
Jugoslavije, samo je još više jačalo te strahove. Nakon što su
tolike živote položili u oslobođenje od osmanlijske okupacije, a
zatim i stvaranje slobodne Jugoslavije, i unutar nje slobodne BiH sa
njenim ravnopravnim narodima, Srbi u BiH jednostavno nisu pristali
da ih vrate natrag u istorijsku prošlost, da ponovo postanu raja
potčinjena vlasti zasnovanoj na jedinstvu islamske vere i države, u
društvu u kojem islamska većina sprovodi uništenje neislamskih
institucija. Šteta je što se protiv retrogradnog muslimanskog
nacionalizma nisu borili autentično socijalističkom i
projugoslovenskom politikom, već su pretežno podlegli vlastitom
nacionalizmu koji jeste bio reaktivan, ali ipak nacionalizam. Možda
je, nažalost, u tom trenutku takva progresivna politika bila
praktično nemoguća, jer su bosanskohercegovački komunisti bili u
potpunoj defanzivi, nacionalne stranke drugih naroda u izrazitoj
ekspanziji, a ono malo deklarativno projugoslovenskih snaga se, u
suštini, obrušavalo isključivo na srpski nacionalizam, što je s
pravom izazvalo nepoverenje kod srpskog naroda, jer je takva
politika druge, proaktivne nacionalizme ostavljala netaknutim. Ove
snage su, osim toga, bile uglavnom liberalne, a ne socijalističke,
naklonjene zapadnim silama koje su uveliko pokazivale, najblaže
rečeno, nezainteresovanost za stavove srpske strane o načinu
rešavanja jugoslovenske krize, što je takođe uticalo na njihovu
zanemarljivu popularnost u srpskom narodu. U svakom slučaju, da je
bilo pravde, ratova u Hrvatskoj i BiH ne bi bilo. Jer, oni, u
krajnjem, počivaju na bazičnoj neprincipijelnosti - jednoj strani
nisu bila priznata ista ona prava koja su se priznavala drugoj
strani. Hrvatima i Muslimanima je priznato pravo da se,
samoopredeljujući, otcepe od Jugoslavije, i da formiraju vlastite
nacionalne države, i to nije sporno, jer je Ustav SFRJ dozvoljavao
pravo naroda na samoopredeljenje, uključujući i otcepljenje (iako
nije precizno regulisao način ostvarivanja tog prava). Međutim,
Srbima nije bilo priznato pravo da, samoopredeljujući se, ostanu u
Jugoslaviji, odnosno pravo da se otcepe od novoformiranih država.
Problem je bio utoliko veći, jer su te države, bilo u vlastitim
ustavima bilo u praksi, drastično sužavale dotadašnji opseg prava
koja su pripadala Srbima kao konstitutivnom narodu Jugoslavije i
njenih republika. Tako je ispalo da se pravo na samoopredeljenje
priznaje samo ako se otcepljuješ od Jugoslavije, ali ne i ako u njoj
želiš da ostaneš. Ili da se priznaje pravo Hrvata i Muslimana na
samoodbranu od „srpske agresije“, ali ne i pravo Srba na samoodbranu
od hrvatske i muslimanske agresije. Kada je ova notorna nepravda
pokušala da se nametne Srbima u Hrvatskoj i BiH, kroz njihovo
nasilno zadržavanje u državama u kojima nisu hteli da žive,
neminovno je došlo do rata. Jer, prihvatanje ove nepravde za Srbe bi
značio gubitak slobode, i izlazak iz istorije, povratak u ropstvo od
koga su se, kroz teške istorijske borbe (za priznanje) i milionske
žrtve, emancipovali u prethodnih dvesta godina. I Srbi su se, u
skladu sa svojom novijom istorijom, ponovo opredelili za slobodu, za
pravdu. Istina o ratu u Hrvatskoj i BiH, da bi uopšte bila istina,
da bi bila celovita, mora uzeti u obzir ovu činjenicu - rat je bio
posledica nastojanja jedne strane u sukobu (koja je bila koalicija
spoljnih i unutrašnjih snaga) da kao „princip“ nametne gore pomenutu
elementarnu neprincipijelnost, da jednom narodu odrekne prava koja
se priznaju drugim narodima, ne samo na ovim prostorima, već svuda u
svetu. U tom sutonu pravde, zapadne sile su otvorene podržavale
projekte zasnovane na ideji etničke suprematije jedne zajednice nad
drugom, sa jako izraženim verskim fanatizmom, iako oni predstavljaju
negaciju najviših emancipatorskih dometa zapadne istorije i kulture,
za koje se mislilo da su definitivno poraženi (bar) u zapadnom
svetu.
Pravda je celina
U haosu rata činjeni
su zločini ne samo prema Srbima, već i prema Muslimanima i Hrvatima,
to je nesumnjivo. I ovi zločini ne postaju opravdani time što se
dešavao rat i što je, kako možda neki misle, u ratu sve moguće, pa
čak i dozvoljeno. Ali, (ne)svesnim ideološkim ignorisanjem prethodno
navedenih stvari blokira se uvid u to kako su ovi ratni zločini
uopšte bili mogući, šta je njihova osnovna pretpostavka. A to je
zločin rata, počinjen od strane hrvatskih i muslimanskih
nacionalista, i njihovih zapadnih saveznika i zaštitnika. Oni koji
histerično propagiraju „istinu“ o ratnim zločinima i zločincima samo
jedne (srpske) strane, i za njih nasrtljivo traže suočavanje sa
„pravdom“, a uporno prećutkuju ne samo ratne zločine i zločince
ostalih strana, već, pre svega, zločin i zločince rata, ne služe ni
istini ni pravdi. Naime, kao što je istina celina, tako je i pravda
celina. Pravda je moguća samo ako se primenjuje podjednako na sve
slučajeve, bez izgovora i izuzetka. Tako selektivna pravda nije
nikakva pravda. Ona je čak gora od nepravde, kao što je poluistina
gora od laži. Jer, ovakve „pravda“ i „istina“ su privid koji
prikriva stvarnu nepravdu i laž, sprečavajući njihovo razotkrivanje.
Izetbegović je izbegao suočavanje sa pravdom (Haški tribunal odbacio
je dokaze koje je prikupila Vlada Republike Srpske kao
„nedovoljne“). Ali, pravdi su još uvek dostupni mnogi od onih
(zapadnih) moćnika koji su saučestvovali ili presudno doprineli
inicijalnom zločinu prema miru. Kada prvi put u istoriji vidimo
međunarodne snage kako hapse nekog od ovih i sličnih moćnika,
odgovornih za zločin rata, moći ćemo da počnemo da govorimo o
pravdi. Kada ih u nekom istinski međunarodnom sudu vidimo na
optuženičkoj klupi, a ne samo na mestu namenjenom svedocima
tužilaštva, njihove milionske žrtve, još uvek žive ili već pobijene,
počeće da veruju da u ovom surovom svetu možda ipak ima pravde. A
kada ih vide osuđene na najteže kazne, ove žrtve po prvi put će
osetiti da je pravda zadovoljena. Sve dotle je ono što se govori o
Karadžićevim ratnim zločinima, u najboljem slučaju, samo poluistina.
A njegovo skrivanje ništa drugo do sasvim razumljivo i opravdano
bekstvo od nepravde.
|
|