Dragan Petrović
Manjine na postsovjetskom prostoru
Nakon raspada SSSR
krajem 1991. godine, na teritoriji petnaest, sada nezavisnih država
koje su, osim tri baltičke, članice Zajednice nezavisnih država,
ostalo je da živi nekoliko desetina miliona manjina od nešto manje
od ukupno 300 miliona stanovnika. U tom pravcu stanovništvo
postsovjetskog prostora možemo podeliti na:
A. Populaciju
titularnih naroda u novoformiranim nezavisnim državama (Gruzini u
Gruziji, Rusi u Rusiji, Estonci u Estoniji i sl.). Do raspada SSSR
ove države su bile konstitutivne republike savezne države (ima ih
ukupno petnaest, i to Rusija, Ukrajina, Belorusija, Moldavija,
Estonija, Letonija, Litvanija, Gruzija, Jermenija, Azerbejdžan,
Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenija, Kirgizija i Tadžikistan). Udeo
titularnih naroda u državama postsovjetskog prostora veoma je
neujednačen i kreće se od preko 80 procenata u Belorusiji, Rusiji i
Azerbejdžanu do nešto ispod 50 procenata u Kazahstanu i tek nešto
iznad 50 procenata u Letoniji i Estoniji. Dakle, veliki udeo
manjina, u praktično svim članicama Zajednice nezavisnih država i
postsovjetskog prostora, čini manjinsko pitanje veoma aktuelnim.
B. Deo populacije
titularnih naroda novonastalih država koji su raspadom SSSR postali
manjine (poput Rusa u Ukrajini ili Ukrajinaca u Rusiji, Rusa u
bivšim sovjetskim republikama, zatim na primer Moldavaca u Ukrajini
i sl.).
C. Delovi pojedinih
naroda koji su živeli u SSSR kao manjine pa su to ostali i nakon
raspada savezne države, samo što su sada još isparcelisaniji. To je
slučaj sa Nemcima, koji pored Rusije, žive u većem broju i u
Kazahstanu, Poljacima, koji, pored Belorusije i Litvanije, žive i u
Kazahstanu, Grcima koji žive u Ukrajini, a u manjem broju i
Moldaviji, Rusiji i Gruziji, potom Jevrejima i sl.
D. Najzad, postoje
uglavnom malobrojni narodi bivšeg SSSR koji imaju određeni
konstitutivni status u nekoj od sada nezavisnih država, članica ZND
poput nekih naroda Sibira, Dalekog istoka, severnog Kavkaza,
Povoložja, Severnog evropskog regiona u Rusiji, Adžaraca u Gruziji,
Gagauza u Moldaviji, i sl., koji su zadržali taj status.
Od ove četiri skupine
populacije eks sovjetskog prostora, najviše se, i to negativno,
izmenio status titularnih naroda koji su imali svoje republike u
SSSR, a koji žive van svojih matičnih država (ranije republika).
Među njima najbrojniji su Rusi, kojih ima više od 20 miliona u
drugim novoformiranim državama postsovjetskog prostora, najviše u
Ukrajini, Kazahstanu i baltičkim državama. Pored Rusa i nekoliko
miliona Ukrajinaca i Belorusa živi na postsovjetskom prostoru u
Srednjoj Aziji, Zakavkazju, Baltiku i Moldaviji, gde zajedno sa
njima čine „Ruski blok“ ili Rusofone, odnosno prorusku zajednicu
Istočnih Slovena koja govori ruskim jezikom i u odnosu na domicilne
narode tih republika (koji su u slučaju Srednje Azije i Zakavkazja i
druge rase) čini manjinu oslonjenu na rusku politiku i kulturu.
Sličnu poziciju ovo stanovništvo ima i u azijskim delovima Rusije, s
tim da tamo predstavlja titularni narod. Rusa, Ukrajinaca i Belorusa
na prostoru ostatka postsovjetskog prostora van Rusije ima oko 25
miliona. Oni su naročito kompaktni na Baltiku, Srednjoj Aziji, pa i
Zakavkazju i Moldaviji. Svuda gde žive van svojih, sada nezavisnih
država oni predstavljaju jedinstveni etničko-jezički i politički
blok, a tako su uglavnom i tretirani od politike i stanovništva
domicilnih država.
U poslednjih šesnaest
godina od raspada SSSR, jedan deo od nekoliko miliona Rusa i
Rusofona se naselio u Rusiju, što je proces koji se lagano nastavlja
i danas (ovaj proces mehaničkog priraštaja stanovništva Rusije, je
inače znatno umanjio negativan prirodni priraštaj ruske etničke
populacije zadnjih deceniju i po).
Interesantno je da je broj Rusofona, pre svega, Ukrajinaca i
Belorusa koji se iz bivših sovjetskih republika doselio u Ukrajinu i
Belorusiju zanemarljiv, baš kao i broj Rusofona koji se sa tih
prostora odselio u Evropu i na Zapad. Sa druge strane, Nemci su se
iz Kazahstana u poslednjih deceniju i po masovno selili u Nemačku i
na Zapad, tako da ih je danas ostalo oko polovine u odnosu na kraj
osamdesetih kada ih je bilo blizu milion. I Jeremni su se iselili iz
Centralne Azije usled etničke i verske netrpeljivosti kojom su bili
izloženi na ovom prostoru u vreme njihovog sukoba sa Azerbejdžanom
po pitanju Nagornog Karabaha. Međutim, u Centralnoj Aziji se tada
pokazala i netrpeljivost turkofonske većine prema Turcima
Meshetincima, koje je tada primila Rusija, gde danas u okolini
Smolenska živi njihova izbeglička kolonija od tri hiljade ljudi.
U poslednjih nekoliko
godina, na postsovjetskom prostoru izraženije su migracije iz
ekonomskih razloga. To se naročito odnosi na migraciona kretanja ka
Rusiji, usled toga što je u poslednje vreme njen standard porastao u
odnosu na okolne zemlje ZND. Tako, bez obzira na pogoršane političke
odnose između Gruzije i Rusije, brojni Gruzini odlaze u pečalbu kod
svog velikog severnog suseda. Pored Rusa iz Ukrajine na privremeni
ili stalni rad u Rusiju odlaze i brojni Ukrajinci. Takođe, u ovu
državu dolaze i stotine hiljada pripadnika naroda Srednje Azijie i
Zakavkazja. U Baltičkim republikama bitno se ne smanjuje udeo
ruskojezičkog stanovništva koje ovde živi već decenijama i
stolećima, iako znatan deo njih ne uživa potrebna manjinska i
građanska prava, a za to su odgovorne vladajuće strukture Talina,
Rige, pa i Viljnusa.
Raspad Sovjetskog
saveza praćen je naglim rastom nacionalizama i šovinizma skoro u
svim republikama bivše države i obnavljanjem međuetničke mržnje sa
kojom su se, pre toga više manje, uspešno borile i Ruska Imperija i
sovjetska vlast (slična iskustva su bila i na jugoslovenskom
prostoru). Tako su se obnovili konflikti u Pridnjestrovlju,
Abhaziji, Južnoj Osetiji, Nagornom Karabahu i Takidžistanu. Često je
politička elita sama podsticala svoje sugrađane da se odreknu
nasleđa i tekovina bivše zajedničke države i gajila kultove novih
heroja. Na primer, šire se kultovi fašističkih pomagača iz političke
koalicije UNA-UNCO (Ukrajinska nacionalna asambleja – Ukrajinska
narodna samoodbrana na čijem je čelu Viktor Juščenko) u Ukrajini ili
pripadnika jedinica SS u baltičkim republkama.
Na sličan način, glorifikacijom lokalnog nacionalizma
srednjoazijskog tipa u Turkmeniji se pojavio kult Turkmen-baši kada
se ta zemlja praktično vratila u srednji vek. Početkom ovog veka na
postsovjetskom prostoru karakteristično je pojavljivanje uvezene
„obojene“ revolucije.
Odmah po raspadu SSSR
pojavila se i obrnuta tendencija – saradnja i zbližavanje bivših
federalnih jedinica i njihova reintegracija u novu univerzalnu
međunarodnu organizaciju. Jasno je da je, za razliku od prostora eks
SFRJ, ovde taj proces olakšan pošto se SSSR nikada nije potpuno
raspao, već je preformulisan u Zajednicu nezavisnih država u čijem
su sastavu, osim tri baltičke, sve bivše sovjetske republike. Ti
procesi su pojačani među onim zemljama koje imaju najviše interesa
za međusobno organizovanje i povezivanje. Takav je slučaj sa
Zajedničkim ekonomskim prostorom (Rusija, Ukrajina, Belorusija,
Kazahstan), Državnom unijom Rusije i Belorusije, zatim OTBOK-om (gde
su pored Rusije i Belorusije još i Jermenija, Kazahstan i ostale
srednjoazijske republike), te Šangajskim sporazumom (pored Rusije i
Kine u pitanju su i Kazahstan, Uzbekistan, Kirgizija, Tadžikistan,
sa tendencijama da im se pridruže i još neke druge, poput Belorusije,
Jermenije, Turkmenije). Iz ovoga se može zaključiti da je Belorusija
u najvećim i najintenzivnijim integrativnim odnosima sa Rusijom,
prevashodno preko zajedničke državne unije, koja kada u praksi
ispuni većinu ugovorenih stavki državnog ugovora iz 1999. godine,
praktično prerasta u jednu državu.
Ti procesi
reintegracije na postsovjetskom prostoru nisu pozdravljeni od strane
„najveće zapadne demokratije“ – SAD i zvanični Minsk (da li zbog
intenzivne saradnje sa Moskvom?), često kritikuju ove ponovne
integracije. Time se stiče utisak da zvanična Belorusija biva žešće
kritikovana za kršenje ljudskih prava od strane nekih postsovjetskih
država koje svoje nepodobne državljane jednostavno brišu (na primer
Baltičkih). Vašington pokušava da protiv Belorusije iskoristi i
druge zemlje ZND, čije rukovodstvo želi potencijalno da uđe u NATO.
Tako je aprila 2008. godine tokom posete Ukajini, američki
predsednik Buš sa Juščenkom potpisao dokument „Prioriteti
ukrajinsko-američke saradnje“, u kojem se veći deo odnosi na
zajedničku informativnu politiku. U ovom dokumentu se nalazi i
propaganda NATO, objašnjenje neophodnosti američke protivraketne
odbrane u Evropi, a takođe i zajednički nastup protiv Minska. Uz to,
novcem američkog NDI
plaćeno je otvaranje nekoliko logora u Ukrajini za obuku beloruskih
opozicionara koji vežbaju osvajanje gradova i naselja silom.
Primer Ukrajine
Kao primer pogoršavanja
situacije u sferi zaštite ljudskih prava nakon „demokratskih
promena“ može poslužiti Ukrajina. Posle dolaska na vlast nove vlade,
predsenik republike, Viktor Juščenko u novembru 2007. potpisao je
ukaz o razvoju ukrajinske kulture na području Krima. Rezultat je
skoro potpuno izbacivanje ruskog jezika iz sfera javnog informisanja
i obrazovanja na teritoriji autonomne pokrajine Krim. To se dogodilo
uprkos tome što Rusi čine više od 60 procenata stanovništva
poluostrva, dok je ruskojezičko stanovništvo još brojnije. Osim
toga, ovom odlukom Juščenka prekršen je Evropski sporazum o
regionalnim jezicima i jezicima nacionalnih manjina čija je Ukrajina
potpisnica.
Zanimljivo je da su još u junu 2007. godine, kada se Juščenkov ukaz
samo razrađivao, finansijsku i drugu pomoć ukrajinizaciji Krima
ponudili Kanada i Estonija. Kako je to tada komentarisao G. Udovenko,
predsedavajući Saveta za etnonacionalnu politiku u kabinetu Juščenka,
te dve zemlje „imaju odgovarajuće pozitivno iskustvo u širenju
državnog jezika“. Usled toga, Estonija je sada meta oštre kritike od
strane međunarodnih organizacija (PSSE, EU, UN) zbog kršenja prava
ruskojezičnog dela stanovništva. Sa druge strane, vlada Kanade
(premijer S. Harper) u junu ove godine morala je da se zvanično
izvini starosedeocima zbog prisilne asimilacije koje se vršilo više
od jednog veka. Interesantno je da je više od 150 hiljada dece
kanadskih Indijanaca bilo primorano da pohađa jedan od oko 130
hrišćanskih internata od XIX veka pa sve do 1996. godine.
Još jedno oruđe u borbi
protiv Rusa za jačanje ukrajinske države i nacionalne samobitnosti
po Juščenkovom konceptu i ideologiji jeste korišćenje krimskih
Tatara. Ubrzo nakon dolaska Juščenka na vlast, Tatari su pojačali
svoje aktivnosti i počeli otvorene napade na pripadnike drugih
naroda. Tokom 2007. godine Medžlis (etnički parlament) krimskih
Tatara doneo je odluku o „svenacionalnoj mobilizaciji“ i stvaranju
etničkih paravojnih postrojbina. Iako je predsednik Medžlisa M.
Džemiljov odmah stavio veto na tu odluku, nastupajući potom u
zapadnoukrajinskom gradu Lavovu
decembra 2007. godine, on izjavljuje da će se na Krimu pojaviti
„ukrajinska varijanta Čečenije“ i naglasio da će Medžlis rukovoditi
borbom Tatara za slobodu.
Upravo za vreme
predsedničkog mandata Viktora Juščenka (koji sada iznosi oko tri i
po godine i bliži se svom kraju i novim izborima) više puta je
sloboda medija bila ograničena. Juščenkova poslednja odluka u tom
pravcu ticala se medija nacionalnih manjina i stranih dopisništava.
U martu 2008. godine na zasedanju Saveta nacionalne bezbednosti
Ukrajine, Juščenko je zatražio od članova tog saveta da se izrade
mere protiv „stranih“ medija (tj. koji koriste za predsednika strane
jezike, dakle sve sem ukrajinskog uključujući i ruski jezik koji je
maternji za preko 40 procenata građana, dok se njime služi gotovo
polovina stanovništva zemlje) kako bi se efikasnije vršila kontrola
„informativnog prostora“. Najviše je bio nezadovoljan ruskim
medijima na istoku zemlje i u Krimu. Takođe je zatražio sprečavanje
rada više od 90 televizijskih i radio stanica koje emituju programe
na mađarskom, slovačkom, poljskom, rumunskom i moldavskom. Izgleda
da je Juščenko naučio najbolji od američkih propagandnih trikova –
„Nemoj da menjaš svet, menjaj informaciju o svetu“.
Ipak, kao i prethodna
vlada Viktora Janukoviča, tako i sadašnja vlada i njen premijer
Julije Timošenko, vodi pragmatičnu politiku sa Rusijom. Kao
nezaobilazan rezultat te činjenice, uprkos ispadima Juščenka (u više
pitanja – boravak ruske Crnomorske flote u Krimu, status Krima i
grada Sevastopolja, pitanje potencijalnog ulaska u NATO, NATO vežba
u Krimu u julu 2008. godine), ruski i ukrajinski premijeri Zubkov i
Timošenko potpisali su u Kijevu 28. aprila 2008. godine protokole o
industrijskoj kooperaciji i o definisanju prioriteta saradnje dve
zemlje. Zadnji dokument obuhvata deset područja – od trgovinske
saradnje do svemira. Jasno je da pokušaji udara na rusko-ukrajinske
odnose dolaze prevashodno od predsednika Juščenka, koji se svih ovih
godina u javnosti deklarisao kao zastupnik proameričke politike.
Slučaj Gruzije
Pristup današnje vlade
Gruzije rešavanju konflikta s Abhazijom i Južnom Osetijom poprilično
je sličan politici Gruzije početkom XX veka, odnosno u vreme i
neposredno posle Oktobarske revolucije i velikog građanskog rata
koji je tada izbio u Rusiji, pa do 1920. godine. Gruzija je 26. maja
1918. godine, u opštem metežu građanskog rata, proglasila svoju
nezavisnost (dva dana kasnije je to učinila i susedna Jermenija).
Gruzijska vlada u kojoj su bili i socijalisti odlučila je da
iskoristi priliku i proširi svoje granice. Godine 1918. ova zemlja
okupirala je grad Soči i oblast oko njega, finansirala pobunjenike
koji su delovali na severnoj obali Crnog mora i Kavkazu
i pokušavala da osvoji Abhaziju (koja nikada dotle nije pripadala
Gruziji). Osim toga, Gruzija je iskoristila tešku situaciju u
Jermeniji. Naime, posle Prvog svetskog rata Jermenija je bila
oslabljena genocidom, koji je nad njenim narodom izvršila Turska,
kao i drugim posledicama rata. Zatim, Gruzija je 1918. godine
oduzela Jermeniji skoro sav železnički transport i uvela blokadu toj
republici, zahtevajući pripajanje Jermenije. U decembru 1918.
godine, objavila joj je rat. Smirivanje Gruzije nastalo je posle
teškog poraza kod Sočija u januaru (belogradejci su razbili
gruzijsku vojsku) i izgubljenog rata u Abhaziji u septembru 1919.
godine (abhaski dobrovoljci, kojih je bilo dva puta manje, nego
Gruzina u par bitaka su uništili veći deo gruzinskih snaga).
Na osnovu toga može se
zaključiti da želja Tbilisija da vojnim putem vrati Abhaziju (pa i
Južnu Osetiju koja je takođe ušla u sastav Gruzije posle stvaranje
SSSR „Staljinovim poklonom“) jeste i želja da se revanšira za poraz
posle skoro sto godina. Baš kao i pre mnogo godina, Gruzija je u
avgustu 1992. godine uvela vojsku u Abhaziju, da bi je u avgustu
1993. konačno povukla. U takvoj situaciji Rusija sada snosi najveći
deo troškova i odgovornosti za održavanje mira u te dve kavkaske
regije.
Brojčano, ruske snage
su znatno manje nego snage UN na Kosmetu, ali su postigli veći
rezultat. Pri tome, ni međunarodne prilike nisu bile povoljne.
Naime, i NATO i EU ohrabruju Tbilisi da bude što žešći sa Suhumiem i
Chinvalijem (što nije bio slučaj u odnosu na Kosovo).
Kondoliza Rajs je
tokom svoje posete Gruziji ove godine pozvala Tbisli da se obračuna
sa pobunjenicima. Gruzija je 14. juna odlučila da poveća svoj vojni
budžet na milijardu dolara, a svoje oružane snage za 5 hiljada
vojnika (dakle, sada raspolaže sa 37 hiljada). Međunarodna krizna
grupa (MKG) u Briselu podnela je 5. juna izveštaj „Gruzija i Rusija:
sukob oko Abhazije“ u kojem je odgovornost za novo razbuktavanje
sukoba prenela na Tbilisi. Prema podacima MKG, Tbilisi nastavlja
vojne pripreme u Kodorskom klancu, što je suprotno prethodnim
obećanjima gruzinske vlade.
U stanju povećane vojne pripremljenosti bila je i gruzinska vojna
baza u Senakiju. Stručnjaci MKG zaključili su da Tbilisi namerava da
napravi incident i da ga iskoristi (po uzoru na Račak, koji su
iskoristili Amerikanci za bombardovanje Srbije) radi osvajanja
južnog dela Abhazije. MKG je poručila Tbilsiju da prekine vojne
pripreme protiv Abhazije, da ne nastavlja letove izviđačkih
bespilotnih letelica nad Abhazijom, da ne koriste huškačku retoriku
u medijima i da počne da radi na izgradnji poverenja (uključujući
stvaranje zone slobodne trgovine duž granice sa Abhazijom) i da
zvanično preduzme na sebe obavezu neobnavljanja rata (kao i protiv
Južne Osetije).
I to bez ikakvog uslovljavanja. Predlozi MKG u najvećem delu se
potpuno poklapaju sa predlozima zvanične Moskve koje je ona stalno
iznosila tokom poslednjih godina. Pored toga, početkom juna 2008.,
OEBS je kritikovao Gruziju zbog građenja vojnih objekata duž granice
sa Južnom Osetijom u cilju da se pripremi napad na tu republiku (u
julu je nekoliko gradova u Južnoj Osetiji bilo gađano minobacačima
što takođe nije doprinelo boljem raspoloženju OEBS).
Baltičke republike
Suverenizacija
baltičkih republika SSSR, njihov prijem u NATO i EU, bez obzira na
optimističke izjave baltičkih i većine zapadnih zvaničnika, nisu
bili praćeni postizanjem demokratskih standarda modernog društva.
Naime, ništa se nije promenilo na bolje u odnosu baltičkih vlada
prema ruskojezičom stanovništvu njihovih država. U Estoniji više od
100 hiljada Rusa (ili oko 16 procenata stanovništva) još uvek nema
mesni pasoš (ruskojezični deo letonskog stanovništva iznosi oko 40
procenata).
U septembru 2007.
godine, predsednik PSSE Rene van der Linden posetio je Estoniju i
Letoniju i pozvao vlade baltičkih republika da prekinu
diskriminaciju ruskojezičnog stanovništva, pojednostave dobijanje
državljanstva i da daju ruskom jeziku status državnog. Međutim, ni
zvanični Talin ni zvanična Riga nisu promenili svoj stav.
Litvanija ima sličnu
situaciju, ali ne sa Rusima, već sa Poljacima (kojima Varšava, kao i
Budimpešta Mađarima van Mađarske, izdaje pasoše člana poljske
dijaspore). Zapravo, Litvanija još uvek nije definisala spornu
granicu sa Poljskom. Poljaci u Litvaniji čine većinu u nekoliko
regija i trude se da dobiju teritorijalnu autonomiju, a njihov jezik
dobije status zvaničnog u zemlji što Litvanska vlada odbija.
***
U prethodno iznešenom
tekstu predstavljena je, na osnovu novijih podataka, opšta slika
položaja manjina na postsovjetskom prostoru, i to pre svega u
evropskim regijama. Možemo videti da je njihov položaj veoma
različit i da je često zloupotrebljen u političke svrhe. Neke
zapadne sile, a pre svega SAD, uprkos isticanju opštih etičkih normi
i ljudskih prava u prvi plan, na postsovjetskom prostoru se po
pitanju manjina rukovode pre svega svojim najogoljenijim
geopolitičkim interesima koji su sami po sebi često veoma
beskrupulozni i neetični.
(Autor je naučni saradnik Instituta za političke studije u
Beogradu)
|
|