Vilijam Montgomeri
Dilema predsednika Buša
Dok sam se pripremao za odlazak na svoje prvo ambasadorsko mesto u
Bugarskoj, dobio sam nekoliko pesimističnih brifinga o situaciji s
kojom ću se susresti. Vladajuća koalicija bila je tip vlade koja ne
radi ništa i opire se svakom koraku u pravcu kompletiranja
demokratske tranzicije i procesa privatizacije državnih preduzeća.
Naše inicijative za saradnju bile su stalno odbacivane. Mesec dana
nakon mog dolaska, tokom uvodnih sastanaka sa vladinim zvaničnicima
i drugim, sećam se kako sam sedeo u svojoj rezidenciji do kasno u
noć, analizirajući situaciju i prihvatao surovu istinu da će godine
koje dolaze biti nezahvalne godine teškog rada sa malo toga što bi
se moglo pokazati. Shvatio sam, međutim, da imam samo jedan izbor.
Svakog dana tokom mandata morao sam da budem slika i prilika
optimizma, nade i samopoverenja za svakoga, uključujući moje
najpoverljivije saradnike, porodicu i prijatelje. Da sam ikad
dozvolio sebi da pokažem svoja istinska osećanja, ostatak osoblja bi
sledio moj primer, moral bi trpeo, a i ono malo progresa koji smo
mogli da ostvarimo bilo bi izgubljeno. I tako sam gotovo tri godine
održavao spoljnu fasadu i maskirao stvarna osećanja. Za
profesionalnog diplomatu, to je ponekad neodvojivi deo mandata.
Sećam se vrlo često mog bugarskog iskustva kad razmišljam o
situaciji u Iraku i domaćim debatama koje su otpočele u Sjedinjenim
Državama. Tu smo gde smo u Iraku zato što su teroristički napadi od
11. septembra bili religiozno bogojavljanje za predsednika Buša. On
je postao uveren da mu je bog dao isrorijski krstaški pohod da
"terorizam" potuče do nogu. Njegov početni uspeh u Avganistanu
ubedio ga je ne samo u ispravnost njegove stvari već i da bi to
moglo da bude urađeno prilično lako i efikasno. I tako kocka je
bačena i naše vojne snage poslate su na Irak.
Sve je ispalo užasno pogrešno. Ponovo oživljeni talibani sada dovode
u pitanje naš početni uspeh u Avganistanu. Na terenu u Iraku nijedna
od tri etničke grupe (Kurdi, šiiti i suniti) ne prihvata našu viziju
ujedinjenog, demokratskog Iraka. Kurdi žele sopstvenu državu. Suniti
žele da se vrate dani Sadama Huseina kada je njihova manjina
apsolutno vladala čitavim Irakom. Šiiti, pak, žele da nametnu
sopstvenu vladavinu. Sadašnja vlada odražava ta tri ekstrema i
uzajamno nepomirljive razlike. Ona nema stvarnu vlast, a različiti
elementi unutar nje zaverili su se da ostvare ciljeve jedne ili
druge etničke grupe. Islamski ekstremisti koriste ćorsokak da bi
ojačali i sebe i svoju stvar. Iran tiho podstiče nasilje i nemir,
znajući veoma dobro da to isisava našu snagu i odvlači pažnju. Ne
postoji apsolutno nikakav mogući put da bi bilo koja spoljna vojna
snaga mogla da odvrati tri etničke grupe od njihovih ciljeva. Sve
što možemo da uradimo jeste da privremeno sprečimo da trenutna
nestabilna situacija postane katastrofalno loša. Drukčije rečeno,
naši vojnici ginu, naši resursi osiromašuju, a naša međunarodna
uloga je oslabila i spala na veštačko održavanje statusa kvo,
ispunjenog bombašima samoubicama, bekstvom Iračana iz sopstvene
zemlje i vladom koja je nesposobna ili nevoljna da preduzme oštre
mere koje zahtevaju naši "akcioni planovi".
Domaća kritična masa povodom rata dostignuta je pre mnogo meseci.
Nedavno istraživanje javnog mnjenja pokazalo je da sedam od deset
Amerikanaca želi gotovo potpuno povlačenje trupa do kraja aprila, a
da samo 29 odsto Amerikanaca odobrava predsednikov učinak. Trenutna
demokratska kontrola nad Kongresom odražava, više nego išta drugo,
takvo antiratno raspoloženje. Problem je, međutim, u tome što svako
moguće rešenje može samo katastrofalno da pogorša situaciju. Sasvim
je realistično zamisliti scenarije koji obuhvataju regionalni sukob;
zlokoban građanski rat u Iraku nasilniji nego bilo koji dosad; i
uspostavljanje solidnih terorističkih skrovišta, poput onih u
Avganistanu koje smo krenuli da uništimo na prvom mestu. Demokrate
veoma pametno insistiraju da se odredi datum povlačenja trupa, a da
pri tom ne ulaze u detalje kursa akcije. To je zato što postoji
rašireno neslaganje među njima (kao i među republikancima) povodom
toga šta treba uraditi.
Dilema predsednika Buša je u tome što dobro zna da sadašnja politika
ne funkcioniše. Ali, ako ikad prizna ili ispolji bilo kakvu
nesigurnost, dogodiće se dve stvari. Prvo, bilo bi to priznanje da
je ova administracija pogrešno postupala prema Iraku. Drugo, to bi
uništilo njegovu slabu i krhku kontrolu nad republikancima u
Kongresu. Izgubio bi i kontrolu nad iračkom politikom.
Stoga je njegova strategija da nastavi da naglašava pozitivno i da
ukazuje na sitne znakove napretka dok pokušava da odloži svaku
promenu kursa. To povremeno dovodi do trenutaka koji liče na one iz
"Alise u zemlji čuda", kao kad spouksmen Bele kuće opravdava odluku
iračkog parlamenta da ode na odmor kao razumljivu, imajući u vidu
"vrućine u Bagdadu tokom leta". Ukratko, Buš pledira za odlaganje
akcije za dva meseca, do septembra, kad će general Petrius dati
ocenu našeg "talasa". Možemo se kladiti da će izveštaj biti
dvosmislen i da će imati dovoljno pozitivnih znakova da opravda
predsednikovo traženje da mu se dozvoli još vremena da bi "talas"
proradio.
Njegov je, međutim, stvarni cilj da prepusti rešenje tog problema
svom nasledniku i da okrivi svoje protivnike. Apsolutno sam siguran
da će kroz pet godina, penzionisani predsednik Buš davati intervjue
u kojima će tvrditi da bi situacija u Iraku bila mnogo bolja da smo
ostali na njegovom kursu. On i njegove pristalice navodiće svaki
teroristički napad u Sjedinjenim Državama kao dokaz da su bili u
pravu kad su poveli "rat protiv terora", protiv neprijatelja koji je
daleko od američkih obala.
Ono što me zbunjuje, imajući u vidu važnost Iraka za predsednika i
Sjedinjene Države, jeste zašto on i njegova administracija nisu bili
spremni da stvarno iskoriste punu snagu američke diplomatije i moći
da bi se krenulo u boljem pravcu? Zašto naši viši državni
funkcioneri nisu primenili Dejton prilaz i insistirali da različite
etničke grupe postignu sporazum o raspodeli prihoda od nafte i
drugim pitanjima? Zašto insistiramo na vojnom aspektu kad problem ne
može biti rešen bez političkog sporazuma? Moj jedini odgovor, što se
toga tiče, jeste da uprkos bogatom iskustvu kabinetskih ministara ne
postoji stvarno razumevanje u administraciji kako koristiti i
projektovati punu američku moć i uticaj.
Verujem zato da u bliskoj budućnosti možemo u najboljem slučaju
očekivati očajničku akciju predsednika da zadraži kontrolu nad
iračkom politikom. Kako sve više i više republikanaca, osetljivih na
raspoloženje javnosti i predstojeće izbore, počinje da okreće leđa,
predsedniku će biti vrlo teško da održi takav kurs. To bi moglo da
se dogodi već ove jeseni. Kad god da se dogodi (u formi obavezujućeg
zakona s mandatom za početak povlačenja trupa do utvrđenog datuma,
uz dovoljnu podršku da se nadglasa predsednikov veto), predsednik će
odmah iskoristiti preostali period svog mandata da pokuša da krivicu
za debakl u Iraku svali na demokrate i ostale protivnike.
Copyright: Vilijem Montgomeri
Danas ima pravo ekskluzivnog objavljivanja u Srbiji
|
|