Slobodan Durmanović
Početak Lajčakove uprave u BiH
U Bosni i
Hercegovini su su izmenjali svakojaki diplomati na funkciji visokog
predstavnika donoseći svakakve odluke, ali nijedan se nije usuđivao
da odmah na početku svoje vladavine nameće zakone i smenjuje javne
službenike. Miroslav Lajčak je prekinuo ovu "tradiciju" što možda i
nije tako loše. Tako već sada svi mogu da znaju da će imati posla sa
jednim robusnim diplomatom koji je, uprkos tome što pokušava da se
predstavi kao arbitar koji želi da balansira između političkih Srba,
Bošnjaka i Hrvata, spreman da donosi brze odluke po sopstvenom
nahođenju ili, pak, po "sugestijama" diplomata iz Brisela ili
Vašingtona.
Klizeći
start
Devetog dana
svoje uprave Lajčak je doneo odluke kojima je proglasio nekoliko
izmena zakona koje je nazvao "merama za spovođenje pravde",
uključujući i smenu jednog od pomoćnika direktora policije Republike
Srpske, označavajući ga osumnjičenim za pomoć mreži podrške haškim
beguncima. Ova smena donesena je na isti način na koji su Lajčakovi
prethodnici donosili slične odluke: na osnovu nejasnih sumnji i bez
valjanog pravnog obrazloženja na osnovu kojeg bi, recimo, "sumnjivac"
bio sudski gonjen ili bar mogao da se požali na odluku visokog
predstavnika.
Ironija je da
je policijski funkcioner Dragomir Andan smenjen zbog sumnje da pruža
pomoć mreži podrške haškim neguncima, iako je bio među onim
zvaničnicima RS koji su, zajedno sa bezbednosnim službama Srbije,
živo učestvovali u procesu "dobrovoljnih predaja" haških optuženika
poreklom iz RS.
Nije ovo jedina
odluka novog međunarodnog upravnika BiH. Lajčak je još naložio MUP-u
RS da oduzme lična dokumenta od 93 osobe sa spiska od 810 lica koja
su učestvovala u srpskom vojnom pohodu na Srebrenicu jula 1995.
godine, a danas su zaposlena u javnim službama i institucijama u RS.
Pritom su tridesetpetorica pripadnika MUP-a RS po Lajčakovom nalogu
suspendovana s posla i plata im je upola smanjena.
Na prvi pogled,
moglo bi se reći da ovo ne bi trebalo da bude ništa neobično da je
reč o okorelim zločincima koji su učestvovali u masovnim
egzekucijama srebreničkih Bošnjaka nakon zauzimanja tog gradića ili,
pak, u prikrivanju tragova zločina. Ali, za sada se nijednoj jedinoj
osobi koja je sankcionisana Lajčakovim merama ne pripisuju ni
formalne optužbe za učešće u zločinima ili u prikrivanju zločina.
Šta više, pokazuje se da među sankcionisanim osobama ima i onih koji
sa zločinima u Srebrenici nemaju ama baš nikakve veze, dok je veći
broj lica kažnjen zbog sumnje da su u zločinima učestvovali, a da
baš i nije najjasnije na čemu je ta sumnja utemeljena.
Da je ova lica
osumnjičilo Tužilaštvo BiH za ratne zločine ne bi se tu imalo šta
prigovoriti, sem onoga što sa svoje tačke gledišta prigovaraju
branioci osumnjičenih. Ne bi se, dakle, imalo šta prigovoriti da je
osumnjičenima ograničena sloboda kretanja sudskom odlukom o
pritvoru, ni da su, recimo, suspendovani s posla ukoliko je protiv
njih potvrđena optužnica. Sve to je, zapravo, moguće uraditi i prema
važećim zakonima u BiH. Uostalom, da je Lajčak tražio od domaćih
vlasti da ubrzaju usvajanje izmena zakona o krivičnom postupku i
drugih koje je nametnuo, a da su ovi neprimereno otezali, možda bi
se i u tom slučaju moglo naći razumevanja za nametanje odluka. No,
sve je to preskočeno bez valjanog obrazloženja, a novi upravnik se u
svojevrsnom klizećem startu stavio iznad zakonodavnih vlasti u
zemlji, tobože podupirući efikasnost i nezavisnost rada pravosudnih
i tužilačkih institucija !?
Tako je Lajčak
učinio još dve loše stvari: prvo, uzurpirao je osnovna ljudska prava
na rad i slobodno kretanje osobama koje su pogođene njegovim
sankcijama, a za koje se ne zna ni da li su osumnjičene; drugo,
učinio je medveđu uslugu Tužilaštvu BiH za ratne zločine, koje će
sada, svaki put kada nije sposobno da istraži počinioce ratnih
zločina, moći da zatraži suspenziju s posla ili oduzimanje ličnih
dokumenata od osoba koje im se učine sumnjive.
Da je
Tužilaštvo BiH bilo sposobno da pronađe dovoljno dokaza za podizanje
optužnica protiv suspendovanih osoba za zločine nad srebreničkim
Bošnjacima - a ti zločini su i zvanično prvi prioritet u tom
tužilaštvu - te osobe do sada su već mogle biti iza zatvorskih
rešetaka kao osumnjičene/optužene/osuđene. Stvar je u nečemu drugom:
niti tužilaštvo svoj posao radi u punom kapacitetu, niti zaista
postoji toliko Srba koji su u bošnjačkoj javnosti javno prokazani, a
koji bi se, je li, mogli osuditi za genocid ili za ostale zločine u
Srebrenici ili, pak, za prikrivanje tih zločina.
Da ne bude
zabune, dakako da na najširem spisku od ukupno 28 000 potencijalnih
učesnika akcije zauzimanja Srebrenice ima onih koji su okrvavili
ruke do lakata, ili su, pak, učestvovali u skrivanju tragova
zločina, ali, nakon dugodišnje istrage i presuda Haškog tribunala,
Tužilaštvu BiH ne bi trebalo da bude teško da dođe do takvih. A i
tužiocima je jasno, naposletku, da u srpskoj vojno-policijskoj
akciji pod kodnim nazivom "Krivaja '95" nije ni učestvovalo
tridesetak hiljada ljudi koji su se formalno vodili na spiskovima
jedinica koje su bile angažovane u toj akciji, već 3-4 puta manje.
Zato se, u krajnjoj liniji, i javlja niz grotesknih situacija u
kojima se u bošnjačkoj javnosti za genocid tereti maltene svako čije
je ime bilo na spisku, pa i kafe kuvarice, automehaničari ili
vojnici koji su bili na sasvim drugim mestima.
Izgleda da tu
zamku nije uspeo da izbegne ni Miroslav Lajčak, mada je, kako tvrde
bolje upućeni, u nju pre bio uvučen od strane svog zamenika Rafija
Gregorijana, nego što je sam imao dovoljno informacija. Bolje reći,
izgleda da tek pristigli Lajčak o prirodi tzv. srebreničkih spiskova
zna manje od malo upućenijih poznavaoca prilika u BiH.
Nepoznanica je
i da li su Lajčaku predstavnici vlasti RS skrenuli pažnju na moguće
posledice njegovih prvih odluka. Poprilično iznenađeni, oni su se
više bavili iznalaženjem razloga za razumevanje Lajčakovih "mera za
sprovođenje pravde", negoli posledicama koje će proizvesti nepravdu
ne samo suspendovanim osobama, nego i svim građanima RS. S nekoliko
izuzetaka koji su u Lajčakovim nalozima prepoznali povratak
"ešdaunizma" u BiH, većina srpskih predstavnika je najčešće
upućivala pitanja 'ko će platiti eventualne propuste' , mada i sami
znaju odgovore. Elem, kako dosadašnja praksa pokazuje, najviši
sudovi u RS nedavno su počeli da donose odluke o nadoknadi
materijalne štete osobama koje je Pedi Ešdaun smenio sa javnih
funkcija, proglašavajući odgovornima vlasti RS koje su sprovodile
odluke visokog predstavnika. Pa se, sledstveno tome, novčane
nadoknade imaju isplatiti ne iz budžeta OHR-a, već iz budžeta
Republike Srpske. Tako se, zapravo, već stvorila situacija u kojoj
je OHR garant sprovođenja odluka, a Republika Srpska žirant koji ima
da plati sve propuste čoveka-institucije čiji su (ne)voljni garant.
Izgleda, u
stvari, da su se politički Srbi malo prepali klizećeg starta novog
visokog predstavnika, valjda misleći da bi - kad je ovako
nemilosrdno krenuo prema običnim službenicima - mogao da bude, ako
se naljuti, još nemilosrdniji prema izabranim zvaničnicima. A svi
znaju da to ne bi bilo ništa novo, a i Miroslav Lajčak voli da
pomene da su mu ovlaštenja za smenjivanje uvek pri ruci.
Na
Lajčakovim iskušenjima
Može biti da
je, kako se tamo-amo nagađa, Lajčak svoje "mere za sprovođenje
pravde" doneo pod pritiskom bošnjačke javnosti, poprilično
nezadovoljne što niko ozbiljan u Briselu i Vašigtonu nije podržao
njihov "minimalan" zahtev da Srebrenica bude izdvojena iz sastava RS
i proglašena za distrikt. Može biti da su Lajčakove mere trebale da
budu "melem na ranu" političara u Sarajevu u sedmici u kojoj je
generalni sekretar UN-a Ban Ki Mun poručio da neće odgovoriti na
pismo bošnjačkog i hrvatskog člana Predsedništva BiH Harisa
Silajdžića i Željka Komšića koji su od njega zatražili da se izjasni
o tome šta UN misli da učini nakon presude Međunarodnog suda pravde.
Ban je odgovorio jedino to da nema nameru da odgovara na pismo na
kojem nema potpisa i srpskog člana Predsedništva BiH.
Novi upravnik
BiH je prilikom donošenja svojih "mera" nagovestio da prve odluke
ne donosi zbog bošnjačkih političkih zahteva, već u interesu
porodica bošnjačkih žrtava u Srebrenici. Lajčak nije krio da za
njega "Srebrenica predstavlja simbol stradanja u BiH", ali od takvih
poruka Srbi i dalje zaziru, smatrajući ih jednostranim i
neuviđajnim spram srpskih žrtava tokom rata u BiH. Naposletku,
način na koji je Lajčak doneo svoje prve odluke samo je doprineo
povećanju praga očekivanja bošnjačkih političara od novog
protektora, najpre u pogledu njihovih zahteva za secesiju
Srebrenice.
Neće to biti ni
jedino, ni najveće iskušenje s kojim će se sresti Miroslav Lajčak i
političari u BiH u narednom periodu. Politički Bošnjaci su, dakako,
svesni da neće dobiti sve što žele od Lajčaka, ali teško da će biti
nezadovoljni ukoliko se novi visoki predstavnik odluči da snažno
pritisne srpske političare u "reformama" policijskih snaga i ustava
BiH. Dajući sebi u zadatak da BiH već na početku svog mandata
privede ka potpisivanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju
EU, Lajčak je obe ove "reforme" naveo kao svoje prioritete, iako,
recimo, ustavne promene nisu uslov za potpisivanje Sporazuma.
No, kako je
Lajčak, izgleda, ambiciozno zamislio da BiH za svog mandata "podari" status
kandidata za članstvo u EU, možemo svašta očekivati. Tim pre što se
niko iz Brisela nije do kraja izjasnio kakav bi Ustav BiH bio
prihvatljiv da bi jednog lepog dana primili ovu čudnu zemlju pod
svoje okrilje. Pre ili kasnije, iz Brisela će morati precizno da
odgovore na to pitanje ukoliko misle da BiH ostane na okupu sa
većinom građana koji tu zemlju doživljavaju kao koliko-toliko svoju.
Tu, pre svih, mislimo na Srbe i Hrvate koji - i to je valjda svima
jasno - teško da će ikada prihvatiti BiH bez svojih jasno omeđenih i
nedodirljivih kolektivnih prava na delu teritorije koji nije
ekskluzivno njihov, ali na kojem su u većini. Takvo shvatanje će, da
se ne zavaravamo, Srbi i Hrvati smatrati - ako ne jedinim - ono
najsigurnijim garantom svog opstanka u BiH koja će za nekoliko
godina postati zemlja u kojoj će Bošnjaci činiti apsolutnu većinu
stanovništva.
A onda će, da
se ne zavaravamo, bošnjačke političke i verske vođe zatražiti još više
ovlaštenja za centralni nivo vlasti, što će se moći ostvariti jedino
daljim obesnaženjem vlasti na teritorijama na kojima su Srbi i
Hrvati većina.
U međuvremenu,
polako se razvija rasprava o ustavnom uređenju BiH, no događaju se
mali obrti koji mogu imati uticaja na budući tok rasprave. Dok
politički Bošnjaci poprilično ujednačeno zastupaju stav da bi BiH
trebalo preurediti na pet-osam regiona čije etnički sastav ni
izbliza ne odslikava današnju entitetsku/kantonalnu podelu, hrvatske
partije su postigle početni dogovor o jedinstvenoj platformi u kojoj
se nazire njihov jedinstven zahtev za teritorijalnom jedinicom u
kojoj bi Hrvati bili većina, ali se vešto izbegava termin "treći
entitet" formulacijama da može biti "najmanje tri teritorijalne
jedinice" koje se "nužno ne moraju zvati entitetima".
S treće strane,
u srpskom "političkom jedinstvu" - ako je ono zaista i postojalo -
pojavljuju se izvesne pukotine. Dok vladajuća garnitura, predvođena
Miloradom Dodikom, gura svoj predlog "federalizacije" BiH,
opozicioni SDS zagovara "konfederalizaciju" BiH. Zajedničko i
jednima i drugima jeste što sadašnji status Republike Srpske
smatraju neupitnim, ali se ni jedni ni drugi nisu previše trudili
da svoje predloge elaboriraju u široj javnosti. Još manje su se,
izgleda, trudili da međusobno približe svoja stajališta, ma koliko
na prvi pogled izgledala bliska. Stiče se, zapravo, utisak da se
svojim predlozima više služe u svrhe taktiziranja u međusobnoj
političkoj borbi. U tom "taktiziranju" posebno su bili vešti kada je
trebalo zaobići činjenicu da su sve tri ključne partije (SNSD, SDS i
PDP) do pre godinu dana na ovaj ili onaj način učestvovale u prenosu
nadležnosti RS na nivo BiH. Ukoliko se takav trend nastavi i kada se
otvore pregovori o ustavnim promenama, ova vrsta srpsko-srpske
"taktičnosti" suštinski neće koristiti ni jednima ni drugima. Zato
bi u narednom periodu bilo politički pošteno, pre svega prema
biračima, da se ključni akteri usaglase oko jedne platforme i da
zajednički izmere svoju mudrost i političku hrabrost sa kojom
nameravaju da je brane. Kako ni to nije garancija uspeha, ne bi bilo
loše da budu međusobno solidarni kada od septembra budu izloženi
snažnim pritiscima, ne samo od strane Miroslava Lajčaka.
"Ako
nema dogovora unutar zemlje, svako ima svoje viđenje i svako u
međunarodnoj zajednici ima nekoga ko mu je bliži da mu se posebno
obrati. Pozivam domaće političare na kompromise, koji hoće biti
bolni, ali bolje i to nego da vam odlučuje neko spolja", poručio je
Lajčak najavljujući svoju "akciju" u "reformisanju" policijskih
snaga u BiH za septembar mesec.
|