Iza ogledala
Slobodan Antonić
SAČEKAJMO S POKRAJINAMA
Gde u Srbiji, na različitim nivoima vlasti, ima više demokratske kontrole? Odgovor je jednostavan: u centralnim organima
Nedavno je Boško Ristić, član Predsedništva Demokratske stranke i
narodni poslanik, zatražio obrazovanje treće autonomne pokrajine u
Srbiji, sa sedištem u Nišu. Ova pokrajina, po Ristićevoj zamisli,
obuhvatala bi opštine južne i jugoistočne Srbije. Imala bi
finansijsku samostalnost i zakonodavnu i izvršnu vlast, po uzoru na
Vojvodinu.
Nenad Čanak je bio oduševljen ovom idejom. Istakao je da je to
sasvim u skladu sa njegovim predlogom da se Srbija podeli na šest
pokrajina: na Kosovo, Vojvodinu, Sandžak, Južnu Srbiju, Šumadiju i
Beograd (s okolinom). Predlog je podržao i sudija Ustavnog suda,
Svetozar Čiplić. On je objasnio da ova Ristićeva inicijativa
predstavlja samo „korak ka realizaciji ustavnog prava građana Srbije
da žive u autonomnoj pokrajini”. „Ne postoji loš primer u Evropi u
tom pogledu, svuda je postojanje pokrajina donelo samo prosperitet”,
objasnio je Čiplić i dodao da obrazovanje novih pokrajina koče neke
„konzervativne snage”.
Kada su već pomenute „konzervativne snage”, odmah da kažem da u ovoj
stvari verovatno i sam njima pripadam. Zaista, ideja pravljenja
novih pokrajina po Srbiji, po uzoru na sadašnju Vojvodinu, u ovom
trenutku i ne izgleda baš kao najpametnija. Razumem ogorčenost
unutrašnjosti Srbije zbog otuđenosti beogradske elite i
zapostavljanja provincije. Ali, ima bar tri razloga koji govore
protiv ideje da se taj problem sada rešava podelom Srbije na nove
pokrajine.
Prvo, evropske države su imale i po više vekova jake državnosti pre
nego što su krenule u proces regionalizacije. Srbija je slaba država
ne samo u spoljnopolitičkom, već i u institucionalnom smislu. Sudija
Čiplić zna da u Srbiji svaki političar, lokalni ili centralni, može
još uvek da kaže „ne” državnim institucijama. Svi se, recimo, sećamo
jednog takvog „ne” Čedomira Jovanovića Ustavnom sudu SRJ (,,Politika”,
27. jul 2002). Sudija Čiplić se takođe toga mora setiti jer je i sam
podržao to Jovanovićevo „ne” („Danas”, 3-4. avgust 2002). U
Evropi ima mnogo pokrajina. Ali, nema političara koji govore „ne”
ustavnom sudu. I nema ustavnih sudija koji ih u tome podržavaju.
Kada srpske državne institucije budu dovoljno jake da im više ni
političari, ni NVO, ni sudije ne smeju reći „ne”, može se
razgovarati o novim pokrajinama. Dotle, ostavimo priče kako je
„svuda u Evropi tako”.
Drugo, model autonomije koji se ovde decenijama razvija uvek je bio
etatistički. Naše elite misle da su autonomija i lokalna samouprava
zapravo stvaranje nove države u državi. Na mesto birokratije u
Beogradu dolazi birokratija iz Novog Sada, ili Niša, svejedno.
Razlika je samo u tome što vlasnik poreza više ne sedi u Nemanjinoj,
već u Banovini. Sve ostalo je isto: građanin će da napravi pare, ali
će sa njima, umesto Cvetkovića, raspolagati Čanak ili Ristić. Jer,
tako je „svuda u Evropi”. Pa nije. U Evropi je tome prethodila
višedecenijska borba da što više para ostane kod građanina; da
uprava bude što manja i jeftinija; i da građanin sam, bez ikakvog
birokratskog patronata, kao što je pare zaradio može te pare i da
potroši. I tek kada dobijemo takvu, minimalnu državu, možemo je
deliti po pokrajinama.
I
treće, regionalizacija je u Evropi samo drugo ime za nastojanje da
novac građana, koji je ipak završio u zajedničkoj kasi, bude pod što
boljim demokratskim nadzorom. Za to je, misli se, zgodnija mesna
samouprava od prestoničke birokratije. Ali, tu dolazimo do pitanja –
gde u Srbiji, na različitim nivoima vlasti, ima više demokratske
kontrole? Odgovor je jednostavan: u centralnim organima. Tu su još i
uspostavljeni izvesni mehanizmi izveštavanja, nadzora i uticaja.
Ali, što više idete naniže, veći su samovolja vlasti, isključenje
javnosti i sve vrste finansijskih zloupotreba. Građanin,
zahvaljujući štampi, više zna šta se dešava u zgradi vlade, dalekoj
400 km, nego u zgradi opštine, dve ulice niže. I pre može da utiče
da mu vlada napravi novu školu, nego da mu opština, u obližnjem
parkiću, popravi ljuljašku. Ovde decentralizacija ne samo da nužno
ne znači demokratizaciju. Ona je do sada često vodila do srozavanja
i onog postignutog nivoa demokratije.
Zato je ipak srećna okolnost što, po Ustavu, pravljenje novih
pokrajina i nije tako jednostavno. „Nove autonomne pokrajine mogu se
osnivati, a već osnovane ukidati ili spajati, po postupku
predviđenom za promenu Ustava” (čl. 182). To znači da je neophodna
dvotrećinska većina u skupštini. A s obzirom na naše dosadašnje
iskustvo s Kosovom, pa i s Vojvodinom, teško da će se takva većina
skoro obrazovati. Štaviše, ona bi se verovatno pre napravila na
zadatku: „već osnovane ukidati”, nego na zadatku: „nove osnivati”.
Zato, sačekajmo sa novim pokrajinama. Ne samo dok ne vidimo šta ćemo
sa ovim koje već imamo. Sačekajmo i dotle dok svi bolje ne naučimo
osnovne lekcije o tome šta je država i šta je demokratija.
[objavljeno: 12.07.2007.]
|