Aleksandar Radović
Sumrak liberalizma
Kada je ljudski život, ograničen čvrstim ekonomskim diktatom, sveden isključivo na radnu snagu, onda on vredi samo onoliko koliko može doneti profita. Kada se rad pretvara u robu, ljudi postaju predmeti
Događanja
na Volstritu temeljno potresaju Ameriku, a bogami i ceo svet. Ali
istina je da se i u vreme kada je dominantna liberalna politička
misao bila neprikosnovena, moglo predvideti da će se kad-tad raspon
socijalne nejednakosti koji ultraliberalizam raznosi po svetu
vratiti kao bumerang samom centru moći koji je globalizaciju
izmislio i nametnuo (Vidi tekst istog autora NIN maja 2006). Mehanizam je dosta prost. Od pada Sovjetskog Saveza, nestao je (na Zapadu) strah od
alternativnog ekonomskog i političkog poretka. Od početka prošlog
veka kapitalizam je kupovao socijalni mir postepenim poboljšanjem
ekonomske situacije nižih socijalnih slojeva. Kada je ozbiljna
alternativa nestala, prestala je i potreba da se čine ustupci.
Prestao je da se nagrađuje rad (kroz povišice) a nastavilo sa
osnovnim pravilom kapitalizma – naknadom kapitala (kroz dividende i
akcije). Vlasnici sredstava za proizvodnju su i dalje proizvodili
bogatstva: 1. svojim sredstvima (zemljom, materijalima, mašinama, kapitalom) 2. radom zaposlenih Nažalost kapitalizam koji je u zapadnim demokratijama osnovni način
proizvodnje bogatstva, krenuo je ultraliberalnim tokom. Zaposleni su postepeno dobijali sve manje, akcionari sve više. Bez
bauka komunizma sindikati su bili sve nemoćniji. Ta osnovna nepravda je bila plodno tlo za sledeći negativni ciklus. Prosečne zarade su blago stagnirale, a favorizovani slojevi su
preplavljeni novim finansijskim prilivima. Sa jedne strane manjak sredstava, sa druge višak likvidnosti.
Rešenje je nametnulo po sebi – zaduživanje. Nikada krediti niti
bankarska aktivnost nisu doživeli toliku ekspanziju kao od početka
90-ih godina prošloga veka. Nije tačno da se pozajmljuje samo bogatima – naravno da se
pozajmljuje i siromašnima – samo oni to plaćaju mnogo skuplje. Kako
inače objasniti milijarde koje su se godinama zarađivali finansijski
posrednici. Neko je, ipak, „kupovao vetar”. Nikada nije bilo toliko lako zadužiti se kod banaka i nastaviti
živeti u iluziji potrošačkog raja. Jedini problem celog sistema je
sledeći: - Kapitalizam prirodno teži profitu, ultraliberalizam hiperprofitu.
Lako je zamisliti da će se onog trenutka kada radna snaga postane
negde jeftinija, kapital tamo premestiti. - Srednji i niži – zaduženi slojevi u razvijenom svetu su prva žrtva
delokalizacije. Ovo je očigledno u aktuelnim događanjima u SAD sa
masovnim krahom hipotekarnih banaka, padom vrednosti nekretnina i
postepenom, ali neumoljivom pauperizacijom srednjih slojeva. Tragično, ali nažalost logično. Čak je i Henri Ford (koji svakako
nije bio socijalista, a još manje sklon egalitarizmu) shvatao dve
stvari: 1 – Plata njegovih zaposlenih mora da bude dovoljno visoka da bi
mogli da kupe „Fordov” automobil 2 – Cena automobila treba da bude dovoljno niska da bi „Fordov”, ali
i drugi, prosečno plaćen radnik mogao da obezbedi kupovinu
„Fordovog” proizvoda „Ford” je veoma dobro zarađivao, ali sa malim maržama... I na dugi
rok. Ultraliberalnim kratkovidim teoretičarima i praktičarima nedostaje
zdrav razum pravih kapitalista. (U stvari, kapitalizam je više način
proizvodnje, a ultraliberalizam način raspodele. Ekstremni
liberalizam neprijatelj je i samog kapitalizma. Organizovana država
ograničavajući ekscese liberalizma čuva sam kapitalistički sistem pa
i državni poredak. Porezi, najveći neprijatelji liberala i najjači
instrument u preraspodeli društvenog bogatstva, čuvaju ne samo
ugroženu socijalnu piramidu već paradoksalno i same liberale.) Lepo je proizvoditi patike ultramodernim mašinama na Tajlandu.
Nažalost, te mašine ne kupuju patike, kao ni Tajlanđani koji idu
uglavnom bosi (ili sa tongama). Bivši zaposleni u „Najku” koji su u
Americi imali kuće (na kredit) posle delokalizacija su ostali bez
posla, pa bez kuća, i više ne kupuju te patike. Kako su nam se zapadni stručnjaci smejali zbog piramidalnih
banaka... Mislim da su podjednako duhovite priče o rezanju grane na
kojoj se sedi kao i o guski koja pošteno nosi jaja i daje perje –
sve dok se preterano ne očerupa, pa se može iskoristiti samo još
jednom – za obrok. Šta reći o investitorima sa Volstrita koji su masovno krenuli
(pomamljeni visokom cenom nafte) u proizvodnju biodizela. Cena
kukuruza i žitarica koje su namenjene ljudskoj prehrani masovno su
porasle – tako da, nižim slojevima u Južnoj Americi i Aziji (o
Africi da i ne govorimo), ne preti pauperizacija već – glad! Lepo je
što političari brinu o zaštiti životne sredine, ali trebalo bi
nekako zaštititi i ljude. Ovo je isuviše ozbiljan problem da bi se time bavili samo ekonomisti
i finansijski stručnjaci. Jer problem je političke prirode: kojim
putem ići da bi se stvari drugačije odvijale. Ekonomija je danas preuzela vodeću reč i u politici, i u određivanju
celokupnog ljudskog sistema vrednosti. Posledica je postepena
privatizacija javnog sektora koja preti da će dovesti do istog
rezultata – kao i progresivna nacionalizacija privatnog prostora pod
totalitarnim sistemima. Zato nije apsurdno uporediti kvazinaučni
racionalizam totalitarnih režima sa oblicima vlasti koji sistematski
promovišu optimalnu organizaciju industrije, naučno planiranje
rada i krajnju racionalizaciju finansijskih tokova. Rentabilitet, produktivnost i profitabilnost – sveta je trojka
liberalne ideologije i novi kredo globalizacije. Kada je ljudski
život, ograničen čvrstim ekonomskim diktatom, sveden isključivo na
radnu snagu, onda on vredi samo koliko može doneti profita. Kada se
rad pretvara u robu, ljudi postaju predmeti. Postoji, svakako, kvalitativan skok između isključivanja devalvirane
radne snage iz ekonomskih tokova i uništenja hiljada ljudi, ali u
oba slučaja ljudski život je potrošna roba nehumane društvene
mašinerije. Težnja ka jednoumlju i te kako prisutna u liberalnim
društvima – samo su drugačiji oblici prinude. Tržišna cenzura je
zamenila političku. Disidente više ne deportuju ili streljaju, već ih marginalizuju,
odbacuju i ućutkuju. Reklama je zamenila propagandu, a konformizam
poprima oblike jedinstvene misli – politički korektnog. Nivelisanje
stanja izaziva novu tiraniju, mehanički generiše uniformisanje
ukusa, osjećaja i standardizaciju hijerarhije vrednosti.
Jednoobrazne potrošačke navike direktno utiču na izgradnju
jednoličnog društvenog ponašanja. Raznoliki načini života polako
nestaju. Izmena u tradicionalnim pozicijama političkih stranaka praktično
svodi politički sistem na obnovu jednopartijskog sistema, gde
postojeće stranke ne predstavljaju ništa do tendencije koje se ne
sukobljavaju u konačnosti, već se samo razlikuju u upotrebljenim
sredstvima da bi se propagirale iste vrednosti i stizalo do istih
ciljeva. Jer cilj se nije promenio – svesti Različitost na Isto. Totalitarno okruženje tehnološke racionalnosti poslednja je
inkarnacija ideje trijumfa razuma. Nismo više daleko od nečega što
već poprima obrise totalitarnog liberalizma. Ideja da je
liberalizam apsolutno suprotan totalitarizmu znači, ipak, može biti
dovedena pod sumnju. Neuspeh komunističkog sistema samo je dokaz da je liberalna
zapadnjačka civilizacija bila uspešnija u ostvarivanju svog ideala. Sa padom komunizma, liberalizam je izgubio svog najboljeg
advokata. On danas pokušava da kapitalizira sećanje na totalitarne
režime, predstavljajući se jedinim sistemom vrednog poštovanja, i,
tendenciozno se predstavljajući takvim – on poprima oblike jedinog
mogućeg. Koristeći se odbojnošću prema propalim sistemima, licemerno
skriva vlastite mane. Ako pad sovjetskog sistema predstavlja pobedu kapitalizma, ostaje da
se pokaže u kojoj meri je ono značilo i pobedu demokratije. U prošlosti se ne tako retko govorilo o antifašizmu da bi se pravdao
komunizam, a antikomunizam je bio čest izgovor za nacizam. Danas se
svaki pomen totalitarizma instrumentalizuje da bi se bezuslovno
prihvatio liberalizam, sa svom socijalnom štetom koju nanosi širokim
društvenim slojevima. Ovakav manihejski pristup je neodrživ. Šta preostaje očajnim ljudima
i narodima: da biraju između surovog totalitarizma ili jedine
alternative – tržišnog liberalizma. Umesto političke tiranije u ime
modernizma, društvo će u budućnosti trpeti ekonomsku tiraniju. Ima i
nekakvog napretka – za razliku od totalitarnih diktatura niko ne
traži od žrtava globalizacije da vole liberalizam. Kao što pozitivne tekovine totalitarnih sistema nikada ne bi smele
pravdati zločinima režima, tako ni zločini totalitarizma ne mogu
biti opravdanja za zločine drugih. Nikakve bolne uspomene na
totalitarizme ne mogu pravdati ili učiniti prihvatljivijim sadašnje
društvo u svemu onome što ga čini neljudskim i destruktivnim. Ne može se prihvatiti nepravedna sudbina pod izgovorom da bi moglo
biti i gore. Bilo koje poređenje gubi smisao, ako mu je jedini cilj
opravdanje. Politički sistemi moraju biti proučavani po onome što
jesu, a ne samo ocenjivani u odnosu na druge. Ne mogu komparativni
nedostaci jednih ublažavati mane drugih. Svaki sistem kao i svaka
društvena patologija mora biti analiziran zasebno i odvojeno.
Dobrobit ljudi to svakako zaslužuje. (Autor je savetnik luksemburške M&P kompanije, edinburške „Traks
korporacije” i direktor Uprave za javne prihode Srbije
2001-2002)
|