Dejan Petrović
Predatorov strah od manjine
Prikaz knjige: Arjun Appadurai, Strah od malih brojeva (ogled o geografiji gneva), XX vek, Beograd, 2008, prevod Slavica Miletić, str. 157
„Ili se možda nalazimo usred velike svetske maltusovske korekcije
koja se služi diskursom minorizacije i etnizacije, ali je
funkcionalno usmerena na pripremanje sveta za pobednike
globalizacije, tj. na uklanjanje neprijatne graje njenih gubitnika?
Je li to forma onoga što bismo mogli nazvati etnocidom, svetska
tendencija (koja funkcioniše jednako efikasno kao tržište)
uklanjanja gubitnika u velikoj drami globalizacije?“ (51/2)
Ovo pitanje, koje se u svoj svojoj kataklizmičnoj perspektivi, onima
koji to žele da vide, s početka (n)ovog veka i milenijuma otvorilo u
punoj težini, prevashodni je centar interesa i predmet istraživanja
uvaženog američkog profesora indijskog porekla Ardžuna Apaduraja
(Arjun Appadurai) u studiji Strah od malih brojeva (ogled o
geografiji gneva) objavljenoj u ediciji XX vek. Autor akademskoj
javnosti najviše poznat po knjizi Razobručena modernost: kulturne
dimenzije globalizacije u šest poglavlja razmatra novonastale
odnose i (nus)pojave globalizacije, u uslovima bestijalnog nasilja
sve širih dimenzija, pritom opravdano uočavajući tanku crvenu liniju
koja ih povezuje. Kao humanistički orijentisan intelektualac,
posvetiće se traganju za učinkovitim rešenjima koja će ublažiti
negativne posledice koje na svojoj koži osećaju pauperizovane,
siromašne i marginalne grupacije u celom svetu. Apaduraj se neće
ustručavati da hrabro postavi tezu kako ekstremni oblici nasilja
kolektivnog tipa nisu ekskluzivistička obeležja totalitarnih
sistema, kao što se od četrdesetih godina prošlog veka među
društvenim istraživačima uglavnom smatralo, pre svih fašizma i
različitih oblika represivnog komunizma, već i da programski
usmerena ka slobodi pojedinca, liberalno-demokratska društva i te
kako mogu poslužiti kao prostor za ispoljavanje ubilačkih, čak i
genocidnih tendencija! Naročito se to odnosi na period nakon pada
berlinskog zida, tako da je blagovremeno rekontekstualizovanje
jednom zatečene slike sveta, brojnim recentnim procesima i
anomalijama, više nego poželjan zadatak.
Delimičan nestanak ili promenjena uloga međunarodnog i međudržavnog
pravnog i svakog drugog sistema, dejstvom globalizacije dovodi do
jačanja nacionalnih strasti i određenog ressentimenta spram
sopstvenih manjina bilo koje vrste, i to je upravo rezultat
liberalne političke misli koji će autor nazvati „strahom od
nepotpunosti“. Naime, suptilna i prima facie ne preterano
uočljiva razlika između „većine“ i „celine“ u uslovima slabljenja,
dotad uglavnom neupitnog državnog političkog i ekonomskog
suvereniteta i sve većeg pritiska nadnacionalnih nevidljivih
korporacija, postaje iracionalni poligon za iživljavanje
retrogradnih strasti, sa ciljem uklanjanja, ili čak istrebljenja
stvarne ili izmišljene pretnje koja se od manjine kao takva
percipira, radi stvaranja potpuno „čistog“ nacionalnog etnosa. Valja
naglasiti razliku između pojma manjine u zapadnoj liberalnoj misli,
kao pozitivnog i poželjnog sastojka prava na drugačije
mišljenje, slobode da se ono javno izražava, neophodnosti racionalne
debate o svim javnim pitanjima, kao nečega što je po samoj svojoj
prirodi privremeno i pojma manjine koja je to ne svojom
voljom, a koja se spletom različitih okolnosti i(li) političkih
manipulacija u određenom istorijskom trenutku može iznova
stvoriti, dakle prelaženje celog puta tih „malih brojeva“ od
subjekta do objekta.
Upravo u trenucima kada nacije/države, nekada suvereni nosioci prava
na precizno definisanu teritoriju odgovarajućeg naroda te isključivi
monopolisti na primenu legalnog nasilja, sve više gube svoj smisao u
vremenu ograničenog suvereniteta, neuhvatljivih ekonomskih tokova,
sveopšteg osećanja nesigurnost ili čak marginalnog položaja države u
nastajućem globalnom poretku, manjine postaju poželjna
projektovana fantazma ili „žrtveni jarac“ čije samo postojanje
podseća i navodno provocira (nasilnu) reakciju većine. Autor ovde
uvodi novi pojam – predatorski narcisizam koji pokušava da
premosti frustraciju izazvanu maglovitim granicama, slobodnim
kretanjem ljudi, izmenjenim identitetima, mešovitim brakovima, kao i
zajedničkim jezicima, delanjem u pravcu uklanjanja malih
razlika u sopstvenom dvorištu. Autor precizno navodi nužan uslov da
određeni identitet zadobije epitet predatorskog: „Predatorski
identiteti su posledica napetosti između većinskog i nacionalnog
identiteta. Identitet može biti opisan kao „većinski“ ne samo onda
kada se na njega poziva objektivno veća grupa u nacionalnom
političkom entitetu već i onda kada on teži da potpuno ukine razliku
između većine na jednoj strani i čistote nacionalne celine na
drugoj. To je ključni uslov da jedan identitet postane predatorski.“
(str. 62/3)
Fenomen predatorskog identiteta koji je, naročito počev od
devedesetih godina, postao prilično uočljiv, svoje stvaranje
nesumnjivo duguje i veštoj manipulaciji, a možda još više umešnoj
redistribuciji straha – opravdanog ili ne – prisutnog kod masa,
od strane beskrupulozno ciničnih ili autentično zločinačkih
političkih elita. Tome u prilog govori činjenica da manjine kao
takve nisu rođene, već u pravilno odabranom momentu – stvorene! Taj
momenat iznenadne vidljivosti odranije postojećih grupa, koje
do tada nisu zauzimale istaknuto mesto u nacionalnom poretku, niti
bile omrznute od strane svojih „tihih suseda“, ubedljivo dokazuje
mogućnost besramnog upravljanja aktuelnom neizvesnošću lokalne
većine pokretanjem propagandnih strategija za nalaženje „krivca“.
Podsetimo se samo antologijske studije Danijela Goldhagena o
„običnim“ Nemcima i Holokaustu. Ardžun Apaduraj takođe lucidno
navodi još jedan obavezan uslov za pokretanje spirale ekstremnog
nasilja: osim evidentne socijalne i ekonomske neizvesnosti pojedinca
u izmenjenim globalnim okolnostima, kada su se doskorašnje
pretpostavke na kojima je poredak počivao (da je (1) mir prirodni
znak drušvenog reda i da je (2) nacionalna država njegov garant i
prirodna sredina) iz temelja zaljuljale, izvestan stepen
samorazumevanja i unutrašnje ubeđenosti mora da bude prisutan. On se
kao „spasonosni izlaz“ nalazi u iznenadnom otkriću da su veoma
poznate osobe, koje nam moraju na neki način biti bliske, npr.
prijatelji, komšije ili kolege sa posla, samo maske iza kojih se
nalaze neprijatelji svih boja. To je prvi korak u lociranju,
potonjem žigosanju drugog kao „neprijatelja“ vlastitog većinskog
etnosa (koji se uzaludno upire u iracionalnom nastojanju da postane
apsolutna celina a ne samo puka relativna većina) pa
sve do potpune dehumanizacije Drugog koja čini završni korak,
odnosno ekspoziciju za početak etničkog čišćenja, uz svesrdno
političko, zvanično i neformalno, kreiranje atmosfere straha i
raspirivanje odmrznutih istorijskih negativnih emocija. U
knjizi se detaljno navodi niz uglavnom poznatih primera (uz možda
nešto iscrpnije referisanje situacije u autorovoj matičnoj domovini
Indiji počev od sredine osamdesetih godina) a domaćim čitaocima će
iz vlastitog skorašnjeg iskustva čitav ovaj postupak biti upravo
neprijatno prepoznatljiv.
Jedan od ključnih momenata ove studije jeste diferencijacija dve
vrste sistema, jednog klasičnog („kičmenog“) i drugog u nastajanju
(„ćelijskog“), a najkraći zajednički nazivnik nalazi se u njihovoj
globalnoj rasprostranjenosti. Možda je rat u Avganistanu bio
najbolja paradigma za postavljanje takve dijagnoze. SAD su na
terorističke udare potpuno novog tipa, odgovorile konvencionalnim
pristupom bombardovanja jedne suverene države, što uprkos
nesrazmernoj upotrebi vojne sile, usled nerazumevanja istinske
prirode novih terorističkih formacija nije rezultiralo u potpunosti
očekivanim rezultatom. Na novi tip ratova prisutan od kraja hladnog
rata, blagovremeno je upozorila još Meri Kaldor u odličnoj knjizi
Novi i stari ratovi u kojoj ubedljivo argumentuje postepeni
nestanak mnogih atributa koji su krasili tradicionalne običaje
ratovanja. Ciljevi različitih terorističkih bandi nalaze se na
potpuno drugom mestu: u ukidanju dotad neprikosnovene granice između
vojnog i civilnog prostora. Težnja da se onemogući normalan,
svakodnevni život i bezbedna oaza za civilno, ne-vojno stanovništvo,
prevashodna je odlika ovih aktera, koji svoju potencijalnu slabost
na otvorenom bojnom polju, više nego efikasno nadoknađuju promenom
metoda borbe, pri kojima će oni biti u prednosti.
Izvesnost jednog poznatog,
bliskog, pouzdanog i večitog sveta koji nas okružuje, s tendencijom
da se ovaj do u beskonačnost produži, po svoj prilici pred našim
očima iščezava, što otvara široka vrata posvemašnje nesigurnosti i
najmračnijih apokaliptičnih scenarija. Teror je nova faza rata bez
unapred zadatih prostornih ili vremenskih ograničenja. Zbog toga
Apaduraj kritikuje neke aspekte čuvene Hantingtonove teze o sukobu
civilizacija, duhovito je promenivši u civilizaciju sukoba.
Olako previđajući brojne slabosti, razlike i pukotine unutar
određenih kulturno-civilizacijskih modela, Hantington propušta da
uvidi da se upravo u tom prostoru može pojaviti više sukoba nego
između formiranih i zabetoniranih sistema kičmene
provenijencije.
Detektujući aktuelno stanje na početku trećeg milenijuma, autor
naglašava moguće organizovane kataklizmičke posledice
globalnih razmera: „Šta ako prisustvujemo rađanju novog globalnog
sistema moći, politike i nasilja, i njegovom širenju izvan strukture
međunarodnog sistema, dakle, ako nije reč o pojedinačnim
terorističkim mrežama i ćelijama, pa ni o banditskim državama ili
savezu banditskih država, već o potpuno razvijenom alternativnom
globalnom političkom poretku koji ima pristup smrtonosnim
tehnologijama komunikacije, planiranja i razaranja?“ (str. 143)
Izvesnu nadu u opstanak savremene civilizacije, Apaduraj nalazi u
trećem prostoru, podjednako udaljenom od „prevaziđene“ države i
„neprikosnovenog“ tržišta; ka onim lokalnim, regionalnim,
nacionalnim i globalnim pokretima koji se uistinu delotvorno zalažu
za evolutivnu promenu postojeće (nevesele) situacije.
Širom globusa rasprostranjeni antiamerički sentimenti, poslovično
identifikuju, pomalo uprošćeno ali nipošto neopravdano
globalizaciju, vesternizaciju i (divlji) kapitalizam, sa očiglednom
dominacijom prekookeanske supersile. Tokom vladavine Buša juniora
ova omraza je – uglavnom sa dobrim razlozima – samo dodatno dobila
na značaju, a nju dele ne samo možda nedovoljno obrazovane ili
primitivne mase u zemljama trećeg sveta, već i brojne, mogli bismo
reći i većinske elite, čak i one koje dele neke od američkih
vrednosti. Dubinsko socijalno raslojavanje, naročito prisutno između
različito povlašćenih grupa zemalja, čini fantastičnu disproporciju
kojoj se ne vidi kraj, a ista tendencija je sve više prisutna i
unutar granica visokorazvijenih društava. Učestale migracije
zamagljuju nekada, kako se činilo, jasno određene kolektivne
identitete i tako se polako ispunjavaju svi preduslovi da ono što
Apaduraj naziva „mržnja na daljinu“ stupi na scenu. „Korak od obične
kivnosti do potpune mržnje prema zemlji, stanovništvu i društvu o
kojima se često nema gotovo nikakvo konkretno iskustvo, zahteva da
razumemo moralno jezgro te mržnje... Mržnja na daljinu zahteva spoj
dva smrtonosna sastojka – manihejske teodiceje, koja nastoji da nađe
jedinstveno objašnjenje za moralno truljenje u svetu, i niza slika i
poruka kojima se ona vezuje za određeno mesto i dobija lokalnu
uverljivost. Mržnja na daljinu stvara moralnu sliku potpunog zla,
kojem daje lice celog društva, naroda ili regiona. To je pokretač
ideocida i njegove političke posledice – civicida.“ (str. 141)
Svoje nade autor polaže u mnogobrojne spontano nastale pokrete,
veoma različite po predmetu ili intenzitetu svoga delovanja, ali u
svim bitnim elementima veoma srodne, koje možemo podvesti pod
zajednički naziv „globalizacija odozdo“. Svi novi momenti krucijalne
razuđenosti i time odgovarajuće neuhvatljivosti ćelijskih
grupa, ovde mogu (i moraju) biti pozitivno iskorišćeni. Samo one
mogu na pravi način odgovoriti na izazove doba kada ranije oprobana
i uglavnom funkcionišuća rešenja u jednom temeljno kičmenom
poretku sve manje daju rezultata. Od ishoda te borbe, koja nam po
svoj prilici predstoji narednih godina i decenija, zavisi mnogo
toga. „Ključ za predstojeću krizu nacionalne države možda nije
mračna ćelijska organizacija terora, već utopijska celularnost tih
novih transnacionalnih organizacionih formi. One su vitalni resurs
koji bi mogao da bude protivteža svetskom porastu etnocida i
ideocida; one su i rešenje, koliko god nerazvijeno, nejasno i
kolebljivo, za napete odnose između mira i ravnopravnosti u svetu u
kojem živimo. U svakom slučaju, nadajmo se da će taj utopijski vid
ćelijske organizacije biti poprište naših borbi. Inače se možemo
oprostiti od civilizacije i uljudnosti.“ (str. 150) Ardžun Apaduraj
ovom odličnom studijom hrabro uviđa vezu između očiglednog porasta
etnički motivisanog nasilja i globalizacijskih procesa. Iako se
vodeći akteri globalizacije na deklarativnoj ravni redovno zalažu za
drugačija, mirna i tolerantna rešenja, Apaduraj nas, više
implicitno, ali ne manje snažno, još jednom podseća na staru mudrost
kako treba obratiti pažnju ne samo na ono što neko govori, već čak i
više od toga na ono šta čini.
|
|