Saša Gajić
Odlazak Solženjicina
Smrt 89-to godišnjeg slavnog
ruskog pisca Aleksandra Solženjicina i njegova sahrana u Donskom
manastiru uz prisustvo najviših državnih zvaničnika (uključujući i
predsednika Dimitrija Medvedeva) umesto tuge, kao da je unela novo
ozarenje u viziju putinovske, poluobnovljene Rusije. Odlazak
Solženjicina ostavio je pozamašno, kompleksno pa i protivurečno
nasleđe koje posve odgovara stanju u kome se nalazi savremena Rusija.
To su ne samo njegova književna dela, već pre svega Solženjicinovo
lično svedočanstvo o borbi za ljudsko dostojanstvo i slobodu između
prošlosti (sa svim nedaćama i zlom, ali «ponovo otkrivenim»
tradicijama koje još nisu pravilno i u punoj meri protumačene i
obnovljene), difuzne i nedorečene sadašnjosti, i željene bolje
budućnosti koja bi trebala da pomiri savremenost i izvorne vrednosti
za koje se Solženjicin, u punom smislu te reči, borio, mada sa
različitim uspehom.
Solženjicinovo stvaralaštvo
je teklo u okviru jedne epohe koja se na prelazu milenijuma završila,
a koja se gotovo bukvalno podudarila sa njegovim životnim vekom. Od
decembra 1918. godine kada je u kovitlacu revolucije rođen, pa do
smrti u avgustu 2008. godine, trajalo je ovaj «ruski vek» u kome se
Solženjicinova zemlja ponovo našla u «smutnom vremenu» agonije,
vladavine gole moći, propadanja, buđenja nade i obnove. Vojnik,
fizičar, logoraš, pisac, publicista, istoričar, bivši disident,
religiozni i društveni mislilac, proživeo je ovo razdoblje u
njegovom epicentru.
Solženjicin, koga globalni
mediji pre svega predstavljaju kao pisca-nobelovca, bio je ikonična
figura ruske intelektualne scene koja se ne može pojmiti «uvezenim»
aršinima. Istorija ruskog stvaralaštva pokazuje tendenciju da se
njeni istaknuti predvodnici ne mogu razumeti u stvaralačko-estetskim
kategorijama. Otuda i znameniti ruski pisci, bez obzira na ideološka
ubeđenja (i njima sledstvenim zastranjenjima) često preuzimaju ulogu
«savesti društva» pokušavajući da (po pravilu neuspešno) dosegnu
status, «sekularnog sveca» koji se kroz svoje stvaralaštvo (što po
pravilu uključuje i društveni aganžman) ne «igraju» stvaralačkim
formama, već pokušavaju da otkriju istinu, smisao istorije i
ostvarivanje pravde, boreći se i za ličnu slobodu i za narod. Ova
tendencija, sa različitim ideološkim predznacima, konstanta je i kod
devetnaestovekovnih slavenofila i ruskih zapadnjaka, i kod
komunističkih autora, i kod sovjetskih disidentata i postsovjetskih
ruskih stvaralaca. Uočeni sveobuhvatan, holistički, lični i
duhovno-istorijski poriv u Rusiji nikada nije iščezao: mogao je biti
sateran u podzemlje, u katakombe, progonjen ili «disciplinovan»
etatističkim i partijskim naredbama, čak i prognan u inostranstvo, i
opet se iznova pojavljivao, čvrsto se držeći uverenja da je ruski
narod, njegova istorija (koja integriše i zalaganje za slobodu i
pravdu svakog pojedinca) i sudbina predmet specifičnog polja
životne filozofije u kojoj najvažniji problemi još nisu rešeni, ali
da će se to dogoditi jednog dana, i da će od toga zavisiti sudbina
celoga sveta, odnosno njegove istine i pravde. Solženjicin je
svojim životom i stvaralaštvom, koje je sadržavalo sve ove elemente
(a nije isključivalo težnju ka demokratiji), pre svega bio borac za
svoj narod koga je prvenstveno zanimao odgovor na pitanje «kako
obnoviti i urediti Rusiju» u skladu sa ovim težnjama.
Zato su Solženjicinovi spisi
od «Jednog dana Ivana Denisoviča» do studije o rusko-jevrejskim
odnosima «Dva veka zajedno» bili radovi namenjeni da potresu i
promene društvo i njegovu savest, i otuda kontroverza koliko je
Solženjicin zapravo bio pisac a koliko publicista. No, ovde treba
primetiti jednu zakonomernost, koja pokazuje ograničenja i slabosti
književno-stvaralačkih tendecija da se postane željena «savest
društva». Naime, kvalitet Solženjicinovog stvaralačkog opusa od «Jednog
dana Ivana Denisoviča» do poslednjih dela, sa izuzetkom
spektakularnog «Arhipelaga Gulag» bio je, i pored nesumnjivog
visokog nivoa, u postepenom opadanju. Dok se stvaralačka borba za
ličnu i društvenu pravdu otelotvoravala u ranim delima koja su se
sučeljavala sa nepravdom totalitarnog sistema gulaga i čistki koje
je Solženjicin lično iskusio u svojim logoraškim godinama, i dela su
bila čistija, snažnija i neposrednija. Kako je vreme odmicalo,
naročito tokom njegovog disidentskog boravljenja na Zapadu i po
povratku u Jeljcinovu Rusiju, dela su postajala sve pretencioznija,
voluminoznija (naročito uočljivo u slučaju «Crvenog točka») i
programskija, a samim time i manje efektna. Na kraju se
Solženjicinovo stvaralaštvo pretvorilo u društveno-angažovani
pamfletizam ili istoriografski rad pronicljivog i solidnog dometa,
koje je zbog pređašnjeg stvaralačkog «staža» i dobronamernosti da se
promisle smernice razvoja postsovjetske «Rusije u provaliji» steklo
opštedruštveni ugled i priznanje. Ali, ono više nije plenilo
značajniju pažnju u smislu stvaranja potresa koji menja društvo, pa
čak ni ličnu savest, o čemu svedoče njegovi neuspesi u zadnjoj,
povratničkoj fazi života, pre svega oni vezani za njegove autorske
televizijske emisije na stanici ORT.
Na neki način Aleksandar
Solženjicin je predstavljao «obrnutog grofa Tolstoja» XX veka.
Nasuprot nadarenom plemiću, koji je nakon svetske književne slave
umislio sopstveno «narodnjaštvo» i «ružičasto» pasivno-pacifističko
pravoslavlje (koje je više nalikovalo na budizam) pa je u svojoj
gordosti počelo da deli savete ne samo mirjanima već i pravim
duhovnim podvižnicima, Solženjicin je i svojim pisanim delima i
svojim životnim stradalništvom pripadao ruskom narodu i bio, uz sve
svoje nedostatke, «ruski narodnjak».
Zato su i njegovi umetnički
i politički stavovi odražavali gogoljevsko zaveštanje sa završnih
stranica «Mrtvih duša» po kojoj je Rusija «trojka» koja, tražeći
svoj put, juri kroz noć, mimo puteva kojim su krenule druge države i
drugi narodi. Zalažući se za autentični, «treći put» ruske
opštedruštvene obnove koji bi bio podjednako udaljen i od
komunističkog kolektivizma i zapadnog neoliberalizma, Solženjicin se
okrenuo narodnim tradicijama i pravoslavlju, pokušavajući da osmisli
koncept društvenog preobražaja postsovjetske Rusije. Uprkos velikom
trudu, u ovom segmentu svog rada Solženjicin je bio uglavnom
neuspešan i neshvaćen, pogotovo u pokušajima da racionalno
konstruiše konture društvenog uređenja koje bi narodnjačkom
tradicijom modifikovale u Rusiji prihvaćeni zapadni parlamentarizam.
Ove namere svakako nisu bilo nimalo neosnovane, ali nisu
odgovarale trenutnim procesima savremenog ruskog društva, već su
više ostale kao zaveštanje, skica i putokaz za neka dolazeća vremena.
Solženjicin se zalagao za
obnovu zemstva, višestepenih samouprava od lokalnog preko
regionalnog do državnog nivoa koje bi u Dumu delegirale predstavnike
naroda i zajednica a ne partija. On je smatrao da bi ovakva «demokratija
malih prostranstva» zajedno sa jakom, centralnom predsedničkom
vlašću, uz uvođenje drugog, korporativnog skupštinskog veća u Dumu
i kao formiranje savetodavnog tela (koga je nazivao «vrhovnom
moralnom instancom sa savetodavnim glasom») u najvećoj meri vodila
ka ostvarenju toliko traženog društvenog, ruskog «trećeg puta». Zato
je i svakako neosnovano uverenje koje vlada u ruskoj i svetskoj
javnosti kako iza Vladimira Putina i njegove politike «diše»
Solženjicin, koji je u Rusiji uvek bio više poštovan nego slušan.
Ipak, najveći značaj
njegovog ukupnog stvaralačkog angažmana, bez obzira na provizornosti
njegovih konkretnih predloga društvenih i političkih reformi, ne
leži samo u doslednoj i istinoljubivoj opoziciji komunističkom
totalitarizmu i traganju za autentičnim alternativama, već pre svega
u spoznaji i neprestalnom isticanju da nema društvene obnove bez
lične moralne obnove, obnove koja počiva na temeljima apsolutnog,
nedeljivog morala koji važi i za pojedinca i za društvenu zajednicu.
No, taj moral nije onaj racionalni, spoljašnji, zasnovan na
principima odnošenja prema sebi i drugima. Nije to ni onaj
stvaralačko-umetnički, erosni, kojem je u svoj svojoj
pravdoljubivosti težio Solženjicin i mnogi stvaraoci pre njega u
želji da postanu «duhovne vođe»; i upravo zato on to i nije nikada
ni mogao da postane, već da bude «samo» veliki pisac i značajni
publicista. Okrenut ka sopstvenim narodnim tradicijama, Solženjicin
se usmerio i ukazivao na pravi, «treći put» - ali ga nije uspeo u
punoj meri dosegnuti. Na put hrišćanskog duhovnog morala ljubavi i
žrtve koji je kroz istoriju sveta dao nebrojene prave «duhovne vođe»,
na «put svetosti» koji je u ruskom narodu pristutan od kneza
Vladimira «Sunca Jarkog», Aleksandra Nevskog i Sergija Radonješkog,
preko Serafima Sarovskog i optinskih staraca do Jovana Kronštatskog,
mnogobrojnih stradalnika i belog monaštva dvadesetovekovnih ruskih
katakombi i duhovnika savremene Rusije.
|
|