Mirjana Bobić-Mojsilović
Oluja
Trinaestogodišnjica
„Oluje” u Beogradu je obeležena paljenjem sveća i govorom
predsednika Tadića. U Hrvatskoj je godišnjica „Oluje”, akcije
hrvatske vojske kojom je iz Hrvatske proterano preko dvesta
hiljada Srba, kao i svaki put do sada, proslavljena pompezno i
slavljenički. Onaj ko misli da će ikada biti drugačije, grdno se
vara. Proterivanje Srba se u Hrvatskoj smatra velikom pobedom, pa
zato i nije čudno što je svake godine u veliko nacionalno slavlje
domovinske pobede bio uključen i čuveni Tompsom, pevač za koga je
„Srbe na vrbe” omiljeni stih.
Predsednik Tadić je u svom govoru pomenuo kako se on nekoliko
puta izvinio svima za zločine koje su počinili Srbi, ali da slično
izvinjenje nije nikada čuo iz Hrvatske. Zatim je predsednik Mesić
podsetio Tadićev kabinet da se i on jednom izvinio za zločine koje
su počinili Hrvati. A onda se tu umešao i premijer Sanader koji je
superiorno izjavio da će Hrvatska da proslavi „Oluju”, koja je
bila pravedna i oslobodilačka akcija, i da neće nikome dozvoliti
da baci ljagu na tu veliku hrvatsku pobedu.
Pobednici i poraženi, svakako, ne mogu misliti isto – žrtve
poraženih se ne uzimaju u obzir, etničko čišćenje je jednima
razlog za nacionalno slavlje, drugima za lamentiranje nad
nepravdom i tu se, bar u ovoj priči, nikada ništa neće promeniti.
Ali, ovde se radi o nečemu drugom – nas i ne treba da brine šta
govore i šta rade u Hrvatskoj, već samo kako se mi odnosimo prema
vlastitoj istoriji, vlastitoj sadašnjosti i vlastitoj budućnosti,
a za to nam ne mogu biti krivi ni Hrvati, ni bilo ko drugi.
Da se ne lažemo – 5. avgusta 1995. Srbija je bila na letovanju,
dok su konvoji nesrećnih Srba, na traktorima i sa „jugićima”
natovarenim tiganjima, po nesnosnoj žezi satima čekali na
prilazima Beogradu. Koliko se sećam, dovitljivi Srbi su svojim
nesrećnim sunarodnicima prodavali vodu i breskve na autoputu. Na
RTS-u, umesto izveštaja o tragediji, prikazivao se dugometražni
dokumentarac o delfinima, a malo-pomalo, tragedija i progon
srpskog naroda iz Hrvatske nekako su „progutani”.
Već tada, u srpskom javnom mnjenju bila je odomaćena ideja da
su sve što se događa, i sve što će se dogoditi, Srbi zaslužili.
Ideja o Srbima kao o dežurnim krivcima, lošim momcima i
remetilačkom faktoru svake evropske sreće, već tada je vešto bila
plasirana u ovdašnjim intelektualnim krugovima, koji su svoj
napredni evropejski duh pokazivali pravednim otkrivanjem srpskih
zločina, i potpuno nepravednim ćutanjem o zločinima nad Srbima. To
je ostavljano u zadatak „primitivcima, nacionalistima i
desničarima”. Politička korektnost nikako nije obuhvatala nepravdu
prema Srbima. Otuda su najgrleniji lovci na srpske zločince bili
neshvatljivo tihi kada su se hapsili, pa zatim oslobađali zlikovci
prema Srbima. O tome nije bilo uputno govoriti, tim pre što je
antisrpska propaganda u Srbiji bila jaka isto koliko i u
Hrvatskoj, u Bosni, ili na globalnim medijima. Zanimljivo je i da
je u vreme komunizma bilo potpuno politički nepodobno pominjati
bilo kakve zločine i nepravde prema Srbima, i da su to najviše
podržavali srpski komunisti, uključujući i istoričare koji su
davali naučnu podlogu ideji bratstva i jedinstva ili, na primer, i
bukvalnom i simboličkom betoniranju Jasenovca.
Otuda je govor Borisa Tadića važan – ne zato što će neko
izvinjenje, možda, stići iz Hrvatske, ili zato što će to promeniti
stanje stvari i vratiti prognanike u svoje domove, nego zato što
pokazuje da bez obzira na sve pritiske Evrope i sveta, bez obzira
na propagandu i politiku „svršenog čina“, bez obzira na zabranjene
teme, nije izgubio osećaj za pravdu.
Trinaest godina posle „Oluje“, ovaj govor Borisa Tadića ruši
ono opšte mesto bede ovdašnje javne scene, da si tim veći i
pravedniji Evropejac, što si manje objektivan – i što si manje
Srbin.
www.mirjanabm. com
[objavljeno: 06/08/2008]
|