Ostali
komentari
cela
polemika
Nedeljnik
"Vreme"
Lični
stav:
Slobodan
Antonic
Misionarska
inteligencija
u
današnjoj
Srbiji
U
ovom
radu
govorim
o
misionarskoj
inteligenciji
u
postmiloševićevskoj
Srbiji*.
Pošto
odredim
sam
pojam
misionarske
inteligencije
i
opišem
ideologiju
koju
je
domaća
misionarska
inteligencija
stvorila,
izneću
i
svoje
mišljenje
o
toj
pojavi
Najpre,
šta
je
misionarska
inteligencija?
Sam
pojam
inteligencije
podrazumeva
različitost
ove
grupe
i
ostatka
društva.
Ta
različitost,
po
pravilu,
znači
veću
obrazovanost
pripadnika
te
grupe
(kulturne
i
naučne
elite),
veću
zaokupljenost
javnim
dobrom,
pa
i
bolje
razumevanje
javnog
interesa
od
"običnog
čoveka".
Privrženost
opštim
("višim")
vrednostima
takođe
podrazumeva
i
želju
da
se
što
više
ostalih
ljudi
iz
zajednice
u
njih
uputi,
da
se
neko
znanje
ili
verovanje
učini
opštim
dobrom
svih
članova
društva.
Tako
inteligencija,
pogotovo
u
nerazvijenijim
društvima,
često
razvija
prosvetiteljske
sklonosti,
nastojanje
da
se
običan
svet
upozna
sa
znanjima
ili
vrednostima
koje
deli
i
sama
inteligencija.
Problem,
međutim,
nastaje
onda
kada
zajednica
pruža
otpor
usvajanju
vrednosti
koje
zastupa
inteligencija
(ili
jedan
njen
deo).
To
je
najčešće
slučaj
kada
su
u
pitanju
za
zajednicu
važne
vrednosti,
osnovna
verovanja
koja
čine
identitet
zajednice.
Religija
je,
recimo,
takav
skup
verovanja,
odnosno
vrednosti.
Strane
prosvetitelje
("civilizatore",
misionare)
taj
otpor
ne
iznenađuje,
budući
da
o
domorodačkom
stanovništvu
ionako
nemaju
previsoko
mišljenje
("to
su
ipak
samo
divljaci").
Zato
stranci
na
otpor
odgovaraju
dodatnim
strpljenjem
i
naporima
koje
ulažu
u
širenje
svojih
vrednosti.
Međutim,
poneke
domaće
prosvetitelje,
koji
svoje
saplemnike
zarad
njih
samih
žele
da
"prosvetle",
"modernizuju",
"uvedu
u
civilizovani
svet",
taj
otpor
često
ume
sasvim
da
razgnevi.
Oni
iskreno
žele
dobro
svojoj
okolini,
jer
hoće
da
sa
svojom
zajednicom
podele
najbolje
vrednosti.
Zato
sa
nerazumevanjem
gledaju
na
svako
odbijanje
u
zajednici
da
se
prihvate
njihove
vrednosti.
Tada
često
umeju
sasvim
da
se
naljute
i
da
stanu
iracionalno
da
se
ponašaju.
Recimo,
počinju
da
grde
saplemenike
i
da
sve
gorljivije
i
nervoznije
zastupaju
svoje
ideje.
A
kako
svaka
gorljivost
ili
nervoza
vode
u
preterivanje
i
grubosti,
to
se
nove
vrednosti
zajednici
počinju
prikazivati
u
sve
lošijem
svetlu.
Tako
otpor
okoline
domaćim
misionarima
–
jer
oni
su
se
stvarno
pretvorili
u
misionare
u
sopstvenoj
zemlji,
pošto
neki
drugi
grad
ili
zemlju
doživljavaju
kao
svoj
duhovni
zavičaj,
dok
podneblje
u
kom
žive
osećaju
kao
tuđinu
(Vukadinović,
2001:59-60)
–
dakle,
otpor
sve
više
raste,
a
time,
povratno,
i
misionarska
gorljivost
i
razdraženost.
Na
kraju,
domaći
misionari
se
prečesto
moraju
suočiti
sa
potpunim
odbijanjem
zajednice.
Kada
se
to
desi,
oni
doživljavaju
vrstu
ličnog
udara,
sloma.
Počinju
da
veruju
kako
zapravo
sa
njihovim
saplemenicima
nešto
nije
u
redu,
da
je
čitava
zajednica
na
neki
način
defektna.
Ogorčeni
su
na
okolinu,
preziru
je,
i
na
kraju
zamrze
čitavu
zajednicu.
Život
završavaju
stalnim,
zamornim
i
sasvim
neplodnim
ruženjem
ljudi
iz
svog
naroda
(kraja,
grada...),
ili
čak
otvorenim
prizivanjem
okupacije
"civilizovanih
stranaca".
A
ako
se
ta
okupacija
dogodi,
i
pruži
li
im
se
prilika
da
uzmu
učešće
u
vlasti,
nažalost
niko
autoritarnije
i
okrutnije
ne
upravlja
zajednicom
od
njih
samih,
niko
nije
"vreliji"
u
nasilju,
nametanju,
zabranama,
progonima,
isključivosti...
*
*
*
Simptome
ovakvog
misionarstva
u
postmiloševićevskoj
Srbiji
mislim
da
možemo
naći
u
delu
inteligencije
trenutno
usredsređenom
oko
listova
"Danas",
"Republika"
i
"Helsinška
povelja".
Taj
deo
inteligencije
nije
prevelik,
ali
je
poprilično
uticajan,
naročito
među
medijskom,
kulturnom
pa
i
političkom
(pod)elitom.
Kolumne
koje
pišu
pripadnici
ove
grupacije
(recimo:
svakodnevni
redakcijski
uvodnik
u
"Danasu",
uvodnici
Ivana
Torova
u
"Politici",
Gordane
Logar
ili
Nataše
Odalović
takođe
u
"Danasu",
Dragoša
Ivanovića
ili
Nebojše
Popova
u
"Republici",
Teofila
Pančića
u
"Vremenu",
Sonje
Biserko
u
"Helsinškoj
povelji"...)
često
imaju
tipičnu
ideološku
funkciju.
Oni
obične
čitaoce
koji,
nakon
revolucije
i
suštinske
promene
nacionalne
političke
strategije,
nemaju
još
"do
kraja
izoštren
politički
stav"
(tj.
nesigurni
su
u
tome
šta
jeste
a
šta
nije
ispravno)
žele
da
upoznaju
sa
"linijom"
u
vezi
sa
nekim
pitanjem,
kritikuju
i
"demaskiraju"
pojedine
"neprihvatljive"
pojave
i
pozivaju
nadležne
da
isprave
"nepravilnosti".
Naravno
da
ne
postoji
nekadašnja
Partija
koja
diktira
liniju,
ali
tu
su
sada,
sa
istom
funkcijom,
pojedine
nevladine
organizacije
za
ljudska
prava
ili
instituti
za
demokratiju
i
tranziciju
iz
Vašingtona
ili
Brisela.
Oni,
preko
svojih
godišnjih
programa
finansiranja
ovdašnjih
medija,
NGO,
sindikata
itd.
određuju
prioritete
koje
se
kroz
razne
kampanje
nameću
domaćoj
javnosti:
suočavanje
sa
srpskim
zločinima
u
Hrvatskoj,
Bosni
i
na
Kosovu,
izgradanja
Srbije
kao
multietničke
i
multikulturne
države,
borba
protiv
terorizma
(razume
se
–
antiameričkim),
Romi,
homoseksualci,
deca
sa
posebnim
potrebama,
humanizacija
pitanja
pasa
i
mačaka
lutalica
itd.
(Đurković,
2002).
Ipak,
ideološki
rečnik
je
često
gotovo
istovetan
kao
pre
dvadeset
godina:
"Inicijativu
ponovo
preuzimaju
destruktivne
snage
u
društvu,
ostaci
bivšeg
režima
postaju
sve
dominantniji
i,
naravno,
osioniji,
dižu
glavu
već
dobro
poznati
nacionalisti
i
rasisti,
...
preko
medija
i
na
sve
druge
načine
obnavlja
se
pogubni
govor
mržnje,
rasizma
i
netolerancije,
ksenofobija
ponovo
dobija
na
snazi,
a
više
je
nego
alarmantno
što
su
danas
glavni
protagonisti
novog
srljanja
Srbije
u
ambijent
konzervativizma,
primitivizma,
prekopavanja
biografija
i
nacionalnog
porekla,
upravo
neki
istaknuti
lideri
'najdemokratskije
vlasti
na
svetu'"
(Ivan
Torov,
"Politika",
14.
april
2002,
str.
8).
Ova
uticajna
frakcija
naše
inteligenicije
vodi
svoje
poreklo
iz
jedne
mnogo
veće
grupacije
prozapadne
i
kritičke
inteligencije
koja
je,
početkom
devedesetih
godina,
bila
iskreno
zgrožena
nacionalističkom
euforijom
koja
je
zahvatila
Srbiju.
Nacionalizam
je
doista
bio
omamio
zdrav
razum
vladajuće
političke
elite,
starije
inteligencije,
ali
i
običnog
sveta.
U
atmosferi
nacionalističke
zaluđenosti
i
ratobornosti,
čitava
zajednica
je
neumitno
srljala
u
propast.
I
propast
se,
bez
obzira
na
upozorenja
ove
šire
grupacije
prozapadnih
intelektualaca
–
okupljenih
oko
tadašnjeg
udruženja
Beogradski
krug
i
oko
glasila
"Borba",
"Vreme",
B92,
"Republika"...
–
na
kraju
i
dogodila.
Izbili
su
krvavi
ratovi
u
Hrvatskoj
i
Bosni,
a
Srbija
je
doživela
svetsku
izopštenost
i
privredni
slom
1992.
i
1993.
godine.
No,
iako
je
nacionalni
kolaps
nesumnjivo
doveo
do
kolektivnog
učenja
najvažnijih
društvenih
grupa
–
političke
i
kulturne
elite,
ali
i
običnog
sveta
–
manji
deo
prozapadne
inteligencije
nikako
nije
bio
zadovoljan
brzinom
tog
učenja.
Činjenica
da
je
nacionalizam
u
Srbiji
ubrzano
gubio
tlo
pod
nogama
(naročito
posle
1995.
godine),
da
je
Milošević
1993.
i
1997.
godine
praktično
izgubio
izbore
i
da
je
Srbija
u
zimu
1996/7.
bila
poprište
verovatno
najvećih
i
najdužih
građanskih
demonstracija
u
istoriji
(vidi
Antonić,
2002b:
165-242),
nije
ostavljala
preteran
utisak
na
"mondijalističke
pasardane"
(kako
su
ih
nazvali
kritičari).
Oni
su
i
dalje
ponavljali
mantre
o
tome
kako
su
ovdašnji
narod
i
elita
nepopravljivo
zaraženi
nacionalizmom,
kako
narod
ima
upravo
onakvu
vlast
kakvu
zaslužuje
i
da
je
celokupno
srpsko
društvo
(i
narod
i
elita)
suštinski
defektno
za
demokratsku
transformaciju:
"Uporno
odolevanje
makar
i
započinjanju
procesa
transformacije
srpskog
društva
može
se
posmatrati
ne
samo
kao
institucionalna
blokada
(dakle,
kratkoročan
fenomen)
već
znatno
više
kao
efekat
procesa
dugog
trajanja
u
vidu
političke
kulture
koja
se
pokazuje
kao
suštinski
parohijalna
i
neparticipativna...
Srbija
će,
sva
je
prilika,
još
(ne)izvesno
dugo
ostati
prikovana
za
poziciju
neadaptiranog,
odnosno
društva
pogrešno
prilagođenog
stalno
promenljivim
uslovima
u
svojoj
okolini"
(Gredelj,
2000:
221-222).
"Izvorni
potencijali
za
demokratsku
tranziciju
danas
su
u
Srbiji
vrlo
slabi,
da
ne
kažem
posve
ograničeni...
Posmatrano
na
nešto
duži
rok,
Srbija
ne
samo
da
neće
biti
u
stanju
da
provede
demokratsku
tranziciju
već
će
se
morati
boriti
za
svoj
goli
opstanak
i
opstanak
same
srpske
nacije...
Nema
dokaza
da
bi
se
Srbija
mogla
skoro
uključiti
u
procese
demokratske
tranzicije,
pa
makar
to
bilo
i
sa
zakašnjenjem
od
jedne
decenije..."
(Inić,
2000:
50;
58;
61).
Pošto
je
Srbija,
dakle,
bila
"demokratski
insuficijentna"
zajednica,
jedini
način,
po
ovim
društvenim
misliocima,
da
se
u
njoj
uspostavi
demokratski
poredak
bila
je
–
strana
uprava!
"Srbija
ne
može
sama
i
na
autentičan
način
provesti
demokratsku
tranziciju...
U
Srbiji
bi
od
koristi
bila
izvjesna
ksenokratska
politička
forma
društva
i
nacionalnog
stanja
pod
kojima
je
moguće
najefikasnije
započeti
provoditi
demokratsku
tranziciju
s
bitnim
oslonom
na
Pakt
o
stabilnosti...
Stoga,
valja
očekivati
nove
ratne
avanture
ovog
režima
što
može
biti
vrlo
pogodna
prilika
da
međunarodna
zajednica
pređe
iz
faze
‘suzbijanja
beogradskog
režima’
u
fazu
njegovog
direktnog
uklanjanja
sa
ciljem
uspostavljanja
neke
vrste
protektoratske
(helping
hand)
forme
u
direkciji
zemlje"
(Inić,
2000:63;
sva
podvlačenja
su
iz
izvornika;
vidi
takođe
i
zalaganja
Sonje
Biserko
za
okupaciju
Srbije
navedena
u
Antonić,
2002b:
274-5).
Ovakvi
tekstovi
su
objavljivani
još
u
proleće
i
leto
2000.
godine,
a
već
na
jesen
iste
godine
ta
"insuficijentna"
Srbija
podigla
se
i
zbacila
svog
samodršca.
Ali,
umesto
da
se
otrezni,
umeri
i
prizna
demokratske
potencijale
srpskom
društvu,
ovaj
deo
naše
kulturne
elite
nastavio
je
sa
optužbama
na
račun
naroda
i
ostatka
elite,
optužbama
koje
su
često
bile
sasvim
nepravedne
i
neistinite.
Tako
smo
dobili
"misionarsku
inteligenciju",
grupaciju
koja
sebe
shvata
kao
svojevrsne
misionare
Atlantskog
sveta
i
njegovih
vrednosti
u
Srbiji.
Recimo,
prilikom
dodele
nagrade
Press
media
Pioneer
Međunarodnog
novinskog
instituta
"Danasu",
predstavnik
"Danasa"
Radomir
Ličina
izjavio
je
kako
novinari
ovog
lista
svoj
posao
"smatraju
isto
toliko
misijom
koliko
i
novinarskim
poslom"
("Danas",
13.
maj
2002,
str.
3).
Tako
smo
iznova
dobili
novinare
koji
nikako
nisu
samo
novinari
već
i
nešto
više
od
toga
–
možda
opet
nekakvi
"društveno-politički
radnici"?
Samo
što
je
sada,
valjda,
sadržaj
"društveno-političkog
rada"
unekoliko
drugačiji.
Istina,
i
dalje
je
ostala
kao
prioritet
borba
protiv
velikosrpskog
nacionalizma,
konzervativizma,
tradicionalizma
(Crkve
i
Akademije),
monarhizma,
ravnogorstva,
malograđanskog
morala,
necelishodnog
legalizma
itsl.
Jedino
je
liberalizam
(tj.
"anarholiberalizam")
prestao
biti
meta
direktne
kritike.
Ali,
on
još
nije
postao
sam
po
sebi
pozitivna
vrednost.
Uz
njega
se
obavezno
napominje
da
je
na
tlu
Srbije
"istinski"
liberalizam
moguć
jedino
kao
–
antinacionalizam.
Osnovna
ideološka
matrica
ovakvog
misionarstva
sasvim
je
jednostavna
i
sastoji
se
od
pet
tačaka:
1.
Narod
u
Srbiji
je,
u
suštini,
primitivan,
antimoderan
i
neevropski.
"Kada
vidiš
one
ljude
na
Zelenom
vencu,
a
ja
svako
veče
tamo
prolazim,
to
je
za
mene
slika
ove
zemlje
sada.
Dolazi
autobus
iz
pravca
Novog
Beograda,
skreće
iz
Brankove
u
Jug
Bogdanovu
i
ostavlja
tu
putnike
koji
su
došli
s
Novog
Beograda.
Tu
stoje
desetine
i
desetine
ljudi,
bakica,
starijeg
sveta,
svih
mogućih
struktura,
radnika,
službenika,
poštene
inteligencije.
Oni
čekaju
da
uđu
u
autobus.
Ne
na
terminalu
za
svoju
liniju
nego
tu,
ne
bi
li
nekoga
zajebali,
ne
bi
li
seli,
ne
bi
li
doskočili
sistemu.
To
je
čovek
koji
kaže
–
ja
sam
krpa,
ja
sad
idem,
ja
ću
da
uđem
u
usrani
autobus,
da
sednem
na
svoje
usrano
sedište,
jebe
mi
se
za
sve,
to
sam
ja
i
živim
u
govnima
i
tako
ću
i
da
se
ponašam
i
ko
mi
šta
može,
idemo
tako
i
teramo
do
kraja
sveta.
Mene
to
na
to
podseća.
To
je
ta
Srbija,
ta
zarozana
Srbija
i
Srbija
tih
zvukova
i
tih
mirisa
koji
te
iz
parakioska
saleću
i
svega
toga"
(Teofil
Pančić,
u
emisiji
"Peščanik",
27.
mart
2002;
b92.net).
2.
Takav,
primitivan
narod
kolektivno
je
bolestan
od
nacionalizma.
"Nikada
ovde
do
sada,
da
ne
kažem
patetično
'u
istoriji',
ni
jedna
religija,
ideologija
ili
utopija
nije
poprimila
takve
razmere
i
ostavila
tako
duboke
tragove
kao
etnički
nacionalizam.
Začeo
se
kao
moralni
poremećaj,
a
završava
se
kao
mentalitet,
kao
nacionalno
oboljenje.
Nije
manje
opasan
od
kada
je
skinuo
maskirnu
uniformu,
obukao
civilno
odelo
i
polagano
se
vratio
u
neke
partije,
mnoge
institucije
i
bezmalo
sve
medije"
(Mirko
Tepavac,
"Republika",
1-15.
decembar
2002,
str.
4).
U
današnjoj
Srbiji
postoji
"organizovana
kampanja
mržnje
protiv
svega
nesrpskog
i
svega
različitog...
praćena
ispadima
ksenofobije
i
antisemitizma"
(Sonja
Biserko,
"Helsinška
povelja",
januar
2002,
str.
1).
"Preovlađuje
shvatanje
da
je
Milošević
kriv
ne
zato
što
je
naredio
ubijanje
NESRBA,
nego
zato
što
ih
nije
pobio
DOVOljNO"
(Gordana
Perunović
Fijat,
"Helsinška
povelja",
februar
2001,
str.
14;
podvlačenja
i
načini
podvlačenja
su
autorkini).
3.
Kao
što
je
ovdašnji
narod
kolektivno
bolestan
od
nacionalizma
tako
i
njegova
elita
nije
ništa
manje
obolela
od
nacionalizma.
"Kako
zločin
postaje
sve
očigledniji
i
kako
su
dokazi
sve
dostupniji,
srbijansko
društvo,
ili
da
budem
preciznija,
njegova
elita,
sve
organizovanije
čini
napor
da
se
zločin
ne
samo
relativizuje
već
i
deetnifikuje.
Način
na
koji
se
ta
nova
Istina
plasira
–
naročito
preko
tzv.
nezavisnih
medija
kao
što
su
B92
ili
'Vreme'
–
jednako
je
totalitarna
kao
i
nacionalizam
koji
je
svojevremeno
pokrenuo
ratnu
mašineriju.
Totalitarni
način
mišljenja
je,
nažalost,
u
srbijanskom
društvu
sada
glavna
opstrukcija
demokratizaciji
društva,
što
se
najbolje
vidi
kroz
interpretaciju
bliske
prošlosti"
(Sonja
Biserko
u
"Feralu",
preneto
u
"Vremenu",
1.
avgust
2002,
str.
14).
"Ideologija
koju
je
ustoličio
prethodni
režim
služila
je
da
se
opravdaju
ratni
pohodi,
a
retki
kritički
tonovi
nisu
mogli
da
naškode
tamo
gde
je
sila
bila
u
akciji.
Ideologija
danas,
bez
ranije
sile
kao
oslonca,
pokušava
da
se
ustoliči
kao
vrednost,
da
prekrije
ceo
javni
život,
s
jasnim
ciljem
da
se
opravda
prethodna
sila
i
ratni
pohodi.
Zato
se
isti
kritički
glas
pokušava
da
najdirektnije
utuče,
i
to
mnogo
glasnije
nego
u
prethodnom
režimu"
(Olivera
Milosavljević,
"Republika",
1-15.
decembar
2002,
str.
13).
4.
Postoje
dva
leka
za
nacionalističku
obolelost
srpskog
društva.
Jedan
je
da
se
do
kraja
dovede
"prirodna
dezintegracija
SRJ"...
"Insistirajući
na
očuvanju
de
facto
nepostojeće
države
SRJ,
Evropska
unija
u
suštini
podržava
one
snage
koje
su
dovele
do
raspada
SFRJ
i
rata
i
koje
su
aktivno
učestvovale
u
njemu.
Ovako
pristrasno
ponašanje
EU
u
suprotnosti
je
sa
ciljevima
koji
podrazumevaju
pacifikaciju
i
stabilizaciju
regiona.
Proces
dezintegracije
SRJ
ne
može
se
zaustaviti
jer
je
to
logika
dominantnog
procesa
raspada
SFRJ
i
svako
nasilno
zaustavljanje
i
poništavanje
prava
na
samoopredeljenje
(u
ovom
slučaju
Crne
Gore)
ponovo
može
dovesti
do
implozije
i
daljeg
urušavanja
regiona
do
granice
nepopravljivosti.
Održavanjem
SRJ
objektivno
se
podržava
koncept
Velike
Srbije"
(Izjava
Odbora
za
novu
regionalnu
saradnju,
članovi
iz
Srbije:
Latinka
Perović,
Sonja
Biserko,
Olga
Popović-Obradović
i
Obrad
Savić,
povodom
rešavanja
pitanja
državnog
statusa
Crne
Gore,
"Danas",
13.
mart
2002,
str.
6).
5.
...
Drugi
lek
za
srpski
nacionalizam
su
odlučne
represivne
mere:
zabrana
knjiga,
zabrana
javnog
delovanja,
izricanje
zatvorskih
kazni
i,
uopšte,
dokidanje
"anticivilizacijskog
pluralizma".
"Ako
Karadžićevi
sve
brojniji
prijatelji
mogu
da
štampaju
njegovu
knjigu
u
sred
Beograda,
Koštunica
Đinđić
i
Labus
mogu
da
pakuju
kofere
i
kupuju
karte
u
jednom
pravcu...
Ako
su
oni
koji
drže
poluge
vlasti
u
Beogradu
zaista
uvereni
da
posle
petog
oktobra
nije
trebalo
zabraniti
nijednu
partiju,
ako
su
sigurni
da
iz
političkog
života
nije
trebalo
na
određeno
vreme
ukloniti
neke
ličnosti
i
pristalice
nekih
ideologija
–
neće
imati
pravo
da
se
iznenade
ako
im
uskoro
za
narodnog
poslanika
bude
izabran
Karadžić
ili
Filaret"
(Mihal
Ramač,
"Danas",
25.
april
2002,
str.
9)
"Vredi
zapaziti
da...
posle
Oktobra,
po
tom
osnovu
(nacionalizam
–
napomena
A.
S.)
niko
nije
ni
tužen
ni
suđen,
mada
su
na
sceni
i
one
najgore
varijante
šovinizma,
ljotićevskog
i
OBRAZ-ovskog
tipa,
rasizma
i
antisemitizma"
(Mirko
Tepavac,
"Republika",
1-15.
decembar
2002,
str.
4;
način
pisanja
doslovno
prenesen
iz
izvornika).
"Ponašanje
nove
vlasti
je
veoma
zabrinjavajuće.
Umesto
da
zabrani
Obraz
i
slične
organizacije,
ona
ih
sramežljivo
i
licemerno
grdi.
Umesto
da
vinovnike
pohapsi
i
strpa
u
Padinsku
skelu
kao
jasnu
opomenu,
mi
i
dalje
slušamo
pozive
na
toleranciju
i
tek
pokoji
prekor,
jer
mi
smo,
zaboga,
multietnička
i
multikonfesionalna
i
iznad
svega
demokratska
zajednica.
Kao,
na
primer,
Danska!"
(Jasna
Bogojević,
"Danas",
3.
januar
2003,
str.
9).
"U
nas
već
godinama
dominira
jedna
neobična
vrsta
pluralizma…
Postoji
obimna
literatura,
a
i
mediji
su
vrlo
aktivni
u
odbrani
i
nametanju,
primerice,
ideja
i
ideologije
Dimitrija
Ljotića,
Ravnogorskog
pokreta,
Milana
Nedića
i
Aleksandra
Rankovića...
Takav
košmar
je
suprotan
civilizacijskom
i
demokratskom
poimanju
pluralizma"
(Nebojša
Popov,
"Republika",
1-15.
decembar
2002,
str.
13).
*
*
*
Nekoliko
je
pogrešnih,
pa
i
opasnih
crta
u
ideologiji
naše
misionarske
inteligencije.
Prva
takva
crta
je
dogmatizam.
Ako
neko
odbija
da
tačke
svoga
verovanja
povremeno
usklađuje
sa
iskustvom
i
onda
kada
je
jasno
da
stvarnost
ne
ide
u
prilog
tim
tačkama,
onda
je
na
delu
tipičan
dogmatizam.
Recimo,
tvrdokorno
odbijanje
da
se
priznaju
demokratski
potencijali
srpskom
društvu,
nakon
demokratske
revolucije
od
5.
oktobra
pretvara
se
u
komično
tvrđenje
kako
se
tada
zapravo
ništa
suštinski
nije
dogodilo,
i
da
je
sve
ostalo
isto
–
pre
svega
dominacija
ksenofobije
i
velikosrpskog
nacionalizma
u
politici,
kulturi
i
nauci,
samo
sada
sa
drugim
akterima
(umesto
Miloševića
–
Koštunica?).
Iz
ovog
dogmatizma
(ili,
kako
bi
se
to
srpski
reklo
–
zadrtosti)
prirodno
proizlaze
i
neke
druge
rđave
crte
ideologije.
Jedna
od
njih
je
i
netrpeljivost
prema
kritici
pa
i
svakom
suprotnom
mišljenju,
ma
koliko
ono
obrazloženo
bilo.
"Dobar
deo
naše
demokratske
i
intelektualne
(kvazi)elite",
dobro
uočava
Mirjana
Vasović
("Vreme",
21.
novembar
2002,
str.
76-7),
"karakteriše
rigidnost
(političkog)
mišljenja,
tj.
dogmatska
misao
koja,
u
svom
krajnjem
ishodu,
sve
one
koji
se
čak
i
najmanje
razlikuju
u
stavovima
i
uverenjima
politički
satanizuje,
a
raspravu
o
idejama
zamenjuje
žigosanjem
i
diskvalifikacijom
ljudi".
Druga
crta
ove
ideologije
jeste
saznajni
ekskluzivizam.
On
podrazumeva
epistemološko
povlašćen
položaj
njenih
zastupnika
koji
ga
čini
nedostupnim
za
argumentisanje.
Marksizam
je
bio
takva
ideologija.
Njegova
posebna
saznajna
moć
navodno
je
dolazila
od
razumevanja
značaja
klasne
borbe
i
poistovećivanja
sa
interesima
proletarijata.
Stoga
je
svaka
kritika
marksizma
lako
mogla
biti
odbačena
tvrdnjom
da
ona
samo
pokazuje
neproletersku
klasnu
poziciju
kritičara,
te
je
onda
po
definiciji
neprihvatljiva.
Isto
je
i
sa
ideologijom
naše
misionarske
inteligencije.
Ona
tvrdi
da
je
nacionalizam
tako
duboko
ušao
u
sve
pore
srpskog
društva
da
su
njime
svi
zaraženi
–
osim
njih
samih.
A
ako
se,
recimo,
suprotstavite
tvrdnji
da
u
Srbiji,
nakon
5.
oktobra,
nacionalizma
ima
jednako
mnogo
kao
i
za
vreme
Miloševića
(ili
čak
i
više!),
time,
zapravo,
samo
pokazujete
da
i
vi
pripadate
krugu
zaraženih
ljudi.
I
kao
što
se
marksizam
gradio
imunim
na
svaku
kritiku
unapred
diskvalifikujući
sve
saznajne
pozicije
osim
svoje,
tako
su
i
antinacionalistički
misionari
postali
imuni
na
kritiku
jer
su
sva
druga
stanovišta
kvalifikovali
kao
per
definitionem
nacionalistička.
Tako,
i
kada
odlučno
odbacite
ideologiju
srpskog
nacionalizma,
to
vam
ne
može
biti
dovoljno
za
nenacionalističku
legitimnost.
Jer,
ukoliko
čak
i
najmanje
odbijete
opis
srpskog
društva
koji
daju
misionari
i
još,
ne
daj
bože,
pomenete
elementarni
patriotizam,
evo
vas
u
grupi
"umerenih
nacionalista".
A
poznato
je
da
je
"'umereni
nacionalista'
umeren
samo
utoliko
što
ne
bije",
kako
je
to
lepo
objasnio
Teofil
Pančić
u
članku
sa
više
nego
karakterističnim
nazivom:
"O
ekstremnoj
umerenosti"
(!)
("Vreme",
24.
oktobar
2002,
str.
29).
Treća
crta
"antinacionalitičke
ideologije"
jeste
rečnik
netrpeljivosti.
Potpuno
je
razumljivo
da
ako
imate
izražen
osećaj
misije,
osećaj
da
spasavate
celu
naciju,
da
onda
sebi
dajete
za
pravo
da
"zlo
nazivate
njegovim
pravim
imenom".
Tako,
prilikom
"imenovanja
zla",
prosečan/običan
građanin
Srbije
postaje
"sebični
sjebani
skot
iz
Tihe
Većine"
(Teofil
Pančić,
"Vreme",
28.
novembar
2002,
str.
32),
predsednik
države
postaje
"nacoš"
i
"blesavi
političar
kao
Koštunica"
(prvo
ime
koristi
Miodrag
Stanisavljević,
"Republika",
1-15.
novembar
2002,
str.
48,
a
drugo
Stevan
Dedijer,
"Republika",
16-31.
decembar
2002,
str.
16),
akademici
SANU
i
profesori
univerziteta
postaju
"drtine",
"maloumni
zagovornici
antidemokratske
idelogije,
nacionalizma
i
šovinizma",
"krvožedni
akademici",
"mentalno
retardirani
istoričari",
"nacionalni
radnici
na
koljačkom
zadatku"
(prvi
izraz
pripada
Pančiću,
"Helsinška
povelja",
oktobar
2002,
str.
2,
drugi
izraz
Stevanu
Dedijeru,
navedeni
članak,
str.
14,
a
ostali
izrazi
Petru
Lukoviću,
"Helsinška
povelja",
novembar
2002,
str.
38),
i
tome
slično.
Teške
reči
koje
od
drugih
čuju
naši
misionari
–
pogotovo
one
na
njihov
račun
–
odmah
će
biti
proglašene
"govorom
mržnje"
i
najoštrije
osuđene.
Ali,
ako
im
skrenete
pažnju
da
i
sami
koriste
rečnik
nedostojan
civilizovanog
opštenja
(vidi
dobru
analizu
u
Vasović,
2002),
ili
ćete
dobiti
odgovor
da
je
reč
o
"opravdanom
gnevu",
"mladalačkoj
razbarušenosti",
odnosno
"punokrvnoj
angažovanosti"
ili
ćete
i
sami
biti
zasuti
najneverovatnijim
uvredama
(vidi
Pančićevo
"polemisanje"
sa
Mirjanom
Vasović,
"Vreme",
28.
novembar
2002,
str.
77).
I
četvrta
opasna
crta
misionarske
ideologije
jeste
stalno
apelovanje
za
povećanje
represije.
Videli
smo
šta
se
sve
u
tom
pogledu
zahteva.
Međutim,
gotovo
svi
takvi
zahtevi
mogu
se
oceniti
kao
suštinski
antiliberalni
i
antidemokratski.
Recimo,
Ramačev
zahtev
za
zabranu
Karadžićeve
knjige
(komedija
Sitovacija)
podrazumeva
da
se
delo
zabranjuje
ne
zbog
njegovog
sadržaja
već
zbog
njegovog
pisca.
Liberal,
međutim,
zna
da
se
ispravno
i
neispravno,
istinito
i
neistinito,
ne
tiče
ličnosti
već
konkretnog
dela.
Takođe,
Tepavčev
i
Bogojevićkin
zahtev
za
suđenje
pripadnicima
Obraza
zbog
nacionalizma,
odnosno
zahtev
za
zabranu
ove
organizacije,
podrazumeva
da
se
može
suditi
nekome
samo
zato
što
je
zagovarao
nacionalističke
ideje,
odnosno
da
se
neko
udruženje
može
zabraniti
samo
zato
što
je
nacionalističko.
Međutim,
sve
dotle
dok
članovi
Obraza
ne
počine
neko
kriminalno
delo
i
to
se
nasilje
ne
dokaže
u
redovnom
sudskom
postupku,
ne
može
biti
govora
ni
o
kakavom
kažnjavanju
ili
zabrani.
U
protivnom,
opet
bismo
na
društvenoj
pozornici
imali
"verbalni
delikt"
–
sankcionisanje
ljudi
zbog
mišljenja
i
govorenja.
Takođe
je
potpuno
antiliberalan
i
zahtev
Gordane
Logar,
iznesen
u
njenom
komentaru
u
"Danasu"
(22.
april
2002,
str.
7),
da
mladići
i
devojke
iz
Obraza
moraju,
pre
nego
što
oblepe
grad
svojim
oglasima,
da
od
vlasti
zatraže
dozvolu.
Ako
se
to
ne
zahteva
ni
od
kojeg
drugog
udruženja
(stranaka
ili
NGO),
kako
se
onda
tako
nešto
može
tražiti
baš
od
ove
družine,
ma
koliko
da
nam
se
njihov
nacionalizam
ne
dopada,
a
da
u
pitanju
ne
budu
čista
samovolja
i
diskriminacija?
Konačno,
izuzetno
je
opasna
i
potpuno
antiliberalna
podela
Nebojše
Popova
na
"prividni
–
anticivilizacijski
i
antidemokratski
–
pluralizam"
i
"stvarni
–
demokratski
i
civilizovani
–
pluralizam"
(navedeni
članak,
str.
14).
Pluralizam
je
pluralizam,
neke
ideje
nam
se
mogu
više
dopadati,
a
neke
manje,
ali
je
čista
ideološka
smicalica
tvrdnja
da
postoji
nekakav
stvarni
pluralizam
koji,
slučajno,
uključuje
baš
nama
bliske
ideje,
dok
su
sva
ostala
stanovišta,
sa
nama
nesimpatičnim
idejama,
"prividan
pluralizam",
dakle
lažan
i
suvišan
pluralizam
kojeg
se,
valjda,
što
pre
treba
nekako
ratosiljati.
Pogotovo
je
takvu
podelu
licemerno
i
opasno
napraviti
na
tribini
o
pluralizmu
(održanoj
23.
novembra
2002)
koju
ste
organizovali
tako
da
ste
na
nju
pozvali
isključivo
–
svoje
idejne
i
političke
istomišljenike!
(učesnici
su
bili:
Nebojša
Popov,
Lazar
Stojanović,
Mirko
Đorđević,
Filip
David,
Olivera
Milosavljević,
Verica
Barać
i,
kao
domaćin,
upravnik
Narodnog
pozorišta
Ljubivoje
Tadić).
Konačno,
valja
upozoriti
da
učinak
delovanja
misionarskih
ideologa
na
celo
društvo
može
biti
sasvim
suprotan
od
njihovih
namera.
Fiksacija
na
neku
stvar,
čak
i
ako
se
iza
nje
kriju
najbolje
namere,
uvek
će
doneti
više
štete
nego
koristi,
pogotovo
samoj
stvari.
Održavanje
higijene
je
dobro,
ali
ako
se
opsesivno
bacite
na
čišćenje
svega
i
svačega
u
vašoj
okolini,
rezultat
će
biti
dvostruko
porazan.
Prvo,
nećete
imati
vremena
ni
snage
za
bilo
šta
drugo
jer
ćete
se
pretvoriti
u
roba
higijene.
I
drugo,
vaše
opsesivno
ponašanje
kompromitovaće
samu
ideju
higijene
i
dati
argumenete
zagovornicima
prebivanja
u
prljavštini.
Isto
je
i
sa
nacionalizmom,
odnosno
antinacionalizmom.
Nacionalizam
jeste
zlo,
protiv
kojeg
se
treba
boriti.
Ali,
fiksacija
na
nacionalizam,
pronalaženje
nacionalizma
i
tamo
gde
ga
nema,
pravljenje
od
nacionalističkog
komarca
magarca
i
uopšte
opsesija
antinacionalističkim
egzorcizmom
mogu
da
završe
samo
ili
kao
jadna
društvena
ekstravagancija
koja
izaziva
podsmeh
većine
u
društvu,
ili
–
dođe
li
se
na
vlast
–
kao
još
jedno
dogmatsko
tiranisanje
društva
u
ime
(fiks)ideje.
U
oba
slučaja,
umesto
da
se
sve
demokratske
i
proevropske
snage
udruže
na
mukotrpnom
poslu
konačne
modernizacije
Srbije
(vidi
šire
obrazloženje
u:
Antonić,
2002a),
netrpeljivosti,
svađe
i
koškanja
među
demokratskim
snagama
odneće
celokupnu
društvenu
energiju
i
učiniti
da
modernizacijski
poduhvat
u
Srbiji
i
ovoga
puta
doživi
krah.
A
onda,
više
ništa
neće
stajati
na
putu
stvarnoj
eksploziji
nacionalizma
u
Srbiji
i
još
jednom
krugu
nasilja,
ratova
i
propasti.
Slobodan
Antonić,
Filozofski
fakultet,
Beograd