hronika
vesti (arhiva)
Prethodna
nedelja Sledeća
nedelja
Bulatovic:
Sprecicemo
otcepljenje
Dragan
Veselinov:
Vlada
ne
pada
zbog
omnibus
zakona
Zoran
Đindic:
Rekonstrukcija
Vlade
Srbije
u
martu,
cetiri
resora
za
DSS
Dragan
Marsicanin:
DSS
predlaze
novi
ustav
Pres
klub
Medija
centra
o
regionalizaciji
i
decentralizaciji
Srbije
Iz
govora
predsednika
Hrvatske
Mesića
Blic,
14.
jan.
Bulatovic:
Sprecicemo
otcepljenje
PODGORICA
(Montena-fax)
-
Predsednik
SNP
Predrag
Bulatovic
ocenio
je
da
Crna
Gora
ne
može
mirno
ici
u
referendum,
koji
se
najavljuje
na
prolece,
s
obzirom
da
je
u
januaru
destabilizovana.
On
je
dodao
da
ce
Koalicija
za
Jugoslaviju
svim
dozvoljenim
sredstvima
onemoguciti
osamostaljenje
Crne
Gore.
„Gde
je
politicka
pamet
onima,
koji
govore
da
ce
referenduma
biti
u
maju,
kada
smo
sredinom
januara
došli
u
situaciju
destabilizacije
Crne
Gore,
zahvaljujuci
njima“
rekao
je
Bulatovic.
On
je
ocenio
da
je
odluka
policije
da
zabrani
proslavu
pravoslavne
nove
godine
na
centralnom
trgu
u
Podgorici
“još
jedan
od
probnih
balona,
kojima
vlast
ispituje
mogucnosti
nasilnog
osamostaljenja
Crne
Gore.
Dragan
Veselinov,
potpredsednik
Vlade,
ocenio
Vlada
ne
pada
zbog
omnibus
zakona
BEOGRAD
(Beta)
-
Lider
Koalicije
„Vojvodina“
Dragan
Veselinov
odbacio
je
mogucnost
da
Vlada
Srbije
„padne“
ukoliko
u
republickom
parlamentu
ne
bude
usvojen
zakon
o
utvrdivanju
nadležnosti
AP
Vojvodina.
Veselinov
je
u
intervjuu
BK
Televiziji,
rekao
da
se,
ukoliko
ne
dode
do
obnavljanja
vojvodanske
autonomije,
mogu
ocekivati
„novi
raskoli
u
vladajucoj
srpskoj
koaliciji
DOS“.
„Moja
je
želja
da
se
sastanu
premijer
Zoran
Đindic
i
Izvršno
vece
Vojvodine
i
dogovore
da
se
zakon
zastupa
jednoglasno,
nezavisno
od
toga
da
li
ce
ga
podržati
DSS“,
kazao
je
Veselinov.
Veselinov
je
odbacio
tvrdnje
da
autonomija
vodi
Vojvodinu
ka
secesiji,
naglasivši
da
je
želja
za
autonomijom
te
pokrajine
„težnja
da
se
uspostavi
politicki
prostor
da
Vojvodina
raspolaže
svojim
prirodnim
bogatstvom“.
„Ne
bojte
se
Vojvodine
sa
autonomijom,
bojte
se
ako
autonomije
ne
bude“,
porucio
je
on.
Veselinov
je
odbacio
i
optužbe
da
je
njegovo
ministarstvo
odgovorno
za
oboljevanje
gradana
trihinelozom,
rekavši
da
takve
tvrdnje
poticu
i
„iz
politickih
interesa
DSS“,
koji
traži
njegovu
smenu.
„Svako
može
da
bude
zamenjen,
ali
zahtev
da
se
uklonimo
mi
koji
smo
reformski
politicari
znaci
da
bi
sve
ostalo
po
starom“,
kazao
je
on.
Veselinov,
koji
je
i
clan
komisije
za
utvrdivanje
uzroka
pobune
pripadnika
JSO,
takode
je
najavio
i
da
ce
ta
komisija
„ovih
dana
Vladi
podneti
izveštaj
o
tome
šta
je
uticalo
na
taj
dogadaj,
ko
je
u
njima
ucestvovao,
šta
je
govorio
i
kako
se
ponašao“.
Ne
znam
nijednu
licnost
koja
bi
mogla
da
zameni
Mihajlovica.
Crna
Gora
klizi
ka
referendumu
na
kome
ce
sadašnja
vlast
da
izgubi
Zoran
Đindic:
Rekonstrukcija
Vlade
Srbije
u
martu,
cetiri
resora
za
DSS
Na
sednici
Predsedništva
DOS,
koja
treba
da
se
održi
uskoro,
raspravljace
se
o
statusu
DSS
u
vladajucoj
koaliciji.
Nece
se
raspravljati
o
krizi
u
DOS,
jer
smatramo
da
je
sve
drugo
definisano,
osim
statusa
ove
stranke,
a
taj
status
ne
stvara
krizu
u
funkcionisanju
ni
parlamenta
ni
vlasti.
DOS
smatra
da
nije
potrebno
da
DSS
bude
u
tako
nedefinisanom
položaju,
jer
za
to
dubokih
razloga
nema,
pošto
u
pogledu
potrebe
za
reformama
nema
sporova.
Njih
je
bilo
na
nivou
incidenata
koji
su
veštacki
izazvani,
jer
posle
njih
nije
bilo
nicega
što
bi
dalo
potvrdu
njihovoj
ozbiljnosti.
Suštinskih
sporova
nije
bilo
i
mi
ne
vidimo
razloga
da
DSS
bude
u
položaju
koji
se
može
definisati
kao
ni
na
nebu
ni
na
zemlji
-
rekao
je
u
intervjuu
za
„Blic“
predsednik
Vlade
Srbije
Zoran
Đindic.
DSS
ce
verovatno
insistirati
na
ispunjenju
svojih
zahteva,
medu
kojima
su
i
vracanje
mesta
predsednika
Skupštine
Srbije
toj
stranci
i
redefinisanje
koalicionog
sporazuma.
-
Nisam
spreman
na
redefinisanje
koalicionog
sporazuma
na
nacin
na
koji
to
oni
zahtevaju.
Ne
slažem
se
s
tim
da
neko
iz
tog
sporazuma
vadi
jednu
po
jednu
stvar,
odnosno,
samo
ono
što
je
u
njegovom
interesu.
Ako
govorimo
o
koalicionom
sporazumu,
moramo
da
govorimo
o
celini.
Ako
cemo
da
ga
razvrgavamo,
onda
da
ga
razvrgavamo
u
celini.
Ali,
ja
ne
vidim
razlog
da
se
to
cini,
jer
tako
nešto,
od
18
partnera
zahteva
samo
jedan
ili
dva.
Postoje
obaveze
koje
su
sve
clanice
DOS
na
sebe
preuzele
stvaranjem
koalicije
i
ne
može
se
nakon
godinu
dana
reci
-
ajde
da
neke
od
njih
promenimo.
U
ugovoru,
izmedu
ostalog,
stoji
i
da
je
obaveza
svih
clanica
DOS
da
podržavaju
Vladu
u
parlamentu.
Znaci,
ako
se
neko
ne
slaže
sa
odredenim
zakonom,
on
to
treba
ranije
da
kaže,
a
ne
da
nam
tek
na
skupštini
kaže
da
ce
glasati
protiv
tog
zakona,
ili
cak
da
nam
i
ne
kaže
nego
da
glasa
protiv.
Da
li
ste
spremni
da
mesto
predsednika
Skupštine
Srbije
vratite
DSS?
-Da.
To
mesto
DSS
je
izgubio,
jer
je
poceo
da
se
ponaša
kao
opozicija.
Nije
prirodno
da
opozicija
postavlja
predsednika
Skupštine,
koji
rukovodi
radom
skupštinske
vecine.
Ako
bismo
to
dozvolili,
zašto
onda
ne
bismo
dozvolili
da
opozicija
postavlja
i
predsednika
Vlade?
Šta
ce
se
desiti
ukoliko
se
ni
na
ovoj
sednici
Predsedništva
DOS
ne
postigne
dogovor?
-
Ništa.
Nastavicemo
ovako
da
funkcionišemo
do
kraja
mandata
ove
Vlade,
a
to
je
cetiri
godine.
Ne
smeta
vam
to
što
jedna
od
najjacih
stranaka
DOS
fakticki
nije
u
koaliciji?
-
Kako
može
meni
da
smeta
ako
njima
ne
smeta.
To
je
njihova
odluka.
Oni
imaju
otvorena
vrata,
a
ako
nece
da
ude
kroz
otvorena
vrata,
nije
kriv
onaj
ko
je
unutra
vec
onaj
ko
nece
da
ude.
Pominjana
je
i
mogucnost
da
se
resori
u
Vladi
podele
u
skladu
s
brojem
poslanickih
mesta
u
parlamentu,
što
bi
podrazumevalo
da
DSS
i
DS
imaju
podjednak
broj
resora
-
pet
ili
šest,
a
druge
stranke
da
raspodele
ostatak
ministarskih
mesta.Da
li
biste
prihvatili
taj
koncept?
-
Ne.
To
bi
podrazumevalo
potpuno
drugaciji
koncept
Vlade
od
ovog
koji
imamo.
Ne
bih
pristao
da
budem
saobracajac
u
Vladi
gde
bi
18
stranaka
imale
svoje
resore
i
kroz
njih
provodile
stranacku
politiku,
a
ja
sa
strane
gledao
kako
se
stvaraju
stranacka
ministarstva.
U
politickom
delu
Vlade
koji
kontroliše
njen
rad,
a
to
su
potpredsednici,
mogu
da
ucestvuju
stranacki
lideri.
U
ministarstvima
ne
mogu.
I
sada
nam
problem
stvara
to
što
su
dva-tri
ministra
predsednici
svojih
stranaka.
Da
li
biste
pristali
da
DSS
date
veci
broj
resora
u
Vladi,
ako
bi
ova
stranka
za
ministre
predložila
nestranacke
licnosti?
-
Da.
O
tome
možemo
da
razgovaramo.
To
je
bila
i
tema
o
kojoj
je
u
DOS
pricano,
doduše,
ne
na
sastancima
Predsedništva.
Cinjenica
je
da
DSS
od
samog
pocetka
u
tu
Vladu
nije
ušao
iskreno.
Naprotiv,
cilj
je
bio
da
na
njenom
neuspehu
neko
drugi
profitira
i
nakon
godinu
dana
se
pojavio
kao
alternativa.
To
nije
realno.
Oni
koji
to
žele,
nemaju
format
da
vode
zemlju,
niti
imaju
posla
sa
tako
naivnim
ljudima,
koji
ce,
nakon
godinu
dana,
da
kažu
-
jeste
mi
ne
znamo
ništa,
mi
smo
nesposobni
i
korumpirani.
DSS
treba
da
odluci
da
li
u
ostatku
DOS
vidi
samo
merdevine
kojima
ce
se
popeti
na
vrh,
na
šta
mi
ne
pristajemo,
ili
politicke
partnere
s
kojima
ce
saradivati.
Ako
oni
redefinišu
odnos
prema
DOS,
a
ne
DOS
prema
njima,
spremni
smo
da
razgovaramo.
Koliko
bi
resora
u
Vladi
mogao
da
dobije
DSS?
-
Tri-cetiri.
Postoji
ideja
da
se
ministarstva
koja
su
vrlo
kompleksna
podele.
Trebalo
bi
podeliti
Ministarstvo
za
pravdu
i
lokalnu
samoupravu,
Ministarstvo
za
trgovinu
i
turizam,
Ministarstvo
za
rudarstvo
i
energetiku
i
Ministarstvo
za
telekomunikacije
i
saobracaj.
Meni
je
stalo
da
Vlada
uspe
i
stalo
mi
je
da
i
DSS
ima
svoje
ljude
u
njoj.
Ali
ne
bih
više
ušao
u
rizik
da
imenuju
nekoga
poput
Obrena
Joksimovica,
jer
sve
to
na
kraju
ide
na
moj
racun.
Stalo
mi
je
da
i
oni
budu
zainteresovani
za
uspeh
te
vlade,
jer
time
uspevaju
i
oni
kao
deo
Vlade.
Meni
je
stalo
da
DSS
kandiduje
najbolje
ljude
za
clanove
Vlade.
Osim
ovoga,
mi
imamo
nameru
da
u
Vladi
uvedemo
i
ministarstvo
za
gazdovanje
prirodnim
resursima
i
ministarstvo
bez
portfelja
koje
bi
vodilo
racuna
o
interesima
Muslimana.
Potrebno
je
popuniti
i
mesto
ministra
zdravlja.
Ko
ce
doci
na
to
mesto?
-
Najverovatnije
Tomica
Milosavljevic
iz
Klinickog
centra
Srbije.
Znaci
da
je
rekonstrukcija
Vlade
izvesna.
Kada
se
to
ocekuje?
-
U
martu
ili
aprilu
kada
je
redovno
zasedanje
Skupštine
Srbije.
Videcemo
da
li
ce
to
biti
velika
rekonstrukcija
koja
ce
podrazumevati
i
ulazak
DSS
u
Vladu,
što
zavisi
od
njih,
ili
cemo
samo
formirati
dva
nova
ministarstva
i
imenovati
ministra
zdravlja.
Ali,
ne
treba
ocekivati
smene
ministara
i
potpuno
prekomponovanje
Vlade.
Naravno,
u
Vladu
može
da
ude
i
Velimir
Ilic
ukoliko
to
bude
želeo.
Mnogo
je
primedaba
na
rad
ministra
policije,
koji
je,
kad
je
preuzimao
funkciju
obecao
da
ce
na
njoj
ostati
nekoliko
meseci,
dok
se
ne
nade
neko
bolje
rešenje.
-
Mihajlovicevo
imenovanje
za
ministra
policije
bilo
je
rezultat
kompromisa.
On
tada
nije
bio
blizak
ni
DS
ni
DSS.
Mihajlovic
je
spreman
da
se
svakog
trenutka
povuce
s
ministarske
funkcije
i
bude
samo
potpredsednik
Vlade,
ako
bismo
imali
rešenje
koje
bi
imalo
konsenzus
i
u
javnosti
i
u
DOS,
ali
ja
ne
znam
nijednu
licnost.
Možda
znaju
u
DSS.
Da
li
od
njih
stižu
neki
predlozi?
-
Ne.
Ukoliko
se
kriza
ne
reši,
postoji
li
mogucnost
da
se
održe
parlamentarni
izbori?
-
Za
vanredne
izbore
treba
da
postoji
razlog,
a
ja
ga
sada
ne
vidim.
Oni
se
održavaju
ako
Vlada
nema
vecinu
ili
joj
se
izglasa
nepoverenje.
Ako
se
to
desi,
bice
izbori,
ako
se
ne
desi,
nece
ih
biti.
Da
li
ce
DOS
imati
jednog
kandidata
za
predsednicke
izbore
i
kad
ce
poceti
razgovori
o
tom
pitanju?
-
Ne
moramo
imati
jednog
kandidata.
Kandidati
koji
su
se
profilisali
kao
DOS
imace
mnogo
vecu
šansu
nego
oni
koji
se
nisu
tako
profilisali.
Ne
treba
nikome
uskracivati
pravo
da
proveri
svoj
rejting
na
izborima.
Koga
biste
vi
voleli
da
vidite
na
tom
mestu?
-
Voleo
bih
da
ne
moram
o
tome
da
se
izjašnjavam
u
toku
predizborne
kampanje.
Kad
vidimo
ko
ce
se
sve
kandidovati,
ocenicu
da
li
postoji
potreba
da
se
i
ja
izjasnim
koga
podržavam.
Kako
vidite
dalji
tok
razgovora
izmedu
Srbije
i
Crne
Gore?
-
Crna
Gora
klizi
ka
referendumu
na
kome
ce
sadašnja
vlast
da
izgubi.
Kako
koji
dan
odmice
sve
je
jasnije
da
je
politika
u
Srbiji
stabilna
i
da
su
besmileni
razlozi
koje
navode
vlasti
u
Crnoj
Gori
kada
govore
zašto
nece
da
žive
zajedno
sa
Srbijom.
Ako
je
referendum
izvestan,
zašto
se
gubi
vreme
na
razgovore?
-
Razgovori
nisu
gubljenje
vremena.
Oni
imaju
veliku
politicku
težinu
jer
gradanima
Crne
Gore
objašnjavaju
šta
su
prednosti
zajednicke
države,
kao
i
to
na
cijoj
je
strani
Evropska
unija.
Uloga
EU
u
Crnoj
Gori
se
objašnjava
tako
što
se
govori
da
su
oni
nepristrasni
i
neutralni
i
da
ce
prihvatiti
svako
rešenje.
To
nije
istina.
Postoji
li
mogucnost
da
Evropska
unija
ponudi
rešenje
po
principu
„uzmi
ili
ostavi“?
-
Ne.
Oni
imaju
svoje
mišljenje
prema
kome
je
najbolje
rešenje
demokratska
Crna
Gora
u
demokratskoj
SRJ,
što
ce
igrati
odredenu
ulogu
u
predreferendumskoj
kampanji
u
Crnoj
Gori.
Kriza
u
federaciji
se
mora
rešiti
najkasnije
do
jeseni.
Dokle
se
stiglo
sa
izradom
novog
ustava
Srbije?
-
Novi
ustav
radi
se
na
više
mesta
i
u
više
verzija.
Najkasnije
u
kasno
prolece
treba
da
krene
javna
rasprava
u
Srbiji
o
ovom
pitanju.
Dve
trecine
pitanja
nisu
uopšte
sporne.
Vrlo
sporna
ce
biti
pitanja
regionalizacije
i
decentralizacije.
To
treba
dobro
promisliti
i
naci
meru
izmedu
decentralizacije
s
jedne
strane
i
stabilnosti
sistema
s
druge
strane.
Jer
Srbija
je
tradicionalno
nestabilan
sistem
i
svaka
regionalizacija
koja
ne
bude
dobro
rešena
vodi
separaciji
i
stvaranju
centralnih
malih
jedinica.
Kroz
izradu
novog
ustava
bice
rešeno
pitanje
Vojvodine
i
to
kroz
regionalizaciju.
Kako
ce
se
u
novom
ustavu
tretirati
Kosovo?
-
To
je,
naravno,
problem.
Ali,
dok
se
ne
donese
ustav,
mi
moramo
da
rešimo
status
Kosova,
a
to
je
najkasnije
do
2003.
godine.
Ostanak
Nebojše
Pavkovica
na
celu
GŠ
VJ
izazvao
je
nezadovoljstvo
u
DOS.
-
Ovo
pitanje
spada
u
jednu
od,
inace,
retkih
nadležnosti
predsednika
SRJ
i
ja
ne
bih
da
se
mešam
u
njegove
ingerencije.
Americki
Kongres
ponovo
uslovljava
pomoc
našoj
zemlji
ispunjenjem
odredenih
zahteva
medu
kojima
je
najvažnija
saradnja
sa
sudom
u
Hagu.
Postavili
su
i
rok
do
31.
marta.
-
Dokaz
o
saradnji
s
Hagom
je
izjava
službenika
Haškog
suda
i
mislim
da
cemo
uspeti
da
dobijemo
pozitivnu
ocenu.
Nama
je
važna
ocena
koju
cemo
dobiti
i
iz
drugih
oblasti,
a
ne
samo
to
kako
neko
ocenjuje
saradnju
sa
sudom
u
Hagu.
To
je
samo
jedan
od
pet-šest
naših
prioriteta.
Ja
nisam
zabrinut.
Privatizacija
ce
podrazumevati
nova
otpuštanja
radnika.
Da
li
Vlada
ima
valjan
socijalni
program
koji
ce
spreciti
socijalne
tenzije?
-
Socijalne
programe
mogu
da
prave
vlade
koje
imaju
finansijske
rezerve
i
koje
mogu
da
finansiraju
neocekivane
rashode
kakve
izazivaju,
na
primer,
ljudi
koji
ostanu
bez
posla.
Kod
nas
ne
možete
da
napravite
socijalni
program
za
500.000
ljudi.
Za
njih
može
da
se
napravi
program
restrukturiranja
privrede
i
unutar
te
privrede
prestrukturiranja
radne
snage.
To
mora
da
se
finansira
tekucim
prilivima
iz
privatizacije
i
investicija
i
koliko
ima
tog
novca
toliko
se
stvari
u
društvu
preoblikuju.
U
Srbiji
ce
svi
koji
su
imali
posao
na
radnom
mestu
ostati
da
rade.
Oni
koji
su
imali
radno
mesto,
ali
ne
i
posao,
moraju
da
ostanu
bez
tog
radnog
mesta.
Država
ce
takvima
pomoci
na
dva
ili
tri
nacina.
Jedan
je
da
dodu
strane
investicije
koje
stvaraju
nova
radna
mesta,
program
prekvalifikacije,
Država
tim
ljudima
nudi
i
odredene
kredite
da
otpocnu
neki
biznis
ako
žele.
To
smo
ponudili
u
Kragujevcu,
ali
se
niko
nije
javio.
Sto
miliona
dinara
ceka
da
neko
dode
od
radnika
i
kaže
-
e,
ja
imam
ideju
da,
na
primer,
u
svom
selu
napravim
farmu
goveda.
Što
se
tice
banaka,
mi
smo
napravili
program
u
kome
je
najvažniji
deo
za
dokvalifikovanje
i
prekvalifikovanje
bankarskih
službenika
za
potrebe
finansijskog
sektora
koji
ce
u
Srbiji
da
eksplodira
u
narednih
godinu
dana.
Vrlo
mali
broj
ljudi
se
javio.
U
ovoj
godini
jedan
od
naših
prioriteta,
osim
suzbijanja
kriminala
i
korupcije,
jeste
i
osposobljavanje
ljudi
da
se
ukljuce
u
ekonomiju
koja
nastaje.
Ali
i
gradani
sami
moraju
da
se
potrude
i
umesto
da
demonstriraju,
pocnu
da
se
ukljucuju
u
ove
programe.
Ne
ocekujem
vece
izlive
socijalnog
nezadovoljstva,
osim
sporadicnih
izliva
nezadovoljstva
koje
ja
razumem.
Jer,
kad
neko
ima
50
godina
i
prestaje
da
radi
u
nekoj
firmi,
a
odjednom
se
nade
u
konkurenciji
s
nekim
ko
ima
25
godina,
sigurno
se
oseca
izgubljenim.
Blizu
sam
selidbe
na
Dedinje
Da
li
cete
se
preseliti
na
Dedinje
i
ko
ce
snositi
troškove
preseljenja?
-
Vrlo
sam
blizu
da
se
preselim.
Pre
tri
meseca
Šreder
mi
je
prijateljski
poslao
svog
eksperta
za
bezbednost
koji
je
zajedno
sa
našim
ljudima
iz
Uprave
za
obezbedenje
licnosti
obišao
mesta
gde
ja
živim
i
kuda
se
krecem
i
pronašlo
42
mesta
sa
kojih
može
da
se
izvrši
atentat
na
mene,
bez
ikakvih
posledica
po
atentatora.
Od
tog
trenutka
pocinju
razmišljanja
o
mom
preseljenju.
Ja
bih
morao
da
stanujem
u
objektu
koji
može
normalnim
policijskim
angažovanjem
da
bude
zašticen,
a
ne
da
interventna
brigada
bude
oko
moje
kuce
da
mi
ne
bi
neko
iz
parka
ispalio
„zolju“
u
prozor.
Ta
kuca,
naravno,
ne
sme
mnogo
da
košta.
Objekat
je
namešten
i
u
njemu
niko
ne
stanuje.
On
ne
košta
ništa,
sem
održavanja.
Za
MUP
je
moje
obezbedenje
sada
skuplje,
nego
što
bi
bilo
da
stanujem
u
objektu
koji
ima
regulisan
sistem
obezbedenja.
Moja
žena
je
protiv
preseljenja,
jer
ono
podrazumeva
i
promenu
stila
života
i
ulazak
u
izolaciju
koja
baš
i
nije
prijatna.
Boravak
u
Emiratima
platila
njihova
vlada
Kontroverze
u
javnosti
izazvao
je
i
vaš
boravak
u
Ujedinjenim
Arapskim
Emiratima
za
Novu
godinu?
-
Ja
sam
26.
decembra
redovnom
linijom
JAT-a
otputovao
za
Dubai
i
bio
privatno
i
poluzvanicno
gost
Vlade
Ujedinjenih
Arapskih
Emirata.
Vec
duže
sam
imao
taj
poziv,
a
moja
ideja
je
bila
da
obnovimo
veze
sa
arapskim
zemljama.
Novu
godinu
nisam
slavio
pošto
sam
u
decembru
imao
smrtni
slucaj
u
porodici.
Posetio
sam
njihovog
predsednika
i
Vladu
i
tako
je
to
došlo
prvo
u
internacionalne
medije
pa
u
naše.
Platili
su
oni.
Nisam
hteo
da
javnost
Srbije
zamaram
tom
posetom,
da
ljudi
ne
kažu
-
evo
sada
simulira
neku
veliku
aktivnost
kad
svi
slavimo
Novu
godinu.
Danas,
15.
jan.
Dragan
Marsicanin,
potpredsednik
Demokratske
stranke
Srbije
DSS
predlaze
novi
ustav
DSS
nece
podrzati
omnibus
zakon
o
vracanju
nadleznosti
Vojvodine
Beograd
-
Dragan
Marsicanin,
potpredsednik
Demokratske
stranke
Srbije,
ocenio
je
juce
da
je
najava
rekonstrukcije
Vlade
Srbije
dobar
znak
koji
ukazuje
da
se
u
DOS
razmislja
o
resavanju
krize
u
vladajucoj
koaliciji.
Komentarisuci
izjavu
republickog
premijera
Zorana
Djindjica
da
ce
Vlada
na
prolece
biti
rekonstruisana
i
da
bi
DSS
trebalo
da
pripadne
tri-cetiri
ministarska
mesta,
Marsicanin
je
na
konferenciji
za
novinare
ponovio
da
za
tu
partiju
nije
najvaznije
koliko
ce
mesta
imati
u
Vladi.
Navodeci
da
do
sada
o
tome
nije
bilo
razgovora
izmedju
DSS
i
ostatka
DOS,
Marsicanin
je
kazao
da
je
DSS
zainteresovana
za
sustinsku
izmenu
nacina
rada
vlade
i
da
ce
traziti
da
sve
stranke
DOS
u
vladi
budu
zastupljene
"srazmerno
svojoj
snazi".
On
je
rekao
da
ce
ucesce
predstavnika
DSS
na
sledecem
sastanku
vladajuce
koalicije
zavisiti
od
teme
sastanka.
Potpredsednik
DSS
je
saopstio
da
ta
partija
nece
podrzati
u
Skupstini
Srbije
omnibus
zakon
o
vracanju
nadleznosti
Vojvodini,
vec
da
smatra
da
to
pitanje
treba
resavati
u
okviru
regionalizacije
drzave,
koja
bi
trebalo
da
bude
regulisana
novim
ustavom
Srbije.
Ocenjujuci
da
se
radi
o
pogresnom
redu
poteza
"samo
zato
sto
pojedinci
u
tome
vide
licnu
korist",
Marsicanin
je
rekao
da
vojvodjanska
skupstina
treba
da
se
"uzdrzava
od
tako
krupnih
predloga".
Takav
stav
objasnio
je
time
da
politicki
sastav
Skupstine
Vojvodine
"ne
oznacava
politicku
volju
gradjana,
zato
sto
su
ti
izbori
odrzani
po
Milosevicevom
zakonu",
da
nema
legitimitet,
o
cemu,
prema
njegovom
misljenju,
svedoci
i
cinjenica
da
u
parlamentu
nema
poslanika
opozicionih
partija.
On
je
najavio
da
ce
DSS
narednih
dana
predstaviti
svoj
predlog
osnova
novog
ustava
Srbije,
koji
ce
biti
ponudjen
javnosti
na
uvid.
Taj
predlog,
kaze
Marsicanin,
karakterisu
regionalna
podela
Srbije
i
jaka
lokalna
samouprava.
Kao
jedan
od
prioriteta
u
ovoj
godini,
Marsicanin
je
naveo
donosenje
novih
ustava
i,
na
osnovu
njih,
raspisivanje
prevremenih
izbora
na
saveznom
i
republickom
nivou.
On
je
upozorio
na
mogucnost
opstrukcija
donosenja
novog
ustava,
ali
i
dodao
da
su
novi
ustav
i
izbori
"preduslovi
za
preuredjenje
drzave
i
sistemske
reforme".
Kritikovao
je
i
Vladin
Predlog
zakona
o
lokalnoj
samoupravi
i
najavio
da
ce
DSS
pokusati
da
poboljsa
taj
zakonski
predlog
amandmanima.
Marsicanin
je
posebno
kritikovao
odredbe
kojima
se,
prema
njegovom
misljenju,
daju
velika
ovlascenja
predsedniku
opstine,
a
ostavlja
mala
samostalnost
opstina
u
finansijskim
poslovima.
Pres
klub
Medija
centra
o
regionalizaciji
i
decentralizaciji
Srbije
Ka
efikasnijoj
i
modernijoj
drzavi
Neophodna
decentralizacija
drzave:
Ucesnici
jucerasnjeg
pres
kluba
Beograd
-
Nismo
prevladali
arhaicnu
tradicicionalnu
formu
po
kojoj
je
pravilno
samo
unitarno
resenje
i
po
kojoj
je
sve
suprotno-podloga
za
separatizam.
Takvog
stava
drzi
se
nemali
broj
aktera
na
nasoj
politickoj
sceni
i
upozorava
na
opasnost
od
razbijanja
zemlje.
Potreban
je
novi
oblik
gradjanske,
multikulturne
efikasne
drzave,
koja
bi
bila
regionalno
uredjena
-
rekao
je
na
jucerasnjem
pres
klubu
Medija
centra
Jovan
Komsic,
iz
Instituta
drustvenih
nauka.
Da
je
decentralizacija
neophodna
slozio
se
i
profesor
Filozofskog
fakulteta
Djordje
Vukadinovic,
ali
izrazio
sumnju
da
ce
do
fakticke
decentralizacije
u
nasoj
zemlji
uskoro
doci.
Pravilo
da
aktuelna
vlast
probleme
resava
tek
"kad
negde
bukne",
da
se
sa
ispunjavanjem
obecanog
hronicno
kasni,
Vukadinovic
je
istakao
kao
potvrdu
cinjenice
da
dobra
teorijska
resenja
nisu
presudna.
"Proteklih
godinu
dana
u
beogradskom
delu
DOS
desavala
se
borba
oko
preraspodele
vlasti,
pa
je
resenje
pitanja
Vojvodine
ostalo
po
strani",
kazao
je
Vukadinovic
i
napomenuo
paradoks
da
u
severnoj
pokrajini
autonomiju
podrzava
veliki
deo
stanovnistva,
dok
je
u
isto
vreme,
rejting
autonomaskih
stranaka
nizak.
On
to
tumaci
cinjenicom
da
se
autonomija
pominje
u
programima
stranaka
koji
nisu
autohtono
Vojvodjanske,
"a
gradjani
osecaju
podsvesno
da
se
iza
najglasnijih
zahteva
krije
nesto
drugo".
Ocenjujuci
da
je
problem
autonomije
Vojvodine
proizveo
nove
konflikte,
"neko
drugi
je
kriv"
retoriku,
Vukadinovic
je
istakao
da
se
gradjani
plase
novih
podela.
Zalazuci
se
za
asimetricnu
decentralizaciju
on
je
izrazio
misljenje
da
pitanje
autonomije
nikako
nije
urgentnije
u
Novom
Sadu
nego
u
drugim
delovima
Srbije.
Dusan
Vasiljevic
iz
Palgo
centra
takodje
se
zalozio
za
asimetrican
pristup
podeli
nadleznosti
i
kao
najbolje
resenje
istakao
slobodu
gradjana
da
sami
odluce
koje
ce
od
mogucih
nadleznosti
preneti
na
konkretnu
lokalnu
sredinu.
"Mozda
nekome
iz
Sumadije
ne
odgovara
da
placa
jos
jednu
administraciju,
a
nekome
iz
Vojvodine
lokalna
zajednica
moze
resavati
pitanja
od
vitalnih
interesa.
Poseban
problem
je
i
kapacitet
neke
opstine
da
nadleznosti
podnese.
Nije
isti
kapacitet
Vrsca
i
Babusnice,
na
primer",
rekao
je
Vasiljevic.
"Medjutim
nije
poenta
jedan
centar
zameniti
drugim
centrom,
nego
efikasno
sluziti
gradjanima",
rekao
je
Vasiljevic.
Vjesnik,
15.
jan.
Iz
govora
predsednika
Hrvatske
Mesića
Tadašnjem
vrhu
hrvatske
države
valja
priznati
da
je
prepoznao
cimbenike
koji
su
omogucavali
izvodenje
Hrvatske
na
put
samostalnosti.
Povijest
to
pamti
i
pamtit
ce.
No,
povijest
pamti
i
to,
da
su
se
tada
vukli
i
neki
potezi
koji
su,
objektivno,
išli
na
ruku
velikosrpskim
ambicijama
Slobodana
Miloševica.
Svjesno
se,
naime
antagoniziralo
pripadnike
srpske
manjine
u
Hrvatskoj
koju
je
Miloševic
u
isto
vrijeme
nastojao
upregnuti
u
kola
svoje
prividno
projugoslavenske,
a
zapravo
samo
i
jedino
velikosrpske
politike.
hronika
vesti (arhiva)