hronika
vesti (arhiva)
Sledeća nedelja
Beobanka,
Investbanka,
Jugobanka
Beograd
i
Beogradska
u
stecaju
GORAN
SVILANOVIC:
Svi
ce
u
Hag
Dragoljub
Micunovic:
Kompromis
u
DOS
je
moguc
Da
li
sledi
godina
izbora
na
svim
nivoima
Zasto
je u Srbiji prostor za umerenu levicu socijaldemokratske orijentacije
i dalje nepopunjen
Danas,
4.
jan.
2002.
Beobanka,
Investbanka,
Jugobanka
Beograd
i
Beogradska
u
stecaju
Veliki
na
dobosu
Beograd
-
Odlukom
Narodne
banke
Jugoslavije
koja
je
juce
stupila
na
snagu,
nad
Jugobankom,
Investbankom,
Beobankom
i
Beogradskom
bankom
juce
je
pokrenut
stecaj,
saopstili
su
na
zajednickoj
konferenciji
za
novinare
potpredsednik
Savezne
vlade
Miroljub
Labus,
guverner
NBJ
Mladjan
Dinkic
i
ministri
finansija
i
privatizacije
u
Vladi
Srbije
Bozidar
Djelic
i
Aleksandar
Vlahovic.
Gradjani
koji
su
imali
"zive"
pare
u
ovim
bankama
(tekuce
i
ziro
racune,kao
i
novu
deviznu
stednju
)
moci
ce
svoje
uloge
da
podignu
na
salterima
postanske
stedionice
od
10.
januara.
Takodje,
gradjani
koji
imaju
cekove
jedne
od
ove
cetiri
banke
moci
ce
da
ih
unovce
takodje
u
Postanskoj
stedionici.
Firme
i
preduzeca
koji
su
bili
deponenti
ovih
banaka,
od
subote
treba
da
se
jave
svojim
referentima
u
ZOP
kako
bi
prebacili
svoje
racune
u
neku
drugu
banku.
Sanacija
ostale
cetiri
banke
koje
su
pod
nadzorom
Agencije
ce
se
nastaviti.
Sanacija
Jugobanke
Bor
odvijace
se
u
tesnoj
saradnji
sa
Vladom
Srbije,
dok
ce
se
Prokupacka
i
Vranjska
pripojiti
cetvrtoj
banci
u
sanaciji
-
Niskoj.
Oko
osam
i
po
hiljada
zaposlenih
od
cetiri,
sad
vec
bivse,
banke
moci
ce
da
racunaju,
prema
recima
ministra
Djelica,
na
"izdasan
socijalni
program".
To
znaci
da
ce
radnici
moci
da
se
opredele
izmedju
24
plate,
sest
hiljada
dinara
po
godini
staza,
odlaska
na
biro,
ili
prekvalifikacije
koja
podrazumeva
i
naknadu
od
20
odsto
prosecne
plate
u
Republici.
Prema
recima
guvernera
Dinkica,
ukupna
dubioza
ove
cetiri
banke
je
8,3
milijarde
maraka,
sto
predstavlja
31,4
odsto
bruto
domaceg
proizvoda
Jugoslavije.
Potpredsednik
Vlade
Miroljub
Labus
najavio
je
da
ce
policiji
i
pravosudju
biti
predati
dokazi
na
osnovu
kojih
ce
ovi
moci
krivicno
da
gone
rukovodioce
ovih
banaka
koji
su
odgovorni
za
dubioze
ovih
banaka.
Prema
recima
potpredsednika
Labusa,
Agencija
za
sanaciju
banaka
je
od
juna,
kada
su
ove
banke
svrstane
pod
njen
nadzor,
preuzela
sve
mere
za
njihovu
sanaciju
-
iz
bilansa
su
isciscena
potrazivanja
prema
Pariskom
i
Londonskom
klubu,
dovedena
je
nova
uprava.
-
Medjutim
te
banke
su
i
dalje
pravile
gubitke.
One
nisu
imale
svoj
kapital,
pozajmljivale
su
sredstva
pod
nepovoljnim
uslovima
i
stalno
su
bile
u
obaveznoj
rezervi
-
rekao
je
Labus
i
dodao
da
je
mesecno
svaki
zaposleni
u
tim
bankama
pravio
500
nemackih
maraka
gubitka.
Prema
Labusovim
recima,
za
pokrivanje
nelikvidnosti
ovih
banaka
budzet
Srbije
je
prosle
godine
izdvojio
1,14
milijardi
dinara.
Za
poslednjih
deset
godina,
pored
dugova
prema
klubovima
poveriocima,
banke
su
napravile
i
3,5
milijardi
novih
dugova,
za
koje
drzava
nije
bila
garant.
Labus
je
rekao
da
su
kreditori
podigli
tuzbe
za
naplatu
svojih
potrazivanja.
Prema
njegovim
recima
do
danas
je
za
naplatu
pristiglo
pola
milijarde
dinara
i
299
miliona
maraka
ovih
potrazivanja,
a
kraju
se
privode
presude
za
jos
1,73
milijarde
maraka.
Prema
Dinikicevoj
racunici
da
bi
se
sanirale
ove
cetiri
banke
potrebno
je
da
se
svi
zaposleni
odreknu
18
mesecnih
primanja.
Tom
prilikom
Dinkic
je
napomenuo
da
odlazak
"na
dobos"
ovih
banaka
nece
izazvati
veliki
sok
u
privredi,
jer
je
njihov
udeo
u
ukupnom
platnom
dinarskom
i
deviznom
platnom
prometu
13,5
odnosno
10,9
odsto.
Kad
je
rec
o
propratnim
efektima
pokretanja
stecaja
nad
cetiri
banke,
Labus
je
rekao
da
se
ovaj
proces
nece
odraziti
na
poslovanje
zdravih
banaka.
Labus
je
rekao
da
su
banke
koje
su
svrstane
u
A
i
B
kategoriju
nastavile
uspesno
da
se
razvijaju,
sto
pokazuje
i
preko
600
miliona
maraka
nove
devizne
stednje
koje
su
te
banke
prikupile.
Ministar
za
privatizaciju
Aleksandar
Vlahovic
rekao
je
da
ce
Vlada
uciniti
sve
da
spreci
domino
efekat
kojim
bi
likvidirane
banke
mogle
sa
sobom
da
povuku
i
preduzeca.
Prema
njegovim
recima,
preduzecima
je
ostavljeno
18
meseci
da
dokazu
da
mogu
da
budu
uspesno
privatizovana.
Vlahovic
je
najavio
i
formiranje
beogradskog
kluba
kreditora,
od
koga
ce
se
zahtevati
otpis
i
restruktuiranje
dugova.
Prema
Vlahovicevim
recima,
poveriocima
se
daleko
vise
isplati
da
nakon
privatizacije
ovih
preduzeca
naplate
deo
svojih
potrazivanja,
nego
da
to
cine
kroz
likvidacionu
masu.
Na
pitanje
novinara
da
li
ocekuje
da
ce
Savezni
sud
osporiti
i
ovu
odluku
NBJ,
Miroljub
Labus
je
istakao
da
je
zakonska
procedura
u
celosti
ispostovana
i
da
nema
potrebe
za
ponistenjem
ove
odluke.
GORAN
SVILANOVIC:
Svi
ce
u
Hag
Beograd
-
Savezni
ministar
inostranih
poslova
Goran
Svilanovic
je
izjavio
da
ce
svi
osumnjiceni
gradjani
SRJ
biti
izruceni
Haskom
tribunalu
za
ratne
zlocine
izvrsene
na
prostorima
bivse
jugoslovenske
federacije.
-
Sigurno
je
da
ce
se
nastaviti
sa
izrucenjima.
Licitiranja
imenima
nije
korektno.
Mislim
da
je
najbolje
da
se
ljudi
protiv
kojih
postoje
optuznice
sami
pojave
pred
Haskim
tribunalom
-
izjavio
je
sef
jugoslovenske
diplomatije
Svilanovic
u
intervjuu
jucersnjem
Blicu.
Ministar
Svilanovic
je
naglasio
da
se
u
zemlji
"stvara
atmosfera
da
ljudi
misle
da
se,
iako
su
optuzeni,
nikada
nece
pojaviti
pred
sudom".
Grese,
svi
ce
odgovarati,
dodao
je
on
preporucujuci
"da
se
ljudi
protiv
kojih
postoje
optuznice
sami
pojave
pred
haskim
sudom"
te
da
se
"varaju
oni
koji
misle
da
ce
vremenom
nestati
interesovanje
za
haske
optuzenike
i
da
se
od
onoga
za
sta
su
optuzeni
moze
pobeci".
Sef
diplomatije
je
uveren
da
ce
"sve
kljucne
licnosti
cije
se
izrucenje
zahteva
biti
procesuirane".
On
je
rekao
da
ce
se
zaloziti
da
se,
ako
ne
moze
da
se
postigne
saglasnost
u
saveznom
parlamentu
o
usvajanju
zakona
o
saradnji
sa
Hagom,
"donese
neki
model
ili
kombinacija
zakona
na
saveznom
i
republickom
nivou".
Svilanovic,
koji
je
i
predsednik
Gradjanskog
saveza
Srbije,
izrazio
je
uverenje
da
ce
DOS
uspeti
da
izdrzi
"iskusnje"
donosenja
novog
ustava
Srbije
i
ocenio
kako
je
moguce
pomiriti
interese
Demokratske
stranke
i
Demokratske
stranke
Srbije
u
nekim
konkretnim
pitanjima,
kao
sto
je
prijem
SRJ
u
Evropsku
uniju.
DS
i
DSS
ce,
kazao
je
Svilanovic,
"ostati
dve
stranke
koje
ce
mozda
u
nekoj
narednoj
izbornoj
utakmici
biti
na
razlicitim
stranama,
ali
ce
posle
nje
mozda
opet
da
formiraju
koaliciju".
Predsednik
GSS
je
rekao
da
insistira
na
predlogu
za
resavanje
krize
u
DOS
koji
je
napravio
neposredno
pre
smenjivanja
predsednika
Skupstine
Srbije
Dragana
Marsicanina
i
koji
je
kasnije
formalizovan
u
"Labusov
i
Svilanovicev
plan".
Osnova
tog
plana
je
"da
se
razgovara
o
resenjima
u
svim
vladama
i
da
se
postigne
saglasnost
oko
pisanja
novog
ustava",
rekao
je
Svilanovic.
Prema
njegovim
recima,
prioriteti
za
2002.
godinu
bice
pregovori
o
ulasku
u
Evropsku
uniju,
prijem
u
Savet
Evrope
i
clanstvo
SRJ
u
Partnerstvu
za
mir.
On
je
kazao
da
o
prijemu
u
Partnerstvo
za
mir
moze
da
se
pregovara,
ali
da
ti
pregovori
nece
moci
da
se
okoncaju
dok
je
Nebojsa
Pavkovic
na
celu
VJ.
Svilanovic
je,
medjutim,
dodao
da
"ne
sumnja
da
ce
biti
promena
u
vrhu
VJ".
Pavkovic
ili
Partnerstvo
Goran
Svilanovic
je
potvrdio
da
SRJ
moze
pregovarati
o
ulasku
u
Partnerstvo
za
mir,
ali
da
se
pregovori
"nece
okoncati
dok
je
general
Nebojsa
Pavkovic
na
celu
Vojske
Jugoslavije".
"Predsednik
SRJ
Vojislav
Kostunica
je
u
nekoliko
navrata
rekao
da
je
spreman
za
promene
u
vojsci,
koje
ukljucuju
i
promene
u
vrhu,
tako
da
ne
sumnjam
da
ce
se
to
desiti.
Moglo
je
da
se
desi
i
do
sada,
ali
ne
bih
ulazio
u
razloge
takve
odluke,
jer
to
jeste
ovlascenje
predsednika",
rekao
je
Svilanovic.
Blic,
4.
jan.
2002.
VJ
nije
reformisana.
Vlada
nije
kompanija
ni
osiguravajuce
društvo
Dragoljub
Micunovic:
Kompromis
u
DOS
je
moguc
DOS
je
mogao
mnogo
bolje
da
saraduje
nego
što
je
saradivao.
Iz
toga
su
proizašli
i
izvesni
deficiti
u
rezultatima
koje
smo
mogli
da
postignemo.
Neko
može
reci
da
je
pravo
cudo
da
se
18
partija
održalo
na
okupu,
medutim
mislim
da
nisu
svi
uložili
dovoljno
napora
da
DOS
funkcioniše
bolje.
To
smatram
najvecim
nedostatkom
u
koaliciji
-
rekao
je
u
razgovoru
za
„Blic“
Dragoljub
Micunovic,
lider
Demokratskog
centra
i
predsednik
Veca
gradana
Skupštine
SRJ.
DOS
je
predizbornu
kampanju
gradio
na
obecanju
temeljnih
društvenih
reformi.
Koliko
je
u
tom
pravcu
uradeno
u
proteklih
godinu
dana?
-
Politicke
reforme
koje
su
trebalo
da
obuhvate
i
parlamente
i
vlade
i
sudove
i
policije
i
vojsku
su
samo
zapocete.
Parlamenti
su
možda
uradili
dosta,
doneti
su
neki
bitni
zakoni
medu
kojima
je
najvažniji
poreski
zakon
koji
je
uveo
red
u
finansijsko
poslovanje.
Ipak,
nivo
rasprava
u
parlamentu
nije
bio
odgovarajuci.
Bilo
je
puno
incidenata,
narocito
u
Skupštini
Srbije.
Bitno
je
da
se
oba
parlamenta
nisu
izborila
za
ravnopravnost
u
odnosu
sa
vladama.
Još
postoji
navika
obe
vlade
da
po
inerciji
šalju
tekstove
parlamentima,
koji
po
njihovom
mišljenju
to
treba
da
usvoje
prostim
dizanjem
ruku.
Ocena
stepena
reformi
prelama
se
i
kroz
najavljivane
reforme
vojske
i
policije.
Koliko
su
ove
institucije
zahvacene
reformama?
-
Tu
nismo
napravli
neki
veliki
korak.
Nismo
ni
poceli.
Predlog
zakona
o
vojsci
nije
valjao
i
sreca
je
da
ga
je
Ministarstvo
odbrane
povuklo.
Imamo
pravni
vakuum
i
nedoslednost.
Miloševic
je
izabrao
da
promeni
Ustav
samo
u
tackama
koje
su
za
njega
bile
znacajne,
a
to
znaci
da
direktno
bude
biran
od
naroda,
dok
se
dalje
nije
uplitao
u
druga
ustavna
pitnja
i
ovlašcenja
buduceg
predsednika.
Sada
imamo
situaciju
predsednika
koji
je
direktno
izabran,
ali
nema
ovlašcenja
koja
inace
ima
u
predsednickom
ili
polupredsednickom
sistemu.
S
druge
strane,
predsednik
je
odsecen
od
parlamenta
jer
ga
gradani
direktno
biraju,
kao
i
poslanike,
i
oni
su
medusobno
nezavisni
i
nemaju
nikakve
kontakte
zasnovane
na
Ustavu
i
zakonu.
Vojska
je
ranije,
dok
je
predsednik
bio
vezan
za
parlament
koji
ga
je
birao
i
smenjivao,
bila
pod
uticajem
VSO
u
kome
je
bio
i
predsednik
SRJ,
preko
koga
je
parlament
imao
kontrolu
nad
vojskom.
Sada
toga
nema.
Nemate
nikakav
uticaj
na
vojsku.
Postoji
nekakav
Odbor
za
bezbednost
i
odbranu,
ali
njegove
nadležnosti
su
apsolutno
male.
Reforma
vojske
podrazumeva
u
prvom
redu,
ako
ne
i
jedino
to,
civilnu
kontrolu
armije.
Ona
se
ostavaruje
i
preko
vlade,
time
što
ministar
odbrane
jeste
civilna
licnost.
Ovlašcenja
koja
bi
trebalo
da
poseduje
ministar
odbrane
moraju
biti
velika,
kako
bi
na
taj
nacin
vlada
vodila
svoju
vojnu
politiku.
To
do
danas
nije
bio
slucaj.
Generalitet
je
bio
vezan
za
predsednika
države,
a
on
ne
odgovara
ni
vladi
ni
parlamentu.
Ta
nedoslednost
mora
da
se
ispravi.
Tu
leži
koren
nesporazuma,
jer
kada
su
vlada
ili
parlament
nezadovoljni
nekim
generalima,
nemaju
instrumente
da
na
to
uticu.
To
je
za
demokratiju
nedopustivo
jer
je
vojska
vezana
za
predsednika
države,
što
je
u
svakom
slucaju
loše.
Naš
predsednik
jeste
demokrata,
ali
sutra
može
doci
drugi
predsednik
koji
ce
imati
ko
zna
kakve
aspiracije.
Dakle,
vojska
skoro
da
nije
uopšte
reformisana.
Treba
je
svesti
na
pravu
meru,
ali
da
istovremeno
ne
oštetimo
našu
bezbednost.
Pitanja
odbrane
rešavace
se
i
kroz
pristupanje
programu
„Partnerstvo
za
mir“.
Sa
NATO
moramo
saradivati
bez
obzira
na
našu
istoriju
odnosa.
Stvar
sa
policijom
je
takva
da
mi
moramo
da
se
modernizujemo
na
tom
polju
i
saradujemo
sa
medunarodnim
policijskim
organima
i
stvorimo
nove
policijske
kadrove.
Zbog
ratnih
godina
i
svega
što
se
dešavalo
imali
smo
tesnu
spregu
kriminala,
policije,
carina,
i
to
je
jako
teško
razmrsiti.
Nacelnik
GŠ
VJ
Nebojša
Pavkovic
ponudio
je
ostavku
predsedniku
SRJ
Vojislavu
Koštunici,
ali
je
on
odbio
s
obrazloženjem
da
je
Pavkovic
mnogo
ucinio
da
u
vojsci
otpocnu
reforme.
-
Ne
delim
mišljenje
predsednika
SRJ
da
je
bilo
neceg
spektakularnog
u
reformi
vojske.
Necu
da
ulazim
u
kvalitete
našeg
generaliteta.
Kada
govorimo
o
reformama
u
VJ
se
promenilo
vrlo
malo,
najbitnije
je
da
dodemo
u
situaciju
da
svaki
dinar
odobren
vojsci
kontrolišemo.
Vojska
i
policija
svuda
u
svetu
jesu
servis
vlade,
službe
koje
vlada
ima
za
ocuvanje
bezbednosti,
granica
ili
unutrašnje
sigurnosti
gradana.
Odluka
koja
je
obrazložena
na
taj
nacin
je
slab
argument.
Iznenaden
sam
odlukom
jer
vecina
u
DOS
želi
kadrovske
promene
u
vojsci.
Ovim
potezom
predsednik
je
sebe
udaljio
od
opšteg
stava
koji
postoji
u
DOS
kada
je
vojska
u
pitanju.
Da
li
je
trebalo
da
prihvati
ostavku
Pavkovica
je
njegova
stvar,
ja
bih
je
prihvatio.
Da
li
DOS
postoji?
-
DOS
postoji.
On
nema
alternativu
u
ovom
trenutku.
Bez
obzira
na
to
što
postoji
veoma
vidljiva
kriza
i
nezadovoljavajuci
odnosi
unutar
koalicije.
Prvi
nisam
zadovoljan
stanjem
u
DOS.
Analiticari
tvrde
da
postoji
samo
formalno?
-
Pa,
nije
samo
formalno.
Videli
ste
kako
je
glasano
i
za
savezni
i
za
republicki
budžet.
To
je
apsurdno
u
svakoj
zemlji.
Oni
koji
glasaju
za
budžet
podržavaju
vladu.
U
oba
parlamenta
budžeti
su
prošli,
što
je
veoma
znacajno.
Kakav
ce
biti
rasplet
krize
u
DOS.
Hoce
li
se
DSS
prvo
vratiti
u
Vladu
Srbije
ili
ce,
pre
toga,
biti
ispunjen
njihov
ulov
da
im
prvo
bude
vracena
funkcija
predsednika
Skupštine
Srbije.
Takode,
u
kojoj
meri
ocekujete
rekonstrukciju
Vlade
Srbije?
-
Ocekujem
kompromis
u
DOS
jer
je
apsurdno
da
se
on
ne
postigne.
Otpocecemo
uskoro
te
razgovore.
Nisam
hteo
da
zakažem
novu
sednicu
Predsedništva
DOS
u
vreme
vrlo
zaoštrenih
odnosa.
Sveli
smo
to
na
direktne
kontakte.
Razgovarao
sam
i
sa
jednima
i
sa
drugima.
Razgovori
ce
poceti
bez
obzira
u
kojim
sastavima
-
u
dvoje,
troje
ili
cetvoro,
sve
dok
se
ne
pripremi
sednica.
Kada
budem
imao
uvid
da
kriticka
vecina
DOS
želi
sednicu
i
kompromis,
onda
cemo
zakazati
sednicu
i
definisati
sve
stvari.
Da
li
ce
biti
rekonstukcije
ili
ne,
zavisi
od
stava
DOS.
Imao
sam
predlog
da
se
pocne
od
redefinisanja
koalicionog
sporazuma,
da
vidimo
gde
pocinje
konflikt,
da
li
uskracivanjem
podrške
vladi
i
stvaranjem
poslanickih
grupa.
To
se
dalje
razvijalo
sve
do
trenutka
kada
je
kulminiralo
ostavkom
Maršicanina.
Ako
ovu
prvu
stvar
rešimo,
naravno
da
cu
se
zalagati
da
mesto
predsednika
srpskog
parlamenta
pripadne
DSS.
S
druge
strane,
ne
može
se
ici
u
stvaranje
vlade
na
osnovu
procenata,
kvota
ili
nekakvih
dividendi,
kao
da
je
to
kompanija
ili
osiguravajuce
društvo.
Imamo
mandatorski
sistem
i
kabinet
sastavlja
mandatar
za
premijera.
Nisu
ta
ministarska
mesta
popisana,
pa
sada
nekome
treba
da
pripadnu
dva
ili
tri
mesta.
Mnogo
je
važnije
da
je
neko
sposoban
ministar,
nego
iz
koje
je
stranke.
Sa
predsednikom
SRJ
Vojislavom
Koštunicom
sam
razgovarao
o
tome
pre
neki
dan
i
ponovo
cemo
se
sastati.
Imao
sam
predlog
dnevnog
reda
te
sednice
DOS,
na
kojem
bi
na
prvom
mestu
bila
rasprava
o
funkcionisanju
parlamenata
-
republickog
i
saveznog.
Tu
se
upravo
prelamaju
svi
problemi.
Odnosi
na
relaciji
DS-DSS
predstavljaju
izvor
konstantne
krize
u
koaliciji.
Gde
su
tu
„male
stranke“?
-
Ukoliko
DS
i
DSS
i
dalje
budu
ignorisale
sve
ostale
stranke,
one
ce
dici
svoj
glas
i
tražice
da
se
njihov
glas
cuje,
tim
pre
što
ove
dve
stranke
imaju
manje
poslanika
u
republickom
parlamentu
nego
sve
druge
stranke
koje
nekada
pitaju,
a
nekada
ne
pitaju
za
mišljenje
u
tim
konfliktima.
DSS
je
jasno
da
moramo
da
se
vratimo
na
razgovore.
Tu
ostale
stranke
u
DOS
treba
da
izvrše
pritisak
da
se
ide
na
ocuvanje
DOS,
kako
ne
bi
preovladala
mišljenja
„ko
nece
sa
nama
neka
ide,
pa
makar
imali
tanku
vecinu“.
Šta
ocekujete
kao
ishod
ekspertskih,
ali
i
ukupnih
razgovora
o
buducnosti
zajednicke
države?
-
Utisak
kupovine
vremena
vidljiv
je
kod
crnogorskih
vlasti.
Pitanje
je
da
li
kupuju
vreme
ili
im
ono
curi.
Sve
sam
uvereniji
da
ce
se
situacija
tako
razvijati
da
se
možda
nece
ni
doci
do
referenduma.
Ocekujem
da
ce
i
javno
mnjenje
i
medunarodni
subjekti
izneti
svoje
stavove,
tako
da
ce
biti
kasno
za
neke
druge
eksperimente
sa
kojima
se
sada
polazi.
Jugoslavija
ide
putem
ocuvanja,
ali
treba
aktivirati
ono
što
ja
zovem
njenim
„unutrašnjim
prijateljima“.
SRJ
kao
da
gubi
te
unutrašnje
prijatelje
koji
kažu
da
hoce
zajednicku
državu,
da
im
ona
treba...
Postoji
jedna
velika
razlika
izmedu
saveza
država
i
koliko
god
hocete
labave
federacije
ili
konfederacije.
Savez
država
ne
znaci
ništa
-
poznati
su
nam
primeri
saveza
nekih
arapskih
država
koji
su
se
menjali
svaka
tri
dana.
Olako
pozivanje
na
referendum
u
stilu
„nama
oni
ne
trebaju“
je
politicko
slepilo.
Umanjivati
državu
može
samo
onaj
ko
nema
državnicke
talente.
Prvo
novi
ustav
Da
li
sledi
godina
izbora
na
svim
nivoima
Nataša
Micic:
Samo
novi
predsednik
Gradanski
savez
Srbije
ne
ocekuje
izbore
ove
godine,
jer
smatramo
da
se
ne
bi
ništa
promenilo
u
odnosu
politickih
snaga
i
da
bi
sastav
republickog
parlamenta
ostao
nepromenjen.
Republicki
izbori
moguci
su
tek
posle
donošenja
novog
ustava
Srbije,
možda
sledece
godine.
GSS
ni
savezne
izbore
ne
ocekuje
u
toku
ove
godine,
jer
oni
zavise
od
rešenja
odnosa
izmedu
Srbije
i
Crne
Gore,
a
ne
verujem
da
ce
ti
odnosi
biti
rešeni
tako
brzo.
Jedini
izvesni
su
predsednicki
izbori
u
Srbiji
pri
kraju
godine,
jer
Milanu
Milutinovicu
istice
mandat.
Milan
St.
Protic:
Male
šanse
za
SRJ
Demohrišcanska
stranka
Srbije
ne
razmišlja
o
bilo
kakvim
izborima
u
toku
sledece
godine,
jer
ja
novu
godinu
racunam
od
Srpske
nove
godine.
Vlada
Srbije
uživa
poverenje
parlamentarne
vecine
i
samo
u
nekom
slucaju
da
eventualno
ostane
bez
te
podrške,
u
šta
sumnjam,
treba
razmišljati
o
izborima.
Ako
opstane
zajednicka
država,
onda
bi
trebalo
da
budu
raspisani
savezni
izbori
i
raspušteni
Vece
gradana
i
Vece
republika.
Šanse
za
opstanak
SRJ
su
male,
mada
bi
DHSS
to
voleo.
Ali,
i
ako
opstane
zajednicka
država,
ni
tada
možda
nece
biti
izbora,
jer
možda
bude
postignut
novi
savezni
aranžman
izmedu
Srbije
i
Crne
Gore
koji
nece
podrazumevati
raspisivanje
tih
izbora.
Cak
mislim
da
ni
predsednicki
izbori
u
Srbiji
nece
biti
u
2002.
godini.
Pre
tih
izbora
treba
doneti
novi
ustav
Srbije
koji
ce
umanjiti
ovlašcenja
predsednika
Srbije,
jer
je
ovaj
ustav
pravljen
za
Miloševica.
Možda
ce
po
novom
ustavu
Srbija
biti
monarhija,
ali
ako
ostane
republika,
DHSS
smatra
da
predsednika
Srbije
ne
treba
birati
direktnim
putem,
vec
da
to
treba
da
bude
protokolarna
funkcija
koju
ce
birati
parlament.
Rasim
Ljajic:
Potreban
konsenzus
Presudno
je
kako
ce
biti
redefinisani
odnosi
izmedu
Srbije
i
Crne
Gore.
Ukoliko
zajednicka
država
opstane,
nužno
je
raspisati
savezne
izbore
uz
ucešce
cele
Crne
Gore,
a
ako
savezna
država
ne
opstane,
otvara
se
mogucnost
za
raspisivanje
izbora
na
svim
nivoima
u
Srbiji.
Naravno,
pre
tih
izbora
u
Srbiji
potrebno
je
promeniti
Ustav
i
izborni
sistem,
ali
iznad
svega
postici
konsenzus
u
okviru
vladajuce
koalicije.
Izbori
moraju
biti
plod
jedinstvenog
politickog
dogovora
u
DOS,
a
ne
nekih
pritisaka.
Ono
što
je
sigurno
jeste
da
ce
ove
godine
biti
održani
izbori
za
predsednika
Srbije.
Nebojša
Lekovic:
Štetno
izjašnjavanje
Nova
demokratija
smatra
da
bi
bilo
koji
izbori
u
Srbiji,
osim
predsednickih,
ove
godine
bili
štetni.
Jedino
ako
dode
do
nekih
nepredvidenih
lomova.
Naš
stav
je
da
izbore
treba
raspisati
tek
posle
isteka
cetvorogodišnjeg
mandata
Vlade
Srbije,
kako
bi
DOS
ispunio
sva
obecanja
data
gradanima.
Glupo
bi
bilo
održavanje
izbora
u
Srbiji
pre
donošenja
novog
ustava
i
rešenja
odnosa
u
Saveznoj
Republici
Jugoslaviji.
Savezne
izbore,
s
druge
strane,
ne
treba
raspisivati
pre
rešenja
odnosa
u
zajednickoj
državi.
Zoran
Andelkovic:
Odnosi
u
DOS
vise
Socijalisticka
partija
Srbije
ocekuje
izbore
na
svim
nivoima
i
to
u
prvoj
polovini
godine
iz
više
razloga.
Republicke
parlamentarne
izbore
ocekujemo,
jer
DOS
koji
je
dobio
poverenje
od
gradana
više
ne
postoji.
Drugo,
DOS
je
sam
obecao
da
ce
izbori
biti
u
ovoj
godini.
Trece
odnosi
u
DOS
stalno
vise.
Ne
može
Vlada
Srbije
biti
stabilna
ako
ima
podršku
17
malih
stranaka,
a
nema
podršku
Demokratske
stranke
Srbije.
Dovoljno
je
da
samo
jedna
od
tih
17
malih
stranaka
bude
necim
nezadovoljna
i
Vlada
ostaje
bez
podrške
u
parlamentu.
Eto
razloga
za
izbore.
Posle
rešenja
odnosa
Srbije
i
Crne
Gore
treba
raspisati
savezne
izbore,
jer
SPS
veruje
u
opstanak
zajednicke
države.
Na
kraju,
predsednicki
izbori
u
Srbiji
su
redovni
ove
godine.
hronika
vesti (arhiva)
Sledeća nedelja