Prvi
deo teksta
Nastavak
1.
teksta
Slobodana
Antonića:
Stanje
demokratskog
poretka
u
Srbiji
Nastavak
2.
*
*
*
Naravno
da
Đinđić
nije
bio
jedina
reformistička
snaga
na
političkoj
pozornici
Srbije.
Tu
su,
najpre,
bili
ljudi
iz
G17
Plus,
jedne
nestranačke
grupe
ekonomista
koji
su
se
svojski
trudili
oko
tržišnih
reformi.
Uz
guvrenera
Dinkića,
toj
grupi
su
pripadali
i
potpredsednik
Savezne
vlade,
Miroljub
Labus,
i
republički
ministar
finansija
Božidar
Đelić.
Labus,
na
koga
je
faktički
spala
uprava
saveznom
administracijom
(pošto
su
premijeri
iz
crnogorskog
SNP
bili
krajnje
nefunkcionalni),
beše
najzaslužniji
za
liberalizaciju
trgovine
i
uspešne
pregovore
sa
međunarodnim
novčarskim
ustanovama.
Sa
druge
strane,
Đeliću
je
pripadala
zasluga
za
valjanu
budžetsku
reformu
i
dobre
poreske
zakone.
Premda
je
Đinđić
rado
pripisivao
njihove
uspehe
sebi,
javnosti
je
bilo
jasno
da
ekonomisti
iz
G17
Plus
ipak
predstavljaju
zasebnu
reformsku
snagu,
i
mnogo
više
su
vrednovali
njihov
rad
nego
delovanje
samog
premijera
Điđića.
Uz
to,
i
Koštuničin
DSS
posedovao
je
izvesne
reformatorske
potencijale.
Elita
iz
DSS-a
jeste,
pored
grozničavog
Điđića,
ostavljala
utisak
usporenosti
i
neodlučnosti.
Mnogo
su
više
govorili
o
pravdi
i
legalizmu
nego
o
ekonomiji
i
reformama.
To
je
bilo
otuda
što
je
vođa
stranke,
Vojislav
Koštunica,
kao
pravnik,
procenjivao
da
se
uspešne
društvene
reforme
ne
mogu
svesti
samo
na
brzu
privatizaciju.
On
je
verovao
da
je
za
demokratsku
tranziciju
od
ključne
važnosti
i
izgradnja
postojanog
sistema
vladavine
prava.
Želeo
je
da
se
pravni
sistem
što
pre
reformiše.
Ali
i
da
se
sa
vladavinom
prava
ne
odlaže
dok
sve
reforme
ne
budu
gotove,
već
da
se
sa
“pravnom
državom”
počne
odmah,
naravno,
u
meri
u
kojoj
je
to
moguće.
Zanimljivo
je
da
je
u
tome
naišao
na
snažan
otpor
ne
samo
izvršne
vlasti,
već
i
pro-Zapadne
elite.
Đinđićevska
administracija
se
žalila
da
postojeći
zakonski
okviri,
nasleđeni
iz
Miloševićevog
sistema,
nisu
dovoljno
široki
za
“razmah
reformi”.
Evo
kako
je
to
objašnjavao
savezni
ministar
policije
i
potpredsednik
Demokratske
stranke,
Zoran
Živković.
“Šest,
sedam
meseci
postoji
šuma
i
lavirint
zakona
koji
isključuju
jedan
drugi.
Bilo
šta
da
da
donesete
što
bi
zakonski
poboljšalo
situaciju
je
protivustavno.
Ustav
Srbije
je
protivustavan.
Nesaglasan
je
sa
saveznim
Ustavom.
Neki
kažu
da
su
se
u
DOS-u
podelile
dve
struje.
Jedna
je
konzervativna
koja
je
legalistička,
koja
želi
da
se
uradi
sve
po
zakonu,
ali
onda
ne
bismo
uradili
ništa.
Šverc
goriva
ne
bi
bio
sprečen,
da
se
gledalo
sve
što
je
po
Ustavu,
mnoge
druge
stvari
koje
su
urađene
na
ivici
ustavnosti
bi
čekale.
Ni
jedna
promena
se
ne
bi
videla
da
je
rađeno
baš
sve
knjiški,
po
Ustavu”
(Danas,
18-19.
avgust
2001,
str.
III).
Ocenu
da
su
Ustav
i
zakoni
loši
i
protivurečni
i
da
ih
treba
primenjivati
samo
ako
nisu
u
suprotnosti
sa
“interesima
društva”,
podržao
je
i
deo
sudske
elite.
To
su
bile
uglavnom
starije
sudije
koje
su
pravosuđe,
izgleda,
i
dalje
shvatale
u
ranijem
duhu
“svrsishodnosti”
i
“celishodnosti”.
“Svrsishodnost”
je
značila
da
se
ne
treba
baš
dosledno
držati
zakona
(“kao
pijan
plota”)
već
da
bi
Ustav
i
zakone
trebalo
“rastegljivo”
i
“kreativno”
tumačiti,
u
skladu
sa
nesumnjivim
društvenim
interesima.
Neke
od
tih
sudija
bile
su
žrtve
Miloševićevog
režima,
i
samo
su
želele
da
ubrzaju
obračun
sa
starim
poretkom.
Verovali
su
da
taj
obračun
najefikasnije
može
biti
obavljen
upravo
revolucionarnim
sudstvom
ili
zakonodavstvom.
Jedan
od
tih
sudija
bio
je
član
Vrhovnog
suda,
Zoran
Ivošević.
Kada
je
vraćen
na
dužnost,
predložio
je
(skupa
sa
ministrom
pravde,
Vladnom
Batićem)
zakon
o
sudijama
po
kom
bi
jedne
noći
(tačnije
31.
decembra
2001),
svi
sudovi
u
Srbiji
bili
raspušteni
a
jedna
posebna
komisija
(u
kojoj
bi
se,
naravno,
nalazili
on
i
ministar
pravde)
izvršila
bi
novi
razmeštaj
sudija
po
ponovo
uspostavljenim
sudovima.
Tako
bi,
recimo,
nepodobne
sudije
viših
sudova,
sa
sedištem
u
Beogradu,
dobile
premeštaj
u
neki
niži
sud,
recimo
u
Surdulicu.
A
ako
im
se
to
ne
sviđa,
tim
bolje
-
jedan
ili
sto
nepodobnih
sudija
manje.
Ustav
je,
međutim,
u
članu
100.
stav
4,
izričito
zabranjivao
premeštaj
sudija
bez
njihove
saglasnosti.
Ivošević
je,
stoga,
dao
sledeće
“kreativno”
tumačenje
Ustava.
Taj
član,
po
njemu,
pretpostavlja
situaciju
da
postoji
sud
iz
kog
se
sudija
premešta.
U
ovom
slučaju,
međutim,
takvog
suda
nema
jer
su
svi
sudovi
ukinuti!
Otuda
ne
može
biti
ni
saglasnosti,
niti
nesaglasnosti.
Sudija
mora
biti
raspoređen
da
bi
bio
sudija,
a
ako
on
to
ne
želi,
time
mu
automatski
prestaje
sudska
funkcija!
(Ivošević,
2001:33).
Zahvaljujući
otporu
Koštuničinog
DSS-a,
ova
verzija
zakona
o
sudijama
nije
prihvaćena.
Takve
sudije
često
su
nastupale
u
javnosti,
podržavajući
administraciju
u
njenom
radu
“na
ivici
zakonitosti
i
ustavnosti”
(kako
reče
ministar
policije).
Sudija
Ivošević
je
voleo
da
objašnjava
kako
“pravnik
ne
primenjuje
samo
propise,
on
mora
da
oseća
i
duh
vremena”
i
kako
se
“ne
može
govoriti
o
pravu
nezavisno
od
politike”.
To
znači
da
zakone
ne
treba
primenjivati
doslovce,
već
da
“jednu
normu
treba
primeniti
onako
kako
je
bolje
za
sve
ljude
ove
zemlje”.
“Ne
možemo
se
zaklanjati
iza
prava
pojedinca,
a
da
pri
tom
žrtvujemo
prava
čitavog
naroda”,
pojašnjavao
je
svoje
stanovište
Ivošević
(svi
navodi
iz
lista
Danas,
15-16.
decembar
2001,
str.
iv-v).
Liberalna
javnost
je
odmah
reagovala
na
ovu
apologiju
pravnog
voluntarizma
i
anarhije.
“Ovakva
izjava
je
poslednja
stvar
koja
bi
se
očekivala
od
sudije
Vrhovnog
suda
u
jednoj
zemlji
koja
pretenduje
da
izgrađuje
liberalnu
demokratiju
sa
vladivinom
prava”
(Đurković,
2001).
Međutim,
titule
i
stare
zasluge
činile
su
svoje,
ostavljajući
izvesan
utisak
na
deo
javnosti.
Konačno,
podršku
radu
“na
ivici
zakonitosti
i
ustavnosti”
–
zapravo
podršku
otvorenom
kršenju
Ustava
i
zakona
–
davali
su
i
pojedini
pripadnici
tzv.
trećeg
političkog
sektora
(“NGO
elita”).
Kao
“zaslužni
borci”
protiv
Miloševićevog
režima,
oni
su
i
nakon
5.
oktobra
zadržali
nešto
od
ranijeg
moralnog
oreola
i
uticaja
na
javnost.
Ponašali
su
se
kao
svojevrsni
“čuvari
revolucije”.
I
kada
je
postavljeno
pitanje
treba
li
poštovati
ustav
i
zakone
ili
ne,
oni
su
uglas
povikali:
Taman
posla!
Pa
to
su
Miloševićev
ustav
i
zakoni!
To
bi
bilo
isto
kao
da
se
nova
nemačka
vlast,
1945,
pita
treba
li
se
držati
Hitlerovih
pravnih
normi.
Držati
se
starih
zakonskih
pravila
znači
obnoviti
stari
poredak.
A
ko
to
zagovara
nije
ništa
drugo
do
novi
samodržac,
novi
Milošević!
(za
primere
vidi
u:
Antonić,
2001:10).
Pošto
je
Koštunica
neprestano
apelovao
na
pridržavanje
Ustav
i
zakona,
deo
pro-Zapadne
elite
ga
je
proglasio
konzervativcem,
antireformatorom,
poslednjim
čuvarem
Miloševićevog
sistema
i
“ajatolahom-legalistom”
(kako
napisa
Ljubodrag
Stojadinović,
u
Politici,
13.
avgust
2001,
str.
6).
Stvari
su,
međutim,
bile
mnogo
složenije
od
ove
manihejske
slike.
Miloševićev
pravni
poredak
uopšte
nije
mogao
da
se
poredi
sa
Hitlerovim.
Za
razliku
od
nacističke
Nemačke,
Srbija
je
imala
ustav,
i
to
sasvim
pristojan
ustav.
Isto
tako,
Miloševićevi
zakoni,
čak
i
oni
najozloglašeniji
(poput
Zakona
o
informisanju
ili
Zakona
o
univerzitetu),
bili
su
daleko
od
zločinačkih
i
rasističkih
zakona
Hitlerove
Nemačke.
Problem
sa
Miloševićevim
režimom
nisu
bila
kriminalna
pravna
pravila,
već
njihov
fasadni
karakter.
Ustav
i
zakoni
su
bili
samo
demokratske
kulise,
koje
su
se
odbacivale
kada
god
bi
to
bilo
celishodno,
i
na
površinu
bi
izlazilo
pravo
lice
režima
–
zločinačka
samovolja
jednog
autoritarca
i
njegove
klike.
U
tom
svetlu
treba
posmatrati
i
5.
oktobar.
On
nije
bio,
poput
ostalih
revolucija,
nezakonita
smena
vlasti.
On
je
bio
nastavak
24.
septembra,
kada
je,
baš
u
ustanovama
starog
poretka,
iskazana
izborna
volja
građana.
Tako
je
5.
oktobra
autoritarni
režim
nateran
da
se
pridržava
onoga
što
mu
je,
inače,
služilo
samo
kao
lažna
iskaznica
–
izborne
demokratije.
Moglo
bi
se
reći
da
je,
5.
oktobra,
politički
poredak
promenjen
stavljanjem
u
dejstvo
delova
pravnog
ustrojstva
koji
su
postojali
ali
koji
nikada
nisu
radili
(niti
su
uvedeni
da
bi
radili).
Na
taj
način,
Petooktobarski
prevrat
ne
samo
da
nije
ukinuo,
već
je
do
kraja
udelovio
(aktivirao)
sveukupni
pravni
poredak.
Time
je
opasnost
od
postrevolucionarnog
bezvlašća,
neprava
i
nezakonitosti
bila
svedena
na
najmanju
moguću
meru.
Naravno
da
sva
pravna
pravila
Miloševićevog
režima
nisu
bila
ni
demokratska,
niti
preterano
pravedna.
Ali,
pošto
su
najgori
zakoni
(o
informisanju
i
univerzitetu)
odmah
stavljeni
van
snage,
nije
bilo
stvarne
potrebe
ugrožavati
takvu
vrednost
kao
što
je
pravna
sigurnost
samo
zato
što,
recimo,
Ustav
daje
nešto
veća
ovlašćenja
predsedniku
Republike
od
uobičajenih,
ili
zato
što
Zakon
o
prekršajima
daje
pravo
administraciji
da
izriče
mandatne
kazne.
Kao
što
uči
znamenita
Radbruhova
formula,
pravna
sigurnost
je
u
toj
meri
elementarna
vrednost
za
svaki
pravni
poredak
da
bi
je
svagda
trebalo
pretpostavljati
čak
i
najbenevolentnijem
nepoštovanju
normi,
izuzev
kada
je
reč
o
očigledno
zločinačkim
zakonima.
“Sukob
između
pravde
i
pravne
sigurnosti
mogao
bi
se
rešiti
na
taj
način
da
pozitivno
pravo,
koje
obezbeđuju
propis
i
moć,
ima
prednost
i
onda
kad
je
sadržinski
nepravedno
i
nesvrsishodno,
osim
u
slučaju
kada
pozitivni
zakon
u
toliko
nepodnošljivoj
meri
protivreči
pravdi,
da
zakon
kao
‘neispravno
pravo’
mora
odstupiti
pred
pravdom”
(Radbruch,
1980/1946:
288).
Pošto
su
Miloševićeve
norme
bile
daleko
od
zločinačkih,
i
pošto
je
5.
oktobar
zapravo
“oživeo”
demokratske
i
pravdotvorne
strane
pravnog
poretka,
nije
bilo
razloga
dovoditi
ga
u
pitanje
zbog
nekakve
imaginarno
savršene
decizionističke
(tj.
revolucionarne)
pravde.
Stoga
je,
po
mom
mišljenju,
Koštunica
imao
pravo
kada
se
suprotstavio
daljem
erodiranju
pravnog
poretka.
Naročito
je
to
bilo
važno
onda
kada
se
iza
tog
erodiranja
krila
namera
izvršne
vlasti
da
sebi
da
odrešene
ruke.
Jer,
kakav
je
to
demokratski
poredak
u
kome,
recimo,
ministar
policije
procenjuje
kada
će
se
i
koji
“Miloševićev”
zakon
poštovati
a
kada
ne;
u
kome
taj
isti
ministar
policije
procenjuje
kada
će
se
boriti
sa
“šumom
i
lavirintom
zakona”
a
kada
će
sve
to
manuti
i
raditi
po
svome;
u
kome
ministar
policije
procenjuje
kada
će
poštovati
Ustav
a
kada
će
ići
“ivicom
ustavnosti”?
Nije
trebalo
biti
osobito
oštrouman
pa
videti
do
kakve
bi
erupcije
samovolje
i
bezakonja
to
moglo
da
dovede.
Predsednik
Koštunica
možda
nije
imao
sluha
za
ekonomiju
i
“polit-ekonomski
menadžment”.
Ali,
ne
može
mu
se
ne
priznati
da
je
shvatao
značaj
pravne
države
i
nezavisnog
sudstva
za
uspešnost
društvenih
reformi,
pa
i
onih
ekonomskih.
Jer,
uistinu,
koliko
će
ozbiljnih
investitora
doći
u
Srbiju
i
uključiti
se
u
tendersku
privatizaciju
ako
je
druga
ugovorna
strana
takva
vlada
koja
kontroliše
sudstvo?
Ko
će
rizikovati
da
se,
već
prilikom
prvog
nesporazuma
(a
oni
su
kod
tenderske
prodaje
učestali),
druga
strana
odmah
obrati
“svome”
sudu
i
tako
svaki
spor
reši
u
svoju
korist?
Ko
bi
se
ozbiljan
upustio
u
poslovanje
sa
kompanijama
–
vladinim
štićenicima
koje
lako,
baš
zato
što
su
vladini
štićenici,
mogu
da
dobiju
svaki
sudski
proces?
I
uopšte,
ne
govore
li
primeri
zemalja
uspešne
tranzicije,
poput
Mađarske
ili
Češke,
da
je
privrednom
usponu
ipak
prethodilo
izvesno
uspostavljanje
pravne
države
i
nezavisnog
sudstva?
Treba
se
podsetiti
da
je
u
Srbiji,
međutim,
sve
do
usvajanja
seta
sudskih
zakona,
koji
je
predložio
Koštuničin
DSS,
egzekutiva
suvereno
vladala
judikaturom.
Ministar
pravde,
Vladan
Batić,
objavljivao
je
spiskove
“sudija
za
odstrel”,
tj.
delilaca
pravde
koji
su
morali
napustiti
službu.
Njegov
novembarski
spisak
imao
je
187
imena,
a
novine
su
prenosile
procene
o
mogućem
otpuštanju
ukupno
700
od
2.500
srpskih
sudija
(Danas,
14.
decembar
2001,
str.
iii
Dodatka
o
pravosuđu).
I
doista,
do
kraja
2001.
godine
otpušteno
je
više
od
200
sudija
(Danas,
21.
decembar
2001,
str.
5).
Mnoge
od
tih
sudija
jesu
bile
kompromitovane
služenjem
Miloševićevom
režimu.
Ali,
ta
čistka
se
obavljala
baš
po
pravilima
autoritarnog
Miloševićevog
režima,
u
kome
je
ministar
pravde
bio
gospodar
sudske
elite.
Zbog
toga
je
bilo
dosta
negodovanja
u
javnosti,
a
čak
su
i
advokatske
komore
morale
ustajati
u
odbanu
nekih
od
razrešenih
sudija
(Danas,
11.
decembar
2001,
str.
5).
Tek
novim
zakonima
o
sudovima
donekle
je
potisnuta
suprematija
egzekutive,
ali
je,
što
je
takođe
karakteristično,
stupanje
na
snagu
odredbi
koje
su
otežavale
razrešenje
sudija
odloženo
za
1.
januar
2002.
godine.
Sve
u
svemu,
moglo
bi
se
reći
da
je
deo
naše
medijske,
akademske
i
“NGO”
elite
podosta
pogrešio
kada
je
odricao
Koštunici
i
njegovoj
stranci
baš
svaki
reformatorski
potencijal.
Time
ne
samo
da
je
data
šansa
Đinđiću
da
uspostavi
mopol
nad
modernizacijom
i
reformama.
Time
su
potpomagana
i
nastojanja
kako
Đinđića,
tako
i
istinskog
antireformskog
bloka
(SPS,
SRS
i
SSJ)
da
unište
čitavu
ovu
treću,
“umereno-reformrsku”
političku
opciju.
Koštunica
možda
nije
imao
dara
za
ekonomiju
–
premda
je
često,
u
svojim
nastupima,
naglašavao
važnost
liberalizacije
tržišne
privrede
i
značaj
povezivanja
sa
Evropom.
Ali,
Koštunica
je
imao
dara
za
drugu
vrstu
modernizacije,
ništa
manje
značajne
od
ekonomske
-
za
reformu
pravosuđa
i
uspostavljanje
vladavine
prava.
Zaslepljeno
favorizovanje
Premijera
i
isto
tako
zaslepljeno
odbacivanje
Predsednika
bacilo
je
poprilično
nepovoljno
svetlo
na
sposobnost
naših
“pro-Zapadnih”
elita
da
razumeju
stvarne
probleme
i
ciljeve
tranzicije.
Nastavak 2.