Prvi deo teksta
Nastavak 1.
Nastavak
2.
teksta
Slobodana
Antonića:
Stanje
demokratskog
poretka
u
Srbiji
*
*
*
Pitanje
vladavine
prava
dovodi
nas
do
još
jednog
krupnog
problema
demokratskog
poretka
današnje
Srbije
–
do
sprege
kriminala
i
politike.
Svako
ko
je
i
najpovršnije
poznavao
funkcionisanje
Miloševićevog
sistema
znao
je
da
je
on
počivao
na
sprezi
vlasti,
privrede
i
kriminala.
Privreda
je
bila
kriminalizovana
a
kriminal
je
bio
možda
i
najvažnija
privredna
grana,
pogotovo
za
dobar
deo
vladajuće
elite.
Kičma
policije
je,
u
Miloševićevo
doba,
bila
povezana
sa
organizovanim
švercom
i
kriminalom,
koji
su,
opet,
u
sebe
usisali
najunosniji
deo
srpske
privrede.
Policija
je
bila
umešana
u
većinu
prljavih
poslova
–
od
šverca
nafte,
droge
i
cigareta
do
rasprodaje
narodnih
blaga
strancima
(drveta,
bakra,
žita,
umetnina....).
Recimo,
šverc
cigareta
nisu
držali
nikakvi
sitni
preprodavci,
koji
su
dovlačili
po
koji
zamotuljak
duvana
iz
okolnih
zemalja.
U
njemu
su
glavnu
reč
imali,
na
jednoj
strani,
velika
strana
duvanska
društva
(poput
British-American
Tobacco),
a,
na
drugoj,
osobe
iz
vrha
vlasti
(poput
Miloševićevog
sina
Marka).
To
je
bio
posao
koji
je
donosio
na
desetine
miliona
dolara
čiste
zarade,
a
koji
su
obezbeđivali,
i
u
njemu
učestvovali,
mnogi
iz
policijske
elite.
Takvih
poslova
je
bilo
pregršt,
i
oni
su
činili
novčano
središte
srpskog
društva.
Glavna
spona
između
režima
i
kriminala
bila
je
upravo
tajna
policija.
Ona
je
bila
država
u
državi
i
služila
za
kontrolu
i
privrede,
i
kriminalaca
i
političara.
A
onda
se
promenio
režim.
Umesto
štićeničke
i
prestupničke
privrede
trebalo
je
uspostaviti
poredak
otvorene
i
tržišne
ekonomije.
Ali,
kako
to
postići
bez
potpunog
rasklapanja
zatečenog
ustrojstva
u
kome
policija
igra
tako
važnu
ulogu?
Kako
razgraditi
nađene
sklopove
moći,
a
ne
podleći
iskušenju
da
ih
se
jednostavno
preuzme
i
za
sebe
iskoristi?
Ono
što
je
opšta
ocena
ovdašnjih
analitičara
jeste
da
taj,
suštinski
važan
deo
sistema
još
uvek
nije
do
kraja
demontiran.
“Za
više
od
godinu
dana
nakon
pada
Miloševića,
uloga
policijskih
snaga
u
ratovima
u
Hrvatskoj,
Bosni
i
na
Kosovu
još
uvek
nije
razjašnjena.
Nije
razjašnjeno
apsolutno
ni
jedno
ubistvo
javnih
ličnosti
počinjenih
za
vreme
Miloševićeve
vladavine,
a
ni
posle
nje;
ne
sprovode
se
krivične
istrage
protiv
onih
za
koje
postoje
osnovi
sumnje
da
su
umešani
u
ratne
zločine;
naposletku,
i
dalje
se
čuvaju
imena
onih
policijskih
grupacija
i
osoba
koji
su
za
vreme
vladavine
Miloševića
bili
zaduženi
za
protekciju
različitih
ekonomskih
monopola.
Tajni
dosijei
su
otvoreni
za
javnost,
ali
ih
javnost
može
pogledati
pod
ograničenim
uslovima.
Javnost
takođe
ništa
ne
zna
o
hijerarhijskoj,
upravnoj
i
disciplinskoj
kontroli
unutar
policije.
Civilna
kontrola
policije
još
uvek
ne
postoji,
a
smene
u
policiji
se
dešavaju
često,
ali
tako
da
javnost
o
razlozima
tih
smena
ništa
ne
zna.
Nerazmontirani
Miloševićev
policijski
aparat
će,
sasvim
je
izvesno,
i
dalje
predstavljati
probleme
u
konsolidaciji
demokratskog
poretka
u
Srbiji”
(Pavlović,
2002).
Sporost
u
demontaži
državnog
kriminala
verovatno
da
je
bila
posledica
i
izvesne
nesposobnosti
vlade
i
ministarstava
da
se
nose
sa
tim
ozbiljniim
i
opasnim
zlom.
Ali,
veliku
ulogu
svakako
da
je
igrala
i
jaka
interesna
sprega
ljudi
iz
aparata
vlasti,
policije
i
mafije.
I
sam
republički
ministar
policije,
Dušan
Mihailović
u
nekoliko
navrata
je
priznavao
postojanje
mafije
i
njene
napore
da
među
političarima
“nađe
novog
kuma”.
Policijski
general-major,
Boško
Buha,
javno
je
upozoravao
kako
“mafija
pokušava
da
se
dodvori
nekim
političarima
iz
DOS-a,
nudi
im
razne
usluge,
novac,
čak
i
dosijea
da
kompromituju
svoje
političke
protivnike”
(Nedeljni
telegraf,
19.
decembar
2001,
str.
10).
A
kada
tako
nešto
kažu
visoki
službenici
policije,
onda
bi
se
trebalo
bojati
da
su
u
novoj
vlasti
već
izrasli
novi
politički
“kumovi”,
i
da
već
uveliko
rade
svoj
posao.
Jedan
od
najznačajnijih
pokazatelja
snage
mafije
i
njene
povezanosti
sa
vrhom
vlasti
bio
je
slučaj
ubistva
Momira
Gavrilovića,
3.
avgusta
2001.
godine.
Pukovnik
Gavrilović
je
sve
do
1999.
godine
bio
jedan
od
važnijih
operativaca
tajne
policije.
Tada
je
napustio
službu
i
počeo
da
se
bavi
trgovinom,
ali
je
i
dalje
ostao
u
vezi
sa
SDB
i
mafijom.
Znao
je
mnogo,
kako
o
ljudima
iz
Službe,
tako
i
o
njihovim
vezama
sa
mafijom
i
aktuelnim
političarima.
Onda
je
poželeo
da
ponešto
od
toga
ispriča
jednom
političaru
–
Vojislavu
Koštunici.
Ljudi
iz
predsednikovog
kabineta
su
ga
ujutro
primili
–
uveče
je
već
bio
ubijen.
Pet
dana
docnije,
dnevnik
Blic
donosi
vest
da
je
Gavrilović,
tokom
posete
Kabinetu,
izneo
izvesne
činjenice
“o
sprezi
aktuelne
vlasti
i
glavnih
ljudi
organizovanog
kriminala”.
U
sintagmi
“aktuelna
vlast”
prepoznali
su
se
ljudi
iz
Đinđićevog
okruženja.
Oni
podižu
pravu
medijsku
oluju,
čije
smo
neke
od
glavnih
protagonista
već
pomenuli.
Koštunica
i
njegova
stranka
su
napadnuti
da
su
hteli
iskoristiti
jedno
sumnjivo
ubistvo
radi
ocrnjivanja
političkih
protivnika,
glavni
urednik
Blica,
Veselin
Simonović,
poziva
se
u
policiju
na
saslušanje
kako
bi
otkrio
izvor
vesti,
a
sam
Gavrilović
se
proglašava
najobičnijim
probisvetom.
Policija,
umesto
da
pojuri
ubice,
drži
konferencije
za
štampu
na
kojima
Gavrilovića
prikazuje
kao
krajnje
problematičnog
čoveka,
koji
se
kretao
“u
kriminogenoj
sredini”,
i
kog
je,
stoga,
moglo
da
ubije
bar
pola
beogradskog
podzemlja.
Treba
li
reći
da,
sve
do
danas,
nije
bilo
ni
jednog,
pa
ni
najmanjeg
napretka
u
istrazi?
I
da
zato
niko
u
Srbiji
ne
veruje
da
policija
uopšte
ozbiljno
traži
ubice?
Tako
je
ubistvo
Gavrilovića
lepo
pokazalo
svu
snagu
staro-novih
struktura
moći.
Prvenstveno
njihovu
snagu
da
obezbede
“zavet
ćutanja”.
Jasno
se
videlo
kako
se
policija,
vlast
i
deo
medija
trude
da
ovaj
slučaj
delom
zataškaju,
delom
pretvore
u
“slučaj
Predsednikovih
ljudi”
(onih
koji
su
razgovarali
sa
Gavrilovićem),
ili
“slučaj
Predsednikove
žene”
(preko
koje
je
Gavrilović
dobio
pristup
Koštunici).
Od
usklađenosti
i
snage
tog
orkestra,
mora
se
priznati,
čoveka
je
zaista
podilazila
jeza.
Kao
što
je
pozivanje
u
policiju
Veselina
Simonovića,
izgleda,
imalo
poslužiti
da
se
slobodna
javnost
egzemplarno
nauči
redu,
tako
je
i
ubistvo
Gavrilovića,
izgleda,
trebalo
poslužiti
da
opameti
potencijalne
prebege
šta
ih
čeka
ako
se
usude
da
ugroze
klijentističku
strukturu.
Dirni
u
patrimonijalno-mafijaške
krugove,
koji
su,
po
svemu
sudeći,
tako
lepo
preživeli
5.
oktobar,
i
bićeš
mrtav,
osramoćen
i
prokazan.
*
*
*
I
na
kraju
našeg
popisa
glavnih
slabosti
sadašnjeg
demokratskog
poretka
u
Srbiji
valja
pomenuti
jačanje
centrufugalnog
rascepa
u
političkoj
eliti.
To
je
prvi
Lipset-Rokanov
rased,
onaj
koji
postoji
između
centripetalnih
i
centrifugalnih
sila
nekog
političkog
prostora,
tačnije
između
središnjih
i
oblasnih
elita.
(Lipset
and
Rokkan,
1967:
9-11).
Tokom
Miloševićeve
ere
taj
rased
je,
donekle,
bio
u
senci
rascepa
između
autoritarnog
i
demokratskog
tabora
(Antonić,
1998).
Sada,
kada
je
Milošević
oboren,
on
sve
snažnije
izbija
u
prvi
plan.
Pošto
Kosovo,
inače,
već
praktično
funkcioniše
kao
zasebno
društvo
(tj.
nezavisna
država),
glavni
sukob
se
otvara
oko
položaja
Vojvodine.
Kada
je
DOS,
u
jesen
2000.
godine,
preuzeo
vlast,
činilo
se
da
će
i
pitanje
Vojvodine
lako
biti
rešeno.
Pošto
je
u
Srbiji
konačno
pobedila
demokratija,
mislilo
se
da
će
se
od
sad
sve
rešavati
lakše
i
bez
mnogo
politizacije.
Međutim,
već
u
leto
2001.
godine
izbija
oštar
sukob
između
dela
političke
elite
iz
Novog
Sada
i
iz
Beograda.
Miodrag
Isakov,
vođa
Vojvođanskih
reformista,
Jožef
Kasa,
vođa
Demokratskog
saveza
Mađara
i
Nenad
Čanak,
vođa
Lige
socijaldemokrata
Vojvodine,
25.
jula
upućuju
ultimatum
ostalim
liderima
DOS-a
da
se
do
3.
avgusta
donese
odluka
o
“bitnom
proširenju
autonomije
Vojvodine”.
U
protivnom,
poručivali
su
oni,
problem
Vojvodine
će
biti
“internacionalizovan”,
a
autonomaške
stranke
će
“od
međunarodne
zajednice
zatražiti
svaku
podršku
osim
vojne”.
U
ovom
zahtevu
svakako
da
je
bilo
i
ponečeg
racionalnog.
Predizborni
program
DOS-a
uključivao
je
i
obećanje
da
će
se
Vojvodini
vratiti
sva
prava
koja
joj
po
važećem
Ustavu
pripadaju.
Sa
izvršenjem
tog
obećanja
se
–
uostalom,
kao
i
sa
mnogima
drugima
–
nesumnjivo
kasnilo.
Međutim,
“internacionalizacija”
pitanja
Vojvodine
svakako
da
je
bila
pretnja
koja
poprilično
nadilazi
uobičajeno
shvatanje
i
demokratije
i
elementarnog
patriotizma.
Zbog
zaokupljenosti
oko
“afere
Gavrilović”,
početkom
meseca,
Predsedništvo
DOS-a
je
o
ovom
pitanju
stiglo
da
raspravlja
tek
21.
avgusta.
Tada
je
odlučeno
da
se
Vojvodini
u
najkraćem
roku
prenesu
sve
nadležnosti
koje
joj
po
Ustavu
pripadaju,
a
da
se
konačan
položaj
Vojvodine
reši
u
sklopu
predstojećih
ustavnih
reformi.
Naročitim
zakonom,
Vojvodini
su
vraćene
nadležnosti
u
ukupno
24
oblasti
(kultura,
obrazovanje,
službena
upotreba
jezika
i
pisma,
javno
informisanje,
zdravstvena
zaštita
itd.).
Nakon
što
je
predlog
ovog
zakona
potvrđen
u
skupštini
Vojvodine,
14.
decembra
2001,
njega
je
prihvatila
i
Skupština
Srbije
().
Međutim,
autonomistička
elita
iz
Novog
Sada
time
nije
bila
zadovoljna.
Njeno
ekstremno
krilo,
predvođeno
Nenadom
Čankom
(koji
je
inače
i
davao
ton
celome
pokretu),
nije
želelo
prostu
autonomiju,
tj.
funkcionalnu
podelu
nadležnosti
i
odgovornosti
između
Beograda
i
Novog
Sada.
Njegova
ideja
je
bila
da
se
Srbija
jednostavno
podeli
na
dva
dela,
i
da
sve
nadležnosti
koje
ima
Beograd
dobije
i
Novi
Sad.
Vojvodina
bi
postala
država
jednaka
ostatku
Srbije,
a
ove
dve
države
bi,
eventualno
zajedno
sa
Crnom
Gorom
i
Kosovom,
obrazovale
nekakav
labavi
savez.
Prvi
korak
ka
Vojvodini-državi
bilo
bi
vraćanje
“izvornog
političkog
suvereniteta”.
To
je
značilo
da
Vojvodina,
nezavisno
od
Srbije,
donese
svoj
ustav,
koji
će
odmah
zatim
biti
potvrđen
na
vojvođanskom
referendumu.
Takva
odluka
je
i
donesena
12.
novembra
2001,
na
sastanku
autonomaških
staranaka
i
srodnih
NGO.
U
tu
svrhu,
skupština
Vojvodine
je,
14.
decembra
2001,
obrazovala
i
komisiju
za
izradu
novog
ustava
Pokrajine,
na
čelu
sa
starim
autonomašem,
akademikom
Aleksandrom
Firom.
Tako
se
državna
decentralizacija
još
jednom,
ovde
na
Balkanu,
počela
pretvarati
u
umnožavanje
države.
Iz
Čankovog
ponašanja,
uz
to,
videlo
se
kakav
model
decentralizacije
on
zagovara.
Bila
bi
to
tipična
feudalna
tj.
neliberalna
decentralizacija.
RTV
Novi
Sad
nije
trebalo
da
postane
javni
servis,
nezavisan
od
političara.
On
je
samo
iz
ruku
beogradskih
političara
trebalo
da
pređe
u
ruke
novosadskih.
Sudstvo
nije
trebalo
da
se
osamostali
i
postane
nezavisno.
Ono
je
samo
imalo
da
umesto
beogradskoj
egzekutivi
odgovara
novosadskoj.
Građani
nisu
imali
da
budu
oslobođeni
brojnih
državnih
dažbina,
i
da
onda
sami,
za
ono
za
šta
su
zainteresovani,
odvajaju
novce.
Oni
su
jednostavno
sve
namete,
umesto
birokratiji
u
Beogradu,
sada
imali
da
plaćaju
birokratiji
u
Novom
Sadu.
Ovim
ambicijama
autonomističke
elite
odlučno
se
suprostavio
veći
deo
političke
elite
iz
Beograda.
Taj
rascep
je
postao
ozbiljan
i
lako,
već
u
bližoj
budućnosti,
može
da
dovede
do
ozbiljnih
političkih
sukoba.
Pokušaj
da
se,
nezavisno
od
ostatka
Srbije,
donese
vlastiti
ustav
i
sprovede
referendum
“o
vojvođanskoj
suverenosti”,
mogao
bi
da
do
temelja
potrese
krhki
demokratski
poredak.
Takav
pokušaj
bi
svakako
u
igru
vratio
većinu
poraženih
političkih
snaga
starog
režima
(SPS
i
SRS),
i
dodatno
polarizovao
postojeće
demokratske
snage.
Državna
celina
svakako
nije
prva
u
liberalnoj
paleti
vrednosti.
Ali,
svakako
nije
ni
poslednja.
Rasturanje
države
vrlo
često
vodi
ne
do
većih
sloboda,
već
do
umnožavanja
autoritarizama.
Stoga
je
kadikad,
bolje
držati
se
onoga
što
se
ima,
nego
se
nerazborito
prepuštati
slepoj
nadi
da
će
stvaranje
nove
države
rešiti
naše
probleme.
Srbija
je
konačno
postala
demokratska.
Ne
bi
bilo
dobro
ovu
tekovinu
tek
tako
protraćiti
samo
radi
nadanja
da
će
se
naša
lokalna
politička
elita
samodisciplinovano
zaustaviti
pre
nego
što
maksimalizuje
moć.
*
*
*
Dosadašnje
razmatranje
pokazuje
da
su
glavne
slabosti
današnjeg
demokratskog
poretka:
1.
Izdeljena
elita
(fragmented
elite),
tj.
postojanje
snažne
antireformske,
pa
i
nedemokratske
političke
elite
(prvenstveno
iz
SPS,
SRS
i
SSJ).
2.
Neodređeni
državni
okvir,
što
praktično
znači
blokadu
ustavne
reforme.
3.
Ambivalentan
odnos
prema
vladavini
prava,
kako
od
strane
vladajuće
elite,
tako
i
od
strane
dela
društvene
elite.
4.
Izrazita
dominacija
izvršne
vlasti
na
račun
druge
dve
grane
vlasti.
5.
Nedovoljno
osamostaljena
javnost,
tj.
zavisnost
medijske
elite
od
političke.
6.
Regeneracija
klijentističkih
struktura,
i
s
time
povezan
opstanak
sistemskog
kriminala.
7.
Produbljivanje
centrifugalnih
rascepa,
posebno
na
relaciji
Novi
Sad
–
Beograd.
Do
rešenja
prvog
problema
mora
se
doći
u
jednom
dužem
političkom
procesu.
Dalji
pad
rejtinga
političkih
snaga
staroga
režima
u
biračkom
telu
podstaći
će
postepeno
reformisanje
njihovih
stranaka,
ili
ih
osuditi
na
tavorenje
na
marginama
političkog
života.
Sa
druge
strane,
duže
prebivanje
u
ustanovama
poretka
može
dovesti
do
izvesne
“demokratske
socijalizacije”
demokratski
ambivalentne
političke
elite.
Svakako
da
je
od
ključnog
značaja
sposobnost
demokratskih
elita,
koje
su
u
većini,
da
održe
stabilnost
političkog
poretka.
Izvesni
ekonomski
uspesi,
koji
bi
se
postigli
u
dogledno
vreme,
još
više
bi
smanjili
opasnost
od
autoritarne
restauracije.
Rešenje
drugog
i
trećeg
problema
valjalo
bi
posmatrati
zajedno.
Čim
se
razreši
pitanje
državnog
okvira,
moći
će
se
pristupiti
donošenju
novog
ustava,
i
time
otkloniti
sve
nedoumice
oko
poštovanja
pravnog
sistema.
Međutim,
izuzetno
je
važno
na
koji
način
će
biti
donet
novi
ustav.
On
mora
biti
istinski
temeljni
društveni
ugovor,
i
obezbediti
saglasnost
što
većeg
dela
elite,
ali
i
stanovništva.
Najbolji
način
za
to
jeste
Ustavotvorna
skupština.
Današnja
skupština
Srbije
nema
stvarni
mandat
da
donese
novi
ustav.
Ona
je,
23.
decembra
2000,
izabrana
na
osnovu
jednog
političkog
pitanja
–
treba
li
Miloševićev
autoritarni
sistem
zameniti
demokratskim.
Dve
trećine
građana
je
odgovorilo
da
treba.
Ali
DOS-ova
dvotrećinska
većina
u
parlamentu
nije
vlasna
da
odgovori
na
sasvim
drugo
političko
pitanje
–
kakav
demokratski
sistem
ima
da
se
uvede.
Za
to
je
potrebno
ponovo
pitati
narod.
Najbolje
–
kroz
izbore
za
ustavotvornu
skupštinu.
Oni
bi
predstavljali
iznošenje
konkretnih
ustavnih
projekata
pred
birače
i
njihovo
opredeljivanje
isključivo
prema
tim
projektima.
Maksimalni
konsensus
bio
bi
obezbeđen
odredbom
o
dvotrećinskoj
većini
potrebnoj
za
izglasavanje
novog
ustava,
a
dodatni
referendum
još
jednom
bi
potvrdio
saglasnost
naroda
sa
usvojenim
ustavnim
projektom.
Četvrti,
peti
i
šesti
problem
takođe
valja
uzeti
zajedno.
Upravo
je
izvršna
vlast
nosilac
one
vrste
moći
uz
koju
se
najlakše
“lepe”
klijentističke
strukture
–
od
onih
u
medijima,
do
onih
u
podzemlju.
Stoga
je
od
izuzetne
važnosti
dalje
osamostaljivanje
drugih
grana
vlasti.
Legislativu
treba
osloboditi
ukidanjem
izuzetno
autoritarnog
izbornog
zakona,
koji
poslanika
svodi
na
taoca
svog
partijskog
vođe.
Tek
osamostaljena
skupština
može
istinski
demokratski
da
nadzire
rad
vlade.
Judikaturu
valja
osloboditi
tako
što
će
se,
nakon
ustavnih
promena,
ukinuti
biranje
sudija
u
skupštini,
i
stvoriti
samostalna
pravno-sudijska
tela
koje
će
birati
i
razrešavati
delioce
pravde.
Bez
zbilja
nezavisnog
sudstva
nema
ni
vladavine
prava,
niti
uspešnih
ekonomskih
reformi.
Za
sabijanje
egzekutve
u
njene
prave
okvire
potreban
je
snažan
pritisak
demokratske
javnosti.
Ovaj
pritisak
se
mora
vršiti
bez
obzira
na
simpatije
koje
se
mogu
gajiti
prema
“reformskom
kursu”
aktuelnog
premijera.
Srbija
ne
sme
da
ponovi
grešku
Slovačke,
i
njeno
iskustvo
sa
gvozdenim
kancelarom,
Vladimirom
Mečijarom
(Fish,
1999).
I
rešavanje
sedmog
problema
zahteva
vreme.
Ustavnom
reformom,
koja
će
izvršiti
liberalnu
decentralizaciju
i
funkcionalnu
regionalizaciju,
saseći
će
se
objektivni
koreni
nezadovoljstva
položajem
Vojvodine.
Zbiljskim
osamostaljivanjem
medija,
onemogućiće
se
manipulacija
javnim
mnenjem
od
strane
političkih
ekstremista
(Nenad
Čanak)
koji
su,
sticajem
okolnosti,
zaposeli
funkcionalno
i
simbolički
značajne
položaje
(predsednik
skupštine
Vojvodine).
Konačno,
novi
pokrajinski
izbori,
sprovedeni
srazmernim
načinom,
otkloniće
raskorak
između
stvarnog
(malog)
udela
ekstremne
političke
elite
u
biračkom
telu
Pokrajine
i
njene
(pre)zastupljenosti
u
organima
vlasti.
Time
će
biti
olakšan
dolazak
kako
do
nacionalnog
konsensusa,
tako
i
do
konsolidovane
demokratije.
Uopšte,
česti
i
pošteni
izbori,
uz
poštenu
javnost,
trebalo
bi
da
budu
ono
čistilište
koje
će
Srbiji
omogućiti
do
dođe
do
istinski
demokratske
elite
i
do
demokratskog
poretka.
Bolje
je
zbog
izbora
izgubiti
i
“tri
ili
četiri
meseca
od
reformi”,
a
doći
do
stabilnog
poretka,
nego
rizikovati
da
se
refomatorski
monopol
postepeno
pretvori
u
režim
“autoritarne
modernizacije”.
A
svo
dosadašnje
iskustvo
nas
uči
da
je
od
takvog
režima
na
kraju
uvek
bilo
veoma
malo
modernizacije,
a
veoma
mnogo
autoritarizma.
Navedeni
radovi
Antonić,
Slobodan
(1995):
“Demokratija
i
politička
elita
u
Srbiji”,
Srpska
politička
misao,
Vol.
II,
No.4,
str.
51-72.
(1998)
“Stranački
i
društveni
rascepi
u
Srbiji”,
Sociologija,
Vol.XL,
No.3,
str.
323-356.
(2000):
“Priroda
poretka
u
Srbiji
u
poslednjim
godinama
Miloševićeve
vlasti”,
Sociologija,
Vol.
XLII,
No.
4,
str.
585-616.
(2001):
“Četiri
boljke
srpske
demokratije”,
Prizma,
avgust,
str.
9-16.
Beograd:
CLDS.
Higley,
John
and
György
Lengyel
(2000).
“Elite
Configurations
after
State
Socialism”,
in
Elite
after
State
Socialism:
Theories
and
Analysis,
eds.
J.
Higley
&
G.
Lengyel,
pp.
1-21.
Lanham,
Boulder,
New
York,
Oxford:
Rowman
&
Littlefield
Publichers,
Inc.
Diamond,
Larry
(1996).
“Is
the
Third
Wave
Over?”,
Journal
of
Democracy,
No.3,
pp.20-38.
Fish,
M.
Steven
(1999).
“The
End
of
Meciarism”,
East
European
Constitutional
Review,
Vol.
8,
No.
1-2,
pp.
47-55.
Đurković,
Miša
(2001):
“Kreativno
tumačenje
prava”,
Politika,
17.
decembar
2001,
str.
6.
Ivošević,
Zoran
(2001):
“Čekajući
reformu
sudstva”,
Prizma,
avgust,
str.
23-34.
Beograd:
CLDS.
Lipset,
Seymur
M.
and
Stein
Rokkan
(1967).
“Cleavage
Structures,
Party
Systems
and
Voter
Alignments.
Introduction”,
in:
Party
Systems
and
Voter
Alignments:
Cross-National
Perspectives,
ed.
S.M.Lipset
and
S.
Rokkan,
pp.
1-64.
New
York:
The
Free
Press.
Pavlović,
Dušan
(2002):
“Političke
prognoze
za
2002.
godinu”
(rukopis).
Radbruch,
Gustav
(1980):
“Zakonsko
nepravo
i
nadzakonsko
pravo”,
u
Filozofija
prava,
str.
281-293.
Beograd:
Nolit.
Sekelj,
Laslo
(2001):
“‘Reformsko‘
osvajanje
vlasti”,
Danas,
21-22
juli,
str.
iii.
Vukadinović,
Đorđe
(2001):
“Srpski
rišelje
ili
Ostap
Bender”,
Vreme,
br.
552,
2.
avgust,
str.
31-33.
Kraj
teksta
Nazad na početak teksta