Home
Komentari
Kulturna politika
Ekonomska politika
Debate
Prikazi
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
NSPM Analize
Linkovi
   
 

KULTURNA POLITIKA

Kultura svakodnevice

   

 

Dragana Kanjevac

SRPSKI TABLOIDNI DELIRIJUM

Da li vam je poznat podatak da se subotom ispred TV aparata u Srbiji sedi preko pet sati u proseku? A prosečna srpska (“statistička”) žena sedi još dvadesetak minuta duže. Za svaki slučaj.

Biti TV lice modno estradnog usmerenja postalo je prestižno zanimanje mladih žena, poput posla stjuardese u Jugoslaviji sedamdesetih, dajući šansu prigradskom devojčetu da se munjevito preobrazi u “svetsku ribu” i vine put zvezda.

TV SPONZORSTVO – I SPOZORUŠE

Reportaže sa sponzorskih putovanja modnih i estradnih novinarki kreirane po šablonu “mi bile, mi putovale”, kao da su specijalno namenjene dizanju adrenalina   našim ženama. Koncipirane tako da je najveći dogadjaj upravo samo prisustvo dotične, od sponzora zbrinute koleginice na atraktivnoj lokaciji, ove paraputopisne emisije pružaju uzor uspešne žene koja ima sve što ženi uopšte treba –   garderobu, tretmane, putovanja, lovu, slavu. Glavne junakinje ovih 'road' tv novela su same sebi referenca – uzor koji promovišu su one same.Kod ne malog broja naših žena ovi programi izazivanju frustraciju bolnim poređenjem sa svojim monotonim i bednim životom. Da bi kupila sebi samo jedan kompletić koji šeta snajka sa ekrana, naša žena bi morala dva meseca da ne diše, ne bi li iskeširala duplu platu. Ova nelagodnost nema veze samo sa našim siromaštvom. Istraživanje među američkim studentkinjama pokazalo je da njih 68% ima lošiju sliku o svom izgledu   posle čitanja ženskih magazina.

Za one koje više zanima udaja za političara, preostaje informativni program, carstvo žena sa dva prezimena od kojih je ono drugo zvučno i značajno. Ako hoćete da na brzinu maznete nekog političara, potrebno je da vas neko ubaci da, na primer, čitate vesti na TV; gde su vesti tu su i konferencije za štampu, pa poneki intervju – i već ste u prilici da demonstrirate svoje zavodničke moći na odabranom političkom muškom objektu, još nesvesnom paklenog plana o spoju vaših prezimena! A posle, svet je vaš, birajte - da li vam je po volji neki upravni odbor, funkcija ili se zadovoljavate samo lovom i slavom. U slučaju da 'zglajznete', ne ginu vam četiri godine zlopaćenja u ambasadi neke egzotične prijateljske zemlje.

Televizija nudi bogat program muzičke obuke za novi ženski aktivizam sponzorskog usmerenja. Ono što se ranije zvalo 'visoka prostitucija' , sada je obrazac ponašanja devojaka koje 'znaju šta hoće i to i ostvaruju'. Nova himna 'samosvesne' prostitucije glasi:

Ako imaš petlju, ako imaš herca, pokloni mi bundu od nerca/ ako imaš herca, ako imaš čuku, dijamantski prsten stavi mi na ruku/

Za one koje vole densere, instant uputstvo za slavu po modelu filmova Flashdance i Breakdance u domaćoj verziji daje legendarni Džole Djogani (pohvala za hrabro korišćenje viceva na svoj račun). Nije potrebno da se ubijate od vežbanja – dovoljno je da budete “vid ženi sa Džoletom”:

“Zar ti mala stvarno ne znaš ko sam ja zar ti nikad nisi čula za Đoganija e pa to sam ja dal si znala to dodji da malo malo đuskamo hajde vodiću te sad odavde ja i čekaću te dole kod kolima moram da samo prvo da javim se zovem zove me Ansver Ansver zove me

Ja biću poznata znam biću poznata jer sam s tobom viđena u svim novinama u svim novinama

Bićeš poznata jer si sa mnom viđena u svim novinama” –   rezimira Džole, intuitivno sažimajući “postmodernu” filozofiju Endi Vorhola, Maršala Makluana i Žana Bodrijara.   

FOTOŠOP – I MAJKA I ZAKON

Kao da već nije dosta našoj napaćenoj prosečnoj stanovnici Srbije sveg ovog TV obrazovanja, iz zasede je čeka EPP hipnoza.

Poznato je da su tranzicione tv reklame u znaku higijene – deterdženti, tamponi, ulošci; ništa fensi, naročito sa svim ovim rumunskim i slovačkim reklamama sa nalepljenim posrbljenim tekstom: 'Ja sam Zoran Petrović, a ovo je Cilit beng,' ili 'Ne brini Stevo, ovaj deterdžent nije od onih skupih'. Žene, vodeći kupci svih tih čudesnih i očaravajućih proizvoda su, naravno i glavne heroine ovih domaćinskih reklama. One tu imaju neki specijalan, gotovo erotski odnos prema svim tim sapunima i gelovima, a u jednoj reklami domaćica i priznaje da je omekšivač taj koji je njena jedina prava podrška u životu .

  'Nisam ja luda- talas čini čuda'!

Higijenske reklame su paralelni univerzum sa sopstvenim jezikom i običajima. Tamo se ne govori kao u životu, što zbog mehaničkog prevoda, što zbog autentično čudnovatih tekstova. Spontano istraživanje agilnih forumaša sajta B92 na temu 'reklamizama' – jezika koji postoji samo u reklamama, pretvorilo se u bisernu zbirku izjava kao što su   "draga, bas si sveža!", ili "moja kosa je jaka, kao i ja"…

Svet higijenskih reklama, kao neki novi Vavilon, ima autohtone običaje, usmerene na 'globalnu domaćicu' bez porekla i domovine. Forumašica B92 skreće pažnju na reklamu za tečni deterdžent za pranje crnog veša:

"Ijao, kakav divan frajer, vidi mu crnu odecu, mora da je nova!"
da li je ikada ijedna devojka OVAKO prokomentarisala dobrog frajera???? '

Nije mereno koliko reklama dnevno gledamo – američka žena svakodnevno proguta između 400 i 600 reklamnih poruka. Domaći forumaši olakšavaju svoju dušu arhivirajući dokaze o porukama koje sve nas napadaju ukoliko se odvažimo da uključimo teve:

"Da li si zaboravila da princeze spavaju samo u zemlji lepih mirisa,ja u zivotu nisam video gore i sladunjavije i ljigavije smece od toga.Isto je Lenor i ono:"Ja sam vec velika i nosim mamine stvari,hvala ti mama za moje mekano detinjstvo..."Sta ima u glavi taj njihov moron koji je odgovoran za to... '

Evo i zapažanja još jednog intuitivnog bodrijarovca:

a to sto ja ni u jednoj prodavnici ne mogu da pronadjem obican sapun, shampon ili pastu za zube?
samo ovi proizvodi koji se reklamiraju kao x puta bolji od obicnih.
tesko je x puta biti bolji od necega cega nema.
'

Kada je veš mašina 'koja govori' u pitanju, žena je stanju i da hoda po vodi, kako nas uči reklama. Kako i ne bi prohodala, kad je tamo čeka napukli muški seksi bariton koji se predstavlja kao mašina za veš . Sve u svemu, u higijenskim reklamama žena je srećna i misteriozna, jer je u tajnoj erotskoj vezi sa belom tehnikom, ulošcima i deterdžentima. Nije sve ovo bez vraga: za našu sugrađanku, koja   živi od plate, npr. profesorske, dati opušteno četristo kinti za izbeljivač skoro da jeste ulazak kroz rajska vrata u carstvo lagodnog potrošačkog života.

  Zamislimo, kao u najluđim snovima, da dotična profesorka odjednom ima gomilu love i može da kupi šta god poželi. Kako bi se odlučila koju kozmetiku da koristi? Ako gleda TV reklame, sve kreme su apsolutno čudo – pred vašim očima vidite kako se pegla lice, oči ozaruju, pa sa sve onom čuvenom epp algebrom – za tri nedelje do 85 % glatkije lice, a 270 posto brže od najprodavanije… kako već. Ili uzmimo slučaj da pomenuta prosvetna radnica ima tanušnu kosu pa pomisli da bi joj pomogao poznati šampon za volumen. Ali, avaj, realna kosa posle realne upotrebe istočnoevropske verzije britanskog šampona je kao neka vrsta antifotošopa u odnosu na nabudženi slap na glavi glumice u reklami.

Došlo je do obrta: obični ljudi postali su nekakav loš simulakrum elektronskog savršenog sveta. Fotošop i rasveta brišu svaku fizičku manu - gotovo božanski obasjavaju naše heroje kojima se divimo i zbog kojih se, istovremeno, osećamo loše.

Fotošop, taj novi eliksir mladosti, jedino je što bi građankama nulte Srbije zaista pomoglo da sa lica izbrišu tragove života na ovom našem smornom terenu.

TRI VENČANJA, DVA RAZVODA, JEDAN SKANDAL

Finalni čin ispunjenja svih ženskih snova zvani Svadba, ako su akteri poznate ličnosti, prerasta u veliku temu ženskih medija, naročito tabloida, svetih knjiga tranzicije.

'Kad je izvadio prsten, ja sam prekrila lice rukama i postidela sam se'- ispoveda se Poznata teve žena, kao da slepom čoveku prepričava holivudski film ili svoju omiljenu telenovelu. Dalje u tekstu ona iznosi i viziju svog psihofizičkog stanja na dan svadbe:'Na venčanju ću plakati, ali neću biti nervozna jer je sve unapred osmišljeno'.

Šta reći, osim da je sve , zaista, unapred osmišljeno…

Profesionalno organizovana venčanja pravi su hit, a pitanja ima pregršt: za koju se haljinu opredelila mlada, gde je kupljena venčanica i koliko je koštala, od kog su materijala pozivnice, ko je pozvan a naročito ko nije; ko je pozvan a nije došao; izbor kumova je priča za sebe. Pažljivo se posmatra šta o njoj misle Njegovi, kako se slažu sa Njenima, ko se više otvorio, a ko se pravi lud...Pa onda Njena mama izjavi kako nije tačno da Njegovi nisu prihvatili njenu ćerku, pošto je svekrva poklonila snajki ćebence, da se ogreje, i od svih poklona, mlada se najviše obradovala dotičnom ćebencetu.

Koga bi ova pričica mogla da interesuje? Potencijalno, sve nas - pošto nas je kuća koja je darovala ćebence častila ne malim uticajem na srpski biznis i politiku.

Godine nulte donele su bračnu sreću i prvim zvaničnim sponzorušama:udale su se Modelsice! Članice grupe Models, od kojih   su se neke i javno hvalile da su ustanovile   sam fenomen sponzoruše, 'a da su sve ostale samo bleda kopija', dokazale su da se isplatilo sve ono đuskanje u kupaćim kostimima – jedna od njih udala se za ruskog milionera! Za sve one koje žele isto, evo prve strofe nepravedno zaboravljenog hita Modelsica, koji se očigledno pokazao kao veoma uspešna mantra:

»Pare, pare, pare, volim samo pare, /pare, pare, pare, volim da me kvare /Pare, pare, pare, važno da su pare, /mojoj duši napaćenoj samo pare fale«.

Kada kermes prođe vreme je i za Razvod, koji na skali marketinških poteza estradnih žena nosi isto poena koliko i sama Svadba. Tada na red dolaze 'pouzdani izvori' koji će nam otkriti šta se dešavalo, ko je koga prevario, ko je kome dolazio u noćne posete… Razvod se više ne smatra mrljom na karijeri javnih žena, naprotiv. Veština da se udaju za 'punišića' i uspešno se razvedu diže rejting na lestvici tabloidne elite, valjda srazmerno skoku računa u banci. Da li nas to tabloidi obaveštavaju da je na ceni samostalna žena? Ne, naravno. Može ona da bude Ne Znam Ko, ali to Šta je ona i dalje je određeno njenim mužem, dečkom, tatom, dedom, ljubavnikom ili šefom.   Tako mu je to.

Godine nulte i savremena tehnologija donele su novu voajersku zabavu - kućni seks video sa estradnim ženama u glavnoj ulozi. Ako bi se za Paris Hilton i Pamelu Anderson moglo reći da je u pitanju marketinški potez, na mačo Balkanu to nije tako jednostavno. Severina se na kraju i nije baš usrećila čitavim slučajem. Zar baš   Seve Nacionale, odevena u šahovnicu, koja peva 'tebi sam verna ko opatica, ko svaka druga Hrvatica', a ovamo bludniči i snima se, pa još sa oženjenim čovekom?! Moglo se to i očekivati od jedne Srpkinje...

Suzana Nacionale je bolje prošla iz dva razloga: prvo, radila je one stvari sa svojim čovekom, kajala se i plakala je - a i 'naša' je, brate…

Skandali u isto vreme ruše i regenerišu sistem u okviru kojeg su nastali. Čitave mreže motiva i interesa izlaze na videlo u formi takozvanog 'prljavog veša'. Retko se ko podseća prvog domaćeg tranzicionog političkog seks skandala. Malena stranka DOSa bila je poprište obelodanjivanja seksualne ucene šefa stranke u pravcu atraktivne portparolke. Dotična je izašla pred javnost, obnevidela od plakanja, ocinkarila pohotnog šefa, izbacila ga iz stranke i kasnije postala potpredsednica. Šta se, u stvari desilo? Verzija 1: Konačno se našla jedna koja će da stane na put ponižavanju žena na radnom mestu, svakodnevnoj pojavi o o kojoj se ne govori i koja se kod nas i ne smatra nekim prekršajem

Verzija 2: Devojka ubila dve muve jednim udarcem – eliminisala je šefa   i pojačala svoj politički uticaj.

Verzija 3: Sve je to namešteno nesretnom generalu, kakav seks skandal, sve je to polički, a i ta žena, pitanje je da li ga je izazivala, i sa kim se sve ona dogovarala…..

I, eto pregršt tabloidne građe.

Svađe i prepucavanja su takođe, vrlo bitna infuzija za opstanak i samoregeneraciju tabloida i tabloidne elite. Na svađama estradnih koleginica ne štedi se prostor - 'pucaju' se fotografije preko cele strane, sa vrištećim naslovima o tome koja je 'kompleksašica', a koja 'paćenica' ili 'mišica'.

Kad to vidi sedamnaestogodišnja ćerka one naše profesorke što nema ni za izbeljivač, jedino što će da primeti je kako se plavuša strava zeza i ima strava majicu, i mobilni, i naočare, …. i sve ono što bi i ona da ima, samo da keva nije pukla za keš!

  Estradne svađe obično prati izjašnjavanje tipa 'da li ste za Cicu ili Cucu', da ne bude posle da javnost nema slobodu izbora – u svakom momentu imate pravo da se opredelite između 'kompleksašice' i 'mišice'! Ako spadate u one koje iskreno ne interesuju ni jedna ni druga, možete da budete okarakterisani kao čudakinja, uvrnuta intelektualka van trendova, koja bi sve to što i one, samo joj se ne može .

Realno:osim Versaćea, bez koga bi eventualno preživela, i ne može joj se mnogo toga!

Vlasnica prosečne plate u Srbiji mora da sedi kod kuće – porodični izlazak u kafanu, na primer, danas je rezervisan za višu srednju klasu. Posete i izlasci prijateljima su se redukovali već tokom devedesetih, jer,   jedino ako se zaista ne pomerate , nećete potrošiti novac koji vam treba za račune. Umesto da se slobodno komunicira i koristi ponuda velikog grada, druženja su pretvorila u torbarenja, razmenu kesa i torbi sa familijom i najbližim prijateljima, da bi se to dovuklo kući, pa nazad, u katatoniju siromaštva.

Otupela žena srpske tranzicije laka je meta blještavog fotošop univerzuma. Ako uveče uspe budna da dočeka taj nestvarni trenutak tišine kad ukućani spavaju, pred njom je, konačno, vreme koje može da potroši samo na sebe.I šta će drugo, onako nikakva , nego da se uhvati za daljinski upravljač, iskoristi svojih dvadeset minuta i preseli na bolji svet.

 
     
     
 
Copyright by NSPM