Olivera Pavićević
ZATVOR KAO KRAJ KARIJERE – DRUŠTVENI
ASPEKT PRIVREDNOG KRIMINALA U SRBIJI
Skorašnja tragična dešavanja u
Centralnom zatvoru u Beogradu kada su dva pritvorenika izvršila
samoubistvo pored toga što ukazuju na manjkavosti formalnog sistema
(niko još uvek nije pozvan na odgovornost) izazivaju snažnu
impresiju koja je vezana za društveni aspekt ovih događaja. Kratak
sadržaj ove dve zatvorske priče tiče se dva masovna hapšenja u
kojima je pritvoren, a to je ono što najviše zbunjuje, veliki broj
uglednih i, uslovno rečeno, običnih ljudi.
Gledano sa strane, najednom su razotkrivena dva zločinačka udruženja
koja dejstvuju godinama oštećujući državu za enormne sume novca.
Osumnjičeni se odlučno hapse i redovnom procedurom stavljaju u
pritvor gde će se utvrditi njihova krivica. Onda se dogode dva
samoubistva, koja su usledila nakon protesta nezadovoljnih
pritvorenika u kojima samoubice nisu učestvovale, što se u štampi
pripisuje činjenici da je u njihovom slučaju postojao poseban,
privilegovan tretman u zatvorskoj ustanovi. Posle toga nametnula se
i kriminološko–čaršijska dilema: da li je veća verovatnoća da će
samoubistvo u zatvoru izvršiti onaj koji ima bolje (naravno,
neregularno) uslove boravka zato što je materijalno i socijalno
superioran u odnosu na ostale pritvorenike ili je upravo taj
privilegovani i udobni socijalni kontekst iz kojeg takva osoba
dospeva u zatvor otežavajuća okolnost koja ga, ne kraju, čini
nesposobnim da se pomiri sa robijaškom realnošću?
Činjenica da su u pritvor dospele osobe koje se godinama bave
kriminogenom delatnošću, a pritom uživaju ako ne u svim slučajevima
vrhunski društveni ugled (sudije, direktori i sl.), ono barem
poštovanje dobrog domaćina ili dobro situiranog uspešnog ortaka,
dovela je do ove dve pojedinačne i lične socio–psihološke drame, ali
i egzemplara društvene šizofrenije koja je u našem društvu prisutna
decenijama. Društveni ambijent koji počiva na suštinskom
tolerisanju, pozitivnom vrednovanju i društvenom nagrađivanju
kriminala, korupcije i njihovih materijalnih i društvenih efekata
omogućio je ovim ljudima da u potpunosti u sebi i oko sebe spoje
nespojive stvari, a to je kriminal kao izvor dobrog, bogatog i
ugodnog života, i društvenu afirmaciju i poštovanje u svom
društvenom okruženju.
Njihova, a i naša tragedija počiva na srastanju kriminaliteta i
profesije kao jedinom načinu da se postigne nešto i bude neko.
Verovatno da ti ljudi, koji su godinama razarali i ugled i dobrobit
ustanova u kojima su radili, a i šire društvene zajednice, već dugo
nemaju svest o sebi kao negativcima, već su sebe doživljavali kao
najveće pregaoce i uzorne članove društva. Usled takve socijalne
perverzije, momenat hapšenja je za njih bio nepodnošljiv do
samoubistva. Kao da čovek ne može da se otme utisku da samoubistvo u
takvim okolnostima priliči časnom, pa čak i fanatično poštenom
čoveku koji nikada nije pomislio na nešto nezakonito, a sticajem
neke urote, motivisane uništenjem njegovog ličnog i moralnog
integriteta, nepravedno dospeva u zatvor.
Čini se da je u slučaju o kome govorimo priča obrnuta kao slika u
ogledalu. Društveni ambijent u kojem su ovi ljudi uspešno živeli
baveći se dugogodišnjim nesumnjivim malverzacijama njima nije slao
nikakve signale da tako nešto i nije baš na mestu. Usled tako lepe
socijalne ukotvljenosti, njima je pritvor koji ih je snašao bio
šokantan do razmera totalnog izneveravanja i razočaranja u društvo i
život, te je jedini ishod bio njihovo napuštanje zauvek.
Inače, privredni kriminal, ili kriminal „belog okovratnika“, jeste
fenomen koji karakteriše dinamičnost, prilagodljivost promenama u
privrednom, finansijskom poslovanju i on obično doživljava porast u
vreme radikalnih ekonomskih reformi kada se menjaju tradicionalni
mehanizmi delovanja i uvode novi oblici, ali nedostaje odgovarajuća
pravna regulativa. Ovaj oblik kriminala se, po pravilu, teško
otkriva i karakteriše ga visoka „tamna brojka“. Opšta obeležja
kriminala ,,belog okovratnika’’ su: a) vrše ga lica sa prestižnim
društvenim statusom u okviru zanimanja koja obavljaju; b) pojavljuje
se pretežno u delatnostima vezanim za bankarsko osiguranje,
trgovinu, železnicu, državne institucije, inspekcijske ili poreske
službe, policijske i carinske službe, medicinu; obuhvata prevare u
poslovnim operacijama, berzama, sumnjive transakcije nameštenim
ilegalnim trgovinama, transakcije valutom i menicama, lažnim
računima, prevare u osiguranju, malverzacije u vezi sa utajom
poreza, korupciju; c) koristi se društvena moć, ugled i privilegije
za sticanje ogromnih materijalnih dobara, a društvu se nanosi
ogromna šteta (na desetine milijardi dolara godišnje u razvijenim
zemljama). Ono što je, međutim, najopasnije kod ovog oblika
kriminala jeste to što dovodi ne samo do velikih materijalnih
gubitaka već i do narušavanja zdravlja, povređivanja, pa i smrti
velikog broja ljudi budući da, pored prevara sa cenama, lažnog
prikazivanja prihoda, pranja novca i multinacionalnog podmićivanja,
obuhvata i kršenje propisa o kvalitetu i zdravstvenoj ispravnosti,
ekoloških propisa, itd.
No, pre svega, neotkrivanjem i nekažnjavanjem krivaca povređuje se i
narušava društveni moral. Abolicija od hapšenja i krivičnog progona
je relativno visoko zastupljena, ne samo zbog odsustva svesti o
visokoj društvenoj opasnosti ovih dela već daleko više zbog toga što
su izvršioci „ugledni poslovni ljudi“ sa visokim korupcionaškim
potencijalom. Međutim, time se iz same društvene elite emituju
signali da je malverzacija opravdana i korisna.
Za razliku od konvencionalnog kriminala koji ima mali efekat na
institucije i društvene organizacije, ovaj oblik kriminala jača
društvenu dezorganizaciju. Njegovi izvršioci, „priznati“ članovi
društva, retko bivaju gonjeni zbog faktičkog imuniteta koji uživaju
kao „ugledni poslovni ljudi“.
Hapšenje ljudi koji se bave privrednim kriminalitetom je u
potpunosti opravdano i niko ne želi da ospori da je njima mesto u
zatvoru, ali činjenica da je kriminalizacija našeg društva
uznapredovala do stepena potpune identifikacije uspešnog člana
društva i bavljenja nekom vrstom kriminala ukazuje na to da je za
izlazak iz takvog stanja potrebna bitka i na drugim socijalnim
poljima.
Model življenja i delanja po principu „sve ili ništa“, na koji tako
snažno asociraju samoubistva nekolicine onih koji su imali i mogli
sve, predstavlja zajednički imenitelj ne samo svih članova zatvorske
zajednice (i onih mnogobrojnijih koji nisu u njoj a po prirodi
stvari trebalo bi da budu) već i niza simptoma nagriženosti društva
u kojem danas živimo. To što pažnju javnosti, po pravilu,
neuporedivo više privlači banalniji izraz takvog životnog stava
(odnosno „narogušeni i ljuti“ razbojnici i ubice) nego onaj
„suptilniji“, oličen u onima koji grabe i otimaju u belim
rukavicama, svedoči o tome da kao pojedinci i društvo još uvek nismo
svesni suštine procesa koji nas razjeda.
.
|
|