Nikola Fabris
NOVI ARANŽMAN SA MMF-om?
Osnove
međunarodnog monetarnog sistema su postavljene još za vreme II
svetskog rata (1944. godine) osnivanjem Međunarodnog monetarnog
fonda i Svetske banke. Svetska banka je zamišljena kao razvojna
insitucija koja je svojim kreditima trebala da potpomogne posleratnu
obnovu i privredni razvoj manje razvijenih zemalja. MMF je
koncipiran kao institucija koja je trebala da doprinese stabilnosti,
pre svega u oblasti međunarodnih plaćanja, deviznih kurseva i
uravnoteženja platnog bilansa. (Kroz istoriju se pokazalo da skoro
svaka zemlja sa nestabilnim političkim i ekonomskim uređenjem pre
ili kasnije “zakuca na vrata” MMF-a). Od sredine sedamdesetih, a
naročito tokom poslednje dve decenije, politike MMF-a su predmet
brojnih kritika i napada, ili kao što ističe K. Rogof (2004.), bivši
glavni ekonomista MMF-a: “Danas su blizanci (Svetska banka i MMF,
primedba autora) pod konstantnim kritikama, povremeno od strane
levice, povremeno od desnice, a ponekad se i međusobno kritikuju”.
Nesumnjivo jedan od najžešćih kritičara je nobelovac J. Stiglic,
bivši glavni ekonomista Svetske banke. U svojoj knjizi
“Protivrečnosti globalizacije” (2002.) loše politike
MMF-a on obrazlaže kroz finansijsku krizu u Istočnoj Aziji (1997.),
slom ruskog finansijskog tržišta (1998.) i kroz brojne primere
zemalja u razvoju za koje optužuje pogrešne politike MMF-a.
Da li je tokom neoliberalne globalizacije, čiji je
jedan od glavnih nosilaca bio MMF, smanjen ili povećan broj
siromašnih u svetu, odnosno njihovo relativno učešće u svetskoj
populaciji, ostaje predmet brojnih kontroverzi i studija. Izvesno je
da će budućnost dovesti od ozbiljnih reformi MMF-a, a nije
isključeno da, u skladu sa predlogom K. Rogofa (2004.), MMF bude
transformisan u instituciju koja neće odobravati kredite, već će
samo pružati tehničku pomoć, koordinirati globalni finansijski
sistem i možda publikovati rejtinge zemalja. Međutim, to nije tako
bliska budućnost, a mi kao zemlja moramo uskoro odlučiti da li ići u
novi aranžman sa MMF-om ili ne.
Šta će nama MMF?
Što se Srbije tiče, eventualna buduća finansijska podrška MMF-a
faktički bi se odnosila na jačanje deviznih rezervi u cilju odbrane
kursa dinara, zbog pretnje visokog deficita tekućeg računa platnog
bilansa. Međutim, devizne rezerve NBS su, na kraju juna ove godine,
dostigle iznos od gotovo 8 milijardi dolara,
tako da je evidentno da podrška deviznim rezervama nije
potrebna. Čak je, sa druge strane, Srbija ovih dana započela
prevremenu otplatu prethodnih kredita[1]
uzetih od strane MMF-a. Ovakva odluka srpske vlade je bila
racionalna iz više razloga. Prvo, postojeći nivo deviznih rezervi i
bez kredita MMF-a je dovoljan za odbranu deviznog kursa. Drugo,
kamata koja se plaća na ova sredstva MMF-u je viša od prinosa koji
može da ostvari NBS plasmanom ovih sredstava.[2]
Treće, na taj način se stiče mogućnost da Srbija izađe iz pojačanog
nadzora MMF-a, nadzora koji je obavezan za sve zemlje kod kojih
je racio odobreni krediti-kvota viši od 1,5. Četvrto, smanjuje
se ukupna spoljna zaduženost zemlje, sa svim pozitivnim ekonomskim i
političkim implikacijama koje smanjenje ukupne zaduženosti sobom
nosi.
Naravno, postoji i mogućnost zaključenja sa MMF-om tzv.
nefinansijskih aranžmana. Osnovna razlika u odnosu na klasične
aranžmane je što u ovim programima MMF ne odobrava nikakva
finansijska sredstva. Ovi aranžmani podrazumevaju dogovor o budućoj
ekonomskoj politici, kao i periodičan nadzor MMF-a o ispunjenju
dogovorenih mera. Prednost ovakvih aranžmana se ogleda u besplatnoj
ekspertskoj podršci MMF-a, kontinuiranom pritisku na vladu da vodi
“zdravu” ekonomsku politiku i u poboljšanju imidža zemlje (sniženju
rizika), naravno ukoliko MMF potvrdi da reforme idu u “pravom
smeru”. Tri ključna pravca delovanja takvog aranžmana bi se odnosila
na: obaranje inflacije, smanjenje deficita tekućeg računa platnog
bilansa i ubrzanje restrukturiranja velikih privrednih sistema.
Na kraju, postoji i varijanta da se zaključi takav aranžman kod
kojeg ne postoji namera povlačenja odobrenih sredstava od strane
MMF-a, osim u slučaju većih poremećaja platnog bilansa. U pitanju su
tzv. opreznosni aranžmani (“Precautionary Arrangements”).
Novi aranžman – pro et
contra
Zagovornici saradnje sa MMF-om će vrlo rado istaći argumente
da je ustvari misija MMF-a zaslužna za povratak Vlade na reformski
kurs, dok će sa druge strane protivnici saradnje isticati visoke
devizne rezerve i činjenicu da nam stoga nisu potrebni krediti ove
institucije. Svakoj vladi je, po prirodi stvari, ugodnije ukoliko
sama može da vodi ekonomsku politiku nego ako to
čini pod pritiskom sa strane. Nefinansijski aranžman bi se mogao
protumačiti kao eksterna kontrola, odnosno indirektno priznanje
Vlade da nije u stanju da sama vodi zdrave politike, a kao što
ističe B. Mijatović (2006.), nacionalnom ponosu ne godi kada nas
neko drugi prisiljava da učinimo nešto dobro za sebe.
Ključni argument u prilog aranžmana
sa MMF-om je taj što većina potencijalnih stranih investitora pre
odluke o ulaganju u određenu zemlju prvo pogleda sajt MMF-a. Ukoliko
tamo bude stajalo da je inflacija u Srbiji visoka, odn. najviša u
Evropi, da je toj i tolikoj inflaciji u velikoj meri «kumovala» sama
država - previsokom javnom potrošnjom, ograničenom konkurencijom i
mekim budžetskim ograničenjem prema velikim sistemima - onda će malo
koji strani investitor poželeti da investira u Srbiju. Na žalost,
domaća akumulacija je oskudna, tako da su strane investicije jedini
realan resurs ubrzanja privrednog razvoja. Ne treba zanemariti ni
uticaj međunarodnih rejting agencija, koji su vrlo radi čitaoci
sajta MMF-a, a njihov uticaj na strane investitore je veliki.
Pored toga, čak i ako se odabere razvojni put zvani
«u se i u svoje kljuse», pojavljuju se novi problemi – tako, B.
Mijatović (2006.), postavlja pitanje da li postojeća Vlada ima
dovoljno stručnih kapaciteta za (samostalno) sprovođenje svih
neophodnih reformi.
Zbog navedenih razloga, većina domaćih ekonomskih
eksperata smatra da je Srbiji potreban novi aranžman
sa MMF-om. Njihove ideje u velikoj meri može sublimirati izjava
D. Popović: «U ovoj zemlji ne postoji politička saglasnost o
ciljevima i metodima tranzicije, zbog čega su vođenje tog procesa
preuzele međunarodne institucije MMF i Svetska banka». Suština
argumenata većine ekonomista je u bojazni da bi bez čvrstog nadzora
MMF-a Vlada počela da vodi populističke mere i na taj način odustala
od restrukturiranja privrede (velikih preduzeća), ograničavanja
javnog sektora i ograničavanja rasta javne potrošnje.
Argumenti protivnika novog
aranžmana.- Međutim, I. Stojanović
(2006.) ima nešto drugačije mišljenje i on ističe: «Obrazloženje da
je sporazum sa MMF-om Srbiji potreban kako bi ona popravila svoj
rejting i nastavila reforme je nedovoljno. Svoj rejting privreda
Srbije pokazuje i samom činjenicom da je sposobna da vrati dug MMF-u
i da ima visoke devizne rezerve, a reforme može i sama da sprovede.
Iskustva pojedinih zemalja u tranziciji pokazuju da su ozbiljan
ekonomski rast započele posle oslobađanja nadzora MMF-a i usvajanja
razvojnog opredeljenja privrede.» Kritičar aranžmana MMF-a je i D.
Miljković (2006.) koji kao osnovni problem u prethodnom programu
MMF-a vidi politiku deviznog kursa, koja je dovela do velikog rasta
plata izraženih u evrima, koje nisu rezultat povećane
produktivnosti.
Osnovni principi programa MMF-a
u saradnji sa «posrnulim» ekonomijama, su liberalizacija tržišta,
makroekonomska stabilnost i povlačenje države iz ekonomije. Ne
sporeći da su ovi principi načelno opravdani, kritičari aranžmana će
istaći da im nedostaje jedan bitan element, a to je procena
socijalnih posledica ekonomske politike, to jest ako se posrnula
nacionalna ekonomija fokusira na smanjivanje inflacije i budžetskog
deficita, («klasična» MMF-preporuka), to može dovesti do socijalne
eksplozije i gubljenja kontrole nad celokupnim sistemom. Kada
tržište dospe u krizu, neophodni su dodatni mehanizmi za njegovo
pokretanje, a to je onda prostor za «korisnu intervenciju» države.
Međutim, iskustvo mnogih zemalja je pokazalo da, kada država uđe «na
teren» intervencije, onda ona teško nalazi optimalnu granicu toj
svojoj intervenciji.
U pogledu argumenata za i
protiv novog aranžmana sa MMF-om koplja se lome i oko pitanja da li
MMF propisuje jedinstvenu «terapiju» za sve zemlje. Kritičari
aranžmana odgovaraju pozitivno na ovo pitanje i ističu da ne postoji
«jedan lek za sve bolesti». S druge strane, zagovornici novog
aranžmana ističu da su isti samo osnovni principi politike MMF-a, a
da se aranžman prilagođava svakoj pojedinačnoj zemlji.
Zamerka aranžmanima MMF-a je, prvenstveno, ta što su
oni previše «opterećeni» stopom inflacije i restriktivnim politikama
koje su neophodne za njeno suzbijanje. K. Rogof (2004.) ističe da
je veliki broj zemalja u pravu kada kaže da bez obzira koliko je
niska stopa inflacije, MMF želi još nižu stopu inflacije. Ovaj
stav se može primeniti i na našu situaciju, jer bi pre petnaestak
godina prošlogodišnja stopa inflacije u Srbiji (17%) bila ocenjena
kao izuzetno ostvarenje, a danas se ona tretira kao problem uz nužnu
primenu restriktivnih politika koje dodatno otežavaju poslovanje
ionako nevitalne privrede.
Uvoznički lobi.-
Među
kritičarima novog aranžmana prisutna su i mišljenja da bi novi
aranžman sa MMF-om, u stvari, najviše odgovarao uvozničkom lobiju.
Na prvi pogled to može izgledati čudno i paradoksalno, jer
politike MMF-a forsiraju globalizaciju i otvorenost zemlje, što je
suprotno monopolističkim interesima uvoznika. Međutim, postojeći
stepen otvorenosti zemlje je dosta veliki, te nije realno očekivati
dalji stepen liberalizacije, pa stoga nema opasnosti za uvoznike sa
te strane. Suština politike MMF-a je makroekonomska stabilnost, a
trenutno jedan od najvećih debalansa koji postoji u Srbiji je
dvocifrena stopa inflacije. Stoga je evidentno da bi novi aranžman
MMF-a forsirao stabilnost deviznog kursa ili njegov sporiji rast od
rasta inflacije. Kako je realno očekivati da će i u budućnosti plate
u dinarima nominalno pratiti kretanje inflacije, to bi značilo rast
plata u evrima i veće mogućnosti za kupovinu uvoznih dobara.[3]
Međutim, imajući u vidu visok deficit tekućeg računa platnog
bilansa, bila bi racionalna i depresijacija deviznog kursa. Ipak,
izvesno je da će se ovaj drugi problem nastojati rešiti preko
restrikcija rastu agregatne tražnje, to jest preko ograničavanja
javne potrošnje, plata u javnom sektoru, ograničavanja kreditne
ekspanzije i dr., a ne preko depresijacije deviznog kursa, koja bi
lako mogla pokrenuti inflacionu spiralu.
Jasno je da se
u narednom periodu mora odrediti politika deviznog
kursa odnosno mora se izbeći zamka da se preko jednog instrumenta
ekonomske poltike ostvare dva cilja ekonomske politike (Fabris,
2006.). Naime, devizni kurs je nakon demokratskih promena iz oktobra
2000. godine imao ulogu nominalnog sidra u Srbiji. On je rastao
sporije od inflacije i vodio je realnoj apresijaciji koja je
rezultirala u postepenom obaranju inflacije, koja je dovela do
jednocifrene stope inflacije u 2003. godini. U ovom periodu devizni
kurs je, kao što je već primećeno, odigrao značajnu ulogu u
eliminisanju inflacionih očekivanja. Već od 2003. godine devizni
kurs počinje da više fluktuira, tako da u 2003. i 2004. imamo realnu
apresijaciju. Stiče se utisak da su u tom periodu kreatori ekonomske
politike, zadovoljni ostvarenim rezultatima na planu obaranja
inflacije, pokušali da deviznom kursu dodele još jednu ulogu – tj.
ulogu uravnoteženja platnog bilansa. Rezultat takve politike je bio
najviša stopa inflacije u Evropi i visok deficit tekućeg računa
platnog bilansa. Stoga, očigledno je da devizni kurs nije mogao da
igra ulogu i nominalnog sidra i instrumenta uravnoteženja tekućeg
računa platnog bilansa, odnosno on niti je doprinosio
makroekonomskoj stabilnosti niti platnobilansom uravnoteženju.
Bankarski lobi.- Sa
druge strane, jedan od najvećih protivnika novog aranžmana sa MMF-om
je bankarski lobi. Kako je usled visoke fiskalne potrošnje i
raširene neformalne eurizacije vrlo ograničeno dejstvo instrumenata
monetarne politike, najteže breme restriktivne monetarne politike,
uz zdušnu podršku MMF-a, palo je na bankarski sektor. U nameri da
snizi previsoku agregatnu tražnju, koja sa jedne strane utiče na
rast inflacije, a sa druge strane na rast deficita tekućeg računa
platnog bilansa, Narodna Banka Srbije je u nekoliko navrata
“stezala” politiku obavezne rezerve koja je trenutno
najrestriktivnija u regionu, što je snizilo profitabilnost
bankarskog sektora. Podrška MMF-a ovoj meri je bila od velikog
značaja za NBS, jer je i MMF istakao da restriktivnom monetarnom
politikom treba ograničiti preveliki rast kreditne aktivnosti, koji
podstiče inflaciju i uvoz potrošnih dobara.
Socijalna cena novog aranžmana.-
U programima MMF-a se primenjuju stroga pravila tržišne privrede. To
znači smanjivanje socijalnih izdataka i drastično smanjivanje prava
radnika. U poslednjoj misiji iz juna ove godine MMF je jasno
sugerisao da su neophodne radikalne reforme na ovom polju. Sa jedne
strane se traži iniciranje procesa stečaja i likvidacije u većem
broju preduzeća, a sa druge strane značajnije izmjene u radnoj
regulativi koje bi olakšale otpuštanje radnika, snizile optremnine i
povećale fleksibilnost tržišta rada. Ovome nesumnjivo treba dodati i
očekivane zahteve za restrukturiranjem velikih sistema, koji nužno
moraju biti praćeni otpuštanjem viška radnika. Jasno je da bi ovakve
politike imale pozitivne fiskalne implikacije, ali bi mogle
predstavljati ozbiljan socijalni udar. U prošlosti se pokazalo da su
sindikati vrlo dobro organizovani i da su bili u stanju i da
blokiraju usvajanje Zakona o radu ili da izdejstvuju njegovo
prilagođavanje zahtevima sindikata. Pokušaj “diranja” ovih stečenih
prava iz perioda socijalizma mogao bi da izazove serije štrajkova i
demonstracija sindikata, a na socijalne nemire nije imuna nijedna
vlada.
Ovaj problem nas polako dovodi i na teren
potencijalnog konflikta interesa različitih državnih insitucija
vezano za novi aranžman sa MMF-om.
Vlada, Aranžman i Izbori.-
Izvesno je da Vladi novi aranžman
može doneti dosta “glavobolja”. Pored već pomenutog potencijalnog
socijalnog problema, novi aranžman bi u potpunosti zaustavio, ili
bar u velikoj meri redukovao, najavljeni “Veliki investicioni
program”, jer u poslednjem saopštenju misije MMF-a navedeno je jasno
protivljenje takvom planu.
Takođe, izvesno je da bi
se vodila politika striktnog ograničenja javne potrošnje. Ovakva
politika bi bila suprotna tekućoj ekonomskoj politici koja forsira
ekonomski rast na uštrb ekonomske stabilnosti.[4]
Imajući u vidu da je
vladajućoj koaliciji sve teže da obezbedi parlamentarnu većinu,
veliki broj analitičara smatra da se bližimo prevremenim izborima.
Restriktivna fiskalna politika pred izbore je pogubna za svaku
vladajuću partiju i mnogo puta se pokazalo da reformske vlade gube
na izborima, a da blagodeti njihove politike ubira naredna vlada.
Takođe, zahtev MMF-a bi bio i završetak privatizacije NIS-a, što
može samo ubrzati slom ionako “krhke” vladajuće koalicije. Stoga je
jasno zašto Vlada ustvari ne želi novi aranžman sa MMF-om, u kome
sasvim sigurno ne bi bilo prostora za bilo kakva popuštanja pod
socijalnim pritiscima i uticajima brojnih lobi-grupa.
Sa druge strane, Narodna Banka Srbije, koja nije
opterećena parlamentarnim izborima, a koja se pokazala prilično
“nemoćnom” da obuzda inflaciju, priželjkuje novi aranžman sa MMF-om
koji bi ograničio fiskalnu potrošnju (koja je identifikovana kao
jedan od najvećih uzročnika inflacije), dok bi, istovremeno -
davanjem podrške restriktivnoj monetarnoj politici – značajno
“ojačao” poziciju same NBS.
Na kraju, ne treba izgubiti iz vida da je
realizacija prethodnog aranžmana sa MMF-om rezultirala u velikoj
dozi “gorčine” kod nekih funkcionera srpske vlade. Zaključenje
aranžmana je dva puta odlagano, pregovori su par puta privremeno
prekidani, i aranžman je umesto u maju 2005. godine, zaključen u
februaru 2006. Preteći prekidom aranžmana, što bi značilo blokiranje
otpisa preostalih 15% spoljnog duga prema Pariskom klubu, MMF je
metodom “štapa i šargarepe” prinudio Vladu Srbije na ostvarenje svih
ciljeva predviđenih aranžmanom, ne uvažavajući previše teškoće koje
su postojale u ispunjenju pojedinih ciljeva (više puta neispunjena
obećanja Vlade Srbije su verovatno i prouzrokovala tako krute
stavove MMF-a).
Zaključak
Autor je u ovom radu više potcrtao dilemu nego što je ponudio
odgovor na konkretno pitanje da li je za Srbiju poželjan novi
aranžman sa MMF-om ili nije. Delimično objašnjenje odsustva jasnog
odgovora je u činjenici da dobit od aranžmana sa MMF-om na jednoj
strani, znači plaćanje visoke cene na drugoj strani. Ono što je
jedino izvesno jeste to da Srbiji nije potreban novi finansijski
aranžman sa MMF-om, a da dilema ostaje da li ići u
nefinansijski aranžman. Ovde treba naglasiti da iskustvo velikog
broja programa je pokazalo da su aranžmani MMF-a bili mnogo
uspešniji u postizanju makroekonomske stabilnosti nego u pokretanju
razvojnog ciklusa.
Odgovor na početno pitanje se, zapravo, nalazi u odgovoru na pitanje
da li je Vlada nedisciplinovana u sprovođenju zdrave ekonomske
politike, odnosno da li joj je potreban eksterni supervizor.
Pozitivan odgovor na ovo pitanje povlači potrebu za novim
aranžmanom, i obrnuto.
Fusnote:
Spisak literature
Fabris, N.
(2006.), “Izbor režima
deviznog kursa u procesu pristupanja Evropskoj Uniji»,
Savetovanje ekonomista Srbije i Crne Gore, Budva.
Mijatović, B.
(2006.), «Srbija i MMF - Kapitulacija», Ekonomist magazin.
Miljković, D.
(2006.), «Ekonomija Srbije u ”zagrljaju” Međunarodnog
Monetarnog Fonda», rad objavljen na sajtu Nove srpske
političke misli,
www.nspm.org.yu
MMF (2006.), “Serbia and
Montenegro - 2006 Article IV Consultation and Post-Program
Monitoring - Serbia: Concluding Statement of the Mission”,
www.imf.org
Rogof, K. (2006.),
The sisters at 60», Economist, print edition, 22nd jul 2004.
Stiglic, Dž.
(2002.), «Protivrečnosti globalizacije», SBM-x, Beograd.
Stojanović, I. (2006.), «Treba li Srbija da obnovi aranžman
sa MMF?»,
www.nspm.org.yu/ekonomska%20politika/2006_ivica_st_mmf1.htm
(Autor je docent na
Ekonomskom fakultetu u Beogradu)
|
|