Slobodan
Antonic
VANREDNO
STANJE
I
POSLE
NJEGA
Šta
je Srbiji donelo vanredno stanje (12. mart - 22. april 2003)
i da li su njegove posledice pretežno dobre ili rdave?
1.
Najvažniji
valjani
ucinak
vanrednog
stanja
jeste
to
da
se
Srbija
u
velikoj
meri
oslobodila
jednog
od
najpogubnijih
nasleda
Miloševicevog
režima
-
legitimnosti
organizovanog
kriminala.
Svi
znamo
da
je
u
Miloševicevo
doba
mafija
bila
sastavni
deo
sistema.
Ali,
ona
je
u
velikoj
meri
to
ostala
i
nakon
5.
oktobra.
Da
li
je
to
bilo
zato
što
Đindic
želeo
da
stare
policijsko-mafijaške
strukture
iskoristi
za
jacanje
sopstvene
moci,
ili
je
to
bilo
zato
što
je
možda
želeo
da
ih
bolje
upozna
kako
bi
ih
lakše
savladao?
Tek,
tokom
2001.
i
veceg
dela
2002.
godine
srpska
mafija
se
osecala
više
nego
bezbednom,
nastavljajuci
da
širi
svoje
strašne
poslove
i
u
novom
politickom
okruženju.
Pocetkom
2003.
godine
izgleda
da
se
zbilja
spremao
obracun
Vlade
sa
glavnim
delom
sve
ambicioznije
mafije
(cak
i
u
politickom
smislu).
Mafija
je
ubila
Đindica,
ali
su
Đindicevi
naslednici
u
vladi,
vodeni
instiktom
samoodržanja
(jer,
to
i
jeste
bila
odlucujuca
borba,
borba
na
život
i
smrt,
izmedu
dve
stvarne
vlasti,
one
institucionalne
i
one
podzemne),
uspeli
da
se
odbrane
i
spasu
glave.
Spasavajuci
sebe
oni
su
spasli
i
sve
nas.
Jer,
zamislimo
šta
bi
se
desilo
da
se
i
posle
Đindicevog
ubistva
ponovila
ista
prica
kao
i
posle
ubistva
generala
Buhe
-
da
ministar
policije
najavljuje
prevrtanje
neba
i
zemlje,
a
da
se
ništa
ne
dogodi?
Da
je
mafija
i
iz
Đindicevog
ubistva
izašla
nekažnjena,
ona
bi
zaista
ubrzo
zavladala
celokupnim
društvom,
i
postala
stvarna
vlada.
Ne
samo
da
od
demokratije
u
Srbiji
više
ne
bi
bilo
ništa,
vec
ni
naši
životi,
naša
imovina
i
naša
sloboda
vise
ništa
ne
bi
vredeli.
Tako,
vlast
u
Srbiji
je
ostala
u
institucijama,
pojedine
glavešine
mafije
su
pohapšene,
a
kicma
poslednje
strukture
Miloševicevog
režima
-
legitimne,
sistemske
mafije
-
izgleda
da
je
konacno
slomljena.
Naravno,
niko
nema
iluzija
da
se
mafija
-
pogotovo
u
uslovima
manjka
demokratije
-
nece
brzo
oporaviti.
Ali,
u
ovom
trenutku,
mafija
je
duboko
u
društvenoj
ilegali,
i
to
je
najvažniji
povoljan
ucinak
vanrednog
stanja.
2.
Da
vidimo
sada
one
rdave
ucinke
proteklih
dogadaja.
Vanredno
stanje
jeste
uzdrmalo
mafiju.
Ali,
ono
je
istovremeno
zadalo
i
snažan
udarac
nejakoj
demokratiji
u
Srbiji.
Kada
se
to
kaže,
svi
odmah
pomišljaju
na
ponašanje
Vlade
prema
opoziciji
i
nezavisnoj
javnosti
tokom
vanrednog
stanja.
Doista,
tokom
tih
42
dana
u
nekoliko
navrata
se
cinilo
da
ce
vlada
preci
granicu
koja
deli
autoritarni
od
demokratskog
režima.
Tacnije,
da
ce
sa
hapšenja
kriminalaca
preci
na
progon
politickih
protivnika
i
kriticara
režima.
Recimo,
na
brifingu
za
glavne
i
odgovorne
urednike
u
Vladi
Srbije,
11.
aprila,
receno
je
da
je
"operacija
Sablja
ušla
u
najdelikatniju
fazu:
otkrivanje
inspiratora,
podstrekaca
i
finansijera
atentata
na
Zorana
Đindica",
i
da
je
istraga
došla
do
okruženja
Vojislava
Koštunice,
slucajno
lidera
najvece
opozicione
stranke.
Izgledalo
je
da
je
samo
pitanje
sata
kada
ce
glavni
deo
opozicije
biti
kriminalizovan
(DSS
i
SRS),
a
vode
opozicije
"privedene
na
informativni
razgovor".
Štaviše,
Branisalv
Lekic,
ministar
kulture
i
informisanja,
najavljivao
je
obrazovanje
posebne
komisije
koja
ce
ispitati
"koji
su
to
mehanizmi
medije
doveli
u
dominantno
crno
stanje
svesti"
(Politika,
6.
april
3003,
str.
1),
a
ministar
pravde,
Vladan
Batic
je
za
ucešce
u
"kriminalnoj
zaveri
",
direktno
optužio
cak
i
"jedan
deo
nezavisnih
medija"
(Danas,
18.
april
2003,
str.
3).
To
je
zaista
bio
ne
samo
ocigledan
"pokušaj
slamanja
kicme
opozicji",
kako
je
to
dobro
ocenio
Milan
Miloševic
u
Vremenu
(23.
april,
str.
23),
vec
i
pokušaj
slamanja
kicme
celokupnoj
kritickoj
javnosti.
Ali,
to
su
bile
samo
zlosutne
najave,
pretnje,
pokušaji…
Vlast
je
nešto
najavljivala,
necim
pretila,
ali
dalje
od
toga
nije
otišla
(o
tome
zašto
nije,
više
na
kraju
clanka).
Medutim,
ono
što
vlast
jeste
uradila
a
što
se
zbilja
može
smatrati
udarcem
demokratiji,
jeste
sistematsko
slabljenje
demokratskih
institucija
sistema.
Ovo
slabljenje
smišljeno
je
izvršeno
pravnim
aktima
koje
su
vlasti
donele
tokom
vanrednog
stanja.
3.
Najpre,
vanredno
stanje
je
uvedeno
na
takav
nacin
da
su
njime
dodatno
prekršeni
ustav
i
zakoni.
Vladajuca
elita
je
i
pre
12.
marta
cesto
kršila
Ustav.
Ona
se
opravdavala
time
da
je
u
pitanju
"Miloševicev
ustav",
a
da
ce
novi,
demokratski
ustav
ionako
biti
brzo
donesen.
Tako
je
Nataša
Micic
postala
predsednik
republike
na
potpuno
protivustavan
nacin.
Privremena
sprecenost
predsednika
republike
da
obavlja
svoju
funkciju
-
jedini
slucaj
u
kome
predsednik
parlamenta
može
uskociti
na
njegovo
mesto
(clan
86.
stav
4.
u
vezi
s
clanom
87.
stav
5)
-
nikako
nije
nespremnost
parlamentarne
vecine
da
izborni
zakon
prilagodi
realnim
prilikama.
Ustav
je
bezocno
izigran,
a
da
se
niko
ozbiljnije
nije
pobunio.
Jer,
objasnili
su
nam
naši
reformisti,
"to
je
ionako
Miloševicev
ustav".
I
tako
je
Nataša
Micic,
koja
je
protivustavno
obavljala
dužnost
predsednika
republike,
dobila
priliku
da
proglasi
vanredno
stanje.
Ali,
to
je
uradeno,
kako
su
pravni
strucnjaci
odmah
skrenuli
pažnju
(Kosta
Cavoški,
Jovica
Trkulja,
Zoran
Balinovac…),
na
sasvim
protivustavan
i
nezakonit
nacin.
Naime,
Ustav,
kao
i
Zakon
o
vanrednom
stanju
(1991)
prave
razliku
izmedu
vanrednog
i
ratnog
stanja.
Vanredno
stanje
proglašava
se
kada
je
deo
teritorije
Srbije
ugrožen
nekim
elementarnim
nepogodama
ili
neredima
(cl.
83,
tacka
8).
Za
to
vreme
parlament
i
ostale
institucije
nastavljaju
da
rade
(pretpostavlja
se
na
bezbednim
delovima
teritorije),
što
znaci
da
nema
suspenzije
ljudskih
prava
ili
menjanja
institucija.
Ovo
poslednje
dopušta
ratno
stanje,
koje
se
proglašava
na
celoj
teritoriji,
za
vreme
kog
skupština
ne
zaseda
ali
ona
otvara
debatu
nakon
njegovog
ukidanja.
Medutim,
Nataša
Micic
je
proglasila
vanredno
stanje,
tako
da
je
iz
ustavnih
i
zakonskih
odredbi
o
vanrednom
i
ratnom
stanju
uzela
pojedine
odredbe
koje
najviše
odgovaraju
Vladi,
spojila
ih
u
jedno
i
nazvala
"vanrednim
stanjem".
Vanredno
stanje
je
proglašeno
ne
na
delu
vec
na
celoj
teritoriji
Srbije,
ali
je
skupština
nastavila
da
zaseda,
skupština
je
nastavila
da
zaseda
ali
je
predsednik
republike
ukazima
suspendovao
ljudska
prava
i
menjao
institucije,
predsednik
je
ukazima
suspendovao
ustavne
i
zakonske
odredbe
ali
nije
bilo
obaveze
da
o
tome
skupština,
nakon
ukidanja
vanrednog
stanja,
otvori
raspravu…
Uz
proglašenje
vanrednog
stanja,
Nataša
Micic
je,
u
svojstvu
predsednika
republike,
donela
i
naredbu
(od
12.
marta)
kojom
je
suspendovala
sledeca
ljudska
prava:
pravo
na
ustavni
i
zakonski
postupak
lišenja
slobode
(policijski
pritvor
je
produžen
na
30
dana,
bez
prava
na
advokata
i
bez
prava
na
žalbu
sudu),
pravo
nepovredivosti
tajne
pisama
ili
stana
bez
odluke
suda,
pravo
na
štrajk
(generalno),
pravo
okupljanja
(generalno),
pravo
politickog
i
sindikalnog
delovanja
(ukoliko
se
njima
ugrožava
vanredno
stanje)
i
pravo
slobodnog
obaveštavanja
(kada
je
rec
o
vanrednom
stanju).
Vec
je
receno
da
se
vecina
ovih
prava
može
suspendovati
samo
u
ratnom,
ne
i
u
vanrednom
stanju
(clan
83.
tacka
7.
Ustava).
Medutim,
neka
od
njih
nije
bilo
moguce
suspendovati
cak
ni
u
ratnom
stanju!
Recimo,
pravo
uhapšenika
da
se
obrati
sudu
radi
ispitivanja
zakonitosti
njegovoh
hapšenja,
ili
pravo
uhapšenika
da
postupak
njegovog
hapšenja
bude
ureden
ustavom
ili
zakonom.
Ova
prava
(habeas
corpus
)
izricito
su
zašticena
od
suspenzije
ne
samo
tzv.
Malom
ustavnom
poveljom
Zajednice
Srbije
i
Crne
Gore
(od
28.
februara
2003;
clan
6.
stav
9
i
clan
14.
stav
6),
vec
i
Medunarodnim
paktom
o
gradanskim
i
politickim
pravima
(clan
9.
stav
4)
koji
se
neposredno
primenje
u
Srbiji
(clan
10.
Ustavne
povelje)
i
ima
jacu
snagu
od
domacih
pravnih
izvora
(clan
16.
Ustavne
povelje).
4.
Ne
samo
da
su
ove
suspenzije
ljudskih
prava
narušila
nacela
konstitucionalizma,
vec
je
to
još
više
uradeno
i
donošenjem
nekoliko
sistemskih
(organskih)
zakona
u
atmosferi
vanrednog
stanja,
fakticke
cenzure
i
vladinog
sumnjicenja
opozicije
da
je
"inspirator"
i
"pasivni
ucesnik"
Đindicevog
ubistva.
Dok
je
javnost
bila
u
šoku
zbog
atentata,
opozicija
u
strahu
od
hapšenja
i
zabrane,
a
nezavisna
javnost
pod
cenzurom,
vladina
vecina
izglasala
je
u
parlamnentu
nekoliko
zakona
koji
su
bili
(i
ostali!)
sve
samo
ne
demokratski.
Prvo,
donesen
je
Zakon
o
promeni
Ustava
Srbije
(11.
aprila
2003).
Njime
su
poništeni
clanovi
132
i
133
Ustava
Srbije
koji
su
za
promenu
ustava
tražili
dvotrecinsku
vecinu
u
parlamentu
i
polovinu
glasova
celokupnog
birackog
tela
na
narodnom
referendumu.
Umesto
toga,
od
sada
je
za
promenu
ustava
postala
dovoljna
prosta
vecina
u
parlamentu
i
cetvrtina
birackog
tela
na
referendumu.
Vladina
vecina
sada
je
može
doneti
ustav
kakav
želi.
Kako
jedan
zakon
može
biti
jaceg
pravnog
dejstva
od
ustava?
Pa
može,
"to
je
ionako
Miloševicev
ustav,
a
ovo
su
naši,
demokratski
zakoni".
Drugo,
izmenjen
je
zakon
o
tužiocima
(19.
mart).
Tužioci
su
dotle
bili
u
nadležnosti
narocitog
tela
(Visoki
savet
pravosuda)
sastavljenog
od
sudija
i
tužilaca.
Sada
su
postali
vladini
službenici,
koje
uglavnom
imenuje
vlada
i
biraju
se
na
osam
godina
(izuzetak
je
glavni
republicki
tužilac).
Kako
ce
tužioci
od
sada
da
gone
za
krivicna
dela,
recimo,
ministre
ili
ljude
bliske
vladi
ako
im
karijera
direktno
od
njih
zavisi?
Ali,
"ovo
više
nije
korumpirana
Miloševiceva
vlada,
ovo
je
demokratska
vlada".
Trece,
na
slican
nacin
rešen
je
i
spor
Vlade
sa
sudstvom.
Pošto
je
uhapšen
jedan
sudija
zbog
veza
sa
mafijom
(Života
Đoincevic),
Vlada
je
dobila
opravdanje
da
povrati
nadzor
i
nad
ostalih
2.200
srpskih
sudija.
Tako
je
sudstvo,
nakon
svega
15
meseci
kolikoke-tolike
samostalnosti
koju
mu
je
dao
set
sudskih
zakona
iz
novembra
2001.
godine,
lako
vraceno
pod
kontrolu.
Od
sada,
po
izmenjenim
zakonima
o
sudijama,
predsednike
sudova
-
koji
su
znacajni
zbog
prava
da
predlažu
otpuštanje
drugih
sudija
-
postavlja
posebno
telo
koje
bira
skupštinska
vecina
(a
u
kome
je
jedan
od
sedam
clanova
sam
ministar
pravde).
Odluku
o
otpuštanju
sudija
donosi
telo
od
devet
sudija
iz
Vrhovnog
suda
Srbije
(Veliko
personalno
vece),
pri
cemu
njega
ne
cine
devetoro
najstarijih
ili
najuglednijih
sudija
ovoga
suda,
vec
sudije
sa
najdužim
"ukupnim
sudijskim
stažom"
(cl.
2).
Pošto
je
Vlada,
odmah
po
uvodenju
vanrednog
stanja,
naterala
Leposavu
Karamarkovic
da
podnese
ostavku
na
mesto
predsednika
Vrhovnog
suda,
a
šestoro
sudija
Vrhovnog
suda
oterala
u
penziju,
Vlada
i
njena
sumnjiva
parlamentarna
vecina
su,
11.
aprila
2003,
u
Vrhovni
sud
doveli
osam
novih
sudija.
Za
predsednicu
Vrhovnog
suda
postavljena
je
Sonja
Brkic,
koja
dotle
ne
samo
da
nije
bila
sudija
Vrhovnog
suda,
vec
je
i
samo
dve
godine
provela
na
mestu
sudije
okružnog
suda.
No,
njen
"ukupni
sudijski
staž"
bio
je
respektabilan
(27
godina
na
mestu
opštinskog
sudije).
Kako
ce
ovakvo
sudstvo,
ponovno
stavljeno
u
zavisnost
od
zakonodavne
i
izvršne
vlasti,
moci
nepristrasno
da
presuduje,
recimo,
izborne
sporove
ili
krivicne
prijave
protiv
ministara?
Ali,
"ovo
nije
Miloševiceva
vlast
da
krade
izbore,
i
ovo
nisu
Miloševicevi
ministri,
ovo
je
demokratska
vlast
i
demokratski
ministri".
Cetvrto,
usvojene
su
izmene
zakona
o
suzbijanju
organizovanog
kriminala
i
izmene
krivicnog
zakonika
(11.
aprila).
Pojam
organizovanog
kriminala
proširen
je
i
na
clanove
grupa
"koje
nisu
obrazovane
u
cilju
neposrednog
vršenja
krivicnih
dela…
ali
su
u
funkciji
organizovanog
kriminala"
(cl
2).
Clanove
tako
neodredenih
grupa
(jer,
izraz
"u
funkciji"
može
se
zbilja
protumaciti
na
najrazlicitije
nacine)
policija
sada
može
da
90
dana
drži
u
pritvoru,
bez
kontakta
sa
advokatom
i
bez
mogucnosti
da
traže
zaštitu
od
suda,
a
moguce
svedoke
i
do
30
dana.
Na
proteste
beogradskog
Fonda
za
humanitarno
pravo
da
su
ovakve
zakonske
izmene
"u
potpunoj
nesaglasnosti
sa
osnovnim
evropskim
standardima
zaštite
ljudskih
prava"
i
da
se
njima
"uvodi
vanredno
stanje
kao
permanentno"
novi
premijer,
Zoran
Živkovic
hladnokrvno
je
odgovorio
da
nove
zakonske
odredbe
"ne
spadaju
u
najdrasticnija
zakonska
rešenja
demokratskog
sveta"
buduci
da
"policijski
pritvor
za
ova
krivicna
dela
u
Velikoj
Britaniji
može
trajati
šest
meseci,
a
u
SAD
i
doživotno"
(Danas,
14.
april
2003,
str.
4).
Peto,
donesen
je
Zakon
o
javnom
informisanju
(22.
aprila).
Pred
samo
glasanje,
Vlada
je
u
tekst
zakona,
koji
je
pripremila
jedna
šira
komisija,
ubacila
nekoliko
odredbi
koji
su
ovaj
zakon
ucinili
"neocekivano
represvnim
aktom".
Tako
su
vlasti,
clanom
16,
dobile
pravo
da
zabranjuju
širenje
svake
informacije
koja
"podstrekava
na
nasilje"
(što
je
takode
sasvim
neodredena
formulacija),
a
novinari
su
postali
dužni
da
vlastima
otkriju
izvore
prakticno
svih
svojih
informacija
(jer
je
pooštrenim
krivicnim
zakonodavstvom
kazna
zatvora
dužine
5
ili
više
godina
-
što
je
granica
posle
koje
novinari
moraju
da
odaju
ime
izvora
-
postala
propisana
za
vecinu
krivicnih
dela).
Na
proteste
iz
novinarskih
krugova
odgovor
iz
Vlade
je
glasio
-
"Ali,
mi
smo
demokratska
vlast,
mi
necemo
zloupotrebljavati
ovaj
zakon".
5.
Sve
u
svemu,
tokom
vanrednog
stanja,
doneseno
je
više
sistemskih
pravnih
akata
kojima
su
direktno
povredeni
ustavnost
i
medunarodni
standardi
o
ljudskim
slobodama
i
pravima.
Istina
je
da
je
važeci
srpski
ustav
doneo
Miloševic.
Ali,
problem
sa
Miloševicevom
vladavinom
nije
bio
taj
što
je
njegov
ustav
bio
posebno
loš,
vec
što
je
on
služio
samo
kao
fasada
za
njegov
autoritarni
režim.
Radbruhova
formula
(1946),
znamenito
pravno
nacelo
koje
se
uzima
kao
kljucno
za
post-autoritarna
društva,
kaže
da
je
nacelo
pravne
sigurnosti
toliko
važno
da
se
valja
privremeno
pridržavati
i
propisa
prethodnog
nedemokratskog
režima
(do
usvajanja
novih),
osim
ako
su
oni
izrazito
nepravednog
(tj.
zlocinackog)
karaktera.
Naši
upravljaci
-
od
Đindica
do
Živkovica
-
medutim,
vodeni
kratkorocnom
politickom
celishodnošcu,
bacali
su
pod
noge
Ustav
i
zakone
kada
god
im
se
to
cinilo
probitacnim.
Narocito
su
to,
kao
što
smo
videli,
radili
tokom
vanrednog
stanja.
Time
je
naneta
ogromna
šteta
ne
samo
pravnom
sistemu,
vec
i
celokupnom
demokratskom
poretku.
Cestim
kršenjem
Ustava
i
zakona
proizvedeno
je
stanje
opšte
pravne
nesigurnosti
i
atmosfera
permanentnog
vanrednog
(revolucionarnog)
stanja.
U
ovom
trenutku,
za
vlast
prakticno
više
ne
postoji
nikakvo
ogranicenje
u
vidu
Ustava
i
zakona.
Za
vlast
više
nema
nikakvih
pravila
koje
mora
poštovati,
ona
može
da
odluci
bukvalno
sve
-
da
je
za
usvajanje
novog
ustava
potrebna
prosta
vecina
u
parlamentu
a
da
je
za
njegovu
promenu
neophodna
dvotrecinska;
ili,
da
se
izbori
po
novom
ustavu
drže
istoga
dana
kad
i
referendum
o
njegovom
prihvatanju;
ili,
da
se
skupštinski
izbori
održavaju
ne
svake
cetvrte
vec
svake
pete
godine;
ili
da
se
skupštinski
izbori
održavaju
kad
god
se
godina
završava
sa
dvojkom
i
sedmicom;
ili,
da
izbora
uopšte
više
i
ne
bude…
Nažalost,
ovdašnja
kriticka
javnost,
koja
bi
trebalo
da
predstavlja
kocnicu
vlastodržackim
zloupotrebama,
danas
izgleda
slabija
nego
ikada.
Naime,
deo
kriticke
javnosti
iz
doba
Miloševica
u
meduveremnu
se
pretvorio
u
prave
apologete
postojece
vlasti.
Svi
ti
intelektualci,
analiticari
i
NGO
radnici
su,
ocigledno,
bili
u
opoziciji
Miloševicu
ne
što
je
ovaj
bio
autokrata,
vec
što
nije
delio
njihova
ideološka
uverenja.
Cim
su
na
vlast
došli
zastupnici
njima
bliske
ideologije,
izgubila
se
svaka
njihova
kriticnost
prema
vlasti
i
svaka
gadljivost
prema
državi
(tacnije,
prema
"srpskoj"
državi).
"To
je
naša
vlast
i
moramo
joj
verovati",
pevali
su
horski
sa
stranica
"Danasa",
zaboravljajuci
i
"lj"
od
ljudskih
prava.
Ti
isti
"human
rights"
borci
koji
su
ne
samo
stekli
ime
vec
i
imetak
od
Miloševicevog
gaženja
elementarnih
sloboda,
sada
su
preko
noci
promenili
plocu
i
odjednom
zapevali
o
"državnom
ineteresu",
"ugroženosti
poretka"
i
"spasu
države
i
naroda"!
(Izuzetak
su
valjda
bili
jedino
Nataša
Kandic
i
Fond
za
humanitarno
pravo,
koji
su
nastavili
da
pošteno
rade
svoj
posao.)
U
takvoj
atmosferi,
u
kojoj
su
vecina
javnih
glasila
ili
pod
neposrednom
kontrolom
vladajuce
interesne
klike,
ili
pod
dominantnim
uticajem
reformistickih
"intelektualaca,
analiticara
i
NGO
radnika",
autoritarni
elementi
u
vlasti
dobili
su
priliku
da
citav
sistem
isprazne
od
demokratske
sadržine.
Kada
u
sistemu
ne
postoji
slobodna
javnost,
nezavisno
sudstvo,
parlamentarna
kontrola
vlade
i
slobodni
izbori,
na
njega
možete
lepiti
i
najsjajnije
"made
in
EU"
nalepnice,
on
ce
i
dalje
ostati
tipican
nedemokratski
sistem.
Od
elite
koja
je,
tokom
vanrednog
stanja
izvršila
svojevrsno
antidemokratsko
prepariranje
sistema,
od
elite
koja
je
toliko
puta
do
sada
pokazala
svoje
cudnovato
autoritarne
nagone,
može
se
ocekivati
da
ce
istim
pravcem
nastaviti
i
nakon
22.
aprila,
tj.
nakon
formalnog
ukidanja
vanrednog
stanja.
6.
Što
naša
oligarhija
tim
pravcem
vec
nije
mnogo
dalje
odmakla
izgleda
da,
nažalost,
nije
stvar
njene
samokontrole,
ili
snage
demokratskih
ustanova,
ili
delovanja
kriticne
javnosti.
To
da
se
Vlada,
tokom
vanrednog
stanja,
u
poslednjem
trenutku
zaustavljala
baš
kada
se
cinilo
da
taj
autoritarni
Rubikon
samo
što
nije
preden,
vecina
nezavisnih
beogradskih
analiticara
ocenjuje
samo
kao
rezultat
snažnog
pritiska
zapadnih
diplomatskih
predstavnika.
Vladajucoj
eliti
u
Srbiji
veoma
je
stalo
do
imidža
"proevropskih
politicara",
kao
i
do
podrške
Zapada.
Stoga
su
ljudi
iz
Vlade
morali
da
suspregnu
svoje
nagone
i
da
odustanu
od
svojih
gotovo
predatorskih
planova.
Srbiju
su
od
Cedine
i
Živkoviceve
"gvozdene
metle"
-
izraz
koji
je
toliko
boljševicki
da
ga
je
teško
tacno
prevesti
na
engleski
-
po
svemu
sudeci
spasli
upravo
anglofonski
ambasadori.
Oni
su,
imajuci
poprilicno
iskustva
sa
usijanim
balkanskim
glavama
i
njihovim
gvozdenim
metlama,
ovdadšnjim
momcima
jednostavmno
rekli
šta
smeju
a
šta
ne
smeju
da
rade.
I
momci
su
ih
poslušali.
I
premda
je
to
samo
po
sebi
vec
izvestan
napredak
u
odnosu
na
Miloševica,
ako
su
strani
ambasadori
ostali
glavna
zaštita
srpske
demokratije
onda
njena
perspektiva
ne
deluje
baš
najsvetlije.
Borba
za
uspostavljanje
demokratskog
društva
u
Srbiji
ne
može
se
svesti
samo
na
borbu
sa
organizovanim
kriminalom,
ili
borbu
protiv
ostataka
Miloševicevog
režima.
Demokratsko
društvo
podrazumeva
i
bezuslovno
poštovanje
odredenih
standarada
o
ljudskim
pravima,
stabilan
pravni
sistem,
ravnotežu
tri
grane
vlasti
i
smenjivanje
vladajucih
elita
slobodnim
i
poštenim
izborima.
Nažalost,
malo
od
toga
u
Srbiji
vec
sada
postoji.
Pred
srpskim
društvom
je
dug
put
do
uspostavljanja
stabilnog
demokratskog
sistema.
Na
tom
putu,
svakako
da
su
od
nemalog
znacaja
saveti
i
podrška
prijateljskih
zapadnih
vlada.
Ali,
šta
ako
je
njihova
pažnja
i
dalje
fiksirana
na
saradnju
Srbije
sa
Haškim
tribunalom?
Šta
ako
su
njima
Mladic
ili
Šljivancanin
u
Hagu
važniji
nego
sve
demokratske
institucije
u
Srbiji
zajedno?
Šta
ako
ce
oni
zbog
toga
-
ili
kakvog
drugog
slicnog
instrumentalnog
razloga
-
biti
spremni
da
otrpe
i
ovdašnje
antidemokratske
zakone
donesene
u
doba
vanrednog
stanja,
i
sprdnju
sa
novim
ustavom,
i,
možda,
kakav
"izborni
nestašluk"
naše
reformske
i
proevropske
vlasti?
Bez
obzira
na
svu
zahvalnost
koju
moramo
osecati
prema
našim
zapadnim
prijateljima
-
jer
su
nas
njihove
intervencije
kod
ovdašnjih
vlasti
nesumnjivo
spasile
od
veceg
zla,
demokratija
u
Srbiji
je
ipak
stvar
domacih
snaga
i
domace
demokratske
javnosti.
Ako
uspemo
da
objektivno
sagledamo
sve
posledice
zakonodavnog
rada
naše
vlasti
tokom
vanrednog
stanja,
i
ako
uspemo
da
se
otrgnemo
od
naše
hipnoticke
zaslepljenosti
reformistickim
mantranjima
sadašnje
vlasti
(da
vidimo
malo
šta
rade,
ne
samo
koju
pricu
pricaju),
ima
nade
da
Srbija
dode
do
pristojne
demokratije.
Ako,
pak,
nastavimo
samo
da
gledamo
ko
je
na
vlasti,
a
ne
i
kako
se
ti
vlastodršci
odnose
prema
demokratskim
institucijama,
i
ako
cekamo
na
potvrdu
iz
stranih
ambasada
ili
ovdašnje
kancelarije
OEBS-a
da
bismo
i
mi
povikali
da
Vlada
gazi
ljudska
prava
i
slobode,
onda
Srbija
ne
samo
da
nikada
nece
videti
demokratiju.
Srbija
teško
da
ce
ikada
videti
i
Evropu.
hronika
vesti (arhiva)