Ljudi
iz
nauke
koji,
s
jedne
strane,
bivaju
proglašeni
najdoslednijim
kritičarima
aktuelne
vlasti,
s
druge
-
iz
same
vlasti
dakle
-
zlonamernim
kritičarima,
a
s
treće
salonskim
fašistima
imaju
bar
retko
zadovoljstvo
da
su
njihove
ideje
izašle
iz
uskih
krugova
naučnih
polemika
i
postale
relevantna
društvena
činjenica.
Sociolog
Slobodan
Antonić,
predavač
teorije
društvene
strukture
na
Filozofskom
fakultetu
u
Beogradu,
jedan
je
od
takvih
naučnika.
Iako
je
u
stručnim
krugovima
njegova
doktorska
disertacija
(1995)
tumačena
kao
završno
uobličavanje
jedne
nove
sociološke
discipline
u
Srbiji
-
istorijske
sociologije
-
njegovi
tekstovi
poput
knjige
Zarobljena
zemlja
(Srbija
za
vlade
Slobodana
Miloševića,
2002),
koja
je
proglašena
„najozbiljnijom
i
najpotpunijom
istorijom
Miloševićeve
Srbije“,
predstavljaju
vrednu
literaturu
koja
se
koristi
i
široko
izvan
naučnih
krugova.
Iako
mu
je
u
štampi
treća
knjiga
Sporovi
o
održivosti
demokratije
u
Srbiji,
Antonić
radi
na
novom
delu
u
kome
opisuje
elite
i
institucije
u
postmiloševićevskoj
Srbiji.
Izvan
svojih
knjiga,
Antonić
važi
za
jednog
od
najpouzdanijih
i
najzanimljivijih
analitičara
savremenih
političkih
kretanja
u
Srbiji,
čije
ideje
redovno
odlikuju
originalnost
i
naučna
utemeljenost.
O
svojoj
ulozi
političkog
analitičara,
kojom
je
stekao
širu
popularnost,
kaže
da
je
„tipični
proizvod
postmiloševićevske
politike“.
-
Do
5.
oktobra
-
kaže
Antonić
-
postojali
su
sociolozi,
politikolozi,
profesori,
novinari...
Od
tada
postoje
samo
politički
analitičari.
Oni
su
izgleda
deo
sistema
-
političari
nešto
urade,
politički
analitičari
prokomentarišu,
novine
to
objave,
i
sve
lepo
funkcioniše
u
našoj
demokratiji.
Koliko
je
u
kontekstu
„političke
analitike“
izražen
balans
te
dve
reči?
-
Nezgodno
je
što
taj
kontekst
često
ume
da
bude
više
politički
nego
analitički.
Recimo,
odmah
po
ukidanju
vanrednog
stanja
Politika
je
objavila
članak
sa
izjavama
trojice
analitičara.
Bio
sam
jedan
od
njih,
i
ponešto
sam
zakerao
oko
kršenja
Ustava
i
ljudskih
prava.
Druga
dvojica
-
Zoran
Lutovac
i
Stevan
Lilić
tvrdili
su
da
je
za
vreme
vanrednog
stanja
sve
bilo
u
najboljem
redu.
Meni
je
sve
to
skupa
izgledalo
pomalo
neozbiljno.
Lutovac
je
odličan
politikolog,
ali
je
funkcioner
DS,
dakle
glavne
vladine
stranke,
i
još
pri
tome
savetnik
samog
premijera.
A
profesor
Lilić
je
funkcioner
druge
vladine
stranke
-
DC
-
i
njen
predstavnik
u
različitim
političkim
telima.
Kako
onda
njih
dvojica
uopšte
mogu
da
kažu
bilo
šta
drugo
od
onoga
što
čujemo
od
vladinih
funkcionera?
Kad
je
reč
o
balansu,
neki,
s
druge
strane,
tvrde
da
su
vaši
stavovi
prema
vanrednom
stanju
slični
onima
iz
DSS.
Jesu
li
i
oni
politički?
-
To
jeste
na
prvu
loptu
tačno,
ali
postoji
i
jedna
suštinska
razlika.
Ja
nisam
član
te
stranke,
pa
moje
mišljenje
ne
podleže
nikakvoj
profesionalnoj
ili
stranačkoj
disciplini.
Mogao
sam
da
iznesem
potpuno
suprotno
mišljenje
od
onoga
koje
sam
izrekao.
Recimo,
ono
koje
su
zastupali
Lutovac
i
Lilić.
Zbog
toga
ne
bih
pretrpeo
baš
nikakve
profesionalne
ili
lične
konsekvence.
Moj
sutrašnji
dan
bi
bio
u
dlaku
isti
kao
i
obično.
Zamislite,
međutim,
šta
bi
se
desilo
da
su
kolege
Lutovac
i
Lilić
rekli
nešto
drugo?
Recimo,
da
za
vreme
vanrednog
stanja
sve
baš
i
nije
bilo
u
najboljem
redu.
Da
li
bi
i
njihov
naredni
dan
bio
isti
kao
inače?
Ipak
se
tu
ne
radi
o
političkim
stavovima,
već
o
stručnim
pitanjima.
Ne
možete
biti
stručnjak
za
politiku
ili
pravo,
a
ne
videti
tako
očigledna
kršenja
ustavnosti
i
elementarnih
ljudskih
prava
kao
što
su
bila
kod
nas
tokom
vanrednog
stanja.
I
ja
sam
siguran
da
i
kolege
Lutovac
i
Lilić
to
vide.
Jedino
što
su
se
oni
našli
u
stupici
tipičnog
„sukoba
interesa“.
A
u
takvu
stupicu
su
ih,
mislim
bez
ikakve
potrebe,
doveli
novinari.
Poznato
mi
je
da
jednu
grupu
političara
u
srpskoj
vlasti
jako
nerviraju
vaše
analize.
Da
li
su
nalazili
načina
da
vam
to
stave
do
znanja?
-
Ministar
Vladan
Batić
je
u
emisiju
Utisak
nedelje,
u
kojoj
smo
zajedno
gostovali,
doneo
čitavu
fasciklu
mojih
izjava
i
analiza.
Sve
kompjuterski
isprintano
i
ispodvlačeno
različitim
bojama.
To
me
je
još
jednom
uverilo
da
se
u
vladi
štampa
pomno
i
sistematski
prati
-
što
i
jeste
posao
odgovorne
vlade.
Problem
je,
međutim,
u
tome
kako
vlada
doživljava
kritike.
Batić
me
je
tada
optužio
da
njega
i
vladu
kritikujem
samo
zato
što
sam,
navodno,
član
DSS.
To
vam
je
tipično
razmišljanje
našeg
vlastodršca.
On
veruje
da
ga
ne
kritikujete
zato
što
ste
samostalno
zaključili
da
vlada
loše
radi.
On
misli
da
ga
kritikujete
samo
zato
što
ste
takav
nalog
dobili
od
njegovih
političkih
suparnika.
U
toj
stvari
se
kod
nas
od
doba
Miloševića
malo
toga
promenilo.
I
Milošević
je
verovao
da
njegovu
politiku
mogu
da
kritikuju
samo
izdajnici
i
strani
plaćenici.
Kada
je
shvatio
da
i
drugi
svet
tako
misli,
ostao
je
bez
vlasti.
Bojim
se
da
su
naši
politički
upravljači
u
opasnosti
da
se
tako
šta
i
njima
desi.
Pisali
ste
o
tri
propale
modernizacije
Srbije
u
19.
i
20.
veku.
Da
li
ovo
vreme
možemo
smatrati
četvrtom
modernizacijom?
Koje
su
njene
prepreke
i
koje
su
njene
šanse?
-
Modernizacija
Srbije
je
naš
ključni
politički
projekat
tokom
protekla
dva
veka.
Bila
su
tri
talasa
modernizacije.
Prvi,
nakon
sticanja
potpune
nezavisnosti,
1878.
godine,
pa
negde
do
Balkanskih
ratova.
Drugi
talas
je
bio
pred
Drugi
svetski
rat,
i
predvodio
ga
je
Milan
Stojadinović.
I
treći
talas
je
Titova
modernizacija,
koja
se
završava
krajem
70-ih.
Nažalost,
svi
ti
talasi
završeni
su
neuspehom.
Nerešeno
državno-nacionalno
pitanje
dovodilo
je
do
ratova
koji
su
potirali
sva
prethodna
dostignuća
modernizacije.
Tako
možemo
reći
da
je
danas
Srbija,
nažalost,
u
istorijsko-političkom
smislu
tačno
tamo
gde
je
bila
1878.
godine.
Ona
još
uvek
želi
da
se
„evropeizuje“,
da
postane
nalik
drugim
uspešnim
evropskim
zemljama.
Koje
su
karakteristike
ove
četvrte
modernizacije?
-
Modernizacija
i
evropeizacija
Srbije
zbilja
je
važan
projekat.
I
kada
je
Zoran
Đinđić
upozoravao
da
ova
generacija
ima
šansu
koju
mora
da
iskoristi,
bio
je
sasvim
u
pravu.
Propustimo
li
ovaj
istorijski
trenutak
da
se
priključimo
klubu
uspešnih,
ne
verujem
da
ćemo
sličnu
priliku
dobiti
do
konca
veka.
Već
sada
se
u
EU
javlja
zasićenost
pridošlicama.
A
ako
su
tačne
prognoze
pojedinih
makroekonomista,
da
nakon
2015.
godine
svetsku
privredu
očekuje
ozbiljna
recesija,
interesovanje
i
strpljenje
Evrope
za
Srbiju
za
desetak
godina
sasvim
će
nestati.
Bojim
se
da
će
se
u
tom
slučaju
prva
sledeća
prilika
za
ulazak
Srbije
u
„prvu
ligu“
otvoriti
tek
nakon
2030.
godine.
Tada
se,
naime,
može
očekivati
ponovni
početak
uzlazne
faze
Kondratijeve
krive
svetske
ekonomije.
Imate
li
utisak
da
je
vlast
u
Srbiji
svesna
toga?
-
Imam
utisak
da
većina
naših
političara
nije
preterano
svesna
ozbiljnosti
tog
zadataka
i,
rekao
bih,
ma
koliko
to
patetično
zvučalo,
svoje
istorijske
odgovornosti.
Čak
je
i
Đinđić,
koji
je
instiktivno
osećao
važnost
trenutka,
čitavu
stvar
često
instrumentalizovao
prikazujući
sebe
i
svoju
vladu
kao
jedinu
modernizacijsku
opciju
u
današnjoj
Srbiji.
Setite
se
samo
njegovih
pretnji
da,
ako
mu
vlada
padne,
ode
Srbija
nazad
u
Aziju.
No,
Đinđić
je
makar
imao
nekakvu
viziju,
dok
mi
se
čini
da
njegovi
naslednici
na
vlasti
imaju
samo
đinđićevsku
„pragmatičnost“.
Kao
da
se
njihova
politička
vizija
završava
sa
njihovim
ministarskim
foteljama.
Šta
može
da
bude
političko
rešenje
da
se
ne
propusti
taj
talas
modernizacije?
-
Mislim
da
je
krajnje
vreme
da
se
oko
dovršenja
modernizacije
i
evropeizacije
Srbije
postigne
jedna
vrsta
istorijskog
dogovora
političke
elite.
Moji
prijatelji
iz
intelektualnog
kruga
u
kojem
se
krećem
i
ja
često
sanjamo
o
istorijskom
sporazumu
DS,
DSS
i
G17
plus.
Ali,
bojim
se
da
od
toga
malo
šta
može
da
bude.
I
sva
je
prilika
da
će
za
koju
deceniju
neki
drugi
naučnici
pisati
o
četvrtom
neuspelom
talasu
modernizacije
u
Srbiji.
Koliko
bi
ustavna
reforma
mogla
da
bude
temelj
modernizacije,
a
koliko,
u
slučaju
nepovoljnih
rešenja,
njena
kočnica.
-
Upravo
bi
novi
ustav
trebalo
da
bude
jedan
od
rezultata
tog
istorijskog
dogovora.
Međutim,
pogledajte
šta
se
sa
ustavom
dešava.
Vladajućoj
eliti
je
važnije
da
ima
potpunu
kontrolu
nad
donošenjem
ustava
kako
bi
promenila
način
izbora
predsednika
i
time
presekla
put
Koštuničinoj
pobedi
na
predsedničkim
izborima,
nego
što
joj
je
stalo
do
sklapanja
tog
temeljnog
društvenog
ugovora.
Demokratski
ustav
i
jeste
jedna
vrsta
društvenog
ugovora.
Zato
su
elementi
konsenzusa
njegovog
donošenja
veoma
bitni.
Ne
raspisuju
se
uzalud
izbori
za
ustavotvornu
skupštinu.
Ti
izbori
znače
da
se
birači
kod
glasanja
ne
rukovode
socijalnim
ili
ekonomskim
obećanjima
stranaka
kao
kod
„običnih“
izbora,
već
prvenstveno
njihovim
ustavnim
projektima.
Takođe,
dvotrećinska
skupštinska
većina
i
naknadna
potvrda
na
referendumu
javni
su
dokaz
da
je
društveni
konsensus
postignut.
Međutim,
ako
vi
odredite
da
novi
ustav
donosi
skupština
izabrana
na
jednom
sasvim
drugom
političkom
pitanju,
skupština
koja
i
sama
više
ne
odražava
stvarno
političko
raspoloženje
građana,
i
još
odredite
da
se
ustav
donosi
običnom
većinom
i
sa
tipičnim
fasadnim
referendumom,
onda
od
istinskog
demokratskog
ustava
malo
šta
može
da
bude.
Da
li
uočavate
još
veći
uticaj
stranaca
u
Srbiji
posle
atentata
na
Đinđića?
Kako
opisujete
taj
uticaj?
-
Mnogi
ozbiljni
ljudi
veruju
da
su
danas
u
Srbiji
američki
i
britanski
ambasador
moćniji
od
bilo
kog
ovdašnjeg
političara.
Vele
da
se
Montgomeri
i
Kroford
pitaju
kod
većine
važnih
stvari,
i
da
je
njihova
reč
presudna.
Naravno
da
to
i
nije
sasvim
rđavo
u
pojedinim
slučajevima.
Recimo,
imam
utisak
da
su
tokom
vanrednog
stanja
upravo
njihove
intervencije
spasle
Srbiju
od
kriminalizacije
opozicije
i
stvaranja
nekakvih
novih
ideoloških
komisija.
Mislim
da
su
zapadne
ambasade
tada
odigrale
važnu
ulogu
u
zaštiti
elementarnih
ljudskih
prava
i
demokratije
u
Srbiji.
Jer,
da
je
bilo
po
našim
ministrima,
ali
i
po
većini
ovdašnjih
NVO,
vanredno
stanje
bi
i
do
dan-danas
bilo
na
snazi.
Setite
se
samo
izjava
ministara
o
tome
kako
se
narod
ne
boji
vanrednog
stanja
i
kako
je
našim
ljudima
najveća
briga
u
životu
da
vanredno
stanje
slučajno
ne
bude
ukinuto.
Ili
pisma
22
NVO
u
kojem
se
oduševljeno
aplaudira
merama
vanrednog
stanja
-
čak
i
ako
one
uključuju
beskrajan
policijski
pritvor
ili
zabranu
svakog
štrajka.
Međutim,
ako
našu
vlast
treba
da
krote
strani
ambasadori,
a
ne
ustav,
zakoni
i
demokratska
javnost,
onda
sa
ovdašnjim
društvom
nešto
duboko
nije
u
redu.
To
je
istinsko
političko
maloletništvo,
za
koje
je,
kako
to
lepo
veli
Kant,
upravo
„maloletnik“
najviše
kriv.
U
ovom
slučaju,
glavni
krivac
za
naše
maloletništvo
su
društvene
elite
-
dakle,
ne
samo
političke.
One
i
dalje
funkcionišu
po
načelu
„prijatelj
-
neprijatelj“.
Demokratija,
tolerancija,
ljudska
prava
i
slično
rezervisani
su
samo
za
„prijatelja“.
A
to
znači
za
istomišljenika.
„Neprijatelj“
se
ima
isključiti
iz
svih
vrednosti.
Onoliko
više
koliko
drugačije
misli.
Kako
opisujete
konstelaciju
političkih
snaga
u
Srbiji
posle
vanrednog
stanja?
Kada
biste
mogli,
na
koga
biste
se
u
ovom
trenutku
kladili?
-
Možda
ćete
se
iznenaditi,
ali
u
ovom
trenutku
moj
favorit
je
Zoran
Živković,
i
to
ne
samo
u
smislu
da
onaj
ko
je
na
vlasti
uvek
ima
značajnu
prednost
u
trci
za
moć.
Jednostavno,
mislim
da
je
Živković
manja
opasnost
za
demokratiju
od
svojevremeno
Đinđića,
a
da
za
Srbiju
može
da
uradi
bar
isto
toliko
koliko
i
on,
ako
ne
i
više.
S
takvom
tvrdnjom
bi
se
i
sam
Živković
teško
složio?
-
Đinđić
je
bio
izuzetno
talentovan,
ali
i
izuzetno
ambiciozan
i
lukav
političar.
Bio
je
pravi
politički
zavodnik.
Baš
kao
i
Milošević.
Samo
što
je
Milošević
uspešno
zavodio
mase,
dok
je
Đinđić
zavodio
elitu.
Pogledajte
samo
šta
se
sve
pisalo
u
listu
Danas
nakon
Đinđićeve
sahrane.
On
ne
samo
da
je
poređen
s
Kenedijem,
već
je
u
jednom
trenutku
upoređen
i
sa
samim
Isusom
Hristosom!
I
ta
poređenja
su
pravljena
sasvim
iskreno,
ona
nisu
bila
rezultat
nikakve
narudžbine
iz
vlade.
Zašto
je
Đinđić
bio
politički
zavodnik?
-
Zavodnički
talenat
se
ogleda
u
tome
da
žrtva
više
veruje
zavodnikovim
rečima
nego
sopstvenim
očima.
Ima
jedna
scena
u
Mocartovom
Don
Žuanu.
Dolaze
dve
žene
zahtevajući
da
im
jasno
kaže
koju
od
njih
voli.
Don
Žuan,
međutim,
svakoj
kaže
isto:
„Ja
samo
tebe
volim,
a
onoj
drugoj
moram
da
kažem
da
je
volim
pošto
je
luda,
inače
će
svašta
da
uradi“.
Obe
čuju
šta
Don
Žuan
govori
onoj
drugoj.
I
obe
veruju
da
Don
Žuan
upravo
njoj
govori
istinu,
a
da
onu
drugu
laže.
Njegova
pojava,
njegove
reči
su
tako
lepe
da
im
se
veruje
više
nego
sopstvenim
očima.
Nešto
od
tog
talenta
posedovao
je
i
Đinđić.
On
je
uvodio
veronauku
u
škole,
završavao
Hram
svetog
Save,
povezivao
rešenje
pitanja
Kosova
sa
Republikom
Srpskom,
pretio
da
će
tražiti
ratnu
odšetu
od
Hrvata
i
Bosanaca...
Šta
je
bio
bilans
tog
zavođenja?
-
U
zemlji
slabih
demokratskih
institucija,
jaki
političari
lako
otkližu
u
autokratiju.
I
sam
Đinđić
se
nije
preterano
trudio
da
ojača
demokratske
ustanove.
Naprotiv,
sistematski
ih
je
slabio,
pa
i
rušio
čim
bi
mu
se
našle
na
putu.
Setimo
se
samo
onog
skandala
s
oduzimanjem
mandata.
Pri
svemu
tome,
učinak
Đinđićevog
konkretnog
rada
na
reformisanju
Srbije
bio
je
više
nego
skroman.
Vratimo
se
vašem
„klađenju“
na
Živkovića.
-
Upravo
zato
što
nema
Đinđićev
zavodnički
talenat,
Živković
može
da
bude
dobro
rešenje.
On
objektivno
nema
te
kapacitete
a
onda
ni
ambicije
da
ceo
sistem
vlasti
uređuje
prema
sebi,
kao
što
je
to
Đinđić
činio.
Nije
ponesen
virtuoznošću
u
političkim
borbama
jer
Đinđić
je
zbilja
virtuozno
uklanjao
svoje
političke
suparnike
-
Mićunovića,
Miloševića,
Koštunicu,
Labusa...
Okružen
Đinđićevim
mitom,
a
i
sam
donekle
verujući
u
njega,
Živković
će
po
svoj
prilici
vredno
da
radi
kako
bi
ostvario
Đinđićeve
ideale.
I
uopšte
nije
nemoguće
da
on
pri
tome
nešto
zbilja
vredno
i
ne
uradi.
Baš
zbog
inferiorne
uloge
„Uroša
nejakog“,
on
će
daleko
više
od
Đinđića
slušati
tuđe
savete,
bilo
domaće,
bilo
strane.
Više
će
prezati
od
kritika,
što
znači
da
će
više
poštovati
javnost
i
demokratske
norme.
Verujte
mi,
bude
mi
ga
često
i
žao,
to
je
kao
da
vam
devojka
stalno
na
nos
nabija
vrline
bivšeg
mladića,
a
vi
to
prihvatate
jer
i
sami
verujete
da
je
on
bio
bolji
„frajer“
od
vas.
No,
objektivno
gledano,
ako
je
Đinđić
bio
Kenedi,
Živković
lako
može
da
bude
Džonson.
A
za
ovoga
vele
da
je
realno
bio
bolji
predsednik
od
Kenedija,
jer
je
uspeo
da
sprovede
ono
o
čemu
je
Kenedi
uglavnom
samo
pričao.
Samo
što
ta
činjenica
nije
nimalo
okrnjila
mit
o
Kenediju.
-
Sudbina
takvih
političara
kao
što
su
Džonson
i
Živković,
kada
je
reč
o
priznanju
i
poštovanju
društvene
elite
koja
daje
ton
javnosti,
sasvim
je
nezavidna.
Ako
Živković
doživi
neuspeh,
ako
njegova
stranka
počne
da
tone,
ako
se
vlada
raspadne,
ili
ako
politika
reformi,
kakva
se
vodi,
propadne,
svi
će
reći
-
pa
šta
smo
drugo
i
mogli
da
očekujemo
od
jednog
mediokriteta,
eh,
samo
da
je
ostao
Đinđić,
sve
bi
bilo
drugačije...
A
ako
njegova
stranka
dobije
na
izborima,
ako
održi
vladu
i
ako
modernizacija
Srbije
uspe
-
a
za
ovo
poslednje
se
već
sada
može
reći
da
bi
bilo
ravno
istinskom
podvigu
-
Srbija
neće
biti
puna
Živkovićevih
nego
Đinđićevih
spomenika.
Svi
će
onda
govoriti
-
lako
je
bilo
sve
to
učiniti
kada
je
onaj
divan
čovek
Đinđić
već
bio
uradio
najvažniji
deo
posla.
Da
li
je
politika
Vojislava
Koštunice
politika
propuštene
šanse?
-
Danas
je
nekako
opšte
mesto
u
Srbiji
kako
je
Koštunica
mogao
mnogo
više
da
uradi,
a
nije.
Ali,
kada
pitam
-
šta
je
to
konkretno
Koštunica
propustio
da
uradi,
čujem
uglavnom
predloge
koji
se
svode
na
kršenje
ustava
ili
politički
makijavelizam.
Možda
bi
za
Koštunicu,
pa
i
za
sve
nas,
bilo
bolje
da
je
on
bio
ekspeditivniji
i
lukaviji,
da
je
„vizantijski“
veštije
igrao
političku
igru.
Ali,
onda
on
ne
bi
bio
Koštunica.
Nemojte
grditi
„bentlija“
što
u
njemu
ne
možete
prevoziti
pesak
i
šljunak,
za
to
vam
služi
kamion.
Koštunica
je
za
Srbiju
dragoceni
političar,
baš
zbog
te
njegove
staromodnosti
u
shvatanju
zakona
i
morala,
i
on
svakako
ima
svoje
mesto
u
jednoj
demokratskoj
politici.
Gde
vidite
njegovo
mesto?
-
Zamislite
da
su
ovi
naši
iz
DS,
G17
plus
i
DSS
pametniji
nego
što
jesu,
i
da
stvarno
sklope
konsenzus
o
modernizaciji
i
evropeizaciji
Srbije.
Zašto
Koštunica
ne
bi
mogao
da
bude
predsednik
Republike,
Živković
premijer,
Dinkić
guverner
Narodne
banke
a
Labus
glavni
predstavnik
Srbije
u
EU?
Za
sve
njih
ima
mesta,
i
svaki
profil
političara
može
da
bude
od
koristi
Srbiji
samo
ako
se
taj
političar
postavi
gde
treba.
Ali
čim
ga
malo
pomerite,
on
odmah
deluje
groteskno.
Živković
kao
guverner
Narodne
banke?
Ili
Koštunica
kao
premijer?
Ali,
ako
bi
oni
došli
gde
im
je
mesto,
Srbija
bi
zaista
brže
hitala
ka
Evropi.
Nažalost,
isuviše
je
rivaliteta,
pa
i
lične
omraze
među
našim
liderima
da
bi
mogli
racionalno
da
razmišljaju.
Čak
smo
se
i
mi
u
demokratskoj
javnosti
odveć
podelili
i
posvađali
da
bismo
mogli
iskreno
zaleći
za
ideju
istorijskog
dogovora.