Marijana Milosavljević
Politika - Lomača za srpske veštice
>>
reakcije na tekst
“Naš
posao je da štitimo manjinu i žao mi je što to neki ne mogu da istrpe.
A da sad kažem ono što sam govorila a mediji uporno preskakali,
ne pada mi na pamet. To bi ličilo na pravdanje pred ljudima
koji hoće da dokažu da smo veštice. Osećamo se kao da
smo pred Velikim inkvizitorskim sudom”, kaže Biljana Kovačević-Vučo
Uvrežilo se mišljenje da su Nataša Kandić,
Sonja Biserko i Biljana Kovačević-Vučo među
najborbenijim zaštitnicama ljudskih prava na Balkanu. Uvek spremne
da zgrome sve fašiste i sve nacionaliste ma gde oni bili ali nekako
ne stižu jer je takvih, po njihovom mišljenju, među Srbima
neočekivano mnogo. Odavno su dijagnostikovale bolest koju je
prihvatio i elitni svetski konzilijum stručnjaka: inficirani
smo malignim nacionalizmom i to ne samo građani nego i elita.
Humanost im ne dozvoljava da otvoreno kažu ali bolesnici iz njihovog
nepomirljivog stava već mogu da naslute da se bolest otela
kontroli. Da je neizlečiva. To potvrđuju i njihovi godinama
istovetni izveštaji u kojima se kaže da se manjine u Srbiji sistematski
progone, da se izbeglice diskriminišu, žene zlostavljaju dok Romi
i Jevreji najgore prolaze: em ih maltretiraju, em ih isteruju...
I snovi. Snovi o Velikoj Srbiji još uvek iscrpljuju naše nacionalno
biće.
Posle etničkog čišćenja
na Kosovu čije su žrtve bili Srbi, javnost je očekivala
od uvek budnih zaštitnica ljudskih prava da čuje makar sličnu
stručnu dijagnozu. Jer, učinilo im se da su Albanci počeli
da liče na njih. Kako se to nije dogodilo, deo javnosti
je cepidlački počeo da kritikuje njihove maglovite izjave
jer se ranije po toj osobini nisu isticale. Mnogi pominju dvostruke
kriterijume i neprincipijelnost da osvedočene aktivistkinje
protiv srpskog nacionalizma nerado dešifruju onaj koji nije srpski.
I sve se češće može čuti da su prijateljice svih
naroda osim sopstvenog. Šta one na sve učestalije prozivke
kažu?
“Nikad se protiv nas koji se borimo
za ljudska prava nije vodila ovakva kampanja kakva se vodi sada.
Vrhunac je dostigla u NIN-u tekstom Bogdana Tirnanića (Misli
na tekst: “Ako ideš ženama, ponesi bič” - 25.03.2004) gde je
on pozvao na linč. Na tekst te bitange kojim poziva da nas
ubiju, niko ne reaguje iako bi Tirnanić morao da bude kažnjen.
Na delu je klasična hajka”, kaže Biljana Kovačević-Vučo,
direktorka Komiteta pravnika za ljudska prava. “Naš posao je da
štitimo manjinu i žao mi je što to neki ne mogu da istrpe. A da
sad kažem ono što sam govorila a mediji uporno preskakali, ne pada
mi na pamet. To bi ličilo na pravdanje pred ljudima koji hoće
da dokažu da smo veštice. Osećamo se kao da smo pred Velikim
inkvizitorskim sudom.”
Prema rečima naše sagovornice,
ljudi koji njoj i njenim koleginicama hoće da presuđuju,
Srbe na Kosovu su stavili u drugi plan jer im je bio “jači
zločinački poriv da zapale džamiju”. Kaže da ukoliko država
ne primećuje da je to užasan zločin koji pre svega Srbe
stavlja u gori položaj, pristaje na etiketu antisrpkinje. “Ne pada
mi na pamet da izađem na Terazije i bilo koga uveravam kako
volim Srbe. Za to imaju Branu Crnčevića, Bogdana Tirnanića,
Tijanića”...
Skoro 15 godina unazad Biljana Kovačević-Vučo
štiti ljudska prava. Na pitanje kako objašnjava upornu nevericu
dela javnosti u sopstvenu objektivnost, kaže: “Mediji dokazuju da
nemamo nikakvu podršku, što je čista laž. Ta laž je opasno
oružje u rukama medija. Mislim da smo postali predmet napada baš
onda kada je postalo jasno da nismo takva manjina. Srbija ima jedna
ćutljivi deo građanstva koji potpuno razume šta se dešava
sa aspekta moderne i napredne države i ta Srbija je izašla na ulicu
kada je Zoran Đinđić ubijen. Mi imamo odličan
kontakt sa ljudima koji nam se obraćaju za pomoć. Jedino
loše kontaktiramo sa DB-om, KOS-om i prljavim novinarima.”
Kako procenjuje one koji kažu da je
način njenog rada sporan jer ne shvataju njene kriterijume
kada su žrtve u pitanju: “Reč je o frustriranim ljudima koji
nisu na vreme shvatili šta se u ovoj zemlji dešavalo i koji ne mogu
da se suoče sa svojim sopstvenim đubretom. Oni kroz nas
projektuju svoju sopstvenu prljavštinu.” Kada se susretnu, kako
se takvi ljudi ponašaju? Kaže da dobacuju: kučko, kurvo, jebem
ti mater, kad te dohvatim. Obično su to muškarci u grupi. “Mislim
da bi se bojali da su sami.” Kako reaguje? “Nekad iskuliram a nekad
se vratim i kažem ‘Šta hoćeš‘”. Kovačević Vučo
kaže da često nailazi na one koji je hrabre da izdrži.
U poslednje vreme često govori
da je atmosfera u društvu teža od one u Miloševićevom vremenu.
Zašto joj se tako čini? “Od kada je Milošević došao na
vlast, svaki novi dan osećam kao vrstu luksuza. A sada naročito.
Ja se, naravno, ne tresem od straha ali vidim da stvari idu u pogrešnom
pravcu. Manjinska vlada je uzela stvar u svoje ruke i neće
da dopusti disonantne tonove da se artikuliše onaj deo javnosti
koji Srbiji garantuje normalni put. Najgore je to što u Srbiji nema
vidljive solidarnosti.”
Hodnik zgrade Fonda za humanitarno pravo
oblepljen je plakatima na kojima piše: “Kosovo je Srbsko, bilo,
biće i ostaće - Srbija Srbima, Srbin za Srbina.” U vreme
demonstracija kad su se građani solidarisali sa Srbima na Kosovu,
jedna grupa je došla do zgrade Fonda u Avalskoj ulici. Nataša Kandić
ovako pokušava da objasni njihovo nezadovoljstvo sopstvenim radom.
U javnosti se najčešće pominje kako se Fond odnosio prema
događajima na Kosovu u vreme NATO bombardovanja. Za većinu
je apsolutno neprihvatljivo da neko ovde brani Albance, da objektivno
i dokumentovano govori o događajima na Kosovu: “To je posledica
dugogodišnjeg rasističkog odnosa prema Albancima. Kada je sklopljen
Kumanovski sporazum, mi smo nastavili da radimo ono što uvek praktikujemo
- okrenuli smo se novoj ugroženoj grupi-Srbima. Nije bilo lako skupljati
podatke, ni doći do porodica nestalih Srba ali smo sve to uspeli.
Ne treba zaboraviti da to država nikada nije uradila. Ali nama ne
opraštaju jer smo izneli istinu o Albancima i jer ona otkriva koliko
su institucije bile uključene u taj zločin, koliko je
albanskih civila ubijeno samo zato što ovde nikad nije postojao
odnos prema njima kao prema ljudima nego kao predmetima koje je
svako bio slobodan da uvredi, ubije. O tome kakvi smo, možda najbolje
svedoči činjenica da četiri godine mirno spavamo
pored leševa iz hladnjače.”
Kandić je ubeđena da su demonstranti
protestovali ispred zgrade Fonda jer je Fond Albance tretirao kao
ljude čija strana priče takođe postoji. Što se srpske
strane tiče, radnici Fonda su 17. marta završavali snimanje
stanja manjina na Kosovu za 2002. i 2003. godinu. Posle 17. marta
odlučili su da naprave poseban izveštaj o najnovijim događajima.
Gospođa Kandić se pre nekoliko dana vratila sa putovanja
donevši ogromnu dokumentaciju. “Mi u javnosti samo možemo da iznesemo
činjenice i da pomognemo političarima i međunarodnoj
zajednici da na objektivan način razumeju i vide šta se događa
na Kosovu.”
Da li je pogađaju optužbe koje
ovih dana pljušte na njen račun? “Ja ne živim sa etiketama
da sam izdajnik, plaćenik. Živim u najboljem miru sa onim što
radim. Etiketiranje potiče iz krugova koji sada kreiraju političku
atmosferu. Ali nije važno što ljudi sada ne misle lepo o meni, možda
će jednog dana misliti.” Na pitanje da li se posle svega pribojava,
Nataša Kandić odgovara: “Strah nije deo mog života. Na stalna
telefonska uznemiravanja više ne obraćam pažnju. Na ulici me
najčešće pitaju kako me nije sramota. Obično stanem
i polemišem. Tako se zbune i oni najagresivniji. Atmosfera danas
mnogo nalikuje na onu u vreme NATO bombardovanja.”
Što se budućeg rada tiče,
Fond će se najviše skoncentrisati na neophodnost suočavanja
sa prošlošću. Srbi, kaže naša sagovornica treba da preuzmu
odgovornost da su na njihovoj strani počinjeni najveći
zločini u poslednjem ratu.
“U ovom trenutku ima manje intelektualne
slobode nego što je to ikad ranije bilo. Kao da je cilj nove vlasti
da spreči svaku alternativu. U pitanju je jedna ogoljena borba
za interpretaciju prošlosti koja se posebno očitava preko Haga.
Oni žele da zavlada teza da se Jugoslavija raspala zbog secesije
i građanskog rata. Hoće da se sve relativizuje i da na
kraju ispadne da niko nije kriv ni za šta”, decidirana je Sonja
Biserko, direktorka Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji.
Organizacija Sonje Biserko se godinama unazad zdušno zalaže za denacifikaciju
našeg posrnulog društva i to takoreći od obdaništa. Evo, zbog
čega se i njoj čini da smo se vratili u priču sa
početka devedesetih godina prošlog veka: “Najnovija vlast je
pokušala da se na krivi način predstavi svetu. Kao da je konzervativne
orijentacije u evropskom smislu te reči. Ali, njen kadrovski
i ideološki potencijal čine četnici, ljotićevci,
justinovci, obrazovci, miloševićevci i šešeljevci. U toku je
neka vrsta puzeće restauracije s ciljem da se demontiraju reforme
Zorana Đinđića.”
Kao i njene prethodnice, Sonja Biserko
negira da je malo onih koji podržavaju njen rad: “To da nas građani
navodno ne vole, mišljenje je koje sugerišu mediji. S druge strane,
ovde ljudi svaki čas ulaze u potrazi za našim izdanjima koja
se začas razgrabe. I nemojte zaboraviti, mi smo obavili ogroman
strateški posao vezan za povratak izbeglica a taj projekat traje
i danas. Ja nisam videla Branu Crnčevića i ostale dežurne
patriote da su dočekivali izbeglice iz Hrvatske kako na početku
rata, tako i one posle ‘Oluje’. Mi smo odradili ogroman posao koji
država nije htela da radi.”
Ovaj novi talas hajke protiv nas nekoliko žena započeo
je sa početkom haškog suđenja. Sada nas određuje situacija
javnog linča. Društvo zasad ne pokazuje neku veliku solidarnost
U želji da porazi srpski nacionalizam
Sonja Biserko ne samo da je žarko podržala NATO bombardovanje nego
je zagovarala okupaciju i demilitarizaciju zemlje. Danas tvrdi da
nikada nije rekla ono što je “Njujork tajms” objavio. I naravno
da ne misli da preteruje kada je reč o razmerama srpskog nacionalizma:
“Nacionalizam ne jenjava, samo se izražava kroz različite i
nove forme. Mi to pratimo. Ja bih volela da to nije tako ali u toku
je radikalizacija društva. Uostalom, stvarnost nimalo ne opovrgava
naše tvrdnje i analize. S druge strane kritičari kažu da nismo
u pravu. Pa, neka dozvole da nismo u pravu, mi smo mala nevladina
organizacija.”
Na pitanje kakav društveni život vodi
i da li doživljava neprijatnosti, kaže: “Bilo je otvorenih pretnji
ali to je konstanta i čovek se prosto navikne. Ja ovde živim
jedan izolovan život. Ali kad sa uverenjem radite neki posao, onda
se ne obazirete.”
I zaista, sve naše sagovornice kao da
obasjava oreol svete misije koja im je dodeljena sa ciljem da nas
prosvetle. Kažu da to nema veze sa novcem. Sociolog Slobodan Antonić
smatra da je reč o velikoj ideologiji. I baš zbog svoje “velike
priče” ove žene zajedno sa Borkom Pavićević i njenim
Centrom za kulturnu dekontaminaciju vrlo su uticajne a njihove NVO
vrlo moćne. Organizacija kao što je, recimo, CESID, pripadaju
drugom ešelonu NVO jer nemaju “veliku” priču. Sagovornice NIN-a
kredibilitet su stekle u Miloševićevo vreme, njihovo mišljenje
se ceni i sluša. Ali, po mišljenju Antonića, one su veliki
deo tog kredibiliteta izgubile u vreme vanrednog stanja zajedno
sa Vojinom Dimitrijevićem, osnivačem Beogradskog centra
za ljudska prava.
“Tada se pokazalo da njihova borba za
ljudska prava ima izrazito političku dimenziju. Videlo se da
njima smeta kršenje ljudskih prava samo onda kada dolazi od nekoga
s kim se oni politički ne slažu. Čim dolazi od onih sa
kojima se politički slažu to više nije kršenje ljudskih prava.
Mislim da su uopšte izgubili kredibilitet da se predstavljaju kao
zaštitnici ljudskih prava. Umesto da to učine oni, stanje kršenja
ljudskih prava u zemlji zaustavili su tadašnji ambasadori Engleske
i Amerike.”
Malo je ozbiljnih ljudi koji će
negirati činjenicu da je naše društvo prošlo kroz težak i dugotrajan
totalitarni i autoritarni period te da zaista ima smisla razgovarati
o odgovornosti kako ličnoj tako i istorijskoj. “Ali, sa tim
njihovim viškom gorljivosti to prestaje da bude nešto što je funkcionalno,
što omogućava ozdravljenje društva, nego se pretvara u neku
novu vrstu nasilja, autoritarizma. Po njima, istina nije nešto što
se utvrđuje kroz procedure, kroz dijaloge, nego istina već
postoji i oni su posednici te istine. Svako ko misli drugačije,
ne samo da je u krivu, nego širi laži. A pošto mi treba da se oslobodimo
laži i starog zločinačkog sistema, onda sva druga mišljenja
treba ograničiti”, ocenjuje Antonić.
Najčešće, međutim, slušamo
žalbe onih koje apostrofira naš sagovornik u stilu da su njihovi
protivnici ekstremni. Ali, kao što postoje desničarski i nacionalistički
ekstremisti, tako postoje i levičarski. “Oni smatraju da je
narod nezreo, da pogrešno vidi stvari, pogrešno glasa, pogrešno
se politički ponaša i da zbog toga ovom zemljom treba da upravlja
prosvećena proevropska elita koja će ako treba i nedemokratskim
sredstvima da zemlju odvede u Evropu.” Antonić potencira da
se od 1993. godine u njihovim izveštajima insistira kako dolazi
do daljnje ekspanzije srpskog nacionalizma. Kad ih pitate kako je
to moguće, oni odgovaraju da su se nacionalisti u Miloševićevo
vreme pritajili kako ne bi zajedno sa njim pali sa vlasti. “Ali
da je tako, vi biste danas po Srbiji imali koncentracione logore
i u njima bar 20 000 ljudi i bar nekolicinu obešenih na Terazijama
samo zato što nisu Srbi”. Sva istraživanja javnog mnjenja, urađena
poslednjih godina, potvrđuju da je indeks nacionalizma u Srbiji
niži nego u susednim zemljama.
Sociolog istorije Aleksa Đilas
ne štreca se što jedan deo elite a pre svih oni koji se bave ljudskim
pravima, insistiraju da je situacija sada slična kao u vreme
Miloševića: “Organizacije takve vrste zasnovane su na ideji
da je situacija uvek najgora. To im na neki način daje razlog
za njihovu delatnost. Te organizacije su po prirodi stvari alarmističke
- preteruju i preuveličavaju svoje nevolje kao što inače
preuveličavaju svoje teškoće u društvu.”
Osim bezopasnih intelektualnih kritičara,
sagovornice NIN-a nisu krile zabrinutost jer se poslednjih dana
skoro svakodnevno sreću sa onima koji lično u lice hoće
da im skrešu svoje mišljenje. “Kritika da - ali ljutnja i gnev prema
javnim radnicama iza kojih ne stoji nikakva vojna sila i koje nemaju
pravu moć su neopravdani. Naravno da organizacije kao što su
njihove ne bi mogle da opstanu na Kosovu jer je tamo stepen netolerancije
apsolutno užasavajući. Stoga bismo morali da budemo ponosni
što kod nas mogu”, kaže Đilas. Naš sagovornik priznaje da i
njemu često smeta njihova pristrasnost - preoštro osuđivanje
Srba a preblago osuđivanje Hrvata i Albanaca. Stoga on predlaže
svima koji to ponekad osete, da sebi postave sledeće pitanje:
Da li im je podjednako smetao znatno veći broj ljudi u javnom
životu koji su činili upravo suprotno - preblago osuđivali
srpska nedela a prestrogo nedela drugih. “Ja bih rekao da u suštini
kao građani sazrevamo i tolerantno se ponašamo. Ovo što kritikujem
više je na nivou ekscesa koji je razumljiv i u mnogo demokratskijim
zemljama. Nikako se ne može zaključiti da se njihov glas ne
čuje, da su bojkotovane. Nisam primetio politiku sistematske
represije prema njima. Međutim, ako trpe socijalni pritisak,
to je loše. To je vrsta cenzure protiv koje moramo da se borimo
jer je ista kao i bilo koja druga cenzura.”
U međuvremenu ne bi bilo loše i
jedno suočavanje sa stvarnošću. Činjenice pokazuju
da je nacionalizam neizbežna ideologija savremenog sveta. Model
države u svetu koji je glavni politički organizam savremenog
sveta je nacionalna država. I taj nacionalistički pristup i
dalje trijumfuje. “Naravno da nacionalizam sam po sebi ne mora da
bude loš. Mi smo imali problem sa nacionalizmom koji gura ka ratovima.
Ja danas ne osećam tu vrstu nacionalizma - impuls ka ratu,
ka pogromima nad manjinama. I naravno da smatram da je veoma važno
suočavanje sa prošlošću ali takođe mislim da to nije
prioritetno. Prioriteti su privreda, demokratija i zaštita nacionalnog
interesa. S druge strane, dobro je što nas nevladine organizacije
guraju ka kritičkom sagledavanju prošlosti”, zaključuje
Aleksa Đilas.
Za Borku Pavićević, upravnicu
Centra za kulturnu dekontaminaciju, suočavanje sa prošlošću
je apsolutni prioritet: “Jedna od centralnih inspiracija je užas
od nasilja. Nasilje u ovom svetu je nepodnošljivo kao i naša mogućnost
da se adaptiramo na nasilje. Suočenje sa prošlošću je
bitno da se nasilje i korupcija sklone. Mi relativizujemo zločine,
relativizujemo nasilje. A ono je zastupljeno svuda, od ulice do
skupštine. Ovaj novi talas hajke protiv nas nekoliko žena započeo
je sa početkom haškog suđenja. Ne zna se šta je, u stvari,
naša stvarna slika i ko nju imenuje. Sada nas određuje situacija
javnog linča. Mislim da na to treba da odgovore institucije
jer društvo zasad ne pokazuje neku veliku solidarnost.”
Naša sagovornica kaže da se u našem
društvu danas štošta pobrkalo tako da uopšte nije jasno otkud toliko
velika očekivanja od predstavnika nevladinih organizacija.
Kao da oni ne mogu da svoje organizacije zatvore kad god to požele.
Preterana očekivanja nastala su verovatno zbog toga što institucije
države ne funkcionišu i zato što su upravo zbog toga mnoge nevladine
organizacije preuzele funkciju države. Kao što je, recimo, briga
o izbeglicama, o manjinskim grupama, o žrtvama nasilja... Teret
koje su ove organizacije preuzele na sebe očigledno je veliki
i naravno da bez pomoći države ne može da uspe.
Ali, reći će Borka Pavićević
da se danas stvara još potmulija atmosfera prema nevladinim organizacijama
nego u Miloševićevo vreme. Da li je ova konstatacija provocira
na postavljanje pitanja o uzaludnosti čitave priče ako
društvo uporno odbija da razmišlja o kulturnoj dekontaminaciji i
denacifikaciji? “Ne samo da nije uzaludno nego mislim da ima sve
veću težinu. Nebavljenje uzrocima stvara samo nove posledice.”
Ipak, o većinsku Srbiju prosto se odbijaju reči kao što
su one u nazivu Centra. Možda nežnije reči, nežnija metodologija?
“Ako nežni put vidite kao kompromis, onda niste u pravu. Mislim
da nas je baš takav put lišio nežnosti - kompromis prema ključnim
stvarima. Istovremeno, naš život je sve suroviji zato što nismo
u stanju da prođemo kroz fazu koja bi nam omogućila suočenje
i katarzu.”
“Ali taj put koji su ovde neki izabrali
za suočenje, nije dobar put. Do katarze se može doći ako
se stvori kritična masa. U Nemačkoj je taj proces trajao
30 godina”, kaže publicista Mihajlo Mihajlov. I dodaje: “Jasno je
bilo da su osobe koje su ustajale protiv politike Slobodana Miloševića
često išle u krajnost i verovatno je to i njima bilo jasno.
Ali zato su ih ljudi čuli a često ne čuju umerene
poruke. Kasnije je njima teže bilo da kažu ‘grešili smo’ od predstavnika
elite koju javnost podržava. Jedan Dobrica Ćosić je nekoliko
puta izjavio ‘pogrešili smo’. To je mnogo teže, recimo, jednoj Sonji
Biserko jer je ona stalno pod udarcima, što je rezultat netolerancije
u društvu.”
Kod nas je netolerancija naročito
izražena. Iako u svakom društvu postoje različiti rascepi,
“kod nas je loše što postoje neprijateljski rascepi. Sve što je
sa druge strane, nema pravo da postoji, mora biti uništeno”, dijagnostikuje
Slobodan Antonić. On kaže da je neophodno shvatiti da su i
jedna i druga opcija životno neophodne Srbiji i da tek obe daju
punoću i snagu našem državnom životu. “Ma koliko to zvučalo
strašno našim energičnim i borbenim reformatorima i njihovim
intelektualnim sekundantima i ideolozima - konzervativizam i politička
desnica jednako su demokratski i jednako evropski kao i politička
levica. U svakom vremenu morala bi da postoji i jedna i druga Srbija.”
U protivnom, mogli bismo da prisustvujemo
reprizi hrvatskog scenarija kada su “spaljivali” svoje domaće
veštice. Tada su bile prozvane i žigosane: Dubravka Ugrešić,
Slavenka Drakulić, Jelena Lovrić, Vesna Kesić i Rada
Iveković. Ugrešić, Drakulić i Iveković posle
toga su se iselile iz Hrvatske. Uvek treba imati na umu da je velika
vrednost, u političkom smislu, kad pojedinac ima hrabrost da
se suprotstavi većinskom mišljenju. To je nešto što bi svako
društvo moralo da neguje, da se možda ne slažete sa nečijim
mišljenjem, ali da ste spremni da branite njegovo pravo na to mišljenje.
U suprotnom, budite spremni da živite pod tiranijom većine.
>>
reakcije na tekst, takođe objavljene u NIN-u, Slobodana Antonića,
Bogdana Tirnanića, Boška Mijatovića, Tatjane Papić i Ljubice Perić,
|