NIN br. 2777, 18.3.2004, Komentar teksta Miše Đurkovića: Ima li Srbija
pravo na desnicu?, str. 20-22.
Dušan Pavlović
U Srbiji danas nema desnice
U
svom tekstu u kome se pita da li Srbija ima pravo na desnicu, Miša
Đurković napravio je previše previda prilikom definisanja
desnice u Srbiji i desnice uopšte. Glavno što on ne uzima u obzir
jeste da se u evropskoj politici levica i desnica definiše poglavito
u odnosu na ekonomski program. Desna stranka je ona koja se zalaže
za minimalnu državu i nesputanu tržišnu utakmicu. Leva stranka ne
spori tržišne slobode, ali smatra da položaj dobrostojećih
može da se poboljša jedino ukoliko se istovremeno poboljšava položaj
najlošijestojećih slojeva u društvu.
Politički gledano, u Evropi podela na levicu i desnicu (ako
se izuzmu ektremno leve i ekstremno desne stranke) danas ne postoji.
Ova podela postojala je u osvit buržoaske države, odnosno nakon
Francuske buržoaske revolucije kada je u francuskoj Skupštini (bez
neke posebne namere) sa desne strane sedelo plemstvo i sveštenstvo,
a sa leve strane trgovci i građani. Osim odnosa prema revolucionarnim
promenama, “desnica” se opirala tada revolucionarnoj ideji da se
svi građani tretiraju jednako, jer to nije bilo u skladu sa
tradicijom. “Levica” je, obrnuto tome, branila ideju da su svi građani
jednaki i imaju pravo na političko predstavljanje.
Tako da se ideja o građanskoj jednakosti u 18. i 19. veku više
vezivala za levicu, a manje za desnicu. Vremenom se ova podela izgubila,
i Evropska desnica je prihvatila ideju građanske jednakosti,
ljudskih prava i vladavine prava koja se izvodi iz racionalnih postulata.
Ako se, dakle, stvari pogledaju iz čisto ekonomskog ugla,
sve veće stranke u Srbiji jesu leve stranke. (Pitanje je kako
bi uopšte u uslovima tranzicije moglo biti drugačije.) Lideri
stranka koje momentalno čine vladu i premijer Koštunica u svom
inauguralnom govoru obećali su dve stvari koje to nedvosmisleno
potvrđuju: neće se otpuštati radnici, a država će
biti jedan od glavnih poslodavaca čija će preduzetnička
aktivnost omogućiti društvenom proizvodu da sa 1,3% u 2003.
godini skoči na čak 4% na kraju 2004. godine. Još radikalnijih
levih partija ima u opoziciji. One obećavaju hleb za tri dinara.
Đurković se bez potrebe poziva na političke mislioce,
jer u političkoj teoriji podela na levicu i desnicu ne postoji.
U teoriji doduše nalazimo konzervativnu misao koja se može uzeti
kao teoretska osnova desnog političkog programa, ali Đurković
se nepažljivo poziva na konzervativne autore. Za savremenu konzervativnu
misao (koju, npr, predstavlja Majkl Oakšot), karakteristično
je gledište po kome je vladi apsolutno zabranjeno da reformiše institucije.
To bi značilo da u sadašnjim uslovima vlada Srbije ne bi smela
da ima nikakav reformski program (recimo, da tera banke ili preduzeća
u bankrot, sprovodi program privatizacije ili podstiče razvoj
akcionarstva), jer sve to suštinski utiče na život pojedinca,
navodeći ga na nevoljne promene. Tvrditi da bi današnja
vlada Srbije trebalo ovako da se ponaša je, razume se, apsurdno.
Savremeni konzervativizam je ideologija stabilnog i bogatog društva
koje može da priušti minimalnu vladu, a ne siromašnog i neuređenog
kakvo je naše. Naša vlada mora faktički dekretom da ukida stare
institucije i uspostavlja nove. To je, uzgred budi rečeno,
karakteristično za celu Centralnu i Istočnu Evropu nakon
pada Berlinskog zida, ali nema mnogo veze sa konzervativizmom ili
idejom desnice.
Uopšte uzev, koncepti desnice i konzervativizma su neodgovarajući
za stanje u kome se Srbija danas nalazi. Svaki konzervativizam naglasak
stavlja na tradiciju i odobrava društvene promene samo ukoliko je
one suštinski ne ugrožavaju. Deo naše tradicije predstavlja (pored
ostalog) ideološki monizam, partija-država, autoritrani
voluntarizam, šovinizam, rat, i brutalno kršenje ljudskih prava.
Za raskidanje sa takvom tradicijom (ako se to uopšte postavi kao
cilj) liberalizam je daleko pogodniji od konzervativizma. Osim toga,
konzervativizam zaista nije moguće sasvim razdvojiti od organicizma,
iako Đurković tvrdi suprotno. Recimo, knjiga Džordža
Skrutona Meaning of Conservatism, čije prevođenje
Đurković sugeriše, prosto odiše hegelijanskim konceptom
organske zajednice koja će okončati alienaciju modernog
čoveka.
U Srbiji danas nema desnice. Tamo gde je ima, pitanje je da li
nam je danas potrebna. Podela na levicu i desnicu ima malu eksplanatornu
snagu. Zato je bolje ne koristiti je. Možda bi stoga bolje bilo
da se Đurkovićevo pitanje “Ima li Srbija pravo na desnicu?”
preformuliše u pitanje: Ima li Srbija
pravo na vladu koju čine DSS, G17 plus, SPO i NS, a koju predvodi
Vojislav Koštunica? Uzgred budi rečeno, moje mišljenje je da
ima.
Dušan Pavlović
(NIN-2778, 25. mart 2004)
|