REPORTER,
21. 06. 04. Piše: Branislav Milošević
Kolumna: Šta (da) se radi
PRIMIRJE IZ RAČUNA
Stari
nemački kancelar Bizmark govorio je da veruje samo onoj statistici
koju je sam stigao da krivotvori. Ova vlada je verovala, takodje,
samo onim mišljenjima koja joj se dopadaju ili se poklapaju sa njenim
i tako se, valjda, moglo dogoditi da predsednički kandidat vlade,
koja o sebi misli preterano dobro, dobije više nego dvaput manje glasova
od radikalskog kandidata, o kojem ubedljiva većina biračkog
tela misli sve najgore.
Šta je-tu je. Vlada se, trenutno
nalazi u stanju ograničene verodostojnosti, koje se
leči samo na jedan način – izborima, odnosno novim rasporedom
i odnosom snaga koji bi, možda, mogli iznedriti efikasniju i autoritativniju
vladu.
Naime, onog časa kad
je vlada tako tesno povezala sudbinu predsedničkog kandidata
sa svojim učinkom, i pošto je ta veza bila više nego očigledna
i pomalo komična (setite se samo onih ministarskih pratećih
vokala na sceni sa svojim predsedničkim kandidatom!), nategnuto
je i neuverljivo govoriti da je sad najvažnije sačuvati
institucije sistema, to će reći vladu, koja za sobom
vuče 14 odsto od 47 odsto biračkog tela - ni pola miliona,
od šest i po miliona glasova gradjana.
Protiv izbora nema, dakle,
valjanih argumenata, osim jednog. Taj jeste hipotetičan, ali
se, kako to u Srbiji već biva, baš zato što nije neodoljiv,
nego pomalo proizvoljan, jedini može pokazati tačnim: on glasi
da bi izbori doneli gotovo isti odnos snaga i da bi se svi koji
su na njima učestvovali, uključujući i one birače-udarnike,
osećali, kao da su, još jednom, džabe krečili.
Drugim rečima, stranke
vladajuće koalicije, koje se ponašaju kao rogovi u vreći,
pri čemu tu vreću, bilo da je reč o vladi ili skupštini,
nazivaju demokratskim blokom, verovatno bi, posle izbora,
neznatno ojačale ili oslabile, ali bi radikali, u najmanju
ruku, ostali na svojoj trećini. Krajnji ishod takvih izbora
bio bi, po svoj prilici, jednak onim inačicama narodnih pesama,
koje je Vuk (Karadžić, naravno) obeležavao sa: isto to,
samo malo drukčije.
Postoji, naravno, još jedan,
veoma bitan razlog zbog kojeg bi logiku preovladjujućeg
fakticiteta trebalo pretpostaviti redovnoj političkoj logici,
koja se temelji na odnosu većine i manjine i na njima zasnovanim
interesima: reč je o nastavku tek započete borbe protiv
kriminala i korupcije, koja se čini utoliko važnijom, ukoliko
su glasniji i grčevitiji otpori predstavnika ili korisnika
prethodne vlasti da se ova borba nastavi.
Oni koji tvrde, recimo, da
državna trgovina drogom nema neke neposredne veze s ubistvom premijera
mogu biti u pravu s procesne tačke gledišta, ali pitanje gde
je nestalo pedesetak miliona dolara od (eventualno) prodate droge,
nikako nije drugorazredno, sa stanovišta budućeg funkcionisanja
ove države i odluke ko (ne)će njome upravljati.
Business as usual.
Tu je, razume se, i pozitivni
pritisak sveta, koji je već iznudio podršku ‘kroz zube’ Tadiću,
od strane DSS, ali ipak ne i zajedničko, takoreći vereničko,
putovanje premijera i poželjnog predsednika Srbije u Brisel.
Ovaj je pritisak, nominalno,
motivisan željom da se ohrabri demokratski razvoj u zemlji, odnosno
da se stanje u zemlji ne destabilizuje preko mere koja se može držati
pod kontrolom redovnim diplomatskim angažovanjem i stavljanjem u
izgled nekakve podrške ključnim političkim akterima, koliko
god njihovi interesi bili konkurentski i protivrečni. Faktički,
pritiskom se pokušavaju, mimo uvek neizvesnih izbora, u političku
igru i odlučivanje vratiti one snage i izvršioci, koji će
brže, ako ne i pevajući, isporučiti ono oko čega
se ova vlada sve nešto skanjera i izgovara izborima, koji nikako
da se završe.
Da bi domaći birači
briselsko interesovanje za prilike u Srbiji shvatili kao nešto više
od rutinskog birokratskog aktivizma (business as usual),
bilo bi dobro da se ono iskaže i u nekakvim konkretnim obećanjima,
, kao što je, recimo stavljanje Srbije na belu šengensku listu,
ukoliko se nedvosmisleno opredeli za demokratsku opciju razvoja.
Sve ispod toga, sve one deklaracije u slavu opštih mesta iz neke
političke čitanke, upućene budućem nekom
pokolenju, bez konkretnih blagotvornih posledica, mogle bi se
ovde shvatiti kao davanje za pravo radikalskom kandidatu, koji je
na ceni kod svojih birača i zbog podozrenja prema licemerju
evrokrata, pri čemu se to podozrenje, više nego jednom, pokazalo
umesnim.
Ako je poraz predsedničkog kandidata vladine koalicije bio potreban
i dovoljan uslov da dve vodeće demokratske stranke, uz pomoć
diplomatske kontakt – grupe, bez čijeg posredovanja u
Srbiji, izgleda, nisu mogući ni rat, ni mir, obustave ratna dejstva
i, marširajući odvojeno, zajedno osujete Nikolićev izbor
- onda su Maršićanin i onaj koji ga je onako naopako vodio kroz
kampanju, obavili gotovo istorijski posao.
Pošto pripadam onima koji
negovanje razlika pretpostavljaju uspostavljanju jedinstva po svaku
cenu, ne mislim da ovo primirje iz računa treba da traje
neprirodno dugo. Sadašnja vlada je u stanju u kojem je teško trčati
pobedničku trku, pogotovu na duže staze.Da bi se vratila u
(evropsku) trku, Srbiji je potrebna vlada koja ne sme zavisiti od
podrške jedne razbijene družine, kakvu predstavljaju Miloševićevi,
medjusobno posvadjeni, politički kuriri, a da bi još imala
i autoritet, kod kuće, ali i u svetu, ne sme uključivati
ljude, koji svojom neukošću, provincijalnom sirovošću
ili nekompetentnošću, direktno kompromituju ne samo vladu,
već i značajne i osetljive poslove u resorima kojima rukovode.
Interaktivan pristup.
Suština političke krize
u Srbiji je u nedostatku svežih i produktivnih političkih ideja
i zato vodećim strankama treba dati nešto vremena da pred birače
iznesu bolju i raznovrsniju ponudu od postojeće, koja je birače
učinila nezainteresovanim, zasićenim, nervoznim ili zgadjenim
na politiku.
Umesto prazne priče
o formalnom pristupanju Evropskoj uniji kroz deset godina, navodno,
sa sve Kosmetom, valjalo bi, na primer, ponuditi novi, interaktivan
koncept evropske integracije Srbije.On bi se morao izraditi na osnovu
uvida u realno stanje Unije, koje se manifestovalo na upravo
završenim evropskim izborima, ali i na prošlonedeljnom briselskom
samitu, a ne na temelju propagandnih materijala briselske
administracije.
Da bi se takav koncept izradio,
potrebno je biti načisto s tim da je Evropska unija, u formi
koju ovdašnja politička elita poznaje, definitivno završen
projekat kojem, posle 2007. godine, praktično, više nije
moguće, niti je potrebno, formalno se pridruživati. U Evropu
treba poći s uverenjem i jasnom predstavom o tome da ona ne
stanuje (samo) u Briselu, nego i u Londonu, Parizu ili Berlinu,
Rimu, Beču ili Varšavi. Da ne govorimo o Oslu, koji se mudro
kloni Brisela, a za Srbiju je dosad učinio bar koliko i svi
činovnici gospode Prodija, Patena i Solane - zajedno.
Pošto je, valjda, svima jasno
da put u Evropu vodi preko obuzdavanja i izopštavanja domaćeg
kriminalnog ološa - svejedno da li je on u policiji, privredi, sudstvu
ili u političkim stankama i strukturama - bilo bi krajnje lakomisleno
od strane demokratskog predsedničkog kandidata da temu kriminala
i korupcije prepusti svome radikalno poštenom rivalu, koliko
god ga razgovor na tu temu mogao koštati razlaza sa pojedinim partijskim
prijateljima.
Da parafraziram jednu misao
Elija Vizela: niko ne može reći da su svi članovi Demokratske
stranke bili kriminalci, ali su pojedini saradnici kriminalaca bili
u rukovodstvu Demokratske stranke, i to je činjenica koju nije
‘otkrio’ Nikolić, niti mu je treba velikodušno prepustiti na
dalju predizbornu elaboraciju.
Pre nekih šest meseci, posumnjao sam, na ovom mestu, da bi Tadić
mogao biti prva žrtva puča vrline, koji je, u to vreme,
bio izveo u svojoj stranci. Pokazalo se da nisam bio u pravu: Tadić
je politički živ i zdrav, i sad je red da, uz široku podršku
birača i efikasne vlade, proba ustanak protiv kriminala
i korupcije, na nivou cele Srbije.To je jedini način da pokaže
kako radikali nisu neophodni da bi Srbija došla k sebi od demokratije
koja dolazi u blindiranim džipovima, a obezbedjuje se specijalnim
jedinicama.
|
|