Ivan Milenković
O SLOBODNIM RADIKALIMA (OPET)
(Reakcija na tekst Zorana Avramovića "Dobro
pitanje: otkuda uspesi radikala?"
Potpuno je razumljivo zašto
g. Zoran Avramović misli da moj tekst "Srbija i slobodni
radikali" ne zaslužuje ozbiljan osvrt: naše su teorijske, političke,
moralne i uopšte intelektualne pozicije toliko različite, toliko
su udaljene jedna od druge, da je teško pronaći minimum zajedničkog
smisla u kojem bi dijalog bio moguć. Na primer, g. Avramović
je metafizičar, dok sam ja skloniji zdravom razumu: opuštena
upotreba pojmova istina, laž, narod, moralna čvrstina (na primer),
dozvoljava mu da javnu stvar (res publica) posmatra iz pozicije
večnosti (sub speciae aeternitatis), ali mu zaklanja
pogled na male, prolazne, ali jednako javne stvari kakve su, recimo,
uzročno-posledični odnosi, svakodnevni fašizam (Umberto
Eko), politička retorika i učinci te retorike, politika
kao zločin, o kioscima da ni ne govorimo. G. Avramović
srpske Radikale smatra društvom finih džentlmena koji se, s vremena
na vreme, zanesu i pravedno iznerviraju, pa malo podivljaju, dok
ih ja vidim kao grupu beskrupuloznih i vrlo opasnih slobodnih agenasa.
On SRS doživljava kao modernu političku partiju, primerenu
21. a ne 4. veku nove ere, pa ne bi imao ništa protiv da Radikali
(najzad) osvoje vlast i javnu stvar preuzmu u svoje ruke, dok mene
SRS više podseća na rušitelje Zapadnog rimskog carstva, dakle
na premoderni, pretpolitički oblik grupisanja poguban po modernu
političku zajednicu, čemu je moguće suprotstaviti
se, kako sam pokušao objasniti u tekstu o slobodnim radikalima,
jedino političkim sredstvima, inače smo, kao nesrećni
Rimljani, ugasili. G. Avramović veruje da je "Srpska slobodarska
misao" naučni časopis, a ne sirov propagandni materijal
Srpske radikalne stranke. G. Avramović je patriota, ja nisam.
G. Avramović, kao patriota, ne brine previše o srpskom jeziku,
dok ja, kao antipatriota (izdajnik?), drugi jezik nemam pa ga pazim
koliko god mogu. (Slično je i sa državom, samo mislim da g.
Avramović to ne razume.) Dakle, budući da je dijalog strahovito
otežan - kako ozbiljno razgovarati sa građaninom koji je u stanju da napiše
kako "SRS neguje i naučnu delatnost" - zadržaću se samo na pasusu koji je posvećen mojoj malenkosti.
G. Avramović gotovo
da pogađa stvar (javnu, naravno) kada piše da je moj tekst
"primer ostrašćenog ideološkog i političkog diskvalifikovanja
jedne političke stranke" (Srpske radikalne), ali njegova
formulacija zahteva blage korekcije kako bi iskaz bio tačniji.
Da je manje čitao "Srpsku slobodarsku misao", g.
Avramović bi umesto reči "ostrašćeno" napisao
"strasno", jer reč "ostrašćenost"
u učestalu upotrebu ulazi sa metastaziranjem maligne retorike
staroga režima (u kojem je, da ne bude zabune, uprkos nastojanjima
g. Avramovića da Radikale prikaže kao žrtve, a ne kao beneficijere
tog režima, SRS aktivno učestvovao) i kao svaki ružni neologizam
lako se kači za ne preterano pismene mase, dok bi se od čoveka
koji jezikom barata kao osnovnim sredstvom za rad očekivao
odmak od populističkog poimanja jezika. Ni reč "diskvalifikacija"
nije preterano srećna, jer u lepom srpskom jeziku postoje izrazi
poput "obeležiti nekoga kao nedostojnog, nepodobnog",
a što bi, pak, g. Avramović sigurno znao da je manje čitao
proglase SRS, a više "Leksikon stranih reči i izraza"
Milana Vujaklije. Najzad, ne vidim na osnovu čega je g. Avramović
zaključio da je moja intervencija političke prirode. Kojoj
to političkoj grupaciji ja pripadam, e da bi se moj tekst imao
smatrati "političkim"? Da li uopšte g. Avramović
zna šta bi pojam politike imao značiti? Angažovanje za javnu
stvar (da podsetim: res publica) nije dovoljno da bi se ta
vrsta angažovanja držala političkom: potrebno je delovati kao
pripadnik neke organizovane političke grupe. Politika uvek
podrazumeva grupu, zajednicu, dok ja govorim u svoje ime. Moja intervencija
se može smatrati ideološkom (pourquoi pas?), ali ona još
nije i politička. Zato ne bih imao ništa protiv iskaza da je
moj tekst primer strasnog ideološkog nastojanja da pokažem kako
je SRS nedostojna pojava na srpskoj političkoj sceni.
Takođe, žao mi je što
ne mogu da potvrdim poređenje g. Avramovića da moj tekst
podseća na uratke iz nekadašnjeg "Kominista": slabo
sam, naime, prorađivao materijale iz toga časopisa (osim,
dabome, ako ne misli na tekstove jednog Altisera, na primer, protiv
čega ne bih imao ništa protiv). Primetio bih, u međuvremenu,
da tekst(ovi) g. Avramovića sasvim priliči profilu naučnog
časopisa "Srpska slobodarska misao" - što bi, verujem, sam g. Avramović rado potvrdio.
Nije mi jasno zašto g. Avramović
misli da je bolje da se uključim u "neku stranku koja
bi da lustrira" nego da se bavim političkom analizom?
Mislim, jasno je zašto bi voleo da se ne bavim političkom analizom
i to je u redu: hulim na Boga, što je za svakog pravog i dobrog
vernika uvreda. Ali zašto, za boga miloga, da ulazim u stranku?
I to Čankovu? Koja bi, uz sve, još i da lustrira? Najpre, šta
je loše u lustraciji? Zar bi g. Avramović kao moralno ispravan
čovek, uz to legalista i demokrata (što implicitno sledi iz
njegovog teksta), imao išta protiv toga da ljudi koji su se u autoritarnom
režimu poneli nečasno i koji su taj režim iskoristili za sticanje
materijalne ili neke druge dobiti na nezakonit i moralno nedopustiv
način, sada snose zakonske posledice? Šta jedan moralno i zakonski
ispravan čovek može imati protiv zakona koji bi kažnjavao moralno
i zakonski nedopustive postupke? Ništa, naravno. U čemu je
onda problem? I kakve veze lustracija ima sa političkim strankama?
Da je malo više čitao "Novu srpsku političku misao",
a malo manje "Veliku Srbiju", verujem da g. Avramoviću
ne bi promakao tekst Vladimira Vodinelića o lustraciji (NSPM,
vol. VII, no. 1-2), u kojem jasno stoji da je to zakonski utvrđen
postupak, pa shodno tome nije stvar političkih stranaka. Političke
se stranke mogu zalagati za donošenje zakona o lustraciji, ili se
zalagati za njegovo nedonošenje, mogu zakon napadati, ili ga podržavati,
ali to je sve što političke stranke imaju sa tim. Ako bih se,
sasvim legitimno čini mi se, upustio u psihološko tumačenje
ove rečenice g. Avramovića (u kojoj mi, jel' da, sovjetuje
učlanjenje u stranku), plašim se da bi se iz te njegove opčinjenosti
strankama, a naročito Strankom, dalo iščitati mnogo toga
mutnog, nejasnog, opasnog, teorijski nekorektnog, moralno labavog,
politički pogubnog.
Najzad, ali ne i na poslednjem
mestu, g. Avramović primećuje da sam "jedan od onih analitičara koji je nabijen osećanjem netrpeljivosti
a ne argumentom". Da je g. Avramović napisao, recimo,
"da sam jedan od onih analitičara koji će biti nabijeni
na argument", još bi se po analogiji sa nabijanjem na kolac
i radikalskim načinom izražavanja (kada nisu uprepodobljeni
predizbornom finoćom) mogao i iščitati nekakav smisao,
ali iz ove poslovično patriotske nepismenosti iščitava
se samo nebriga prema maternjem jeziku. Kada mi bude objasnio kako
ja to nisam nabijen argumentom (dočim osećanjem netrpeljivosti
jesam), odnosno pojavu nabijanja argumentom, povući ću
svaku reč iz ovog teksta koja se g. Avramoviću ne sviđa.
U međuvremenu ću
samo potvrditi da sam izrazito netrpeljiv prema SRS, prema svakom
političkom diskursu i svakom političkom delovanju koji
su direktna opasnost po moju zemlju, kao i prema svakom diskursu
koji ne računa sa učincima smisla. Strano mi je svako
(analitičko, intelektualno, moralno, političko) prenemaganje
koje SRS smatra takmacem ravnopravnim sa ostalim političkim
činiocima na političkoj sceni Srbije. Ta stranka nije
dostigla civilizacijski nivo koji bi je, da se ponovo poslužim izrazom
g. Avramovića, kvalifikovao za ravnopravnu političku utakmicu.
SRS je zloćudna realnost, zloćudna izraslina na društvenom
tkivu koja draška najprimitivnije porive jedne osakaćene zajednice.
"Uspeh" Radikala, da ponovim, počiva na odsustvu
bilo kakve odgovornosti njihovog govora. Radikalski diskurs može
sebi da dopusti bilo šta, pošto ništa od onoga što kaže nije ostvarivo
(hleb od 3 din, granice koje presecaju hrvatsku teritoriju, sturm
und drang na Kosovo i druge bajke). Utoliko je razlikovanje
koje g. Avramović pravi između govora s jedne i prakse
s druge strane potpuno naučno-fantastično, barem kada
su Radikali u pitanju, jer ono može da prođe samo ako se prepustimo
kolektivnoj amneziji i zaboravimo učinke radikalskog učešća
u Miloševićevoj vlasti, njihove samostalne (ratne, parlamentarne,
vanparlemntarne) invencije, o Zemunu ni da ne govorimo. Najzad,
Radikali se obraćaju najneobrazovanijem i najsiromašnijem sloju
stanovištva koje je, kao što je Milošević ubedljivo bio pokazao
(uz svesrdnu pomoć Radikala, naravno, omiljenih mu opozicionara)
istovremeno i najpotkupljivije. Istovremeno, taj deo stanovništva
najviše trpi udar tranzicijskih procesa. Zato se i prima na bajke.
(Ako je za Miloševićevog vakta mogao da se prima na leteće
ćilime, zašto ne bi i na radikalske skečeve.) Zbog svega
toga u interesu je Radikala da taj deo stanovništva -
njihovo biračko telo - ostane na civilizacijskoj ravni 17 veka. Zbog toga bi njihov eventualni
dolazak na vlast bio poguban.
Radikalska se realnost, ta
zloćudna izraslina, ne sme odstranjivati hirurškim sredstvima
(nožem, sabljom, zarđalom kašikom...), kao što se ne sme dirati
mladež kanceroznih potencijala. Uvlačenje Radikala u politički
život, izvođenje na civilizacijsku scenu, jedino je, ma koliko
bolno sredstvo.
22.12. 2003.
|
|