Vladimir Kerleta
VOJVOĐANSKA TOLERANCIJA
kao
ŠARENA LAŽA
Mit da su Vojvodani tolerantiniji od Srbijanaca je bombasticna
laž, koja hoce da prikrije baš obrnuto.
Vekovima unazad, stanovnici uže Srbije (Srbi, Vlasi, Romi, Jevreji)
nikada nisu podigli oružje jedni na druge, a stanovnici Vojvodine
(Srbi, Madari, Nemci) su se u mnogo navrata krvavo obracunavali
medu sobom (1703-1711, 1848-1849, 1941-1944).
Ako izuzmemo istovetan sukob izmedu partizana i monarhista koji
se desio i u užoj Srbiji 1941. i u Vojvodini 1944., i istovetno
etnicko cišcenje Turaka koje se u užoj Srbiji desilo 1804. a u Vojvodini
1719. – vidi se da je baš Vojvodina jedna izrazito netolerantna
sredina u kojoj se u svakom veku bar po jednom dešava udžbenicki
genocid.
Vojvodanski Hrvati su svoje komšije srbe 1941 deportovali u Jasenovac,
vojvodanski Madari su svoje komšije Srbe bacali pod led, vojvodanski
Srbi su svojim komšijama Madarima vracali isto[1].
Separatisticki tvorci mita o tzv. "toleranciji Vojvodine",
isti hoce da dokažu prostom cinjenicom pomešanosti etniciteta, crkava
i grobalja – što je sve jedan fizicki pokazatelj, a ne pravni ili
društveni. Isto tako su u na americkom jugu bile pomešane crnacke
i belacke enklave (crkve i groblja) pa svi znamo da su belci bili
gopodari a crnci robovi – jer su i segregacija i aparthejd u istoj
toj meri urbanisticki “tolerantani”. Isto se može videti i u jednom
visoko netolerantnom društvu Severne Irske. Zato se prosta mehanicka
pomešanost i tolerancija ne mogu poistovecivati.
Drugi lažni stub lažnog mita o tzv. vojvodanskoj toleranciji se
oslanja na ratove u devedesetim (1991-1995). Negativan kontekst
u koji je zapadna propaganda stavila srpsko ime se pokušava iskoristiti
za prebacivanje sve krivice na užu Srbiju, a Vojvodina se pokušava
oprati od svega toga (kao što se Austrija neuspešno pokušala distancirati
od nemackog imperijalizma) kao da Vojvodani u svim srpskim ratovima
devedesetih nisu prednjacili. Pri tom se precutkuje da je srpstvo
širi pojam od uže Srbije (kao što je nemacki narod do polovine 20.
veka širi pojam od Nemacke), i da je Miloševicev program sve do
2000. god. ubedljivo pobedivao na svim izborima u Vojvodini (identicno
kao u užoj Srbiji – a u etnicki srpskim sredinama Backe i Srema
još izrazitije) te da je sve to trajalo do samog Miloševicevog pada
u Beogradu. Namerno se precutkuje da je procenat dobrovoljaca i
procenat mobilisanih u Vojvodini i Crnoj Gori bio najveci. Medutim,
lažna miroljubivost Vojvodine je izvikana do te mere, da je i danas
onima van Vojvodine teško da prihvate da starosedelacka Vojvodanska
sela od prvih višepartijskih izbora 1990, pa sve do danas, u istoj
meri kao kolonisticka glasaju za srpske nacionaliste. Stoga se na
svakim izborima uvek iznova išcudavaju nad cinjenicom da je posle
pada Miloševica, Vojvodina ostala najvece uporište radikalizma u
celoj zemlji. Opravdano se moze tvrditi da je toliko napadani Milosevicev
režim iz 90-tih ustvari spasao Vojvodinu od pobede srpskog radikalizma,
jer ga je SPS amortizovao.
Treci stub lažnog mita o Vojvodanskoj toleranciji je u sferi statistike
i kulture. Statisticki se navode procenti mešanih brakova (što je
pokazatelj koji nije spasao BiH) ali pri tome se ne navodi koliko
se od tih brakova ne razvede posle godinu dana, ili koliko od njih
ostavi potomstvo. U takve iskonstruisane racunice se kao mešani
brakovi racunaju i brakovi izmedu Srba i Crnogoraca (jedan takav
brak je porodio Miloševica ili Karadžica), ili brakovi izmedu Ukrajinaca
i Rusina, što je sve ipak samo jedna beživotna konstrukcija (dok
su god ti brakovi u okviru iste kulturne i jezicke grupe[2]).
Koliko je taj metod irelevantan govori nam i cinjenica da je pre
takozvanog naleta srpskog nacionalizma u Vojvodini indeks mešanih
brakova bio 28.4% a tokom devedesetih je spao na 24,4%[3].Ovo
samo znaci da ili nikakvog drasticnog pritiska devedesetih nije
ni bilo, ili da sam metod nije relevantan kao pokazatelj onog što
navodno predstavlja[4] .Najverovatnije znaci oboje.
Skoro 20% Hitlerovih vojnika u okupiranoj Francuskoj je imalo devojke
Francuskinje, i to bi posle pobede rajha verovano bili srecni i
plodni brakovi. Upitajmo se, da li li bi to znacilo da je Treci
rajh bio jedno tolerantno podneblje?
Kulturni dokaz izvikane tolerancije gotovo da ne vredi spominjati.
Cinjenica da se komšija komšiji javlja u prolazu je polje obicne
demagogije. Posmatrac u predratnoj Bosni je mogao da bude svedok
mnogo prisnijih odnosa Srba i Muslimana, ali se mora biti svestan
da je to stvar mentaliteta a ne kulturkampfa. [5]
Sve isuviše podseca na krvave bordžijanske ratove kada Karlo V pri
jednoj opsadi u severnoj Italiji cinicno izjavljuje o komandantu
suprotstavljene vojske: " Moj rodak Francisko i ja se potpuno
slažemo: obojica želimo Milano ".
Postoji još jedan dokaz tolarancije, do te mere apsurdan da je samo
zato i pomenut. Navodno, sama želja Vojvodine za autonomijom je
dokaz njene tolerancije, što je svakako van svake pameti (bez obzira
što je to želja manjinske Vojvodine, a ne vecinske). Pre bi se moglo
reci da je pretenzija da svi Vojvodani budu autonomaši jedan veliki
manifest netolerancije, nespojiv sa liberalnom idejom. Ova teza
se nadovezuje na jednu stariju, lansiranu iz srpskog autonomaškog
korpusa, koja je izražena u želji da svi srpski stanovnici Vojvodine
sebe osecaju kao etnografske Vojvodane. To je toliko netolerantna
ideja, da podseca na muslimanske koncepte Bosne, zbog kojih je izbio
tamošnji rat. Njena apsurdnost ide do te mere da se smatra da je
normalno što Slovaci, Madari ili Rusini došli u pokrajinu cak pre
250 godina i dan danas govore svoj jezik (a ne vojvodanski srpski
dijalekat), ali je nenormalno što licani ili hercegovci naseljeni
tek pre 50 do 80 godina ponegde još mestimicno zadržavaju svoj ijekavski
govor (i ne govore zatekli srpski). Prvo se u autonomaškim krugovima
smatra za znak multikulturalizma, a drugo za primitivizam?! Ovo
je naravno samo zbog toga što se nema iskrenog poverenja u autonomaške
nazore kolonizovanih Srba (što nije pogrešna procena, ali je krajnje
kontraproduktivna) pa sve podseca na totalitarnu praksu jednoumlja.
Takav multikulturalizam i tolerancija su lažni jer im je princip
uslovljen sa “Koliko Vojvodine – toliko multikulturalizma”.
Vojvodina je svakako tolerantnija od Hrvatske ili Bosne, ali od
uže Srbije ili Bugarske nije. Može se reci da uža Srbija ili Bugarska
i nemaju te izazove (etnicku pomešanost) ali onda se ovakav kriterujum
“tolerancije” ne može ni primenjivati kao vrednosna razlika medu
neistovetnim podnebljima – kao što se stanovnik planinske Švajcarske
ne može hvaliti stanovniku ravnicarske Danske da je od njega bolji
planinar. Vojvodanski separatisti i autonomaši nisu ovako dosledni,
pa se ne mere sa etnografski slicnom Hrvatskom ili BiH federacijom,
gde bi mogli, nego o toleranciji pricaju Srbijancima i ostalim –
koji nemaju izazove te vrste, ali sa apekta istorije i društvene
stabilnosti su uspešniji i u tome.
Dakle, argument tolerancije bi mogao biti valjan samo samo protiv
veza Vojvodine sa Hrvatskom ili Bosnom , a nikako ne sa Srbijom
– pa je obrtanje teza dokaz da vojvodanskim separatistima i jugonostalgicarima
i nije cilj prava tolerancija nego habzburške simpatije[6]
i katolicki kulturni krug. Zato prema tolerantnijoj Srbiji povika,
a prema netolerantnijoj Hrvatskoj neizmerna ljubav.
Smisao mita o toleranciji je u necemu drugom. On ima zadatak da
ohrabri Vojvodane na separaciju rušeci im strah od samih sebe (koji
je na zalost istorijski utemeljen[7]). Pored toga
što treba da zatomi istorijske cinjenice, mit treba da posluži u
stvaranju još jedne nepostojece razlike prema ostatku države. Razlika
zaista postoji, ali ona je na štetu Vojvodine - i to je još jedan
argument protiv njenog izdvajanja.
[1] Sa ulaskom sovjeta i partizana 1944. backi
Srbi su od backih Madara "naplatili" sve ono što su im
ovi radili 1941. i 1942.
[2] Pošto ne postoji realna kulturna razlika npr.
izmedu Crnogoraca i Srba prirodno je da oni cešce i lakše sklapaju
brakove, pa jedna statisticka kostrukcija (razdvajanja iste kulturne
grupe) proizvodi i krivi ostale statisticko-politicke konstrukcije
(konkretno - procenat zaista mešanih brakova izmedu pripadnika zaista
razlicitih kultura). Koliko takva statistika može da bude nepodesna
u politickim procenama, govori nam primer opštine Vrbas u kojoj
statisticki niko nema etnicku vecinu, dok u realnosti tamo živi
47.8 % srba i 24.7% crnogoraca - dakle 72.5% stanovništva istovetnog
jezika i nemanjicke kulturne tradicije. Takvo stanovništvo politicki
funkcioniše jedinstveno, iako pogrešno tumacena statistika opštinu
vidi kao višenacionacinalnu i mešovitu u najdoslovnijem smislu.
Potrebno je naglasiti da se ovakvim vrednovanjem statistike ne spori
pravo na slobodno izjašnjavanje gradana, ali se spori pravo politickoj
analizi koja ostaje samo na tome, da se izdaje za ozbiljnu.
[3] Udeo etnicki mešovitih brakova u Vojvodini 1988-1999
1988 28,4%
1989 28,5%
1990 28,2%
1991 27,0%
1992 25,3%
1993 24,8%
1994 26,8%
1995 26,0%
1996 24,4%
1997 25,4%
1998 26,3%
1999 26,2%
[4] U jednoj Hrvatskoj je 1981. broj mešovitih brakova
je bio 17 %, stoga je ocigledno da on samo govori o intenzitetu
kulturne distance i o etnickoj pomešanosti, ali nikako ne i o toleranciji
ili homogenosti nekog društva – a to je najbolje pokazao hrvatski
nacionalisticki pokret iz devedesetih. Naposletku, ispostavlja se
da je i takva predratna Hrvatska sklonija mešovitim brakovima od
Vojvodine (i shodno autonomaškim tezama tolerantnija), mada je na
prvi pogled Vojvodina ispred nje. Ta teza je lako odbranjiva. Previda
se da se u navedenoj staistici (koja ne razume društvo) uporeduju
brojevi koji ne odslikavaju iste svari. Nije isto kada se kvantifikuju
apsolutni iznosi ili realni društveni procesi. Ocigledno je da su
mešoviti brakovi moguci samo u društvima u kojim postoje bar dve
ili više etnickih grupa. Obicno imamo vecinsku etnicku grupu i manjnske.
Kako je po popisu iz 1991. u Hrvatskoj bilo oko 22% nehrvata, podatak
o 17% mešovitih brakova u toj republici se uvek mora odmeravati
sa tim brojem, jer u slucaju da nehrvata nema, ne bi ni bilo mešovitih
brakova (jer ih ne mogu sklapati Hrvati sa Hrvatima). Posto je po
istom popisu u Vojvodini bilo 43% nesrba, Vojvodina bi samo da je
ista kao Hrvatska trebalo da ima 33% mešovitih brakova. Pošto je
njih zabeleženo tek 27%, ispostavlja se da je takvih brakova u Vojvodini
za 22% manje nego u Hrvatskoj (prema istoj jedinici etnickog diverziteta
). Ali pošto je etnicki diverzitet u Vojvodini veci u apsolutnim
iznosima, stvara se privid da je i veca tendencija mešanja, dok
je baš naprotiv ona manja. Ako pak sve to izjednacimo sa potencijalima
tolerancije, onda je predtudmanovska Hrvatska svakako tolerantnija
sredina nego Vojvodina, a stepen te tolerancije ce se videtu u kravom
ratu koji se desio 1991-1995.
Ovim je prikazano kako autonomaška propaganda sa bukvalizovanim
tumacenjem statistika pokušava da falsifikuje realne pokazatelje
društvenih procesa u Vojvodini, koji se mogu kvantifikovati samo
ako se kvantifikuju i njihovi nosioci (a to svakako ne može biti
apstrakcija prostog broja žitelja pokrajine). Više je nego ocigledno
da su predratne manjine Hrvatske cešce sklapale mešovite brakove,
dok su manjine Vojvodine tome manje skolone, pa su sve autonomaške
teze o nekakvom "multietnickom prožimanju" i i"izuzetnosti"
pokrajine na klimavim nogama, dok je u prava istina da je pokrajina
po prikazanoj bracnoj distanci lošija od Hrvatske.
Mnogobrojna istraživanja etnicke distance sa pitanjima “da li bi
ste sklopili brak sa drugom nacijom” su irelevantna prema recenom,
jer su u sferi bontona i kondicionala. Sklopljen mešoviti brak je
cinjenica sa aksiomatskom snagom, naspram toga. Otprilike kao što
izborni rezultati stoje naspram izbornih prognoza.
[5] Još je antropolog Klod Levi Stros govorio kako
su cesto najprimitivniji urodenici tolerantniji od Francuza, Nemaca
ili Poljaka, pa je ocigledno da se ne može poistovecivati kultura
i tolerancija, kako što bi to htela autonomaška propaganda. Istorija
Vojvodine je najbolji argument protiv te autonomaške mitologije
– kao što je Treci rajh demanti istog na evropskoj ravni.
[6] Isto se može videti i na strani pokrajinskih
srpskih nacionalista. U njihovim tezama o zbližavanju sa Rusijom
i Belorusijom nisu primarne realne ekonomske i kulturne veze - koliko
to jesu skrivene "pravoslavne simpatije."
[7]. Nesrecna sudbina backih i banatskih Nemaca
koje su Rusi i jugoslovenski komunisti proterali 1944.god. svedoci
o pilatovskoj indolenciji domacih komunista iz redova starosedelackih
Srba i Madara. Pokrajina je ostala bez svog najcivilizovanijeg stanovništva
cija je istorijska kompromitacija u dvovekovnom srpsko-madarskom
sukobu bila najmanja. Baš zato zacuduje kako su Nemci bili lako
"pušteni niz vodu", ali i kako je brzo inskonstruisan
mit o odgovornosti kolonista - koji su došli tek dve godine kasnije?
Ocigledno je da je kolektivna savest umirena tako što je krivica
projektovana na drugog. Odsustvo mržnje prema Nemcima je, sa druge
strane, samo prikrivalo potpuno odsustvo bilo kakvih pozitivnih
emocija prema njima, o cemu nam najbolje svedoci srpska banatska
poslovica iz davnih vremena: "bežte deco babina, gore kuca
švabina". Sa druge strane, u odsustvo mržnje prema Nemcima
se idealno uklopila jedna druga mržnja prema nekim drugim Nemcima,
koju su doneli kolonisti. Od ova dva nezavisna istorijska dešavanja
(i motivacije) napravljeno je jedno, i to lažno. Iz svega možemo
pretpostaviti da su starosedelacki Srbi i Madari kao agrarne nacije
prema razvijenijim Nemcima imali samo kompeks niže vrednosti pracen
potpunim nerazumevanjem (dok su jedni prema drugima gajili tradicionalnu
mržnju).
|
|