Zašto
bi
prevremeni
izbori
bili
privremeni
izbori
Vladimir
Vuletić
Ključ
boljitka
u
podršci
sveta
Strast
koja
plamti
u
ovdašnjim
političkim
borbama
običnom
čoveku
izgleda
potpuno
neobjašnjivom
i
nadasve
preteranom.
Usrećitelji
naroda,
kakvima
se
predstavljaju,
kidišu
jedni
na
druge
u
ime
naroda.
Tako
široka
legitimacija
dovodi
u
pitanje
iskrenost
njihovih
namera
i
ističe
u
prvi
plan
populističke
ambicije
narodnih
tribuna.
Jer
šta
je
narod?
Narod
su
i
radnici
i
preduzetnici,
narod
su
i
Srbi,
Romi,
Jugosloveni
itd,
narod
su
i
siromasi
i
bogatuni,
narod
živi
u
gradovima,
ali
i
u
selima,
narod
su
i
žene
i
muškarci,
i
nacionalisti
baš
kao
i
kosmopoliti,
a
svima
se
naravno
ne
može
u
isti
mah
udovoljiti.
Ne
čudi
otuda
da
nakon
velikih
reči
i
“opštenarodne”
podrške
slede
razočaranja
i
zahtevi
za
smenom
vladajuće
elite
koja
je
izneverila
“narodna
očekivanja”.
Demokratski
poredak
upravo
zato
ima
svrhu
da
obezbedi
da
se
interesi
svih
navedenih
i
mnogih
drugih
nepomenutih
grupa
međusobno
usklađuju
i
da
se
bez
nepotrebnih
sukoba
održi
relativno
uređeno
stanje
u
kome
gubitnici
mogu
očekivati
da
će
na
narednim
izborima
njihovi
interesi
dobiti
zastupnike
koji
će
ih
valjanije
protežirati.
Šta
to
navodi
“gubitnike”
da
traže
prevremene
izbore?
To
ne
može
biti
opštenarodno
dobro
jer
tako
nešto,
videli
smo,
ne
postoji.
Tragajući
dalje
za
motivima,
logično
se
nameće
pretpostavka
da
situacija
u
kojoj
broj
gubitnika
višestruko
nadmaši
broj
dobitnika
i
položaj
potonjih
postane
tako
tragičan
da
se
režim
ne
može
podnositi
-
čini
nužnom
nove
izbore.
Ovo
deluje
kao
veoma
razuman
razlog,
ali
upravo
zbog
takve
mogućnosti
u
demokratskim
zemljama
mandat
jedne
skupštine
i
njene
vlade
(ili
vlada)
ne
traje
44,
već
najčešće
četiri
godine.
Taj
period
je
dovoljan
da
Vlada
pokaže
šta
zna,
ali
nije
ni
preterano
dug
da
se
ne
bi
mogao
sačekati
kraj
loše
vladavine.
Nestrpljenje
stoga
mora
imati
neki
drugi
uzrok.
Strepljenja
ovom
“narodu”
bar
nikada
nije
manjkalo.
O
tome
svedoči
nataloženo
istorijsko
iskustvo
sažeto
u
poslovicama
“strpljen
spašen”
i
“ničija
sveća
nije
gorela
do
zore”.
Najzad,
ima
li
jačeg
argumenta
za
ovu
tvrdnju
od
trpnje
Miloševićevog
vlastodržaštva.
Razloge,
dakle,
moramo
tražiti
drugde,
mimo
“naroda”
i
“narodne
volje”,
a
to
znači
u
opozicionim
političkim
elitama.
Zaista,
jedino
opozicione
političke
grupe
imaju
motiva
da
traže
prevremene
izbore,
a
to
je
u
periodima
kada
vladi
ne
ide
najbolje.
To
znači
veće
šanse
da
opozicija
osvoji
vlast.
Pre
nego
što
zdravo
za
gotovo
prihvatimo
ovu
pretpostavku
treba
je
ispitati.
Različiti
su
motivi
zbog
kojih
neko
želi
da
uzme
učešća
u
vlasti.
No,
ako
izuzmemo
ekstremne
romantičarske
težnje
i
mesijanske
porive
ostaje
da
utvrdimo
kako
vlast
nosiocima
donosi
viši
društveni
položaj,
više
materijalnog
blagostanja,
visok
društveni
ugled
i
značajnu
moć.
S
obzirom
da
demokratski
poredak,
bar
načelno,
omogućuje
svima
da
budu
birani
razumno
je
što
sportisti
na
zalasku
karijere,
neostvareni
umetnici,
propali
privrednici,
jalovi
naučnici,
građevinski
radnici,
ali
i
svi
drugi
-
uspešni
u
svojim
profesijama
ali
nezadovoljni
svojim
statusom
-
imaju
ambiciju
da
dođu
na
vlast.
Ništa
tu
nije
neobično
ako
je
zemlja
normalna
i
prosperitetna.
Međutim,
kad
je
o
Srbiji
reč,
treba
se
ozbiljno
zapitati
šta
vuče
opoziciju
ka
vlasti
u
toj
meri
da
traži
čak
i
prevremene
izbore?
U
Srbiji
bi
bilo
zapravo
normalno
i
očekivano
da
oni
koji
su
na
vlasti
traže
prevremene
izbore.
Tek
da
se
kurtališu
bede.
Jer
normalan
i
pošten
čovek
od
vlasti
ne
može
imati
materijalne
koristi.
Moć
da
se
donose
strateške
odluke
u
uslovima
ograničenog
nacionalnog
suvereniteta
odavno
je
premeštena
u
evropske
i
svetske
centre,
a
ugled
biva
srozan
sa
najmanjim
pogrešnim
korakom,
koji
bi
ostao
nezabeležen
na
nekoj
drugoj
poziciji.
Osvrnućemo
se
na
argumente
onih
koji
izbore
traže.
Velimir
Ilić,
na
primer,
tvrdi
da
je
sadašnji
politički
establišment
nesposoban,
odnosno
da
personalni
sastav
izvršne
vlasti
ne
odgovara
zahtevima
vremena.
Ma
koliko
bio
snažan,
ovaj
argument
ne
govori
u
prilog
novim
izborima.
Bilo
bi,
naime,
dovoljno
da
Skupština
izabere
novi
personalni
sastav
Vlade
pa
da
se
ispita
valjanost
ove
tvrdnje.
Ako
Ilić
misli
da
je
sposobnost,
generalno
gledano,
obrnuto
proporcionalna
sa
učešćem
u
vlasti
-
tada
stvar
stoji
još
nepovoljnije,
jer,
znači,
da
će
ko
god
dođe
na
vlast
-
biti
nesposoban.
Najzad,
ako
Ilić
misli
da
je
bolji
i
sposobniji
od,
na
primer,
sadašnjeg
premijera,
to
je
krajnje
subjektivna
ocena.
Pre
će
biti
da
je,
što
bi
rekao
Čović,
situacija
“jedan
na
jedan”.
Sposobnih
kao
i
nesposobnih
bilo
je,
ima
i
biće
ih
u
svim
vladama
pa
se
ne
treba
zavaravati
da
će
neka
nova
vlast
dokotrljati
sve
same
intelektualne,
moralne
i
poslovne
gromade.
Radikali
ističu
u
prvi
plan
stratešku
stramputicu
aktuelne
vlasti.
Oni
bi
da
se
Srbija
vrati
na
“stari
dobri
put”
kojom
su
je
svojedobno
vodili.
Zahtev
potpuno
legitiman,
ali
mu
nedostaje
i
najmanji
argument
šta
je
radikalski
put
Srbiji
i
ma
kom
njenom
državljaninu
dobra
doneo.
Sve
i
kada
bi
sve
drugo
bilo
pogrešno,
Srbija
sada
bar
zna
zašto
plaća
ministarstvo
spoljnih
poslova
koje
bi
radikali,
u
slučaju
da
dobiju
izbore,
mogli
da
zatvore,
jer
je
njihov
poslednji
prijatelj
(Sadam)
upravo
svrgnut.
Jedini
koji
zaista
imaju
valjan
razlog
da
traže
prevremene
izbore
su
političari
iz
DSS-a.
Oni,
mada
sa
značajnom
podrškom
biračkog
tela,
nemaju
nikakve
pozicije
u
vlasti.
Naravno,
za
to
su
ponajviše
sami
krivi.
Međutim,
važnije
od
toga
jeste
pitanje
šta
bi
se
u
Srbiji
promenilo
kada
bi
DSS
imao
odlučujuću
reč?
Od
takve
situacije
imala
bi
korisiti
samo
ta
stranka.
Ako
bi
se
DSS
držao
izvornih
programskih
načela
malo
šta
bi
se
promenilo
u
odnosu
na
sadašnje
stanje,
a
ako
bi
ih,
iz
ma
kog
razloga,
promenili
završili
bi
u
izolaciji
kao
i
prethodni
režim.
Uski
stranački
interes
ipak
ne
može
biti
razlog
za
poketanje
čitavog
biračkog
tela.
Sa
ovako
argumentovanim
zahtevima
iz
opozicionih
krugova
malo
je
razloga
za
prevremene
parlamentarne
izbore.
Vrlo
je
verovatno
da
bi
oni
bili
samo
privremeni
izbori
posle
kojih
bi
se
sa
istom
argumentacijom
mogli
zatražiti
novi
prevremeni
izbori.
Ključ
boljeg
života
u
Srbiji
u
ovom
trenutku
ne
zavisi
toliko
od
vlasti,
koliko
od
spremnosti
sveta
da
pomogne
i
podstakne
razvojne
procese
u
Srbiji.
Ona
politička
grupa
koja
ima
najviše
izgleda
da
obezbedi
tu
podršku
morala
bi
da
ima
odlučujuću
reč
da
li
će
se
održati
prevremeni
izbori.
Da
li
je
reč
o
sadašnjoj
vladi
teško
je
reći.
Nju
ovde
nismo
pominjali
ne
zato
što
se
ne
bi
imalo
šta
reći,
već
stoga
što
bi
kritika
sadašnje
vlasti
zahtevala
širi
prostor.
I
pored
toga,
dok
god
ima
podršku
međunarodne
zajednice
ova
vlast
ima
pravo
da
se
poziva
na
poštovanje
redovnog
roka
za
raspisivanje
izbora.
Ukoliko
u
tom
pogledu
ne
uspe
da
obezbedi
unutrašnje
jedinstvo
onda
nije
ni
zaslužila
da
vlada,
ali
to
će
biti
posledica
njenih
slabosti,
a
ne
jakih
argumenata
opozicije.
hronika
vesti (arhiva)