Ivan
Milenković
ZAŠTO
SAM
UVOĐENJE
VANREDNOG
STANJA
SMATRAO
OPRAVDANIM
S
jedne
strane,
govoriti
i
pisati
protiv
vanrednog
stanja
(v.s.)
u
trenutku
kada
je
ono
i
formalno
zavedeno,
a
uprkos
izričitoj
odredbi
da
se
to
ne
sme
činiti
(zabranjeno
je,
recimo,
komentarisati
razloge
za
uvođenje
v.s.),
smatram
činom
građanske
hrabrosti.
Iako
sam
od
prvog
trenutka
proglašavanje
v.s.
držao
dobrim
potezom
Vlade,
nisam
smatrao
umesnim
da
se
oglašavam
dok
je
v.s.
na
snazi:
i
ovakva
kakva
je,
što
znači
daleko
od
institucije
koja
uliva
poverenje,
Vlada
je
dovoljno
moćna
i
bez
mene.
S
druge,
pak,
strane,
uprkos
povišenim
tonovima
protiv
v.s,
barem
kada
je
reč
o
tekstovima
objavljenim
na
sajtu
NSPM,
iskreno
sumnjam
da
se
iko
ozbiljno
prepao
od
mogućnosti
da
Vlada
preterano
zloupotrebi
v.s.
proglašeno
12.
marta
2003.
No,
da
li
se,
ko
i
koliko
prepao
ionako
se
ne
može
dokazivati,
tako
da
se
odsustvo
straha
u
mom
slučaju
može
pripisati
i
neobaveštenosti,
nepopravljivoj
naivnosti,
ili
dubokom
nerazumevanju
zbivanja
pre,
a
naročito
nakon
12.
marta
2003.
Kako
god,
čini
mi
se
da
kritike
upućene
na
račun
ovog
v.s.
povezuje
to
što
razmatraju
načelne
probleme
v.s.
umesto
da
progovore
o
ovom
i
ovakvom
v.s,
dakle
o
konkretnom
problemu
u
određenom
trenutku.
(Izuzetak
je
odličan
tekst
Đorđa
Vukadinovića
Kad
sveci
marširaju,
koji,
izuzev
spoljašnje
sličnosti,
sa
ostalim
reakcijama
nema
nikakve
veze.
Ova
konstatacija,
međutim,
kao
ni
kvalitet
Vukadinovićeve
argumentacije,
ne
znače
da
tu
argumentaciju
prihvatam
u
potpunosti,
već
samo
to
da
tekst
Đ.Vukadinovića
predstavlja
istinski
izazov
za
poziciju
koja
ima
više
razumevanja
za
Vladu,
nego
on.)
Zašto
su,
dakle,
kritičari
v.s.
pisali
baš
te
i
takve
tekstove
nakon
12.
marta
2003?
Ako
je
to
stoga
što
je
Vlada
Srbije
toga
dana
uvela
v.s.,
onda
se
iz
tih
tekstova
to
ne
vidi:
s
obzirom
na
njihovu
sadržinu
oni
su
mogli
da
budu
napisani
bilo
kada,
bilo
gde
i
pod
bilo
kakvim
uslovima.
Naime,
da
sam
kojim
slučajem
u
prethodnom
životu,
kao
prosečno
obrazovan
čovek,
propustio
da
o
vanrednom
stanju
išta
saznam,
tekstovi
sa
sajta
NSPM
pružili
bi
mi
neka
saznanja,
a
naročito
to
da
je
v.s.
jedna
neprijatna
stvar
kao
stvorena
za
zloupotebe,
te
da
je
Vlada
serbska
i
uvela
v.s
da
bi
ga
zlorabila
na
najcrnji
mogući
način,
masovno
'apsila,
prodavala
nacionalne
interese
i,
uopšte,
aktivno
radila
na
oduzimanju
slobode
građankama
i
građanima
ovdašnjim.
Ali
ja,
kao
prosečno
obrazovan
tip,
znam
da
je
v.s.
neprijatna
pojava
i
da
se
može
gadno
zloupotrebiti,
te
tako
ne
znam
kako
mi
upućivanje
na
tu
dimenziju
vanrednog
stanja
kao
takvog
može
proširiti
saznajni
horizont.
Rečeni
tekstovi
kao
da
ne
obraćaju
pažnju
na
kontekst:
oni
su
poput
stilskih
vežbi
na
zadatu
temu,
koje
o
konkretnim
razlozima
konkretnog
poteza
u
određenom
trenutku
i
na
određenom
mestu
nemaju
šta
reći,
pa
zato
ostaje
u
ravni
opštih
mesta
koja
se
mogu
odnositi
i
na
v.s.
u
Srbiji
2003,
1999,
ili
1991,
ali
i
na
bilo
koje
drugo
v.s.
uvedeno
bilo
kada
i
bilo
gde.
Od
pisca
studije
Zarobljena
zemlja,
recimo,
očekuje
se
mnogo
više
od
načelnih
razmatranja
i
upozorenja
da
je
v.s.
jedna
neprijatna
stvar
koja
može
poslužiti
kao
batina
vlasti
za
obračun
sa
političkim
neistomišljenicima
i
građanima.
Do
sada,
međutim,
nisam
pročitao
ubedljivu
argumentaciju
protiv
razloga
koje
su
nam
za
uvođenje
v.s.
ponudili
sama
Vlada,
ali
i
zdrav
razum,
niti
su
zbivanja
na
terenu
opravdala
bojazan
od
mogućih
zloupotreba,
na
koje
su
kritičari
upozoravali
(ni
pomenuti
tekst
Đ.
Vukadinivića,
zapravo,
proglašavanje
v.s.
ne
kritikuje
eksplicitno).
U
trenutku
kada
je
premijer
ubijen
stanje
na
političkoj
sceni
Srbije
bilo
je,
kao
uostalom
i
danas,
jako
loše
(ne
ulazim
u
to
koliki
je
doprinos
same
Vlade
tome
-
mali
svakako
nije);
ličnost
premijera
(ne,
dakle,
institucija
premijera,
nego
ličnost)
bila
je
do
te
mere
dominantna
da
se
sa
njegovim
nestankom
otvorila
mogućnost
raspada
Vlade,
a
s
obzirom
da
je
Vlada
bila
jedina
koliko-toliko
stabilna
institucija
političkog
sistema,
nije
teško
zamisliti
kakve
bi
to
posledice
moglo
da
proizvede;
pod
nadzorom
Vlade,
a
s
obzirom
na
brzinu
sa
kojom
su
Vlada
i
policija
reagovale,
očigledno
se
pripremala
veća
akcija
protiv
likova
sa
poternica;
o
odnosima
u
sudstvu,
tužilaštvu
i
policiji
Vlade
je,
takođe
očigledno,
ipak
znala
više
od
nas
smrtnika,
pa
je,
verovatno
s
razlogom,
procenila
da
se
bez
drastičnih
mera
teško
može
uraditi
bilo
šta
(mogu
samo
da
pretpostavim
kako
bi
apstraktnom
legalizmu
naklonjena
strana
ciknula
kada
bi
se
neki
od
likova
sa
poternice
požalio
na
loš
tretman
prilikom
hapšenja;
ovim,
dabome,
nipošto
ne
želim
da
se
zaborave
slučajevi
od
pre
12.
marta
2003.
kada
su,
barem
u
dva
sučaja,
policijski
tretmani
završavali
smrću
privedenih);
najzad,
predstavnici
vlade
u
više
su
navrata
ponovili
da
je
v.s.
upereno
protiv
kriminalaca,
a
ne
građana,
što
je,
ako
ne
grešim,
u
najvećoj
meri
ispoštovano.
(Upozorenje
Đ.
Vukadinovića,
u
tekstu
Kad
sveci
marširaju,
da
su
u
Zaječaru
uhapšena
trojica
građana
koji
su
nedolično
odregovali
na
vest
o
ubistvu
premijera,
iako
važna,
ne
dokazuje
da
je
u
pitanju
sistematski
pritisak
na
građane,
ali
upućuje
na
metodološku
manjkavost
teksta).
Isto
tako,
zabrana
sindikalnog
delovanja,
a
što,
naravno,
pre
svega
podrazumeva
suspendovanje
prava
na
štrajk
(na
to
upozorava
Slobodan
Antonić
u
svom
tekstu
Zašto
nam
je
oduzeta
sloboda?)
takođe
mi
se
čini
opravdanom
jer
je
koliko-toliko
čista
situacija,
bez
mitinga,
masovnih
okupljanja,
mogućnosti
provokacija,
potrebna
da
bi
se
provela
zamisao
koja
je
proklamovana
ovim
i
ovakvim
v.s.
Ograničavanje
medijskih
sloboda
takođe
je
razumljivo.
Ne
mislim
da
je
korektno
ni
Antonićevo
poređenje
Srbije
nakon
ubistva
Đinđića
sa
Amerikom
posle
ubistva
Kenedija,
kada
je
u
Srbiji
uvedeno
v.s,
a
u
Americi
nije.
Ne
samo
što
je
u
trenutku
Kenedijevog
ubistva
Amerika
bila
stabilna
država
sa
snažnim
(demokratskim)
institucijama,
za
razliku
od
zemlje
Srbije
u
kojoj
su
(demokratske)
institucije,
kao
što
i
sam
Antonić
primećuje,
u
dosta
kilavom
zametku,
niti
su
Americi
ubistvom
predsednika
institucije
države
bile
dovedene
u
pitanje,
nego
uvesti
v.s.
u
zemlji-kontinentu
sa
više
od
200
miliona
stanovnika
svakako
nije
isto
što
i
v.s.
u
zemlji
koja
je,
teritorijalno,
odgovara
manjoj
oblasti
u
Teksasu.
Naravno,
zanimljive
su
bile
i
alternative
uvođenju
v.s.
Moglo
se
nastaviti
kao
da
se
ništa
nije
desilo,
odnosno
da
se
ubice,
kriminalci
i
manijaci
jure
normalno,
dakle
bez
vanrednog
stanja,
ali
takav
predlog,
naročito
s
obzirom
na
dubinu
i
širinu
do
kojih
je
hobotnica
bila
pružila
pipke,
ne
deluje
ozbiljno.
Politička
logika
ovog
i
ovakvog
trenutka,
nalagala
je
odlučan
potez,
ma
koliko
se
to
nama
ne
sviđalo.
Druga
je
mogućnost
bila
obrazovanje
koncentracione
Vlade,
kako
je
to
lepo
predložio
Vojislav
Koštunica,
a
što
je
glatko
odbijeno.
Koštuničin
predlog
je,
najblaže
rečeno,
delovao
kao
neumesno
zavitlavanje:
to
je
kao
kada
bi
vam
osvedočeni
neplivač
predložio
plivačku
pomoć
u
trenutku
dok
se,
u
dubokoj
vodi,
davite.
No,
s
druge
strane,
Đ.
Vukadinović
je
u
pravu
kada
primećuje
da
bi
Vlada
narodnog
jedinstva,
u
koju
bi,
uz
predstavnike
DSS,
ušli
i
predstavnici
G
17,
recimo,
ulivala
više
poverenja
od
Vlade
ubijenog
premijera.
No,
to
je
bilo
isuviše
dobro
rešenje
da
bi
bilo
prihvaćeno.
Uz
to,
teško
da
bi
na
real-političkoj
ravni,
uprkos
dramatičnosti
trenutka,
to
mogla
biti
realna
mogićnost.
Najzad,
poredak
je
bio
ugrožen
zato
što
je
ubijen
čovek
u
čijoj
se
ličnosti
susteklo
isuviše
niti
koje
su
dolazile
iz
najrazličitij
pravaca
(isuviše
moći,
govorili
su
kritičari
Đinđića),
a
ne
zbog
krize
unutar
vlade.
Institucija
je
pokušala
da
zaštiti
institucionalni
poredak,
ma
koliko
ga,
pre
toga,
svojim
skandaloznim
potezima
ugržavala.
Post
festum
gledano
v.s.
je
proizvelo
niz
krupnih
i
značajnih
učinaka,
a
pre
svega
je
pokazalo
da
(ipak)
postoji
policijski
mehanizam
koji
nije
tu
zarad
prevaspitavanja
neposlušnih
građana,
već
zarad
deratizacije
i
dekontaminacije.
Ne
verujem
da
smo
toliko
zaboravni
pa
se
ne
možemo
setiti
čemu
je
služila
Miloševićeva
policija.
Ukoliko
se,
uz
to,
pokaže
da
je
kriminal
zaista
značajnije
uzdrman,
te
se
čišćenje
nastavi
i
na
drugim
poljima,
mislim
da
će
teško
biti
dovesti
u
pitanje
da
su
pozitivni
učinci
v.s.
prevagnuli
nad
onim
drugima
(koji
su,
takođe,
vrlo
očigledni:
od
zlorabljenja
medijske
premoći,
neodmerenih
izjava
kojima
su
ritam
određivali
novi
predsednik
i
novi
potpredsednik
Vlade
(zbog
niskustva,
biće),
do
krajnje
sumnjivih
i,
bojati
se,
štetnih
zakonskih
predloga
u
materiji
krivičnog
prava).
Ipak,
o
svemu
što
se
događalo
u
proteklih
pedesetak
dana
svoje
(i,
uzgred,
jedino
relevantno
mišljenje)
daće
građani
na,
nadam
se,
što
skorijim
izborima.
Autor
je
prevodilac
i
član
uredništva
NSPM.
objavljeno
25.
aprila
2003
hronika
vesti (arhiva)