ZAŠTO
SU
SRBIJI
HITNO
POTREBNI
IZBORI
Jovo
Vukelić
Ima
li
potopa
posle
DOS-a
Izbori
se
za
izbore!
Ovo
je
bio
jedan
od
slogana
opozicije
u
vreme
Miloševićevog
režima.Tada
je,
zbog
katastrofalno
loše
vladavine,
izlaz
iz
krize
i
beznađa
tražen
u
šansi
da
se
nesposobna
vlast
demokratskim
putem
-
izborima
–
zameni,
po
mogućstvu,
boljom.
I
gle
čuda,
tadašnja
opozicija,
a
sadašnja
vlast
(DOS
bez
DSS
i
još
nekoliko
stranaka),
neće
sada,
tri
godine
posle,
ni
da
čuje
za
izbore!
Pogotovo
prevremene.
Ko
pomene
izbore
u
očima
sadašnje
vlasti
i
vlade
protivnik
je
reformi
i
«reformskog
kursa»
Vlade.
On
maltene
poziva
na
restauraciju
starog
režima,
nije
demokrata,
već
populista
i
konzervativac
i
«pripada
patriotskim
snagama».
Po
mišljenju
vladajuće
elite
nema
bolje
vlasti
od
njih
samih.
Čak
idu
i
dalje
pa
pitaju:
ko
je
bolji
da
dođe
umesto
nas?
Zar
slaba
i
razjedinjena
opozicija?
Moramo
potsetiti,
naročito
one
koji
su
to
zaboravili,
da
je
isto
tako
mislio
i
govorio
Milošević,
i
njegov
SPS,
i
Mira
Marković
i
njen
JUL.
I
oni
su
mislili
i
govorili
da
su
najbolji,
večiti,
nezamenljivi,
da
će
posle
njih
nastati
propast
Srbije,
pa
čak
i
sveta,
i
u
to
su
čak,
jedno
vreme,
bili
ubedili
veliki
deo
birača,
pa
su
čak
i
dobijali
izbore.
A
uvredili
su
razjedinjenu
i
međusobno
posvađanu
opoziciju
i
njene
sujetne
lidere
i
naterali
je
da
se
na
kraju,
posle
decenije
sukoba,
konačno
okupi.
U
DOS-u
izgleda
misle
da
će
posle
njihovog
odlaska
sa
vlasti
zaista
nastati
biblijski
potpop
u
Srbiji.
Oni
veruju
da
bi
posle
odlaska
DOS-a
sa
vlasti
nastupila
«skora
propast
sveta»
i
zahvatila
našu
zemlju.
Zato
oni,
spasioci
i
mesije,
moraju
ostati
na
vlasti
sve
do
decembra
2004,
bez
obzira
na
stanje
u
zemlji,
a
ne
bi
bilo
neočekivano
da
nekom
Uredbom
vlada
Srbije
produži
sama
sebi
mandat
do
ulaska
zemlje
u
Evropsku
Uniju!
Možda
2007,
a
realnije
je,
a
i
za
DOS
bolje,
do
2015!
Mogu
to
demokratske
snage
DOS-a
da
izglasaju.
Imaju
većinu
u
skupštini
i
to
bi
bilo
«demokratski».
Zašto
da
ne.
Njima
nije
teško
da
se
na
«putu
ka
Evropi»
žrtvuju
za
građane
Srbije
još
četiri
godine
i
bez
tih
nepotrebnih
i
skupih
izbora,
koji
samo
usporavaju
«najbrže
reforme
viđene
do
sada
u
svetu».
Oni
toliko
vole
vlast
da
im
ništa
neće
biti
teško
da
učine
da
na
vlasti
i
ostanu.
Ova
vlast
od
izbora
beži
kao
«đavo
od
krsta».
Kao
da
su
zaboravili
da
su
baš
izborima
došli
na
vlast.
Mnogi
se
pitaju:
zašto
im
je
vlast
tako
brzo
omilila
da
ne
žele
da
odu?
Plaše
se
izbora
i
ne
pitaju
glavno:
zašto
opozicija
traži
izbore?
Ne
pitaju
ni
da
li
su
građani
zadovoljni
njihovim
vršenjem
vlasti.
Ne
pitaju
da
li
su
i
koliko
ispunili
glavna
izborna
obećanja
data
biračima
pre
tri
godine.
A
obećali
su
građanima
novi
demokratski
Ustav
Srbije.
Ustava
još
nema!
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
Obećali
su
nove
demokratske
izborne
zakone.
Ni
njih
nema.
Obećali
su
energično
suzbijanje
kriminala,
korupcije
i
šverca.
A
oni
su
cvetali
u
protekle
tri
godine,
kriminal
se
razgranao,
ubijen
je
čak
i
premijer,
privredna
afera
je
smenjivala
aferu,
a
šverc
cigareta,
nafte,
bele
tehnike,
belog
roblja,
droge,
pa
i
šećera
i
mobilnih
telefona
nije
suzbijen.
I
zbog
ovakvog
nedopustivog
stanja
korist
od
hitnih
izbora
bila
bi
velika.
Zakon
o
ekstraprofitu,
(koga
su
sami
doneli)
trebalo
je
da
oporezuje
moćnike
i
miljenike
Miloševićeve
vlasti,
koji
su
se
obogatili
na
brzinu,
kao
ratni
profiteri,
u
toku
ratova
1991
–
1999.
Sama
vlast
je
zakon
devalvirala
i
obesmislila
amnestirajući
privilegovane
pripadnike
starog,
do
juče
«omraženog
režima».
Duguju
građanima
odgovor
zašto
je
to
učinjeno.
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
Jedna
od
najvećih
tekovina
opozicione
borbe
sadašnjih
stranaka
DOS-a
u
Miloševićevo
vreme
bila
je
što
su
se
kod
vlasti
izborili
da
televizija
prenosi
sednice
parlamenta.
Time
su
se
ponosili
i
hvalili.
A
sada,
u
Srbiji,
sa
slabo
razvijenom
i
ugroženom
demokratijom
–
tv
prenosa
više
nema!
Više
im
nisu
potrebni.
Nije
potrebno
da
bude
prisutna
javnost,
jer
sada
vladaju
demokratske
snage
DOS-a,
i
u
to
treba
svi
i
vezanih
očiju
da
poveruju.
I
stranci,
a
posebno
naši
građani.
U
DOS-u
izgleda
zaista
veruju
u
sopostvenu
izmišljotinu:
jednom
demokrata
–
uvek
demokrata!
Kao
da
se
demokratsko
opredeljenje
ne
mora
dokazivati
u
političkoj
praksi.
Zanimljivo
je
da
je
na
sličan
način
bračni
par
Milošević
dugo
brinuo
kako
će
Srbija
izgledati
bez
njih,
kako
će
Srbija
uopšte
opstati,
kakva
će
to
biti
država...
Ima
tu
još
jedan
ozbiljniji
problem:
prenosi
sednica
parlamenta
su,
kaže
vladajuća
oligarhija,
inače
dosadni.
I
tu
su
u
pravu:
ništa
se
više
ne
rešava
u
skupštini,
tamo
gde
bi
trebalo
sve
da
se
rešava.
Sve
ključne
odluke
donosi
partijska
17-oglava
hidra,
zvana
Predsedništvo
DOS-a.
Tako
je
DOS
jači
i
nalazi
se
iznad
svih
državnih
institucija.
Partijska
oligarhija
sastavljena
uglavnom
od
«kombi
stranaka»
na
sednicama
DOS-a
donosi
odluke
ko
će
biti
ambasador,
guverner,
ministar,
ko
će
biti
šef
policije,
rektor
Univerziteta,
ali
i
direktor
vrtića,
ili
nekog
saobraćajajnog
i
komunalnog
preduzeća,
JAT-a,
bolnice,
škole...
Te
odluke
u
skupštinama
imaju
da
se
sprovode,
nema
tamo
šta
da
se
bira,
izabrao
je
već
vrhovni
sudija
–
Predsedništvo
DOS-a!
To
nije
samo
vaskrs
partijske
države,
to
je
nastanak
višeglave
partijske
države
–
aždaje
sa
17
glava,
opasne
i
pohotne,
koja
proždire
sve
pred
sobom...
A
obećano
je
građanima
da
će
jedan
od
glavnih
zadataka
DOS-a
biti
iskorenjivanje
partijske
države.
To
nije
desilo
i
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
Obećao
je
DOS,
na
izborima
2000,
među
svojih
deset
čuvenih
obećanja,
da
će
Srbija
imati
i
novog
-
demokratski
izabranog
predsednika
Republike.
Izbore
je
DOS
raspisao,
ali
ih
je
sam
uveliko
bojktovao,
naročito
najjača
stranka
u
DOS-u
–
Demokratska
stranka.
Tako
je
DOS
uspeo
da
bojkotuje
sopstvene
izbore
-
i
to
uspešno
-
više
puta!
Zato
Srbija
danas
nema
novog
demokratski
izabranog
predsednika.
Ali,
ima
v.d.
predsednicu,
ličnost
za
koju
niko
u
Srbiji,
ni
posle
5.
oktobra,
ne
bi
stavio
-
ni
među
hiljadu
ličnosti
-
ni
jednu
jedinu
paru
da
može
biti
predsednik
Skupštine
i,
još
povrh
toga,
i
v.
d.
predsednika
Srbije.
Tako
se
ni
kriva
ni
dužna,
ličnost
bez
dovoljno
autoriteta
i
ugleda,
našla
na
dve
najvažnije,
najznačajnije
i
najodgovornije
funkcije
u
Srbiji,
u
najtežim
vremenima
za
zemlju.
Ima
li
ikoga
ko
veruje
da
v.d.
predsednika
donosi
bilo
kakve
važne
odluke?
Potsećanje
na
Staljinovu
čuvenu
fiks-ideju
sasvim
je
primereno
ovoj
situaciji:
«
Naša
nova
socijalistička
država
-
govorio
je
Staljin
-
želi
da
izgradi
takvo
društvo
u
kome
će
svaki
građanin
biti
toliko
obrazovan
i
sposoban
da
i
jedna
kafe-kuvarica
može
biti
predsednik
države!»
Ovaj
Staljinov
stav
iskoristio
je
svojevremeno
general
Koća
Popović
da
ga
zajedljivo
u
lice
(na
stepenicama
Savezne
skupštine)
saopšti
tadašnjem
predsedniku
Predsedništva
SFRJ
Dušanu
Alempiću,
na
njegovo
pitanje:
kako
generale
ocenjujete
naš
rad
u
Predsedništvu
SFRJ?
Država
koja
nema
predsednika,
koja
nema
predsednika
Vrhovnog
suda,
koja
nema
tužioca,
(ima
ih
još
mnogo
na
važnim
mestima
sa
v.d.
titulama,
sve
do
direktora
JAT-a)
ne
može
imati
jake,
ugledne,
uvažene
institucije
koje
treba
da
kontrolišu
rad
Vlade
i
izvršnih
vlasti.
A
DOS
je
obećao,
kao
jedno
od
glavnih
izbornih
obećanja
2000-te,
da
će
izgraditi
nove
demokratske
institucije
i
jačati
vladavinu
prava.
Da
će
vratiti
ugled
skupštini
Srbije
gde
predstavnici
birača
-
poslanici
zastupaju
interese
građana.
A
u
ovoj
istoj
skupštini
Srbije,
baš
za
vreme
DOS-ove
vlasti,
izvršena
je
najveća
krađa
poslaničkih
mandata
koja
se
pamti
na
ovim
prostorima
i
koju
nije
uspeo
da,
za
vreme
decenijske
vladavine,
učini
ni
Milošević.
Najviše
mandata
oteto
je
Demokratskoj
stranci
Srbije,
svih
45!
Izbio
je
skandal
i
mandati
su,
na
kraju,
posle
blamaže,
nevoljno
vraćeni.
Mandati
su
drsko
i
nezakonito
oduzimani
dojučerašnjem
koalicionom
partneru
DSS-u,
a
kamoli
SPS-u,
ili
SSJ...
A
i
trgovina
mandatima
je
nastavljena,
opet
kao
za
vreme
Miloševića.
Zbog
takvih
krađa
u
vreme
Miloševića
opozicija
je
htela
da
«prevrne
i
nebo
i
zemlju».
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
U
takvoj
Skupštini,
u
kojoj
za
jedan
broj
ljudi
ni
danas
niko
pouzdano
ne
zna,
po
kom
su
osnovu
poslanici
i
da
li
su
zakonito
izabrani,
ima
još
jedna
nevolja.
Naime,
otkako
je
DOS
na
vlasti
–
ukinuto
je
pravo
da
se
postavljaju
poslanička
pitanja
o
radu
Vlade.
Opet
demokratska
tekovina
za
koju
su
se
stranke
iz
DOS-a
zalagale
dok
su
bile
u
opoziciji!
Ali
kod
funkcionera
DOS-a
izgleda
da
vlada
uverenje
da
kada
stignu
u
ministarsku
fotelju
više
ne
žele
da
ih
iko
išta
pita,
jer
«mi
radimo
i
nemamo
vremena.»
Eto
svojevrsnog
dostignuća
DOS-a:
ne
sme
da
se
pita
šta
radi
Vlada!?!
Da
li
zato
što
je
vlada
demokratska
i
prva
nesocijalistička?
Zašto
bi
onda
bila
potrebna
javnost
u
radu
vlade?
Građani
treba
da
veruju,
a
ne
da
budu
sumnjičavi,
ne
smeju
da
traže
kontrolu,
to
je
sklonost
dokonih,
neradnika
i
«trutova».
Obećao
je
DOS
da
će
srediti
biračke
spiskove
i
dovesti
u
red
evidenciju
građana
kao
bi
izbori
protekli
bez
hiljada
nepostojećih
birača,
bez
duplih
i
troduplih
poziva
za
isto
lice,
bez
davno
umrlih
građana....
Prošle
su
dve
godine
od
predsedničkih
izbora
prošle
jeseni,
a
taj
posao
nije
valjano
ni
počeo.
Izbori
su
ličili
na
farsu.
Obećali
su,tada
iz
DOS-a,
da
će
nadležno
ministarstvo
ovo
da
učini
za
šest
meseci.
Evo
proći
će
uskoro
i
godina,
stići
će
verovatno
i
redovni
izbori,
a
birački
spiskovi
biće
kao
za
vreme
Miloševića.
Kome
to
odgovara?
DOS
je
dužan
da
objasni
građanima
Srbije
zašto
ni
taj
posao
nije
završen.
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
Među
deset
glavnih
obećanja
DOS-a
bilo
je
i
poboljšanje
privredne
situacije
u
zemlji,
otvaranje
novih
radnih
mesta,
smanenje
broja
nezaposlenih,
veće
investicije
u
proizvodnju...
Slika
Srbije
na
tom
planu
danas
je
sumorna.
Uz
sve
donacije
i
kredite
privreda
je
u
kolapsu,
fabrike
se
zatvaraju,
stotine
hiljada
ljudi
je
ostalo
bez
posla,
a
nova
radna
mesta
se
ne
otvaraju.
Zašto?
Nema
stranih
investicija,
a
nema
ih
zato
što
svet
nema
poverenja
u
naš
pravni
sistem...
nije
u
pitanju
samo
tranzicija.
Ova
vlast
nije
iskoristila
priliku
da
pokrene
proizvodnju
u
malim
i
srednjim
preduzećima,
nije
omogućila
otvaranje
novih
pogona,
nije
stimulisala
privrednike
i
privatnike
da
krenu
u
nove
poslove.
Zato
danas
procentualno
ima
više
nezaposlenih
nego
ikada
za
vreme
Tita
i
Miloševića.
Jedan
milion
ljudi
nema
posla
i
nema
od
čega
da
živi!
Više
od
30
odsto
radno
sposobnih
građana
je
na
ulici.
Imamo
i
dalje
veliki
broj
fiktivno
zaposlenih,
kao
u
vreme
socijalizma.
A
najbolje
što
Srbija
ima,
mlade
i
školovane
stručnjake,
i
dalje
možemo
da
vidimo
kako
odlaze
u
inostranstvo
istim
tempom
i
bez
mnogo
dilema,
kao
i
u
vreme
Miloševića
i
najveće
krize
u
Srbiji
za
vreme
ratova
i
sankcija.
U
čemu
se
onda
ogledaju,
vide
te
reforme?
Zato
je
više
prostakluk
nego
bezobrazluk
da
jedan
srpski
ministar
nedavno
u
«lice
javnosti»
izvali
da
će
u
Srbiji
biti
otvoreno
novih
600.000
hiljada
radnih
mesta
i
zaposleno
isto
toliko
ljudi
-
u
naredne
dve
godine!
DOS
se
posebno
«zakleo»
5.
oktobra
da
će
vratiti
oteto.
Obećao
je
građanima
pristojan
zakon
po
evropskim
merilima
o
vraćanju
nacionalizovane
imovine.
Zakona
o
denacionalizaciji
do
danas
nema,
a
u
toku
je
privatizacija
u
kojoj
država
neovlašćeno
prodaje
tuđe,
ono
što
nije
njeno,
što
je
privatna
svojina
građana.
Bez
privatne
svojine
nema
slobode.
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
U
programima
DOS-a
stajalo
je
i
još
stoji
da
će
se
političari
ponašati
odgovorno
i
savesno,
drugačije
nego
što
su
činili
njihovi
predhodnici.
Za
tri
godine
i
pored
niza
afera,
propusta,
grešaka,
skandala,
niko
od
najaviših
funkcionera
novih
demokratskih
vlasti
nije
podneo
ostavku
dobrovoljno,
jer
je
osećao
odgovornost,
moralnu
obavezu
da
snosi
posledice
kad
je
stanje
loše.
Ostavke
su
tek
posle
pritisaka
javnosti
zbog
skandala,
i
to
sa
zakašnjenjem,
bez
ikakvog
pozitivnog
efekta
podneli
dvojica
potpredsednika
vlade:
Vuk
Obradović
i
Momčilo
Perišić
i
ministar
Dragan
Veselinov.
Kako
ni
ovde
nema
bitnih
promena
u
odnosu
na
predhodnike,
već
i
dalje
vladaju
samovolja
i
bahatost
-
Srbiji
su
hitno
potrebni
novi
izbori.
DOS
je
učinio
i
jedno
od
najtežih
kršenja
sopstvenog
koalicionog
sporazuma.
Kao
svetinja
je
utvrđeno
da
ova
koalcija
neće
ulaziti
u
koaliciju
sa
partijama
(SPS,JUL,
SRS)
bivšeg
režima.
Ovu
odredbu
iz
ključnog
dokumenta,
na
osnovu
koje
je
trebalo
da
vrši
vlast,
DOS
je
u
više
navrata
grubo
prekršio
i
krši.
Ako
se
navodno
javno
«ježe»
od
pomisli
da
ih
na
vlasti
može
bilo
ko
zameniti,
a
posebno,
ne
daj
Bože,
neka
od
partija
bivšeg
Miloševićevog
režima,
kako
onda
skoro
redovno
u
Skupštini
Srbije
traže
i
dobijaju
pomoć
SPS-ovog
krila
socijalista,
koga
vodi
kontraverzni
Ivković.
Mnogi
ključni
zakoni
Vlade
Srbije
u
Skupštini
izglasani
su
upravo
zahvaljujući
glasovima
SPS-a,
jer
bez
tih
glasova
DOS
uglavnom
nema
potrebnu
većinu.
Tako
imamo
na
delu
novu
vladajuću
koaliciju:
DOS
-
SPS
(krilo)
kojom
je
potpuno
izmenjena
iskazana
volja
građana
na
izborima
2000!
To
znači
da
DOS
više
nema
većinu
u
Skupštini!
Ili
je
ima,
ali
uz
pomoć
SPS-a.
Kad
se
u
bilo
kojoj
normalnoj
demokratski
uređenoj
zemlji
dogodi
ovakvo
kršenje
koalicionog
sporazuma
koalicija
se
odmah
raspada,
vlada
gubi
poverenje
u
parlamentu
i
sledi
raspisivanje
novih
vanrednih
izbora.
Kako
se
kod
birača
provedu
one
partije
koje
ovakav
politički
skandal
prirede
–
lako
je
predpostaviti.
Posle
svega
što
se
desilo
u
samoj
koaliciji
od
njenog
formiranja,
naročito
odlazak
(isključenje)
jedne
od
dve
najjače
i
brojčano
najveće
stranke
(DSS),
kao
i
još
nekoliko
drugih,
nesporno
je
da
danas
to
nije
ona
ista
koalcija
DOS
za
koju
je
svoje
glasove
dala
većina
građana
Srbije
na
izborima
2000.
Zašto
se
većina
pravila
luda
posle
odlaska,
ili
isključenja
DSS-a
iz
DOS-a,
kao
da
se
ništa
nije
dogodilo?
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
Deo
ostataka
DOS-a
uzurpirao
je
prava
DSS-a
i
drugih
partija
iz
koalicionog
sporazuma.
Posebno
je
to
učinila
i
čini
Demokratska
stranka
prigrabivši
sebi
nesrazmerno
veliki
deo
vlasti,
ključnih
funkcija,
najvažnijih
državnih
položaja
u
odnosu
na
svoju
snagu
i
uticaj
kod
birača.
Takvim
sistematskom
uzurpacijom
vlasti,
nezakonito
su
izmenili
izbornu
volju
građana
Srbije.
Može
se
slobodno
reći
da
danas
na
vlasti
nisu
isti
ljudi
za
koje
su
glasali
građani
Srbije
na
poslednjim
parlamentarnim
izborima
u
decembru
2000.
Nije
DOS
samo
prekršio
neki
interni
dogovor
ili
međustranački
sporazum,
(
niti
je
tu
samo
problem
što
on
nije
overen
u
sudu)
već
je
mnogo
ozbiljnije
što
je
najgrublje
prekršen
dokument
(s
kojim
je
zvanično
i
javno
izašao
pred
građane
Srbije)
sa
pompeznim
sloganom
«Dogovor
sa
Srbijom».
U
njemu
se
«DOS
-
Vojislav
Koštunica»,
kako
je
glasio
zvaničan
naziv
izborne
liste
koalicije,
obavezao
i
politički
i
«obrazom»
pred
građanima
da
će
na
određenim
principima
zasnovati
svoju
vladavinu.
Pošto
su
dobili
izbore
ljudi
iz
DOS-a
su
na
ove
principe
brzo
i
dosta
drsko
zaboravili,
prekršili
ih
i
pogazili.
Zato
bi
sada
bilo
koliko
politički
pošteno,
toliko
i
za
njih
pogubno
da
objave
svoj
«Dogovor
sa
Srbijom».
Zato
to
i
ne
treba
očekivati
da
urade.
A
da
«Dogovor
sa
Srbijom»
realizuju,
to
se
može
očekivati
sa
još
manje
nade.
Za
to
se
plaća
skupa
cena
na
izborima.
Vanrednim,
redovnim,
bilo
kojim.
Što
duže
budu
vladali
i
zavaravali
se
da
će
birač
to
zaboraviti
ili
oprostiti
-
to
će
skuplje
da
ih
košta.
Ko
prevari
građane
uvek
skupo
plaća
prevaru.
Gde?
Na
izborima!
A
šta
bi
se
njima
izmenilo?
Neki
skeptici
kažu:
ništa!
Prvo,
da
čak
iste
partije
dobiju
izbore
u
istoj
srazmeri
(što
već
sada
znamo
da
nije
moguće,
jer
DSS
neće
biti
u
izbornoj
koaliciji)
promenili
bi
se
međusobni
postizborni
koalicioni
odnosi,
utvrdila
bi
se
nova
precizna
i
čvršća
pravila
i
principi
vladavine
i
kontrole
i
ne
bi
bila
moguća
uzurpacija
vlasti
neke
od
partija.
U
stilu
stare
narodne
izreke
koja
kaže
«Opareni
kašu
hladi»
moglo
bi
se
s
pravom
očekivati
mnogo
suptilnije
dogovaranje
partnera
koji
dobiju
izbore.
Drugo,
DSS,
DS
i
G
17
plus,
kao
tri
najznačajnije
stranke,
u
sadašnjim
prilikama
na
političkoj
sceni
Srbije
imale
bi
verovatno
najrealniju
priliku
da
prave
postizbornu
vladajuću
kolaciju
«udvoje»
ili
«utroje».
Ko
će
sa
kim
deliti
vlast,
po
kakvim
sporazumima
i
da
li
će
to
biti
DSS
-
G17
plus,
ili
G17
plus
-
DS,
ili...
ostaje
da
se,
ipak,
odluči
posle
izbora.
Zar
u
tome
nema
draži!?
Ali,
ne
samo
draži,
već
i
istinske
pravne
obaveze
kad
se
zna
da
više
nema
dovoljnog
poverenja
i
potrebne
podrške
u
Skupštini
(već
samo
uz
pomoć
Ivkovićevog
SPS-a).
Zašto
DOS
ne
prizna
ovo
faktičko
stanje?
Zašto
zatvara
oči
pred
istinom
i
stvarnošću?
Zar
je
vlast
tolika
slast?
Zato,
možda
će
odgovoriće
neko,
što
to
ne
mora
po
zakonu,
jer
ipak
ima
većinu
u
parlamentu.
Moj
dogovor
bi,u
tom
slučaju,
bio
opet
jedno
gorko
potsećanje:
isto
tako
je
činio
i
vladao
Milošević,
uz
pomoć
kupljenih
glasova
poslanika
–
i
svi
znamo
kako
se
tužno
završilo.
I
sa
ovakvim
kompromitujićim
«većinama»
ne
stiže
se
daleko.
Kome
sve
navedeno
nije
dovoljno
da
smatra
da
su
Srbiji
preko
potrebni
novi
izbori
i
da
se
može
čekati
još
godinu
ipo
dana,
do
decembra
2004,
da
se
bosovi
DOS-a
smiluju
(kao
što
u
slučaju
Vladimira
Popovića,
sekretara
vladinog
Biroa
za
štampu,
kažu
da
ćemo
morati
čekati
da
ode
sa
funkcije
kad
se
njemu
prohte,
kad
se
smiluje)
ima
još
more
ozbiljnih
razloga
za
nove
izbore.
Od
rascvetale
korupcije
koja
hara
od
opštinskih
do
najviših
nivoa,
do
očajnog
stanja
u
zdravstvu,
prosveti,
pravosuđu,
saobraćaju,
ekologiji...
Nadam
se
da
nećemo
čuti
argumente
kako
je
za
ovakvo
sadašnje
stanje
u
zemlji
uglavnom
kriv
i
dalje
Milošević.
Bio
je
kriv
i
kriv
je
za
sve
ono
što
se
dogodilo
dok
je
vladao
i
teške
posledice
te
vladavine
osećali
smo
i
posle
njegovog
odlaska
sa
vlasti.
Osećali
smo
ih
i
2001.
i
2002
i
osećamo
ih
i
sada
2003.
Ali
«zasviraj
i
za
pojas
zadeni».
Prošlo
je
dovoljno
vode
i
Savom
i
Dunavom
i
nova
vlast
je
imala
vremena
da
uzme
stvari
u
svoje
ruke
i
da
vodi
savesno
i
odgovorno
od
građana
joj
poverene
javne
poslove,
a
i
da
iskaže
svoje
sposobnosti.
Hoće
li
se
vlast
pozivati,
u
teškoćama
koje
sada
ima
da
reši,
i
na
lošu
vladavinu
Broza
?
Ne
bih
se
čudio
da
se
neki
lojalni
analitičar
pojavi
i
sa
takvim
stavovima.
Isto
tako,
čuju
se
ocene
da
je
za
sadašnju
tešku
situaciju
kriva
podjednako
i
vlast
i
opozicija.
Nikada
vlast
i
opozicija
ne
mogu
biti
podjednako
odgovorne.
Jer
zna
se
da
je
odgovoran:
onaj
ko
je
na
vlasti,
ko
ima
moć,
ko
donosi
odluke,
a
to
je
vlada!
Tim
kritičarima
odgovaram
da
je
iste
teze
(optužbe)
o
odgovornosti
opozicije
za
stanje
u
zemlji
iznosio
i
Milošević.
Milošević
nije
možda
u
svemu
grešio,
ali
u
ovom
pitanju
siguran
sam
da
jeste,
kao
i
oni
koji
sada
napadaju
opoziciju.
Ima
Srbija
alternative
ovoj
vlasti
i
to
dobre
što
će,
nadam
se,
pokazati
izbori.
Nije
valjda
da
smo
stigli
dotle
da
mislimo
da
imamo
najbolju
vlast
(vladu)
od
svih
dosadašnjih
i
najbolju
od
svih
budućih.
Ako
je
tako
onda
živimo
u
najboljem
od
svih
svetova
i
izbori
nam
onda
zaista
uopste
ne
trebaju.
Povodom
ubistva
srpskog
premijera
napisano
je
mnogo
ozbiljnih
i
studioznih
tekstova
u
poslednja
tri
meseca
i
u
domaćoj
i
u
stranoj
štampi.
Možda
bi
bilo
korisno
ovde
istaći
dve
činjenice.
Pokojni
premijer
je
bio
jedan
od
protivnika
prevremenih
izbora
i
oštro
se
suprostavljao
takvim
predlozima
što
je
i
normalno
imajući
u
vidu
funkciju
koju
je
obavljao.
Raniji
«Otporov»
slogan
«
Sve
je
isto
–
samo
njega
nema»
nije
primenjiv,
jer
ništa
nije
isto
od
nestanka
premijera.
Prvo,
zato
što
u
vladi
više
nema
tako
snažne
i
energične
ličnosti
sa
jakom
harizmom,
i
drugo,
njegovo
ubistvo
otkrilo
je
niz
velikih
i
dramatičnih
pukotina
u
samoj
vladi
i
vlasti.
Najdramatičnija
i
najzabrinjavajuća
je
svakako
činjenica
da
su
premijera,
po
prvim
tvrdnjama
policije,
ubili
upravo
ljudi
iz
specijalnih
jedinica
i
službi
bezbednosti
koji
su
bili
pod
direktnom
kontrolom
same
vlade
i
premijera.
Tako
ispada
da
su
vlasti
najodgovornije
za
ubistvo
premijera,
jer
nisu
dovoljno
brinule
o
onome
što
im
je
bio
posao.
Ako
se
i
na
sudu
pokaže
da
je
tako,
to
znači
da
vlada
nije
imala
kontrolu
nad
tim
službama,
a
pravo
pitanje
je
u
kojim
još
segmentima
vlast
nema
dobar
uvid
i
kontrolu.
Da
li
to
vlada
zna
i
ako
zna,
da
li
to
krije
od
javnosti?
Ima
li
vlada
i
koliku
kontrolu
nad
privrednim
tokovima,
poslovima
uvoza
i
izvoza
strateških
sirovina,
u
carini,
saobraćaju,
plaćanju
poreza...?
Posle
svega
što
se
dogodilo
zašto
bi
iko
verovao
da
vlada
uspešno
kontroliše
ono
što
joj
je
obaveza
i
posao.
I
zato
je
potrebna
mnogo
stroža
kontrola
rada
same
vlade,
kontrola
koja
podrazumeva
mnogo
veću
javnost
u
radu
vlade.
I
mnogo
snažniju
kontrolu
i
kritiku
rada
vlade
od
parlamenta
i
medija.
Samo
tako
vlada
neće
upadati
u
velike
greške
i
njen
rad
će
biti
izložen
pravovremenoj
kritici.Kad
od
toga
vlada
beži
ona
sebi
čini
najgoru
uslugu.
Zatvara
se,
krije
i
onda
i
greši.
Zašto
se
plašiti
novih
izbora,
promena
i
provere
raspoloženja
građana
na
izborima?
Zašto
vladati
na
silu?
Zašto
nastavljati
na
silu
kada
se
vidi
da
nema
dovoljno
dobrih
rezultata,
da
ima
mnogo
grešaka,
neznanja,
nesavesnog
ponašanja?
Zašto
vladati
kad
se
vidi
da
građanima
nije
bolje?
A
taj
fakat
trebalo
bi
da
bude
presudan
u
svačijem
racionalnom
ocenjivanju
–
da
li
su
vanredni
izbori
potrebni
ili
ne.
Zašto
se
DOS
drži
vlasti
kao
pijan
plota?
Kako
ne
shvataju
da
će
i
njima
biti
mnogo
lakše
kad
raspišu
prevremene
izbore.
I
Milošević
je
odugovlačio,
odbijao
da
raspiše
izbore,
pa
je
na
kraju
pristajao.
Pozivati
se
na
«velike»
rezultate,
na
uspehe,
na
dostignuća
–
to
se
može,
i
njih
ima,
ali
to
ne
poboljšava
stanje
u
privredi,
ne
otvara
nova
radna
mesta,
ne
jača
institucije,
ne
donosi
kredite
i
ne
čini
perspektivniju
budućnost.
Veliki
su
problemi
u
društvu
da
bi
se
vladalo
sebično,
samovoljno,
uobraženo,
bez
svih
najboljih
koji
su
voljni
i
sposobni
da
pomognu.
Bez
Đinđića
se
mora,
ali
zašto
i
bez
Koštunice
i
Labusa
?
Je
li
to
hir
vlasti,
ili
njih
dvojica
i
njihove
stranke
to
neće?
Odgovor
znamo.
Koštunica
i
Labus
hoće,
ali
DS
ih
neće!
Zašto
i
dokle?
I
s
kojim
pravom?
Zašto
su
iz
DS
zaboravili
ko
je
sve
dobio
izbore?
DS
i
deo
DOS-a
(ne
sve
stranke)
neće
ih
u
vlasti
i
vladi,
a
neće
ni
da
raspišu
prevremene
izbore!
Koje
neodgovorno
jogunjenje.
A
sami
ne
mogu
izneti
ni
rešiti
probleme
koji
im
stoje
na
putu.
To
svi
vide
i
znaju.
DS
bi
hteo
da
sve
uradi
sam,
ali
na
žalost
ne
može
i
ne
zna.
I
to
svi
već
znaju.
Ali
noj
je
zabio
glavu
u
pesak.
I
G
17
plus
i
DSS
i
DS
i
svi
ostali
u
DOS-u
zajedno
-nemaju
dovoljno
kvalitetnih
i
sposobnih
ljudi.
Srbija
tu
ima
najveći
problem
i
zato
ovakvo
ponašanje
onih
koji
su
trenutno
na
vlasti
jeste
neodgovorno
i
besmisleno
i
pravi
štetu
koliko
njima
još
više
građanima
Srbije.
Imaju
li
pravo
funkcioneri
ostatka
DOS-a
na
takvo
ponašanje?
Zašto
bi
se
izbora
plašili
posebno
oni
koji
inače
verbalno
zagovaraju
temeljne
promene
i
koji
kažu
da
imaju
većinsku
podršku
građana?
Da
je
tačno
ono
što
govore,
zar
ne
bi
bilo
najlogičnije
da
oni
prvi
budu
za
prevremne
izbore?
Ali,
nisu!
Nisu
za
izbore,
jer
znaju
da
nije
tačno
to
što
pričaju
od
«jutra
do
sutra»
na
televiziji,
već
da
je
stvarnost
Srbije
drugačija
i
tamnija
od
njihove
ružičaste
tv
slike.
I
zato
su
Srbiji
hitno
potrebni
izbori.
(Autor
je
jedan
od
osnivača
DS
i
Demokratskog
centra,
sada
urednik
rubrike
«Pogledi»
u
listu
«Politika»)
hronika
vesti (arhiva)