Home
Info
Pretplata
Kontakt
Prošli
brojevi
Posebna
izdanja
Komentari
Debata
Hronika
Linkovi |
NOVA
SRPSKA
POLITIČKA
MISAO
Beleska
o
autoru
M.
Tankosic
Decentralizacija
Autonomne
Pokrajine
Vojvodine:
Novo
resenje
za
novo
vreme
Vojvodanski
"autonomasi"
cesto
vole
da
krive
druge
ljude,
svoje
politicke
protivnike,
i
(uvek,
jel,
nepovoljne)
okolnosti
za
sve
svoje
promasaje,
nedostatke
i
hronicnu
nekompatibilnost
sa
savremenim
politickim
delovanjima
i
shvatanjima
--
ali
nikad
sebe.
Tako,
osnovna
prepreka
razvoju
Vojvodine
nisu
galopirajuca
korupcija,
strancarenje
i
rovovska
borba
oko
funkcija
i
fotelja
po
upravnim
odborima
ili,
pak,
nekompetencija
vojvodanskih
vlasti
i
njihova
impotentnost
kada
se
treba
hvatati
u
kostac
sa
akutnom
socijalnom
i
ekonomskom
krizom
vec
--
nepostojanje
decentralizacije.
Primeticemo
da
iste
simptome
pokazuje
i
Srbija
kao
celina
i
da
se,
takode,
trazi
i
decentralizacija
tzv.
uze
Srbije.
Medutim,
tesko
je
poverovati
da
bi
decentralizacija
(dakle,
prenos
ingerencija
sa
visih
na
nize
nivoe)
bilo
sta
promenila
ako
znamo
da
trenutna
garnitura
na
vlasti
(kako
u
Republici,
tako
i
u
Pokrajini
ali
i
u
regionalnim
centrima
poput
Kragujevca
i
Nisa)
ima
apsolutnu
-
ili
skoro
apsolutnu
--
vlast.
Postoji
li
bolja
prilika
za
(istinske)
reforme,
nego
kada
odredena
opcija
ima
ovoliko
vlasti
i
kako
bi
to
centralna
uprava
(Beograd)
bila
slobodnija
da
sprovede
reforme
ako
bi
deo
(ili
delove)
te
svoje
vlasti
prenela
na
nize
nivoe,
«lokalnim
bogovima»,
svojim
provincijskim
klo(v)novima?
Problem
je,
naravno,
sto
su
reforme
samo
«buzzword»
i
sto
je
DOS,
nazalost,
uspeo
da,
uz
ne
malu
pomoc
poslusnih
medija,
ostvari
monopol
nad
ovom
«najskupljom
tranzicijskom
reci».
Reformi
u
pravom
smislu
tesko
da
je
bilo
i
mislim
da
nema
potrebe
navoditi
primere
antireformskog
delovanja
vlasti.
Decentralizacija,
kao
takva,
nije
nepozeljna,
cak
mozemo
reci
i
da
je
potrebna
-
ali
ne
smemo
dozvoliti
stvaranje
laznih
dilema
i
uvrezavanje
misljenja
da
je
nepostojanje
iste
glavni
uzrok
tuzne
situacije
u
drzavi.
Evropskim
drzavama
koje
su
u
EU
centralizovana
priroda
te
organizacije
ne
smeta
da
budu
visoko
razvijene.
Centralizacija
je
daleko
od
dobrog
resenja
ali
nedostatke
centralizacije
evropske
drzave
nadoknaduju
odgovornoscu
i
visokom
profesionalnoscu
vrsilaca
odgovornih
funkcija,
kako
nacionalnih,
tako
i
supranacionalnih
(u
okviru
sire
zajednice,
Evropske
unije).
Dobar
primer
je
Francuska,
koja
je
jedna
od
administrativno
najcentralistickiji
ustrojenijih
drzava
Evrope;
istovremeno
je
clanica
EU
i
druga
po
snazi
ekonomska
sila
kontinenta.
(Jos
bolji
primer
je
i
sama
Vojvodina,
o
cemu
nesto
vise
dalje
u
tekstu.)
U
Srbiji
ima
svega
osim
odgovornosti
i
profesionalnosti
ali
nemojmo
ocekivati
od
vlastodrzaca
da
to
priznaju.
Posto
smo
ustanovili
da
glavni
problem
predstavljaju
ljudi,
tj.
kadrovska
resenja,
a
ne
administrativno
ustrojstvo
nase
republike,
postavlja
se
pitanje:
kako
ce
decentralizacija
doprineti
boljitku
ako
na
vlasti
budu
bili
ti
isti
ljudi;
podmitljivi,
neodgovorni,
arogantni,
bahati
i
nedorasli
poslu?
Nikakva
decentralizacija
nece
eliminisati
probleme,
kao
sto
ni
one
milijarde
dolara
zajmova
i
kredita
u
poslednjih
tridesetak
meseci
nisu
smanjile
nezaposlenost
ili
povecale
industrijsku
proizvodnju.
Cak
naprotiv,
nezaposlenost
je
rekordno
visoka,
a
industrijska
proizvodnja
pada
iz
meseca
u
mesec.
Ovaj
svoj
stav
-
da
je
zbog
centralizacije
Republike
Vojvodina
sprecena
da
iskoristi
svoje
potencijale
-
vojvodanski
"autonomasi"
pravdaju
"uspesima"
iz
perioda
1974.
-
1988.
Jedan
"autonomas",
odnosno
simpatizer
vojvodanskih
"autonomasa",
se
cak
hvalio
i
izrazio
divljenje
kako
je
u
tom
periodu
izgraden
Most
slobode.
(!)
Nije
se
setio
da
pomene
cinjenicu
da
je
vojvodanska
godisnja
stopa
rasta
nakon
bila
(duplo!)
niza
nego
pre
1974.
godine
(vidi:
B.
Mijatovic,
«Prizma»,
Centrar
za
liberalno-demokratske
studije,
april
2003,
strane
13/14)
kada
ju
je
Srbija,
navodno,
pljackala.
Kamo
srece
da
nas
je
duze
pljackala!
Posto
konzervativnim
vlastima
u
Vojvodini
cilj
nije
ekonomski
prosperitet
Vojvodine
vec
vracanje
na
«prosperitetni»
period
1974-1988,
oni
ekonomijom,
tj.
ekonomskim
razlozima,
pokusavaju
zamaskirati
svoje
stvarne,
visedecenijske,
ideoloske,
namere
("Republika
Vojvodina"
kao
neostvareni
san
vojvodanskih
komunista),
ne
shvatajuci
da
ih
je
vreme
pregazilo
i
da
povratka
na
staro
vise
ne
moze
biti.
Po
ovom
su
veoma
slicni
svojim
ideoloskim
klonovima
koji
su
vladali
Srbijom
od
1945.
do
2000
(i
do
danas,
na
kraju
krajeva,
jer
mi
govorimo
o
dve
strane
iste
medalje,
tj.
pobednicima
i
porazenima
sa
VIII
sednice).
Centralisticko-boljsevicki
pristup
institucijama
drzave
i
drzavnim
poslovima
i
isto
takvo
ponasanje,
kao
logicni
nus-produkt
tog
pristupa
(bahatost,
burazerstvo,
neodgovornost,
autisticnost,
arogancija...),
ne
mogu
biti
deo
resenja
gomile
problema
koji
postoje.
Ako
nesto
nije
deo
resenja,
onda
je,
naravno,
deo
problema.
Problemi
koje
imamo
zahtevaju
liberalna
i
savremena
resenja,
a
ta
resenja
ne
ukljucuju
mogucnost
DOS-ovog
opstanka
na
vlasti,
bar
ne
u
svom
sadasnjem
obliku,
jer
su
delovi
te
politicke
grupacije
(uglavnom
oni
koji
beze
od
izbora
i
referenduma
istovremeno
se
busajuci
u
grudi
demokratijom
i
ogromnom
podrskom
koju
uzivaju
med'
gradanstvom)
zatvoreni
za
istinske
reforme.
Ne
vidimo
kako
se
pod
«reformama»
moze
prosvercovati
vracanje
na
1974.
godinu,
a
jos
manje
je
to
moguce
pod
firmom
decentralizacije.
Sto
se
tice
gradana
Pokrajine,
decentralizacija
Vojvodine
je
neophodnija
od
decentralizacije
Srbije.
Administrativno
ustrojstvo
tzv.
uze
Srbije
ionako
se
ne
tice
Vojvodana
i
Vojvodine,
jer
na
njih,
tj.
njihov
svakodnevni
zivot,
i
ne
utice
toliko,
dok
se
regionalizacija/decentralizacija
Vojvodine
vec
pojavljuje
kao
nesto
sto
ce
svakako
dotaci
svakog
gradanina
Pokrajine.
Nema
smisla
decentralizovati
Srbiju,
a
Vojvodinu
ostaviti
u
kandzama
arhaicnog
i
neefikasnog
administrativnog
(ne)uredenja
(Banat,
Srem
i
Backa
trebaju
biti
zasebni
regioni
Republike).
Medutim,
najpotrebnije
su
zdrave
osnove
za
ovo
preuredenje:
slobodni,
demokratski
i
prevremeni
izbori
nakon
kojih
ce
lokalne
skupstine,
kao
i
pokrajinska,
naravno,
oslikavati
pravo
politicko
raspolozenje
gradana.
Tek
tada
mozemo
krenuti
u
raspravu
o
decentralizaciji
i
u
implementaciju
trajnih
i
resenja
donetih
najsirim
mogucim
konsenzusom,
jer
odluke
nelegitimnih
vlasti
ne
mogu
se
smatrati
legitimnim,
a
jos
manje
obavezujucim.
Rok
trajanja
takvih
odluka
jednak
je
roku
trajanja
Skupstine
koja
ih
je
donela,
a
tako
se
drzava
ne
vodi.
Tek
tada,
kada
sastavi
skupstina
budu
bili
«verna
kopija»
politicke
opredeljenosti
gradana
nase
drzave,
mozemo
donositi
dugotrajna
resenja.
Umesto
sto
se
svaki
provincijski
dilkos
bavi
decentralizacijom
i
pisanjem
ustava,
neka
se
strucnjaci
konacno
pocnu
mesati
u
svoj
posao
i
neka
predstave
novi
koncept
regionalizacije
Autonomne
Pokrajine
Vojvodine
koji
ce
biti
postavljen
na
zdravim
(citaj:
nepartijskim)
temeljima;
adekvatnim
za
21.
vek
i
spremnim
za
izazove
koje
nasa
drzava,
Republika
Srbija,
ima
pred
sobom.
Licno,
ubeden
sam
da
ce
prvi
sledeci
izbori
pocistiti
sve
ove
saljivdzije
-
kako
sa
vlasti,
tako
i
sa
politicke
scene
--
i
da
mozemo
priustiti
jos
tih
par
meseci,
a
onda
prepustiti
umnim
i
sposobnim
ljudima
da
rade
svoj
posao.
S
postovanjem,
M.
Tankosic
M.
Tankosic,
rodjen
1979.
u
Zrenjaninu.
Student
politickih
nauka
Univerziteta
u
Windsoru.
Tekstovi
objavljivani
na
Antiwar.com,
SWANS.com
i
u
drugim
manje
poznatim,
lokalnim,
publikacijama.
Nije
clan
nijedne
stranke.
Po
obrazovanju
tehnicar
kompjuterskih
sistema
/
networking.
Po
zanimanju
graficki
i
web
dizajner.
Libertarijanac/slobodnjak.
hronika
vesti (arhiva)
|
|
|