Jelena
Milic:
ZASTO
SRBIJI
TREBA
ISTINSKA
RASPRAVA
I
PRIPREMA
IZBORA
PA
TEK
ONDA
REDOVNI
IZBORI
Razmatranje
da
li
Srbiji
trebaju
ili
ne
vandredni
izbori
je,
na
sreću,
u
poslednje
vreme
obogaćeno
komentarima
koji
argumentovano
ukazuju
da
su
zahtevi
za
prevremene
izbore
pre
rezultat
usko
stranačkih
nego
državnih
interesa.
Još
bitnije,
pokazalo
se
da
izbori
sami
po
sebi,
u
datim
okolnostima,
ne
bi
mnogo
toga
suštinskog
promenili.
Državni
interesi
nisu,
na
žalost,
dobro
artikulisani
ni
od
strane
aktuelne
nominalne
vlasti,
no
to
učesnike
u
raspravi,
pogotovu
one
koji
zagovaraju
izbore,
ne
bi
smelo
zavesti
da
i
sami
ozbiljno
ne
razmotre
da
li
postoje
interesi
građana
i
države
koji
bi
održavanjem
prevremenih
izbora,
pod
ovim
uslovima,
bili
ugroženi.
Debate
o
tajmingu
za
izbore,
jer
sve
se
svelo
na
to,
neretko
skreću
u
pravcu
iznošenja
jeftinih
argumenata
na
očite
dnevno-političke
zloupotrebe,
umesto
da
rasprava
ostane
na
principijelnoj
ravni.
Prisetimo
se
samo
jalove
argumentacije
o
tome
kako
se
sad
može
potegnuti
pitanje
cene
izbora
kada
se
uoči
predsedničke
trke
niko
nije
potrudio
da
se
izmene
izborni
zakoni,
koji
bi
proceduru
skratili
i
time
pojeftinili.
Ovakav
pristup
nikom
sada
ne
može
pomoći
da
se
oko
pitanja
održanja
izbora
pametno
odredi.
Kritička
javnost,
očito
je,
povremno
upada
u
klopke
što
rezultira
nedostatkom
ideja
i
predloga
da
se
uočeni
problemi
koje
vast
ima
ili
koje
uzrokuje,
a
zbog
kojih
se
izbori
traže,
prevaziđu
na
neki
drugi
način.
Ovo
samo
produbljuje
strah
u
stvarne
namere
rasprave
koja
je,
čini
se
na
trenutke,
zloupotrebljena
od
strane
glasnogovornika
suprotstavljenih
političkih
tabora.
A
samo
principijelna
rasparava
o
uslovima
i
okolnostima,
pa
tek
onda
o
terminu
održavanja
izbora,
može
biti
od
koristi
političkim
akterima,
ali
pre
svega
građanstvu.
Može
biti
da
su
inicijative
oko
potrebe
održavanja
izbora
po
nekim
aspektima
i
korisne
za
Srbiju.
Međutim,
čini
se
se
da
su
sprovođenje
reformi
i
hvatanje
pogodnog
momenta
da
se
zemlje
zapadnog
Balkana
zajedno
i
što
pre
uključe
u
proces
približavanja
EU,
ipak,
u
ovom
momentu
najprioritetniji
za
zemlju.
Ne
sme
se
dozvoliti
da
se
ponovo
ne
iskoristi
prilika,
odnosno
podrška
koju
imamo
u
svetu.
Za
uspešnu
tranziciju
potrebne
su
i
unutrašnja
i
međunarodna
podrška.
Kao
retko
koja
zemlja
u
svetu,
naša
zemlja
je
dragocenu
kombinaciju
dve
podrške
imala
dva
puta
do
sada,
i
posle
5.
oktobra
2000.
i
posle
12.
marta
2003.
O
ovome
treba
dobro
razmisliti,
jer
je
sasvim
sigurno
da
treće
prilike
neće
biti.
Izbori
su,
naravno,
jedna
od
najvećih
demokratskih
tekovina,
no
u
ovoj
fazi,
čini
se,
ne
bi
bili
korisni
za
zemlju.
Ne
sme
se,
stoga,
dozvoliti
da
u
zemlji,
kao
u
periodu
pre
12.
marta,
ponovo
dođe
do
tenzija
i
slabljenja
inostrane
podrške.
Vandredni
izbori
znače
da
postoji
vandredno
stanje,
sto
otvara
velike
neizvesnosti
za
sve
one
koji
zemlju
sada
podržavaju.
Izbori
bi
značili
blokiranje
svake
aktivnosti
u
parlamentu,
pa
time
i
usvajanje
reformskih
zakona,
za
najmanje
6
meseci.
O
ovome
svedoči
drastična
razlika
u
broju
usvojenih
zakona
u
neizbornoj
2001.
u
odnosu
na
izbornu
2002.
Neusvajanje
reformskih
zakona
može
samo
produbiti
neke
od
teškoća
sa
kojima
se
privreda
suočava,
a
ne
doprineti
njihovom
prevazilaženju,
kako
tvrde
zagovornici
izbora.
Njihovo
neusvajanje
može
ugroziti
postignuti
standard,
u
čijem
se
vrednovanju
često
zaboravlja
na
ogromne
otklonjene
disparitete
u
cenama.
Istraživanja
pokazuju
da
gro
stanovništva
balansira
na
ivici
samoizdrživosti
i
da
čak
i
najmanji
pad
standarda
može
dovesti
i
do
socijalnih
turbulencija.
Ovo
ne
isključuje
otvaranje
pitanja
odgovornosti
zašto
se
nedostajući
zakoni
nisu
ranije
pripremili
i
pustili
u
skupštinsku
proceduru,
već
samo
ističe
šta
bi
daljnje
odlaganje
njihove
izrade
i
primene
značilo.
I
inače,
pitanja
privrede
i
načina
poboljšanja
standarda
se
u
argumentaciji
oko
izbora
vrlo
često
potežu
ne
dovoljno
stručno
i
ne
dovoljno
odgovrno,
a
neretko
i
šizofreno.
Prelaznu
ocenu
dosadasnjeg
uspeha
reformi,
ali
i
procenu
mogućnosti
za
njihovo
daljnje
sprovođenje,
dali
su
i
Svetska
banka
i
Međunarodni
monetarni
fond.
Globalističke
ili
ne,
tek
dve
spomenute
institucije
su
glavni
akteri
svetske
ekonomije,
u
koju
se
mora
uključiti
ako
se
zaista
misli
načiniti
rez
od
izolacionističke
miloševićevske
politike.
Zabrinjavajuće,
njeni
patetični
recidivi
pojavljuju
se
i
na
stranicama
ovog
sajta,
upakovani
u
formu
lažne
dileme
da
li
se
treba
predavati
Haškom
tribunalu,
u
tekstu
naslovljenom
malim
slovom.
I
još
jednom
kao
retko
gde
u
iole
civilizovanijem
svetu,
ovde
se
i
u
medijima
koji
sebe
smatraju
uglednijim
i
naprednijim,
i
među
političarima
koji
sami
sebe
deklarišu
kao
moderne
i
pro
evropske
(jer
kod
nas
modernizam
još
uvek
dobro
ide
sa
neutemljenim
anti-amerikanizmom),
i
u
javnosti
koja
sama
sebe
ocenjuje
kao
stručnu
i
nezavisnu,
dopušta
diskusija
o
o
aksiomima
međunarodne
politike,
em
sa
neutemlejne
pozicije
ravnopravnih
prema
spolja,
em
sa
ličnostima
i
institucijama
koje
su
jedan
od
glavnih
uzroka
sadašnje
ekonomsko-političke
zaostalosti.
Politika
uslovljavanja
predstavlja
univerzalni
model
međunarodnih
odnosa,
decenijama
unazad.
Zahtevi
koji
se
pred
određene
zemlje
postavljaju
najčešće
su
već
opšte
prihvaćeni
i
zaživeli
stadardi
razvijenog
sveta,
od
koga
se
neupitno
očekuje
da
pomogne,
ili
kome
se
stremi.
Gro
dodatnih
uslova,
koji
se
određuju
prema
svakoj
zemlji
ponaosob,
nikako
nisu
originalno
srpsko
iskustvo
u
našem
hroničnom
“nesporazumu
sa
svetom”,
već
najčešće
predstavljaju
mere
koje
treba
preduzeti
da
se
zaštite
i
zemlja
i
građani
kojima
se
uslovi
postavljaju,
ali
i
region
ili
asocijacije
zemalja
koje
uslove
postavljaju.
U
našem
slučaju,
ispunjavanje
uslova
znači
direktno
povećanje
standarda
zbog
dalje
međunarodne
pomoći
i
priliva
investicija
usled
stabilizacije
političkih
okolnosti
koje
rezultiraju
i
pojačanom
neophodnom
zakonodavnom
aktivnošću.
Ispunjavanje
upravo
tih
uslova,
pre
svega
znači
stvarni
rez
sa
Miloševićevim
nasleđem,
bez
koga
Srbija
ne
može
zakoračiti
u
budućnost.
Pitanje
potrebe
održavanja
izbora
ne
može
se
ozbiljnije
sagledavati
ako
se
ne
uzme
u
obzir
da
li
bi
oni,
pogotovu
sprovedeni
na
vrat
na
nos,
ugrozili,
sada
i
nešto
dinamičniji,
proces
uljuđivanja
Srbije.
Uljuđivanje
Srbije
sprovodi
se
upravo
hrabrošću
aktuelne
Vlade,
ali
i
Saveta
ministara
državne
zajednice,
da
sprovode
politiku
uslovljavanja,
bez
obzira
na
njenu
nepopularnost
u
određenim
slojevim
drštva,
usled
pogrešne
argumetacije
svih
aktera
i
onih
koji
je
sprovode
i
onih
koji
je
osporavaju.
U
narednom
periodu,
potrebno
je
što
pre,
između
ostalog,
uljuditi
izborno
zakonodavstvo,
biračke
spiskove
i
medije,
ako
se
žele
imati
i
regularni
redovni
izbori
2004.
Svi
relevantni
posmatrači
(
ne
akteri)
izbora
u
nas,
i
pre
i
posle
oktobarskih
promena,
isticali
su
da
gro
problema
vezanih
za
regularnost
izbora
leži
upravo
u
katastrofalnoj
medijskoj
zakonskoj
regulaciji
i
neodgovornom
odnosu
vlasti
prema
istima,
šupljem,
anahronom
i
neusklađenom
zakonodavstvu
i
u
sistemski
loše
postavljenom
načinu
vođenja
i
ažuriranja
biračkih
spiskova.
Njihova
validnost
je
upravo
usled
toga
i
usled
mogućnosti
da
se
njima
manipuliše,
dovedena
u
pitanje.
Interesantno,
ali
ujedno
i
opasno,
u
argumentima
onih
koji
se
zalažu
za
održavanje
izbora
o
ovim
problemima
se
ne
govori
dovoljno,
niti
se
daju
primenljive
sugestije
kako
da
se
isti
prevaziđu.
Oni
time
i
na
ovaj
način,
dovode
u
pitanje
prirodu
njihove
stvarne
pobude
zalaganja
za
održavanje
izbora
po
svaku
cenu.
Agresivna
retorika
sa
dnevno-političkim
argumetima
u
prilog
zahtevima
u
stvari
je
dobar
metod
odvraćanja
pažnje
od
razmatranja
vlastite
odgovornosti
za
uočeno
stanje.
Nije,
naravno,
sigurno
ni
da
su
oni,
koji
su
protiv
održavanja
izbora
sada,
istinski
zainteresovani,
ako
su
uopšte
u
stanju,
da
promene
izborno
zakonodavstvo
i
ažuriraju
biračke
spiskove.
No,
pre
svega
se
čini
da
nisu
spremni
da
se
odreknu
ogromnog
uticaja
na
privatne
elektronske
medije.
Time
se
dovodi
u
pitanje
i
da
li
su
oni
ta
reformska
snaga
koja
hoće
i
može
da
načini
stvarni
rez
sa
Miloševicevim
nasleđem,
a
zbog
čega
bi
jedino
i
sa
izborima
trebalo
sačekati.
Možda
je,
zbog
svega
spomenutog,
jedan
od
načina
da
se
debata
o
izborima
vrati
na
pravi
put
da
se
oni
koji
se
deklarišu
protiv
izbora
javno
obavežu,
a
za
to
postoje
mehanizmi.
Da
se
obavežu
da
će
sva
energija
biti
usmerena
da
se
nadoknadi
svo
propušteno
vreme
i
obave
potrebni
poslovi.
Vlada
bi
trebala
javnosti
da
se
obrati
jednom
dobro
fundiranom
izjavom
u
kojoj
bi
se
objasnilo
zašto
je
sada
najvažnije
da
se
iskoristi
sva
ukazana
spremnost
međunarodne
zajednice
da
se
zemlji
pomogne
i
da
se
reforme
sto
brže
i
efikasnije
sporvode.
Javnosti
bi
data
izjava
poslužila
da
ima
bolji
uvid
u
uspešnost
realizacije
reformi,
kao
osnovnom
parametru
za
izbor
o
izborima.
hronika
vesti (arhiva)