Dubravka
Stajic:
Zašto
je
Srbiji
potrebna
levica?
1.
Ekonomski
argumenti
-
Pitanje
postavljeno
u
naslovu
ovog
teksta
sadrži
u
sebi
tezu,
odnosno
unapred
utvrden
vrednosni
stav
da
ideja,
politicko
delovanje
i
vrednosti
koje
zastupa
politicka
levica
u
svetu,
jesu
potrebni
u
Srbiji
posle
oktobra
2000.
godine,
posebno
i
kao
zemlji
koja
prolazi
kroz
tešku
i
složenu
tranziciju.
Imajuci
u
vidu
proteklu
deceniju
i
ulogu
Socijalisticke
partije
Srbije
i
Jugoslovenske
levice
kao
zvanicnih
stranaka
leve
orijentacije,
ova
teza
može
zvucati
ishitreno
ili
nepopularno.
Ideja
levice,
makar
i
u
nešto
drugacijem
poimanju,
veoma
je
kompromitovana
upravo
delovanje
ove
dve
stranke,
koje
su
se
istakle
zagovaranjem
ratova
na
teritoriji
bivše
Jugoslavije
i
kriminalizacijom
srpskog
društva,
izmedu
ostalog.
Prvobitna
akumulacija
kapitala
u
Srbiji,
koja
se
odvijala
izmedu
1990.
i
2000.
godine
zahvaljuje
za
svoj
oblik
i
dinamiku
upravo
delovanju
ovih
dveju
stranaka.
Medutim,
siromaštvo
i
urušenost
institucija
koje
bi
zastupale
i
štitile
interese
slojeva
radnog
stanovništva
-
radnke,
male
preduzetnike,
mlade
i
žene,
objektivno
otvara
pitanje
mesta
i
uloge
novih
levicarskih
snaga
u
Srbiji.
Ucinak
Socijaldemokratske
partije,
nastale
spajanjem
Socijaldemokratske
Unije
i
jednog
krila
Socijaldemokratije
nije
sasvim
zanemarljiv,
ali
ova
stranka
nije
pokazala
odlucnost
da
samostalno,
a
ne
u
senci
Demoratske
stranke,
štiti
svet
rada,
nije
izgradila
teorijski
konzistentan
program,
niti
je
imala
snage
da
privuce
i
zadrži
intelektualce
koji
bi
održavali
nivo
teorijskog
delovanja,
javni
ugled
i
prepoznatljivost
stranke.
Usled
svih
tih
razloga,
pocetak
privatizacije
u
Srbiji
istovremeno
otvara
i
pitanje
zašto
je
levica
potrebna,
i
kojim
društvenim
grupama
i
slojevima
bi
odgovaralo
postojanje
stranke
koja
bi
dosledno
zastupala
svet
rada,
jake
sindikate
i
socijalni
dijalog
Vlade,
poslodavca
i
sindikata.
Proces
privatizaicje
otvoren
je
u
formlno-pravnom
smislu
stupanjem
na
snagu
Zakona
o
rpivatizaciji,
koji
je
poništio
rezultate
dve
prethodne
privatizacije,
iz
1992.
i
1997.
godine.
Ovo
je
izazvalo
nezadovoljstvo
sindikata,
ali
i
mnogih
pravnih
strucnjaka
koji
su
procenili
da
ce
u
praksi
biti
problema
u
procesu
kupoprodaje
preduzeca,
koja
su
vec
privatizovana
po
principu
vaucerske
privatizacije.
Stvaranje
pravne
nesigurnosti
na
štetu
malih
akcionara,
po
pravilu
insajdera
odnosno
radnika
i
penzionera
dobrih
preduzeca,
stvorio
je
loš
utisak
u
strucnoj
javnosti,
kao
moguci
put
ka
stvaranju
monopola,
privilegovanju
stranog
kapitala
i
obezvredivanju
kapitala
i
onih
preduzeca
koja
su
uspevala
da
pozitivno
posluju
u
vreme
sankcija.
Privatizacija
otvara
niz
problema:
nije
usvojen
Zakon
o
denacionalizaciji,
što
položaj
kupca
cini
nestabilnim
jer
u
mnogim
slucajevima
postoje
živi
vlasnici,
i
njihovi
nasledinici,
cija
su
preduzeca
tek
posle
nacionalizacije
nekon
Drugog
svetskog
rata
dobila
proizvodnu
namenu
i
oblik
u
kome
se
sada
izlažu
prodaji.
Problem
je
težak,
jer
država
nema
dovoljno
novca
da
isplati
bivše
vlasnike,
a
naturalni
povracaj
imovine
u
mnogim
slucajevima
prakticno
više
nije
mogc.
Ovakva
prekreka
može
da
obeshrabri
strana
ulaganja
u
srpsku
privredu
i
brže
zapošljavanje
ljudi,
pa
citav
problem
objektivno
interesuje
ne
samo
sindikate
kao
dirketne
zastupnike
zaposlednih,
vec
i
one
snatge
ili
potencijalne
politicke
snatge
koje
bi
htele
da
zastupaje
interese
onih
koji
žive
od
svog
rada.
Privatizacija,
odnosno
kupoprodaja
preduzeca,
odvija
se
sporije
nego
što
je
Vlada
ocekivala,
tako
da
je
u
periodu
jul
2001.
-
jul
2002.
godine
privatizovano
samo
27
preduzeca,
i
to
zbnacajnim
delom
iz
oblasti
prerade
hrane.
Kupoprodaja
cementara
pracena
je
otporima,
dok
su
šecerane
u
Vojvodili
ili
otkupljivane
po
bagatelnoj
ceni,
ili
se
pokazao
ocekivani
problem
sukoba
interesa
malih
akcionara
i
stranih
kupaca.
Svi
ti
problemi
namecu
pitanje
da
li
su
predvidena
dva
oblika
privatizacije
potpuno
adekvatnaza
sve
grane
industrije
i
poljoprivrede
u
Srbiji,
kao
i
da
li
svojinski
oblici
preduzeca
dovoljeni
zakonom
odgovaraju
svim
pravnim
licima,
poslebno
kada
se
radi
o
ustanovama
iz
neprofitnog
sektora,
kao
što
su
škole,
bolnice,
biblioteke
i
niz
drugih.
Svima
koji
su
se
teorijski
bavili
tranzicijom
i
pratili
ovaj
proces
u
zemljama
Istocne
Evrope,
bilo
je
jasno
da
on
ne
može
glatko
da
prode
u
Srbiji.
Umanjenje
kapitala
velike
vecine
preduzeca
i
njihova
dugovanja
su
dovoljni
problemi
za
najvece
finansijske
eksperte,
nezavisno
od
pitanja
bivših
vlasnika
i
odnosa
strani
kupac
-
lokalno
tržište.
Postoje
cvrste
veze
izmedu
loših
ili
nedorecenih
zakona
i
kriminogenih
radnji
pojedinaca
i
grupa,
kako
unutar
preduzeca
tako
i
van
njih.
O
socijalnoj
ceni
ovih
promena
pišu
još
samo
pojedini
intelektualci
u
glasilima
koje
cita
mali
broj
ljudi.
U
toku
proleca
i
leta
2002.
godine
zabeležen
je
blag
ali
stalni
rast
proizvodnje
u
gradevinskim
preduzecima.
Ovo
pozitivno
kretanje
omoguceno
je
usmeravanjem
znacajnih
sredstava
iz
donacija
tako
da
je
bilo
moguce
zapoceti
obimne
radove
na
magistralnom
putu
Beograd-Niš,
upošljavanje
veceg
broja
radnika
gradevinskih
preduzeca
i
preduzeca
koja
proizvode
opremu
i
infrastrukturu
koja
prati
ovakve
radove.
Ovaj
pozitivni
trend
treba
zabeležiti,
uprkos
mnogim
negativnim
pokazateljima
i
privatizaciji.
Zvanicni
podaci
sindikata
pokazuju
da
nece
biti
moguce
privatizovati
cak
70
procenata
preduzeca
iz
oblasti
metalske
struke,
što
je
ogroman
borj
i
predstavlja
ozbiljan
problem
za
oba
socijalna
partnera.
Istovremeno,
raste
tranziciono
siromaštvo:
u
Politici
od
21.
otkobra
2002.
godine
izneti
su
preracunati
podaci
iz
popisa
stanovništva
u
aprilu
iste
godine,
prema
kojima
u
republici
34
odsto
stanovništva
živi
sa
prihodom
od
jednog
dolara
dnevno,
a
još
18
odsto
sa
prihodom
manjim
od
20
dolara
mesecno.
Prema
kriterijumima
Svetske
banke,
više
od
50
odsto
stanovništva
živi
u
siromaštvu,
što
može
da
promeni
tok
reforme
ili
da
je
blokira.
Istovremeno,
otvara
se
i
nov
prostor
za
razlicita
politicka
dleovanja,
U
siromaštvu,
levica
može
da
nade
svoje
argumente,
ali
i
to
može
i
desni
populizam.
Levica
kao
pokret
i
politicka
organizacija,
morala
bi
da
obuhvati
sledece
grupe
stanovništva:
1)
nezaposlene
i
radnike
starije
od
50
godine,
2)
male
preduzetnike,
3)
mlade
koji
tek
traže
posao,
4)
žene
svih
generacija
i
svih
stupnjeva
obrazovanja.
Sve
ove
kategorije
ugrožene
su
procesom
privatizacije:
mladi
nemaju
radno
iskustvo,
ne
mgou
da
reše
stambeno
pitanje,
nema
stimulativnih
programa
zapošljavanja
mladih.
Stariji
radnici
gube
posao
zbog
stecaja
i
privatizacije
njihovih
preduzeca
i
suocavaju
se
na
tražištu
rada
sa
daleko
obrazovanijim
mladim
ljudima
koji
su
kompjuterski
pismeniji
i
znaju
strane
jezike.
Mladi
preduzetnici
optereceni
su
porezima,
ucenjeni
od
strane
profesionalnih
kriminalaca,
uvek
postoji
mogucnost
da
ovakav
preduzetnik
padne
na
stepen
proletera.
Konacno,
tranzicija
je
gotovo
ugalisal
tekstilnu
industriju
i
još
neke
delatnosti
u
kojima
se
tradicionalno
zapošljavaju
žene,
pto
je
njih
ucinilo
znacajnim
tranzicionim
gubitnicima.
Posebnu
kategoriju
tranzicionih
gubitnika
cine
invalici
trece
kategorije,
koji
su
izgubili
mogucnost
sticanja
invalidske
penzije
još
po
osnovu
saveznog
Zakona
o
osnovama
radnog
odnosa
iz
1996.
godine,
a
sada
ce
prvi
ostajati
bez
posla,
i
bez
perspektive
zapošljavanja.
Zaposleni
koji
rade
kod
privatnih
poslodavaca
uglavnom
nisu
sindikalno
organizovani
i
njihov
status
bi
trebalo
da
privuce
pažnju
onih
koji
se
deklarišu
kao
levicari,
ili
bi
hteli
da
zastupaju
interese
sveta
rada.
2.
Sindikalni
argument
za
stvaranje
levice.
Privatizacije
treba
da
izmeni
privredu
u
pravcu
novih
oblika
preduzeca,
odnosno
malih
i
srednjih
preduzeca.
Ovakva
organizacija
preduzeca
potencijalno
je
bolja
i
adekvatnija
za
malu
zemlju
kao
što
je
naša.
Nema
organizacionih,
ekonomskih
i
poslovno-finansijskih
argumenata
koji
bi
ozbiljno
dovodili
u
pitanje
uspešnost
poslovanja
ovakvog
tipa
preduzeca:
ona
su
fleksibilnija,
prilagodljivija
promenama
na
tržištu,
bolje
se
prilagodavaju
promenama
proizvodnje
i
novim
tehnologijama,
zadovoljavaju
potrebe
stanovništva
na
lokalnom
tržištu
a
osposobljavaju
se
i
za
izvoz.
Troškovi
poslovanja
su
im
znatno
niži
u
odnosu
na
velike
proizvodne
sisteme
kakvi
su
nastajali
u
socijalizmu.
No,
ovakav
oblik
preduzeca
ima
jedan
bitan
nedostatak
sa
stanovišta
zaposlenih
i
njihovih
prava
-
deoba
preduzeca
dovodi
do
usitnjavanja
sindikalnih
organizacija,
lakšeg
manipulisanja
njihovim
clanstvom
i
predsednicima,
otežanoj
koordinaciji
delovanja.
Stvaranje
nekoliko
preduzeca
od
jednog
dovodi
do
procesa
suprotnog
u
odnosu
na
istorijski
nastanak
sindikata
koji
su
sticali
organizacionu
sposobnost
i
snagu
ukrupnjivanjem
clanstva
na
nivou
grana.
Ovaj
problem
takode
može
da
bude
argument
i
osnov
za
delovanje
levice.
3.
Stambeno
pitanje
kao
izazov
levici.
Siromaštvo
bi
moglo
da
doprinese
racionalnijoj
stambenoj
politicim,
usmerenoj
ka
brzoj
izgradnji
jeftinijih
stanova.
Tada
bi
krediti
mogli
da
budu
dostupni
mladima,
i
uopšte
zaposlenima,
što
bi
smanjilo
socijalne
tenzije,
a
posledicno
bi
uticalo
ne
samo
na
natalitet,
vec
na
poboljšanje
radnog
ucinka
zaposlenih.
Perspektiva
rešavanja
najbitnijeg
egzistencijalnog
problema
poboljšava
odnos
pojedinca
prema
poslu,
radnoj
okolini,
sebi
i
drugima.
Vec
decenijama
u
zemljama
tržišne
privrede
sociologija
rada
i
druge
srodne
discipline
ukazuju
na
korelaciju
u
rešavanju
problema
posao-stan.
U
našim
uslovima,
sloj
urgbanog
proleterijata
bez
stana
i
zaposlenja
postajace
endemska
društvena
pojava,
nerešiva
u
okvirima
neoliberalne
ekonomije,
i
stalni
izvor
socijalne
patologije
i
kriminala.
Ozbiljna
politicka
stranka
levicarske
orijentacije
morala
bi
da
zasniva
svoj
program
na
rešavanju
stambenog
pitanja
gradskog
stanovništva
u
Srbiji.
Istovremeno,
postoji
sloj
stambenih
rentijera
koji
su
stekli
znatnu
imovinu
korišcenjem
stambene
nestašice
drugih
gradana.
Deo
poreza
od
njihove
rente
mogla
bi
država
da
ulaže
u
poseban
fond
za
stanove
mladih
bracnih
parova.
Takav
pristup
znacio
bi
realnu
državnu
intervenciju
tamo
gde
je
najpotrebnija
-
jer
upravo
državni
organi
insistiraju
na
aktivnim
meraba
borbe
protiv
niskog
nataliteta.
Ovo
bi
bio
primer
aktivne
mere
poreske
politike,
ali
iza
ovakve
mere
morala
bi
da
stane
država
i
takva
politicka
snaga
koja
bi
imala
široku
podršku
stanovništva
Srbije.
Ta
buduca
levica
morace
da
se
suoci
sa
monopolima
na
tržištu,
sa
jakim
lobijima
koji
povezuju
gradevinska
preduzeca
sa
proizvodacima
gradevinskog
materijala,
te
mrežama
dobavljaca
koji
uzimaju
svoje
provizije.
Utoliko
ce
složenost
ovog
pitanaj
biti
još
povecana
kada
strana
pravna
lica
budu
stekla
pravo
da
se
bave
gradevinskom
operativom
u
Srbiji.
4.
Politicki
i
razvojni
argumenti
u
korist
levice.
Zainteresovanost
za
ljude,
odnosno
vecinu
osiromašenog
stanovništva
i
poboljšanje
uslova
života
zahteva
ozbiljan
pristup
pitanjima
modernizacije
kroz
obrazovanje
i
kulturni
razvoj
ne
samo
socijalnih
grupa,
vec
i
regiona
cija
nejednakost
postaje
sve
uocljivija.
Mogucnost
da
tranzicija
poprimi
karakter
primitivnog
kapitalizma,
bez
civilizacijskih
dometa
svetske
nauke,
kulture
i
umetnosti,
nije
otklonjena
i
ne
može
se
otkloniti
otvorenim
elitizmom
desnice.
Istoricarka
Latinka
Perovic,
koja
se
vec
dugo
vremena
bavi
pitanjem
modernizacije
u
istoriji
srpskog
društva,
pisala
je
u
zborniku
Srpska
strana
rata
još
1996.
godine,
u
clanku
"Beg
od
modernizacije",
da
je
"srpska
elita
na
novi
izazov
modernizacije
ponovo
dala
patrijarhalan
odgovor".
Nezadovoljavjuci
se
pukim
konstatacijama,
možemo
da
zakljucimo
da
je
srpsko
društvo
tokom
protekle
decenije
doživelo
civilizacijski
slom.
Teorijska
eksplikacije
složenog
soci-ekonomskog
i
civilizacijskog
procesa
sloma
dostignutog
stupnja
razvoja
jednog
društva
i
vracanja
na
arhaicne
vrednosti
i
odnose
zahtevala
bi
obimnu
studiju,
no
karakteristicno
je
daintelektualci,
a
posebno
oni
koji
se
deklarišu
kao
pristalice
antidogmatskog
i
demokratsko-levicarskog
opredeljenja,
nisu
pominjali
ni
dublje
analizirali
ovaj
proce
koji
je
poremetio
ili
poništio
demokratske
rezultate
razhvoja
u
svim
sferama
života
i
rada,
dostignute
u
periodu
postojanja
druge
Jugoslavije.
Da
li
srpskim
levicarima
ne
smeta
bahatost,
surovost
i
osionost
novih
preduzetnika,
ili
su
eliminisana
sva
druga
ljudska
dostignuca,
autohtono
nastala
ili
civilizacijski
prihvacena
od
drugih
društava?
Ekonomisti
uglavnom
prihvataju
neoliberlni
model
razvoja
privrede,
ne
interesujuci
se
za
moguce
socijalne
nemire,
politicke
podele
i
nestabilnost
koju
svi
politicki
subjekti
žele
da
prevazidu
i
izbegnu.
Politicki
program
levice
morao
bi
da
obuhvati
i
pitanje
modernizacije,
dobro
uravnoteženu
sa
ocuvanjem
kulture
i
tradicije,
svih
pozitivnih
vrednosti
koje
ne
sadrže
šovinizam,
ksenofobiju
i
ideje
zasnovane
nan
mržnji
-
kakvih
je
bilo
u
protekloj
deceniji.
Ubedivanje
javnosti
da
je
mondijalizam
nešto
negativno
i
potencijalno
pogubno
za
srpski
narod
dalo
je
rezultate
u
obliku
nepoverenja
prema
strancima,
institucijama
i
novinama
u
ponašanju,
navikama
i
interpersonalnim
odnosima
koji
dolaze
iz
Evrope.
Pritom,
pitanje
pozitivne
recepcije
stranih
modela
ponašanja
u
našoj
sredini
ne
postavlja
se
na
ozbiljan
nacin,
što
takode
može
biti
izazov
levici.
Ovde
nismo,
sa
punom
svešcu
o
složenosti
svih
pitanja,
navodili
brojne
politicke
iskaze
nosilaca
dve
glavne
struje
unutar
vladajuce
koalicije,
a
koji
se
ticu
problema
tradicija-modernitet.
Te
izjave
davane
su
u
radi
dnevnih
politickih
potreba,
cesto
kao
deo
politickog
obracuna.
Uzimanje
u
obzir
ovako
efemernih
izjava
deo
je
posla
politickih
analiticara,
ali
ne
i
teorijskih
promišljanja
dugorocne
strategije
razvoja
Srbije.
Sa
stanovišta
ravnoteže
politickih
snaga,
o
koji
svi
politicari
u
zemljama
sa
obziljno
parlamentarnom
tradicijom
vode
racuna,
poželjno
je
da
budu
zastupljene
stranke
sa
oba
politicka
pola.
Srbija
ce
sigurno
prolaziti
kroz
turbulentne
procese
politickih
ujedinjavanja,
povezivanja
koalicija
i
postepenog
redukovanja
politickih
stranaka
sa
nekoliko
koje
ce
biti
homogene,
jasno
programski
profilisane,
sa
jasnim
ciljnim
grupama
biraca
kojima
se
obracaju.
Te
ciljne
grupe
su
izvro
stranackog
clanstva,
pristalica
i
biraca.
U
aktuelnim
uslovima
još
uvek
se
biraci
iz
razlicitih
društvenih
slojeva
opredeljuju
za
jednu
stranku.
Znak
da
je
došlo
do
pozitivne
promene
ka
demokratizaciji
društva
bice
interesno,
programsko
opredeljivanje
biraca,
koje
ce
potisnuti
podelu
na
"nacionaliste"
i
"mondijaliste".
U
sadašnjem
trenutku
ta
podela
još
izaziva
politicke
strasti,
uticala
je
i
na
opredeljenja
biraca
na
septembarskim
predsednickim
izborima
u
Srbiji.
Demokratska
opozicija
Srbije
imala
je
veoma
veliku
šansu
da
javno
preispita
odgovornost
vodecih
srpskih
ideologa
i
politicara
za
raspad
Jugoslavije,
rat
na
njenoj
teritoriji,
te
da
kroz
kolektivnu
katarzu
povede
društvo
ka
stabilnijoj
buducnosti
koja
nece
biti
opterecena
ni
osecanjem
krivice
niti
potrebom
za
osvetom.
Nemoc
pravosuda
da
zapocne
sudske
procese
u
zemlji
protiv
pocinilaca
razlicitih
zlocina,
ukljucujuci
i
pljacku
stanovništva
u
Srbiji
putem
piramidalnih
banaka,
bila
je
prvi
znak
krize
i
nesposobnosti
vladajuce
koalicije
da
postavi
temelje
vladavine
prava.
Tokom
2001.
i
2002.
godine
postalo
je
jasno
da
politicki
centar
moci
nije
u
Skupštini
vec
u
Vladi,
a
da
ova
nije
u
stanju
da
kontroliše
policiju
i
parapolicijske
snage
koje
deluju
na
teritoriji
Srbije.
Obracuni
profesionalnih
kriminalaca
pokazuju
da
su
legalni
tokovi
novca
mali
u
odnosu
na
ilegalne,
kao
i
gde
se
nalaze
centri
finansijske
moci
u
Srbiji.
Sve
to
pojacava
socijalnu
napetost,
osecanje
ugroženosti
gradana
logicno
biva
praceno
zahtevima
za
"sredivanjem
stanja"
-
što
svakako
ne
znaci
povecanje
demokratije,
vec
neki
oblik
represivne
vlasti.
Politicka
scena
sve
više
naginje
udesno.
Opšte
siromaštvo
i
regresija
društva
vracaju
nas
u
predmodernu
epohu,
u
kojoj
još
ne
postoji
gradanin
da
putem
sistema
vrednosti,
sopstvenom
savešcu
i
svešcu,
vrši
izbor
politickih
predstavnika,
nadzor
nad
njihovim
politickim
delovanjem
i
kontrolu
svih
javnih
poslova.
Ponovo
su
sva
bitna
društvena
pitanja
-
kako
stanuju,
školuju
se,
lece
i
uopšte,
kako
žive
gradani
Srbije
-
gurnuta
u
stranu,
što
takode
otvara
politicki
prostor
za
delovanje
levice.
Svi
navedeni
problemi,
a
i
svaki
pojedinacno,
dovoljno
su
jaki
argumenti
za
tvrdnju
sa
pocetka
ovog
teksta
-
da
je
Srbiji
potrebna
organizovana,
teorijski
jaka
i
pametna
levica.
U
kontekstu
sadašnjeg
odnosa
snaga,
objektivne
potrebe
za
levicom
postoje,
ali
subjektivne
snage
koje
bi
pokrenule
taj
politicki
projekt,
još
nisu
ofomljene.
hronika
vesti (arhiva)