PRED
VRATIMA
BRISELSKOG
RAJA
(pledoaje
za
alternativnu
strategiju
evropske
integracije)
Piše:
Branislav Milošević
Evropska
unija
se
širi,
ali
time
problemi
zemalja
koje
nisu
obuhvaćene
njenim
proširenjem
ne
postaju
manji.
U
regionu
vlada
bojazan
da
će
ti
problemi
postati
jos
veći
jer
će
EU
sa
25
članova
svakako
imati
više
problema
nego
što
ih
je
imala
Unija
sa
deset
članova
manje.
Evrokratija
nastoji
da
ubedi
one
koji
se
nalaze
u
predsoblju
buduće
Unije
da
proširenje
neće
uticati
na
efikasnost
Unije,
a
pogotovu
ne
na
njenu
otvorenost
prema
budućim
članovima.
Optimizam
evrokrata
ne
čini
se
onima
u
čekaonici
ni
ubedljivim,
ni
realističnim
i
zbog
toga
izaziva
njihovo
podozrenje:da
li
su
tzv.
evropske
perspektive,
koje
im
se
predočavaju,
ostvarivi
razvojni
programi
ili
su
tek
svojevrsni
politički
palijativi,
koji
privremeno
ublažavaju
lokalne
i
regionalne
napetosti?
Misli
li
tzv.
evropska
porodica
zaista
da
primi
za
svoju
obilnu
trpezu
siromašne
rodjake
sa
jugoistoka
kontinenta
ili
sadasnja
15-torica
ne
znaju,
zapravo,
šta
da
počnu
ni
sa
desetoro
novih
rodjaka,
koje
su
upravo
integrisali?
Aktuelna
EU-birokratija
razradila
je
strategiju
ublažavanja
razlika
izmedju
članova
EU
i
kandidata,
koja
se
zasniva
na
dvema
pretpostavkama,
ni
približno
tako
čvrstim,
kao
što
se
čini
stratezima
politike
izgovora
na
dugi
rok.
Prva
pretpostavka
razrešenja
sadašnje
politicke
i
privredne
marginalnosti
zemalja
u
regionu
je
da
njihovo
‘predcivilizacijsko’
stanje,
odnosno
stanje
posvemašnje
zapuštenosti,
može
biti
ukinuto
samo
‘faznim’
pristupanjem
EU(tzv.
proces
stabilizacije
i
asocijacije).Ova
logika
podrazumeva
da
reforme
u
zemljama
regiona
imaju
smisla
tek,
i
samo,
ako
su
u
funkciji
dostizanja
standarda
EU.
Ta
logika
se,
u
regionalnoj
recepciji
i
interpretaciji,
preobraća
i
uprošćava
do
široko
prihvaćene
operativne
smernice
po
kojoj
reforme
po
sebi
nemaju
gotovo
nikakve
svrhe,
ako
ne
vode,
najkraćim
putem,
u
članstvo
EU.
Formalno
članstvo
u
EU,
a
ne
stvarni
stepen
emancipacije
i
modernizacije
društava
‘u
tranziciji’,
uzima
se
kao
odlučujuće
merilo
civilizacijske
zrelosti
zemalja
u
tranziciji.
Aktuelna
politička
pamet
Evrope
ne
poseduje,
u
ovom
tenutku,
nijednu
alternativnu
strategiju
kojom
se
problemi
Jugoistočne
Evrope
mogu
rešiti,
osim
striktnog
ponavljanja,
bez
obzira
na
sve
istorijske
i
političke
razlike,
razvojnog
puta
zemalja
kojima
se
posrećilo
da
se
nadju
u
EU.
Nije,
čini
mi
se,
potrebno
posebno
dokazivati
neproduktivnost
ovog
šablonskog,
EU-centričnog
razumevanja
Evrope.
Druga
pretpostavka
počiva
na
saglasnosti
kandidata
za
prijem
da
moraju
dostići
neke
ekonomske,
ali
i
političke
standarde,
koji
ih
kvalifikuju
za
pripadanje
elitnoj
evropskoj
porodici.Da
bi
u
tome
uspeli,
kandidatima
će
Unija
pružati
materijalnu
pomoć,
a
od
kandidata
se
trazi
da
ne
budu
oblaporni
u
zahtevima,
ali
da
budu
strpljivi
i
zahvalni,
dok
stoje
u
redu
pred
vratima
briselskog
raja.
Kad
su
u
pitanju
vlade
u
zemljama
koje
se
nalaze
u
predsoblju
EU,
one
uglavnom
ispunjavaju
oba
zahteva
-
dakle,
skromne
su
i
poslušne,
tj.
strpljive-
ali
se
to
ne
može
reći
i
za
gradjane,
koji
te
vlade,
na
kraju
krajeva,
biraju.
Gradjani
su
vladama
uglavnom
nezadovoljni
i
to
nezadovoljstvo
se
lako
artikuliše
kao
nepoverenje
prema
reformama,
ili
čak
i
kao
otpor
prema
njima.
Ako
se
sadašnja
strategija
razvoja
Jugoistočne
Evrope
ne
promeni,
odnosno
ako
se
taj
razvoj
i
dalje
bude
usmeravao
isključivo
ka
članstvu
u
Evropskoj
uniji,
kao
svojoj
vrhunskoj
tački,
od
vlada
u
regionu
će
se,
praktično,
i
dalje
tražiti
da
se
održe
na
vlasti
obećavajući
gradjanima
kako
će
njihove
akutne
potrebe
zadovoljiti
za
sedam
do
deset
godina.
Takvo
obećanje
podrazumeva
prećutni
pristanak
birača
da
vlada,
koja
se
deklariše
kao
reformska,
automatski
ostane
na
vlasti
najmanje
dva
mandata
i
da
pritom
ne
bude
‘ometana’
nesnosnim
zapitkivanjem
i
sumnjičenjem
opozicije
da
li
će
uspeti
da
ispuni
obećanje
koje
je
dala
gradjanima.
Ne
znam
vladu
u
Evropi
koja
bi,
obećavajući
gradjanima
boljitak
na
dugi
rok,
položila
taj
ispit
i
zato
ne
mislim
da
je
realno
očekivati
da
će
neka
od
aktuelnih
regionalnih
vlada
uspeti
u
tome.
Uz
to,u
zemljama
gde
smenjivost
vlasti
nema
dugu
tradiciju,
sklonost
ka
‘produženim
mandatima’,
koju,
recimo,
ispoljava
aktuelna
vlada
u
Srbiji,
iako
za
takvu
sklonost
ne
raspolaže
uverljivom
i
stabilnom
parlamentarnom
većinom,
uvek
su
vrlo
bliske
težnjama
za
monopolom
vlasti,
odnosno,
u
krajnjoj
konsenkvenci,
za
povratkom
u
jednopartijsku
diktaturu,
pod
izgovorm
neophodnosti
da
se
ostvare
urgentni,
ali
složeni,
reformski
ciljevi.
Zapadni
mentori
reformskih
vlada
najčešće
gube
iz
vida
ovaj
momenat
(lošeg)
političkog
nasledja
i
izlažu
se,
zajedno
sa
vladama
koje
podržavaju,
čak
i
kad
ove
nemaju
naročitih
uspeha
u
realizaciji
reformskih
programa,
podozrenju
lokalne
javnosti,
koja
ih
optužuje
da
podržavaju
vladu
u
njihovoj
zemlji
zato
što
je
poslušna,
ali
ne
i
uspešna.
Tako
se
učvršćuje
mit
o
reformama
kao
o
‘uvoznom’
političkom
artiklu,
koji
više
služi
onome
koji
ga
isporučuje,
nego
onome
ko
treba
da
ga
koristi.To
je
samo
jedan
od
socijalno-političkih
mehanizama
pomoću
kojeg
se
reprodukuje,
pa
čak
i
proširuje,
antireformski
blok
u
ovim
društvima.
Rekao
bih
da
predstojeće
proširenje
EU
imperativno
nalaže
promenu
strategije
daljeg
širenja
Unije.
Članstvo
u
Uniji
ne
može
biti
jedini
i
krajnji
cilj
razvoja
i
evropeizacije
regiona.
Taj
cilj
bi,
ipak,
trebalo
da
bude
efikasna
podrška
zaostalim
zemljama
regiona
da
izadju
iz
sadašnjeg
stanja
ne
obavezno
samoskrivljene
zaostalosti,
koje
ih
čini
inferiornim
u
odnosu
na
EU,
a
samu
EU
nesigurnom
i
nervoznom,
zbog
pretećih
razlika
koje
postoje
u
na
njenim
(upravo
proširenim)
granicama.
Zbog
toga
je
neophodno
pronaći
alternativne
razvojne
modele
i
odgovarajuće
institucionalne
aranžmane,
čiji
će
cilj
biti
forsirano
reformisanje
i
modernizovanje
društava
u
regionu,
a
ne
priključenje
Evropskoj
Uniji.
Takva
promena
strategije
EU
oslobodila
bi
neslućene
potencijale
i
energije
u
regionu,
koje
ne
bi
bile
usmerene
na
ispunjavanje
zadatih
birokratskih
uslova
i
savladavanje
često
besmislenih
prepreka,
nego
na
stvarno
i
opipljivo
unapredjenje
materijalnih
i
političkih
okolnosti
u
odredjenom
društvu.
Ne
sumnjam
da
će
do
tih
promena
u
načinu
razmišljanja
unutar
Unije
ubrzo
doći.
Sa
25
članova
i
deset
puta
više
problema,
koje
će
oni
uneti
u
Uniju,
standardizovani
način
mišljenja
i
novogovor
Unije
više
neće
moći
da
zrače
generalnim
optimizmom,
što
se
se
hrani
konsensualnom
površnošću.Dosadašnje
metodologija
samoocenjivanja,
koja
počiva
na
operativnom
načelu
failure
is
not
option
(neuspeh
nije
opcija),
moraće
biti
zamenjena
kritičkim
samoispitivanjem
postignutog.
Uspeh,
naravno,
ostaje
krajnji
cilj
svekolikog
političkog
angažovanja,
ali
se,
zbog
toga,
ostvareni
rezultati
ne
mogu
prilagodjavati
samočestitajućoj
potrebi
visokospecijalizovanih
i
sveznajućih
eksperata
za
priznanjima
i
poštovanjem
njihove
visoko
dotirane
spremnosti
da
se
žrtvuju
za
dobro
ugroženih
ili
zaostalih
regiona.
Pokusaću,
na
kraju
ovog
saopštenja
da,
na
primeru
Kosova,
pokažem
kako
izgleda,
u
konkretnoj
realizaciji,
načelo
failure
ist
not
option
,
koje,
izgleda,
nije
strano
ni
aktuelnoj
američkoj
administraciji,
ako
nije,
štaviše,
upravo
iz
SAD
preneto
u
evropsku
baštinu
modernih
birokratskih
tehnika.
Obećavati
da
se
u
Iraku
za
dve
godine
može
postići
relativna
stabilnost,
kao
što
to
čini
američka
administracija,
na
čelu
sa
svojim
predsednikom,
može
samo
neko
ko
neće
trezveno
i
nepristrasno
da
analizira
rezultate
postignute
na
Kosovu,
posle
četiri
godine
medjunarodne
uprave
u
ovoj
pokrajini,
da
ne
govorimo
o
rezultatima
u
Avganistanu.
(Posle
intervencije
koja
je
proglašena
veoma
uspešnom,
u
Avganistanu
je,
prema
tvrdnjama
aktuelnog
holandskog
ministra
Jaap
de
Hoop
Sćeffer-a,
čija
zemlja,
uz
Nemačku,
trenutno
komanduje
medjunarodnim
snagama
u
toj
zemlji,
“radosno”(gleefully)
porasla
proizvodnja
heroina,
koji
u
zapadnu
Evropu
dolazi
preko
Balkana,
“pred
nosevima
zapadnih
vojnika
u
Avganistanu,
na
Kosovu,
u
Bosni
i
u
Makedoniji”.(”right
under
the
noses
of
western
soldiers
in
Afghanistan,
Kosovo,
Bosnia
and
Macedonia”(
cit.
prema
Financial
Times
,
od
24.4.03).
Pri
tome
bih
rekao
da
su
problemi
zatečeni
na
Kosovu
neuporedivo
jednostavniji
od
onih
sa
kojima
će
se
svet
sresti
u
Iraku
ili
koje
je
delimično
spoznao
u
Avganistanu,
izmedju
ostalog
i
zbog
toga
što
je
medjunarodna
zajednica
na
Kosovu
i
u
Avganistanu
nastupila
relativno
jedinstveno,
dok
to
u
Iraku
nikako
nije
bio
slučaj.
.Pa
ipak,
osnovna
namera
medjunarodne
uprave
–
demokratsko
i
multietničko
Kosovo
-
nije
ni
blizu
ostvarenja.
Intervju
predsednika
Kosova
Ibrahima
Rugove
u
Frankfurter
Allgemeine
Zeitung
(23.april,
2003)
jasno
upućuje
da
demokratsko
i
multietnično
Kosovo
nikako
nisu
krajnji
ciljevi
lokalne
albanske
političke
elite,
nego
je
to,
isključivo,
nezavisnost
Kosova..
U
ovom
prelaznom
periodu,
Kosovo
je
pretvoreno
u
monoetničku
celinu,
u
kojoj
administrira
medjunarodna
zajednica
preko
UNMIK
i
KFOR,
a
vlada
-
lokalna
mafija,
kojoj
izabrani
lokalni
i
pokrajinski
organi,
u
kojima
deluju
i
istaknuti
lokalni
‘bosovi’mafije,
daju
privid
legitimiteta.
To
faktičko
stanje
se
nerado
priznaje
jer
failure
is
not
option
-
ali
ono
će
i
narednih
godina
bitno
uticati
na
stabilnost
regiona
i
na
obim
i
ritam
njegove
demokratske
emancipacije.
Želeo
sam
ovim
kratkim
saopštenjem
da
sugerišem
kako
je,
u
proširenoj
Evropskoj
uniji,
neophodno
novo
samorazumevanje
uloge
EU
u
razvoju
zemalja
u
Jugoistocnoj
Evropi.
Pritom
polazim
od
uverenja
da
značaj
EU
neće
biti
umanjen
time
što
sve
evropske
zemlje
neće
postati
formalni
članovi
Unije,
nego
će
taj
značaj
biti
direktno
sražmeran
stepenu
razumne
ujednačenosti
osnovnih
privrednih
i
političkih
uslova
pod
kojima
će
se
u
Evropi
21.veka
živeti,
proizvoditi,
politički
misliti
i
delati.
A
to
ujednačavanje
se
može
postići
i
izvan
Unije,
ali
svakako
ne
bez
pristanka
i
podrške
zemalja
koje
danas
čine
Uniju.
Mislim
da
je
budućnost
Evrope
u
fleksibilnoj
zajednici
država
i
naroda,
koja
je
utemeljena
na
zajedničkim
vrednostima,
a
svakodnevno
se
dokazuje
putem
uzajamnog
poštovanja
nacionalnih
identiteta.Otuda
mi
se
čini
da
je
jedan
od
najvažnijih
predloga,
koji
je
formulisan
u
dosadašnjem
radu
Evropskog
konventa
pravo
zemalja
na
izlazak
iz
EU..Tek
kad
to
pravo
bude
prvi
put
konzumirano,
a
ne
bude
doživljeno
kao
slom
i
raspad
Unije,
možemo
biti
sigurni
da
je
reč
o
živom
političkom
organizmu,
koji
postoji
kao
izraz
političkih
volja
i
potreba
evropskih
gradjana,
a
ne
kao
radno
mesto
evropske
birokratije.(kraj)
hronika
vesti (arhiva)