ZAHTEV
ZA
PREVREMENIM
IZBORIMA
JE
NEOPRAVDAN
Aleksandar
Lojpur
Kutije
ne
rešavaju
probleme
Zahtev
za
prevremenim
izborima
u
Srbiji
je
potpuno
neopravdan.
On
je
i
besmislen,
jer
sve
dok
vlada
ima
podršku
u
parlamentu
za
zakone
koje
predlaže
i
dok
o
nepoverenju
vladi
ne
glasa
više
od
50
odsto
poslanika
u
parlamentu,
nema
nikakvog
smisla
takav
zahtev
postavljati.
Politički
gledano
ne
vidi
se
koji
bi
to
problem
bio
rešen
prevremenim
izborima.
Kako
sada
stoji
raspoloženje
naroda,
sudeći
prema
istraživanjima
javnog
mnenja,
posledica
sadašnjih
izbora
bi
bio
da
bi
se
jedna
stara
(DSS)
i
jedna
nova
stranka
(G-17
plus)
vratile
u
vladu
u
kojoj
su
i
bili
pre
nego
što
su
se
u
besmislenoj
bitci
za
prestiže
zakačili
lideri
tih
stranaka
sa
ostatkom
DOS-a.
Da
li
bi
gradjanima
povratkom
DSS
i
G
17
plus
u
strukture
vlasti
bilo
bolje?
Da
li
bi
to
omogućilo
pokretanje
posustale
privrede,
rast
zaposlenosti,
priliv
stranih
direktnih
ulaganja,
ubrzanje
reformi
institucija,
ubrzanje
evropske
integracije?
Ne
verujem.
Već
posle
prvih
nedelja
ponovila
bi
se
situacija
kao
i
posle
prvih
nedelja
od
formiranja
Đinđićeve
vlade,
lideri
koalicije
bi
zaboravili
na
predizborna
obećanja
i
zakačili
bi
se
među
sobom
kao
što
su
to
uradili
i
2001.
Problemi
bi
bili
rešavani
kampanjski
i
sa
značajnim
zakašnjenjima
umesto
sistematski
i
blagovremeno.
Do
redovnih
izbora
je
preostalo
18
meseci.
Sve
stranke
demokratske
i
proevropske
orijentacije,
bilo
da
su
na
vlasti
bilo
da
su
u
opoziciji,
to
vreme
treba
da
iskoriste
za
rad
na
rešavanju
realnih
društvenih
problema.
Realni
problemi
su
da
privreda
prolazi
kroz
period
recesije,
proizvodnja
pada,
nezaposlenost
raste.
Smanjuju
se
direktna
inostrana
ulaganja.
Izdržavamo
se
iz
jeftinih
kredita
i
donacija.
Opozicija
za
ovakvo
stanje
okrivljuje
vladu,
ali
neverodostojnim
argumentima.
Vlada
kaže
da
je
recesija
nužna,
jer
vlada
ne
može,
kao
u
Miloševićevo
vreme,
da
štampa
novac
radi
privremene
kupovine
socijalnog
mira.
Cene
moraju
biti
ekonomske,
vlada
ne
može
dotirati
slabe
firme
da
bi
opstale.
Opozicija
smatra
da
je
to
diktat
ideologije
liberalnog
tržišta
koju
nameće
MMF.
Međutim,
opozicija
ne
kaže
šta
je
alternativa.
Da
štampamo
pare,
da
banke
teramo
da
daju
kredite
koji
se
neće
vratiti,
da
dotiramo
firme
koje
su
za
bankrotiranje?
To
očigledno
nije
put
kojim
treba
da
idemo.
Ako
već
vlada
nije
u
stanju
da
vidi
očigledne
stvari,
to
bi
morala
da
predoči
vladi
i
narodu
opozicija:
jedino
što
nas
može
izvesti
na
put
ekonomskog
razvoja
jesu
sveže
investicije,
domaće
i
strane.
Preduslov
za
to
jeste
stabilnost
institucija,
vladavina
prava.
Ako
nema
nezavisnog
sudstva
da
zaštiti
investicije,
nezavisnog
tužilaštva
da
suzbija
korupciju
i
sprečava
organozovani
kriminal
i
nezavisnih
medija
da
otkrivaju
i
upozoravaju
na
korupcionaške
afere,
neće
biti
ni
domaćih
ni
stranih
zdravih
investicija.
Biznis
uvek
isto
reaguje:
ako
su
nedovoljno
zaštićena
svojinska
prava
jedni
će
smanjiti
obim
posla,
a
drugi
će
preći
u
sivu
ekonomiju.
Vlada
bi
trebala
da
se
zapita
da
li
smanjenje
direktnih
investicija,
uprkos
značajnim
uspesima
u
akciji
"sablja",
ima
veze
sa
potpunim
podbačajem
vlade
u
politici
jačanja
institucija
i
uspostavljanja
vladavine
prava.
To
je
ispoljeno
kroz
poigravanje
sa
sastavom
parlamenta,
antievropskim
zadržavanjem
cenzusa
za
izbor
predsednika,
protivustavnim
odlaganjem
izbora
predsednika,
predlaganjem
i
usvajanjem
neustavnih
i
antievropskih
zakona,
smenom
najviših
pravosudnih
funkcionera
preko
nedopuštenih
pritisaka
i
hajke
u
medijima,
predlaganjem
zakona
kojima
se
smanjuje
dostignuti
stepen
nezavisnosti
pravosuđa
i
povredom
zakona
u
izboru
članova
regulatornog
tela
za
elektonske
medije.
Resor
pravde
kod
ove
vlade
očito
podbacuje
i
vlada
bi
morala
hitno
da
reaguje.
Realan
problem,
kamen
oko
vrata,
jeste
nerešen
status
Kosova.
Pre
nego
što
je
mučki
ubijen
od
strane
organizovanog
kriminala
u
sprezi
sa
odmetnutim
vladinim
službenicima,
premijer
Djindjić
je
rekao
da
konačni
status
Kosova
mora
biti
rešen
u
toku
ove
godine.
Da
li
je
Vlada
sačinila
svoj
"Put
ka
miru"
i
predložila
ga
vladi
Kosova
i
SAD,
EU
i
UN,
ili
poput
Izraelaca
i
arapskih
Palestinaca
čeka
da
taj
posao
neko
drugi
uradi?
Takvo
čekanje
znači
napuštanje
Djindjićeve
politike.
A
ako
vlada
nepotrebno
čeka,
nema
razloga
da
to
čini
i
opozicija.
Naše
što
skorije
administrativno
i
formalno
odvajanje
od
Kosova
uz
uslov
da
se
Srbima
tamo
priznaju
kolektivna
prava,
uključujući
i
pravo
na
visok
stepen
autonomije,
kao
i
osnovna
ljudska
prava,
zaštitu
srpskih
crkava
i
spomenika
kulture,
najviše
je
u
našem
interesu.
Tvrdim
da
ako
bi
raspisali
refrendum
u
Srbiji
za
odvajanje
od
Kosova
pod
uslovima
efektivnog
priznanja
ljudskih
prava
Srba
na
Kosovu,
većina
gradjana
Srbije
bi
bila
za
nezavisno
Kosovo.
Naš
najveći
problem
je
u
tome
što
nam
je
kolektivna
pamet
naroda
na
daleko
višem
nivou
od
pameti
političkih
lidera.
Resor
politike
prema
konačnom
statusu
Kosova
takođe
očito
podbacuje
i
tu
bi
vlada
morala
hitno
da
se
vrati
na
Djindjićevu
politiku
hitnog
rešavanja
konačnog
statusa
Kosova.
Vlada
zaslužuje
priznanje
što
je
uspela
da
nam
Evropa
i
SAD
otvare
vrata
za
brzi
kolosek
ka
EU.
Ovu
vladu
treba
gledati
kao
"take
care"
vladu
ili
v.d.
vladu,
kao
što
imamo
i
v.d.
predsednika
i
uopšte
jedno
privremeno
stanje
institucija.
Ova
v.d.
vlada
treba
da
obezbedi
ispunjavanje
uslova
za
kretanje
po
brzom
koloseku
ka
EU.
Prva
stvar
na
agendi
v.d.
vlade
je
novi
Ustav.
Sve
tri
grupacije
bivšeg
DOS-a
su
u
tom
delu
odgovorne
što
nisu
ispunile
predizborna
obećanja
i
što
u
prvim
mesecima
posle
petooktobarskih
promena
nije
donet
novi
Ustav.
Sve
tri
grupacije
su
odgovorne
što
Miloševićev
nakazni
sistem
nije
u
potpunosti
demontiran
već
neke
njegovi
bitni
segmenti
još
preživljavavju
i
bivaju
korišćeni
na
način
sličan
kako
ih
je
koristio
Milošević.
Zatim,
desetine
hiljada
stranica
evropskog
prava
koje
treba
da
inkorporišemo
i
razradimo
u
domaćem
zakanodavstvu
u
izuzetno
kratkom
roku
jednostavno
nam
ne
daju
luksuz
prevremenih
izbora.
Treba
imati
na
umu
da
ova
vlada
ima
mali
manevarski
prostor
s
obzirom
na
cilj
koji
je
sebi
postavila.
Taj
prostor
će
se
još
više
smanjiti
posle
potpisivanja
sporazuma
o
asocijaciji
sa
EU.
Tim
sporazumom
u
prelaznom
periodu
od
potpisivanja
sporazuma
do
donošenja
odluke
o
pristupanju
obavezaćemo
se
da
svakih
šest
meseci
podnosimo
EU
izveštaj
o
stanju
propisa
i
primeni
tih
propisa
u
26
oblasti
harmonizacije
propisa
i
prakse.
To
je
proces
kroz
koji
su
prošle
sve
kandidatske
zemlje
iz
srednje
i
istočne
Evrope.
Ne
treba
sumnjati
da
gde
bude
u
našim
propisima
odstupanja
-
Evropa
će
zahtevati
da
to
popravimo,
a
vlada
neće
imati
kud
nego
da
tako
uradi.
Vreme
preostalo
do
redovnih
izbora
i
vladine
i
opozicione
demokratske
snage
treba
da
iskoriste
za
sopstveno
jasno
profilisanje
u
javnosti.
Taj
proces
je
donekle
već
počeo
priključenjem
partija
evropskim
političkim
strukturama.
Naše
partije
su
još
uvek
profilisane
po
svojim
liderima,
a
manje
po
programima
i
najmanje
po
društvenim
grupama
čije
interese
zastupaju.
Mi
nemamo
partije
koje
zastupaju
interese
društvenih
grupa
(radnika,
kapitala,
srednjeg
sloja).
Svaka
naša
partija
pretenduje
da
zastupa
interese
celog
naroda.
Zato
do
redovnih
izbora
krajem
2004,
trebalo
bi
da
to
bude
jasno
prezentirano
javnosti:
šta
koja
partija
nudi,
sa
kojim
ljudima.
U
ovom
trenutku
ništa
od
toga
nije
jasno
i
zato
bi
prevremni
izbori
bili
samo
još
jedno
skupo
i
nepotrebno
zamajavanje
naroda
koje
ne
bi
doprinelo
rešavanju
niti
jednog
realnog
društvenog
problema.
(Ovaj
tekst
je
prethodno
objavljen
u
rubrici
"Pogledi"
dnevnog
lista
Politika.)
hronika
vesti (arhiva)