Home
Komentari
Debate
Hronika
Polemike
Prenosimo
 
Impresum
Pretplata
Kontakt
Oglašavanje
Novi broj
Prošli brojevi
Posebna izdanja
Prikazi
Linkovi
   
 

KOMENTARI

Komentari - Sastavljanje vlade

   

 

Aleksandar Lojpur

Tiranija većine

Tiranija skupštinske većine, uspostavljena u vreme režima socijalista i radikala, nastavljena za vreme vlade DOS, nije prekinuta ni posle decembarskih izbora.

Donošenjem Odluke o stavljanju van snage Odluke o izboru guvernera i saveta Narodne banke Srbije od 22. jula 2003.g. nova parlamentarna većina otvoreno krši Ustav. Predlaganjem i izborom za guvernera lica koje zbog svog svojstva člana i funkcionera jedne od vladajućih stranaka ne može biti izabrano na tu funkciju, nova parlamentarna većina otvoreno krši Zakon o Narodnoj banci Srbije.

Kada je reč o «stavljanju van snage» odluke o izboru guvernera od 22. jula 2003.g. radi se o tome da prigovor o povredi procedure pri donošenju skupštinskih odluka jeste pitanje forme i samo se primenom pravila o formi može rešavati. Ta pravila sadrži akt kojeg na osnovu Ustava donosi sama Narodna Skupština, koji ima snagu Zakona, i koji se zove Poslovnik Narodne Skupštine. 

Pri odlučivanju o prigovorima o povredi  procedure pri donošenju odluka Narodne Skupštine važne su dve stvari. Prvo je odgovor na pitanje ko može staviti prigovor o povredi procedure. Drugo je odgovor na pitanje roka – do kada se najkasnije može staviti takav prigovor.

U vezi ova dva pitanja, Poslovnik Narodne Skupštine propisuje da primedbu na proceduru može staviti samo narodni poslanik, a vreme do kada to može učiniti jeste dok traje zasedanje na kojem je povreda procedure učinjena. Kako je na Odluku o izboru guvernera NBS i saveta guvernera od 22. jula 2003.g. prigovor istaklo lice koje nije bilo poslanik (bivši guverner i njegova partija) i to nekoliko nedelja posle zasedanja, taj prigovor se ima smatrati nedopuštenim, jer je podnet od neovlašćenog lica i jer je podnet neblagovremeno. Kako niko od ovlašćenih lica nije blagovremeno osporio navedenu Odluku, bez obzira što je ona mogla biti osporena,  jer sada znamo da je poslovnik povređen pri njenom donošenju, ta Odluka je postala pravno perfektna protekom roka za njeno osporavanje.

Pri tome, za ocenu da je pomenuta odluka pravno perfektna ne igra ulogu to što postoji osnovana sumnja da je neko od poslanika upotrebom tuđe kartice pri glasanju počinio krivično delo. To je predmet postupanja javnog tužioca i eventualno suda, ako se otkrije krivac.

Odluke o izboru sudija i javnih tužilaca i guvernera i saveta guvernera Narodne banke jesu akti zakonodavne vlasti posebne pravne prirode. Stoga, nije u pravu uvaženi kolega, prof. Zoran Tomić koji smatra da se one mogu ukidati analognom primenom pravila upravnog postupka. Ovde nema mesta analogiji ni sa upravnim ni sa parničnim ni sa krivičnim postupkom, zato što je procedura za osporavanje tih odluka propisana Poslovnikom Skupštine. Može se postaviti pitanje zašto se ne pravi analogija sa parničnim postupkom - kada u parničnom postupku propustite rok za žalbu, možete sto puta biti u pravu, presuda sa kojom ste nezadovoljni postaje pravosnažna i morate po njoj postupiti. Pravno gledano, ako bi pravili analogiju sa građanskim pravom, ovde ne govorimo o apsolutno ništavom, već o rušljivom pravnom poslu, koji konvalidira protekom roka za njegovo poništenje.

Pored ovih formalnopravnih argumenata treba da sagledamo i suštinu stvari. Nije bilo sporno da je u vreme izbora Kori Udovički za guvernera većina poslanika bila za njen izabor. I za vreme vlasti socijalista i za vreme dosove vlasti često se dešavala ova povreda poslovnika da su odluke donošene a da u sali nije bilo prisutno više od polovine poslanika, ili da su poslanici većine glasali jedni za druge uz zloupotrebu poslaničkih kartica. To je povreda procedure manjeg značaja koju većina uvek može ispraviti, ako je uhvaćena u krađi, ponovnim glasanjem, i zato se opozicija i nije previše trudila da na te povrede ukazuje. Odredba o kvorumu je jednako besmislena kao i odredba o cenzusu za predsedničke izbore koju Demokratska stranka nije htela da izbriše u sprovođenju pogrešne politike eliminacije DSS i Vojislava Koštunica iz učešća u vlasti. Odredba u Poslovniku po kojoj se primedbe u vezi nedostatka kvoruma mogu iznositi samo dok traje sednica zato ima pun smisao, ona sprečava opstrukciju rada skupštine od strane poslanika koji bi, da nema te odredbe, svojim odsustvom iz sale mogli da spreče skupštinu da obavlja posao. Odredba o kvorumu u skupštini ne postoji u mnogim državama i tamo gde nje nema opstrukcija parlamenta nije moguća, i poslanici većine i opozicije i te kako paze da prisustvuju svim sednicama skupštine na kojima se donose važni zakoni i odluke.

Neustavnim donošenjem odluke o «stavljanu van snage» odluke o izboru guvernera i nezakonitim izborom novog guvernera početak rada novog parlamenta i nove vlade, u kojoj glavnu reč ima stranka koja se verbalno zalaže za poštovanje pravila i institucija i vladavinu prava obeležen je grubim gaženjem Ustava i Zakona. Opet, kao za vreme vlade SPS i SRS, i kasnije DOS, odanost stranci i stranačkoj disciplini ima prednost u odnosu na odanost pravilima struke i profesionalizmu. Kao što su kolege pravnici iz DOS sa reputacijom boraca za ljudska prava, u parlamentu dizali ruke za donošenje zakona kojima se najgrublje krše ljudska prava, tako i danas ekonomisti sa reputacijom bankarskih profesionalaca pristaju da budu imenovani za guvernera centralne banke protivno uslovima iz zakona koji regulišu izbor i rad guvernera.

To pokazuje da je dvestota godišnjica početka renesanse srpske države dobar povod da se podsetimo tužne činjenice da Srbija još nije demokratija. Već 200 godina jedan oblik tiranije smenjuje drugi. Prešli smo dug put od Karađorđa do Koštunice i nismo uspeli da Srbiju uvedemo u red demokratskih država.

Ipak, premda još nije postala demokratija, Srbija danas jeste mnogo bolja i drugačija država nego što je bila za vladavine SPS i Radikala.

Odlazeća vlada ostavlja u nasledstvo bolje stanje nego što je bilo pre tri godine. Uspešno je započeta i dobro koncipirana reforma policije. Postignuta je makroekonomska stabilnost. Ono što je kod nas urađeno na reformi školstva neke zemlje koje ove godine ulaze u EU tek sad planiraju da urade. Zaokružen je zakonski okvir za privredne aktivnosti, započeta je obnova infrastrukture, imamo čist novac. Nova vlada će zateći sređen budžet sa znatnom rezervom. Pred Skupštinom je tridesetak dobro koncipiranih zakona kojima se nastavljaju reforme.

Odlazeća vlada je imala i velikih grešaka u svome radu. Ali, stranke nove parlamentarne većine, kao i veliki deo javnosti, previđaju da su sve povrede zakona i greške prethodne vlade sanirane zakonitim delovanjem institucija sistema za čije uspostavljanje i upravo takvo zakonito delovanje najviše zasluga ipak pripada Demokratskoj stranci. Tako je pokušaj oduzimanja mandata DSS osujetio Ustavni sud. Demokratska stranka je dala najveći doprinos uspostavljanju Ustavnog suda kao nezavisne i nepristrasne institucije. 

Ustavni sud je sanirao i najveću vladinu grešku u vođenju politike – brljanje po pravosudnim zakonima i donošenje zakona kojima se krše ljudska prava garantovana ustavom i međunarodnim aktima. Ustavni sud je ukinuo izmene pravosudnih zakona kojima je vlada pokušala da ugrozi nezavisnost sudstva i kojima je uveden pritvor bez prava na branioca i pravni lek.

Pored toga, danas su greške u politici sankcionisane izborima. Ranije izbori nisu bili ni slobodni ni fer, stranke bivšeg režima su imale aprironu prednost od petnaest posto falsifikovanjem rezultata izbora sa Kosova. One su za svoju promociju koristile medije u državnoj svojini. Posle promena u oktobru 2000 ukinute su mogućnosti takvih manipulacija. Teško se može osporiti da je Demokratska stranka dala presudan doprinos uspostavljanju izbora kao sankcije za greške u politici.

Mnogi su, uključujući i dolepotpisanog, oštro kritikovali odlazeću vladu zbog nesprovođenja institucionalnih reformi, zbog paktiranja sa ekstremistima iz SSJ pri smeni predsednika Skupštine, zbog krađe mandata DSS u parlamentu, zbog šećerne afere, zbog ugrožavanja nezavisnosti sudstva, itd.

Mnogi su imali nadu da će vanredni parlamentarni izbori u decembru 2003.g. doneti pomak. Premda sam u toku leta prošle godine u «Politici» i na drugim mestima izražavao svoje mišljenje da prevremni izbori neće ništa rešiti, priznajem da sam se nadao u vreme izbora da nisam bio u pravu. 

Nažalost, u svojoj opsednutosti da ne sarađuju sa Demokratskom strankom stranke nove vlade pogrešno čitaju rezultate poslednjih izbora. Narod nije glasao protiv stranaka odlazeće vlade, nego je glasao tako da svi oni koji su za demoratsku Srbiju na Zapadu moraju sarađivati.

Pored onih grešaka koje joj zamera DSS, Demokratska stranka je napravila još jednu političku grešku. Pod nasrtajem G-17 plus na vladu preuveličavanjem grešaka DS i drugih vladinih stranaka, i izmišljanjem nepostojećih afera (poput onih za koje su oklevetani Liberali Srbije), Demokratska stranka se distancirala od manjih stranaka koje su učestvovale u vladi i umesto da svi zajedno i složno nastupe na poslednjim izborima, male stranke su nastupale samostalno pa se zbog visokog cenzusa oko 500.000 glasova rasulo na Radikale, DSS, i druge stranke koje su ušle u parlament. Da su ovi glasovi pripojeni glasovima demokratske stranke raspored u parlamentu bi izgledao sasvim drugačije.

Demokratska stranka je za svoje političke greške sankcionisana institucijom slobodnih i poštenih izbora tako što je manje građana glasalo za poslanike ove stranke nego što bi glasalo da tih grešaka nije bilo.

Demokratska stranka Srbije i druge stranke nove vlade uopšte ne treba da sumnjaju da će i njihova sadašnja katastrofalna politička greška, pokušaj da elimišu Demokratsku stranku iz vlade demokratskih snaga i oslanjanje na SPS - partiju koja se na velika vrata vraća na scenu umesto da bude po Ustavu zabranjena zbog protivustavnog delovanja - takođe biti sankcionisana na novim izborima: jedan deo građana koji su glasali za DSS glasaće za radikale a jedan deo će glasati za demokratsku stranku i druge stranke demokratskog i proevropskog opredeljenja..

Aleksandar Lojpur

 
     
     
 
Copyright by NSPM