Zoran Obrenović
DSS i Radikali
U
mnoštvu koalicija koje će se neminovno formirati posle prvog kruga lokalnih izbora, postoji
veliko interesovanje kako će se ponašati DSS i kako će
izgledati "politička slika" posebno u Vojvodini i
Beogradu. Iako su DS i SRS vodeće političke snage u Srbiji
jasno je da bez pomoći DSS-a ni jedna od njih ne može formirati
stabilnu vlast, ni na lokalnom nivou, a čini se ni na republičkom
(u slučaju novih parlamentarinih izbora).
Sada imamo pomalo čudnu situaciju da dve opozicione stranke mogu formirati
svoju lokalnu samoupravu u mnogim mestima tek uz podršku vodeće
stranke vladajuće koalicije. Tako se DSS ponovao našla
u centru pažnje ne zbog sopstvene političke moći nego
kao ona strana koja usled novog balansa snaga glavnih političkih
protagonista, stavlja tačku na "i".
Kapaciteti za stvaranje koalicija DS-a su svakako veći nego SRS-a, ne toliko
zbog same istorije političkih nadmetanja koliko zbog moćnog
inercionog dejstva ideoloških stereotipa i predrasuda koji oblikuju
horizont političkih očekivanja. Uz to klijentelski
duh koji je duboko prožeo naše političke elite i dalje se isuviše
odredjuje prema željama i reakcijama takozvane medjunarodne zajednice,
a veoma je jasno koji su njeni politički miljenici i dužnici.
Pitanje formiranja koalicija na lokalnom
nivou nije prosto pitanje trenutnih stranačkih kalkulacija
nego se tiče u mnogo čemu buduće sudbine zemlje.
Već se naslućuje kojem će se političkom bloku
prikloniti DSS. Duh zasluženo propalog DOS-a, iz straha da bi radikali
mogli doći na vlast, se na ovaj način revitalizuje. Zato
bi ova koalicija bila perpetuiranje dosadašnje politike DOS-a, politike
koja je ovu zemlju, kako njene pristalice tvrde, oslobodila straha
i povela na put evropskih integracija, dok za njene protivnike,
to je politika koja je dovela do potpunog moralnog srozavanja i
gubitka državnog digniteta i identiteta.
"Uspeh" peto-oktobarske politike
se sastojao samo u tome što je DOS, "doborovoljno" prihvatio
da ispunjava zahteve medjunarodne zajednice. Za to je istina bio
nešto i nagradjen, ali izborni poraz DOS-a na predhodnim parlamentarnim
izborima jasno govori da je veliki deo gradjana Srbije tu vrstu
politike negativno ocenio.
No primetna su kolebanja i u nekim
delovima DSS-a. Odredjene grupacije otvoreno zagovaraju koaliciju
sa radikalima. Za analitičara je ovo mnogo interesantnija opcija.
Pogledajmo šta bi u političkom smislu mogla da znači eventualna
koalicija radikala i DSS. Kakve bi efekte ova malo verovatna koalicija
imala u pogledu opštih interesa države Srbije kao i u pogledu rekonfiguracije
i maturacije političke scene u Srbiji. Konačno da li bi
ona bila korisna za sam DSS, koji ovu opciju još ne uzima u ozbiljno
razmatranje.
Prvi pozitivni efekt ove potencijalne koalicije bila bi neka vrsta normalizacije
političkog zivota. U poslednjih 15 godina politički
život u Srbiji karakterišu manihejske podele na takozvane demokratske
i nedemokratske političke opcije. Naime, i danas možemo da čujemo od pojedinih političkih lidera koji se
deklarativno zalažu za pragmatizam, toleranciju, gradjansku uljudnost
i političku razboritost da se sa svima može ući u koalicije
sem sa radikalima. Kada pokušaju da obrazlože svoje stavove uvek
završe korišćenjem nekoliko ispraznih floskula koje ove odredjuju
kao "zagovornike i zastupnike agresivnog nacionalizma",
"tradicionalizma", "duha mračnjaštva",
"fažizma", "crveno-crne koalicije" itd. Osnovni
problem sa ovim floskulama je prosto u tome da nisu istinite.
U genezu i prirodu ovih kvalifikacija nećemo ovde ulaziti. Ali nema
sumnje da su one bile više rezultat jednog dugogodišnjeg rada složenog
diskurzivnog mehanizma transfera moći investiranog u proizvodnju
fantazma Drugog u svrhu opravdavanja odredjene politike, nego realnog
uvida u političke prakse oponenta. Kako je taj Drugi sveden
na status estetske gnusobe, moralne ništarije i političke nakaze,
nije ni čudo da je retorika tzv. gradjanske provenijencije
bila retorika isključivosti, mržnje, difamacije, retorika ideološkog
prozelitizma, i manihejskog baratanja osiromašenim i praznim stereotipima.
Ova retorika isključenja, koja je nanela veliku štetu interesima
i države i društva, funkcionisala je tako dobro samo zato što smo
bili izloženi velikim pritiscima i pretnjama. Onaj koji je početkom
devedesetih odbranu legitimnih nacionalnih interesa izjednačavao
sa odsustvom demokratskog nastrojenja i civilizacijskog duha, sa fašizmom
i totalitarizmom, ko je vikao "Slobo Sadame" u izvesnoj
meri je saodgovoran za bombardovanje 1999. Saodgovoran je jer je
širio neistinu kao istinu i time posredno legitimisao, mada bez
namere, kasniju agresiju na SRJ.
Neuspeh nove post-oktobarske vlasti
da reše i jedno pitanje od državnog i nacionalnog značaja obesmislili
su ovu patologizovanu retoriku koja je bila pre svega u funkciji
moći. To se danas dobro vidi u semantičkim i retoričkim
pomacima prisutnim u javnom govoru. Stara podela na "demokratske
i nedemokratske" snage sve više se pojavljuje uz dodavanje
prideva "takozvane". Ovaj retorički pomak je dobar
znak političkog sazrevanja gradjanstva Srbije i prekida s sektaškom
praksom ikonoklastičkog denunciranja i isključivanja.
Znak političkog sazrevanja je i prihvatanje radikalne stranke kao relevantog
političkog aktera, koja, poštujući demokratske procedure,
kao i sve ostale stranke dela imajući svoj politički program,
svoje glasače i svoje političke ciljeve. Retorička
normalizacija nije samo čin političkog realizma nego i
čin uvažavanja Drugog (a time i samog sebe) - to jest onih
blizu 30% glasačkog tela koje je takodje bilo nipodaštavano
i suprotno gradjanskom etosu neuvažavano do te mere da su morali
da prikrivaju svoja politička ubedjenja. Upravo ova retorička
normalizacija onoga što radikalna stranka jeste: jedna demokratska
stranka sa naglašenom nacionalnom žicom je uslov da se i naš politički
život normalizuje i da bude oslobodjen jednostranih i iskrivljenih
polarizacija koje je DOS nametao i kao opozicija i kao vlast. Eventualna
koalicija DSS sa radikalima bi ovu diskursivnu normalizaciju i politički i praktično
potvrdila što bi bio veliki pomak u našem političkom zivotu.
To bi konačno smanjilo mogućnost oštre polarizacije na
političkoj sceni, koja nažalost kroz istoriju, da li zbog temperamenta
ili političke nezrelosti, gradjanima Srbije nije donosila korist
već samo ogromnu i simboličku i materijalnu štetu.
Drugo, normalizacija političkog
života u Srbiji putem "priznanja" gradjanskog statusa
jednoj od najačih političkih stranki od najvećeg
je državnog interesa. Treba misliti i na sutra. Unutrašnja demonizacija i stigmatizacija jedne stranke može
sutra da se vrati kao bumerang u vidu demonizacije cele države,
posebno ako se ima u vidu medjunarodni politički kontekst.
To može biti, valjda nas je iskustvo nečem naučilo, prolegomena
za nove političke pritiske od kojih će štete imati svi.
Svi oni koji egzistenciju radikalske stranke vide kao opravdan razlog
za nezadovoljstvo medjunarodne zajednice i samim tim legitiman razlog novih pritisaka na Srbiju, stvaraju pretpostavke
za te pritiske. Time najveću štetu trpi država i njeni gradjani
a ne radikalna stranka. Unutrašnja politička podela s manihejskim
predznakom isključenja Drugog, je ona poluga koja omogućuje
neometano daljinsko upravljanje: to jest ona poluga koja nas je
i dovela u situaciju u kojoj jesmo.
Stoga normalizacija političke
scene, a jedan od oblika te normalizacije su koalicije na mikro
nivou i sa radikalima, u izvesnom smislu izbijaju argument onima
koji jedino ispravnu politiku u pogledu države Srbije vide u politici
štapa i šargarepe. To bi istina bio jedan mali ali važan korak ka
"uspravnijem hodu" koji bi trebalo da je u interesu (ukoliko
mislimo na javni interes) svih političkih subjekata u zemlji.
Treće, Srbija još nije konstituisana kao država. Ona je ekonomski
i politički slaba i zato je gorka realnost da ne može očekivati
veliku lojalnost nacionalnih manjina. Pokazalo se da moguća
internacionalizacija problema Vojvodine može biti još jedna poluga
pritiska na Srbiju. Nažalost to se dešavalo i uz pomoć neodgovorne
vlasti. DOS je zarad održavanja vlasti bio spreman da najodgovornije
funkcije poveri politički i državno neodgovornim ljudima i
političkim snagama kao što je LSV i njen lider Nenad Čanak.
Nažalost spremnost da od "unutrašnje-političkih zbivanja prave spoljno-političku
temu" nije pokazivala samo LSV nego i druge političke
stranke. Kako stvari stoje DS je i dalje spremna na koaliciju sa
njima što u izvesnom smislu znači perpetuiranje državno neodgovorne
politike koja je devedesetih godina vodila ka razgradnji Jugoslavije
i bila saučesnik potonje tragedije. Čini se da bi moguća
koalicija SRS i DSS u Vojvodini u ovom momentu bila ona snaga koja
bi mogla da smanji negativne posledice tako zatečenog stanja
stvari. Time bi izmedju ostalog DSS opravdala kod gradjana predstavu
državotvorne stranke i možda popravila, posebno u Vojvodini, svoj
ugled.
Četvrto, cilj državno odgovorne politike bio bi u ovom momentu da
naši unutrašnji poslovi što pre prestanu da budu spoljnopolitička
tema. Za to je potrebna izvesna hrabrost, odlučnost
i spremnost političke elite jedne slabe države da se katkad
ogluši o zahteve i želje zapadnih moćnika. Iako se volja stranih
ambasadora mora uvažavati, ona ne sme imati status imperativa. To
je jedini način da se ponovo izgradi koliko toliko autonomna
državna politika i da se povrati kakav takav dignitet njenim političkim
odlukama. Moguća koalicija DSS i SRS u Vojvodini bila bi dobra
prilika za tako nešto.
Konačno, lokalna koalicija
sa radikalima u Vojvodini značila bi izvesno produženje života
sadašnje manjinske vlade. Izbori su uglavnom dobra opcija da se
proveri politička volja naroda, ali narod je sada isuviše umoran
od izbora i političkih kalkulacija. Zato je potreban predah.
Mada nije veliki broj onih koji su zadovoljni radom ove Vlade, malo
je onih u opoziciji koji žele da je ruše u ovom momentu - bilo zato
što nemaju jasan i siguran uvid o svojoj snazi, bilo zato što kao
u DS ima jos nerešenih unutrašnjih kadrovskih pitanja, to jest što
se još odvija borba za dominaciju u okviru strnke, bilo zato što
svi čekaju da odredjene "prljave poslove" obavi ova
Vlada, pa da tek nakon toga preuzmu vlast rasterećeni i čistih
ruku.
Upravo ova pozicija prenapregnute ravnoteže
čini DSS stabilizacionim faktorom i čini poželjnim da
ova vlada potraje još neko vreme. Ona je učinila da politički
ambijent postane smireniji i time udarila kakve takve osnove za
njegovu kultivaciju.
Buducnost DSS i njeni partijski
interesi
DSS je uvek bila stranka "negde
izmedju" i upravo je u tome bila njena snaga. U periodu pre
petog oktobra DSS je u isto vreme važila i kao stranka demokratske
antimiloševicke opozicije i u tom svojstvu prihvatljiva kako za
opoziciono javno mnjenje tako i za medjunarodne centre moći,
ali je važila i kao partija kojoj su nacionalni interesi i sentimenti
od velike važnosti. Gradeći imidž partije čuvara nacionalnih
interesa i sentimenta, DSS je imao magnetnu moć za one glasače
koji su u partijama tipa DS I GSS videli aparate za neprincipijelno
preuzimanje vlasti makar i po cenu odustajanja od državnih i nacionalnih
interesa. Upravo ova pozicija sredine bila je "blagotvorni"
stabilizujući faktor nakon petog Oktobra.
Ipak stvari su se promenile. Politika
DOS-a nakon petog oktobra pokazala se jednako neuspešna u odbrani
državnih interesa kao i Miloševićeva. Nove srpske vlasti su
vrlo brzo spoznale nemoć "nove demokratske politike"
pred anonimnim mehanizmima svetskih interesa i ekonomske prinude.
Iluzije su nestajale a pozicija "ni tamo ni ovamo" za
mnoge gradjane imala je sve manje privlačnu moć. Pre neki
dan je jedan od lidera DS rekao aludirajući na DSS da "svaka
stranka čija politika nije jasna biva kažnjena". DSS istina
nije prihvatila pogubnu nacionalnu politiku Zorana Djindjića.
Napustila je DOS, ali se ipak prema politici DOS-a nikad nije do
kraja jasno distancirala. Kritikovala je korupciju, uzurpaciju vlasti,
kršenje zakonitosti i bahati voluntarizam DOS-a, ali je svaki put
na ovaj ili onaj način, da li zbog sopstvene procene ili pritiska
stranih ambasada stupala u koalicije s raznim frakcijama DOS-a.
No ukrupnjavanje partijske scene smanjilo je manevarski prostor
za koalicionu kombinatoriku. Izbor se sveo na to Ili sa DS-om ili
protiv nje. Time je prošla kritika DSS-a gubila na uverljivosti,
a bljeskovi fingirane odlučnosti postali su neretko predmet
podsmeha.
Postavilo se konačno i pitanje
očuvanja identiteta DSS koji bi mogao biti ugrožen u koaliciji
s nekom od najačih opozicionih stranaka. U tom pogledu izgledi
na jačanje i profilisanje partijskog identiteta su sigurno
veći u slučaju koalicije sa radikalima nego sa DS. Sa
DS u koaliciji, DSS poput G17+ nestaje - iz dva razloga: najpre,
deo onih koje je DOS razočarao poverili su svoje glasove DSS.
Pitanje je da li će to i drugi put učiniti. Približavanje
DS-u će deo glasača, koji je gravitirao DSS-u zbog nacionalnog
sentimenta oterati ili socijalistima ili radikalima. Zatim deo biračkog
tela će sa slabljenjem DSS-a svoje glasove poveriti DS-u kao
uspešnijem igraču na političkoj sceni. Prosto DSS će
biti usisan. Ostaće samo tvrdo jezgro koje u budućoj konfiguraciji
političkih snaga neće imati veliku ulogu. Ako stupe u
koaliciju sa DS-om biće tretirani samo kao slabunjavi i neodlučni
koalicioni partneri za jednokratnu upotrebu. A kad se taj imidž
izgradi onda je sa strankom gotovo. Desiće im se isto ono što
se desilo i Srpskom pokretu obnove.
Koalicija s radikalima omogućuje
pak jasnije profilisanje. S jedne strane radikali ne mogu bez DSS.
Zato će je u izvesnoj meri uvažavati. S druge strane demokratski
i anti-miloševićevski imidž plus naglašena zainteresovanost
za nacionalnu stvar omogućavaće svima koji neće identifikaciju
sa snagama tzv. "starog režima" da ostanu u DSS. Konačno
na lokalnom nivou bi se testirali potencijali buduće moguće
koalicije sa Radikalima ukoliko dodje do parlamentarnih izbora.
Ovo bi bilo neka vrsta trasiranja puta ili oslobadjanja od pogrešnih
iluzija uz male troškove. U tom smislu to bi bila svakako jedna
razborita politička odluka.
Ipak, čini se da DSS nije spremna za ovu koaliciju. Uzroci
su u jednom fantazmu i jednom realnom razlogu. Fantazam je radikalski
fantom - koloplet priča od "crveno crne koalicije"
do "zardjale kašike" - koloplet priča koji su pre
vodile ka zaludjivanju naroda nego ka formiranju zdrave političke
klime. Drugi element je pritisak stranih diplomata ili anticipacija
mogućeg pritiska. U oba slučaja reč je o strahu.
U politici se mora biti obazriv, ali ako strah postane glavni orijentir
za delanje onda za gradjane ove zemlje nema mnogo nade.
Autor je istrazivac u Institutu za filozofiju i drustvenu teoriju.
|