Slavko
Živanov
O REZULTATIMA LOKALNIH IZBORA
Ukupni zvanični rezultati
lokalnih izbora, po svoj prilici, neće brzo biti objavljeni.
Preliminarni, koji se i neće mnogo razlikovati od zvaničnih,
pokazali su da je izlaznost birača bila manja (I); pokazali
su i odnose političkih snaga i jasnije odredili poziciju Vlade
Srbije (II); i u dobroj meri ukazali na tendencije i kretanja biračkog
tela i na «sleganje srpskog političkog terena» (III).
Koalicioni
kapacitet ili gutanje žaba
(I) Iako zvaničnih
zbirnih rezultata za celu Srbiju još uvek nema, a mogućno je
i da ih neće biti, izvesno je da je izlaznost birača bila
manja od one koja je evidentirana na predsedničkim ili parlamentarnim
izborima. Imajući u vidu, pre svega izlaznost za Beograd koja
je bila oko 34 odsto, neki komentatori izbornih rezultata požurili
su da naglase tu činjenicu i da je generalizuju, dok su neki
političari, koji su na izborima ipak doživeli težak poraz,
naglasili da vladajuće stranke treba da i zbog toga snose odgovornost.
Nastranu to što izlaznost birača na nivou Srbije neće
biti tako mala kako se pretpostavlja i što je u pojedinim opštinama
izašlo i više od 50 odsto upisanih birača, valjalo bi naglasiti
nekoliko činjenica koje su, čini se, važnije. Na lokalnim
izborima u Hrvatskoj, održanim maja 2001. godine, izašlo je oko
45 odsto birača. Na izborima u Češkoj za senat, održanim
oktobra 2002. godine izašlo je tek 24 odsto, a u nadaleko poznatim
predsedničkim izborima u Francuskoj 2002. u prvom krugu je
glasalo 71,6, a u drugom, posle gotovo nezampaćene kampanje,
nepunih 80 odsto birača. Ali, već posle mesec i po dana,
na izborima za deo francuskog parlamenta u prvom krugu izašlo je
nepunih 65, a u drugom krugu 60,7 odsto birača. Dakle, 20 odsto
manje od drugog kruga predsedničkih izbora. Ne treba posebno
napominjati da u različitim državama postoji različita
«praksa» birača koji glasaju ili ne. Takođe, nije nevažno
naglasiti i da neke evropske države stabilnih demokratskih sistema
imaju veoma veliku izlaznost, ali te države organizuju uglavnom
samo redovne izbore, ili pak, da u Americi to s velikom izlaznošću
nije slučaj.
S druge strane, nesporno
je da u Srbiji postoji izvestan zamor birača izborima. U samo
jednoj godini organizovani su predsednički i lokalni izbori,
a imajući u vidu održane a neuspele predsedničke, kao
i skorašnje parlamentarne izbore, zaista možemo govoriti o veoma
intenzivnoj frekvenciji održavanja izbora u poslednje dve godine,
što sasvim sigurno utiče na to da odziv bude manji. Međutim,
da je to relevantan uzrok, izlaznost na ovim izborima bila bi možda
tek 20 odsto. Drukčije rečeno, birači se dobro drže
koliko ih izbori «maltretiraju».
Drugi argument koji komentatori
ističu jeste tvrđenje da su birači razočarani
političarima, da su apatični, apolitični i nezadovoljni
političkom ponudom na izborima. Na prvi pogled, možda ovo i
izgleda tačno. Međutim, ako pokušamo da ukrstimo sve ove
elemente, ili bar neke od njih, možemo da dođemo do zanimljivih
zaključaka. Prvo, na izborima u Srbiji, kao i na izborima u
drugim državama ima oko jedan procenat nevažećih listića.
Drugo, ako su birači apolitični, onda ne mogu biti razočarani,
niti nezadovoljni političkom ponudom. Recimo da bismo sa sigurnošću
mogli da govorimo da su birači nezadovoljni političkom
ponudom ukoliko bismo zabeležili, recimo, deset odsto nevažećih
listića. Dakle, oni bi, u takvom slučaju, jasno iskazali
svoju političnost, zainteresovanost za učešće na
izborima, ali i svoj politički stav time što poništavaju listić.
Međutim to se nije desilo. Pre bismo mogli da govorimo o različitim
grupama koje ne izlaze na birališta iz različitih razloga.
Sasvim je izvesno da je jedan od zajedničkih razloga to što
birači ne smatraju lokalne izbore dovoljno atraktivnim. I možda
bismo mogli da taj razlog smatramo dominantnim.
(II) I pored male izlaznosti
rezultati izbora pokazuju da su dve stranke, Demokratska i Srpska
radikalna stranka, osvojile najviše mandata, da za njima zaostaje
Demokratska stranka Srbije, a za njom i sve druge stranke koje su
na izborima učestvovale. Na izborima su dosta izgubili G17
plus, SPO, nekoliko stranaka bivšeg DOS... ali su se veoma dobro
kotirale grupe građana, negde autentične, a ponegde «maskirane».
Iza tih «maskiranih» grupa građana uglavnom su stajale neke
političke stranke, ali i neki finansijski centri moći.
(Stranke su kalkulisale tako što su grupe građana uspevale
da oduzmu respektabilan broj glasova njihovim protivnicima i na
taj način se domognu prve ili druge pozicije za drugi krug
u koji, bez grupe građana, ne bi uspele da uđu).
Međutim, iako su
DS i SRS osvojile najveći deo glasova, taj broj je nedovoljan
da samostalno vrše vlast. To jeste očekivano, ali su rezultati
to potvrdili. Dakle, nastao je problem – kako napraviti koalicije.
Ono što jeste uzrok problema
kada je reč o stvaranju koalicija u Srbiji nije činjenica
da DSS predugo razmišlja, da okleva, ili da nije efikasna u donošenju
bilo kakavih odluka pa samim tim i odluka o koalicijama, a kako
se u medijima predstavlja i sve više komentatora naglašava.
Osnovno u ovom problemu jeste činjenica da dve stranke, u ovom
slučaju stranke koje su osvojile najviše mandata – DS i SRS
– ni pod kojim uslovima ne mogu da sarađuju i naprave koaliciju.
To je osnovni problem koji danas imamo u Srbiji kada je reč
o formiranju lokalne vlasti. DSS je prosto uvučen u ovaj problem
i od DSS se traži da izabere, sa stanovišta DSS, manje zlo. Međutim,
zašto bi se DSS stalno opredeljivao za manje zlo. Za ovu stranku,
sa ovakvim rezultatima izbora, blagotvorno bi bilo da ode u opoziciju.
Zašto bi DSS uopšte imao tapiju na sintagmu «briga o opštem interesu».
Opšti interes bi trebalo da bude jednako opšti i za DSS, i za DS,
i za SRS. I u tom opštem interesu jeste da DS i SRS sarađuju.
Možda je došlo vreme da ove dve velike stranke počnu da «gutaju
žabu krastaču» u opštem interesu građana.
S jedne strane stav DS
i SRS da te stranke neće jedna s drugom uzima se kao datost,
kao nužnost i kao aksiom. Međutim, ni jedna ni druga stranka
ne mogu da vrše vlast samostalno, pa čuvajući svoje biračko
telo, prepuštaju DSS da on plati račun pred biračima.
Koštuničinu stranku, naime, karakteriše i to da je jedan deo
njenih birača skloniji saradnji sa radikalima, a drugi deo
saradnji sa DS. Dakle, štogod izabrao, DSS će izgubiti jedan
deo svojih birača. Kako se god odluči jedan deo će
biti razočaran i prikloniće se u nekoj budućnosti
ili SRS ili DS. I upravo to znaju i u SRS i u DS i različitim
metodama tanje podršku DSS. Toma Nikolić poručuje Koštunici
– nećete valjda sa lopovima, a DS poručuje – nećete
valjda sa nedemokratama. Na taj način oni posredno govore i
šta misle jedni o drugima, međutim nekako obe strane prenebregavaju
činjenicu da su i jedni i drugi legalno i legitimno izabrani
da vrše vlast u interesu građana. Šta intimno misle Boris o
Tomi, ili Šutanovac i Bogdanović o Vučiću i Maji
Gojković i obrnuto, ne mora da dopre do javnosti, ali ukoliko
bi i DSS vodio računa o partijskim interesima kao što to rade
DS i SRS, cela Srbija bila bi talac. Odnosno, za šest meseci imali
bismo prevremene lokalne izbore bar u sto opština u Srbiji.
Naravno da bi DSS mnogo
lakše doneo odluku o (ne)učešću u lokalnoj vlasti da značajno
ne participira u Vladi Srbije. Nekoliko komentatora, mnoštvo novinara
i poneki političar irelevantnih političkih stranaka apostrofirali
su činjenicu da su stranke koje čine Vladu Srbije doživele
poraz na izborima. Da te stranke zajedno imaju oko 20 posto podrške,
da nemaju legitimitet i kredibilitet da čine Vladu jer su se
odnosi političkih snaga i volja građana promenili. Naravno,
da se to može zaključiti, naravno da se sa tim slažemo. Međutim,
reč je o dijagnozi, ali ne i o terapiji. Da li će Vlada
podneti ostavku? Da li će se raspisati vanredni parlamentarni
izbori? Da li treba rekonstruisati ili formirati većinsku Vladu
od stranaka tzv. demokratskog bloka? Da li, možda, napraviti koncentracionu
Vladu, ili stvoriti Vladu DSS i SRS? Odgovori na ova pitanja nisu
unisona kao što je unisono tvrđenje o nedostatku legitimiteta.
S druge strane, ni jedna jedina relevantna politička stranka
(DS, SRS, DSS, SPS, SPO-NS, G-17plus, pa čak ni one ozbiljnije
vanparlamentarne stranke) nisu zatražile vanredne parlamentarne
izbore, niti su zahtevale učešće u Vladi, ili njenu ostavku.
Naprotiv, i nekoliko je razloga za to. Pred ovom Vladom stoje poslovi
koji se moraju završiti i koje mora završiti bilo koja Vlada, i
ti poslovi niti su laki, niti su popularni. Reč je o Ustavu,
tačnije o donošenju novog ustava, zatim o saradnji sa Haškim
tribunalom, utvrđivanju pretpostavki opstanka ili raspada državne
zajednice Srbija i Crna Gora, utvrđivanje polaznih, ali temeljnih
osnova za rešavanje pitanja statusa Kosova i Metohije i na kraju,
ali ne i na poslednjem mestu, završetak procesa privatizacije, samim
tim i rešavanje socijalnih buntova i socijalnih (ne)prilika u velikim
privrednim sistemima. Svakom pretendentu za formiranje Vlade spisak
ovih problema dovoljno je ubedljiv. Pogotovo je ubedljiv onim strankama
koje imaju potencijal i dovoljnu podršku birača da u toj poziciji
i budu, i zbog toga one ne žure da preuzmu direktnu odgovornost
za rešavanje tih stvari. Doduše, mora se priznati da sve više tih
stranaka pomažu vladajućoj većini u rešavanju ovih problema,
ali se takođe mora naglasiti da svaki od poteza koji Vlada
vuče dugoročno jeste koristan, ali je kratkoročno
nepopularan. Stoga se nepopularnost ne može pripisati i opozicionim
strankama, bar to birači neće učiniti, a posao koji
bi čekao novu vladu biće urađen. Odnosno, ukoliko
bude dovoljno mudrosti biće završen. Ukoliko te mudrosti ne
bude imaćemo vanredne parlamentarne izbore u vreme kada treba
rešavati probleme Kosmeta i SCG. Saradnja sa Tribunalom opet će
biti pod nekom vrstom moratorijuma, a i problemi sa Ustavom i ekonomijom
će čekati. Treba se prisetiti da je na ovoj problematici
Vlada pokojnog Zorana Đinđića imala velikih problema,
da je Vlada Zorana Živkovića i zbog njih pala, i da bi bio
potpuni mazohizam da i Koštuničina Vlada ode, a ne reši ove,
ili dobar deo ovih problema, jer bi i sledeća Vlada verovatno
na njima pala. Možda se može učiniti da je reč o pesimističkoj
proceni, međutim, autor ovih redova uveren je u to da ukoliko
Koštunici ne pođe za rukom da pomiri SRS i DS u pravljenju
kompromisa od nacionalnog značaja, to neće uraditi niko
iz DS ili SRS, G17...
Dakle, za ovu Vladu,
u svakom slučaju, mandat će trajati još nekoliko meseci.
U tom vremenu ona može da uradi dosta, a može da se dogodi i da
tih nekoliko meseci bude izgubljeno. To zavisi od Vlade, ali i od
DS i SRS – podjednako.
(III) Elem, iako ne možemo
sa sigurnošću da tvrdimo, može se reći da je srpska politička
scena posle ovih izbora ipak stabilnija. DS, SRS, DSS jesu stranke
koje će sasvim izvesno biti parlamentarne. SPS je preživeo
svoj najteži period, a G17 plus je u odumiranju, kao i SPO. Velja
Ilić će verovatno naći neku formulu za preživljavanje,
a i iznenađenje predsedničkih izbora, Bogoljub Karić,
pokazuje da je bio samo meteorski fenomen. O nekim strankama bivšeg
DOS dovoljno govori činjenica da u Beogradu nisu osvojile ni
hiljadu glasova, otprilike osvojile su oko 0,5 odsto biračkog
tela. Sledeći izbori biće još jedan filter iza kog će
ostati tek nekoliko, ali sasvim dovoljno, političkih stranaka
u Srbiji. Biće to vreme u kojem, valjda, neće biti «gutanja
žaba» i u kojem će svi veliki problemi ove države biti, ili
u potpunosti ili dobrim delom, rešeni.
|
|