Slavko Živanov
Kohabitacija kao sredstvo političke borbe
Jedno od tumačenja
izbornih rezultata koje je Demokratska stranka (DS) ostvarila na
lokalnim i predsedničkim izborima govori o tome da su birači,
u odnosu na parlamentarne izbore, štošta oprostili DS. Kako je to
lucidno primetio i bivši ministar Vlahović - ono što je radio
DS dok je bio u Vladi Srbije više nije tema. Možda i nije.
Sa ove vremenske distance,
koja i nije sama po sebi posebno značajna ali jeste indikativna,
možemo primetiti da još uvek nema pravedne osude svih nedemokratskih
i antidemokratskih poteza vlasti u kojoj je učestvovao DS.
Ako čak i ne pominjemo većinu tih poteza, dovoljno je
samo ukazati na krađu glasova u skupštini Srbije i aferu «Bodrum»,
kao i na izbacivanje poslanika DSS iz skupštine. Ostavljeno je bar
delu biračkog tela da ćutke preko toga prelazi ili, još
gore, da se to odobrava. Razlog za to nalazi se pre svega u činjenici
da DS nikada istinski svojim biračima na to i nije ukazao,
sve se svelo na demagogiju ili deklarativno opredeljivanje. Niko
iz DS nije smenjen ili isključen iz stranke zbog toga. Izostala
je faktička reakcija. Na drugoj strani, politička kazna
koja je sustigla Čedomira Jovanovića i Zorana Živkovića
i neke ljude oko njih, primarno je iskorišćena kao izborno
oružje DS u tada nastupajućoj izbornoj kampanji.
Iako se o Živkoviću
i Jovanoviću ne može govoriti kao o predstavnicima jedne iste
politike, oni su se silom prilika našli na jednoj, ali ne i na istoj
strani. Oni su na jednoj strani, ako je na drugoj Tadić i ako
se izjašnjava o tome da li su «pro» ili «contra» Tadićeve politike.
Svejedno, njihov poraz u DS dao je krila Tadiću i on je uspeo
da ostvari rezultat na izborima o kojem obojica pomenutih političara
iz DS mogu samo da sanjaju. Međutim, ostalo je otvoreno jedno
vrlo važno pitanje: «Koliko ljudi u Glavnom odboru, Skupštini ili
po opštinskim odborima DS zastupaju stav da je Živkovićeva
ili Jovanovićeva politika nedovoljno dobra ili loša? Koliko
je takva politika, ili koliko nije, politika DS?»
I Živković i Jovanović
rekli su da Tadićeva politika nije politika DS, bar je oni
takvom ne anticipiraju, samim tim, još jedan broj ljudi tako misli,
a budući da se DS nije pocepala, naprotiv, dobila je novi kadar,
nepoznanica je koliko je takvih? Govoreći o samoj DS, a ne
o biračima koji je podržavaju, nije sasvim izvesno šta je politika
DS, šta je marketing, a šta su mamci za birače? U tom svetlu
novopostavljeni zahtev za uspostavljenjem frakcija u ovoj stranci
slikovito govori o stepenu razlika u njoj.
Naime, Jovanović
se implicitno odredio prema ovoj pojavi u svom autorskom tekstu
«Frakcija ili vanredna skupština stranke», (NIN, 22. oktobar 2004.),
u kojem nekoliko puta ponavlja sintagmu «zvanična politika
DS». "Sadašnja situacija u DS i njena pozicija na političkoj
sceni nameću raspravu o alternativnom putu, jer zvanični,
po meni, nije dobar" ili, «Na prethodnoj Skupštini za mene,
odnosno za moj program, prema zvaničnim rezultatima, glasala
je gotovo polovina delegata. Ti ljudi su ostali bez mogućnosti
da utiču na stranačku politiku i ja imam obavezu prema
njima da pokušam da utičem na zvaničnu politiku stranke»,
odnosno «...DS mora da ima viziju i plan. Ne vidim ni jedno ni drugo
danas u zvaničnoj politici moje stranke», i napokon «Javnosti
su poznate razlike između mene i zvanične politike DS,
odnosno Borisa Tadića».
Dakle,
Jovanović implicitno naglašava razliku između zvanične
politike DS koja je zapravo politika Borisa Tadića, i stvarne,
istinske politike koju ne pominje direktno, ali na koju aludira
i za koju, valjda, pretenduje da je personifikuje.
Na izvestan način,
Tadićev zaokret u vezi sa učešćem kosmetskih Srba
na izborima se može posmatrati i ovom «optikom». Iako ima i popuštanja
međunarodnoj zajednici, pokušaja da se pokaže kooperativnim,
sigurno je i da unutarpartijska groznica na to ima uticaja. Možda
je otvoreno pismo Čedomira Jovanovića samo vešto osvojen
taktički poen proistekao iz pravilne procene. Međutim,
objavljeno pismo u «Kuriru» koje je diplomatskom poštom pre «Kurira»
došlo predsedniku SAD Džordžu Bušu, kome je (za razliku od «Kurira»)
i bilo adresirano, sigurno govori o curenju informacija iz Tadićevog
okruženja. Tadić, s jedne strane mora da održi podršku koju
ima u biračkom telu; s druge strane ne sme previše da menja
politiku DS zbog unutarpartijskih odnosa, što znači da podrška
birača ne može biti veća, a na trećoj strani nalaze
se državni i nacionalni interesi koje bi, takođe, trebalo da
štiti i za njih se bori. U toj poziciji «između tri vatre»
koje greju Tadića, verovatno je da će on najviše gledati
DS i svoje uporište u stranci, jer ipak preko stranačkog stoji
i na predsedničkom tronu.
Metod kohabitacije koji
je promovisao Tadić doneo mu je više prednosti kada je reč
o biračkom telu, a više nedostataka kada je reč o stranačkim
organima i funkcionerima. Otuda valjda i različita tumačenja,
odnosno različita razumevanja sadržaja tog pojma. Kohabitacija
se, očigledno, ne razume na isti način ni u samom DS,
a kamoli šire. Kako god, ona jeste ubitačno izborno oružje
DS, jer omogućava veoma komotnu političku poziciju. Preciznije
rečeno, njome se može postići cilj da se za dobre poteze vlasti obezbede pozitivni poeni i za DS, ali istovremeno, loši potezi
ili u medijima prikazani loši potezi, ostaju samo balast vlasti. Ima zasluga – nema
odgovornosti.
Na drugoj strani kohabitacija
se u DS ili jednom njegovom delu razume kao slabost DS, političko
bauljanje ili čak izdaja izvornih stranačkih principa
i doktrine. Ta strana otvoreno zagovara konfrontaciju sa Vladom
i skupštinskom većinom, što može da bude ispravno imajući
u vidu činjenicu da je DS u opoziciji. Međutim, podrazumevanje
iste podrške birača Demokratskoj stranci ukoliko bi njena politika
bila politika konfrontacije, blago rečeno predstavlja grub
previd. Dilema za neke neostrašćene članove DS mogla bi
recimo da bude: Da li sa podrškom od 30 odsto i politikom kohabitacije,
ili sa podrškom od 15 odsto i politikom konfrontacije?
Paralelno sa najavom frakcionisanja
DS, Građanski savez Srbije ostao je bez nekih svojih viđenijih
članova, bar kad je reč o članovima iz «predpetooktobarske
ere». Slučajno ili ne, u GSS su ostali oni za koje se osnovano
može pretpostaviti da imaju mnogo više razumevanja za koncept Čedomira
Jovanovića. Možda bismo i cinično mogli da zaključimo
da Jovanović, posle ishoda februarske skupštine DS, jeste izgubio
funkcije u svojoj stranci, ali je osam meseci kasnije uspeo da pridobije
GSS. Imajući u vidu i ozbiljnu nameru da se pozabavi formiranjem
svoje frakcije u DS, jasno je i to da na sledećim parlamentarnim
izborima ovaj političar neće biti samo posmatrač
ili navijač. Iako je nevladina organizacija koju je osnovao
bila dovoljna forma za njegovo političko preživljavanje, ona,
izvesno je, ne zadovoljava Jovanovićeve ambicije.
Koncepcijski
sukob između DS i DSS mogao bi se ilustrovati na primeru odnosa
ovih stranaka ponaosob prema SPS ili SRS. Naime, iako možemo naglasiti
primere da i SPS i SRS nisu iste stranke koje su bile u periodu
do 2000. godine, uzmimo, kao polaznu, tezu da su one iste, da se
nisu nimalo promenile i da su antidemokratske. Prva važna činjenica
u takvoj postavci bila bi da te stranke, iako antidemokratske, nisu
vladajuće, da su u opoziciji i sledstveno tome imaju podršku
manjine biračkog tela. Drugo, vladajuće stranke, dakle,
u ovom slučaju stranke demokratske orijentacije imaju podršku
većine biračkog tela, vrše vlast i osim toga moraju i
da zauzmu određen kurs i prema opoziciji – antidemokratskim
partijama.
U
takvoj konstelaciji mogućna su dva verovatna scenarija. Prvi,
da demokratske partije demokratizacijom društva, indirektno demokratizuju
i antidemokratske stranke, odnosno da uspostavljanjem stabilnog,
demokratskog, vrednosnog sistema antidemokratske stranke budu nužno
«primorane» da se menjaju. I drugi, da se produbi rov između
jednih i drugih, da se ukazuje na različitost, da se drugi
optužuju za antidemokratičnost, a da se ovi predstavljaju kao
brana tom antidemokratizmu itd. I jedan i drugi scenario možemo
videti na delu. U jednom učestvuje DS, u drugom DSS, s tom
razlikom što scenario koji vodi DS ne daje pozitivne razultate,
naprotiv. Radikali uživaju veliku podršku, a sve više građana
postavlja pitanje – zašto su oni nedemokrate, a DS je i posle vanrednog
stanja, izbacivanja poslanika iz Skupštine i krađe u parlamentu
i dalje demokratska stranka...
Osim
toga, zaista se može postaviti pitanje da li je u duhu demokratizma
jedna takva diskriminacija koju DS vrši prema SPS i SRS i nije li
reč o revanšizmu, koji opet, nikakve potpore u demokratiji
nema. Antidemokratske partije, dok su bile na vlasti, ponašale su
se antidemokratski, što nije dobro, ali je prirodno jer su one antidemokratske.
Demokratske stranke, pak, ne mogu se ponašati slično, jer to
nije ni dobro ni prirodno. U protivnom, možemo se zapitati u čemu
je razlika, ili ironično zaključiti da su partije demokratske
dok su u opoziciji, a da su nedemokratske kad vrše vlast.
S
druge strane, još jedan dodatni primer omogućiće da još
jasnije uočimo problem. DS u svim opštinama u kojima će
vršiti vlast zastupa jedan princip koji je više nasleđe socijalističko-lenjinističke
prakse, nego što je tekovina demokratskog ustrojstva. Naime, uobičajeno
je da u demokratskim uređenjima opozicija ima kontrolnu ulogu,
da se opoziciji omogući uvid u nadzorne ili poslove upravnih
odbora nekih državnih, odnosno javnih preduzeća. Ovde nije
reč o dominaciji opozicije u tim telima, već o njihovom
prisustvu, o upoznavanju predstavnika opozicije sa radom i pojačavanju
nadzora i kontrole. DS se tome oštro suprotstavlja...
Kako
to obično biva suštinska pitanja nikada nisu u tzv. masmedijima
na prvom mestu. Takva pitanja se obično i ne vide, a na njih
bi valjalo valjano odgovoriti. Koliko je Tadićeva politika
kohabitacije iskrena politika, koliko je ona proističe iz uverenja,
a nije samo instrument za sticanje podrške birača? Koliko je
politika konfrontacije izvorna politika DS, a ne instrument za rušenje
Tadića? Koliko je sve to zaista u opštem interesu građana,
a ne samo u ličnom ili grupnom interesu nekih?
|
|