Saša Gajić
DRUGI KRUG U SRBIJI
Ako se za rezultate prvog kruga lokalnih
i pokrajinskih izbora moglo reći da su za bolje poznavaoce
prošli bez iznenađenja, za drugi krug istih izbora pre bi se
moglo reći da je iznenađenja bilo, ali da su to bila očekivana
iznenađenja. Primećen trend iz prvog kruga je nastavljen
sa specifičnostima koje su prisutne u pojedinim lokalnim sredinama,
s time da je ''pojačani gas'' kampanje između dva kruga
doneo izvesna pomeranja u rezulatima koja se uslovno rečenom
mogu nazvati iznenađenjima.
Generalno uzevši,
stepen izlaznosti u drugom krugu bio je nizak (oko 3% niži nego
u prvom krugu) što pokazuje da osim u pojedinim slučajevima
(Novi Pazar, N. Sad i deo vojvođanskih opština naseljenih Mađarima)
žestina kampanje nije uspela da pokrene najveći deo građana
da napuste apatičnu apstinenciju i glasaju za postojeću
političku ponudu.
Sami rezultati ponajviše predstavljaju
odraz nezadovoljstva građana politikom vođenom posle 5.
oktobra, sopstvenom socijalno-ekonomskom situacijom i u vezi sa
time neispunjenim obećanjima, što je dovelo do više fenomena:
šarolikosti nove vlasti na lokalnom nivou u centralnoj Srbiji, pobede
poznatih ličnosti u svojim mikrosredinama bez obzira na njihovu
pripadnost strankama, odličnih rezulata radikala u Vojvodini
i Beogradu, kao i lošeg rezutata kandidata vladajuće koalicije.
Žestoka kampanja vođena između
dva kruga (koja je na mahove dobijala obrise prljave kampanje) vođena
u korist kandidata ''demokratskog bloka'' sa ciljem da stvori manihejsku
sliku borbe ''dobra i zla'' kod birača, pokazala se kao neuspela i prevaziđena, jer ne korespondira niti
sa stvarnošću, niti sa nadanjima birača. Svaki razuman
i demokratski nastrojen čovek ovo može samo da pozdravi, jer
normalizacija i saradnja svih relevantnih stranaka u Srbiji bez
teških kvalifikacija i podsticanja raskola može samo da doprinese
stabilizaciji političkih prilika u zemlji. A društvu koje je
u dubokoj krizi i bedi nikako nisu potrebni partijski sukobi i prepucavanja,
već zajednički rad svih na buđenju snaga obnove i
preporoda.
Demokrate, koje su nakon junskih predsedničih
izbora doživele svojevrsnu renesansu, pokazale su na lokalu i ograničenja
svog političkog zenita. Iako će učestvovati u većini
lokalnih koalicija i imati značajan broj predsednika opština,
kao i podjednak broj poslanika sa radikalima u pokrajinskom parlamentu,
DS je na jedvite jade uspeo da dobije gradonačelnika samo u
Beogradu, dok je u preostalim većim gradovima kandidat DS pretrpeo
poraz: u Novom Sadu od radikalke Maje Gojković, u Kragujevcu
(očekivano) od Velimira Stojanovića, dok je u Nišu kandidat
DS Čirić doživeo debakl kada je njegov protivkandidat
Smiljko Kostić (NS) dobio dvotrećinsku podršku Nišlija.
S obzirom na sopstvena visoka očekivanja,
položaj stranke koja ima predsednika Srbije i pozicije vladajuće
stranke na lokalnom nivou kao i neuporedivu finansijsko-medijsku
prednost u odnosu na protivkandidate, demokrate su pretrpele relativan
neuspeh koga je Bogdanovićeva pobeda u prestonici ''kroz iglene
uši'' spasila od totalne katastrofe. Kada se napravi konačan bilans, videće
se koliko će se demokrate na lokalu uspeti održati na vlasti;
po svemu sudeći, u nešto preko polovine opština u Srbiji. Međutim,
za razliku od komotne dosovske većine, sada su primorani na
najrazličitije koalicije se drugim strankama koje su do juče
doživljavale kao protivničke. Ipak je i ovo uspeh, jer su ljudi
kroz novi lik njenog predsednika Borisa Tadića u velikoj meri
zaboravili grehe DS-a. A i pokazalo se da iako u realnosti reforme
nisu uspele, uspela je reformistička propaganda DS-a da se
"primi" kod značajnog dela mlađe, urbanije i
obrazovanije populacije. DS, kao ni SRS, nije samo politička
već i društvena realnost Srbije danas.
Da su DS i SRS dve daleko najače
političke partije u Srbiji jasno je pokazao još prvi krug izbora.
Tesan rezultat u Beogradu u korist demokrate Bogdanovića, koji
je i pored podrške vladajućih stranaka, pobedio radikala Vućića
koji mu je ''dahtao u vrat'' sa manje od 2% glasova, govori o uspešnosti kampanje kandidata
SRS koji su u prestonici ostvarili svoj do sada najveći uspeh.
Ako se uzme u obzir činjenica da je Vučić uspeo da
prestigne favorita u 12 od 17 beogradskih opština, kao i da mu se
približi unutar famoznog ''kruga Dvojke'', nameće se zaključak
da bi, da je sa svojom ''antikorupcijskom kampanjom'' startovao
pre prvog kruga (dakle, paralelno sa građenjem ''urbanog imidža''),
Vučić napravio još bolji taktički prodor i da ga
je samo vremenski tajming sprečio da napravi najveće iznenađenje
na izborima. A da je pored toga uspeo da dobije podršku od nekog
značajnijeg učesnika u izbornoj izbornoj trci, npr. Drakulića
(koji bi to znao naplatiti) verovatno bi glatko pobedio.
U Novom Sadu situacija je bila obrnuta.
Ovde udruživanje ''svih protiv radikala'' nije uspelo da nadoknadi
prednost kandidata SRS u ovom drugom po značaju gradu u Srbiji.
Pobeda Maje Gojković u Novom Sadu je izuzetno značajna,
naročito na simboličkom nivou, jer Novi Sad kao Srpska
Atina i najkulturniji urbani centar pokazuje da se evropsko i nacionalno
ne moraju suprotstavljati (kako su se neki trudili da pokažu), već
da većina građana želi suprotno. Novi Sad je pobedom radikala
pokazao "Beogradu" da se više ne zamara sa kompromisima
sa autonomaškim projektima, jer je najveći grad Vojvodine i
drugi grad u državi odbacio prethodnu demokratsko-autonomašku vlast.
Ne treba tumačiti pobedu Maje Gojković samo njenim "neradikalskim"
imidžom, jer bi i bez nje SRS U Novom Sadu i širom okruženju ostvarila
dobre rezultate. U Sremu, u mestima južne Bačke i Banata su
isto tako radikali ostvarili mnogo bolje rezultate nego južno od
Beograda. Shodno rezultatima radikali su se pokazali kao najjača
vojvođanska stranka, pa bi možda bilo logično i da centar
stranke bude prebačen u jedini veliki grad u kome su pobedili.
Takođe, dobrodošle promene unutar
radikalne stranke u pravcu odgovornije i umerenije politike, kroz
pojavu Maje Gojković, pokazuju da ovako modernizovana slika
SRS postepeno postaje važan faktor unutar političkog sistema
Srbije u kome je do juče važila za strašilo i nepoželjnog autsajdera.
Doduše, Maja bi verovatno pobedila sa većom razlikom, pridobivši
neodlučne, da je u TV duelu gajila manje agresivan stil. No
bilo kako bilo ovo je za radikale i realno i simbolički najznačajnija
pobeda u dugom nizu godina. Participacija SRS-a u lokalnoj vlasti
u sredinama gde je dobila predsednike opština, ponajviše u Vojvodini,
kao i dobijanje najviše poslanika u pokrajinskoj Skupštini, predstavlja
svojevrsno ozakonjenje ove, pojedinačno najače stranke,
unutar političkog sistema Srbije kod koga je očigledna
tendencija političkog ukrupnjavanja i nužnosti saradnje svih
najačih političkih partija, ili barem jedne jače
sa par slabijih.
Stranke vladajuće koalicije
u drugom krugu samo su ublažile sliku neuspeha koju su pokazivali
rezultati glasanja u prvom krugu, sa izuzetcima pojedinih jakih
kandidata koje imaju specifičnu težinu u svojim lokalnim okvirima
koji su odneli pobedu. Primetan je i samostalni uspeha NS Velje
Ilića, čija stranka se pokazala regionalno jakom, pa je
u gradskim opštinama centralne Srbije (Čačak, Valjevo..)
ostvarila značajan uspeh.
Šarenu sliku nove lokalne vlasti južno
od Beograda pored uspeha NS-a i nezavisnih kandidata upotpunjuje
"iznenađujući" uspeh kandadata SPS-a (sadašnjih
i bivših članova) koji ispod Save i Dunava čine drugu
političku snagu na lokalnom nivou (na severu su to radikali),
kao i značajni rezultati kandidata grupa građana, kojima
je opredeljivanje na lokalu prema ličnosti i ugledu, a ne partijskoj
pripadnosti svakako išlo u prilog. Što se tiče SPS-a treba
reći da oni u mnogim lokalnim sredinama imaju jaku infrastrukturu,
narodnjački imidž i znaju tehnologiju vlasti. Može se reći
čak i da nestane kojim sluačjem centrale u beogradu u
više lokalnih sredina, naročito manjih gradova, ova bi partija
funkcionisala na isti način.
Pobeda "nezavisnih" kandidata
je u određenoj meri pozitivna jer su se ljudi opredeljivali,
posle talasa "dosovskih" partijskih kadrova, za one čije
ime nešto znači u tom mestu i koji su nešto uradili za svoju
sredinu (Bidža, Raka, Palma, Kostić i sl.) Ovo se može tumačiti
i kao otpor "beogradizaciji" politike u Srbiji (ali i
manihejskoj slici političke scene koju natura "reformski"
blok, a koju prihvataju i radikali). Od sada će stranke mnogo
pažljivije birati i "izgrađivati" svoje kandidate
i čak tražiti saradnju sa lokalnim "legendama". Kako
kroz kampanje, tako i novim zakonom o lokalnoj vlasti se politika
i na lokalu personalizovala. To je sa jedne strane dobro jer se
zna ko odgovara, a sa druge je loše jer se time i formalno i neformalno
stvaraju lokalni moćnici. A u Srbiji u kojoj slabo funkcionišu
institucije i caruje korupcija to vrlo verovatno vodi opasnoj feudalizaciji,
kao u Rusiji na primer. To znači da će ti lokalni moćnici
u bliskoj budućnosti kada puste korenje ima znatnijeg uticaja
i na Vladu Srbije.
Sve u svemu, ukupni rezultati lokalnih
i pokrajinskih izbora pokazali su da će na političkoj
sceni Srbije u narednom periodu ostati samo 4-5 krupnijih političkih
stranaka, od kojih će dve biti dominatne, dok će preostale
predstavljati svojevrstan most prema jednoj i (ili) drugoj velikoj
stranci.
Logika života na lokalu je opovrgla
ideološku logiku i uputila relevantne stranke na različite
vrste koalicija u različitim lokalnim sredinama. Ostaje da
se vidi da li će lideri stranaka razumeti logiku života, ili
će, nošeni predrasudama, silovati realnost pokušavajući
da je upodobe ideološkoj logici, koja uvek i iznova pokazuje svoje
manjkavosti kada se susretne sa stvarnošću.
|