Branko
Radun
BORIS TADIĆ
– POLITIČKA "BARBIKA"
Tokom devedesetih godina smo
se sretali sa jednim tipom političara. To su bili borci za
svoje ideale i programe i pri tom veoma samosvojne ličnosti.
Oni su se bavili ovom opasnom profesijom rizikujući život
ili barem hapšenja i stalna uznemiravanja. Mnogi od njih su stradali,
pa čak i izgubili živote zbog onoga što su činili. Zoran
Đinđić je primer čoveka koji je imao disidentski
i dug opozicioni staž i na kraju tragičan životni kraj. Vojislav
Šešelj je isto tako bio disident i manje više opozicionar tokom
devedesetih, bio hapšen od više režima i završio u Hagu. Vuk Drašković
je isto imao burnu i tešku političku karijeru sa pokušajima
ubistva i hapšenjima. Vojislav Koštunica ima iza sebe decenije
suprotstavljanja komunističkom totalitarizmu i deceniju opozicionog
delovanja sa mnogim teškim iskušenjima kao npr. najnovija kada
ga je DOS hteo politički uništiti a pretilo mu hapšenje u
vreme "sablje". Pa čak i Slobodan Milošević
iako ne pripada ovom disidentsko-opozicionom korpusu je imao mnogo
mučnih i teških momenata u karijeri da bi na kraju završio
gde je završio. Svim ovim političarima je zajedničko
to što su prolazili trnovitim i neizvesnim putevima do svojih
ciljeva. Od nekih voljeni od drugih omrznuti, ali je svima zajedničko
da im nije bilo lako u političkoj karijeri. Voditi Srbe je
posao visokog rizika i često sa sobom nosi smrt, zatvor i
pretnje svake vrste. Za taj su posao pre inteligencije i mudrosti
potrebnije hrabrost i upornost.
Osim toga svima njima je bilo
svojstveno što su to bile originalne ličnosti. Iako nisu
imali dosledne politike niti koherentne idejne pozicije, oni su
pokazivali veliku srčanost u borbi za one za koje se u tom
trenutku zalažu. Stoga, iako su se često borili za promašene
ili štetne ideje, njima se mora priznati hrabrost i lična
snaga. To su ljudi sa mnogo loših osobina, pre svega sa liderskom
sujetom, nedosledni i sa manjkom morala, ali ipak ljudi koji su
bili uporni borci za svoje politike i oni koji su bili spremni
da mnogo šta rizikuju radi njihovog ostvarenja. Tu spremnost na
borbu i žrtvu mi cenimo, ma koliko ona bila necelishodna pa i
kontraproduktivna kao na primer "patriotska" politika
Miloševića ili "reformska" vizija Zorana Đinđića.
Danas, početkom XXI veka se dešava nešto novo. Javljaju se političari
novog "tipa". To su "kompjuterski generisani"
simpatični likovi sa bilborda koje lansiraju medijski timovi
sa dosta uloženog novca u kampanje. Najočitiji takav primer
je Boris Tadić iako mu je Labus na neki način preteča
u meklaunizaciji
[1]
srpske političke scene. On je bio nevažan
igrač u Đinđićevom timu koji je obavljao neke
periferne poslove. Đinđić je sebe okružio pre svega
mladim i odlučnim igračima poput Čede i Bebe, dok
su oni kao Tadić bili tu više kao dekor. Ubeđeni smo
da Đinđić nikada ne bi za naslednika postavio nekoga
poput Tadića jer je on bio za njega previše fin i mek momak
za "ultimat fajt" balkanske političke arene. Stoga
je u đinđićevskom krilu političkih operativaca
DS-a bio tretiran kao "devojčica". Stoga nije bio
ni uključen u uži i poverljivi krug saradnika pokojnog premijera.
[2]
On je kao apsolutni diletant (psiholog koji
se nikada nije bavio pitanjima odbrane) bio postavljen za ministra
odbrane jer je imao dobre veze sa našim "novim" zapadnim
saveznicima, ali isto tako je time i sklonjen od republičke
vlasti.
Boris Tadić je posle smrti Đinđića imao munjevitu političku
karijeru, pa je od političkog autsajdera iznenada postao
favorit u trci za mesto lidera DS-a. Malo su nejasne okolnosti
pod kojima je ovaj politički maneken
[3]
uspeo da istisne sa čelne pozicije
dva odlučna Đinđićeva operativca – Živkovića
i Jovanovića. Za njega su radili moćni lobiji sa finansijsko-medijskom
podrškom i činjenica da se njegovi protivnici bili u velikoj
meri kompromitovani i nepopularni. Lepo pripremljena istraživanja
javnog mnjenja su govorila da bi sa Tadićem, DS dobio više
no sa Živkovićem. Ispalo je da se Tadićev uspon na vrh
DS-a poklopio sa potrebom "pročišćavanja"
redova u taborima tada vladajuće stranke. Sve to i još po
nešto "sa strane" je doprinelo da "tolerantni"
i "moderni"
[4]
Tadić pobedi "grubijane" prljavih
ruku.
Ono što je važno reći je
da je ta partijska čistka zapravo uklonila prave Đinđićeve
saradnike i naslednike njegove politike, a sve pod parolom oslobađanja
od balasta zarad nastavka puta reformi i evropskih integracija
to jest puta koji je trasirao Đinđić. Ali ništa
pogrešnije od toga. Tadićev uspon, a posle i svojevrsni puč
u stranci, je doneo i promenu političke orijentacije. Svi
se sećamo kako je pokojni premijer pokrenuo u januaru prošle
godine pred međunarodnom zajednicom rešavanje Kosovskog pitanja.
Mnogi su to tumačili kao predizborni i demagoški potez, ali
smo mi skloni da verujemo da je to bila iskren i ozbiljan pokušaj
da se nešto po tom pitanju učini. Posle smrti Đinđića
nova vlada menja kurs i odustaje od političke akcije u vezi
Kosova. Zatim, poznato je da je Đinđić bio proevropski
– pronemački orijentisan, dok je Tadić proanglosaksonski.
Prvi je birao Evropu za primarnog partnera, a drugi kao "NATO
lobista" Ameriku. Ovde ne želimo govoriti koliko su jedan
ili druge u tome grešili, a jesu, već samo da Tadić
nikako nije naslednik Đinđićeve političke
orijentacije, ma koliko se on kao takav predstavljao. Upravo je
stvar u tome da političari novog tipa mogu medijskim manipulacijama
postići da se dve različite politike predstave kao jedna
celina, kao kontinuitet. Ali i obrnuto.
Boris Tadić je dakle političar
novog "tipa" – prvi veštački i medijski stvoren
lik. On u pravom smislu i nema političku biografiju, nema
svoje borbe i bitke, "junačke rane" kojima su se
hvalili Šešelj, Đinđić i Drašković. On nikada nije ništa rizikovao u politici i ni zašta se odlučno nije
borio. Njega su jednostavno marketinški kreirali kao i svaki drugi
"prozivod za tržište." Politički maneken bez jasnih stavova i principa,
bez ideala i programa. Ovo ne govorimo kao neku njegovu manjkavost već
kao osnovnu karakteristiku. Đinđić na
koga se on poziva je bio relativno priznat intelektualac, disident,
opozicionar i krstaš demokratije i reformi.
[5]
Đinđić je bio čovek koji je bio spreman ponekad
mnogo da rizikuje da bi ostvario svoje planove i ideale.
On je zaista verovao u svoju viziju moderne Srbije i imao spososbnost
da oko sebe širi optimizam svojom verom u uspeh. Iako su se reforme
svele na bilborde i slatkorečive
nastupe ne može mu se osporiti da je on pričao jednu "veliku
priču" koja je nekima, doduše kratkotrajno, ulila nadu
u budućnost. Nasuprot toga Tadić nema
ni intelektualni ni lični kapacitet Đinđića,
čak ni njegovu sposobnost reformske reklamokratije. Pa šta
je od Đinđića ostalo na
Tadiću? Samo figura zgodnog i nasmejanog
čoveka koji priča priče o reformama. Samo
izdizajnirana spoljašnjost i veštački imidž nekoga ko
je "pozitivan" i "tolerantan".
Tako je simularkum politike
dostigao visok nivo i kod nas. Komercijalizacija politike u kojoj
kampanje koštaju mnogo i u kojima marketinški "eksperti"
nude politike i političare na tržištu kao šampone (tako se
izrazio Tadićev "marketing majstor"). U tržišni
prodor "brenda" Tadić su utrošeni milioni. Da li
će on biti promašena investicija za one koji u njega ulažu
novac i trud, jer se nisu prilagodili specifičnostima "lokalnog
tržišta" tek će da se vidi. On je stvoren kao "politička
barbika" da se svima dopadne, a naročito ženama i onima
koji političare procenjuju prema izgledu i osmehu.
Da bi mu zapušili političke
"rupe" u smislu odsustva patriotskog osećanja i
lobiranja za NATO, njegovi marketinški mentori su mu sugerisali
posete Republici Srpskoj i Rusiji. No
koga će to zavarati kada kao ministar
odbrane nije išao u takve posete, to ćemo tek videti. Ovo
je test (ne)moći medija i zaboravnosti javnog mnjenja. Plasman u
drugi krug bi bio uspeh Tadića (a da ne govorimo skoro neverovatna
pobeda nad Nikolićem
[6]
) i to bi verovatno pomoglo da se na vodi
održi olupina DS-a, koja ako duže vreme apstinira od vlasti skoro
neumitno tone.
Marinko
Vučinić je u tekstu "Da li je trećerazrednost postala načelo
demokratske stranke?" (www.nspm.org)
poredio DS sa početka devedesetih sa onim što je danas. A
zapravo je reč o više različitih politika pod jednom
firmom. DS je na početku bila urbana i intelektualna stranka
u kojoj su bili i Koštunica i Čavoški i Đinđić
i Mićunović... Od pre deset godina to je liderska Đinđićeva
partija, od pre pola godine to je Tadićeva firma. To su tri
različite politike, sa različitim ljudima a pod istim
imenom. Tako je stranka od jednog političkog trusta mozgova
u prvoj fazi, postala partija jednog odlučnog pragmatika
(Đinđića) koji se okružio gotovo isključivo
"političkim operativcima, partijskim pragmatičarima i poslušnim
i beskrajno odanim vojnicima partije" (Vučinić).
A sada je od te "političke firme" koja se borila
za vlast i reforme, nastala "marketinška agencija" koja
promoviše jedan jedini proizvod – više lik, a manje delo Borisa
Tadića. To je oligarhijska struktura koja je politički
činilac bez pravog političkog identiteta i programskog
opredeljenja, a o intelektualnom i moralnom utemeljenju i da ne
govorimo. Ali to nije samo priča o dekadenciji jedne partije,
već i posledicama njenog "marketinškog" usmerenja.
Osim površno privlačnog imidža Borisa Tadića šta DS
zaista može da ponudi Srbiji? Skoro ništa. Koji je onda uopšte
smisao postojanja DS-a? Da se Srbiji ponudi politika novog "tipa"
– politika kao marketinška kampanja kojom se pridobijaju ljudi
preko prijatnosti i simpatičnog izgleda, a pri tom program
nije uopšte bitan. To je trend i u zapadnim društvima. No da li
smo mi kao društvo "dovoljno zreli" za jednu takvu genetski
modifikovanu politiku i instant političke vođe?
Pred simulacijama i virtuelnim slikama sveta je "svetla budućnost"
no da li je ona došla već sada u Srbiju?
Ali koliko vidimo ovo "trendi" medijsko zasenjivanje prostote teško
može da uspe jer pre svega zaslepljuje njene tvorce. Politički
i medijski vrh ovakvih instalacija ima samo jednu manu – pogrešnu
zemlju u kojoj primenjuju svoje marketinške šablone. Oni zaboravljaju
samo jednu stvar – narod kome se obraćaju i žalosno stanje
zemlje u kojoj žive. To je zato jer oni i ne žive u Srbiji običnih
ljudi koji jedva sastavljaju kraj s krajem. Oni žive u "krugu dvojke", misle da BK, PINK i B92 pokazuju
realnost. Tadić i njemu slični zaboravljaju
da propagiraju ulazak u NATO u zemlji koju je NATO bombardovao,
da govore o reformama u koje milion nezaposlenih više ne veruje
i druge "sitnice" toga tipa. Kao
psiholog po obrazovanju Tadić bi trebalo da malo bolje razume
naše ljude i žalosne prilike u kojima žive pa da malo razumnije
definiše svoje "prioritete". Ali ne, on kao pripadnik
otuđene kaste "reformatora" niti zna, niti ga interesuje
kako živi običan narod, kakve muke muče ljude u Srbiji
danas. On kao da se i dalje bavi Lego
kockicama (to mu je bio poslovni neuspeh) verujući da se
sa ljudima kao sa njima može igrati i
lako manipulisati, i da je od njih moguće napraviti sve što
se poželi. Stvarno ako Tadić prođe sa
Nikolićem u drugi krug postavlja se pred nas teško pitanje
- za koju opciju glasati – za Radikalsku ili Lego Srbiju?
[1]
McLuhan, Marshall je prorok medijske domincije
i globalizacije. Ako se prisetimo njegovog najslavnije aforizma:
"medij je poruka" onda možemo zaključiti kakva
je to politička poruka koja nam se šalje kroz Tadića.
A to je da je politika postala formalno poput
izbora za mis, a u pozadini toga igra velikih cifara i podzemnih
interesa.
[2]
I zato je i mogao odgovoriti na optužbe Mihajlova i predizbornog štaba Maršićanina
o odgovornosti nekih članova vlade za smrt Đinđića
time da kaže da on (ali samo on) o tome ništa ne zna, jer nije
bio deo bezbednosnih struktura vrha režima. Interesantno je
da u svom kontranapadu na štab Maršićanina nije rekao da
niko iz bivše vlade i vrha DS-a nema nečistu savest u vezi
sa smrću premijera, već samo on sam.
[3]
Mnogi su Miloševiću spočitavali
da nije moderan a i on je imao svog političkog manekena
Zorana Lilića, za koga niko kao ni za Tadića, dok
su Milošević i Đinđić bili na vlasti ne
bi pretpostavio da bi ih mogli naslediti, osim kao marioneta
jedne oligarhijske vrhuške.
[4]
Političke i medijske anlize govore
da se stasiti i nasmejani Tadić plasira kao prozivod "urbanoj"
i "ženskoj" populaciji. Osim toga interesantno je
napomenuti i da je apsolutni favorit homoseksualne zajednice
(GAY SERBIA). Ovo ne govorimo kao nešto pozitivno ili negativno,
već kao činjenicu koja pokazuje prirodu površno privlačnog
imidža Borisa Tadića. Uz neuspešnu kopiju američke
megapopularne serije "Seks i grad" pod nazivom "Lisice",
koju je Miša Đurković lucidno predstavio kao proizvod
dosovske kulturne politike ide i elegantni urbani imidž Borisa
Tadića. U tom smislu je Velja Ilić kao "narodski
čovek" iz provincije prebacio Tadiću da se kao
čovek koji je bio ministar odbrane Srbije i naslednk slavnih
đenerala previše brine o svom izgledu i nazvao ga u parlamentu
"baba Stamena" jer neprekidno zvoca sadašnjoj vladi.
[5]
Autor teksta je na samom početku postojanja DS-a 1990. upoznao Đinđića
i može lično da posvedoči njegovu inteligenciju, hrabrost
i uopšteno veliku sposobnost.
[6]
Da su različite pozemne igre u pitanju povodom predsedničkih izbora
svedoči i izjava radikakle Maje Gojkovic koja je rekla
da su njeni izvori iz G17 u Novom Sadu rekli da oni tajno podržavaju
Tadića umesto svog koaliconog kandidata Maršićanina.