Branko Radun
USPEH "POSREDNE" STRATEGIJE
VOJISLAVA KOŠTUNICE
Propaganda Đinđićevog
medijskog štaba (Čeda&Beba) je promovisala ideju o tome
kako je Vojislav Koštunica nesposoban političar koji samo priča
o "legalizmu" i "ustavu". On je zaista prečesto
demonstrirao profesorsko apstraktno pravničko mišljenje i kod
nas premalo cenjen formalizam vladavine uspostavljene procedure.
Pa mu je uz to bilo lako "prikačiti" nepraktičnog,
sporog i nesposobnog – što se Đinđić svojski i istrajno
trudio. Može se reći da je Koštunica oslanjajući se na
(ne)formalni ugovor sa Đinđićem pokazao principijelnu
naivnost i nepoznavanje moralnog kreda njegovih političkih
partnera. Ali isto tako Koštunici je bio sužen manevarski prostor
(ugovor sa DOS-om, unutarpartijski stavovi i strani-zapadni pritisak).
On niti je mogao nešto značajno uraditi direktnim sukobom sa
Đinđićem i DOS-om, niti je bio takva ličnost.
On je ispunio svoj
deo ugovora i žrtvovao svoje pozicije, ali je sačuvao moralni
kredibilitet, što mu je omogućilo da i mimo vlasti bude najpopularniji
političar u Srbiji. Uspeo je da kao ne previše aktivna i ambiciozna
opozicija sačuva ogromno biračko telo. I da su izbori
bili pola godine ili godinu dana pre on bi dobio mnogo više glasova.
Njegova strategija "čekanja" da protivnik oslabi
i da ga onda prisili na izbore na kojim bi ga pobedio, je bila dobra
ali nije bila previše uspešna, jer je nije vodio dovoljno aktivno
i jer nije uspeo da na zapadu – Evropi dobije značajnu podršku
ovom nastojanju.
Onda je došlo do
tragičnog ubistva Zorana Đinđića, koje su neki
lideri DOS-a pokušali da iskoriste kao sredstvo za blaćenje
"patriota", pre svega DSS-a, ali i SRS-a. Na kraju je
proamerički G17+ krenuo u "krstaški" pohod protiv
obezglavljene i uzdrmane proevropske dosovske kamarile serijom skandala.
Rezultat je poznat – nestanak ikakvog autoriteta vlade i prevremeni
izbori. Ali mlitava kampanja DSS-a je dopustila da SRS, preko "uspeha"
na predsedničkim izborima, i G17+ rušenjem vlade, najviše profitiraju.
Tek je prekasno Vojislav Koštunica krenuo u odlučniju i jasniju
kampanju i dobio ono što je dobio.
I šta sada? Posle
izbora su svi shvatili političku realnost da su SRS i DSS najjače
partije. Mnogim običnim građanima se činilo da je
njihova koalicija nešto najnormalnije. Ali decenijska ideološko-politička
podela na "demokratsku" i onu drugu opoziciju nije ostala
bez traga. Osim toga realan i jak pritisak zapada na Koštunicu ga
je vodio ka tome da izbegava koaliciju sa SRS. Pošto je on čovek
principa, ali ne i direktnih sukoba on nije išao direktno ni protiv
američkih zahteva (kao npr. Radikali), ali ni protiv stavova
srpskog javnog mnjenja (kao npr. Đinđić) pa je razgovarao
sa Tomom Nikolićem o koaliciji, a da pri tom nije rekao ni
"ne" ni "da". Prebacio je tu stvar na odluku
vrha stranke, što je bilo mudro i strateški je kupovalo dragoceno
vreme. Time što nije olako odbio Nikolića je dobio simpatije
građana, a političke protivnike i one koji su se nadali
automatskom ulasku u vladu je zbunio. Niko tada nije znao kakvu
će on vladu na kraju sastaviti, jer je vodio fleksibilnu politiku
sa više opcija-ciljeva što je uslov svake pametne strategije i gde
se on pokazao superiorniji od svih drugih političkih igrača.
Ta neizvesnost njegove namere je činila mekšim pregovaračke
pozicije onih koji su želeli da u nju uđu (SPO-NS i G17), a
izazivala komešanje i haos unutar DS-a. Prihvatanjem SRS-a kao legalne
političke snage je malo nervirao Zapad i domaće profesionalne
"reformiste" i "misionarsku inteligenciju" ali
je zato dobio veliki plus u unutrašnjoj politici. Time je radikale
umekšao, mnogim pokazao da se ponaša ne kao vođa jedne "demokratski"
isključive partije, već kao ozbiljan političar i
državnik.
Sada je prvi put
mogla da dođe do izražaja sposobnost Vojislava Koštunice da
teži ka nezavisnoj politici i da manevriše između antagoniziranih
političkih blokova. Tako je 1996. i 1997. bio sklon i da uđe
u koaliciju sa SRS-om, ali i sa "demokratskim blokom".
To nije shvaćeno kao nedoslednost, pa je jedno vreme Vojislav
Koštunica bio najpopularniji političar Beograda po istraživanjima
javnog mnjenja. Ali biti van "blokova" je često značilo
tavoriti na marginama, i bez značajnih finansijskih sredstava
i pristupa medijima. Tako je posle toga Koštunica imao više "posnih"
godina u vreme kojih mu se i partija osipala i pored toga što je
imao značajan rejting kao nezavisan i nekompromitovan političar.
Dogovorom sa DOS-om je dobio priliku da kapitalizuje svoj moralni
rejting, ali i da se kompromituje kroz savez sa ovom šarolikom političkom
grupom i njenim klanovima. Koštunica je izabrao težak put, ali jedini
mogući za njega. Ušao je u dvoboj sa Miloševićem i porazio
ga, ali je unapred sebi vezao ruke u odnosu sa Đinđićem.
Onda je, u poslednji trenutak, da bi sačuvao politički
integritet, izašao iz DOS-a. Moguće je bilo da bi odlučnijom
politikom u opoziciji dobio nešto više glasova ili da bi prisilio
DOS na ranije izbore, ali bi se sve svejedno završilo suštinski
isto.
Posle izbora je Koštunica
uspešno prebrodio prvo iskušenje – Radikale. Jer da je ušao sa njima
u koaliciju, on bi bio u njoj bio manji ili pasivniji partner, uz
veliki antagonizam zapada i napade "reformskih profitera".
Sa druge strane bi ga odbacivanje koalicione ponude sa gnušanjem
(što bi više odgovaralo SRS-u) prikazalo kao pripadnika ideološki
netrpeljivih "demokrata" i time bi izgubio autoritet u
nacionalnim krugovima i biračkom telu. Tako je principijelno
i vešto izbegao opasnosti radikalske Scile i Haribde.
Posle ovoga je sledilo
iskušenje ulaska DS-a u vladu. Demokrati kao bivša vlast, po njemu
nisu smeli ući u vladu koja je želela da bude vlada diskontinuiteta.
I tu je bio u pravu, to je bila biračka volja građana.
Ali mnogi u zemlji i inostranstvu su navijali da DS bude barem simbolično
u strukturi vlasti. Koštunica nije želeo da se direktno suprotstavi
ni pritisku za ulazak ni za neulazak DS-a za vladu, pa je zato vreme
radilo za njega. Što je vreme više prolazilo ljudi su bili nestrpljiviji
i bili spremniji za bilo kakvu vladu, a strani faktor se plašio
naročito pretnje ponovnih izbora koji bi po svima još više
ojačali SRS. Tako je posle nekog vremena i natezanja, ali i
nadmenog ("bez nas se ne može") i šizoidnog vođstva
DS-a (Tadić – Živković), Koštunica uspeo da ih izmanevriše
i na kraju izbaci iz igre. Pri tom su vođeni pregovori i o
podršci SPS-a Koštunicinoj vladi. I kada su Demokrate prevršile
svaku meru u svojim zahtevima i promenjivim stavovima, Socijalisti
su iznenadno (iznenađenje je temelj strategije) uskočili
u igru i doveli Koštunicu do cilja. Time što je Socijaliste držao
kao tajni adut koji je izneo na svetlost dana u pogodnom momentu
(dobar "tajming") održao je lekciju svim partijskim vrhovima
iz političke veštine i pokazao kako ga previše ne ograničavaju
ideološko-partijske podele iz devedesetih godina XX veka.
Sada su i Radikali
i Demokrate shvatili da su elegantno izmanevrisani, i da nisu mogli
da prate tok misli Koštunice i njegovog tima. Radikali su ogorčeno
jadikovali kako Koštunica i nije mislio da ulazi u vladu sa njima,
a Demokrate da je celo vreme navodno fingirao pregovore sa njima,
kupovao vreme i cenkao se sa socijalistima. Bilo kako bilo oni su
ispali politički diletanti, više drugi no prvi. A ko gubi ima
pravo da se ljuti, pa i da ogovara onoga koji ga je očigledno
nadigrao. Pregovarajući sa Demokratama, ostavljajući otvorenu
kartu "koncentracione" vlade ili novih izbora, Koštunica
se pokazao kao pravi strateg koji manevrišući ostavlja protivnike
na "oštrici dileme" (Šermanova formula iz američkog
građanskog rata). Tako nije nikom bilo jasno šta mu je cilj,
imajući više ciljeva od kojih je birao onaj najrealniji. On
je, kako kaže Burse sledeći Napoleona, imao fleksibilan plan
sa više razgranatih varijanti koji je bio tako izrađen "da
jedna od njih mora da uspe".
I tako nije napravio
ni koaliciju ni sa SRS ni sa DS, već je sve iznenadio i dobio
podršku SPS-a. A to je bila savršena opcija. Zapad je bio pre svega
antiradikalski paranoičan zanemarujući socijaliste, a
narod protiv ulaska u vladu demokrata kao okosnice ozloglašenog
DOS-a. Sa druge strane SRS je svojim brojem glasova imao prevelike
ambicije, a DS činjenicom da je imao vlast isto tražio previše,
pa je tako posredna podrška SPS-a bila najjeftinija i najcelishodnija
u svakom pogledu (na unutarnjem i spoljnopolitičkom planu).
Svojim manevrisanjem između SRS-a i DS-a Koštunica je srušio
mnoge tabue i time unapredio politički život u Srbiji. Ko bi
samo pre pola godine predvideo koaliciju Koštunica – Vuk – Labus
– Dačić. Za ovakve poteze je bio sposoban samo Koštunica
jer je manje od ostalih pripadnika "demokratskog bloka"
bolovao od ideološko-političkih jednostranosti.
Zašto se Koštunica
nametnuo kao jedini centar oko kojeg se može okupiti vladajuća
koalicija. Radikali kao najjači su imali veliki balast "ultranacionalista",
saveznika Miloševića, antizapadne partije i sl. Radikali su
imali i balast u ličnosti Šešelja koji se sa mnogima sukobljavao
i time sebi radikalno smanjio manevarski prostor. Taj nedostatak
pokušava, iako presporo, kompenzovati vodeći dvojac Nikolić-Vučić
što je neprimećena nova pojava na političkoj sceni, ko
i SPS dvojac Dačić-Vučelić. Sa druge strane
DS, i bez unutrašnje konfuzije i podele nije u stanju da okupi snage
dovoljne za formiranje vlade jer su previše isključivi i arogantni
kao bivša vlast. Sa druge strane G17 je pre nevladina organizacija
nego realna politička organizacija. A sa tim u vezi i njihov
ogroman nedostatak ikakvog političkog programa (osim "neoliberalizma"
u ekonomiji), ako u to ne računamo marketinšku "nezavisnu
Srbiju". DSS na čelu sa Vojislavom Koštunicom je za sada
jedina politička snaga koja sa svima može da ulazi u određene
političke aranžmane (npr. sa SRS-om u vezi Ustava). Ona jedina
iz tzv. "demokratskog bloka" ima komunikaciju sa "starim
snagama", čime je pokazala ne samo da bolje od drugih
shvata prevaziđenost nekih podela u društvu, već i da
ih ignorišući uspešno koristi za ostvarivanje svojih ciljeva
(koji su istovremeno i nacionalni i partijski).
Svojom politički
mudrom i taktički veštom (bez obzira koliko je toga bio svestan)
politikom je Koštunica uspeo da izmanevriše sve prepreke jer je
izabrao "nepravilan pravac kretanja" i da "iskorišćavajući
mesto najmanjeg otpora" (Lidel Hart) stvori vladu, a da pri
tom ne samo da ne stvara nove protivnike, već da postojeće
pretvara u kooperativne saradnike. Uzmimo za primer navodno veštog
Đinđića koji je neprekidno proizvodio političke
protivnike i neprijatelje, a postojeće učvršćivao
u toj poziciji. On ne samo da nije pokušavao da pravi dogovore sa
snagama "starog režima" (iako pošteno govoreći SRS
nije ozbiljno učestvovala u podeli vlasti sa Miloševićem),
već je od Koštunice (pa i Velje Ilića) pravio nove ogorčene
protivnike, često grubim, nepravednim i nepotrebnim postupcima
(izbacivanje iz vlade i skupštine najjače stranke). Privremeno
je izgledalo da on učvršćuje svoju vlast, ali je dugoročno
gubio tlo pod nogama. Njegova politička izolovanost ga je učinila
i manje više nebranjenom metom i u bukvalnom smislu. Ali i da nije
tragično nastradao on bi izgubio na izborima, i danas bio politički
mrtav. Dok se borio za vlast on je pokazivao i jednu fleksibilnost
i umešnost, a kada je došao na vlast on se oholo poistovetio sa
reformom, a time sve svoje protivnike žigosao kao zlo ("neprijatelje"
ili "kočničare" progresa). Iz te manihejske
pozicije su proistekli i svi njegovi grubi i nepravedni potezi,
koji su ogorčili mnoge i stvorili mu mnoge protivnike. On je
tako u politički život Srbije uneo "zlu krv" koja
je morala po višem moralnom zakonu da se završi tragedijom.
Koštunica istrajno
izbegava direktan politički sukob, pokušava da i od političkih
neistomišljenika stvori političke partnere ili barem neutralne
snage. On je iako principijelni demokrata i dosledni "džefersonovac"
izuzetno tolerantan i fleksibilan, i kao takav izuzetna pojava u
novijoj srpskoj istoriji (osim možda Dobrice Ćosića).
Koštunica je pokazao ovih par meseci svoj talenat političara
koji vešto plete mrežu različitih veza u izuzetno podeljenom
političkom životu Srbije, i tako postaje centralna politička
snaga bez obzira što nije najjača partija i što je broj njegovih
glasača mnogo opao. On vezuje za sebe i svoju politiku različite
snage i ljude, naročito one koji bi mu mogli smetati i na taj
način neutrališe antagonizme prema sebi i svojoj politici.
Mnogima možda i nije simpatičan, ali je upravo zbog ovoga jedini
političar u Srbiji koji nema veliki otpor u političkoj
eliti i javnosti.
Demonstrirao je vešto
izbegavanje direktnih sučeljavanja i pri tom iskoristio energiju
protivnika za neutralisanje njegovih namera, i tako iznenadio mnoge
uradivši ono što malo ko očekuje. Mnogi čak i nisu svesni
kako je on strpljivo i mudro bez velikog otpora formirao vladu po
svojoj želji. Da je odmah izašao sa predlogom ove sadašnje vlade
pritisak postojeće vlasti i zapada bi bio verovatno prejak,
pa bi morao ući u konfrontaciju ili raspisati nove izbore.
Uvlačeći DS u pregovore on je neutralisao otpor vlade
da preda vlast, i smirio Zapad, kao što je učtivim odnosom
prema SRS-u ušao njima u biračko telo, a uspostavio vezu za
dogovor oko Ustava. Neki čak govore i o tome da bi Koštunica
mogao dopustiti pobedu Nikolića na predsedničkim izborima
zarad određenih političkih ustupaka (opstanak vlade i
ustav). Rehabilitacija SPS-a i sitne upravne pozicije je "jeftina"
cena njihovog pridobijanja. Time je Koštunica pokazao kao pošten
i mudar pregovarač, ali i dobar trgovac. Neko bi na ovo imao
primedbu da se sve to odigralo sticajem okolnosti, a ne kao plod
planske aktivnosti. Moguće da svega ovoga nije bio svestan
Koštunica i njegov štab, ali mi želimo reći da su pre svega
imali dobar politički instinkt ili intuiciju, a to je u politici
i u životu često važnije od pametnih teorija.
Time što je G17 dao
poluge ekonomske vlasti on je dobio podršku SAD-a, pa mu tako u
vladi nije potreban i Tadić da bi neutralisao protivljenje
američke administracije. Ali jedino što ostaje kao pitanje
je da li je dao previše vlasti G17, koja suvereno vlada privrednim
životom (osim kapitalnih investicija Velje Ilića), a naročito
"tokovima novca". Tako Koštunica nasleđuje politiku
Đinđića koji se nije "mešao u svoj posao"
u sferi ekonomije koju je držao "ekspertski klan" MMF-a.
Koliko je ovo nužnost u smislu našeg vazalnog odnosa prema američkim
političko-finansijskim centrima moći, a koliko dobrovoljno
ideološko predavanje svoje sudbine u ruke domanovićevskih slepih
"vođa" nije lako proceniti. (Ko zna neka nam javi.).
Balast "japijevskog klana" je ono što je oslabilo pozicije
samog Đinđića, koji je pred smrt pokušao da se toga
oslobodi. Ova vlada preko G17 ostvaruje i suštinski kontinuitet
sa poraznom "neoliberalnom" politikom Đinđićeve
(za koju je on manje odgovoran od G17), ma koliko se to u površinskim
političkim sukobima proteklih pola godine zapostavljalo. Koštunici
je tavorenjem u opoziciji oslabila pozicija, a pad broja glasova
na izborima mu je suzio manevarski prostor, pa je valjda i on bio
prinuđen da paktira sa G17 na način da im prepusti skoro
potpunu kontrolu nad žižom modernog života - ekonomijom. Ali drugi
dublji i važniji problem je koliko zaista Koštunica veruje da je
njihov liberalni "program" koji je doveo do porazne privredne
realnosti, jedini mogući u našoj situaciji.
Ako se oslobodi te
neoliberalne dogmatike "slobodnog tržišta" (koje nigde
ne postoji) i ostavljanja privrede na cedilu jer je posao države
da stvara samo nekakav "okvir" on može suzbiti destruktivan
uticaj eksperata (sa i bez navodnika) kojima je po njegovim rečima
Srbija "usputna stanica" i može ostvariti istorijsku misiju
početka društvenog preporoda. Sa nadom da će svojom "posrednom"
strategijom uspeti eliminisati i opasan "neoliberalni"
balast, i pomoći Velji Iliću da se na temelju njegovih
pokušaja pokretanja "javnih radova" formuliše jedan širi
nacionalni program – "narodnog kapitalizma" ili "srpskog
nju dila" sa kojim u vezi bi bila i strategija za Kosovo.
|