UZROCI
SRPSKOG PORAZA NA KRAJU XX VEKA
Ovde nećemo izlagati
neku novu doktrinu ili strategiju, niti ćemo dati uprošćenu
sliku sa jednim "krivcem" (Milošević, Zapad, opozicija
i sl.) već samo pokušati ilustrovati glavne karakteristike
sukoba i pri tom razlagati pogubne novo-stare ideološke predrasude
i stereotipe odvojivši ih od vitalnih i istinitih ideja. Često
se govori kako su ideje i knjige duševna hrana, mi smo do sada
toliko toga štetnog progutali da nam je potrebno sredstvo za čišćenje
organizma od trovanja modernim ideologijama.
Pitanja koja ovde razmatramo
su važna, iako se u našoj intelektualnoj eliti potiskuju iz svesti
kao nekakav ružan san, što je pogrešno jer bez njihovog razrešenja
ni mi kao društvo nemamo nadu u budućnost.
Naš pristup predstavlja rezultat uporednog uvida u istoriju
kriza i ratova koje narodi preživljavaju tokom vekova. Nama se
iz uže istorijske perspektive i ideoloških nanosa čini kako
je naše vreme, sa raspadom komunizma i Jugoslavije posebno po
mnogo čemu, a pri tom se zapostavlja istorijska mudrost koja
govori da je razlika između ovih događaja i onih u prethodnim
vekovima mnogo manja no što izgleda. Ali postoji suprotnost između
uloge i načina delovanja koje je igrao srpski narod u poslednjoj
deceniji u odnosu na onu koju je imao u prethodnim vekovima.
U vremenu propasti komunizma
i raspada Jugoslavije je srpsko vođstvo proglasilo svoju
nameru da se bori za unapred izgubljenu stvar – opstanak jugoslovenske
države, a nemuštim i konfuznim odnosom prema prethodnom sistemu
je dopušteno da se Srbija proglasi i za poslednjeg branioca komunističkog
nasleđa u Evropi. Time je buduća srpska borba za sopstvenu
državu i pravo na samoopredeljenje
[1]
na prostorima gde je konstitutivni narod i
etnički kompaktan zapostavljena, dok je sled istorijskih
događaja nije nametnuo kao neminovnost. Iako naše političko
vođstvo nije ostalo pogubno tvrdoglavo dosledno pri izvršavanju
tih svojih ideoloških namera, ipak je po inerciji opstajala strategija
direktnog iscrpljivanja protivnika tih i takvih ideološko-programskih
planova.
Danas, više godina posle tih
kriza i ratova, možemo da shvatimo kritičan stepen iscrpljenosti
do kojeg smo dospeli gurajući prvo jednu pogrešnu politiku,
a posle prekasno pokrenutu i nedosledno vođenu koliko-toliko
realnu nacionalnu politiku. Naša vlada je, u sukobu sa Hrvatskom,
rigidnom i jednostranom strategijom iscrpljivanja protivnika,
sa zanemarivanjem činjenice da protivničke snage rastu
i da raste politička i vojna podrška Zapada. Pa i da nije
bilo, po nas pogubne intervencije Zapada, mi smo morali voditi
odlučniju, kreativniju i ofanzivniju strategiju sa ciljem
brzog nametanja svoje volje i pravednog političkog rešenja
za sve, a time i brzog dolaska mira i stabilnosti u region. Umesto
brzih i manevarskih operacija na vojnom, političkom i medijskom
planu, mi smo vodili spore, neodlučne i iscrpljujuće
borbe. One su uz sankcije, bombardovanja i vojne intervencije
sponzorisane od strane Zapada dovele do opšteg i to ne samo materijalnog
i ekonomskog, već i psihološkog i duhovnog poraza.
A on je od svih najteži i to
je u posleratnom stanju našeg društva najštetnije i najvidljivije.
Veliki gubitak ljudstva (vojnika i civila) i teritorija, ekonomskih
i drugih resursa još nije ni popisan, a kamoli shvaćen značaj
moralnog pada i poraza. Bitke iscrpljivanja – poput Vukovara,
koje su donele nesreću i Srbima i Hrvatima (s tim da je imala
ulogu u hrvatskoj strategiji) su nas porazile moralno iznutra.
Tu su pored dragocenih života, izgubljene mnoge energije i potrošene
nade, i to one koje su stvarale srpske države u XIX veku. Možda
će nekad i doći do moralne obnove srpskog društva, ali
to nikako neće biti lako i brzo, i niti će moći
nadoknaditi izgubljene vreme i propuštene šanse da se formira
stabilno evropsko društvo i jaka država. A najveći dugoročni
gubitak je da imamo sada vladajuću apatiju i nepostojanje
nade u budućnost kako u životima pojedinaca tako i u životu
celog naroda, za šta je odgovorna kako vlast Miloševića tako
i DOS-a.
Formula za vođenje borbi
tokom devedesetih je bila u velikoj meri nojevska kako u redovima
vlasti tako i kod opozicije. Zabijala se glava u pesak i zanemarivala
realnost propasti Jugoslavije, komunizma, SSSR-a i trijumf američke
moći i ideologije. U novim uslovima se nije moglo ići
sa propalim teorijama i shvatanjima, a one su vladale umovima
kako političke tako i intelektualne elite, kako vlasti tako
i opozicije. Jedni su pogrešno verovali (ili želeli da veruju)
u opstanak starog sveta i sistema, a drugi naivno nadali da će
promene u državi i društvu, ali i u svetu da nam donesu išta dobro.
Koliko je glupo bilo očekivanje pomoći od Rusije koja
ni sama nije znala gde se nalazi, još je bilo gluplje verovati
u pravednost i nepristrasnost Zapada, koje su verovanje delili
i pripadnici vlasti a još više "propovednici demokratije"
iz opozicije. Tragično je što mi još nismo izašli na kraj
sa dilemama i zabludama sa početka devedesetih godina XX
veka, o čemu svedoči i tragikomična vladavina dosovske
oligarhije koja je pored korumpiranosti zaista gajila dirljivu
veru u Zapad (kao svemoć i savršenu ideologiju).
Vlast i opozicija su se pored
toga što su imali iste zablude, imali i specifično pogrešne
procene. Vlast je gajila iluziju mogućnosti potpuno nezavisne
nacionalne politike u globalizovanom svetu (koja je bila nemoguća
i u vreme tzv. "hladnog rata"). Oni su smatrali da je
izvodljivo ostvariti nacionalne interese bez rada na podršci određenih
struktura svetske moći (Amerika i EU). Verovali su ljudi
oko Miloševića da je dovoljno zaposesti srpske etničke
teritorije u Hrvatskoj i Bosni i onda stati, pa da to kroz neko
vreme kao "situaciju na terenu" prizna i Zapad. To se
možda i moglo dogoditi da je vođstvo bilo odlučnije,
da je postojalo političko jedinstvo umesto "građanskog
rata niskog intenziteta" (Basara) ili da se imalo malo više
sreće u odnosima sa Zapadom. Ali
kako istorija pokazuje nije dovoljna samo povoljna vojnička
situacija, već se rat vodi i na mnogim frontovima koje je
vlast u Srbiji (ne)svesno zanemarila. Pored toga i same vojničke
akcije koje su vođene su bile iznuđene, defanzivno rigidne,
neefikasne, prespore i iscrpljujuće pa nisu mogli delovati
kao adut "srpske strane rata".
Naspram ove loše odrađene "klasične"
strategije usko vojne demonstracije snage po Klauzevicu
[2]
, stoje nemušte ideje opozicionih krugova o
strukturalnom prilagođavanju Zapadu i besmislice poput ideje
o besmislu rata na kraju XX veka. Ako je njihovo nastojanje želja
za uvođenjem pravne države i jačanjem demokratskih mehanizama,
to i nije sporno, ali ako se time podrazumeva vazalni odnos prema
tim centrima moći i odustajanje od ostvarivanja vitalnih
nacionalnih interesa onda je to kapitulacija pod fasadom "demokratskih
reformi"
[3]
. U redovima demokratskog bloka je bilo mnogo bivših levičara
koji su bili skloni internacionalnim frazama poput paradigmatičnog
"starog alhemičara" Dragoljuba Mićunovića
koji je od priča iz vremena konfuzne '68-me, da sve probleme
rešava još više socijalizma, posle par decenija propovedao demokratiju
kao rešenje za sve probleme. Tako je on o progonu Srba sa Kosova
i "ratu niskog intenziteta" između Srba i Albanaca
jedino znao da kaže da je Kosovo isključivo demokratsko pitanje.
Isto tako su ideološki naivno verovali da bi transformacijom srpskog
društva u ono što je pretpostavljeni liberal-demokratski standard
mi automatski dobili podršku tog i navodno takvog Zapada za ostvarivanje
svojih nacionalnih interesa i ciljeva. Ako je neko gajio takve
iluzije on ih je morao odbaciti tokom dosovske vladavine kada
mi Zapadu nismo znali reći "ne", a pri tom nismo
dobili ništa osim novih poniženja.
I tako ideološki podeljena i
šizofrena, Srbija je ušla u izuzetno teško i tragično razdoblje
i vodila unapred izgubljene bitke. Naša vojska je krenula na Vukovar
gde se zaglavila u jesenje slavonsko blato koje je pravi simbol
naše politike. Duhovno smo u njega zagazili i pre početka
sukoba. Ali ono je bilo neminovna posledica rigidne politike vođstva
i uskog šablonskog rezonovanja generalštaba. Da li je bilo ustavno
i patriotski braniti Srbe koje su napadale hrvatske legalne i
paravojne snage? Jeste, ali ne na taj način. Tu smo u tom
blatu zaglibili našu nacionalnu energiju, dok su rušenje grada
Hrvati iskoristili kao propagandni argument. Takve preglomazne,
na gradove orijentisane direktne i iscrpljujuće operacije
su bile samo na našu nacionalnu štetu. Tako radeći mi smo
se trošili nepotrebno i ugrožavali svoju budućnost. A u pozadini
tih teških, presporih i iscrpljujućih borbi je bila opozicija
orijentisana antiratno i defetistički, što je potkopavalo
i onako slabu volju za odlučnom akcijom koja bi skratila
rat. Tako su porazi došli kao prirodna posledica nepostojanja
jasne strategije političkih podela, slabe države i institucija,
propagande, pritisaka, ekonomske blokade i bombi sa Zapada
[4]
.
Osnovni uzrok ove nacionalne
katastrofe je napuštanje naše tradicionalne strategije i politike
koja je bila vođena vekovima i koja je uspevala da na ovoj
balkanskoj geopolitičkoj vetrometini omogući opstanak
našeg naroda. Naša tradicionalna politika počiva na tradiciji
nacionalne države koja se prostire na srpskim etničkim
prostorima. Da je ta ideja poštovana nikada se ne bi ušlo olako
u Jugoslaviju i u jugoslovensku ideologiju kao i u komunistički
ili liberalni internacionalizam. Kroz te ideologije smo mi zaboravili
na to ko smo i šta želimo, koji su nam nacionalni i društveni
ciljevi i interesi. Onda nije ni čudno što se naša sudbina
prepušta u ruke komunističke ili liberalne kominterne. Mi
smo time napustili našu tradiciju fleksibilnog manevrisanja između
Istoka i Zapada
[5]
, i time sebe doveli u nezavidnu i vazalnu poziciju,
preko svake nužne mere. U političkom smislu je vođstvo
Srbije, ovaploćeno u Miloševiću, pokazivalo pasivnost,
rigidnost i izolacionizam, onda kada bi vođe poput Karađorđa
i Miloša pokazale aktivizam, fleksibilnost i otvorenost prema
dilovima i sa Istokom i sa Zapadom. Isto tako, vojničke operacije
nisu vođene u našoj tradiciji fleksibilnog i manevarskog,
već je bila loša sovjetska kopija birokratske svesti i spore
pokretljivosti. Naša opozicija je bila u totalnom haosu, dvoumeći
se između patriotskog i antiratnog, prozapadno internacionalna
do granice izdaje u vremenu kada na naš narod padaju njihove bombe
i sa utopijskom verom u demokratiju kao rešenje i za ratnu dramu.
To sve govori o strukturalnom napuštanju naše tradicije, njenih
vrlina i vrednosti i njeno zamenjivanje fragmentima i simulacijama
zapadnih škola mišljenja. Staro koje je vekovima funkcionisalo
i koje je postalo deo našeg "genetskog koda" je odbačeno,
a novo nije zaživelo – a to kako pokazuje fenomen civilizacijske
tranzicije nije ni moguće. Mi i da hoćemo ne možemo
postati Zapad, njegov integralni deo, već samo njegov neuspešan
klon, mutant koji nije ni ono što je bio ni ono što želi da bude,
već nešto sasvim treće.
Navedeni radovi i literatura
[1]
Sukob Srba i Hrvata je lep primer
kako u sukobu nije primarna veličina vojske i količina
naoružanja koja je bila na strani Srba, već nacionalno
jedinstvo u svetlu opšteg ideala nacionalne države koju su imali
Hrvati. Oni su bili ujedinjeni istim ciljevima i bili su spremni
da se bore za njih, dok je Beograd bio u postkomunističkoj
i postjugoslovenskoj konfuziji, bez osećanja jake veze
sa svojim narodom u Hrvatskoj i Bosni, sa rigidnom vlašću
koja nije mogla da mobiliše društvo, sa jakim partijsko-ideološkim
sukobima, i sa defetizmom i pacifizmom koji se širio kako iz
opozicionih krugova, tako i iz redova vlasti. Borba je pre svega
sukob volja, a mi je tada skoro da i nismo imali, naročito
kada je u pitanju elita.
[2]
Nema potrebe da govorimo o uticaju
zapadnih ideologa poput Marksa ili Adama Smita na našu elitu
koji je opštepoznat, već o nečemu zanemarenom A to
je uticaj Klauzevica i srodnih mislioca u shvatanju politike
kao produženja "rata drugim sredstvima" i obrnuto.
Ova militantna formulacija politike-i-rata je imala uticaj i
na naše revolucionarne elite te shvatanje političke borbe
kao "građanskog rata niskog intenziteta". Što
je dovodilo do političkih i ideoloških raskola srpskog
društva koje s vremena na vreme preraste u otvoreni građanski
sukob. Ovo shvatanje je bilo prisutno i u opasnom po društvo
sučeljavanju vlasti i opozicije tokom devedesetih godina
XX veka na obe strane barikada. Osim toga misao Klauzevica je
sasvim indoktrinirala naše vojne vođe pa se tako sukob
shvatio kao sinonim rata po svaku cenu koju vodi "naoružani
narod" kroz direktne borbe koje odlučuju pobednika.
Tako smo dobili tragično zaglavljivanje u Vukovar umesto
kako se predlagali neki oficiri da se manevrisanjem između
gradova dublje prodre u Hrvatsku i natera Tuđman na potpisivanje
mira. Imali smo i slične promašaje, poput onih par bombi
na Dubrovnik jer nije bilo svesti da će nas medijski više
koštalo nego išta drugo, i koji demonstriraju ideju rata kako
ga vidi "mali Perica" sa mnogo vojnika i gruvanja
tenkova i topova. Na istoj liniji klauzevickih zabluda je precenjivanje
vojne snage i potcenjivanje ekonomskih sankcija, kao i medijske,
propagandne i diplomatske akcije. Isto tako jedinstvo strategije
ne znači jedinstvo cilja (Hart: 25,368), naime treba imati
paletu ostvarivih ciljeva, a ne rigidno držanje jednog (prvo
opstanka cele YU države, a zatim njenog istočnog dela)
cilja koji nas dovodi do opasne ili-ili pozicije.
[3]
Samo površni sledbenici anglosaksonske
demokratije (ili korumpirani demagozi) ne shvataju vezu između
demokratije i jake agresivne države i vojske. Američke
demokrate su shvatile američku vojnu superiornost kao uslov
opstanka i širenja demokratskih vrednosti. Drugo insistiranje
na konkretnim strateškim interesima je cilj sam ya sebe, ali
i sredstvo ostvarivanja ideoloških ciljeva liberalnog društva.
U prevodu na naš slučaj to znači da samo jaka srpska
država i dovoljno moćan bezbedonosni aparat te uporna i
agresivna borba za vitalne nacionalne interese (pa i spremnost
na rat ako je potrebno) može održati i graditi demokratske institucije
u našem društvu. Nepatriotska vlast je automatski i nedemokratska,
bez obzira koliko to shvatale dosovske vođe i njima srodna
"misionarska inteligencija". Nepatriotska i nenarodna
vlada ne služi narodu od koga je izbrana već svojim sebičnim
ciljevima i ciljevima onih sila od kojih zavise. Pokojni premijer
Đinđić je to prekasno shvatio i to ga je navelo
da drži vlast bez nacionalne podrške, ali ga je i vodilo njegovom
tragičnom kraju.
[4]
U analizama naše elite se bolno previdelo
pravilo civilizacijskog svrstavanja Zapada uz Hrvatsku.
Neki su zaludno ponavljali da bi zapad bio uz nas da smo se
više demokratizovali a drugi pozivali na "tradicionalne
saveznike". Mi ne želimo reći da je civilizacijski
faktor uvek primaran, već samo da je izuzetno važan naročito
na našem balkanskom višecivilizacijskom prostoru. Minimalna
je bila šansa da Nemačka, Austrija i germansko-katolički
blok ne budu uz Hrvatsku (Hantington: 40,141), a na strani Srbije,
pa čak i da budu nepristrasni u tom sukobu. Ameriku kao
pragmatičnu imperijalnu silu su pored civilizacijskih veza
na slično antisrpsko reagovanje podstakli i drugi strateški
razlozi. I ne samo da je kako govori Hantington došlo do prirodnog
svrstavanja zapada uz zapadne katoličke narode, pravoslavnih
simpatija za Srbe i muslimanske pomoći svojoj bosanskoj
i kosovskoj braću po veri, već je Amerika igrala ulogu
zaštitnika i Hrvata i bosanskih muslimana i bila pokrovitelj
polutajnog saveza zapadnog i muslimanskog sveta protiv Srba
i javnog muslimansko-hrvatskog federalnog saveza u Bosni. Sukob
je išao po ravni civilizacijskih podela, ali su Amerikanci manipulisali
islamom protiv pravoslavnih naroda, da bi kompenzovali muslimanski
gnev povodom "pustinjske oluje". U tom smislu je u
Kongresu došlo do akcionog saveza protestantskog, jevrejskog
i islamskog lobija protiv srpskog naroda i njegovog prava na
samoopredeljenje. Naša ideološki zaslepljena elita uverena da
smo mi deo zapada (i Milošević kao "levičar"
i opozicija) i da civilizacijske granice više nemaju značaj
tapka i danas u mestu. Za razliku od njih Evropljani univerzalno
priznaju "fundamentalni značaj deobne granice Zapadnog
hrišćanstva s jedne, i pravoslavlja i islama s druge strane"
(Hantington: 40,141). Srbi, priznali to mi sebi ili
ne, civilizacijski nisu integralni deo zapadne – evropske civilizacije.