KO DOBIJA, A KO GUBI
POBEDOM TOME NIKOLIĆA
Šta donosi pobeda Tome Nikolića
političkoj sceni Srbije? Radikali postaju "sistemska"
stranka i propada podela na "demokratski blok" i onaj
drugi. Tom pobedom dobijaju naravno najviše radikali. Ali ni to
nije jednostavno. Predsednik Srbije nema toliku vlast da bi mogao
učiniti ko zna šta. Osim toga postojanje predsednika iz jedne
i koalicione vlade iz drugih partija donosi mnogo mogućih
komplikacija za obe strane. Predsednik Srbije može, ako se zainati,
da u određenoj meri ometa planove vlade i skupštinske većine.
Ali time može i više sebi da šteti. Relativna nemoć predsedničke
pozicije, koje nije svestan prosečni građanin, može
lagano oslabiti pozicije radikalskog predsednika. Tako je slična
pozicija predsednika SRJ Koštunice u odnosu na predsednika Đinđića,
dovela do slabljenja autoriteta i popularnosti ovog prvog. U tom
smislu je za radikale predsednička funkcija koliko željena
toliko i opasna, jer postoji opasnost da oslabe svoje pozicije
prestajući biti "opozicija", a da pri tom nemaju
dovoljno vlasti da urade nešto. U takvoj poziciji je pored Koštunice
naspram Đinđića, bio nekad i Šešelj naspram Miloševića
par puta tokom devedesetih godina. I Koštunica i Šešelj, iako
to nisu iste situacije, su u tim odnosima mnogo gubili, a dobijali
malo šanse da išta urade. To znači da pobeda Tome Nikolića
može biti put njegovog pripitomljavanja, pa i umerenog pada radikalske
popularnosti.
Pobeda Nikolića u celini
jača ono što se zove nacionalni i patriotski blok, a slabi
tzv. "reformiste". Sa pravom se Labus i njegov "ekspertski"
lobi oseća ugrožen njegovom verovatnom pobedom, pa očajnički
ucenjuje koalicione partnere (pre svega DSS) i javnost izlaskom
iz vlade u slučaju pobede radikalskog kandidata. Vidi se
veoma različito reagovanje koalicionih partnera prema mogućoj
pobedi radikala. Naspram skoro histerične reakcije Labusa
imamo mirnu, skoro popustljivu poziciju DSS-a. Na pravi pogled
nije logično da se Labus bori više za pobedu Maršićanina
no sam vrh DSS-a. Ispada da je DSS za pobedu Maršićanina,
ali da mu odgovara i pobeda Nikolića. Kako je to moguće?
Pobedom jednog ili drugog jača "patriotski blok"
koji je i doneo zakon o pomoći optuženima u Hagu. Ali pobeda
Nikolića donosi mnogo dodatnih i posrednih koristi Koštunici.
Pre svega reč je o dovršetku procesa rušenja ideološke podele
na "demokratski" i "nedemokratski" blok, koja
je u velikoj meri razbijena mudrim uvlačenjem SPS-a u vladinu
koaliciju. Ovaj potez, rekli smo u tekstu "Uspeh "posredne"
strategija Vojislava Koštunice" (www.nspm.org),
je bio iznenađenje za sve one koji su razmišljali šablonski
opterećeni ideološkim predrasudama. Ovo je bio izuzetno mudar
i višestruko koristan potez kome sa čisto strateške analize
"skidamo kapu".
Druga stvar je to što su pripitomljeni
radikali potrebni Koštunici da bi se doneo novi Ustav Srbije.
Vojislav Koštunica sebe ne doživljava kao klasičnog političara,
nekog kome je ideal da bude predsednik Vlade. On ima osećaj
misije čoveka koji će graditi državu, a za njega to
znači pre svega i iznad svega donošenje Ustava. On kao posvećeni
"konstitucionalista" (a tek potom i "legalista")
iskreno veruje da nam je novi i demokratski ustav vitalno potreban
kao temelj novog državnog i društvenog uređenja. Osim ideološke
posvećenosti ustavotvornosti koju skoro poistovećuje
sa državotvornošću (o tome bi se moglo raspravljati) donošenje
ustava je i predizborno obećanje koje bi svaki iole dosledniji
političar (kome to i nije toliko bitno) pokušao da ostvari.
Stoga je donošenje novog ustava i seta zakona i ideološki i pragmatično
vrlo bitno za Koštunicu i DSS. A za Ustav i za ostale bitne stvari
je potreban nacionalni konsenzus koji je nemoguće ostvariti
bez SRS-a.
Pobeda Nikolića na predsedničkim
izborima u velikoj meri može da promeni odnose u vladajućoj
koaliciji. Trijumf radikala može da predstavlja opravdanje DSS-u
da javno razmišljaju o promeni koalicionog partnera. A to znači
da će pozicije G17, SPO-a, pa i SPS-a biti oslabljene. Na
taj način se Predsedniku Vlade Vojislavu Koštunici konačno
otvara mogućnost punog manevarskog prostora na političkoj
areni. Ako i ne bude razmišljao o uklanjanju G17 iz vlade, a ima
razloga da o tome razmišlja, njihova će pregovaračka
pozicija biti slabija. Tako se može doći do plodnijeg kompromisa
povodom ekonomskog programa između težnji DSS-a (i SPO-NS)
da se radi na principima "narodnog kapitalizma" i porazne
liberalne koncepcije G17 (tj. MMF-a
[1]
). Mnogima nije jasno da postoje duboke principijelne,
ali i pragmatične razlike u ekonomskim pitanjima koalicionih
partnera. Pitanje je koliko se mogu prikrivati značajni teoretski
i praktični antagonizmi po privrednim pitanjima između
glavnih aktera vlade (Koštunica i Labus). Naravno Koštunica je
morao radi formiranja vlade i podrške SAD-a da skoro čitav
finansijski sektor prepusti kontroli G17 što nikako nije prihvaćeno
u vrhu DSS-a, ali i SPO-NS-a. A oni, i njima blizak "ekspertski
lobi", su i u vladi pokojnog premijera Đinđića
vodili svu ekonomiju. On se u to nije mešao, a nije smeo da prizna
da je bio "neobavešten". Sa druge strane Koštunica ne
sme da dopusti da mu se, kao Đinđiću, desi da snosi
odgovornost za lošu ekonomsku politiku, a da nju zapravo vodi
neko drugi (G17). A da je politika koju promoviše i sprovodi G17
u velikoj meri odgovorna za privrednu katastrofu i veoma moguć
nacionalni bankrot kroz preteranu liberalizaciju, nenormalno visok
uvoz i destimulisan izvoz i prozivodnju svima koji misle svojom
glavom je jasno. Izlaz iz ove pat pozicije može biti ili izlazak
iz vlade G17 ili njihovo "pripitomljavanje" u smislu
prihvatanja prihvatljivog kompromisa po pitanju privrednog razvoja.
U oba slučaja kao sredstvo pritiska sasvim odgovara pobeda
radikalskih "varvara pred vratima".
Postoji još jedna velika korist
za Koštuncu od pobede Nikolića. A to je spoljnopolitička
pozicija. Do sada je Koštunica bio tolerisan od Anglosaksonaca
(i relativno pozitivno prihvaćen od EU), a sa usponom Radikala
oni jednostavno neće imati izbora. Tako ih Koštunica postavlja
pred dilemu ja ili Nikolić. Doduše zapad (a najviše Anglosaksonci
[2]
) sve pritiska da se po svaku cenu spreči
pobeda Nikolića. Koštunica smatra da ako već mora da
"kohabitira" sa sve jačim radikalima da to može
da iskoristi i u unutrašnjoj i spoljnoj politici. Samim tim što
se nije kandidovao, on je na neki način predao predsedničku
funkciju Nikoliću, osim ako ovaj ne napravi neki veliki kiks
ili Maršićanin (ili Tadić) postanu "iznenađenje
kola". Koštunica je mudro izbegao pritisak G17 da se podrži
Tadić, što je akt političke maloumnosti. Isto tako je
izbegao da podrškom nekom kao što su Labus ili Vuk ojača
nezgodne koalicione partnere. Tako je učinio najpametniju
stvar kandidovao je Maršićanina koji ima funkciju više da
spreči Tadića da pređe u drugi krug no da pobedi
Nikolića. A ako slučajno Maršićanin i pobedi Nikolića
onda je dobio više nego što je želeo.
Ali i pobeda Nikolića otvara
mnoga vrata "centrističkoj" poziciji Vojislava
Koštunice. On sa njime može da vrši pritisak na Zapad. Tako Nikolić
može, a da toga nije ni svestan, postati jako koristan u srpskoj
spoljnoj politici. Do sada Zapad, a naročito Amerikanci nisu
bili spremni ništa da menjaju u svojoj "okupacionoj politici"
u BiH i Kosmetu i na taj su način onemogućavali i minimalne
ustupke našoj strani. Čak je i tragično preminuli Đinđić
pred smrt u januaru 2003. pokušao da se bori za, za nas povoljnije,
rešenje statusa Kosova. Nije uspeo jer nije imao jaku poziciju
niti nešto čime mi primorao Amerikance na ustupke
[3]
. Sada se Koštunici stvara prilika da Nikolića
iskoristi kao strašilo kojim bi vršio pritisak na Zapad, da ovaj
da barem neke ustupke srpskoj strani i da se ostvari barem nešto
iz onog plana za Kosovo. On jednostavno može na posredan način
da "pripreti" da će u vladu uvesti radikale ako
zapad nije spreman ni na minimum ustupaka sa ciljem ostvarivanja
naših vitalnih interesa. A još jači pritisak na Amerikance
bi bilo saznanje da Koštunica može na neki način prepustiti
i samo kormilo vlasti SRS-u i potpuno okrenuti Srbiju ka EU i-ili
Rusiji. E, ovo je geopolitička noćna mora za Anglosaksonce
koju oni ne mogu dopustiti, i zarad čijeg su otklanjanja
spremni na, za nas značajne ustupke, pa i na znatno okretanje
leđa svojim dojučerašnjim saveznicima (Hrvatska, muslimanska
Bosna i Albanci na Kosovu i Albaniji). Naravno ovo je izuzetno
rizična i opasna politika, ali mi smo u tako nezavidnoj poziciji
da nemamo mnogo šta da izgubimo. Tako ispada da pobedom Tome Nikolića
može najviše da dobije Koštunica, naravno pod uslovom da sve po
njega i vladu ide kako treba, tj. ako bude imao malo sreće
i ako Radikali ne budu preambiciozni i nestrpljivi.
[1]
Mi nismo previše skloni da, kao neki, za privrednu propast svu odgovornost
svaljujemo na MMF koji kao i svaka
"internacionala" daje svima nekakve univerzalne recepture
kojima se navodno rešavaju svi problemi. Odgovorni
su oni koji nekritički i neselektivno prihvataju sve loše
savete i previše lako podležu ucenama. Tako, osim izuzeteno
štetnih uslova poput preniskih carina i osalih oblika zaštite
domaće privrede i proizvodnje, prevelikog oslanjanja na
pozitivne aspekte haotičnog tržišta, MMF je tražio od prošle
vlade da smanji javnu potrošnju, državnu birokratiju i da se
odlučnije bori protiv korupcije. Doduše oni prvi uslovi
su bili obavezujući ako se žele novi
krediti, a ovi drugi koji su nama korisni i nisu. Želimo
reći da je za katastrofalno lošu privrednu situaciju odgovornija
strateški neodgovorna i realno nesposobna vlada Labusa i Đinđića.
Korupcija je cvetala, mnogobrojni putevi odlivanja novca iz
budžeta (savetnici, agencije, NVO i sl.), prevelika zahvatanja
iz posustale privrede, strana konkurencija sa dampinškim cenama je gušila proizvodnju, previsok kurs dinara
je dodatno destimulisao izvoz ionako nekonkurentne prozivodnje.
I da dodamo nepostojanje ikakve privredne strategije i politike protekcionizma,
subvencija i razvojnih projekata je udarilo eksere u mrtvački
kovčeg u kome je sahranjena srpska privreda. U novoj
vladi vidimo doduše simpatične, ali više nego nedovoljne
pokušaje poput "kapitalnih investicija" u puteve ili
kampanje "kupujte domaće" da se skrene sa pogubnog
puta totalne liberalizacije ka vodama razvoja "nacionalne
ekonomije".
[2]
U ovim kombinacijama i analizama je potrebno odvojiti Anglosaksonce
od EU. Prvi sigurno sve čine da
spreče dolazak na vlast SRS-a,
a drugi možda sa njima i naprave nekakav dil. Da postoji jedva
prikrivana podvojenost interesa i ciljeva saveznika sa dve strane
"bare" svedoči i činjenica da su Amerikanci
do sada forsirali G17, a Evropljani (uglavnom Nemci) đinđićevski
DS. Sukob vlade D(O)S-a i G17 se može
malo uprošćeno tumačiti i kao sukob "evropskih"
i "američkih" ljudi u srpskoj politici. No sada je DS je sa Tadićem na čelu postao
Anglosaksonski miljenik, a ni SPO nije daleko. U tom smislu
je moguće da je EU u potrazi za svojim novim igračima
na terenu spremna da u igru uključi na neki način
i SRS. Ovo za sada izgleda skoro nemoguće, ali politika
je "okretna igra" u kojoj se igrači često
nalaze u neuobičajenim pozicijama. Ali da se ostvaruju
kontakti između predstavnika EU i vrha SRS-a postoje indicije.
Osim toga svedoci smo "proevropske" retorike Nikolića
na predsedničkim izborima s kraja prošle godine, koja je
u anlitičkoj javnosti olako ocenjena kao promena "šminke".
Mi želimo samo reći da stvari nisu tako jednostavne i da
se Radikali menjaju postepeno ali značajno. Jedno su Radikali
pod vlašću Šešelja, a drugo pod vođstvom dvojca Nikolić-Vučić.
Naravno radi političke doslednosti i kontinuiteta promene
ne izgledaju previše velike.
[3]
Šta više oni su spremajući se u "krstaški
pohod" protiv Sadama spremali i da ponude nešto zauzvrat
muslimanima da im pokažu kako oni ne mrze celu islamsku civilizaciju.
A to je između ostalog trebalo biti Kosovo. Protiv toga
se pokušao boriti Đinđić, ali nije imao šanse
i da je ostao živ. Neki analitičari iz obaveštajnog sektora
govore da je i sama smrt Zorana Đinđića u vezi
Kosova, njegovog političkog rešenja, ali i tokova šverca
droge i dr. koje je pokušao da suzbije. Bilo kako bilo indikativno
je da je Živkovićeva vlada potpuno odustala od Đinđićeve
"kosovske strategije".