Branko Radun
"GUROVIĆ" ILI
BORBA ZA INTERPRETACIJU ISTORIJE
Slučaj
"Gurović" je još samo jedno u nizu poniženja Srbije
od strane Hrvatske, na koju sa "nepodnošljivom lakoćom
pristaje naša politička i intelektualna elita. To da MUP
Hrvatske uzima sebi za pravo da odlučuje šta su "fašistički"
simboli, a da to naše vlasti i mediji prihvataju nije velika novost,
ali jeste novo poniženje. Baš kad su mnogi naivni poverovali da
su ratovi i neprijateljstva završena, stižu nam nove ćuške
i opomene sa "Zapada". Pri tom nije najgore što je Hrvatska
zabranila Guroviću da igra u Zagrebu, već nemušte i
kukavičke reakcije naših političara i medija. Takvim
arogantnim i drskim odnosom prema Srbiji od strane Hrvatske su
kod nas u najvećoj nevolji baš oni, jer kao ideološki evropejci
žele nekakvu obnovu "bratstva i jedinstva" u "Jugoistočnoj
Evropi" pa makar preko Jadranske lige u košarci. Ovakvi uvredljivi
gestovi Hrvatske i žalosne reakcije sa naše strane ruše njihove
propagandne kule od karata i rade za stvar Radikala više nego
oni sami.
Da je bilo i malo dostojanstva naši igrači ne bi ni igrali u Hrvatskoj
pod takvom ucenom, a naša vlada, stranke, košarkaški savez i mediji
bi zauzeli jedinstven i principijelan stav. Kukavno ćutanje
državnih organa Srbije i državne zajednice SCG govori više nego
bilo kakva izjava. Ovakvo servilno ponašanje našeg političko-medijskog
establišmenta deluje otrežnjujuće za sve one koji još gaje
iluzije u vezi naše političke i intelektualne elite, tj.
u vezi njene ozbiljnosti i patriotizma. U tom pogledu je bolje
da se pokažu u pravom svetlu "na sitnicama" nego da
građani doživljavaju razočaranja na mnogo važnijim temama.
Zahvalni smo i gospodinu Borisu Tadiću što se nije "obratio
naciji" u dostojanstvenoj pozi "rodoljupca" koji
"ulaže oštar protest protiv diskriminacije" i tako dalje
podgreva srpsku naivnost koja veruje u "simulaciju predsednika".
Isto tako smo zahvalni što je i Vuk Drašković, podvio rep
pred Sanaderom, pa nije ni pokuašao da demagoški ubere koji poen
u odbrani "zabranjenog" Čiče, koji inače
"ponosno stoji" u Ministarstvu kulture. Tako je zahvaljujući
"Guroviću" postalo jasno, svima kojima to dosad
nije bilo, da su "četništvo" i "monarhija"
samo zvučne parole koje trebaju da SPO dovodu do toliko željenog
parčeta vlasti i uticaja.
Ali da ovo pitanje nije tako beznačajno pokazuje i to što je "slučaj
Gurović" postao tema broj jedan na prostorima bivše
Jugoslavije. A važna je, jer se tiče odnosa Srbije i Hrvatske
i u vezi sa tim interpretacije istorije XX veka. Istoriju, kažu,
pišu pobednici, ali se konačna pobeda ostvaruje kada tu i
takvu istoriju prihvate poraženi. Svaki sukob je pre svega sukob
duha, volje i ideje, pa je stoga materijalna pobeda samo sredstvo
slamanja duha, volje i ideje protivnika. A mera poraza nije često
definisana na bojnom polju, već u meri duhovnog pada i slabosti
poražene strane. Tako se u istoriji često dešavalo da posle
nerešenog vojnog sukoba jedna strana zbog malodušnosti i neodlučnosti
bude zaista istorijski poražena. Čak i Klauzevic, iako važi
za zagovornika pozitivističkog pristupa strategiji, kaže
da je cilj rata, ali i mirnodopske spoljne politike, da se kod
protivnika slomi volja za otporom. A ona se konačno slama
kada poražena strana definitivno prihvati viziju sveta i interpretaciju
istorije pobedničke strane. Ovaj incident je samo jedan od
pokazatelja dubine našeg poraza i kapitulacije. Gde je crta poniženja
ispod koje nećemo ići? Zasada je nema. A tu je hadezeovska
Hrvatska da nas podseća na to, i zato smo joj zaista iskreno
zahvalni.
MUP Hrvatske je saopštio da se "Milanu Guroviću zabranjuje se ulazak
u Hrvatsku zbog fašističkih obilježja tetoviranih na njegovom
tijelu"
[1]
. Zašto je takav drski zahtev Hrvatske izazvao
nemuštu i konfuznu reakciju srpske političke i medijske elite?
Zato što je kod nas u velikoj meri prevladao nacionalni mazohizam
i zbunjenost po osnovnim pitanjima bliže i dalje istorije. Naime
kako možemo zameriti Hrvatima što proglašavaju Dražu za "fašistički
simbol" kada se u našim medijima samo par dana pre ovog vodila
oštra polemika oko predloga rehabilitacije četnika i zvaničnog
priznanja državnih institucija da su oni bili aktivni antifašistički
pokret. Kada ni u našim medijima nije razjašnjeno da li su ili
nisu četnici bili antifašistički pokret kako išta možemo
pozitivnog očekivati od nove hadezeovske vlasti u Zagrebu.
Protiv tog predloga su se podigli i bivši subnorovci, ali i njihova
deca iz NVO sektora. Mi nikako ne spadamo među one koji glorifikuju
četnički pokret, ali kada vidimo ko se sve protiv njih
udružio (MUP Hrvatske, B92, Titovi generali i liberali iz "kruga
dvojke") ne možemo, a da ne ustanemo u njegovu odbranu. Naime
ne mogu se ni sa pozicije objektivnosti, a kamoli nacionalnog
interesa, više tolerisati lažne titoističke paralele između
četnika i ustaša, ili novije između Draže i Stepinca.
Četnički pokret je bio da podsetimo, i to priznaju i
zapadni istoričari
[2]
, antifašistički i u ogromnoj meri jugoslovenski
orijentisan. Draža Mihajlović je bio komadant Jugoslovenske
vojske u otadžbini i ministar vojni izbegličke jugoslovenske
Vlade u Londonu u kojoj je bilo dosta Hrvata i Slovenaca. Možda
mnogima nije poznato, ali u Sloveniji je početkom rata bio
razvijen četnički pokret sastavljen isključivo
od Slovenaca, i brojan kao i partizanski.
Zašto je važno Hrvatskoj da se četnički pokret proglasi za fašistički?
Pa pre svega da bi mogli da zabrane sva njegova obeležja, makar
i u vidu tetovaža. Drugo, mnogo važnije je da se time demonizuje
i srpska pobuna protiv HDZ-ove vlasti 1991. jer je ona nazvana
"srbočetničkom". Tako je "krštena"
i Republika Srpska, ali i JNA. Ako se nametne stav da je četnički
pokret bio fašistički, onda je mnogo lakše pokazati kako
je srpska strana u ratu tokom devedesetih bila zločinačka
i osvajačka. Ovakvu interpretaciju istorije ne zastupa samo
Hrvatska ili muslimanska Bosna, već joj je blizak i dobar
deo oficijelne politike Zapada. A domaća anacionalna i antinacionalna
elita ocrnjuje četnički pokret s jedne strane po inerciji
iz komunizma, a sa druge iz paranoičnog straha da bi rehabilitacija
ovog antifašističkog pokreta doveo do jačanja nacionalizma
u Srbiji. Tako se sa različitih strana i iz raznih motiva
stvorila svojevrsna zavera ćutanja i dezinformisanja koja
sprečava da se istina o Drugom svetskom ratu i ratovima iz
devedesetih čuje u javnosti.
Koliko je borba za interpretaciju istorije, novije i one malo starije, bitna
svedoči i poluprivatna izjava jednog zapadnog diplomate da
Radikali neće biti "legalizovani" u Srbiji dok
god ne pristanu na njihovu viziju prošlosti, a tako i budućnosti.
Dakle nije reč o tome koliko je SRS demokratski ili ne, već
o tome u kolikoj meri pristaje da prihvati "istorijske istine"
koje nameću zapadni centri moći, ali i njegovi lokalni
klonovi iz "kruga dvojke". Radikalima će, po rečima
ovog diplomate, biti dopušteno da preuzmu vlast tek kada dovoljno
"evoluiraju" i "transformišu se" u jednu prozapadnu
desnu partiju koja pristaje na nametnutu "istoriju"
XX veka. Dakle kako reče Orvel sadašnjost određuje prošlost,
ili odnosi snaga danas određuju percepciju prošlosti. A stvarna
promena snaga u svetu i u jednom društvu menja i ponovo ispisuje
istoriju.
U tom pogledu shvatamo i Hag: ne toliko kao suđenje Miloševiću,
a time i Srbiji, već kao pokušaj da se nasilno i spolja piše
naša istorija. Isto tako i produkcija pseudoistorijskih sadržaja,
poput onih sa B92, ima za cilj da nametne jednu "reformisanu"
istorijsku svest u kojoj dominira ideja skoro isključive
srpske krivice za ratove i zločine iz protekle decenije.
Tako su ljudi poput Srdje Popovića odavno predlagali da nama
stranci, naravno "objektivno", pišu istoriju jer mi
za to sami nismo u stanju. A ovo je samo još jedna potvrda važnosti
"stokholmskog sindroma" (po kome se zatočenici
iznutra lome i sve više identifikuju sa svojim otmičarima)
za stanje svesti i morala srpske elite. Poraženi se identifikuje
sa slikom sveta koju mu nameće pobednik, a dubina i trajnost
te identifikacije je merilo njegovog stvarnog poraza. Mi smo ne
samo istorijski poraženo društvo, već što je još važnije
ono koje je u velikoj meri kapituliralo na svim duhovnim frontovima.
A oni su kako nas uči istorija i život - najvažniji.
Neko bi mogao prigovoriti da je ovakav ozbiljan pristup kada je u pitanju
sport preteran i da na komarca pucamo topom. Ali sport kao društveni
i politički fenomen nikako nije neozbiljan. On se koristi
od strane politike i u unutrašnje-političke i društvene svrhe
od vremena rimskog načela "hleba i igara", ali
i u spoljno-političke svrhe (treba se samo prisetiti hladnoratovskih
nadmetanja SAD-a i SSSR-a). A moderne političke strategije
se sve više izmeštaju iz klasične političke sfere u
oblasti kulture i zabave, gde važnu ulogu igra sport. A u medjunarodnim
i medjudržavnim odnosima sport je često, kako i ovaj slučaj
pokazuje, nastavak rata-politike drugim sredstvima. U našem slučaju
novi porazi i sramote, koji kao da potvrđuju stereotip da
se Srbi koliko toliko drže u ratu, ali da redovno gube u mirnodopskim
"operacijama", pa i u sportskim igrama. Uostalom, to
kao da potvrđuje simbolična činjenica da je pre
par dana Cibona pobedila Partizan sa velikom razlikom.