DS između uspona i pada
TADIĆEVA "POSREDNA" STRATEGIJA
Može
se reći da se u analizama političke scene u Srbiji olako
prešlo preko pojave "povratka DOS-a" na scenu u vidu
"reformisane" Demokratske stranke. Iako su posedovali
ogromnu vlast, moć i uticaj, i bez ujedinjene opozicije protiv
sebe oni su izuzetno loše prošli na decembarskim izborima. A da
nije bilo tragične smrti premijera Đinđića,
koju su iskoristili za jačanje svojih pozicija i promena
u vrhu DS-a, prošli bi znatno gore. A onda posle par meseci imamo
novu pojavu – uspon Tadićeve DS, koja se završava pobedom
na predsedničkim izborima i dobrim rezultatima na lokalnim
i pokrajinskim izborima. Otkuda to?
Demokrate su očigledno
uspele da personalnim promenama i novom slikom o sebi koju šalju
u javnost ubede svoje potencijalne glasače da su oni "nešto
zaista drugačije" u odnosu na bivši DOS. U kadrovskom
smislu oni su isturili novog lidera i otarasili se mnogih likova
iz DOS-a i DS-a koji su bili poznati po korupciji i glupostima.
Što je još važnije insistirali su u javnosti na novom liku DS-a,
bez obzira koliko je to realno. Osim toga ni njihovi politički
protivnici nisu imali ništa protiv "promena" u taboru
Demokrata. Šta više, Koštunica, Labus i Dinkić su dolazak
Tadića na čelo DS-a i aktivno podržali, jer su sa "starom
ekipom" imali mnogo neraščišćenih računa.
A Radikale bez medijskog uticaja niko nije ni pitao šta misle.
Tako je "plastična operacija" demokrata prošla
sa blagonaklonim odnosom javnosti i jakom podrškom medija. A suština
je bila da je jednu oligarhijsku grupu, doduše ozloglašenu, zamenila
druga bez poznatih "repova" u javnosti, a da pri tom
drugi ešalon kadrova i mnogi visoki funkcioneri nisu pomerani
sa svojih pozicija.
Na taj način
je i politička elita i šira javnost prihvatila priču
o "novim" Demokratama, predvođenim mladolikim i
"umivenim" Tadićem. Pokazalo se da je delotvorna
površna i personalna promena sinhronizovana sa medijskom kampanjom
kao logistikom "novog imidža". Relativnu promenu nastupa
i retorike, kombinovane sa "novom slikom" koja se šalje
u javnost su demonstrirali i Radikali sa naglaskom na socijalnu
retoriku i sa vešto izdizajniranim urbanim nastupima Vućića
i Gojkovićke. I Demokrate su vešto od prosečnog birokrate
Bogdanovića napravili sposobnog "menadžera". Elita
je zarad očuvanja dominacije spremna da sve prividno menja,
da bi sve suštinski ostalo po starom.
Demokrate su iako
gubitnici na decembarskim izborima ostale u izuzetno dobroj poziciji:
imaju moć u mnogim gradovima, a nastupaju "rasterećeno"
sa pozicija opozicije. Utiču na više medija no Vlada, imaju
izuzetno bliske odnose sa NVO sektorom, a o bogatim i uticajnim
"prijateljima" u zemlji i inostranstvu i da ne govorimo.
Pošto je Đinđić još davnih devedesetih DS ustrojio
kao političko preduzeće, to je i danas "holding"
u kome akcije imaju lokalni lideri, a kontrolni paket drži beogradska
oligarhija. Sada je novo vođstvo na tu strukturu nakalemilo
"marketinšku agenciju" kojoj je jedini zadatak prodaja
proizvoda zvanog Boris Tadić. Demokrati su stranka bez srpskog
i narodnjačkog imidža, ali stranka koja najbolje zna kako
funkcioniše politika u našem društvu. Razrađena politička
mašinerija koja se redovno "podmazuje" postaje posle
2000-te najjača firma u Srbiji. Partija kao interesno-politička
mreža u kojoj vlada surevnjiva konkurencija između klanova
sa klijentelističkim mentalitetom se poklopila sa negativnim
aspektima srpskog društva danas, i postala najveći "kočničar
reformi". Ali, sa druge strane, svom političkom vrhu
predstavlja izvor velikih prihoda, moći i uticaja. Na lokalu,
naročito u većim gradovima te interesne mreže koje kontrolišu
značajne institucije i tokove novca su uspele da vežu za
sebe brojne uspešne i uticajne ljude i da ih iskoriste u političkoj
borbi. Oni su regrutovali mlade, obrazovane i ambiciozne "japije"
koji predstavljaju okosnicu njihove partijske strukture. Tako
je DS ustrojena kao izuzetno moćna i efikasna organizacija
– naročito kada su njeni interesi u pitanju. Tu naravno nije
ništa promenjeno od kada je Tadić na čelu DS-a.
U strateškom smislu
dve glavne partije iz izbora 2004. Demokrate i Radikali su primenili
promenu pristupa biračkom telu. Nisu više delovali "direktno"
kao njihovi prethodnici Đinđić i Šešelj, već
su različitim strateškim i medijskim manevrima promišljeno
"bočno napali" na neodlučno i konfuzno biračko
telo. Tadić je u tom smislu definisan kao ličnost bez
afera, koja je svima prihvatljiva: od ekstremista poput Čede
i Čanka, ideološkog krila NVO sektora, preko umerenih koji
samo žele mutno shvaćene "reforme" i "Evropu",
do onih koji su patriotski orijentisani. Tako vešto i široko postavljena
"mreža" uhvatila širok spektar birača i u velikoj
meri ušla u biračko telo Koštunicinog DSS-a (i vladajuće
koalicije). Čak su i neki bivši glasači SRS-a i SPS-a
dali podršku Tadiću. To se postiglo uravnoteženom političkom
retorikom koja je vešto izbegavala anacionalne i antinacionalne
tonove bivšeg DOS-a. Šta više, Tadićeva kampanja je kombinacija
elemenata Koštunicine i Nikolićeve kampanje iz decembra (uravnotežena
spoljna politika – "i Istok i Zapad", borba protiv kriminala
i korupcije). Može se reći da je ta "umivena" retorika
državnog interesa bila efektnija od klasične priče lidera
DSS-a i SRS-a.
Osim toga, štab demokrata
je uz pomoć bliskih medija i NVO sektora ocrnjivao DSS i
SRS, a i imao je "insajdere" u vladinoj koaliciji koji
su podrivali ionako minimalne šanse njihovog predsedničkog
kandidata. Za to vreme je "oficijalna" retorika DS-a
bila tako podešena da privuče glasače i vrh DSS-a. Sa
druge strane su i radikali pristupili sličnom manevru: umekšali
su priču i okrenuli se političkom centru, pa čak
počeli da daju "proevropske" signale. Oni su umesto
klasične nacionalističke priče, naglasak stavili
na socijalnu tematiku čime su pridobili nezadovoljne i neopredeljene.
I oni su tako ušli veoma oštro ka pozicijama centra i Koštunicinom
biračkom telu. A sve to im je svojom pasivnošću i konfuznim
potezima dopuštao DSS. U političkim operacijama "zaobilaznog"
karaktera je bitno izvršiti udar na pozicije koje su iz bilo kog
razloga slabo branjene (nespremnost, nepostojanje volje ili resursa
za aktivan otpor).
"MREŽNA STRUKTURA" U AKCIJI
Stoga je moderna politika sve manje klasična
partitokratija u kojoj se za podršku javnosti bore birokratski
ustrojene centralizovane organizacije. Vreme internih mastodonata
i dinosaurusa je prošlo i ko to ne shvata nema mu mesta u političkoj
areni XXI veka. Sada je vreme političkih struktura i operacija
"trećeg talasa" u kojima brojne i male organizacije
i ad hok grupe vrše specijalizovane i "maskirane" operacije.
Ove organizacije i grupe su različite i teško ih je obuhvatiti
jednom definicijom. Pored klasičnih partija, manjinskih vođa,
i široke lepeze NVO organizacija u kampanji DS-a su bile aktivne
mnoge neformalne grupe iz sfere kulture, festivali (EXIT), ali
i pojedinci poput poznatih biznismena, glumaca, sportista, muzičara
i sl. Jednom rečju u kampanji demokrata je učestvovala
široka i prilično maskirana mreža moći i uticaja koja
je pokrivala mnoge sfere koje se do sada nisu smatrale "političkim".
A za sve ovo je bilo potrebno mnogo novca, dobrog planiranja i
fleksibilne organizacije koja bi uspela da koordinira rad toliko
brojnih i različitih subjekata.
Pored brojnih novih
učesnika političke kampanje i nove razgranate organizacije
u čijem centru nije Demokratska stranka, već medijsko-strateški
štab oko Tadića, korišćeni su i novi kanali komunikacije.
Shvaćeno je da novi mediji nose nove izazove, a da se i stari
mogu iskoristiti za ciljeve kampanje, a da to od javnosti ne bude
shvaćeno kao direktan "politički marketing".
Novi mediji poput interneta (forumi) su bili neprekidno pod udarima
(ne)formalnih "grupa za podršku" Tadiću ili "boraca
protiv Radikala". Osim ovoga i stariji mediji kao što je
ženska štampa je korišćena da se plasira privlačna slika
o Tadiću kao "brižnom ocu".
I na zapadu je trend
izmeštanja težišta političke promocije iz sfere klasično
političkog u bolje maskirane sfere zabave. Tako politika
ne samo da daje masama "hleba i igara", već i sama
postaje jedna od "igara". "Opuštena" kampanja
kakvu je sproveo Tadić je školski primer tog fenomena. Pored
klasičnih političkih medija veliku ulogu u našem političkom
životu ima "žuta štampa" jer na jedan ličan način
obrađuje politiku i političare, a pri tom većini
nije jasno iz čije "kuhinje" dolaze priče.
Ko je zatečen različitim medijskim operacijama klasičnih
i alternativnih medija i metoda, kao i pojavom novih "infoteiment"
žanrova neće imati političku budućnost. U tom segmentu
DSS i SRS u velikoj meri zaostaju za Demokratama, iako pokazuju
neke znake buđenja jer su i neki među njima shvatili
onu narodnu: da vredi jedno pojavljivanje u "Klopci"
ili "Zamci" no stotinu u TV Dnevniku.
Delovanje mrežne
strukture i novih medija i metoda političkog delovanja
je u vezi sa važnošću brzine reagovanja (i manevra) kao i
preciznog tajmiranja određenih poteza. Boris Tadić je
krenuo u kampanju mesecima pre drugih, čak bi se moglo reći
da je on imao kampanju dugu godinu dana. A što se tiče same
kampanje za predsedničke izbore Tadić je prvi put preoteo
Radikalima poziciju onog koji prvi startuje u trci. Ovim je odmah
iz trke za drugi krug izbacio kandidata DSS-a (osim u slučaju
da je to bio Koštunica). Princip aktivizma i pragmatizma koji
vlada u DS-u kod običnog sveta ostavlja utisak da je reč
o stranci sposobnih ljudi. Sva njegova kampanja je bila u znaku
aktivnosti i živosti: od putovanja po svetu, pa do slikanja Tadića
"u pokretu". I ne samo to, njegova strategija je bila
prilagođena kampanjama političkih protivnika. Prvo se
išlo na čerupanje glasačkog tela DSS-a i vladajuće
koalicije, a zatim oštar manevar protiv "radikalske opasnosti".
Prvo je dovelo do prelivanja glasova DSS-a, pa i iznuđene
podrške Koštunice, a drugo do mobilizacije "proevropskih"
građana protiv radikalskih "varvara". Pri tom je
u većem delu kampanje mudro izbegnuto da se Tadić "prlja"
napadima na "snage starog režima". To je prepušteno
"objektivnim" medijima, NVO sektoru i pojedinicima.
Ovo nas vodi ka zaključku
da je bit političkih organizacija mrežnog tipa sposobnost
široke mobilizacije elite i masa "za" nešto ili "protiv"
nečega. Tako su Demokrate agilnom retorikom uspele da u znatnoj
meri uspostave monopol na "reforme" i "Evropu",
a da im to ni najmanje nisu osporili ni DSS a o SRS-u i da ne
govorimo. Tadić se velikom i promišljenom kampanjom nametnuo
kao lider tzv. "demokratskog bloka". To su uspeli pre
svega jer su mobilisali ono biračko telo koje se "primilo"
na mit o Reformi iz vremena vladavine Zorana Đinđića.
Zato danas DS ima ideološki motivisano – tvrdo biračko jezgro
urbane "proevropske" i "reformske" populacije.
Tadiću i njegovom štabu niko i ništa nije stajalo na putu
potpunog preuzimanja "đinđićevskog nasleđa",
ali bez onih negativnih dosovskih balasta (korupcija, nepatriotska
politika...) koja je bivšu vlast činila izrazito omraženom
u narodu.
I drugu stvar oko
koje su objedinili znatan deo urbanog stanovništva je strah od
"radikala". Tu prljavu kampanju su za Tadića obavili
mediji, NVO i različite grupe i pojedinci. Ruženje radikala
i plašenje naroda njihovom eventualnom pobedom je bio ključni
momenat kampanje koji je uglavnom išao mimo DS-a. "Antiradikalska"
kampanja, poput slične u SAD
[1]
("anti-Bush") ima za cilj da privuče
etničke i verske manjine, što se pokazalo uspešno jer su
kod nas Mađari i Muslimani glasali protiv SRS-a, a za DS
na predsedničkim, i u znatnoj meri i na lokalnim izborima.
Ova "rasistička" kampanja je uspela i da mobiliše
ono što se zove demokratska javnost i jedan popriličan broj
urbane omladine da sa entuzijazmom krenu u borbu protiv "radikalske
opasnosti". Ova pojava "izbornog aparthejda" unosi
političke podele koje mogu imati i opasne posledice po stabilnost
političkog života Srbije.
...
Sve ovo što smo rekli govori da su organizacija,
strategija i stil kampanje Borisa Tadića bili na visokom
zanatskom nivou, sa pojedinim majstorski veštim potezima. Ali
politika nije samo pitanje veštine, već i vrline. A to znači
da njena vitalnost zavisi od toga koliko je dosledna i poštena.
Na tom ispitu pada Tadić, jer insistiranjem na "isporukama"
za Hag i na tome da Srbi izađu na Kosovske izbore ruši "skupo"
građen imidž čoveka koji se brine za nacionalni interes.
A da istovremeno, od uravnotežene spoljne politike ("i Istok
i Zapad"), borbe protiv korupcije i kriminalnih kadrova pre
svega u svojim redovima, angažmana na stvaranju uslova za otvaranje
novih radnih mesta i od sličnih obećanja - nema ništa,
svima je jasno. Da li je sadašnji pad rejtinga DS-a samo trenutna
kriza ili dugotrajan trend dosta zavisi i od samog DS-a u kojoj
će meri uspeti da povrati poljuljano poverenje građana
doslednijom politikom, ali i od sposobnosti njenih političkih
protivnika (pre svega DSS-a i SRS-a) da kapitalizuju njene greške.
Demokrate moraju mnogo toga da promene u svojoj politici da bi
postali stabilna politička snaga. Ne mogu očekivati
da će i sledeći put da upali plašenje naroda radikalima,
kao ni prazna retorika "reformi" i "Evrope"
bez ikakvih opipljivih rezultata. Važne su marketinške strategije
zavođenja masa i različitih medijskih simulacija, ali
bez uporišta u realnosti i minimalnog nivoa "iskrenosti"
politika se svodi na opsenarstvo. I što je važnije takva virtuelna
politika ne može imati trajniju podršku većine građana
- pad neminovno sledi.