Goran Đorđević
O IZAZOVIMA LEVICE I DESNICE
Verujem da se danas rasprava o levici
i desnici, mora voditi uz uvažavanje opštih mesta u savremenoj politikologiji.
To znači da se od početka mora prihvatiti nesumnjiv proces
relativizacije političkih ideja, što uključuje i terminološko
bavljenje, imajući u vidu da je kraj dvadesetog veka obeležila
gotovo neverovatna suštinska promena značenja pojedinih termina,
koji su išli uporedo sa relativizicajiom poznatih političkih
procesa i pojmova u savremenom svetu.
Kao tačku diferencijacije levice
i desnice pored odnosa prema ekonomskom pitanju, nesumnjivo je da
treba staviti i odnos prema nacionalnom pitanju, shvaćenom
u dobroj meri kao odnos prema spoljnopolitičim pravcima desne
ili leve politike. Ovo je posebno značajno obzirom da jedna
od značajnih tačaka oslonca levice jesu raznorazni oblici
nadnacionalizma, internacionalizma ili kosmopolitizma, uglavnom
prihvaćene kao idelologije, koji su znali predstavljati razlog
koji je levica često stavljala između nacionalnih interesa
i spostvenog političkog angažmana. Na navedeno upućuju
primeri ponašanja levice od Francuske buržoaske revolucije, do revolucija
1848. godine i odnosa prema Prvom pa i Drugom svetskom ratu. U početnom
periodu diferencijacije na levicu i desnicu posebno je značajan
segmetn predstavljao i odnos prema religiji ili crkvenoj organizaciji
uopšte. I dok je desnica sa potrebom da očuva svoje početne
privilegije prhvatala crkvu kao svog legitimnog parntera i zaštitnika,
levica je nastupajući sa pozicija nadolazećih racionalnih
ideologija, doživljavala crkvu kao prepreku toliko potrebnom novom
civilizacijskom iskoraku.
Kraj 20-tog veka obeležila je relativizacija
svekukupne ljudske istorije. Nestanak prirodne bipolarnosti, vidljiva
poremećenost odnosa čoveka i prirode, nove informativne
tehnologije, i trijumf koncepta individualizma, uticale su i na
ideološko prestrojavanje levice i desnice. Desnica je napustila
tradicionalne postavke svog delovanja, uvažavajući novonastalu
stvarnost, i krenula u susret starim ciljevima sa novim postavkama.
Davno je prošlo vreme kada je levica dolazila na vlast obećanjima
o socijalnoj pažnji za sve, a desnica gubila vlast zato što nije
sklona državnom intervencionizmu.
Ukoliko kao ishodište za raspravu o
levici i desnici uzmemo zemlje trajnije političke demokratije,
kraj 20-tog veka ukazuje da se može uočiti gotovo neprepoznavanje
između levih i desnih snaga. U čemu je razlika u konceptu
novog svetskog poretka Demokratske ili Republikanske administracije
u SAD? U jednoj jednostavnoj činjenici koja
više predstavlja formalni izgovor, sveden na prevaru, nego različitost
vizija zasnovanih na tradicionalnim tačkama oslonca levice
i desnice. Dok demokrate svoj kocept novog svetskog poretka zasnivaju
na afirmaciji individualzima, liberalizma, ljudskih prava, jednakosti,
slobode, zakonitosti, demokratije
i slobodnog tržišta, sve sklopljeno u oblandu “humanitarnog altruizma”, dotle republikanci, svoj kocept
“benevolentne hegemonije” zasnivaju, na vrlo vidljivim, ideološki
često neutralnim, ali materijalno opipljivim pokazateljima,
koji se najjednostavnije mogu videti iz “naftaškog angažovanja”
vrha administracije. U tom smislu potpuno je nevažno partijsko opredeljenje
Zbignjeva Bžežinskog, Strouba Talbota ili Samjuela Hantingtona.
Svi oni imaju svoje opredmećenje kako u humanitarnim intervencijama,
tako i u sveopštoj borbi protiv terorizma. U svetlu napred navedenog
autentični levičari poput Majkla Mura ili Noama
Čomskog ipak su (toliko potrebni) društveni marginalci.
Na osnovu napred navedenog, evidentno
je kraj tradicionalnoj podeli na levicu i desnicu. Na navedeno ukazuju gotovo
identični odnosi prema svim sferama programskog delovanja,
od spoljne politike, socijalne politike, odnosa prema ljudskim pravima.
Ovo neprepoznavanje tako karakteristično za kraj 20-tog veka,
svoje ishodište ima ipak u 19. veku. Zar liberalizam Edmunda Berka nije sjajio konzervativnošću (konzervativni
liberalizam), ili zar najreformističkije
vlade u Velikoj Britaniji nisu bile desničarske!. Kada je
već reč o Velikoj Britaniji i odnosu levice i desnice
prema spoljnoj politici, i površnim posmatračima spoljnopolitičkih
aplikacija je nevidljiva razlika između Mejdžora i Blera. Identična
situacija je u Francuskoj (Širak –Žospen) te Nemačkoj (Kinkel-Šreder).
Uostalom, zar prisustvo konstantne politike prema dešavanjima na
Balkanu tokom 90-tih nije plastičan primer konzistentne politike
levih i desnih vlada.
Međutim, pogrešno je
zaključiti da je samo desnica napustila svoje oslonce. Podjednake
devijacije uočljive su i na levoj strani. U SAD je to vidljivo
u odnosu prema svakojakim oblicima manjinskog označavanja,
dok je u Evropi to prisutno u odnosu levih vlada prema humanitarnim
intervencijama, EU, emigrantima trećeg sveta, pa i danas već
zamagljenom konceptu borbe za ljudska prava. Ostaci levičarskog
internacionalizma dobili su sasvim nove poglede, razloge i očekivanja. Oni su na kraju 20-tog veka, ipak svedeni, upravo
kao i kod desnice, na nikad skrajnutu teritorijalnu projekciju.
Sa druge strane jedina levičarska shvatanja danas, vezana su
za alter-globalistički koncept, odveć dovoljno sumnjivog
porekla.
Odsjaji relativizacije vidljivi su
i na političkoj sceni Srbije. Uz početnu potrebu da se
levica i desnica definišu prema demokratiji kao izabranom medoelu
političkog delovanja (što u kratkotrajnoj demokratskoj istoriji
nije baš lako), jasno je da su razike između levice i desnice
u Srbiji prate postojeću i već pomenutu relativizaciju.
Kraj 19. veka i početak 20 veka svedočio je o razvijenoj podeli na levicu i
desnicu u Srbiji, zahvaljujući uplivu političkih ideja tadašnje Evrope, širokom spektru političkih
aktera i autentičnoj potrebi da se afirmišu idejne postavke programskog opredeljenja. Nacionalni
izazovi, prvi krupni kapital, prva preispistavanja tradicije, prve
leve ideologije uvezene iz inostranstva, bili su pogodno tle za
razvoj kako desnice tako i levice u onovremenoj Srbiji. Potonje
gušenje političkog pluralizma, nerešeno i nerešivo nacionalno
pitanje, odsustvo jasnog državnog koncepta, te nemanje odgovora na novonastalu situaciju početkom
90-tih godina, karakteristični su za odsustvo jasnih pozicioniranja
na levici i desnici. Iz tog ugla, u Srbiji danas diferencijacija
na levicu i desnicu predstavlja probatio diabolica.
Koje su postavke koje danas u Srbiji
mogu razlikovati levicu i desnicu? Odnos prema
protekloj deceniji, prema više nego prisutnim nacionalnim izazovima,
Kosovu i Metohiji, tranziciji, privatizaciji, evroatlanskim integracijama
osnovne su postavke. Svesno su mimoiđene krucijalne tačke
razlaza levice i desnice kao što su odnos prema tradiciji, veri,
nadnacionalnim ideologijama, krupnom kapitalu. Prosto nabrajanje, uz preispitivanje stvarnosti
tj. delovanja političkih stranaka u nas, srpski politički galimatijas čini još većim. Sve
ovo čini da u Srbiji trenutno postoji potpuna konfuzija u pozicioniranju
stranaka na levoj ili desnoj strani. Međutim, izazovi pred
nama mogu predstavljati nove međe na poitičkoj sceni Srbije,
tako da valja očekivati jasno opredeljivanje, bez obzira na
očekivanu predizbornu kampanju. Iz svega navedenog, i levica
i desnica još uvek imaju svoje mesto na srpskom političkom
nebu.
|