Milan Popović
Odgovor ili propast
Najnoviji dogadjaji na Kosovu (17. mart i malo
posle njega) potaknuli su mnoge da se još jednom zagrcnu i upitaju
šta tu zaista ne valja. Da li su Srbi ti koji su žrtvovani ili su to međuetnički sukobi.
Kako je moguće da Srbi tako smetaju na Kosovu da ih Šiptari
ili Albanci svejedno zatiru na očigledan način, a da ih
međunarodne snage moraju da štite i to sa delimičnim uspehom.
Možemo pozvati u pomoć istoriju,
pa ustvrditi da je to samo nastavak politike koja je vođena
za preuzimanje Kosmeta u klasičnom vidu tvrdih i mekih pristupa,
represije, oružane borbe i terora kao i oružanih pobuna, brutalnih
ubistava radi uspostavljanja svoje vlasti nad teritorijom Kosmeta.
Ako je za to uslov istrebljenje i proterivanje Srba, Roma i drugih,
onda gotovo da su u tome uspeli gledano iz ugla trenutno jačeg
albanskog lobija. Rešenje - ali za koga, za one koji će vladati
Kosmetom.
Da bi bio jasniji moram poći
od tvrdnje da na Kosmetu ima zemlje, resursa dovoljnih za život
dvaju naroda i ostalih naroda, ali je problem oko vlasti, naime,
ne mogu vladati dve vlade, jedna albanska i jedna srpska, ili mogu
ako imaju paralelne interese, a ne ukrštene. Problem vlasti nemože
se svesti ni na demokratsko pitanje jer izabrani predstavnici ne
prezentuju one koje su ih birali nego lobije koji su ih finansirali.
Ova slagalica ne može trenutno da se reši i pored osuda međunardone
zajednice. Problem komplikuje i sam međunardoni položaj Srbije:
njen nerešen položaj prema dominantnoj svetskoj komponenti - Americi
i Evropi - tako da se stiče utisak da je Kosmet poslužio kao
poluga za pokretanje promena u samoj Srbiji, što je s uspehom i
urađeno bar gledano površno. Došlo je do promene vlade i ponovnog
učlanjenja u međunarodne institucije, ali sa nagomilavanjem
socijalnih problema. Mnogo toga još treba da se desi pre nego u
Srbiji nastanu korenite promene koje se zahtevaju kako bi se došlo
do nivoa demokratije koja je potrebna, a na Kosmetu još više od
toga.
Pomenimo samo da su kod nas sve stranke liderskog
tipa i da pojednici biraju pravac i delovanje stranke po svom nahođenju.
Vezivanje birača za lidere, a ne za stranke i njihove programe,
je takođe razumljivo s obzirom da su stranke tek nedavno izronile
iz poluvekovne tišine i jednoumlja, koje je takođe bilo liderskog
tipa. U međuvremenu poluga o kojoj smo pričali može jednostavno
da se polomi što bi se desilo sa potpunim proterivanjem Srba i drugih
naroda sa Kosmeta. Odgovor na problem Kosmeta je brzo napredovanje Srbije i evolucija društvenog
života i emancipacija javne reči, uz prateći privredni
rast.
Očigledno da je došlo do promena na svetskom
i opšte društvenom nivou, što je rezultovalo, paradoksalno, ne u
proširenju sveta, kao kada se rimska ili Britanska imperija širila
obuhvatajući provincje, nego na njegovom smanjenju tako da
se računa svako selo kao faktor u negativnom ili pozitivnom
smislu, ako imaju interes kod dominantnih sila, a istovremeno se
ne računaju stotine hiljada (slučaj Ruande), ako nema
interesa kod dominantnih sila. Novo vreme traži nove odgovore, a
oni se samo delimično mogu dobiti iz analize prošlosti, a većim
delom stvarnim uvidom u situaciju i domen problema i inventivnim
pristupom.
Pre svega treba tražiti ne da se problem Kosova
dodatno internacionalizuje jer je on već previše internacionalizovan
(i pojačana internacializacija je samo dodavanje bez rezultata)
nego u razvoju prave demokratske klime na Kosovu i Srbiji koje će
onda uspostaviti modus vivendi. To zavisi od četiri faktora:
razvoja albanske zajednice, razvoja društvenih odnosa u Srbiji,
zainteresovanosti dominatnih faktora za promene u Srbiji i njihove
zainteresovanosti za pozicioniranje njihovih snaga na Kosmetu.
Ni jedan od ova četiri uticaja ne treba
potcenjivati, ali očigledno da jedini faktor koji se može proceniti
kao perspektivan i prvi koji će biti povučen da bi se
odmotao gordijev čvor, je Srbija i njen društveno politički
preobražaj. Izbor se sam nameće, preobražaj mora da uvaži istorijsku
i političku realnost, ali on mora biti potaknut inventivnošću
i novim pristupima sa velikim razvojem, pre svega, političkog
života koji neće bazirati na nekolicini lidera koji su sukobljeni
na ličnom nivou, nego na izdiferenciranim programima i partijama
kao i drugim pratećim nezavisnim organizacijama i fondacijama
koje bi prezentovale svoja rešenja, a kroz njih i određene
grupacije građana. Ako pođemo od činjenice da u albanskom bloku nema disonantnih
tonova to ne znači da ne treba da ih ima na našoj strani. Svakako
da treba da ih ima, i oni treba da budu artikulisani i jasni kao
i da polemika među različitim opcijama treba da se vodi
otvoreno i iskreno što danas nedostaje srpskoj političkoj sceni.
Pomalo poučeni i od svetske scene, često nam političari liče na komentatore,
a ne na političare sa porukama tipa "to je moralo da se
desi, to je svršen čin" ili "znali smo da će
se to desiti" itd. Naime, došlo je do zamena uloga: novinari
insinuiraju političke opcije, a političari izigravaju
komentatore - valjda zato što je lakše biti novinar, nego političar
- tako da smo u nekoj političkoj bari gde se pošto se ništa
ne preduzima samo očekuje kompromitacija nekog od političara.
Da li je mudro ne činiti ništa i čekati da to drugi čine
i onda slegati ramenima, ili činiti sve što je u realnoj moći
na planovima koji su dostupni. Jedino što je diskutabilno,
to je procena koji su planovi dostupni i u kojoj meri. Što se tiče
nekog dugoročnijeg i progresivnijeg uticaja, postoji verovatnoća
da će to što je omogućeno dijaspori da glasa i time utiče
na politički život, dovesti tako neophodni pragmatični
duh u našu političku. Gotovo je sigurno da će se to desiti,
naši ljudi obogaćeni smislom za realnost i praktičnost
koja se neguje na zapadu, pa i štedljivost u krajnjem slučaju,
uticaće pozitivno na izmenu političke i društvene klime
što će se sigurno pojačati kroz njihovu reafirmaciju u
tradicionalno uspavanim sredinama mahom iz mesta odakle su. Kada
se oplodi ovaj uticaj to će imati stimulativno dejstvo na sveukupni
razvoj Srbije, a što će dovesti i do pomaka rešavanja problema
na Kosmetu.
|