Marinko
M. Vučinić
KADA SE VLASTODRŽCI
SETE DEMOKRATIJE
U
našoj političkoj tradiciji postoji nepisana zakonomernost
koja se povremeno javlja u našem političkom životu. Ona se
oglašava kao zahtev i poziv
vlastodržaca koji su pali sa vlasti da se poštuju demokratski principi i pravo na različito mišljenje.
Kao po pravilu oni se sete demokratije
i prava na slobodnu
raspravu kad odu sa vlasti. Prosto je dirljivo slušati nekada
nedodirljive i arogantne vlastodržce kada se posle odlaska sa
vlasti pozivaju na slobodu mišljenja i demokratska načela.
Dok su bili na vlasti svaki sličan poziv doživljavali su
kao najveće svetogrđe
i napad na jedini put kojim društvo mora da se kreće.
Posebno je pitanje kada se javlja zahtev za ogranizovanje frakcija
od strane onih ljudi koji su se iznenada setili da u Demokratskoj
Stranci vlada nikada veće jednoumlje i
atmosfera u kojoj je onemogućeno kritičko suočavanje
mišljenja.
Tako
je T. Milanović na sednici Glavnog odbora Demokratske stranke
izašao sa predlogom da se u stranci formira liberalno-demokratska
frakcija. Ona bi
nosila ime velikog i dokazanog liberala i demokrate Čedomira
Jovanovića, jedinog i ovlaščenog tumača političkog
nasleđa Z.Đinđića. Ta frakcija bi kao predstavnik
liberalno-demokratskog krila stranke imala istorijski zadatak
da DS vrati na pravi politički put kojim se ona kretala kada
je na njenom čelu bio Z.Đinđić. Čedomir
Jovanović je već izneo svoj stav da je Demokratska Stranka
skrenula sa puta reformi i liberalizma i postala kolebljivi saradnik
i podržavalac aktuelne vlade. Po svemu sudeći jedino tzv.
liberalno-demokratska frakcija u nastajanju poseduje onu političku
snagu i programsko opredeljenje koje bi vratilo Demokratsku
Stranku na put liberalnih reformi i političkog pragmatizma.
To
je neophodno jer je Demokratska
Stranka postala nedovoljno borbena i odlučna u vođenju
bespoštedne političke i stranačke borbe pre svega sa
strankom Vojislava Koštunice. Nije samo jasno na osnovu kojih
to teorijskih i praktičnih poteza ova frakcija sebe samo-proklamuje
za ekskluzivne predstavnike liberalno-demokratskih ideja. Da li
to znači da Demokratska Stranka nije sada liberalna, a ni
demokratska, i da joj je potreban politički korektiv oličen
u frakciji koja će izdavati politička uverenja o
nečijoj liberalnosti i demokratizmu. Koristiti izlizani
i oveštali politički manir da se neprestanim pozivanjem na
isključivo pravo tumačenja na političko nasleđe
značajnih istrorijskih ličnosti govori u stvari o pravim
namerama onih koji se služe ovakvim prizemnim politikantstvom.
Gradeći
neku vrstu kulta ličnosti Zorana Đinđića sledbenici Čedomira Jovanovića u stvari nastoje
da u senci jedne značajne političke i istorijske ličnosti
izgrade novi kult vođe koji se javlja kao jedini i pravi
nastavljač i tumač liberalno-demokratskih ideja. Imali
smo prilike da na delu vidimo kako izgleda sprovođenje demokratske
politike u vreme kada je Čedomir Jovanović bio neprikosnoveni
politički operativac. Tada u velikom žaru borbe za sprovođenje
reformi nije mu ni na pamet padalo da se poziva na liberalno-demokratske ideje i pravo na kritičko mišljenje, tada su sva sredstva
bila dozvoljena, jer je u pitanju bilo ostvarivanje pravog i jedino
mogućeg reformskog puta koji nije mogao biti dovođen
u pitanje. Sada njegovi verni sledbenici koji tako žarko žele
da legalizuju pravo na postojanje frakcija u Demokratskoj Stranci
govore kako u stranci nije nikada vladalo veće jednoumlje.
Međutim, postavlja se pitanje kako bi se proveli članovi
Demokratske Stranke koji bi sličan zahtev za uspostavljanje
frakcija postavili u vreme neprikosnovene vladavine lidera i demokrate Čedomira Jovanovića
kao pragmatičnog komesara politike koju je zagovarao Zoran
Đinđić i
tadašnje rukovodstvo stranke. Naravno da bi po hitnom postupku
bili anatemisani kao neprijatelji reformi i
nepoželjni elementi koji žele da razore reformsko jedinstvo
stranke. Kada je u Demokratskoj Stranci
vođena bilo kakva rasprava ili otvorena debata o suprotstavljenim
i različitim idejama i koncepcijama u to vreme kada se svaki poziv na raspravu tumačio
kao suvišno intelektualiziranje i nepotrebno gubljenje vremena,
kao pokušaj da se stranka
svede na debatni klub i
tako oslabi njen pragmatični duh koji je stvarao našu novu
društvenu istoriju. Bilo je to gluvo doba Demokratske Stranke
u kome je ona bila bila podređena pragmatičnom i odlučnom
vođenju reformske politike.
Tomislav
Milanović u svom istupanju na Glavnom Odboru je govorio i
o tome kako se odvija tzv.
diferencijacija u Demokratskoj Stranci."Došli su podobni,
a to je dovelo do jednoumlja koje nikada nije postojalo u Demokratskoj
Stranci. Zoran Đinđić uvek je imao oponente, ali
je stranka imala bolju politiku."
A
kako se u vreme kada je politički pragmatitzam bio vladajuća
ideologija Demokratske stranke vršila tzv. diferencijacija u stranci?
Zar nisu i tada podobni i odani sledbenici jedino moguće
i neupitne politike činili rukovodeće političko i oligarhijsko
jezgro stranke. Gde su bili sadašnji dušebrižnici i gorljivi zagovornici
liberalno-demokratske frakcije kada su pre nekoliko godina Demokratsku
Stranku napuštali mnogobrojni značajni intelektualci, stvaraoci
i ljudi od ugleda i obrazovanja, i kada je anti-intelektualizam
u velikoj meri zavladao u stranci. Bilo je to vreme apsolutne
podobnosti kada je došlo do pasivizacije članova stranke
koji nisu želeli da budu isljučivo poslušni i odani partijski
redovi i bespogovorni sledbenici
partijskih oligarhija. Sada se oni koji su nemo posmatrali kako
se Demokratska Stranka pretvara u partiju u kojoj je pragmatizam
i stranačko poslušništvo postajali osnovni aksiomi održanja
i postojanja u stranačkoj nomenklaturi, javljaju
kao zagovornici borbe protiv nikada većeg jednoumlja
u Demokratskoj Stranci. Zato taj zahtev i izgleda kao zakasnela
i farsična težnja iznenada probuđenih partijskih aparatčika
koji su iznebuha došli
do velikog otkrića da u Demokratskoj Stranci nema pravog
prostora za ispoljavanje liberalno-demokratskih ideja.
Političko nasleđe velikih i istaknutih
istorijskih i političkih ličnosti uvek je podložno različitim
i nepriličnim svojatanjima. Međutim, kada se određena
politička grupacija javlja kao jedini mogući nastavljač
i tumač političkih ideja Zorana Đinđića
onda se tu radi o otvorenoj i mučnoj zloupotrebi političkih
ideja koje je on zastupao. Jedino tako se u nedostatku svojih
originalnih i suvislih ideja mogu
održati na političkoj sceni kao sledbenici novog vođe
koji će jedini posedovati večnu istinu o suštini reformske
politike Zorana Đinđića. Ovde se ne radi zapravo
o borbi za Đinđićevo
političko nasleđe, već o pokušaju da se pomoću
ogoljenih politikantskih manipulacija zadrži politička pozicija u
stranci i tako stvori prostor za vraćanje na vlast. Slobodan
Antonić je nedavno najpregnantnije izrazio svu protivrečnost
i složenost položaja u kojoj se nalazi Demokratska Stranka. "Tadić
je počeo važan posao reformisanja DS. Ta se stranka, dok
je bila na vlasti (2001-2004), u nekoliko mahova poprilično
ogrešila o demokratiju. Zato je za Srbiju važno da se DS oslobodi
i poslednjih natruha socijalnog inženjeringa i instrumentalizacije
demokratije. A to je moguće samo daljim potiskivanjem uticaja
reformatorskih talibana ,modernizacijskih neurastenika i evrointegracijskih secikesa."
Ovaj zakasneli zahtev za legalizovanje frakcije
u DS otvara veoma važno pitanje o stvarnom i delatnom stanju demokratskih
odnosa u samoj stranci. Već je opšte mesto u svim našim političkim
analizama da naše političke stranke funkcionišu kao organizacije
u kojima nema mesta za disonantna i različita mišljenja,
i da je celokupan stranački život sveden na odanost stranačkom
vođi i stranačkim oligarhijama
čije se zamisli sprovode bez rasprava i oklevanja.
Stranke su svedene na dobro uhodane političke mašinerije
koje isključivo služe odabranoj partijskoj sviti da ostvaruje
lične i uske stranačke interese. One nisu spremne, a ni voljne da
u politički život unesu duh kvalitetnih političkih rasprava,
podrže seriozne demokratske
inicijative i temeljno zasnovane
koncepcije za ukupni razvoj društva. Stranke su same sebi postale
cilj, a njihovo oligarhijsko ustrojstvo postaje jedna od najvećih
smetnji i prepreka za razvitak demokratije u Srbiji.
Demokratska
Stranka se izdvajala po tome što su izbori
za rukovodstvo stranke uvek bili politička borba više
kandidata, a to nije svojstveno našim strankama jer se uvek unapred
zna ishod svakog glasanja. Demokratski izbori na izbornim skupštinama
obeležili su značajno naš
politički život, ali su oni i svedočanstvo u kolikoj
meri su nerazvijeni i nedovoljno zastupljeni demokratski
odnosi u našim strankama. Ali važno je reći da su statuti
svih naših stranaka izuzetno centralizovani i ne daju ni najmanje
prostora za širu demokratsku inicijativu stranačkog članstva.
Zato i nije čudno što je sprovođenje i poštovanje osnovnih
demokratskih načela zamenjeno političkom tehnologijom
u kojoj dobro organizovani
i ustrojeni stranački lobiji stvaraju samo iluziju o postojanju
demokratskih odnosa u stranačkim izborima. Lobiranje je u Demokratskoj Stranci postalo osnovni princip
tzv. demokratskog delovanja samo je osnažilo i učvrstilo
uticaj i značaj oligarhijskih struktura koje su i organizovane
da bi učestvovale u podeli i očuvanju političkog
plena. Pri tome ne postoje nikakve statutarne i institucionalne
pretpostavke koje bi omogućile uticaj stranačkog članstva
na demokratsku artikulaciju određene politike.
Tako
je stvorena neka vrsta tzv. stranačke demokratije bez
stvarnog i delatnog uticaja članstva koje se spominje
samo kada stranka krene u izbornu kampanju. Pre toga članstvo
nikoga stvarno i ne zanima. Zato i nije slučajno što se sada
u Demokratskoj Stranci javljaju zagovornici legalizacije frakcija,
a da pri tome niko ne postavlja pitanje koliko ima stvarne, bazične
i delatne demokratije u Demokratskoj Stranci. Ništa novo i kvalitetno
različito nećemo dobiti ako jedan sad vladajući
stranački lobi bude zamenjen samoproglašenim liberalno-demokratskim
lobijem, ako se unutar Demokratske Stranke ne povede ozbiljna
i dalekosežna rasprava o tome kako se unutar nje zaista sprovode temeljna demokratska načela.
B.Tirnanić je analizirajući stanje u DS nedavno izneo
stav nad kojim se mora dobro zamisliti svaki odgovoran član
DS koji shvata da se nalazimo pred velikim istorijskim izazovima."Demokrate
žive u iluziji svog virtuelnog rejtinga. Oni se danas ponovo smatraju
najjačom političkom snagom. Avaj,to je fatamorgana.
Rast popularnosti svojevremeno "teško ranjenog" DS -
dostigao je svoj vrhunac. Ta kota nije proizvod transformacije
te stranke, već je više mehanička inercija izazvana
Tadićevom pobedom na predsedničkim izborima. Glasajući
za Tadića, građani su nesvesno glasali i za "ozdravljenje"
DS-a, ali je pitanje hoće li glasati za DS u slučaju
da njihovu listu predvodi Tadić."
Inicijativa za legalizovanje frakcija u DS ne
može značajno unaprediti demokratske odnose u samom DS ako
se prethodno ne izvrši istinska i temeljna demokratska rekonstrukcija
i revitalizacija demokratskih načela na kojima bi morala
da počiva stranka koja ima ozbiljne namere da bude politički
centar okupljanja demokratskih snaga u Srbiji. Ma koliko izgledalo
paradoksalno, ali sudbina demokratije u Srbiji u velikoj meri
i zavisi od toga koliko će unutrašnji život stranaka biti
demokratski organizovan i ustrojen i okrenut demokratskim inicijativama
i zahtevima članstva, ali i spremnih da budu okrenute građanima
i njihovim socijalnim i političkim zahtevima i interesima.
Ako stranke i dalje budu funkcionisale kao
grupacije oligarhijskih lobija onda će se nastaviti proces sužavanja i onako sve tanjeg političkog
prostora koji zauzimaju građani
okrenuti ostvarivanju temeljnih demokratskih vrednosti
u našem društvu.
20 Oktobar 2004 godine