Miloš Knežević
- Filozofija
kao politička sudbina -
Filozofi političari – političari filozofi
Političko-filozofski portreti Vojislava
Koštunice i Zorana Đinđića
Vojislav Koštunica - pravnik, filozof i političar
Vojislav Koštunica (1944) je po svom političkom
habitusu tradicionalista i zastupnik ideja nacionalne demokratije u građanskom obliku. Povučen i promišljen,
on je nenametljivi pravoslavac i poštovalac Srpske pravoslavne
crkve, ali i najboljih vidova nacionalne kulturne baštine i srpske
istorije. Među brojnim biračima tradicionalne i nacionalne
orijentacije te poželjne osobine oslikavale su opciju očuvanja
nacionalnog identiteta i državnog kontinuiteta. Analitičari
su ga na osnovu tih osobina - nasuprot Vojislavu Šešelju i Slobodanu
Miloševiću a slično Dobrici Ćosiću - često
određivali kao “umerenog” ili “prihvatljivog nacionalistu”.
U svakom slučaju, u rečima, natpisima i političkom
ponašanju samog Koštunice može se prepoznati ta nimalo laka težnja
pomirenja nacionalnog i građanskog, demokratskog i državnog
u tegobnom postkomunističkom razdoblju.
U vezi sa Koštuničininom
doslednošću rado je isticano da on, kao jedan od retkih srpskih
političkih lidera, ni po ubeđenju ni po članstvu
u partiji, nikada nije bio komunista, pa stoga, za razliku od
mnogih drugih “preletača” i “revidiraca”, nije imao potrebu
političkog prikrivanja i pretvaranja. Njegov iskreni nekomunizam
ili, ako se hoće, antikomunizam, svakako nije posledica razočaranja
u komunističke ideale, nego je plod uglađenog građanskog
vaspitanja i ubeđenosti u kontinualne vrednosti građanskog
sveta. Mnogi nekadašnji komunisti su zarad održanja nacionalne
opcije ušli u krug simpatizera, prišli DSS-u ili glasali za Koštunicu.
Stoga, njegova politička shvatanja u praktičnoj politici
iskazuju iznenađujuću polivalentnost. Uz Koštunicu,
naime, mogu da budu i jesu ljudi koji ne dele u potpunosti njegova
najdublja uverenja, ali imaju jake nacionalne osećaje, najčešće
oslobođene i iskazane posle dugog razdoblja nacionalnih frustracija
u Titovoj epohi.
Ipak, može se reči da njegova okrenutost nacionalnoj prošlosti
nije folklorna, niti je pasatistička i konzervativna. Koštunica
često ističe da je Srbija evropska zemlja. Koštuničine
ideje evropske reintegracije Srbije polaze od samosvesti o njenoj
značajnoj balkanskoj ulozi i potrebi očuvanja spoljašnje
slobode, tj. suvereniteta i teritorijalnog integriteta. Otuda na
planu spoljnje politike Koštunica ne naginje, bar je tako izgledalo,
isključivo jednoj globalnoj ili kontinentalnoj sili, što, opet
govori da znatnu pažnju ukazuje potencijalima multipolarnosti, odnosno
većem broju važnih globalnih i regionalnih aktera. Drugačije
od Zorana Đinđića, koji se pretežno oslanjao na evrokratske
krugove i nemačku političku i finansijsku moć Koštunica
nije prestajao da ispušta iz vidokruga saradnju sa Rusijom, Francuskom
i Kinom. Ipak, u kratkom vremenu se stekao utisak da su i jedan
i drugi imali razložne rezerve prema dvosmislenoj i u mnogo čemu
spornoj angloameričkoj ulozi u skorašnjim događajima na
Balkanu, posebno na raskomadanom i poniženom srpskom kulturnom,
etničkom i političkom prostoru. Koštunica se čak
nije libio da iskaže kritičko mišljenje prema neumerenoj i
snishodljivoj amerikanofiliji i agresivnom amerikanizmu u kulturi.
No, to je činio razborito, sa političkim taktom, uz punu
svest o američkoj globalnoj sveprisutnosti i nadmoći.
Za potpunije shvatanje Koštuničinog političkog delovanja
potrebno je imati u vidu da je on, svojevremeno, bio pod snažnim
uticajem političkih i ustavno-pravnih ideja Mihaila Đurića,
što ga je zbog solidarisanja sa proskribovanim kritičarem
ustavnih amandmana iz 1971. godine, zajedno sa Kostom Čavoškim,
Danilom Bastom i nekolicinom drugih pravnika, dovelo do nasilnog
udaljavanja sa Pravnog fakulteta u Beogradu i tegobnog disidentskog
položaja. Politički senzibilitet koji je formirao u tom razdoblju
ispunjavala je frustracija sve podređenijim i ponižavajućim
“trodelnim” položajem Republike Srbije u komunističkoj federaciji.
Nemirenje sa tom istorijskom nenormalnošću Koštunica je zadržao do danas.
Odatle je, bez sumnje, izniklo njegovo ubeđenje da je povratak
Srbije u kulturnu i civilizacijsku razvojnu vertikalu nužno povezan
sa dekomunizacijom i radikalnim napuštanjem kardeljističkih
principa okrnjene srpske državnosti. Po njemu, to nije bilo moguće
bez restauracije građanskog društva i razvoja nacionalne
demokratije.
Bilo
kako bilo, perioid ideološke represije i socijalne marginalizacije
u završnici Titove epohe Koštunica je iskoristio za filozofskopravno
usavršavanje, proučavanje i pisanje. Odatle izvire njegovo
samouvereno razmišljanje i zaključivanje u ustavnopravnim
pitanjima. Primarna sfera Koštuničinih interesovanja ticala
se problemskih krugova vladavine prava u anglosaksonskoj filozofskopravnoj
tradiciji, teorije političke demokratije i pravne države.
Ujedno, Koštunica je istraživao i pisao u oblasti uporednog i
ustavnog prava, i teorije parlamentarizma. Sve to, solidan naučni ugled, uz odmereni
ali uporni karakter političkih nastupa, uslovilo je da se
legalizam prepozna kao njegov fundamentalni politički
kredo. Može se reći da je Koštunica od svoje naučne
mladosti bio opsednut konačnim oblikovanjem srpske države,
kako unutar Jugoslavije, tako i na destruiranom južnoslovenskom
prostoru. Koštunica se ispoljio kao srpsko (crnogorski) srbonostalgičar,
ali ne i kao srbijanski separatista. U njegovim javnim nastupima
se osećalo nastojanje da državničko prevlada puko političko,
da strateške reči državnika nadglasaju verbalno taktiziranje
i kratkovidi oportunizam političara.
Koštuničina
“pohvala zakona” dosovskim praktičarima političkih improvizacija
i “revolucionarne pravde” činila se kao kukavičluk,
moralizam i pravnička ludost. Onima koji su navikli na permanentno
zastrašivanje, na politički voluntarizam i autoritarnu vladavinu,
Koštunica se ukazivao kao “mlakonja” i “politička kukavica”.
Zato je neostvareni legalizam Vojislava Koštunice zarana napadan
sa različitih strana. Okasneli Miloševićevi sledbenci
su odbacivali Koštuničin konstitucionalizam i optuživali
ga da svojim ustavnim inicijativama razara temlje već postignute
srpske poludržave i tadašnje “žabljačke” Jugoslavije. Đinđićevi
simpatizeri su ga, opet, obeležavali kao nesavremenog, nesnalažljivog
i politički autističnog čoveka.
Dok je bio dosovski predsednik poslednje Jugoslavije
Koštunica je karikiran kao “političko oklevalo”, “usporivač
reformi”, “konzervativac”, “kompromiser”, “izolacionista”, “neobavešten
čovek”, “pravni iluzionista” i sl. Njegovim političkim
protivnicma je smetao njegov, kako su isticali, anahroni imidž poštenog
političara. Smetala im je politička kultura koja se ispoljava
kroz neočekivanu uljudnost i pristojnost u ophođenju.
To je odudaralo od balkanističkog stereotipa primitivnih, vulgarnih
i prevrtljivih srpskih političara. Iritiralo ih je saznanje
da nije mogao da bude povezan ni sa jednom od prošlih i tekućih
korupcionaških afera. Budući da je bio izvan kriminalizovane
politike i politizovanog kriminala Koštunica je u više-manje protokolarnoj
fotelji saveznog predsednika bio isturena meta stalnih kritika sve
do entropičnog prestanka mandata. Ali očekivani prestanak
političke dužnosti u, po svemu sudeći, poslednjoj Jugoslaviji
nije označio i kraj njegove političke karijere, naprotiv.
Političar
i filozof prava kao predsednik krhke dulane državne zajednice
Srbije i Crne Gore ipak nije požnjeo neke previše značajne,
bar ne suviše pamtljive političke plodove. Koštunica se osvedočio
kao čovek koji se kloni jakih reči i ishitrenih poteza,
što je njegovim protivnicma, naviklim na demagogiju, političku
žestinu i ubitačne rečenice, dalo povoda da ustvrde
kako je on “političar u večitom zakašnjenju”, govornik
usporenih misli, bez izrazitog retorskog dara. Po mišljenjima
njegovih kritičara i političkih protivnika Koštunica
nije ispunio ni osrednja očekivanja u razdoblju prevelikih
očekivanja. Sve što je uspeo da uradi jeste da na izvesno
vreme održi razlaznu srpsko/crnogorsku zajednicu i glamurozno
otpočne povratak zemlje u svet.
U stvari, smireni i promišljeni karakter Koštuničine
političke ličnosti, njegova politička, pravna i,
ako se hoće, dublja filozofska ubeđenja, verovatno su
bitno uticali da se epohalni preokret iz Miloševićevog u postmiloševićevsko
razdoblje učini sa što manje razorne dramatike i žrtava. Predočeno
je, naravno, samo hipoteza, koju bi na osnovu neophodnih istraživanja,
tek trebalo potvrditi ili odbaciti. Tim više, što je Vojislav Koštunica,
kao ličnost postojanih političkih svojstava, ipak ostao
da obitava na političkoj sceni. Tu činjenicu ne može da
porekne ni njegov silazak sa savezne predsedničke funkcije,
ni oduzimanje poslaničkih mandata njegovoj stranci u srpskom
parlamentu, ni namerni izostanak sa predsedničkih izbora 2003.
godine. Verovatno da ubeđenost u neprolazne vrednosti proceduralne
demokratije održava Koštunicu u političkom životu, čak
i onda kada poneko smatra da je u vrtlozima strančarenja politički
potrošen.
Zoran Đinđić – političar i filozof
S druge strane dosovske duge, Zoran Đinđić
(1952-2003) imao je nešto drugačiju životnu i filozofsku
biografiju od Vojislava Koštunice. On je, naime, pripadao osam
godina mlađoj i modernijoj generaciji srpskih filozofa. Ta
inače poratna generacija je na filozofsku scenu izašla sredinom
sedamdesetih, u periodu nastavnog i institucionalnog vakuuma,
posle nasilnog uklanjanja “praksisovaca” sa Filozofskog fakulteta
u Beogradu i iz univerzitetskog obrazovnog procesa. Đinđić,
dakle nije bio emotivno vezan realnom titoističkom predistorijom
filozofskih bundžija i stradalnika, ali ni mistifikacijama i satanizacijama
mesta i uloge filozofje u tadašnjoj jugoslovenskoj politici. U
68’ nije učestvovao ali ga je, poput mnogih drugih mladih
ljudi tzv. rok generacije, zapahnuo njen radoznali i emancipatorski
duh.
Još
uvek nije dovoljno ispitana činjenica kako su se osećali
studenti koji su počeli bavljenje filozofijom u nastavnoj
pustoši koju su izazvali tadašnji titoistički ideolozi i
aparatčici. Prvi susret mladih ljudi sa filozofijom, skoro
sigurno, bio je ispunjen dvostrukom inhibicijom: političkim
“cunamijem” koje je netom pretrpela oblast kojom su tek počeli
da se bave i sniženim kvalitetom nastave na filozofskim disciplinama
koje su, u glavnom, ostale bez profesora. Pretpostavimo da je
možda ta, u tom času mladalačka, osujećenost usmerila
Đinđića ka političkoj sferi, ka oprobavanju
mogućnosti da se upravo kroz praktičnu politiku prevlada
poniženje filozofije, zapravo, očigledna politička poniženost
samog filozofskog mišljenja. Ko zna, da li je Đinđić,
koji je kao dvadesetpetogodišnjak - npr. u tekstu u “Gledištima”
1977. godine - pomno ispitivao Marksov stav o “ukidanju filozofije”, već tada pomišljao na njeno spašavanje
kroz političko ostvarenje?
Bilo
kako bilo, ma koliko se u početku oslanjao na izučavanje
mladog Marksa, nadareni filozof
Đinđić nije bio dubinski struktuiran u samo
jednom filozofskom pravcu, niti se isključivo vezivao za
jedan koherentan kompleks filozofskih ideja. To se nije desilo
do kraja njegovog života. Đinđić se izjašnjavao
i ponašao kao instinktivni levičar. U njemu su, u jednom
veoma specifičnom trenutku evropskih strahova od terorizma,
bez ubedljivog obrazloženja, prepoznavali čak i anarhističke
sklonosti. Iako je pomno izučavao Marksovo delo i pisao o
Marksovoj filzofiji, takođe nije zabeleženo da se deklarisao
kao marksista.
Đinđić
je imao veliki čitalački kapacitet i dugi čitački
hod. Zapaženo je da je preveo dela Ignacija Lojole, Pjotra Kropotkina,
Edmunda Huserla, Vilhelma Diltaja i Rajnharta Kozaleka. Utemeljen
u poznavanju nemačke klasične filozofije i Marksovog
opusa, katoličkog jezuitizma, ruskog anarhizma, hermeneutike
i fenomenologije, okrenuo se filozofskim iskustvima kritičke
filzofije frankfurtskog kruga i filozofiji Jirgena Habermasa.
Napisao je i nekoliko knjiga, od koji su najpoznatije Subjektivnost
i nasilje, Jesen dijalektike i Jugoslavija kao nedovršena
država. Zoran Đinđić je pre svega
bio nadareni tumač filozofije a manje originalan mislilac.
Od njegove tri za života napisane knjige dve su filozofski korektni
školski radovi, dok je treća kniga zbirka nadahnutih političkofilozofskih
reakcija na tekuće događaje. Ipak, tek predstoji izrada
potpune bibliografije radova Zorana Đinđića rasutih
u mnogim naučnim časopisima, ali još više u stručnoj
periodici, publicistici, medijima i štampi. Time će intelektualna
slika njegove filozofske i političke pojave, svakako, biti
upotpunjena.
Đinđićeva
poslovična radoznalnost otežavala je stacioniranje u nekoj
od privlačnih filozofskih paradigmi. Radoznaliji i živahniji
od Koštunice, Đinđić je brzo i lako menjao filozofska
i politička interesovanja i sa više filozofskog i životnog
hedonizma uživao u vratolomijama slobodnog mišljenja. Otuda, kao
nesmireni situacionista, nije podlegao iskušenju da ispoveda ortodoksna
filozofska uverenja. Njega je više okupiralo svakodnevlje, drastični
problemi socijalnog, kulturnog i političkog života, koji
nisu nalazili jednostavna filozofska razrešenja. U tom smislu,
Đinđić je inklinirao vitalističkom, zapravo
biofilnom i aktivističkom pristupu filozofiji. Takav pristup
je podrazumevao angažman i izvan filozofije, ili uvlačenje
filozofije u, recimo, politiku. A kada se to dešavalo, a dešavalo se - uz
punu svest o prožimanju - onda se nastojalo na uspehu. Pojam uspeha
u filozofiji i politici se, doduše, veoma razlikuje, ali to očigledno,
kao da nije bila prepreka Đinđićevim podjednako
jakim dvosmernim htenjima.
Rečeno je da aktivistički egzistencijalni stav pomenutog
tipa ukazuje da bi Zoran Đinđić, uzevši u obzir njegovu
veliku energiju, bio podjednako uspešan i u nekim drugim oblastima,
a ne samo u primarnoj filozofskoj i naknadnoj političkoj vokaciji.
Zoranu Đinđiću je klasična i akademski etablirana
filozofija bila tesna. S obzirom na političku pojavu ne bi
se, međutim, moglo reći da mu je druga politička
ljubav bila slabija od one prve, filozofske. Trebalo bi se zamislti
nad utiskom da je u Đinđićevom udvojenom filozofsko/političkom
liku naposletku prevagnuo praktični političar sklon zaboravu
filozofije, nad filozofom sklonom moralnom podsećanju političara.
Kada je reč o moralu politika je veoma zaboravna, pa se i praktični
Đinđić libio moralnih pouka. Štaviše, (politički)
moralizam je u jednoj “na nož” dočekanoj javnoj izjavi preporučio
religioznom i crkvenom upražnjavanju. To još uvek ne znači
da je Đinđićev politički kredo bio utemeljen
na bezobzirnom imoralizmu, već samo da se u kontrastu prema
opreznom Koštunici, više okretao praktičnim posledicama aktivnosti,
nego njenim moralnim pretpostavkama.
Kao i oko Koštunice, i oko Đinđića
je postojala izvesna ljubopitljivost kolega filozofa i partijskih
istomišljenika na koji način će se snaći u praktikovanju
politike. Izvesne sumnje plele su se oko neuhvatljive brzine njegovog
rasuđivanja i naglog, skoro trenutnog zaključivanja.
Mnogi su mislili da je reč o nepromišljenosti, čak brzopletosti.
Otuda su u šaljivim animacijama i simboličkim predstavljanjima
njihovog suparništva izabrane likovne predstave kornjače
i zeca. Asinhronija je izgledala otprilike ovako: što je Koštunica
bio sporiji Đinđić je bio brži, a pošto se politička
trka trčala ukrug, dešavalo se da se Đinđić
prevelikom odmicanjem, u stvari, opet približava zaostalom Koštunici,
dok se Koštuničinino preveliko zaostajanje, Đinđićevim
približavanjem odjednom pretvaralo u izjednačavanje, baš
kao na početku kružne trke. Pomalo komično, ali izgledalo
je da se Đinđić pretičući Koštunicu,
u stvari, izjednačava sa njim. Naposletku, oba trkača
su ispala iz političke trke, jedan privremeno, a drugi, nažalost,
tragično i trajno.
No, potrebno je prisetiti se da
je i pre definitivne odluke da se nepovratno otisne u, kako se
na kraju pokazalo, kobne vode politike, kroz nedug i na nesreću,
nedovršen fiolozofski opus, Đinđić je ispoljio
dovoljnu nadarenost da bi bio upamćen kao retka, ako ne i
unikatna pojava u novijoj srpskoj filozofiji. Đinđić je prvi srpski
filozof koji je postao predsednik vlade, ali i jedini srpski filozof
koji je svoj politički angažman platio glavom.
Budući da, kako je pomenuto,
niukom pogledu nije bio tradicionalista, a još manje filozofski
ortodoks, Đinđić je kroz hitre i prilagodljive
reakcije na događaje oblikovao prepoznatljivo pragmatično
ponašanje. On sam je u više navrata isticao da državu shvata kao
jedno veliko preduzeće pa je poziv političara doživljavao
kao poslovodstvo. Otuda je u prvom planu bio Đinđićev
ekonomski reformizam koji je korespondirao za unutrašnjim, a možda
i više sa spoljašnjim nalozima tranzicije, pre svega deregulacije
tržišta i svojinske transformacije, tj. privatizacije. U poslovima
tog karaktera ispoljavao je zavidnu veštinu.
Suprotno Koštuničinonom legalizmu
Zoran Đinđić je u dosokratskom razdoblju inaugurisao
tzv. pragmatizam. Đinđićev politički
pragmatizam nije bio toliko filozofski utemeljen, niti je imao
dublju vezu sa istoimenim filozofskim pravcem, koliko je ishodio
iz dva prilično nefilozofska izvora: haotične i prevratne
socijalne situacije i njegovog nervoznog političkog temperamenta.
Đinđić je, naime, po živahnom političkom i
filozofskom temperamentu bio antipod Vojislava Koštunice. Dok
su na izgled flegmatičnog Koštunicu događaji sustizali,
nervozni Đinđić im je hrlio u susret. Dok je Koštunica
demokratske vizije utiskivao u stvarnost, Đinđić
je iz elemenata oskudne stvarnosti cedio slike budućnosti.
Đinđić je bio umešan okazionalista, žudan brzog
ispunjenja svake iole povoljne političke prilike, dok je
Koštunica, zarad održanja političke etike i ravnanja prema
pravnim procedurama i normama, propuštao čak i izuzetne prilike,
odlažući njihovo ispunjenje za, kako se pokazalo, gora vremena.
Da nisu ušli u nepomirljivi sukob koji je, između ostalog,
ubrzao rasturanje demokratske koalicije oni bi, verovatno, bili
kooperativni. Ali, ta hipoteza idealne komplementarnosti nekadašnjeg
dosovskog tandema Đinđić-Koštunica potiče
pre iz naivnog sentimentalizma, nego iz grube realnosti srpske
politike. (…)
Ovaj tekst je deo sireg ogleda autora pod nazivom
'Filozofija kao politicka sudbina'