Dejan Vuk Stanković
Analiza predsedničke
kampanje
Neposredna prošlost
institucionalne agonije
Nakon
tri neuspela pokušaja Srbija će konačno dobiti predsednika.
Sva je prilika da će nakon 27. juna biti okončano isuviše
dugo, konfuzno i politički neodrživo v.d stanje po pitanju
prvog čoveka republike. I dok predsednički kandidati i
njihovi izborni štabovi grozničavo razmišljaju o novim porukama
koje bi doprinele podizanju rejtinga kod građana, procena kandidata,
njihovih kampanja, kao i ishoda i smisla izbora, već sada može
biti data.
Zakulisne političke
igre među glavnim partijama nekadašnjeg DOS-a, DSS i DS kao
i istrajavanje na nerealističnom normativno-institucionalnom
rešenju u obliku famoznog izbornog cenzusa u oba izborna kruga,
učinile su pitanje izbora predsednika Republike jednim od najkontraverznijih
političkih pitanja post-petooktobarske Srbije. Na pitanju izbora
predsednika se iskušavala ne samo lojalnost demokratskim vrednostima
glavnih političkih aktera i kredibilitet političkog sistema
već i postojanje zdravorazumskih političkih i moralnih
postavki prisutnih u svakom demokratski ustrojenom političkom
poretku. Tri uzastopna neuspela izborna pokušaja stvorila su uverenje
ne samo o problematičnosti ponuđenih kandidata već
i u delu javnosti, spornom karakteru izbora, čak i same predsedničke
funkcije.
Četiri relevantna
predsednička kandidata
Gotovo sva istraživanja
javnog mnjenja pokazuju da postoje četiri relevantna predsednička
kandidata: Tomislav Nikolić (SRS), Boris Tadić (DS), Dragan
Maršićanin ( DSS-G17plus-SPO-NS) i Bogoljub Karić (kandidat
grupe građana „Da Srbija radi“). Lider radikala Tomislav Nikolić
neosporno je favorit u prvom izbornom krugu. Njegov rejting kreće
se oko 30%-31% i gotovo je izvesno da će imati prednost nad
protivkandidatom u drugom izbornom krugu. Zahvaljujući dobrim
izbornim rezultatima na novebarskim i decebarskim izborima protekle
godine i nizu pogrešnih strateško-taktičkih poteza što DS-a,
što DSS-a, SRS je uspela da stvori stabilno, brojno i disciplinovano
biračko telo. Ova činjenica od posebne je važnosti kako
s obzirom na faktor izlaznosti u prvom, a posebno u drugom krugu,
tako i na odmeravanje snaga u drugom krugu. Uz navedeno treba napomenuti
i da niska izlaznost do 53% povećava izglede Nikolića,
čije biračko telo po pravilu ne izostaje sa birališta.
Disciplina Nikolićevih birača jednim delom može motivisati
neopredeljene da ga podrže, a pre svega nameće nužnost brzih
i neočekivanih političkih prestrojavanja kod njegovog
konkurenta u drugom krugu. Sve u svemu, Tomislav Nikolić ima
solidnu prednost nad ostalima kandidatima i ne treba da bude naročito
iznađenje ukoliko on 28. juna postane predesednik Srbije. Pobeda
radikalskog kandidata znači i početak kraja aktuelne Vlade.
U svetlu te mogućnosti G17 Plus najavio je izlazak iz Vlade,
a ni ostanak SPO-a u kontekstu nedavnih sporenja sa radikalima o
izjavama Vuka Draškovića, ne nudi razloge za verovanje da je
moguća bilo kakva kohabitacija sadašnjeg Koštuničinog
kabineta sa Tomislavom Nikolićem kao predsednikom Srbije.
Posle relativno uspešno
obavljenog posla spašavanja DS-a od potpunog izbornog kraha nakon
ubistva lidera stranke i premijera Zorana Điiđića,
i višemesečne vladavine dvojca Jovanović-Živković,
Boris Tadić se prihvatio novog i ne malog izazova - borbe za
predsedničku fotelju. Za razliku od decembarskih izbora na
kojima je ulog za DS-a i Tadića bio unutar-stranačka reforma
i opstanak na političkoj sceni, na ovim iѕborima Tadić
praktično nema šta da izgubi. DS je jedan od predvodnika opozicije
sadašnjoj Vladi Srbije, i po ocenama jednog dela domaće i značajnog
dela međunarodne javnosti, jedini istinski lider reformi u
Srbiji. Tadićevi izgledi za pobedu nisu ni mali ni nerealni.
Nije slučajno što za sebe kaže da je predsednik dogovora. Do
pobede može stići ili direktnim dogovorom sa strankama vladajuće
koalicije ili prećutnim, sa njihovim biračkim telom. Ukoliko
pobedi, biće to brzi povratak njegove opcije u proces političkog
odlučivanja, ako pak u drugom krugu izgubi od Nikolića,
dobiće potvrdu svog neospornog liderstva među političkim
partijama nekadašnjeg DOS-a ali i sadašnje vlasti. S druge strane,
neulaskom u drugi krug, kandidat DS ne gubi gotovo ništa. Ostaje
u opoziciji gde je i sada čekajući neku novu priliku da
ponovo okuša sreću u političkoj areni.
Sa imageom drugog
čoveka DSS i bez neke izrazite podrške svih koalicionih partnera
njegove stranke u aktuelnoj Vladi, Dragan Maršićanin ušao je
u političku borbu sa kandidatima opozicije. Za razliku od Nikolića
i Tadića i ostalih protivkandidata, ulog u predsedničkoj
kampanji predstavnika „Naše Koalicije“ višestruko je veći.
Reč je o, ni manje ni više, o demokratskom kredibilitetu i
(samo)održanju postojeće Vlade Srbije. Izgubi li, nejaka Vlada
će biti slabija nego što jeste, a opozicija će s dobrim
političkim razlogom tražiti vanredne izbore. Usled ne mnogo
mudro vođene kampanje, izgledi za drugi krug nisu ni približno
onakvi kakvi su mogli biti. Naime, pre početka kampanje kao
kandidat DSS-G17 Plus-SPO-NS, Maršićanin je raspolagao sa 1.
550. 000 glasova koliko je zbir pojedinačnog učinka svake
stranke vladajuće koalicije na decembarskim izborima, što je
više od glasova kojima su raspologala svi njegovi izborni takmaci.
Niz, po Maršićanina nepovoljnih događaja u kampanji, pokazao
je da inicijalna brojčana prednost nije neki naročit adut
u aktuelnoj političkoj kompeticiji. Ipak, makoliko delovala
nerealnom, eventualna njegova pobeda konsolidovala bi redove vladajuće
koalicije i dala snažan demokratski impuls radu i programskim ciljevima.Vlade.
Nekako iz drugog plana,
što njemu nije svojstveno, predsednik novoformirane stranke „Snaga
Srbije“, Bogoljub Karić nametnuo se kao nova relevantna politička
ličnost. Za razliku od „trilinga“ favorita, Karić nijednog
trenutka nije bio, niti je nečiji zamenik. (Nikolić i
Maršićanin su još uvek Šešeljevi, odnosno Koštuničini
zamenici, a Tadić je skoro deceniju bio u senci ne samo lidera
DS, već i njihovih zamenika). Doduše, on je u politici početnik,
ali harmoničan spoj poznatosti u širim društvenim slojevima
i dobro organizovane kampanje munjevito su Karića učinili
političkom ličnošću. Sloganom „U Srbiji ima hiljadu
Bogoljuba“, Karić je građaninima Srbije ponudio biografiju
kontraverznog i uspešnog biznismena. Treba naglasiti da visok stepen
averzije stanovništva prema političarima i politici, predstavlja
još jedan adut uspešnog poslovnog čoveka Bogoljuba Karića
u političkoj borbi.
U središtu njegovog nastupa
je zalaganje za porodični biznis i oporavak privrede koje je
skladno ukomponovano sa visokim stepenom autentičnog domaćinskog
pijeteta prema nacionalnoj tradiciji i kulturi. Treba primetiti
i da je jedini bizmismen među političarima u kampanji,
za razliku od svojih oponenata, prvi otvoreno govorio o teškim i
bolnim pitanjima srpske politike kao što su Kosovo i saradnja sa
Haškim Tribunalom, ali i o ulasku u EU kao i kontraverzama vezanim
za naplatu ekstra profita njegovoj kompaniji „Mobtel“. Ne bez dobrih
razloga, Karić beleži rast rejtinga od martovskih 2,6% do majskih
11,2%, sa otvorenom mogućnošću daljeg napretka.
U ekonomski-socijalno
posrnuloj državi, Karićeva poruka dovoljno je sugestivna da
već sada, a naročito u bliskoj budućnosti, može biti
značajan faktor na političkoj sceni. U drugi krug po svemu
sudeći ne može, ali njegov izborni rejting biće dovoljno
visok da podrška koju uputi jednom od kandidata u drugom krugu bude
značajna za ishod izbora. Uz to dobar rezultat na predsedničkim
izborima dao značajan implus razvoju njegove stranke.
Sadržina i tok
predizborne kampanje
Tok i ključne zaplete
predizborne kampanje treba posmatrati iz perspektive tri pitanja:
1) Kakav je poželjni profesionalni i moralno-psihološki profil predsednika
Srbije 2) Koji su prioritetni problemi društva i države u Srbiji
3) Kakav je i koliki je uticaj dnevno-političkih događaja
na tok predesedničke kampanje.
Uticaj dnevno-političkih
događaja na predsedničku kampanju izuzetno je snažan.
Hapšenje Milorada Ulemeka Legije i nedoumice oko suđenja za
ubistvo Zorana Đinđića, šećerna afera i zaplet
oko hapšenja vlasnika MK Miodraga Kostića, ponovna tematizacija
naplate poreza „Mobtelu“, kao i čitav niz drugih večitih
opštih ali i konkretnih tema kao što su skupštinske rasprave, licitiranje
sa patriotizmom i politikanstvo u odnosima sa Hagom, učinili
su predsedničku kampanju konfuznom i punom negativnog naboja.
Neretko rečnik uvreda i kleveta, optužbi i kontraoptužbi daje
ton političkim sporenjima.
Zanimljivo je primetiti
da su dnevno-politički događaji u kontekstu predizborne
kampanje omiljena tema ovdašnjih spindoctors.
Oni su potpuno svesni da ovim temama može brzo,
efektno i lako politički profitirati. Ova kampanja potvrdila
je oprvadanost sentence „da brzina ubija“ kao i to da primaljivost
lakog dobitka ne znači da se do njega uvek i stiže. Izjava
visokog funkcionera DSS-a i vladinog činovnika Dejana Mihajlova
potvrđuje navedenu tezu. Kontraproduktivnost izjave još zvaničnog
šefa izbornog štaba „Naše Koalicije“ ne može biti jasno kvantitativno
izmerena, ali se o njenom negativnom uticaju na rejting Dragana
Maršićanina može doneti vrlo jasan zaključak. Pored ostalog
„Slučaj Mihajlov“ rečito govori i o nespremnosti srpskog
birača da prihvati negativnu kampanju kao obrazac političke
komunikacije, što je svakako pozitivna pojava.
Već navedena istraživanja
poželjnog profesionalnog i moralno psihološkog profila, kao i skupa
glavnih problema društva i države, omogućavaju razumevanje
kako psihološke mape srpskog birača tako i sadržaja predsedničkih
programa i obraćanja kandidata. Neposredno istražujući
ove teme, agencija „Marten Board International“
došla je do sledećih zaključaka:
Na ceni kod birača u Srbiji su ljudi iz sveta ekonomije. U
odnosu na profesionalne političare, oni imaju dvostruko veći
stepen podrške kod građana (eksperti iz oblasti i ekonomije
i uspešni biznismeni uživaju poverenje 61% nasuprot profesionalnim
političarima za koje se izjasnilo 31,1%). S druge strane, sposobnost
u rešavanju konkretnih problema i poštenje imaju nesumnjivi primat
kada je reč o moralno-psihološkom profilu kandidata za predsednika
Srbije. Takođe ekonomsko-socijalna pitanja (životni standard
građana, oporavak i privredni razvoj zemlje, nezapolenost i
kriminal i korupcija) dominariraju nad svim ostalim važnim socijalnim
i političkim temama.
Navedeni podaci objašnjavaju
ogromnu zastupljenost ekonomsko-socijalnih tema u aktuelnoj predsedničkoj
kampanji. Kandidat grupe građana „Da Srbija radi“ Bogoljub
Karić najviše govori o hitnom i efikasnom rešavanju problema
nezaposlenosti, oporavka privrede i pokretanja proizvodnje. Simbolika
razbijanja katanca na vratima zatvorenih fabrika i proizvodnih postrojenja
najupečatljiviji je prizor Karićeve kampanje ali ujedno
i metafora ekonomskog stanja u Srbiji. Katanac na vratima, znak
je posrnule i opustošene srpske privrede i velikog siromaštva, dok
gest njegovog razbijanja označava nedvosmislenu nameru da se
sumornom svakodnevicom radikalno i neizostavno prekine.
I ostali kandidati opozicije
govore o nužnosti energičnog rešavanja socijalno-ekonomskih
problema. Tomislav Nikolić, lider radikala, otvoreno obećava
da će se u Srbiji živeti „realno“ bolje neposredno nakon njegovog
izbora, dok kandidat DS-a, Boris Tadić oslanjajući se
na pozitivne efekte ekonomskih reformi iz prethodne tri godine,
zagovara njihov energičan nastavak i poboljšanje životnog standarda.
S druge strane, govoreći o socio-ekonomskim temama, kandidat
vladajuće koalicije insistira na već vidljivim pozitivnim
dostignućima ne tako davno izabrane Vlade Srbije pocrtavajući
pritom nužnost svoje pobede kao garanta daljeg napretka u socijalno-ekonomskoj
sferi.
Spoj dominatnih socijalno-ekonomskih
tema i izjašnjavanja o dnevno-političkim događajima bitno
određuje sadržaj i tok predizbornih kampanja.U aktuelnom političko-medijskom
galimatijasu, prenebregavaju se barem dve notorne političko-pravne
činjenice:
Ustavna ovlašćenja
Predsednika Republika nisu ni na koji način neposredno vezana
za sferu ekonomije i socijalne politike, već su prvenstveno
što reprezentativna i u određenom smislu nalik ovlašćenjima
u (polu)predsedničkim sistemima (posebno u slučaju vanrednog
stanja). Drugo, funkcija Predsednika Republika kao simbola političkog
jedinstva povlači imperativ uzdržanosti od odveć često
banalnih dnevno-političkih sporenja.
Uprkos svemu Srbija
će imati predsednika
Umesto zaključka
bilo bi možda uputnije dati komentar na još jedan podatak iz istraživanja
MBI koji zaslužuje pažnju. Na pitanje „Da li verujete da će
Srbija nakon izbora predsednika bolje funkcionisati kao država?”,
potvrdno je odgovorilo svega 20,5% , dok je ostatak ispitanika dao
iznijansirano skeptičan odgovor. Dakle, presek stanja u biračkom
telu čini primetnim izrazit nedostatak vere u autoritet predsedničke
funkcije i kredibilitet političkog sistema. Autoritarni način
vladanja Slobodana Miloševića i institucionalna agonija u postpetooktobarskoj
Srbiji imali su i još uvek imaju izrazito negativan učinak.
Nema sumnje da je nedostatak poverenja u institucije sistema velika
prepreka razvitku institucija političke demokratije i javne
političke kulture primerene liberalno-demokartskom poretku.
Uprkos svemu, Srbija
će krajem juna dobiti svog prvog čoveka. Ma ko bio izabran,
od njega će se očekivati da pokaže visok stepen političke
zrelosti, otvorenost za razgovore i delotvorne sugestije koje će
pomoći građanima da prebrode sumornu realnost života u
Srbiji.
|