Djordje Vukadinović
Rastanak se primakao?
Još
uveče 13. juna, nakon što su saopšteni prvi rezultati prvog
kruga predsedničkih izbora na kojima je kandidat vladajuće
koalicije zauzeo četvrto mesto sa ponižavajućih 400 000
glasova, bilo je jasno da je ovoj Koštuničinoj vladi u političkom
smislu slomljena kičma i da će sve nakon toga manje-više
biti samo politička agonija, sa elementima političke farse.
(Pri tome, za analizu ostaje jedino dilema šta je bilo tragičnije
i gore: da li sama odluka da se Maršičanin gurne u predsedničku
trku, ili njegova bleda kampanja, ili pak jadna podrška koju su
koalicija, vlada, pa i sam DSS, pružali «svom» kandidatu?)
Bilo kako bilo, Koštunica je potvrdio nepisano pravilo, koje je
više puta iskušavano i na njegovim prethodnicima, da se najviše
greši upravo u trenucima uspeha i opuštanja. Tako se, na primer,
Miloševiću nakon apsolutnog trijumfa na izborima 1990. dogodio
9. mart, posle Dejtona skandal sa lokalnim izborima 1996. a i većina
dosovskih privredno-političkih nepočinstava učinjena
je, ili bar pripremljena, za vreme postpetooktobarske euforije tokom
prve godine vlasti. Tako su, izgleda, uspeh u formiranju vlade i
poslovi u vezi sa tim toliko okupirali Koštunicu i njegovu ekipu
da u prvi mah uopšte nisu primetili pogibelj koja se u vidu preranih
predsedničkih izbora nadvila nad tek ustoličenu koaliciju.
A kada su se osvestili, bilo je već kasno. (Uostalom, ni Milošević
u jesen 2000. nije morao da ide na izbore, niti je Djindjić
morao baš toliko da druguje sa Surčincima.)
Čas istine
Uzalud potonje (uostalom, teoretski ispravno) naglašavanje kako
su predsednički i parlamentarni izbori različita stvar
i kako se na prvim, u principu, glasa više za ličnosti, a na
drugim za politiku. Uzalud pokušaji da se brzopleto raspisivanje
predsedničkih izbora prikaže kao akt vrhunske principijelnosti
nove vlasti («Eto, nismo morali, ali smo želeli da se zemlja institucionalno
zaokruži, a Srbija najzad dobije domaćina»). Uzalud nastojanje
da se bedan medijski nastup i odsustvo svake inicijative na informativnom
polju predstavi kao znak ekstremne demokratičnosti ove vlade
koja, eto, po prvi put u srpskoj istoriji, nema nameru da kontroliše
javnost. Uzalud vajkanje da je vlada otpisana i dezavuisana pre
nego što je stigla da učini bilo šta – svejedno da li dobro
ili loše. Uzalud podsećanje da ovi predsednički izbori
nisu imali karakter referendumskog izjašnjavanja o (ne)poverenju
vladi, i da je, na kraju krajeva, vlada legitimna sve dok ima većinu
u parlamentu.
Čestice istine sadržane u navedenim tvrdnjama neizbežno i
ubrzano blede u sudaru sa oporim političkim realnostima. Da,
na predsedničkim izborima se birači zaista primarno opredeljuju
za ličnosti, ali tako je manje-više na svakim izborima, uključujući
i one parlamentarne, koji se održavaju po proporcionalnom principu.
Pogotovo je tako u politički - a i šire – slabo pismenoj Srbiji,
hronično opterećenoj liderskim sindromom i potragom za
«pravim vodjom». Da, kandidat je bio neadekvatan, trenutak nepovoljan,
a mediji izrazito nenaklonjeni. Ali ne radi se tu o nepomerljivim
astronomskim ili geološkim datostima, na koje ljudska ruka ima malo
ili ni malo uticaja. Naprotiv, i trenutak i kandidat i kampanja
i odnos prema javnosti bili su stvar odluke i Koštuničinog
svesnog ili nesvesnog izbora. I sve je to bilo nesumnjivo loše,
pri čemu će čak i najverniji privrženici Koštuničinog
lika i dela u svemu tome teško moći da prepoznaju samo izraz
tolerancije, poštenja i demokratičnosti, a ne i nešto od one
poslovične DSS-ovske sporosti i smotanosti koju im protivnici
tradicionalno spočitavaju. Da, junski predsednički izbori
nisu prevashodno bili referendum o vladi, ali su dramatično
povećali već ranije rašireni utisak o njenoj privremenosti
i drastično oborili cenu njenih akcija na političkoj berzi.
Najzad, legitimnost neke vlasti se ne svodi samo na postojanje ili
nepostojanje odgovarajuće skupštinske većine - to je pitanje
elementarne legalnosti i u normalnom svetu se uopšte i ne postavlja,
baš kao što ni poštovanje zakona ne može biti suština nečijeg
političkog programa. (Ali u političkim okolnostima koje
vladaju u Srbiji valja ipak kao značajnu činjenicu istaći
da se ova vlada, za sada, a po svemu sudeći i ubuduće,
neće služiti svim onim nedemokratskim i moralno odurnim sredstvima
kojima je njena prethodnica kupovala i krpila svoju parlamentarnu
«legitimnost».)
Sve se plaća
Čak i da vladin kandidat nije toliko insistirao da je u pitanju
«sukob politika, a ne ličnosti», i čak da iza njega na
spotovima i mitinzima nije bila postrojena čitava vladajuća
garnitura na čelu sa Premijerom i pred kraj nešto bolešljivim
Labusom, vlada bi teško mogla preživeti junsko izborno poniženje.
Pogotovo ukoliko bi se na njega nadovezao novi neuspeh na predstojećim
lokalnim izborima (koji, razume se, takodje «nemaju nikakve veze
sa sudbinom vlade»), što bi dodatno povećalo nervozu i tenzije
unutar vladajuće koalicije, a njen položaj u javnosti učinilo
još nemogućijim. Već sama predizborna kampanja (u koju,
ovoga puta, vladajuće stranke idu odvojeno) povećaće
broj incidenata i javnih duela medju liderima vladajuće koalicije,
koji ni do sada nisu delovali kao naroćito složna braća.
(Istina, upućeni tvrde da je tih sukoba u samoj vladi zapravo
mnogo manje nego što se spolja stiče utisak.) Gde nema sreće
(para), nema ni sloge – i obrnuto – a sadašnja srpska vlada od početka
oskudeva i u jednom i u drugom. Već nakon tri-četiri meseca
od osnivanja, ona se našla u praktično bezizlaznoj situaciji.
Njen opstanak zavisi od milosti drugih, tačnije, od Borisa
Tadića i procene zapadnih političkih krugova da ne treba
žuriti sa izborima i rušenjem aktuelne vlade, pre nego što ona u
potpunosti ne iscrpe svoj «reformski potencijal». No, dok «medjunarodna
zajednica» u tom pogledu barem pokazuje izvesnu doslednost (naime,
na sličan način su, podjednako principijelno, podržavali
i prethodnu vladu), šta reći za danas vladajuće stranke
koje su dve godine trubile o skandalu da «vlada koju podržava jedva
20 procenata birača drži 100 odsto vlasti»?
U najnezavidnijem položaju se, naravno, nalazi DSS, kao najjača
i istovremeno i najodgovornija članica vladajuće koalicije,
koja je ujedno bila i najžešći kritičar prethodne vlade.
DSS i njegov lider sada plaćaju ceh svoje neodlučnosti
i svojih nekapitalizovanih pobeda. Ironijom sudbine, Koštunica i
DSS su u trenutku svog političkog vrhunca ostajali manje-više
razvlašćeni, da bi se prve ozbiljnije vlasti dokopali tek onda
kada je njihov politički zenit već uveliko prošao. Tako
se, makar sa zakašnjenjem, potvrdilo da nakon nekapitalizovanih
političkih uspeha, pre ili kasnije, mora stići zaslužena
kazna, a sam DSS se našao u ulozi svoje mnogo kritikovane sabraće
iz nekadašnjeg D(O)S-a. Kao da je nekom i negde naročito stalo
da Srbija u završnu fazu evro-balkanskih (dez)integracija ulazi
sa slabim i nestabilnim vladama, bez dovoljno legitimnosti i snage
za ozbiljnije pokrete u bilo kom smeru.
Posle trijumfalnog septembra, pa i decembra 2000, Koštunica je
zabeležio dve polu-pobede na predsedničkim izborima 2002. godine,
te polu-poraz na parlamentarnim izborima u decembru 2003. Da bi,
napokon, usledila samo na prvi pogled nezaslužena i «ničim
izazvana» katastrofa u junu 2004. godine, koju, pored ostalog, treba
posmatrati i kao zakasneli odjek svih onih prethodnih propuštenih
prilika i proigranih pobeda. Biti vlast u današnjoj Srbiji svakako
nije najbolja moguća pozicija za popravljanje stranačkog
rejtinga (zbog toga Tadić i neće žuriti sa ulaskom u vladu),
ali još uvek nosi izvesne privilegije kojima se donekle kompenzuje
muka svakodnevne borbe sa Karlom del Ponte, budžetskim deficitom,
gnevnim sindikalcima, nezadovoljnim prosvetarima i organizovanim
«proizvodjačima jagodičastog voća». DSS je, medjutim,
za sada uspeo da na svoja sve slabija pleća primi najveći
deo nepopularnog tereta vlasti, dok mu oni sladji i masniji zalogaji,
iz ovih ili onih razloga, konstrantno izmiču, što je izvor
već hronične frustracije i latentnog nezadovoljstva, kako
medju biračima, tako i unutar njihovog stranačkog aparata.
I sve je manje onih koji će u takvom stanju stvari videti samo
poštenje i spremnost na samožrtvovanje radi viših državnih interesa.
(DSS je takodje lansirao još jednu novinu u – ne samo - srpskoj
političkoj praksi: naime, sklonost da onda kada su najjači
na izbore idu u sumnjivim i nedefinisanim koalicijama, a kada su
najslabiji, onda izlaze sami.)
Romantizam i realizam
Uprkos svemu rečenom, DSS do daljeg ostaje relevantan faktor
na političkoj sceni, i jedna od retkih članica vladajuće
koalicije koja ima neku političku budućnost. Ipak, od
postpetooktobarskog političkog giganta koji grmi o «izneverenoj
volji naroda» dok ga Djindjić i družina drže podalje od vlasti,
DSS se ovoga leta sveo na treću ili čak četvrtu stranku,
koja u nekim delovima Srbije (Vojvodina, na primer), sve ozbiljnije
počinje da strahuje i od izbornog cenzusa. Još pre desetak
meseci DSS je vatreno prizivao izbore i narodni sud, a sada su došli
u situaciju da u predstojeću sezonu izbora ulaze kao što su
nekada nacističke žrtve ulazile u gasne komore – uglavnom pomireni
sa sudbinom i uz bledu nadu u neko nadzemaljsko čudo. No, bez
obzira na to što nosi bradu, Zoran Drakulić teško da može biti
taj priželjkivani čudotvorac, iako, uz malo sreće i dobru
kampanju, verovatno može zaustaviti, ili makar usporiti opasnu spiralu
DSS-ovog pada.
Drakulićevo, u izvesnom smislu, zakasnelo, a u drugom, opet,
možda i prerano aktiviranje, pouzdan je dokaz da su Koštunica i
njegova stranka nezadovoljni onim što su bili, i kako su u javnosti
predstavljeni, te da žele svoj tradicionalni imidž poštenih i pomalo
smušenih nacional-demokrata da dopune slikom uspešnih menadžera
i operativnih tehnokrata. Maršićanin, Pavlović, pa i Vuksanović,
po svoj su prilici stradali kao kolateralne žrtve ovog repozicioniranja.
I ma koliko da je ova promena, ili, bolje reći, dopuna imidža
dobrodošla, veliko je pitanje u kolikoj meri će se ova planirana
invazija u biračko telo G17Plus, DS i Bogoljuba Karića
zaista dogoditi i da li će za to možda biti plaćena cena
u vidu daljeg osipanja sopstvenih glasača, romantično
zaljubljenih u mladog Koštunicu i onaj «stari» DSS. U svakom slučaju,
pred kreatorima Drakulićeve kampanje stoji zadatak koji umnogome
podseća na kvadraturu kruga, ali pri tome ne mora biti nemoguća
misija.
Ipak, ovaj riskantan manevar sa
Drakulićem bio je, zapravo, jedino logično rešenje s obzirom
na kadrovsku oseku i političku nizbrdicu na kojoj se stranka
trenutno nalazi. A pogotovo nakon Koštuničine odluke da posle
predsedničkih izbora ne povuče očekivan i častan
politički potez, odnosno, podnese ostavku i ide na nove parlamentarne
izbore. Bilo bi dobro znati šta ga je u ovom poslednjem sprečilo.
Da li je presudan bio spoljni pritisak? Da li pritisak stranačkog
okruženja koje se konačno našlo nadomak konkretne vlasti? Da
li iskrena nada da će se iz makar i uzdrmane premijerske fotelje
ipak moći više učiniti na ostvarenju vitalnih nacionalnih
interesa nego iz pozicije opozicije? Da li vera u mogućnost
istorijskog dogovora sa Tadićevim DS-om? Da li pomalo opsesivna
želja da ostane upamćen kao čovek koji je Srbiji doneo
novi ustav i tako sa vlasti ode uzdignute glave? No, šta god da
je bilo u pitanju (a verovatno je bilo od svega ponešto), po svoj
prilici se radilo o sumnjivoj političkoj računici.
Čak i ukoliko se Tadić
na odredjeno vreme pokaže kao pouzdan oslonac Koštuničinoj
nestabilnoj vladi, politička i moralna šteta koju će DSS
kao stranka u medjuvremenu pretrpeti ostaće velika i nenadoknadiva.
Od ustava i ovako i onako neće biti ništa, barem dok se ne
umilostive radikali (što je nakon otvorene podrške Tadiću pred
drugi krug praktično nezamislivo), a i eventualni materijalni
ćar za stranku biće veoma mršav. Ukoliko ne dodje do nekog
dramatičnog preokreta, tj. nastavi li se ovo koncepcijsko lutanje
i fatalističko saživljavanje sa ulogom dežurnog krivca, taoca
i, navodno, jedinog zaštitnika drhavnog interesa, DSS-ov stranački
rejting će se i dalje topiti, kao i ostaci Koštuničine
političke harizme, sve dok utapanje u majčinsko krilo
novog/starog DS-a ne ostane jedina opcija.
Čekanje raspleta
Ovim ne želimo reći da će
vlada neminovno i ubrzo pasti, niti da će taj pad bilo kome
doneti neku naročitu sreću. Sticaj okolnosti i kalkulacije
kreatora srpske političke i društvene stvarnosti mogu dovesti
do toga da Koštuničina funkcija «čuvara vlade u letnjem
periodu» potraje još nekoliko godišnjih doba. Samo na prvi pogled
paradoksalno, vladina evidentna slabost mogla bi biti faktor njenog
preživljavanja. Ona je, naime, toliko slaba da gotovo nikome (izuzev
donekle Kariću) i ne smeta, te bi, bar što se njenih najvećih
zvaničnih protivnika tiče, kao neka vrsta privremenog
rešenja slobodno mogla da još izvesno vreme nastavi svoje batrganje.
Poenta je, medjutim, da od tog eventualnog produžetka ni Koštunica
ni DSS, a po svoj prilici ni Srbija, neće imati koristi. Naprotiv.
Upravo ona briga za nacionalne interese do kojih je Koštunici stalo,
i oni demokratski politički ideali po kojima su on i DSS ranije
bili prepoznatljivi, mogli bi biti najveća žrtva veštačkog
održavanja u životu Koštuničinog kabineta u ovakvom sastavu.
Ponekad je bolje grešku priznati nego u njoj tvrdoglavo istrajavati,
iako je primera ovog poslednjeg prepuna srpska politička istorija.
Nacionalni, državni i socijalni problemi sa kojima će se Srbija
suočiti narednih meseci, odnosno godina, takvi su i toliki
da se sa njima (ako uopšte) jedino može suočiti ona već
pomalo zaboravljena «koncentraciona» vlada nacionalnog jedinstva,
za koju se i Koštunica svojevremeno zalagao, a svakako ne ova razbijena
vojska iz Nemanjine, podložna pritiscima i ucenama sa svih strana.
Doduše, ako i ima mesta dilemi
oko toga da li se i kako snalazi u vršenju vlasti, Koštunica je
do sada barem nesumnjivo pokazao da ume sa vlasti da ode, te bi
se možda u ovoj stvari ipak trebalo pouzdati u njegovu sopstvenu
procenu. Vreme, medjutim, neumoljivo ističe i pitanje je koliko
ga je za DSS i Koštunicu još uopšte preostalo. O Srbiji da i ne
govorimo.
20. avgust 2004. (Kraća verzija ovog teksta objavljena je u nedeljniku
EVROPA) |
|